Femeia, 1971 (Anul 24, nr. 1-12)

1971-01-01 / nr. 1

ÎN ANII 1966-1970, o 1500 capacităţi şi obiective industriale au fost construite. o Industria constructoare de maşini reprezintă azi 25 la sută din producţia industrială a ţării o Rm. Vîlcea, Sf. Gheorghe, Balş, Vaslui, Slobozia, Buzău, Alba lulia etc. au pornit spre afirmarea economică a luat ca punct de pornire pentru aceste rînduri cîteva dintre evenimentele cuprinse în paginile cotidianelor din ultima lună a anului trecut, într-un sublim efort ţara întreagă îşi încorda forţele pentru a conecta, cu cîteva zile înainte de termen, la circuitul economic al patriei ultimele obiective industriale ale cincinalului care se încheia. La cîteva dintre aceste premiere industriale am fost martor ocular. Abia mă întorsesem de la Giurgeni, unde asistasem la încheierea cu succes a probelor de rezistență la care fusese supus tînile’^ mai multe zile modernul ar- rutier de peste Dunăre, cînd urt telex urgent m-a aruncat în acceleratul de Galaţi. Aşa am poposit pe platforma titanilor siderurgici la începutul lunii decembrie. Poate mai bine ca oriunde în ţară aveam aici, în preajma modernelor agregate ale combinatului gălăţean, imaginea vie a celor spuse de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu: «Doresc să subliniez că proiectul planului cincinal prevede o dezvoltare susţinută a economiei noastre naţionale, cuprinzînd — la indicatorii de bază — sarcini sporite faţă de obiectivele Congresului al X-lea al partidului. Aceasta a fost posibil datorită, în primul rînd, faptului că în ţara noastră s-a creat o puternică bază a industriei socialiste — factor fundamental al consolidării şi progresului continuu al întregii economii». Alături de constructorii şi mentorii de agregate siderurgice, care într-un prim deceniu de activitate au realizat pe platforma Smîrdanului un volum de lucrări în valoare de 6,5 miliarde lei, aveam să trăiesc un nou eveniment. Laminorul de benzi la rece — cel mai tînăr și cel mai modern obiectiv al siderurgiei româneşti — primea «botezul focului». Şi, ca într-un flux continuu al focurilor nestinse, şirul premierelor industriale se amplifica. Slatina, oraşul metalului alb, se îmbogăţea cu un nou obiectiv: Uzina de prelucrare a aluminiului. După intrarea în funcţiune a modernei turnătorii, a venit rîndul uriaşelor prese şi apoi al liniei de ţevi sudate, care a început să producă pentru a răspunde cerinţelor dezvoltării lucrărilor de irigaţii. Simultan am consemnat vestea intrării în funcţiune a liniei electrice aeriene de 220 kilovolţi Porţile de Fier—Reşiţa. La startul noului cincinal, cel vechi s-a prezentat cu circa 1 500 capacităţi şi obiective industriale date în funcţiune; la 31 decembrie 1970, vechiul cincinal a predat ştafeta celui nou, căruia i s-au alocat, pe ansamblu, investiţii însumînd peste 540 miliarde lei, adică mai mult decît s-a cheltuit în ultimul deceniu. Aceasta este baza de granit a dinamismului şi progresului economiei noastre în actualul cincinal, a perfecţionării forţelor de producţie şi a repartizării lor judicioase pe întregul teritoriu al ţării. «Am vizitat astăzi platforma industrială din Sălaj — spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul cuvîntării ţinute la mitingul de la Zalău din 28 noiembrie 1970— pe care se construiesc două obiective republicane şi pe care s-au construit de acuma unele obiective industriale ale judeţului Este un început bun. În următorii doi, trei ani, pe această platformă, numai în aceste întreprinderi industriale, vor lucra circa 3 500 de salariaţi. Ceea ce se construieşte la dumneavoastră este o expresie a politicii partidului de industrializare socialistă a ţării, de amplasare a industriei pe întreg teritoriul ţării, de dezvoltare a tuturor judeţelor». Aşadar, de pe acum Zalăul se înscrie în rîndul localităţilor despre care vom vorbi mult în acest cincinal. Alături de Fabrica de produse ceramice nu de mult intrată în producţie, în noua zonă industrială a oraşului se conturează de pe acum profilurile altor unităţi moderne. Intr-o fază avansată de construcţie se află Fabrica de armături industriale, întreprindere care în etapa finală va produce 12 500 tone de agregate hidraulice pentru irigaţii, pentru industria chimică şi alimentară. Imediat in preajmă un alt şantier: Filatura de bumbac proiectată pentru o capacitate anuală de 3 090 tone fire cardate şi peste 1 000 tone fire semipieptănate. Şi, pe măsură ce şantierele se transformă în obiective industriale produc- In ultimul cincinal au fost construite 323 000 de apartamente din fondurile statului sau prin credite acordate de stat.