Femeia, 1983 (Anul 36, nr. 1-12)

1983-09-01 / nr. 9

RI COMANDATE EXPRES Ca răspuns invitaţiei facute in această pagină, preşedinta Consiliului Judeţean al tinerelor fete Cluj, ULIANA SUCALA-CUC, a contribuit la realizarea rubricii noastre din acest număr. Exemplul personal Inginera LUCIA GHIOLŢAN, pe care o vedeţi fotografiata în faţa planşetei, lucreaza numai de 3 ani la întreprinderea „Unirea" din Cluj-Napoca şi este responsabila cu activitatea profesional-ştiinţifica din cadrul comitetului U.T.C. din unitate Doi ani ia lina, a participat cu lucrări personale la expoziţiile judeţene de creaţie tehnico-ştiinţifică a tineretului Una din lucrările ei, care, dealtfel, a plasat-o printre primii participanţi clasaţi, este o invenţie, deja omologată, care se realizează în întreprindere şi se aplică in producţie, aducind anual o importantă economie valutară de 1 373 000 de lei Lucia are 28 de ani şi este o fire neliniştita, veşnic în căutarea unor noi soluţii tehnice, formulează propuneri valoroase, antrenează tinerii din întreprindere la activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică Ea însăşi este un foarte bun exemplu, după cum a şi dovedit-o Reuşita unui simpozion Muzeul de arta din Cluj-Napoca a fost gazda unui interesant simpozion organizat sub directa coordonare a Consiliului Naţional al Tinerelor Fete, pe tema „Personaje feminine oglindite in literatură''. Manifestarea a fost deschisă de expunerea Vioricai Roncea, preşedinta Comitetului judeţean al femeilor. La reuşita simpozionului şi-au dat concursul Silvia Tomuş şi Sara Bercoşan, lectori universitari actriţele Melania Ursu şi Paula Krasnay, bibliotecara Nastasia Stăneanu şi poetele Eta Boeriu şi Mariana Bojan. Invitatele, preşedintele consiliilor municipale şi orăşeneşti ale tinerelor fete şi responsabilele cu activitatea în rîndul tinerelor fete din întreprinderile şi instituţiile judeţului, au vizionat în încheiere spectacolul „Agachi Flutur", susţinut de studenţii de la I.AT.C din Bucureşti Legendă m socotit ca voi afla depărtarea care-mi lipsea trecînd peste cercul în care mi-e tot mai iarnă şi-ntr-adevăr, de la un timp sa se lege prindea conturul zilei peste care trebuia să se cearnă un fel duios de zăpadă şi-o linişte grea, ocolind limpezimea din gestul cu care trupul îşi cauta sens în splendoare şi mintea-nfloreşte cuvintele-n ruga de seară: Ana sa-ţi fiu in zidire, primeşte-mă, Ţară GABRIELA HUREZEAN (Premiul C.C. al U.T.C. pe 1982 pentru volumul de versuri „Drum spre morile de vint“) Un gînd pentru voi Această frumoasă toamnă să vă aducă cele mai multe bucurii, şi pentru că ecourile Festivalului Mamaia '83 nu s-au stins încă, printre alte daruri, să vă ofere şi cele mai frumoase melodii de muzică uşoară. o SCRISOARE DESCHISĂ Recunosc că m-am grăbit Nu va scriu pentru a vă cere un sfat, ci pentru a vă povesti ce mi s-a întîmplat, aşa ca tinerele care vor citi aceste rînduri să înveţe din trista mea experienţă, şi mai ales acele care cred, aşa cum credeam şi eu, că „tot ce zboară se mănîncă" Am iubit un băiat de aceeaşi vîrstă cu mine. El este student, eu muncitoare. Am fost prieteni un an de zile şi, în tot acest timp, nu-mi pot reproşa decît că i-am cedat prea repede, înainte sâ-l fi cunoscut mai bine. Eram convinsă că aceasta este dovada supremă că îl iubesc şi că, de aceea, nu-mi pasă de „ce-o să zică lumea.“ A fost o mare eroare şi le sfătuiesc cu amărăciune pe toate fetele să nu-şi facă o asemenea iluzie... La un moment dat, am crezut că rămăsesem însărcinată şi cu mare bucurie i-am spus. A reacţionat cu laşitate, făcînd paşi înapoi, pe motiv că el „nu acceptă" ca eu, pentru că munceam, să-l întreţin şi pe el şi pe copil. Ce motiv!... De data aceea mă înșelasem, numai că, la scurtă vreme, am rămas cu adevărat însărcinată. La început nici n-a vrut să creadă. După ce s-a convins, însă, mi-a spus cu aerul cel mai firesc din lume, că acest copil „nu putea să fie al lui“!? în clipa aceea l-am urît teribil și, jignită, i-am întors spatele. După procesul de stabilire a paternităţii, băieţelul meu — un omuleţ sănătos şi drăgălaş, bucuria vieţii mele — îi poartă numele, aşa cum este şi normal, doar este copilul lui. Faţă de mine am greşit atunci cînd am acceptat să convieţuiesc cu el fără să fim căsătoriţi, expunîndu-mă cu bună ştiinţă unor suferinţe viitoare posibile. Faţă de copil, am greşit amîndoi. Deşi îi poarta numele şi are pensie alimentară, copilului meu îi lipseşte o familie întreagă şi adevărată, aşa cum au majoritatea copiilor, îi lipseşte dragostea de tată. Şi toate acestea fiindcă eu am crezut că-i ofer cea mai convingătoare dovadă de iubire unui om care m-a înjosit debarasindu-se uşor de responsabilitatea de a fi tată. O foarte tînără şi tristă mamă, AURA C. Frumuseţea hărniciei, frumuseţea roadelor. Gala artei tinere in fiecare lună, un colectiv reprezentativ de tineri artişti se întîlneşte cu publicul din diferite oraşe ale ţării, într-o nouă formă de spectacol, mai cald, mai familiar, mai deschis dialogului viu, mai direct decit alte manifestări similare. Cea mai evidentă dovadă a faptului că rigiditatea este exclusă constituie permanenta rotaţie a celor invitaţi, intenţia declarată fiind de a da posibilitatea talentelor tinere din diferite domenii ale artei să se exprime şi să-şi verifice audienţa talentului în faţa publicului. Desigur, există, pe lîngă realizatorii-prezentatori, un nucleu statornic alcătuit din formaţia vocal-instrumentală „Sfinx" (Mihai Cernea, Corneliu Ionescu, Sorin Chifiriuc — în foto —, Doru Apreotesei), Nicu Alifantis (care evoluează alături de chitaristul Dan Rădulescu, fost la „Sfinx", „Iris", „Roşu şi Negru"), actorul Eugen Cristian Motriuc (mare talent comic) de la Teatrul Mic, taragotistul Gheorghe Popa, duetul vocal de muzică uşoară „Stereo" (membre: Crina Mardare şi Elena Perianu), poetul George Ţărnea (vădit atras de dialogul cu tinerii, în aceeaşi sferă intrînd şi frecventa sa colaborare cu compozitorii de muzica uşoară). O atracţie aparte o constituie momentele de discotecă, tinerii spectatori avînd posibilitatea de a dansa cum le place Alte prezenţe apreciate: cele ale interpreţilor folk Mihaela Bustuchină, Ileana Calinovici, Zoia Aiecu, a actriţei Doina Micu, pictorului Dinu Cîmpeanu şi mai ales a formaţiei „Florian dira Transilvania“, prin intermediul căreia Mircea Florian (tinar şi original compozitor de muzică pentru scenă şi film) îşi pune în valoare preocupările legate de rockul aşa-zis teatral, cu o pronunţată tentă electronică (el însuşi mînuieşte citeva instrumente sofisticate). Dealtfel, o altă atracţie a spectacolelor o constituie echipamentul muzical şi de sunet ultramodern al formaţiei „Sfinx» din care se detaşează tobele electronice ale lui Mihai Cernea. Cînd veţi vedea în oraşul dv. afişul „Galei artei tinere", nu ezitaţi, va fi o seară de neuitat! OCTAVIAN URSULESCU Pagină realizata de CRISTINA BÂLTEANU Poşta paginii • CAMELIA D., Timişoara, şi GABRIELA G., Bucureşti: La 15 ani este cam tîrziu să începeţi baletul. Adresaţi-vă, totuşi, unei case de cultură care are un cerc de dans. • MARICICA şi LENUŢA. Suceava: Problema nu se pune aşa cum ne-aţi scris: care dintre voi să renunţe la EL în favoarea celeilalte — ca sa nu vă certaţi „că ar fi un lucru urît“. EL este deja căsătorit şi are şi un copil. Asta e problema! Nu e clar că va trebui să renunţaţi amîndouă?... #DUMITRU COJAN. Mărgineni-Bacâu: Vă mulţumim pentru propuneri. Una dintre ele am şi folosit-o la realizarea almanahului nostru pe anul 1984. • ELENA M . Vaslui: Asta-i învăţătura de minte pentru ca niciodată să nu-ţi mai împrumuţi lenjeria sau rochiile nici unei prietene! Chiar nu ştiai că astfel de obiecte personale nu sunt nici de luat nici de împrumutat? • MIOARA POPA, Iveşti-Galaţi, şi RODICA CHIŞ. Sîg-Salaj: Nu avem fotografiile actorilor şi datele solicitate. • MARCELA MORAR: Ne-a plăcut foarte mult scrisoarea despre oraşul tău natal, Alba Iulia, pe care îl iubim şi noi, ceilalţi. Aşteptam sa ne mai scrii. # ANA. Cluj-Napoca: O prietenie adevărată trebuie construita cu răbdare, cu generozitate, cu modestie. Ai avea astfel de disponibilităţi? • DIANA. Timişoara: Trecînd peste întrebarea pe care ne-ai pus-o şi al cărei răspuns îl poţi găsi în revista „Forum", ne întrebăm, la rîndul nostru, de ce ai avut la purtare media 9.66 în clasa a IX-a şi 9.33 în clasa a X-a? • DORESC SA CORESPONDEZE Daniela Crăciun, 24 de ani, Piaţa Unirii nr. 18, Braşov; Ana Felrari, 22 de ani, str. Mărăşeşti nr. 29, Cluj-Napoca; Adrian Niţu, 21 de ani. Corn. Guşoeni-Vâlcea; Daniela Furdui, 16 ani, str. Unirii nr. 12/56, Sighetu Marmaţiei; Florentina Fugaru, 20 de ani, str. Libertăţii, bl. A1, et. 2, ap. 9, Caracal.Maria Acatrinei, 18 ani, şos. Pantelimon nr. 332, bl. 32, ap. 247, sector 2, Bucureşti; Gabriela Cîrciumaru, 14 ani, com. Vărbilău nr. 632, Prahova; Cristina Pavel, 15 ani, str Republicii nr. 103, bl. C2, ap. 10, Tg. Bujor, jud. Galaţi; Mariana Ionîţă, 23 de ani, Bloc. L10, ap. 2, Focşani.