Flacăra Iaşului, iulie 1953 (Anul 9, nr. 2134-2160)

1953-07-22 / nr. 2152

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL P. M. R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL SIX, Nr. 2152 MIERCURI 22 IULIE 1953 4 PAGINI 20 BANI ■..is* 1 Spre noi succese pe drumul construirii socialismului in patria noastră Cu un puternic sentiment de bucurie şi mândrie patriotică, cei ce muncesc din oraşul şi regiunea noastră, laolaltă cu întregul popor muncitor, au luat cunoştinţă de comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică cu privire la rezultatul îndeplinirii planului de stat pentru dezvoltarea economiei naţionale a R.P.R. pe cel de al doilea trimestru al anului 1953, întreg conţinutul acestui document important al statului nostru oglindeşte în mod elocvent puternicul avânt al economiei noastre naţionale, realizările de seamă obţinute în toate ramurile de activitate de către oamenii muncii, în frunte cu clasa muncitoare şi conduşi de partid, pe drumul luminos, neabătut, al socialismului. Acest document reprezintă în acelaş timp o imagine vie a grijii deosebite pe care statul nostru democrat popular o acordă zi de zi ridicării continue a bunei stări materiale şi culturale a oamenilor muncii. In comunicat se arată că planul producţiei globale industriale pe cel de al doilea trimestru al anului a fost îndeplint în proporţie de 101,1 la sută, obţinându-se o creştere a producţiei de 20,8 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. In aceste trei luni numeroase ministere şi organizaţii economice centrale şi-au depăşit cu mult sarcinile lor de producţie. Aşa de pildă, întreprinderile industriale ale Ministerului Cailor Ferate şi-au îndepliit planul lor în proporţie de 115 la sută, Ministerul Energiei Electrice 108,6 la sută, Ministerul Gospodăriei Silvice 126,6 la sută, etc. Colectivul de muncă al complexului C.F.R. din cadrul regiunii Iaşi are tot dreptul să se mândrească cu contribuţia pe care a adus o la realizarea cu succes a planului pe Minister. Desfăşurând larg întrecerea socialista şi inspirându-se necontenit din bogata experienţă a feroviarilor sovietici, ceferiştii din cadrul Direcţiei regionale Iaşi şi-au depăşit planul de transporturi cu 17,4 la sută. Deasemeni colectivul Atelierelor C.F.R. „Ilie Pintilie“ a dat în exploatare sute de vagoane-marfă de construcţie nouă, tip I.T.D., muncitorii, atelierelor CFR Paşcani lucrează de mult în contul lunii August, iar mecanicii şi fochiştii Depourilor C.F.R. Iaşi şi Paşcani au realizat mii de tone de combustibil convenţional economii pe care le-au pus la dispoziţia statului. Totodată, partidul şi guvernul au acordat o deosebită atenţie lărgirii producţiei mărfurilor de larg consum, pentru a fi puse la dispoziţia masselor muncitoare, in vederea satisfacerii nevoilor lor materiale şi culturale mereu crescânde. Cifrele Comunicatului arată că pe trimestrul II, Ministerul Industriei Uşoare şi-a îndeplinit planul de producţie în proporţie de 103,3 la sută, însufleţite de dorinţa de a da oamenilor muncii cât mai multe produse şi de bună calitate, colectivele de muncă de la fabricile „Ţesătura“ şi „Moldova“ tricotaje, antrenate în întrecerea socialistă şi-au îndeplinit cu succes sarcinile lor de plan pe trimestrul II, înscriind în bogatul lor bilanţ de realizări, alte mii şi mii de metri pânzeturi precum şi confecţii peste pian. Succese asemănătoare au obţinut şi cooperativele locale de producţie meşteşugăreşti care au pus la dispoziţia populaţiei consumatoare din oraş şi regiune un volum sporit de încălţăminte, textile, mobile, articole de menaj, etc. Ridicarea producţiei agricole, obţinerea unui volum sporit de cereale marfă constituie în momentul de faţă una din cele mai importante probleme de a cărei rezolvare depinde aprovizionarea în cât mai bune condiţiuni a populaţiei muncitoare cu produse agro-alimentare. Pentru aceasta, statul democrat popular a continuat să înzestreze agricultura noastră, punându-i la dispoziţie în cursul primului semestru al anului un număr de 1325 tractoare, 800 pluguri de tractor, 770 semănători, 610 secerători-legători, sute de combaine propulsate şi numeroase alte maşini agricole. Deasemeni au intrat în producţie peste 5000 cadre tehnice cu pregătire superioară şi medie care să contribue la ridicarea nivelului muncii în agricultură, pe o treaptă superioară, pe baza folosirii tehnicii înaintate. Partidul şi guvernul acordă o deosebită atenţie continuei înfloriri a gospodarilor agricole colective, tinerele mlărdiţe ale agriculturii noastre socialiste. Gospodăriile agricole de stat şi gospodăriile agricole colective au realizat şi în acest an o producţie cu mult superioară faţă de gospodăriile individuale. Iată de pildă muncitorii şi tehnicienii dela G.A.S. Secueni au strâns o recoltă de peste 3000 kg. orz la hectar, cei dela G.A.S. Deleni mai mult de 2200 kgr. la hectar, iar numeroase gospodării agricole colective prntre care cele din comunele Coarnele Caprei, Turzii, Bălţaţi, Doljeşti au recoltat între 1700-2200 kgr., grâu la hectar faţă de 1000-1400 kgr grâu cât au obţinut gospodăriile individuale. Deasemeni, ţăranii muncitori sunt ajutaţi de către stat, care le-a pus la dispoziţie maşini agricole, seminţe de calitate, asistenţă agro-zootehnică, etc. Aceasta a determinat ca ţăranii cu gospodării mici şi mijlocii să obţină o producţie superioară celora de anii trecuţi. In al doilea trimestru s-au construit şi dezvoltat o serie de fabrici, S. M. T.-uri, şcoli, instituţii pentru ocrotirea sănătăţii, locuinţe pentru muncitori, restaurante, case de odihnă în staţiunile balneo-climaterice, etc. Deasemeni, cifrele Comunicatului arată o creştere a volumului de mărfuri puse la dispoziţia populaţiei consumatoare, în ultimele trei luni vânzându-se cu 22,7 la sută mai multe mărfuri faţă de perioada corespunzătoare a anului 1952. Succese însemnate au fost dobândite pe tărâmul ridicării nivelului cultural al masselor. In acest semestru, ca urmare a acţiunii care se desfăşoară pentru lichidarea neştiinţei de carte, au terminat cursurile de alfabetizare peste 254.000 de absolvenţi, dintre care mai mult de 26.000 numai în oraşul şi regiunea noastră. Deasemeni, sunt în curs de construire şi amenajare un mare număr de şcoli şi aproape 1000 cămine culturale. Nu-mai în oraşul şi regiunea noastră vor fi date în folosinţă, în cel mai scurt timp, alte peste 100 şcoli, internate, şi cămine culturale. In dobândirea tuturor acestor succese, noi am simţit permanent sprijinul frăţesc şi dezinteresat al Uniunii Sovietice, care ne-a pus şi ne pune mereu la dispoziţie maşini, utilaje, materii prime, precum şi experienţa bogată a constructorilor comunismului. Iată de ce, citind Comunicatul, care vorbeşte despre victoriile de seamă pe care le-am înregistrat pe drumul construirii unei vieţi mai bune, gândurile fiecărui om al muncii se îndreaptă cu dragoste şi recunoştinţă fierbinte către marea Uniune Sovietică, prietena sinceră şi sprijinitoarea poporului nostru muncitor. Comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică scoate la iveală şi o serie de lipsuri şi deficienţe ivite in cel de al doilea trimestru, şi care s-au manifestat prin neîndeplinirea planului la unele ministere, greutăţi in aprovizionarea populaţiei cu produse agroalimentare, datorită pe deo parte secetei de anul trecut şi a recoltei târzii din acest an la producţia de legume şi zarzavaturi, cât şi a nerealizării planurilor de colectări şi achiziţii la produsele agricole. Recentul Comunicat al guvernului cu privire la o mai bună aprovizionare a populaţiei consumatoare, reflectă grija deosebită pe care partidul o poartă îmbunătăţirii continue a nivelului de trai al oamenilor muncii. III . Comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică a R.P.R. constitue un bogat bilanţ de realizări pe drumul dezvoltării continue a economiei noastre naţionale, dar şi un îndemn spre noi victorii. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii din oraşul şi regiunea noastră au datoria să lupte cu abnegaţie pentru descoperirea şi folosirea rezervelor interne ale întreprinderilor, pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii, reducerea sistematică a preţului de cost, pentru lărgirea şi îmbogăţirea sortimentelor. Organizaţiile de partid sunt chemate să vegheze ca în toate compartimentele de activitate economică, să fie lichidate lipsurile şi neajunsurile care mai dăinuie în procesul de producţie şi să stimuleze avântul întrecerii socialiste, pentru ca roadele muncii să sporească necontenit. În felul acesta se vor putea concretiza grija şi atenţia partidului şi guvernului pentru satisfacerea nevoilor materiale şi culturale mereu crescânde ale oamenilor muncii. Succesele muncii pe care le oglindeşte Comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică, umplu de mândrie patriotică pe toţi cei ce muncesc din patria noastră și constitue un puternic îndemn pentru dobândirea de noi victorii pe drumul luminos al păcii și socialismului. \j IN INTERIORUL ZIARULUI — In întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului (pag. 2 a) — Marea sărbătoare a poporului frate polon (pag. 2-a) •— Lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii în raionul Negreşti (pag. 3-a) — Mai multă atenţie muncii de treeriş în comuna Valea Seacă-Paşcani (pag. 3-a). *— In fruntea întrecerii patriotice (pag. 3-a) — Fruntaşi în campania de seceriş şi dezmuţit (pag. 3-a) — Când în muncile agricole de vară există atitudine de „gură cască“ (pag. 3-a) — Treerişul trebue să înceapă şi în comuna Deleni (pag. 3-a) — Declaraţiile lui Wilhelm Pieck (pag. 4-a) — Nota Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. remisă ambasadorului Republicii Turce (pag. 4-a) — Plenara comună a C.C. al Partidului Comunist din Azerbaidjan şi a Comitetului orăşenesc Bacu al Partidului ’ ;(pag. 4-a) — Festivalul — măreața sărbătoare a lumii (pag. 4-a) Cinci ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală între R. P. R. şi R. Cehoslovacă Preşedintelui Republicii Cehoslovace tovăraşului Antonin Zapotocky Praga Cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, in numele Prezidiului Marii Adunări Naţioale şi al meu personal, vă exprim cele mai călduroase felicitări. Colaborarea rodnică dintre ţările noastre, intrată prin acest tratat, contribue activ la realizarea însemnatelor succese pe care le obţin popoarele noastre pe drumul construirii socialismului. Sunt convins că şi în viitor relaţiile de prietenie şi colaborare rodnică dintre ţările noastre se vor întări şi mai mult în lupta pentru victoria forţelor păcii şi ale socialismului, în fruntea cărora se află marea şi puternica noastră prietenă, Uniunea Sovietică. Dr. Petru Groza Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Preşedintelui Consiliului de Miniştri ai Republicii Cehoslovace tovarăşului Vilem Siroky Praga Cu prilejul împlinirii a 5 ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, va transmit tovarăşe Preşedinte, felicitări din toată inima din partea poporului român şi a guvernului Republicii Populare Române. Acest tratat constitue o contribuţie î.'.semnată la opera de construire a socialismului în ţările noastre, la lupta pentru ap'Stat&S păcii, pe care popoarele noastre o i’ue împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, în frunte cu marea noastră prietenă şi eliberatoare, U.iunea Sovietică. Vă rog să primiţi cele mai călduroase urări pentru continua întărire şi înflorire a Cehoslovaciei democrat- oculare şi pentru dezvoltarea tot mai largă a relaţiior frăţeşti dintre popoarele noastre. Gheorghe Gheorghiu aDej Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Ministrului Afaceror Externe al Republicii Cehoslovace tovrăşului Vcclav David Praga Cu ocazia celii de a 5 a ani, rsăii a încheierii Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, vă rog să primiţi, tovarăşe Ministru, sincere felicitări. Poporul român exprimă poporului cehoslovac frate şi aliat cele mai călduroase urări pentru înflorirea Republicii Cehoslovace şi pentru întărirea continuă a colaborării dintre popoarele noastre în lupta pentru apărarea păcii, în fruntea căreia se află marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. . . Simion Bughici Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Tovarăşului Dr. Petru Groza Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Bucureşti Cu prilejul celei de a cincea aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală, trimit poporului român şi Dvs. personal sincere felicitări. Tratatul care a întărit vechea prietenie a popoarelor român şi cehoslovac a devenit, de asemenea, baza unei colaborări mereu crescânde a popoarelor noastre, în toate domeniile vieţii. Popoarele noastre, datorită ajutorului uriaş şi dezinteresat al Uniunii Sovietice, au obţinut mari succese în construirea socialismului. Popoarele noastre îşi vor întări prietenia, în frunte cu cel mai bun prieten al nostru — Uniunea Sovietică — şi prin aceasta vor susţine pacea în lumea întreagă. Antonín Zapotocky Preşedintele Republicii Cehoslovace Tovarăşului Gheorghe GheorghiuDe. Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Bucureşti Cu ocazia celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac, de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală vă rog să primiţi sincerele mele urări şi felicitări tovărăşeşti. Colaborarea frăţească şi sinceră dintre popoarele noas- tre, care se adânceşte din an în an, întăreşte unitatea şi coeziunea lagărului păcii şi socialismului, în fruntea căruia se află Uniunea Sovietică şi astfel întăreşte cauza păcii in lumea întreagă. „ Urez poporului român noi succese în lupta pentru pace în lumea întreagă şi pentru socialism. Vilem Siroky Preşedintele Guvernului Republicii Cehoslovace Tovarăşului Simion Bughici Ministrul Afacerilor Externe al Repubici Populare Romane Bucureşti Vă rog să primiţi, tovarăşe Ministru, sincerele mele felicitări cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală. Acest tratat a devenit baza colaborării paşnice şi frăţeşti a ţărilor noastre. Datorită ajutorului dezinteresat al Uniunii Sovietice, construim în ţările noastre socialismul şi nu ne vom abate de pe drumul pe care ni l-au arătat aşa de clar Lenin şi Stalin în testamentul lor nemuritor. Să se întărească neîncetat prietenia sinceră a popoarelor noastre care fac parte din lagărul păcii, democraţiei şi socialismului, Vaclav David Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace PE întinsul regiunii noastre In a§Lj.t rea oaspeţilor dragi de peste hotare Fără margini este bucuria tinsiilor de la Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“, că în acest an poporul nostru este gazda zecilor de mii de tineri, soli ai păcii de pretutindeni. Dornici de a întâmpina şi ei cu cinste acest măreţ eveniment, tinerii strungari obţin zi de zi noi succese în producţie. De asemeni, în cadrul orelor de muncă voluntară, tinerii de la Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“, muncesc cu drag pentru a şi face secţiile cât mai curate, astfel ca ele să aibă un aspect de sărbătoare. Pentru înfrumuseţarea locurilor de muncă, ei contribue cu însufleţire şi la confecţionarea de lozinci şi fotomontaje cu diferite aspecte din viaţa fabricilor şi a stahanoviştilor sovietici, precum şi a celor din ţara noastră. In timpul liber mai iau parte cu interes şi la acţiunile organizate în cadrul „Colţului Festivalului“. In aceste acţiuni s-au evidenţiat in mod deosebit Angheluţă Gh., Dotrovici Adrian, Oltenică Sabina, Buciuc Dora şi alţii. URSACHE TR/UAN corespondent Pe zi ce trece, la fabrica de ţigarete din Iaşi, munca devine tot mai frumoasă, mai plină de spor. Aceasta datorită măsurilor care se iau' pentru uşurarea muncii în sectoarele de activitate ale fabricii. Astfel la atelierul de ales foile de tutun s-au introdus benzi mecanice ce contribue la ridicarea calităţii produselor rezultate în procesul de producţie. Muncitoarele din acest atelier reuşesc să dea mai multe produse peste plan. Cu sprijinul conducerii s‘au confecţionat la atelierul mecanic 4 ridicătoare de armate. Mecanicii Cozma Gh., Cernatescu Leon şi Cordobeni Ion s‘au evidenţiat în mod deosebit în executarea acestor piese, pe care le au terminat cu 10 zile înainte de termenul fixat prin angajament. In felul acesta condiţiile de muncă au fost mult uşurate la atelierul Nr. 15 de tăiat tutun. De asemenea şi în alte sectoare cum ar fi la atelierul 18 de confecţii sau la expediţie, prin instalarea topoganului şi punerea la punct a instalaţiei pneumatice, condiţiile de muncă devin tot mai uşoare. In anii de cruntă exploatare ai regimurilor burghezo-moşiereşti praful din ateliere, condiţiile grele de muncă duceau la epuizarea fizică a muncitorilor. Plini de recunoştinţă pentru grija ce li se acordă astăzi, ei desfăşoară larg întrecerea socialistă pentru ca în cinstea zilei de 23 August să obţină noi succese în producţie. Se imbunătăţesc condiţiile de muncă la Fabrica de ţigarete Tot mai multe cărţi pentru oamenii muncii Pentru a se asigura o cât mai largă pătrundere a cărţii in rândul oamenilor muncii deta sate in timpul campaniei de recoltare, Centrul de librării şi difuzare a cărţii in colaborare cu Uniunea Regională a Cooperativelor de Consum au organizat o caravană specială de cărţi. Deplasându se la gospodăriile agricole de stat, gospodăriile colective şi S.M.T. uni din raioanele regiunii noastre, s-a reuşit a se difuza diferite cărţi şi broşuri tehnice legate de muncile agricole de vară, ca: „O noapte la arie“, „Bunicul, ostaşul şi fata“, „Conducerea treburilor colhozului“, Manualul agronomului“ şi altele. Datorită acestei acţiuni, în raioanele Negreşti, Vaslui şi Roman, de pildă, s-au difuzat mii de cărţi şi broşuri numai în câteva zile. Sa asigurăm succesul recoltării şi al colectărilor Roadele aplicării regulilor agrotehnice Hotărîrea partidului şi guvernului din 9 Mai a constituit pentru membrii gospodăriei agricole colective din comuna Carpiţi, raionul Iaşi, un îndreptar preţios în lupta pentru obţinerea unei recolte bogate. Sprijiniţi de către tehnicienii agricoli, membrii acestei gospodării şi-au pus ca unul din principalele obiective în întrecerea socialistă în care s-au antrenat, aplicarea întocmai a regulilor agrotehnice în întreaga desfăşurare a muncilor agricole. Rezultatele acestei întreceri însufleţite nu au întârziat să se arate. Mare le-a fost bucuria colectiviştilor când la strânsul recoltei au constatat că de pe tarlalele lor au obţinut o recoltă medie de peste 2000 kg. grâu la hectar. . ..- .. . Şi de această dată a ieşit în evidentă superioritatea lucrării în comun a pământului, recolta obţinută de către ţăranii individuali din sat, fiind de 4200 kg. grâu la hectar. . Roade frumoase de pe urma aplicării regulilor agrotehnice au fost obţinute şi de membrii întovărăşirii agricole din satul Potângeni, care au stâns aproape 2000 kg. grâu la ham. LEON corespondent ----- Comuna Şchiopeni fruntaşi la seceriş Străduîndu-se să traducă în viaţă prevederile Hotărîrii guvernului şi partidului din 9 Mai cu privire la efectuarea lucrărilor agricole şi colectărilor în acest an comitetul executiv al sfatului popular al comunei Şchiopeni raionul Huşi a luat din timp măsurile necesare ca muncile de recoltare, treerii şi colectări să se desfăoşare în bune condiţiuni. In această direcţie membrii comitetului executiv în frunte cu preşedintele său tov. Ana Neclade având în permanenţă sprijinul organinizaţiilor de bază din satele comunei duc o intensă muncă de lămurire în rândul ţărănimii muncitoare, pregătindu-se deasemeni cele necesare înce- perii treerişului. Aşa de pildă, a fost fixată aria de treer şi amenajată pentru a se putea lucra şi în timpul nopţii. S-au organizat două echipe de agitatori, conduse, de Ştefania Creangă şi Solomon Simina deputată în sfatul popular raional a fost stabilită ordinea de prezentare a ţăranilor muncitori pentru asigurarea funcţionării continue a batozelor. Ca urmare a intensificării muncii politice în întreaga comună secerişul a fost terminat până la data de 16 iulie, desfăşurându-se în prezent treerişul. Odată cu treerişul ţăranii muncitori, în frunte cu comuniştii au predat cu drag cotele de cereale cuvenite statului. Printre primii în această privinţă au fost comunistul Dinu Penişoară, ţărănii muncitori loan Gâlcă, Mihai Mocanu, Ioan Solomon şi alţii. Pentru rezultatele frumoase pe care le-a dobândit în campania de vară, comuna Şchiopeni deţine titlul de comună fruntaşă pe raion. M C. SEGAL Şi-au predat cotele Peste tot muncile de recoltare şi treeriş sunt în toi. Ţăranii muncitori îşi strâng cu nerăbdare şi dragoste rodul muncii lor. Majoritatea ţăranilor muncitori cu gospodării mici şi mijlocii din comuna Bohotin, raionul Codăeşti au şi început treeratul. Primii au treerat ţăranii muncitori Neculai Ilie, Vasile Codreanu şi alţii. Ei şi-au predat cu multă dragoste cotele cuvenite statului. Predându-şi cota lov, Neculai Ilie a spus: „Predau cu bucurie grâul cuvenit statului nostru, căci ştiu că acest grâu se va transforma în pâine necesară muncitorilor din uzine şi fabrici. II dau pentru că din el vor mânca şi copiii mei care sunt în şcoli“. După ce a dat cota la colectare el şi-a încărcat carele cu restul de grâu. Satisfăcut de roade el adăugă: „Cine munceşte, cine aplică învăţămintele agrominimului, are ce alege“ . Ca el gândesc şi vorbesc şi ceilalţi ţărani muncitori din comuna Bohotin. ALEX.ASAVOAIEI corespondent