Flacăra Iaşului, august 1953 (Anul 9, nr. 2161-2186)

1953-08-01 / nr. 2161

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN ALCOMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAȘI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ORGAN AI* wm»——----------- -------------------------------------------- - ANUi; IX, Nr. 216« I SAMBATA 1 AUGUST 1953 | 4 PAGINI 20 BAW Marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice" Marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice împlineşte 50 de ani de existenţă o dată memorabilă în istoria întregii mişcări revoluţionare internaţionale. Pline de dragoste fierbinte şi de nemărginită încredere se îndreaptă astăzi spre Partidul Comunist al U.R.S.S. nu numai privirile oamenilor sovietici, ci şi ale milioanelor de comunişti din toate ţările lumii, ale sutelorde milioane de oameni ai muncii, ale tuturor celor ce iubesc pacea şi progresul omenirii. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, conducătorul şi organizatorul victoriilor istorice ale primului stat socialist din lume, a făurit o viaţă fericită poporului sovietic şi a deschis drumul întregii omeniri spre libertate, fericire şi pace. El întruchipează raţiunea, onoarea şi conştiinţa epocii noastre. Istoria nu cunoaşte un alt partid politic care să fi jucat un rol atât de uriaş în destinele ţării sale şi ale întregii lumi ca Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. Niciodată politică unui partid nu s-a bucurat de un sprijin atât de nelimitat din partea celor mai largi masse muncitoare. P.C.U.S. s-a transformat dintro forţă naţională într'o forţă mondială, în „brigada de şoc" a mişcării revoluţionare şi muncitoreşti internaţionale.’ întreaga luptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice are o uriaşă însemnătate internaţională, constitue un nesecat izvor de învăţături pentru toate partidele comuniste. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice reprezintă înaltul model al tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti. Recentul document de mare însemnătate internaţională. „Cincizeci de ani de existenţă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice (1903— 1953)“ — teze ale secţiei de propagandă şi agitaţie a C.C. al P.C.U.S. şi ale Institutului Marx-Engels- Lenin- Stalin — sintetizează drumul glorios şi învăţămintele istorice ale celor cinci decenii de luptă a P.C.U.S., de la cel de al doilea Congres al Partidului Muncitoresc Social-Democrat din Rusia (P.M.S.D.R.) şi până în zilele noastre. Congresul al doilea a însemnat încununarea luptei titanice a marelui Lenin pentru crearea unui partid proletar revoluţionar în Rusia. V. I. Lenin, adept credincios al învăţăturii lui Marx şi Engels, dezvoltând creator marxismul în noile condiţii istorice, a desfăşurat o luptă necruţătoare împotriva duşmanilor făţişi şi ascunşi ai marxismului, împotriva diverselor manifestări de oportunism în mişcarea muncitorească, pentru organizarea şi unirea forţelor proletariatului sub steagul marxismului revoluţionar. Pentru prima dată în istoria marxismului, Lenin a elaborat învăţătura despre partid ca organizaţie conducătoare a proletariatului, ca principala lui armă de luptă. Lenin a creat bazele ideologice, politice şi organizatorice ale partidului marxist revoluţionar de luptă, cu un program marxist limpede, cu o tactică revoluţionară, cu o voinţă unică şi o disciplină de fier, capabil să conducă massele la cucerirea dictaturii proletariatului şi la construirea socialismului şi comunismului. Acest partid, partid de tip nou, este principial deosebit de partidele reformiste ale Internaţionalei a II-a. Numele lui Lenin, marele întemeietor, înţeleptul conducător al Partidului Comunist, este indisolubil legat de întreaga istorie a Partidului. Numele lui Lenin a devenit steagul oamenilor muncii din lumea întreagă în lupta pentru cauza păcii, a democraţiei şi socialismului, pentru viitorul luminos al popoarelor. Partidul Comunist, creat şi călit de Lenin, geniul revoluţiei, a condus popoarele Rusiei la victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie 1917 şi a organizat dictatura proletariatului la baza căreia stă alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare. Revoluţia Socialistă a deschis o eră nouă în istoria omenirii — era prăbuşirii capitalismului şi a triumfului socialismului şi comunismului şi a marcat astfel o cotitură radicală în istoria universală. Sub conducerea Partidului, poporul sovietic şi-a apărat cu eroism nemaivăzut Puterea lui Sovietică, viitorul socialist împotriva contrarevoluţiei interne şi externe, înfăptuind cu fidelitate şi consecvenţă programuul ştiinţific de transformare socialistă a Rusiei, elaborat de V. Lenin, şi ridicând massele de milix) Articol de fond aparut in SCANT CIA Nr. 2726 din 30.VII .1953 pane la crearea conştientă a istoriei, partidul a asigurat victoria construirii socialismului pe a şasea parte a lumii. Dintro ţară agrară înapoiată Rusia s-a transformat într'o uriaşă putere socialistă, industrială şi colhoznică. Partidul Comunist a eliberat popoarele Rusiei din jugul asupririi naţionale, a făurit statul socialist multinaţional, familia frăţească a popoarelor sovietice. Sintetizând uriaşa experienţă a construirii socialismului în U.R.S.S. şi experienţa mişcării internaţionale contemporane de eliberare, I. V. Stalin, marele continuator al operei lui V. I. Lenin, a dezvoltat în mod creator învăţătura marxist-leninistă în noile condiţii istorice şi într'o serie de probleme a îmbogăţit cu noi teze teoria revoluţionară. Sub conducerea Partidului Comunist, poporul sovietic şi eroica Armată Sovietică au zdrobit agresiunea fascistă şi au salvat omenirea de ameninţarea jugului fascist. Victoria istorică a UniuniiSovietice în cel de al doilea război mondial a avut ca urmare întărirea forţelor socialismului şi democraţiei, creşterea prestigiului internaţional şi a influenţei Uniunii Sovietice şi slăbirea poziţiilor imperialismului mondial. Din sistemul capitalist s-au desprins o serie de ţări — între care şi ţara noastră — ale căror popoare au instaurat regimul de democraţie populară. Triumful luptei de eliberare a marelui popor chinez şi crearea Republicii Populare Chineze constitue una din celemai mari victorii ale cauzei socialismului şi democraţiei. Oţelit în luptă sub conducerea genialului Lenin, a discipolului şi continuatorului operei lui Lenin, marele Stalin şi a tovarăşilor lor de luptă, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice este astăzi forţa conducătoare, îndrumătoare şi călăuzitoare a poporului sovietic care construeşte comunismul. Niciodată în istorie vreun alt partid n'a făcut faţă unor sarcini atât de grele şi de măreţe, niciodată vreun alt partid nu şi-a propus cu fermitate de oţel ţeluri atât de nobile şi de însemnate pentru întreaga omenire, ca acelea pe care Ie-a îndeplinit şi le îndeplineşte cu cinste marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice. Tocmai de aceea împotriva bolşevicilor, a partidului de tip nou, s-au coalizat toate forţele reacţiunii mondiale, au fost date cele mai înverşunate atacuri, deschise şi ascunse. Este lesne de înţeles că Partidul Comunist nu ar fi existat, că victoriile istorice ale Uniunii Sovietice n'ar fi fost cu putinţă fără lupta intransigentă şi necurmată împotriva tuturor duşmanilor clasei muncitoare, fără lupta lui Lenin şi a leniniştilor împotriva oportuniştilor de toate soiurile, fără apărarea principiilor ideologice şi organizatorice ale bolşevismului, fără zdrobirea de către partid, sub conducerea C.C., în frunte cu I. V. Stalin, a troţchiştilor, buhariniştilor, naţionaliştilor , reprezentând epigonii menşevismului. Numai un partid conştient şi organizat, înarmat cu teoria revoluţionară marxist-leninistă, cu cunoaşterea legilor de dezvoltare ale societăţii, un partid eroic, gata la orice sacrificii în interesul poporului şi al patriei, legat strâns de massele largi ale oamenilor muncii, a putut realiza şi depăşi cu mult doar într'o jumătate de secol, năzuinţe şi visuri din cele mai înalte şi mai scumpe, pentru care omenirea muncitoare, exploatată şi asuprită sângerează de multe secole. In profund contrast cu partidele burgheziei imperialiste, pentru care omul este material brut, bun numai pentru exploatare. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, eliberatorul masselor muncitoare din Rusia din jugul exploatării, constructorul socialismului și al comunismului, este primul partid din lume care a ridicat preocuparea pentru fericirea omului şi pentru satisfacerea nevoilor sale materiale şi spirituale crescânde la rangul unei politici de stat. Grija pentru binele omului sovietic, pentru înflorirea întregului popor sovietic, este lege pentru Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. P.C.U.S. consideră că politica de pace este singura politică justă şi care corespunde intereselor vitale ale poporului sovietic, şi ale tuturor celorlalte popoare iubitoare de pace. Intensele U.R.S.S. nu pot fi despărţite de cauza păcii in lumea întreagă. Convins de superioritatea sistemului economic socialist, plin de încredere în forţele interne ale U.R.S.S. şi în forţele mereu crescânde ale la(Contitulare In pagina 2-a) . IN INTERIORUL ZIARULUI: — Şedinţa activului organizaţiei de Partid al, oraşului Moscova consacrată celei de a 50-a aniversări a P.C.U.S. (pag 2-a) — Solii tineretului din regiunea Iaşi la marea adunare a păcii şi prieteniei (pag. 2 a), — Iaşi, gara prieteniei ’(pag. 2 a)' ' — Trebue lichidată rămânerea în urmă a campaniei de treeriș in raionul Vaslui '(pag. 3-a) — Aplicarea contractului colectiv — în discut'.na muncitorilor dela ETACS (pag 3 a) — Unde nu există controlul asupra Îndeplinirii sarcinilor (pag. 3-a)' — Rezoluţia celui de al IlI-lea Congres Mondial al Tineretului (pag. 4-a) — Nota Ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S. remisă ambasadei S.U.A. la Moscova (pag. 4-a); — Decretul de amnistie al Prezidiului Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene (pag. 4-a) ; — Semnarea acordului de armistiţiu in Coreea primit cu satisfacție In Indonezia (pag. 4-a). Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice MOSCOVA Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de existenţă I gloriosului Partid Comunist al Uniuni Sovietice, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român vă transmite, dragi tovarăşi, un fierbinte salut din partea membrilor partidului şi a tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Română. In decurs de o jumătate de secol, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, sub conducerea genialului Lenin, a discipolului şi continuatorului operei lui Lenin — marele Stalin, şi a tovarăşilor lor de luptă, a repurtat victorii istorice, care au deschis o eră nouă în istoria omenirii, demonstrând cu o putere uriaşă inevitabilitatea victoriei depline a socialismului. Da la naşterea partidului nostru, activitatea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, lupta sa pentru transformarea revoluţionară a societăţii, ce a slujit şi ne slujeşte drept far călăuzitor, drept măreaţă pildă de devotament pentru cauza poporului, pentru bunăstarea şi fericirea sa. Ca forţă conducătoare şi călăuzitoare a statului sovietic, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice este un factor puternic al luptei pentru pace, pentru prietenia şi libertatea popoarelor. Poporul nostru nutreşte o fierbinte recunoştinţă Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, sub a cărui conducere poporul sovietic a învins pe înrobitorii fascişti, a eliberat de sub jugul fascist patria noastră, o ajută frăţeşte în opera de construire a socialismului, de asigurare a bunului trai al poporului. Urăm Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, înţeleptei şi încercatei sale conduceri, succese noi şi măreţe în opera de construire a comunismului și de asigurare a păcii, spre binele întregii omeniri. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Studierea documentului „Cincizeci de ani de existenţă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice (1903-1953)" la Iaşi Tezele secţiei de propagandă şi agitaţie a Comitetului Central al Partiului Comunist, al Uniunii Sovietice şi ale Institutului Marx- Engels-Lenin-Stalin de pe lângă C.C. al P.C.U.S. „Cincizeci de ani de existenţă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice (1903—1953)“, document care sintetizează in modul cel mai concis lupta eroică a P.C.U.S. dealungul celor cinci decenii de existenţă, au fost studiate — îndată după apariţie — cu deosebit interes de către activiştii şi membrii de partid, de către muncitorii şi intelectualii din oraşul şi regiunea noastră. Cu deosebită atenţie au ascultat un grup de muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari de la Atelierele CER „Ilie Pintilie" pe tovarăşul Eugen Nicoleanu — propagandist — care a prelucrat preţiosul document subliniind faptul că victoriile partidului clasei muncitoare din ţara noastră, se datoresc aplicării consecvente şi creatoare a experienţei P.C.U.S. Luând cuvântul, tovarăşul Veniamin Tragacevschi, a arătat că paşii gigantici pe care i-a făcut poporul sovietic în lupta sa pentru construirea unei vieţi fericite se datoresc conducerii geniale de către P.C.U.S. In continuare el a spus: „Oamenii muncii din ţara noastră privesc cu admiraţie spre poporul sovietic şi conducătorul său încercatul partid creat şi călit de Lenin. Noi ştim că partidul nostru care aplică experienţa P.C.U.S. ne conduce spre o viaţă îmbelşugată“. La discuţii au mai luat parte tovarăşii Isidor Bliuc, Gh. Dumitrescu, Ion Zamfir şi alţii, care au subliniat necesitatea studierii şi aplicării în viaţă a măreţelor învăţături cuprinse în documentul „Cincizeci de ani de existenţă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice“. In cuvântul său tovarăşul Ion Zamfir a subliniat necesitatea de a se studia cu multă atenţie acest document de o uriaşă însemnătate pentru educaţia comunistă a oamenilor muncii. Munca în întovărăşire aduce belşug .Membrii întovărăşirii agricole „9 Mai“, din comuna Ştefan cel Mare, raionul Vaslui, îndrumaţi de organizaţia de bază şi sprijiniţi de comitetul executiv al sfatului popular comunal, au muncit cu deosebită însufleţire în campania agricolă de vară. Ei au aplicat întocmai regulile agrotehnice prevăzute in Hotărîrea din 9 Mai cu privire la îngrijirea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei, desmiriştitului, treerişului şi colectărilor pe anul 1953. Aplicarea regulilor agrotehnice, precum şi munca pe suprafeţe întinse cu mijloace mecanizate a dat rezultate din cele mai bune. Astfel, întovărăşiţii au cules de pe fiecare hectar însămânţat cu grâu în medie 2030 kg., in timp ce ţăranii muncitori cu gospodării individuale nu au cules în medie decât 100 kg. grâu la hectar. Ducându-şi acasă cantitatea de 1505 kg. grâu de pe suprafaţa de pământ muncită in întovărăşire, întovărăşitul Teodor Zăpodeanu a spus: „Niciodată nu am obţinut o asemenea recoltă atunci când îmi lucram pământul singur. Acum sunt pe deplin convins că drumul trasat de partid este drumul cel adevărat“. La obţinerea acestui succes a contribuit in mare măsură şi tov. Vasile Lepşa, preşedintele întovărăşirii care ajutat de organizaţia de bază a mobilizat întovărăşirii la executarea la timp a muncilor agricole. VICTOR CAPITANU corespondent PENTRU PÂINEA POPORULUI MUNCITOR Primele grâne statului Tarlalele gospodăriei agricole colective „21 Decembrie“ din satul Şofroneşti, raionul Negreşti, au dat anul acesta grâne bogate. Ele au fost lucrate cu maşinile SMT ului şi plivite de ori de este ori le au hrăpăuit bunurenile. Grâul dat în târga a fost secerat de îndată şi transportat la aria de treer, din timp amenajată cu cele necesare. i m *. . La 18 iulie, îrntr'un cadru sărbătoresc, colectiviştii au început treerişul Conştienţi că prima lor îndatorire este de a preda cotele datorate statului şi plata în natură pentru muncile SMT, ei au pornit primele căruţe din grâul nou, spre baza de recepţie. La predarea cotelor către stat, colectiviştii fruntaşi ca Ion Turcu, Paraschiva Diaconu, Alexandru Donici, Catinca Mardare, Pavel Boboc şi alţii, care au contribuit din plin la succesul campaniei de recoltare şi treeriş, şi-au manifestat înctrederea că contribue astfel la întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. I. TIRON Corespondent Mai multă atenţie desmiriştitului In comuna Cepleniţa, din raionul Vârlău, muncile din campania de treeriş se desfăşoară în bune condiţiuni. Cele 3 arii de treer au fost amenajate şi funcţionează fără defecţiuni. I Odaia grâul treerăt s‘a putut vedea mai bine cât de mare este deosebirea dintre recoltele dobândite de pe ogoarele lucrate cu maşinile şi îngrijite conform regulilor agrotehnice şi recoltele unor ţărani individuali care au lucrat pământul cu mijloace rudimentare neîngrijindu-le la vreme. In acelaşi timp cu desfăşurarea treerişului ţăranii muncitori cu gospodării individuale sau întovărăşiţi, îşi predau cu dragă inimă cotele ce le datorează statului. Dacă treerişul se desfăşoară în comuna Cepleniţa în mod satisfăcător nu aceeaşi importanţă este acordată şi desmiriştitului. Datorită neglijenţei în muncă a referenţei agricole Emilia Căpiţă de la sfatul popular comunal, nici până acum nu au fost întocmite şi înmânate planurile de repartizare a atelajelor la desmiriştit. Deoarece desmiriştitul este o operaţie de mare însemnătate care asigură bogăţia rodului din anul viitor, sfatul popular comunal are datoria de a urmări mai îndeaproape desfășurarea sa. * DUMITRU HULUB corespondent Teatrul Muzical din Capitală In cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, care se desfăşoară anul acesta la Bucureşti, Capitala patriei noastre, a fost înzestrată cu un nou edificiu de cultură: Teatrul Muzical. IN CLIŞEU: Un aspect al Teatrului Muzical din Capitală. Primirea în gara Iaşi a soţilor gloriosului tineret sovietic Peronul gării mari din oraşul nostru devenise neincăpător pentru numeroşii tineri şi vârstnici veniţi intru întâmpinarea delegaţiei gloriosului tineret sovietic la cel de al IV-lea festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie Cu uriaşe buchete de flori, flori ale prieteniei, cu steguleţe albe sau albastre, tinerii de la Atelierele CFR „Ilie Pintilie“, de la întreprinderea ETACS, de la liceul de băieţi Nr. 1, muncitori, elevi, studenţi, au ţinut să primească cu dragoste pe cei 571 de tineri„ soli ai glorioşilor comsomolişti. Când trenul de Moscova-Iaşi şi-a făcut apariţia în staţie, din sute de piepturi a răsunat puternic imnul F.M.T.D.; sutele de tineri ieşeni manifestau entuziast pentru pace şi prietenie între popoare, exprimându-şi totodată dragostea fierbinte faţă de tineretul sovietic, detaşamentul de frunte în lupta tineretului mondial pentru menţinerea şi consolidarea păcii. Din delegaţia sosită ieri în oră■ sul nostru şi care s-a îndreptat spre Oraşul Festivalului fac parte 105 sportivi de frunte printre care şi maestrul emerit al sportului Nichirov, din echipa de volev a U.R.S.S., şapte ansambluri artistice printre care şi ansamblurile de dansuri populare georgian şi moldovenesc, corurile studenţeşti din Moscova şi Kiev. Printre cei care vor participa la concursurile Festivalului se află şi Avdeva, cunoscută solistă a Teatrului Mare din Moscova, tânărul compozitor Zvetlano, pictorul Melnicov şi alţii. In numele Comitetului regional Iaşi de pregătire a Festivalului, tov. prof. univ. lean Livescu a transmis oaspeţilor dragi un călduros bun sosit pe Pământul patriei noastre. A răspuns Avdeva în numele delegatu!JrZietleet CChe ?î~a exprimat mulţumirea pentru entuziasta primire decarând că Festivalul dela Bucu-T2 TM Constitui un mijloc puternic tineri 22 ° prieteniei dintre toti nTntru 2JUme m /U.pta l0r C0mund pentru apararea păcii. Jit»TM a domnit tot timpul cat««*•** OAMENII MUNClIlN IAŞI SALUTA ÎNCHEIEREA ARMISTIŢIULUI IN COREEA O victorie a păcii Am primit cu deosebită satisfacţie vestea că în Coreea s‘a încheiat armistiţiul. Iubesc pacea şi de aceea mă bucur de încheierea armistiţiului. In momentele în care am aflat acest eveniment, m-am gândit la bucuria mamelor din Coreea. Femeile coreene au luptat alături de bărbaţi pe front, în războiul drept pentru apărarea patriei, au făcut fapte de vitejie. Ele nu vor fi uitate niciodată de femeile din patria noastră. încetarea focului în Coreea a dovedit din nou lumii că frontul păcii este de neînvins. Incheerea armistiţiului e o mare victorie a poporului frate coreean, o mare victorie pentru pacea lumii. » MARIA TARATA gospodină, str. Păcurari 148 Alături de bravul popor coreean Ca unul ce conduc un institut de cultură cum este Biblioteca Centrală a Universităţii din Iaşi, socot că încheierea armistiţiului in Coreea este un pas înainte pe drumul rezolvării paşnice a tuturor problemelor internaţionale. Spun acest lucru, deoarece cred cu tărie că numai pacea poate duce la desvoltarea şi înflorirea culturii şi ştiinţei. După trei ani de lupte înverşunate, eroicul popor coreean va trece cu avânt nemăsurat la reconstruirea ţării pe care a apărat-o cu arma în mână împotriva cotropirii. Armistiţiul din Coreea arată încă odată că voinţa de nezdruncinat al lagărului păcii şi democraţiei este mai puternică decât uneltirile lagărului intervenţiobişlilor şi al aţâţătorilor la război. Suntem din toată inima alături de bravul popor coreean, în munca paşnică de reconstruire a ţării distruse de război. GRIGORE BOTEZ directorul Bibliotecii Centrale „N. Bălcescu“ a Universităţii din Iaşi