Flacăra Iaşului, octombrie 1953 (Anul 9, nr. 2213-2238)

1953-10-01 / nr. 2213

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P. M. R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL IX, Nr. 22H1 JOI 1 OCTOMBRIE 1953 4 PAGINI 20 BANI In — Pentru îmbunătăţirea muncii de educaţie fizică şi sport în cadrul învăţământului superior din Iaşi (pag. 2 a) — Pe marginea activităţii Direcţiei Regionale C.F.R. Iaşi (pag 2 a) — La cea de a 4-a aniversare a proclamării R.P. Chineze (pag. 2-a) — Toată atenţia însămânţărilor de toamnă (pag. 3-a) — Aprovizionarea populaţiei cu lemne de foc în discuţia statului popular raional Hârlău (pag 3-a) — Ocolul Silvic Dobrovăţ a primit Steagul Roşu de producţie (pag. 3-a) — Pentru îmbunătăţirea muncii echipelor de control obştesc (pag. 3-a) —I In întâmpinarea Congresului Mondial al Sindicatelor (pag. 4-a). — Poporul coreean salută Cu mult entuziasm acordurile încheiate cu Uniunea Sovietică (pag. 4-a) — Ziarul „Le Monde“ demască politica agresivă a Statelor Unite (pag. 4-a). — Note şi comentarii externe : „In Italia jumătate din populaţie îndură foamea“ (pag. 4-a) interiorul ziarului. Să dăm bătălia pentru obţinerea unor recolte îmbelşugate Un rol deosebit de important în dezvoltarea economiei naţionale a patriei noastre îl ocupă producţia agricolă. Plenara lărgită a CC. al P.M.R. din 19—20 August a.c., ne învaţă că ridicarea producţiei agricole constitue în momentul de faţă sarcina centrală a oamenilor muncii de la sate, de rezolvarea ei depinzând efectuarea în cele mai bune condiţiuni a aprovizionării oamenilor muncii de la oraşe şi asigurarea de materii prime necesare industriei noastre socialiste. Experienţa anilor trecuţi ne-a dovedit că chezăşia rodului îmbelşugat o constitue felul muncii executate, modul in care se aplică metodele agrotehnice înaintate, respectarea întocmai a termenilor stabiliţi de Ministerul Agriculturii în cadrul epocilor optime de insămânţare. Mărturie despre aceasta stau gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole, cât şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale care au folosit experienţa colhozurilor şi sovhozurilor sovietice şi au obţinut recolte deosebit de frumoase. Astfel în regiunea noastra muncitorii şi tehnicienii gospodăriei agricole de stat Secueni, raionul Roman, făcând arături la timp şi de bună calitate, dând importanţă selecţionării şi tratării seminţelor şi executând semănatul în rânduri încrucişate, au reuşit să obţină o recoltă de 2400 kg. grâu la hectar. Numai de pe o parcelă de 18 ha., muncitorii de la gospodăria de stat Laza, raionul Vaslui, au recoltat o producţie de 58.500 kg. grâu, ceea ce echivalează cu o producţie de 3250 kg. grâu la hectar Membrii gospodăriei agricole colective ,,Ilie Pintilie” din comuna Bălţaţi, raionul Tg. Frumos, semănând la timp şi folosind metodele avansate agrotehnice, au obţinut peste 2100 kg. grâu la hectar. In anul acesta, numeroşi ţărani muncitori cu gospodării individuale, folosind exemplul gospodăriilor agricole de stat şi al gospodăriilor colective, aplicând pe scară mai largă regulile agrotehnice, au reuşit sa realizeze recolte mai mari decât în anul trecut. Astfel, ţăranul muncitor Constantin Radu din comuna Laza, raionul Vaslui, care a ieşit primul la semănat şi a aplicat Întocmai prevederile agrominimurii, a realizat la treer 2.010 kg. grâu la hectar, depăşind cu mult recoltele obţinute de ceilalţi ţărani muncitori din acelaş sat. O frumoasă recoltă a obţinut şi Gh. Harbuzaru, ţăran muncitor din satul Gura Bâdiliţei, raionul Paşcani, care a recoltat 2000 kg. grâu la hectar. Trebue arătat însă că în regiunea noastră au fost şi cazuri unde recoltele nu s’au ridicat la nivelul corespunzător. La gospodăriile agricole de stat Războieni, raionul Tg. Frumos, şi Bârzeşti, raionul Vaslui, datorită practicării unor metode învechite de muncă, a nefolosirii raţionale a parcului de maşini agricole şi a slabei preocupări din partea tehnicienilor agronomi de a folosi la timp metodele agrotehnice avansate, producţia a fost sub nivelul corespunzător, unele culturi fiind chiar compromise. In unele raioane, ca de exemplu, Vaslui, Huşi şi altele, secţiile agricole au constituit veriga principala în desfăşurarea unei practici agricole superioare, un puternic şi eficace îndrumător tehnico-organizatoric pentru ţăranii muncitori individuali. Acest fapt a contribuit în mare măsură la ivirea unor lipsuri in perioadele agricole de vârf, care au determinat obţinerea unor producţii scăzute la unele culturi cerealiere. Campania însămânţărilor de toamnă din acest an, se desfăşoară în condiţiunile când poporul muncitor luptă pentru traducerea în viaţă a Hotărîrilor luate de Plenara lărgită a Comitetului Central al P.M.R. din 19-20 August — hotăriri care vor permite obţinerea unei noi şi puternice înfloriri a vieţii oamenilor muncii de la oraşe şi sate, pe calea dezvoltării continue a economiei naţionale şi a lichidării rămânerii în urmă a producţiei agricole şi a producţiei mărfurilor industriale de larg consum. Sarcina de frunte care se pune în faţa agriculturii noastre în această etapă este ridicarea continuă a producţiei agricole la hectar, astfel încât în anii celui de al doilea cincinal să obţinem o producre medie la grâul de toamnă de 1.500 kg. la hectar, la porumb 1.800 kg., la orz 1.500 kg., iar la ovăz 1.400 kg. Lupta pentru fiecare bob de grâu, pentru fiecare kilogram de cereale obţinut în plus, va duce la îmbunătăţirea traiului celor ce muncesc, contribuind la aprovizionarea cu materii prime a industriei noastre socialiste, întărind în acelaş timp capacitatea de apărare a patriei noastre scumpe. Insămânţările tăcute la timp sunt chezăşia obţinerii rodului îmbelşugat. In bătălia pentru asigurarea pâinii poporului muncitor, staţiunile de maşini şi tractoare joacă un rol hotărîtor. Este o datorie patriotică şi de onoare a fiecărui tractorist, a fiecărui tehnician din cadrul SMT, de a contribui cu toată priceperea şi capacitatea lui la efectuarea la timp a însămânţărilor de toamnă, la câştigarea acestei uriaşe lupte. Grija staţiunilor de maşini şi tractoare trebue îndreptată în direcţia îmbunătăţirii calităţii arăturilor pentru însămânţări. Gospodăriile agricole colective trebue să acorde cea mai mare atenţie calităţii lucrărilor agricole la sol astfel încât prin roade bogate să contribue la consolidarea lor economicoorganizatorică. Consiliile de conducere ale gospodăriilor agricole colective vor trebui să urmărească îndeaproape întărirea brigăzilor permanente, reorganizarea lor acolo unde se simte nevoia, pentru ca însămânţările să fie executate în cel mai scurt timp şi în bune condiţiuni. Gospodăriile agricole de stat trebue să constitue un exemplu viu pentru ţărănimea muncitoare, dovedind zi de zi că obţinerea unor recite sporite la hectar depinde de folosirea şi aplicarea pe scară largă a metodelor agrotehnice înaintate. Mobilizarea ţăranilor muncitori cu gospodării individuale pentru efectuarea la timp a semănăturilor de toamnă trebue să fie în atenţia permanentă a comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale şi raionale. împreună cu deputaţii, ele trebue să îndrume pe ţăranii muncitori să facă arături adânci, să semene sămânţă selecţionată şi tratată, să folosească îngrăşăminte naturale. Ţăranii muncitori au datoria să demaşte orice încercare a elementelor, duşmănoase de a sabota însămânţările şi prin asta obţinerea unor roade bogate. Sub îndrumarea organizaţiilor de partid, muncitorii din SAT şi GAS, colectiviştii şi întovărăşiţii trebue să desfăşoare larg întrecerea socialistă pentru efectuarea lucrărilor de bună calitate, luptând cu hotărîre în vederea obţinerii unor recolte cât mai bogate. Comitetele raionale de partid, organizaţiile de bază de la sate, împreună cu comitetele executive ale sfaturilor populare, trebue să dea toată atenţia organizării şi desfăşurării largi a întrecerii patriotice între gospodăriile ţărăneşti, sate, comune şi raioane pentru îndeplinirea la timp şi în bune condiţiuni a însămânţărilor. Munca politică de massă constitue factorul hotărîtor în reuşita campaniei însămânţărilor, deci a obţinerii unui belşug de produse agricole. De aceea, organizaţiile de bază din sate şi din unităţile agricole socialiste trebue să lupte pentru traducerea în viaţă a măsurilor trasate prin hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a CC al PMR cu privire la pregătirea şi executarea la timp a însămânţărilor, recoltării şi arăturilor de toamnă care recomandă mobilizarea tuturor forţelor pentru reuşita acestei campanii. Organizaţiile U.T.M. de la sate, activele de temei au datoria să dea o contribuţie însemnată in obţinerea de recolte bogate. Căminele culturale, colţurile roşii de la S.M.T., G.A.S. şi gospodăriile agricole colective, Filialele S.R.S.C., şi ale Societăţii „I. V. Miciurin“ vor trebui să desfăşoare o activitate strâns legată de sarcinile acestei campanii. In gazetele cetăţeneşti trebuesc popularizaţi acei ţărani muncitori care sunt în fruntea muncii pentru obţinerea unei recolte bogate. Organizaţiile de bază de la sate, vor trebui să instruiască agitatorii cu problemele izvorîte din Hotărîrile Partidului şi Guvernului pentru ca aceştia să lămurească pe ţăranii muncitori despre necesitatea îndeplinirii la timp şi în bune condiţiuni a însămânţărilor. Desfăşurând bătălia pentru o recoltă cât mai bogată vom obţine creşterea producţiei agricole, contribuind astfel la ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc de la oraşe şi sate, la întărirea şi Înflorirea patriei noastre. , aihuorecA 1 IMI VESS!T ITÉS Luptă pentru terminarea construcţiilor Muncitorii, tehnicienii şi inginerii grupului de şantiere Nr. 3 din oraşul Roman luptă cu multă însufleţire pentru îndeplinirea şi depăşirea planului lor de construcţii. Folosind înaintatele metode de muncă ,ale stahanoviştilor sovietici Orlov şi Coroliovei au obţinut importante succese în producţie. Astfel, încă de la începutul lunii Septembrie această unitate de construcţii lucra în contul lunii Octombrie. In lupta pentru depăşirea sarcinilor de plan sunt mulţi muncitori fruntaşi, care-şi depăşesc cu regularitate normele. In mod deosebit s-au evidenţiat muncitorul Bursuc Mihai, de la atelierul de tâmplărie, care în ultima perioadă de timp şi-a depăşit norma de producţie în proporţie de 203 la sută şi echipa condusă de Craft Francisc, care-şi depăşeşte zilnic planul cu 82 la sută, fapt pentru care a fost cinstită cu drapelul roşu de fruntaşă în muncă. Realizări de seamă au fost obţinute de către colectivul de muncă al acestei unităţi de producţie prin construirea din materiale recuperate a unor maşini, prin a căror folosire se obţin zilnic importante economii. Astfel, sa construit o maşină electrică pentru tăiat metale, maşină care execută simultan 2 lucrări. Lucrul efectuat de această maşină într'o oră era executat înainte, manual în 34 ore; economiile ce se realizează într'o oră de funcţionare a acestei maşini sunt în valoare de 161 lei. De asemenea, au fost construite 2 bormaşine electrice, o forjă electrică, 2 role-maşină, un polizor electric şi altele, care produc însemnate economii de timp şi materiale. In pragul celui de al 4-lea trimestru, muncitorii, tehnicienii şi inginerii grupului de şantiere Nr. 3 din oraşul Roman sunt hotărîţi să nu-şi precupeţească niciun efort pentru ca lucrările de construcţii pe care le au de executat să fie de bună calitate şi terminate în timpul cel mai scurt. C3------------------------------- încălţăminte mai Cu o deosebită bucurie şi încredere am primit noi muncitorii de la cooperativa de încălţăminte „1 Mai“ din Huşi noile măsuri economice ce vor fi puse în aplicare pentru asigurarea creşterii continue a nivelului de trai al oamenilor muncii din ţara noastră. Conştienţi de sarcinile ce revin cooperaţiei de producţie meşteşugărească noi am început să desfăşuram tot mai larg lupta pentru a realiza peste plan produse de încălţăminte cât mai multă de bună calitate şi la un preţ din ce in ce mai scăzut. In urma muncii pline de avânt pe care am desfăşurat-o, am reuşit să depăşim planul de producţie pe luna Septembrie cu 21,48 la sută la confecţii şi cu 111,42 la sută la reparaţii. Pe întreg trimestrul III am dat peste plan 1018 perechi de sandale cencţionate din deşeuri. In fruntea întrecerii s-au situat în permanenţă insrutatorii Segal Herşcu şi Iancu Meerovici; la operaţiunile de tălpuit, fruntaşi în muncă sunt V. Georgescu, Anton multă şi mai bună Smărăndescu, C. Gheorghiu şi E. Acatrinei. Suntem hotărîţi ca în trimestrul 4 al anului să ne intensificăm şi mai mult eforturile in munca noastră, pentru a putea pune la dispoziţia oamenilor muncii de la oraşe şi sate un volum sporit de produse de încălţăminte. Ne vom îndrepta toată atenţia în direcţia reducerii in permanenţă a preţului de cost al producţiei, precum şi a reguzării unei calităţi superioare a produselor noastre, care să satisfacă cerinţele mereu crescânde ale masselor largi de consumatori. In felul acesta, vom contribui într'o măsură însemnată la traducerea în viaţă a Hotărîrilor adoptate de către Plenara lărgită a C.C. al P.M.R. în legătură cu asigurarea unor tot mai bune condiţii de viaţă poporului muncitor din țara noastră. GHEORGHE DIACONU muncitor cizmar (Cooperativa „1 Mai“-Huşî ----------------------------------------------------—crj. Tovarăşului MAO TZE DUN Preşedintele Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul împlinirii a 4 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, vă transmit, tovarăşe Preşedinte, din partea Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi a mea personal cele mai sincere felicitări. Urez din toată inima eroicului popor chinez succese noi pentru înflorirea patriei sale libere şi pentru Întărirea păcii şi securităţii în lumea întreagă. PETRU GROZA Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Tovarăşului CIU EN LAI, Premierul Consiliului Administrativ de Stat al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKI Cu prilejul celei de a 4-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, vă rog să primiţi din partea poporului român şi a Guvernului Republicii Populare Române cele mai călduroase felicitări. Poporul român urează marelui şi eroicului popor chinez succese tot mai mari în dezvoltarea Chinei noi populare şi in lupta măreaţă pentru consolidarea păcii şi securităţii în Extremul Orient şi lumea întreagă, GHEORGHE GHEORGHIU-Dej Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române , Tovarăşului CIU EN LAI, Premierul Consiliului Administrativ de Stat şi Ministrul Afacerilor Externe al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKM Cu ocazia aniversării a 4 ani de la proclamarea Republicii Populară Chineze, vă rog să primiţi cele mai sincere felicitări şi urări de noi succese în opera de dezvoltare a Chinei noi populare şi în lupta pentru men«ţinerea şi consolidarea cauzei păcii. i'.s-• ţ.t| “ SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Pentru o recolta bogată în anul viitor Lucrând pământul îrn condiţii bune, însămânţând la timpul optim, după metodele agrotehnice avansate sovietice, muncitorii şi tehnicienii gospodăriei agricole de stat din Secueni, raionul Roman, au obţinut o producţie sporită la hectar în acest an, contribuind din plin la creşterea producţiei de cereale,marfă, sarcină de seamă a gospodăriilor de stat, cele mai înaintate unităţi din agricultură. Cunoscând importanţa mare ce o prezintă Însămânţările de toamnă pentru obţinerea unei recolte bogate, muncitorii şi tehnicienii gospodăriei, îndrumaţi de organizaţia de bază şi comitetul de întreprindere, au trecut deîndată după terminarea recoltărilor la pregătirea temeinică a campaniei agricole de toamnă. Până la această dată, ei au executat arături pentru însămânţările de toamnă pe o suprafaţă de 450 hectare, din care au însămânţat 72 hectare cu grâu, 12 hectare cu răpită şi 20 hectare cu secară de toamnă. Organizată temeinic, întrecerea socialistă, a cuprins, pe toţi muncitorii şi tehnicienii gospodăriei, care şi-au luat angajamentul să execute lucrări de calitate superioară şi să îndeplinească întocmai’ sarcinile de plan. Fruntaşă pe gospodărie se situiază secţia Trifeşti, unde lucrările sunt mult avansate, iar brigada l-a, condusă de tov. Ion Croitoru, a dobândit cele mai frumoase rezultate. S’au evidenţiat în mod deosebit tractoriştii Cain Stelian şi Vasile Gheorghe, care pe lângă faptul că execută lucrări de bună calitate, îşi depăşesc zilnic planul cu 30 la sută. In scopul sporirii producţiei de cereale la hectar, s-au aplicat îngrăşăminte chimice pe suprafaţa de 45 hectare, care a fost însămânţată cu grâu. Campania agricolă de toamnă este privită de către colectivul de muncă al gospodăriei de stat Secueni ca una din cele mai importante sarcini, conştient fiind că prin îndeplinirea ei în bune condiţii, luptă alături de toţi oamenii muncii din patria noastră pentru traducerea in viaţă a sarcinilor trasate de partid prin Hotărîrile plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 August 1953, cu privire la dezvoltarea economiei naţionale şi ridicarea nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii. C. MIHAILESCU Muncitorii din G.A.S. Secueni obţin noi succese în muncă Colectiviştii din Soloneţ îşi sporesc eforturile pentru succesul deplin al campaniei Bazându-se pe experienţa dobândită în anii trecuţi, membrii gospodăriei agricole colective „Vasile Roaită“ din Soloneţ, raionul Iaşi s-au pregătit temeinic în acest an, pentru începerea din vreme a campaniei însămânţărilor de toamnă. Astfel, ei au revizuit din timp toate uneltele şi maşinile agricole, ca pluguri, grape, semănători de cereale şi altele. Totodată, cunoscând că o producţie sporită la hectar se poate dobândi numai dacă se seamănă o sămânţă de bună calitate şi curăţată în prealabil, colectiviştii au selecţionat în bune condiţii o mare parte din cantitatea de grâu ce urmează să fie însămânţată pe tarlalele gospodăriei. Ajutaţi de brigada de tractorişti de la S.M.T. Vlădeni, colectiviştii au reuşit să execute arături pentru însămânţări pe suprafeţe însemnate. Recentele Hotărâri ale guvernului în care se arată că gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole se scutesc de impozite pe veniturile obţinute din vânzarea cantităţilor de produse agricole peste producţia medie la hectar, fixată pe grupe de raioane, sunt un stimulent puternic pentru colectiviştii din Soloneţ, care depun eforturi susţinute în scopul dobândirii unei recolte cât mai bogate în anul viitor. In acest scop, ei au început la timpul optim semănatul grâului, însămânţând până în prezent 10 hectare în lotul semincer. Colectiviştii execută însămânţarea în rânduri încrucişate, fiind convinşi din experienţă că prin aplicarea acestei înaintate metode, sovietice, vom dobândi mai mut grâu, deci mai multe cereale-marfă, care vor contribui la întărirea gospodăriei colective şi la creşterea nivelului lor de trai. . In aceste munci, s-au evidenţiat în mod deosebit colectiviştii Neculai Colţea, Gh. Gh. Păunaş şi Dumitru Gh. Mihalache, care nu-şi precupeţesc eforturile pentru succesul deplin al campaniei însămânţărilor de toamnă, care va aduce belşug şi fericire în casele tuturor colectiviştilor* DUMITRU N. DURNAC corespondent Ocrotirea sănătăţii oamenilor muncii lege a statului democrat popular In anii regimului democrat popular, sub conducerea înţeleaptă a" Partidului s'au obţinut însemnate realizări în domeniul ocrotirii sănătăţii celor ce muncesc şi în ceea ce priveşte creşterea continuă a instituţiilor sanitare. In regiunea noastră, mortalitatea infantilă a scăzut în anul acesta la 6,25 la sută, iar malaria şi tifosul exantematic sunt aproape lichidate. In centrul atenţiei organelor sanitare a stat ocrotirea mamei şi copilului. Au luat fiinţă şapte dispensare de copii cu staţionare, 174 bucătării dietetice. Au fost pregătiţi medici specialişti, infermieri, surori de ocrotire, pediatri. In mediul rural au fost date spre folosinţă un număr mare de case de naştere. In regiunea Iaşi există 3 secţii de maternitate şi 87 case de naştere. In oraşul Iaşi a fost creată o policlinică pentru studenţi. Pe lângă fabrici şi diferite întreprinderi s-au înfiinţat numeroase creşe, dispensare, cămine de zi. Pentru apărarea sănătăţii celor ce muncesc au fost folosite pe scară largă metodele înaintate ale ştiinţei sovietice cum ar fi dispensarizarea. In vederea acordării asistenţei medicale muncitorilor şi funcţionarilor din întreprinderi şi instituţii, s'au creat puncte de sănătate, policlinici dotate cu toate cele necesare. La Floreşti, Negreşti, Băceşti şi Hârlău s'au creat circumscripţii sanitare, staţionare, dispensar TBC, secţii de chirurgie, Cabinet de Stomatologie. In raionul Paşcani au luat fiinţă 10 case de naştere. Policlinică Nr.,1 pentru adulţi de pe lângă Spitalul Unificat din Tg.Mureţ