Flacăra Iaşului, noiembrie 1953 (Anul 9, nr. 2240-2263)

1953-11-01 / nr. 2240

Pag 4masg Cronica evenimentelor internaţionale POPOARELE LUMII INTENSIFICA LUPTA PENTRU PACE In întreaga lume popoarele duc lupta cu avânt sporit pentru apărarea păcii, pentru destinderea încordării internaţionale — aşa cum arată în declaraţia să Consiliul Mondial al Păcii. La Sidney s-a desfăşurat recent Congresul australian pentru problema păcii şi a războiului. Cuvântarea scriitoarei Catherine Pritchard la Congres sintetizează punctul de vedere al întregului popor din continentul australian şi al tuturor popoarelor lumii: — „Un popor unit care tinde spre pace este mai puternic decât acei care pregătesc războiul“. Şi popoarele devin tot mai unite în luptă pentru nobila cauză a apărării păcii. La 23 24 Noembrie va avea loc Congresul pe întreaga Japonie al partizanilor păcii, la care se vor discuta problemele luptei pentru apărarea păcii, pentru colaborare economică şi culturală cu alte ţari;tot în cursul acestei luni studenţii vor organiza o ..Lună a luptei împotriva reînarmării Japonei“. Oamenii refuză să moară pentru interesele monopoliştilor. Sesiunea Consiliului Naţional al mişcării partizanilor păcii din Franţa, care şi-a încheiat nu de mult lucrările, a adoptat o declaraţie prin care cheamă pe toţi francezii la intensificarea luptei pentru apărarea păcii, la respingerea tratatelor înrobitoare de la Bonn şi Paris. Ziua de protest general împotriva acestor tratate militariste, care a avut loc la 23 octombrie in întreaga Franţă, exprimă clar voinţa de pace a poporului francez, hotărirea sa de a bara drumul războiului, iar dezbaterile din Adunarea Naţională asupra problemei indochineze oglindesc intensificarea luptei populare împotrivă războiului colonialist în Vietnam. Lupta pentru apărarea păcii a devenit steagul milioanelor şi milioanelor die oameni. Pe drumul acestei lupte păşesc popoarele din lagărul democraţiei şi socialismului, in frunte ,cu U.R.S.S. Politica externă de pace a Uniunii Sovietice, care se bazează, pe respectarea suveranităţii şi a dependenţei tuturor ţărilor, pe do- rinţa sinceră de colaborare internaţiornală, pe rezolvarea pe calea tradivelor a diferitelor litigii internaţionale este urmărită cu admiraţie şi îpredere de toate popoarele lumii. Propunerile sovietice în problema germană, cu privire la încheierea tratatului de pace cu Austria, în chestiunea Coreei, in ce priveşte reducerea înarmărilor şi interzicerea tuturor armelor de exterminare în massa corespund întru totul cu aspiraţiile de pace ale popoarelor lumii. In întâmpinarea sesiunii Consiliului Mondial al Păcii care va avea loc în cursul acestei luni, popoarele in-Î msifică tot mai mult lupta pentru pararea păcii. Duşmanii păcii nu stau însă, cu ochii închişi. Prin vorbe mieroase — uneori, prin manevre directe şi brutale — alteori, cercurile monopoliste, in cap cu cele din SUA, fac tot ce le este in putinţă pentru a sabota destinderea internaţională şi a pregăti războiul. Astfel, prin cunoscuta şi falimentara „politică de forţă”, prin şantaj şi „război rece” cercurile conducătoare din S.U.A. se opun rezolvării problemelor germană şi austriacă, declară că nu recunosc inviolabilitatea frontierelor din Europa Răsăriteană, încheie pacte războinice cu Spania franchistă şi cu alte ţări cu căpetenii fasciste, subminează aplicarea acordului de armistiţiu în Coreea, nu se dau în lături dela reînvierea hitlerismului, operează arestări în rândurile cetăţenilor progresişti, cu vederi democratice, — într’un cuvânt, o întreagă campanie de sabotare a eforturilor Uniunii Sovietice şi a popoarelor lumii îndreptate spre pace, spre destinderea încordării în relaţiile internaţionale. Manevrele cercurilor diriguitoare din S.U.A. sunt ţintuite la stopul infamiei de sutele de milioane de oameni, apărători ai păcii, care se ridică cu curaj împotriva acestei politici murdare, sortite eşecului. Dar, ceea ce este mai semnificativ e faptul că, chiar unii oameni de stat din ţările capitaliste şi numeroase ziare burgheze îşi ridică glasul împotriva dictatului american, pentru o politică externă proprie, împotriva tratatelor militariste, pentru pace. Recent, revista suedeză „Clarte” a publicat un articol semnat de social democratul George Brauting, cunoscut om politic, care demască scopurile războinice ale blocului atlantic, iar într’un interview, Eduard Herriott, preşedintele Adunării Naţionale franceze, atrage atenţia asupra pericolului pe care îl reprezintă pentru Franţa şi Europa aşa zisa „comunitate defensivă europeană”. De la un capăt la celălalt al lumii, popoarele continuă cu mai mare însufleţire lupta pentru salvgardarea păcii, împotriva planurilor agresive ale imperialiştilor. Cauza păcii este de neînvins. REPRESIUNEA COLONIALISTA IN KENYA In Kenya continuă sălbatecă teroare deslănţuită de colonialiştii englezi împotriva populaţiei africane. Cei 5.250.000 Africani, suportă zi de zi represiunile îngrozitoare şi fărădelegile „civilizatorilor“ veniţi de peste mări şi ţări să aducă „orânduirea lor democratică“ în acest colţ al lumii. Metodele curente ce sunt folosite de „civilizatori“ pe o scară largă în Malaya sunt transplantate şi în această colonie: decapitarea, torturile în massă, masacrarea locuitorilor, pasnieni. Nu de mult, agenţia burgheză „France Presse“ anunţase că poliţia engleză a împuşcat 13 cetăţeni băştinaşi sub motivul unei „bănueli“ de asasinat. Aceeaşi ştire mai adăuga laconic că, în localitatea Baribo, tribul Ember s-a ciocnit cu o misiune romano-catolică care încerca să impună religia ,,stăpânitorilor albi“ băştinaşilor, împotriva credinţelor şi tradiţiilor lor. „Oamenii albi, a spus un fruntaş negru, ne-au învăţat să închidem ochii în timpul rugăciunii, dar cum ne-am închis ochii ni s'a furat pământul“. Intr'adevăr, populaţiei i s'a luat pământul cel mai fertil. Copiii nu învaţă carte, iar populaţia n'are locuinţe Salariul unui african este de 20—40 ori inferior acelui al unui lucrător european necalificat. 500.000 locuitori ai tribului Kikuyus dintr’un total de 1.250.000 oameni au părăsit regiunea Nord pentru că nu aveau cu ce să se hrănească. In schimb, noul sistem de procedură judecătorească accelerată introdus de englezi permite colonializatorilor să condamne acuzaţii întemniţaţi pentru vini imaginare la pedepse corporale şi închisoare pe termene lungi. Poliţia are întreaga latitudine să evacueze sate întregi în interiorul ţării, să închidă populaţia în lagăre de concentrare înconjurate cu sârmă ghimpată, să confişte vitele africanilor şi să le distrugă locuinţele. Hotelurile şi cluburile din Nairobi sunt complect închise pentru africani şi indieni. Aceleaşi „legi“, promulgate de colonialişti împiedică posibilitatea existenţei organizaţiilor muncitoreşti independente. Toate aceste măsuri sunt luate in scop de intimidare, spre a împiedica lupta pentru libertate a poporului african. In Kenya, autorităţile britanice folosesc cele mai sălbatice mijloace de represiune pentru ca în felul acesta socotesc că vor putea menţine la infinit puterea colonialistă. Kenya constitue o regiune strategică de seamă aşezată în spatele marilor baze militare engleze din Orientul Mijlociu Acest teritoriu furnizează pe un preţ de nimic cantităţi mari de ceai, cafea, piei, blănuri şi altele şi el constitue o piaţă de desfacere pentru produsele industriale ale monopoliştilor englezi. Privite sub acest aspect lucrurile, se înţelege mai uşor de ce cartierul general al trupelor engleze din Africa Orientală nu se sfieşte să anunţe într-un comunicat că numai între 19 şi 24 octombrie au fost omorîţi 103 patrioţi africani, răniţi 12 şi arestaţi 10. Monopoliştii sângeroşi care-şî permit să facă o paradă de „democratism şi „libertate“ sunt demascaţi de propriile lor fapte, de propriile comunicate date de forţele lor armate. Înapoierea economică şi culturală pe care o impun colonialiştii şi care este însoţită de sângeroase represiuni nu poate împiedica lupta pentru libertate a africanilor, ci o intensifica mai mult. Nici un fel de „mijloace civilizatoare” nu vor fi în stare să Înăbuşe mişcarea de eliberare naţională în continuu avânt din Kenya ?* ^in 'n'treaga Africă. I. STIRU şi Z. SANDU Prima şedinţă a Comisiei Mixte sovieto-germane BERLIN 31 (Agerpres) - A.D.N. anunţă: La 30 Octombrie a avut loc prima şedinţă a Comisiei mixte sovieto-germane constituită în conformitate cu capitolul doi al protocolului de la Moscova din 22 August 1953 „Cu privire a încetarea perceperii reparaţiilor germane şi la alte măsuri pentru uşurarea obligaţiilor economico-financiare ale Republicii Democrate Germane legate de urmările războiului“. In cadrul primei sale şedinţe, Comnistă a discutat o serie de probleme organizatorice, a trasat măsuri in legătură cu transferarea întreprinderilor, care urmează să înceapă la 1 ianuarie 1954 și a stabilit procedura viitoarelor lucrări ale Comisiei. „Campanie electorală" în S. U. A. NEW YORK 31 (Agerpres)’ — După cum s’a anunţat, la 3 Noembrie vor avea loc alegeri municipale la New York. In legătură cu aceasta, ziarul „New York Herald Tribune” scrie că nu s’au înscris în listele electorale decât 2.329.518 persoane (oraşul New York are o populaţie de peste 10 milioane locuitori). Numărul persoanelor înscrise este cu 13 la sută inferior celor înscrişi pentru ultimele alegeri de primari din New York, care au avut loc in 1949. După cum arată ziarul american, campania electorală pentru alegerea primarului oraşului New York se rezumă la diferite acuzaţii, insulte şi atacuri reciproce ale candidaţilor în mijlocul indiferenţei totale a alegătorilor. Presa americană se plânge de scăderea influenţei S.U.A. la O.N.U. NEW YORK 31 (Agerpres) Influentul ziar reacţionar „New York Times“ recunoaşte într-un articol publicat recent că Statele Unite pierd tot mai mult din influenţa lor, la O.N.U. . „Cauza principală a scăderii influenţei S.U.A., scrie „New York Times“ rezidă în faptul că restul lumii libere (ziarul numeşte astfel ţările capitaliste) este obosită de războiul rece şi cere luarea unor măsuri pentru a i se pune capăt“ Ziarul îşi exprimă teamă că „dacă Statele Unite vor fi in minoritate atât de des cum s-a întâmplat în ultimele luni, politica războinică a Statelor Unite va suferi din ce înf ce mai multe eșecuri !“ Cine este noul primar ! DÜSSELDORF 31 (Agerpres) — Ziarul „Freies Volk” anunţă că senatul Berlinului occidental l-a ales pe Walter Schreiber ca nou primar al sectoarelor occidentale ale Berlinului în urma morţii lui Ernst Reuter. Schreiber face parte din partidul lui Adenauer „Legiunea creştin-democrată” şi este acţionar al concernelor Siemens, Borsig şi A. E. G. El s’a împotrivit cu înverşunare legii de desfiinţare a trusturilor, care fusese adoptată de parlamentul unic al ora  Berlinului Occidental ului Berlin înainte de desmembrarea sa. In Berlinul occidental, această lege nu a intrat niciodată în vigoare. Ziarul scrie că Schreiber este un duşman al clasei muncitoare şi al sindicatelor, el declarându-se împotriva reformei şcolare şi a extinderii asigurărilor sociale. Prieten al bancherului nazist Ernest, Schreiber este adeptul „economiei pieții libere”, care a dus în Berlinul occidental la creșterea neîncetată a presurilor, în special la principalele articole alimentare. ft AL M. ARAȘULUI Declaraţia ministrului afacerilor externe al R. P. Bulgaria SOFIA 31 (Agerpres)’ — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite: La 29 octombrie, Mincio Nelcev, ministrul afacerilor externe al R.P. Bulgaria, a adresat secretarului general al O.N.U. o declaraţie cu privire la acordul militar americano grec cu rugămintea de a fi transmisă, în numele guvernului bulgar, guvernului Greciei. Crearea de baze militare şi staţionarea forţelor militare americane pe teritoriul Greciei, care are graniţă comună cu Republica Populară Bulgaria, se spune în declaraţie, contrazic repetatele declaraţii ale guvernului grec, după care acesta s’ar strădui să consolideze pacea în Balcani şi ar dori să menţină relaţii normale cu ţările vecine. Politica de creare a bazelor militare în Grecia şi de staţionare a forţelor armate străine ale blocului Atlanticului de Nord nu poate să fie justificată invocând necesitatea apărării, deoarece se ştie că nimeni nu ameninţă Grecia şi nimeni nu are intenţia să o atace. Guvernul bulgar consideră necesar să declare că răspunderea pentru eventualele urmări ale acestei politici revine exclusiv guvernului grec. Mişcarea grevistă din Austria VIENA 31 (Agerpres) . Potrivit relatărilor presei, muncitorii de la fabrica „Frahlich“ din Viena sunt în grevă de aproape două săptămâni. Această grevă a fost declarată în semn de protest împotriva samavolniciei patronilor, care încearcă să le impună condiţii mai grele de muncă. In ciuda samavolniciei flagrante a administraţiei, care a declarat că dacă greva nu va înceta conducătorii grevei, inclusiv membrii Consiliului de întreprindere, vor fi concediaţi, muncitorii au declarat că ei intenţionează să continue greva până la satisfacerea revendicărilor lor. Redacţia şi Administraţia: Iaşi, Str. Gh. Dimitrov Nr. 1. Telefon: 1543 -2042. Plenara Comitetului Orăşenesc Leningrad al P. C. U. S. LENINGRAD 31 (Agerpres). — Tass anunţă ! Recent, a avut loc o plenară a Comitetului orăşenesc Leningrad al P.C.U.S. Plenara a examinat raportul lui Nosencov, secretar al Comitetului orăşenesc de partid, cu privire la măsurile pentru îndeplinirea planului anual de construcţii de locuinţe şi cu privire la sarcinile pe anul 1954. Raportorul şi cei care au luat cuvântul la discuţii au subliniat că la Leningrad, construcţia de locuinţe se extinde an de an, iar alocările în acest scop cresc. In ultimii trei ani, numai pentru construcţii de locuinţe noi au fost cheltuite peste 2180 milioane ruble. Au fost investite sute de milioane de ruble în construcţia de instituţii cultural sociale, reparaţii de locuinţe şi în lucrările de înfrumuseţare a oraşului. In anii de după război s'au reconstruit şi construit peste 2.700.000 m. p. de suprafaţă locativă. Anul acesta, urmează să se dea în folosinţă peste 300.000 m. p. de suprafaţă locativă. In prezent, la Leningrad se află în curs de construcţie aproximativ 500 de imobile cu multe etaje. Şantierele sunt înzestrate cu un mare număr de maşini, ceea ce permite construirea rapidă şi în condiţii bune a clădirilor, precum şi reducerea preţului de cost al construcţiilor. In luna Septembrie trusturile de construcţie ale Comitetului Executiv al Sovietului orăşenesc Leningrad, au depăşit considerabil sarcinile trasate şi au redus cu 7 milioane ruble preţul de cost al lucrărilor. „Armata europeană calcă în picioare sentimentele naţionale ale francezilor" încheierea desbaterilor în Consiliul Republicii din Franţa PARIS 31 (Agerpres) — Joi noaptea Consiliul Republicii din Franţa (cea de a doua Cameră) a încheiat dezbaterile începute acum două zile în legătură cu problema aşa zisei „Comunităţi defensive europene“. In comentariile sale, agenţia France Presse subliniază că este vorba de o „repetiţie generală“ înainte ca problema „Comunităţii europene“ să fie adusă în faţa Adunării Naţionale şi că scopul ei este să stabilească poziţia diferitelor grupări parlamentare faţă de această problemă. Potrivit Constituţiei, în Consiliul Republicii nu se pot face interpelări scrise, astfel că discuţiile s-au desfăşurat pe marginea „întrebărilor orale“ puse de senatorul Michel Debrec (fost gaullist) şi de către preşedintele Comisiei pentru afacerile externe a Consiliului Republicii — Marcel Plaisant (Uniunea Republicanilor de stânga). La şedinţă a participat ministrul afacerilor externe, George Bidault. Luând cuvântul, Michel Debre a spus între altele: „Acordul privitor la armata europeană“, al cărei iniţiator a fost Franţa, nu trebue ratificat. In măsura în care ţara noastră va putea evita cursa întinsă de „Comunitatea defensivă europeană“, ea îşi va păstra sau îşi va pierde libertatea sa. De asemenea, acordul privitor la „armata europeană“ nu trebue ratificat deoarece el duce în multe privinţe la impas , în primul rând la un impas juridic, pentru că există o cotradicţie între acordul privitor la armata europeană şi constituţia franceză. Se adaugă greutăţi ca de exemplu durata serviciului militar, votarea bugetului şi problema declaraţiei în caz de război. Cu alte cuvinte, este vorba de o serie de probleme care nu ar mai intra în competenţa parlamentului francez în cazul când acordul privitor la „armata europeană“ ar fi ratificat. Armata franceză şi-ar pierde unitatea şi în acelaş timp Franţa şi-ar pierde suveranitatea. Toate statele participante la acordul privitor la „Comunitatea defensivă europeană“ s-au lovit de aceleaşi dificultăţi de ordin juridic şi ele trebue să ia în considerare revizuirea constituţiilor lor. In Franţa nimeni nu îndrăzneşte să abordeze această problemă, deoarece se ştie prea bine că dacă ar fi necesar un referendum pentru revizuirea Constituţiei, aceasta ar da rezultate negative. „Armata europeană, a subliniat Debre, calcă în picioare sentimentele naţionale ale francezilor“. In felul acesta de la impasul juridic se trece la un impas naţional. Marcel Plaisant a arătat că acordul privitor la „armata europeană” este vast şi încurcat şi cu cât este studiat mai îndeaproape, cu atât trebue mai mult criticat. Acordul privitor la „armata europeană” a provocat neliniştea îndreptăţită a poporului francez. încotro mergem? — a întrebat în încheiere Marcel Plaisant. Adenauer este cel care ne-a dat răspunsul. Germania va poseda mâine divizii pe deplin complectate şi omogene prin compoziţia lor şi aceste divizii vor fi folosite în scopuri de cucerire. După Marcel Debre şi Marcel Plaisant a luat cuvântul Marcilasi, republican independent, care deasemenea s’a pronunţat împotriva creerii „armatei europene”. El a declarat : „Transformând Europa într’o unealtă de război, voi o împingeţi in război”. La toate aceste declaraţii Bidault a răspuns printr’o lungă pledoarie, in care a apărat în fel şi chip teza ratificării acordurilor de la Bonn şi Paris. El a recurs la cele mai variate şi convingătoare argumente în sprijinul „Comunităţii europene”. Astfel, Bidault a vorbit despre „atitudinea favorabilă pe care ar manifesta-o Anglia faţă de această comunitate şi a căutat în general să minimalizeze nenumăratele obiecţiuni de ordin constituţional. Vorbitorul, după cum arată France Presse, nu a intrat in amănunte în ce priveşte clauzele ce vor constitui obiectul acordurilor, cu alte cuvinte, a evitat să dea în vileag o serie de condiţii secrete, menite să lipsească Franţa de suveranitate. El a admis însă că „acordurile de la Bonn şi Paris constitue cadrul pentru fixarea reînarmării Germaniei”. In relatările sale privind discuţiile din Consiliul Republicii, comentatorul francez Fabay, subliniază că ministrul de externe a vorbit în faţa unei adunări reticente, dacă nu chiar ostile tratatului Comunităţii europene. Ziaristul englez Harold King scrie că susţinătorii tezei alăturării Franţei la armata europeană au suferit o serioasă înfrângere şi că cei ce se opun acordurilor militariste îşi manifestă încrederea că in întreaga ţară curentul împotriva „predării suveranităţii franceze se va întări şi mai mult”. . H Se adânceşte mizeria oamenilor muncii în ţările capitalului Creşterea şomajului şi scumpetei în S. U. A. , WASHINGTON 31 (Agerpres)’ — La 29 octombrie au sosit la Washington din statele Noii Anglii reprezentanţii celor 70.000 de membri ai sindicatului muncitorilor din industria electrică, pentru a cere guvernului să ia măsuri în vederea „combaterii şomajului crescând şi prevenirii pericolului declinului economic în cinci state nord-estice”. Preşedintele sindicatului muncitorilor din industria electrică, Carey, a declarat că sarcina trasată delegaţiei are un caracter urgent, dată fiind înrăutăţirea condiţiilor din industria electrică, de radio şi de construcţii de maşini din statele Noii Anglii. Carey a declarat că in urma actualului ritm al concedierilor, până la sfârşitul lunii Decembrie, vor rămâne fără lucru peste 200.000 de muncitori industriali din Noua Anglie, WASHINGTON 31’ (Agerpres)’ . Potrivit agenţiei United Press, Biroul pentru statistica muncii din S.U.A. a anunţat că indicele oficial al costului vieţii în această ţară a înregistrat o nouă creştere in luna Septembrie. Indicele costului vieţii în luna Septembrie a fost cu 15,2 la sută mai ridicat decât în perioada 1947—1949. In ultimul timp, în S.U.A. au crescut preţurile la îmbrăcăminte, chirii, asistenţă medicală şi transporturi. Cum trăesc astăzi oamenii muncii din Anglia LONDRA 31 (Agerpres) — Ziarul „Daily Worker“, a publicat recent o ştire care cuprinde doar un aspect al situaţiei oamenilor muncii din Anglia. De curând, la spitalul din Liverpool au fost internate 39 de persoane. Examenul medical a dovedit că toţi sufereau de fapt de subalimentaţie. Unul din doctorii spitalului a declarat că pacienţii au înfăţişarea unor oameni întorşi dintr'un lagăr de concentrare nazist. Majoritatea suferă de scorbut şi avitaminoză. într'un raport înaintat autorităţilor, conducerea spitalului subliniază că aceste cazuri sunt tot mai dese. Urmările nefaste ale ocupaţiei PHENIAN 31 (Agerpres) — TASS anunţă: După cum relatează presa, în Coreea de sud sunt răspândite pe larg boli ca tuberculoza, encefalita şi lepra. Potrivit datelor agenţiei sud coreene Tonjan Thonsin, în prezent în Coreea de sud există 1.300.000 de bolnavi de tuberculoză, adică cu 300.000 mai mulţi decât anul trecut. americane în Coreea de Sud In ultimul timp a crescut simţitor numărul bolnavilor de lepră, în special în provinciile Kensanul de nord şi de sud şi Ciolla de nord şi de sud. In Coreea de sud bântuie în prezent şi o epidemie de encefalită. Agenţia sud coreeană Tonjan Thousin recunoaşte că Coreea de sud ocupă primul loc din lume în ceea ce priveşte mortalitatea infantilă. Declaraţia Partidului Comunist din Tunisia PARIS 31 (Agerpres) — Ziarul „L’Humanite” a publicat declaraţia Partidului Comunist din Tunisia in legătură cu hotărirea rezidentului general francez din Tunisia de a desfiinţa cenzura, de a elibera un grup de luptători pentru eliberarea naţională care fuseseră deportaţi şi de a transfera asupra organelor civile unele împuterniciri pe care în trecut le aveau autorităţile militare. „Poporul tunisian, se spune in declaraţia Partidului Comunist, consideră că aceste măsuri sunt un rezultat al luptei lui hotărîte şi perseverente. Partidul Comunist din Tunisia consideră că aceste măsuri trebue să constitue un prim pas spre restabilirea tuturor libertăţilor individuale, o condiţie preliminară a adevăratei rezolvări a problemei tunisiene”. In declaraţie se subliniază că trebue ridicată imediat starea de asediu, asigurată libertatea cuvântului, întrunirilor, presei şi activităţii organizaţiilor sociale, trebue lichidate lagărele de concentrare, puşi în libertate fruntaşii mişcării naţionale şi salvate vieţile celor condamnaţi la moarte. „Numai atunci când vor fi îndeplinite aceste condiţii, se spune in declaraţie, vor fi posibile tratative cu privire la reforme cu adevărat progresiste, pe care le doreşte in unanimitate poporul nostru”. In declaraţie se subliniază deasemenea că rezidentul general francez n’a suflat nici un cuvânt despre încetarea „formelor speciale de represiune” împotriva clasei muncitoare din Tunisia şi anume concedierile în massă, exploatarea neomenească a oamenilor muncii şi îngheţarea salariilor de mizerie. Ziarul „L’Humanite” relatează deasemenea despre noile represiuni întreprinse împotriva participanţilor la mişcarea de eliberare naţională din Tunisia. Astfel, recent au fost executaţi doi tunisieni pentru „vina” de a fi „aprovizionat pe partizani cu alimente”. Un alt tunisian a fost executat pentru că a făcut colectă pentru fondul mişcării naţionale. La 1 Octombrie, in oraşul Gabes au fost asasinaţi doi patrioţi tunisieni. Capetele lor au fost expuse pe acoperişul clădirii autorităţilor militare. Gravele urmări ale inundaţiilor din Italia ROMA 31 ’Agerpress — Situaţia din regiunile inundate ale Italiei continuă să se menţină gravă atât în sudul, cât şi în nordul ţării. In sud, deşi ploile au încetat, volumul ameninţător al cursurilor de apă nu a scăzut. Se semnalează noi pagube în mai multe regiuni. La Catanzaro şi în regiunea înconjurătoare se înregistrează noi prăbuşiri de case. In nord situaţia s-a agravat în ultimele 24 de ore, în special in regiunea Veneţiei şi în zona oraşului Pordenone, care este de două zile pradă atacului furios al apelor râului Noncello. Centrul oraşului este în mare parte Inundat, iar în multe clădiri apa a atins primul etaj. La Udine, doi muncitori au fost luaţi de ape şi s-au înecat. O situaţie asemănătoare se semnalează în regiunea Trentin, unde stâncile prăbuşite din munţi au întrerupt comunicaţiile rutiere între această regiune şi provincia Veneţia. In regiunea Polesine, fluviul Adize a crescut cu 3,50 metri, deasupra nivelului său obişnuit şi continuă să crească cu 3 cm. pe oră. In regiunea deltei fluviului mai multe sate au trebuit să fie evacuate. Lj-Igga*---- SSS 111 - -maga Informaţii Ministerul învăţământului comunică: Examenul de stat la toate Institutele medico-farmaceutice din ţară se va ţine la data de 30 Noembrie. înştiinţare Se aduce la cunoştinţa tuturor întreprinderilor şi instituţiilor de orice fel că primirea formularelor privind necesarul de combustibil pe anul 1954, se face numai până la 10 Noembrie 1953. Pentru oraşul şi raionul Iaşi, primirea se face în str. Karl Liebknecht Nr. 2, iar pentru celelalte raioane la depozitele raionale Combust.’MiiT. I. R. COMBUSTIBILUL T.$I Spectacolele zilei TEATRE: Teatrul Naţional : matineu şi seara: Căsătoria, CINEMATOGRAFE : Maxim Gorki: „Amiralul Uşacov”; Ilie Pintilie: „Primăvara la Moscova”; Puşchin: „Cei din Kronstadt. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Iași, Telefon: 1210—1805.