Flacăra Iaşului, octombrie 1955 (Anul 11, nr. 2829-2854)

1955-10-01 / nr. 2829

Marea sărbătoare a poporului chinez ! Astăzi, 1 octombrie 1955, marele popor chinez — şi alături de el întreaga omenire progresistă — sărbătoreşte şase ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze. Aniversarea acestui important eveniment din viaţa Chinei Populare constituie un prilej de trecere în revistă a succeselor dobîndite de poporul chinez, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist Chinez pe drumul glorios al construirii socialismului. Poporul chinez, care cu preţul unei lupte de mulţi ani şi-a cucerit libertatea şi independenţa, a lichidat în primii trei ani de existenţă a orînduirii democrat-populare, către sfîrşitul anului 1952, urmările grele ale îndelungatei dominaţii a gomindaniştilor şi a stăpînilor lor imperialişti, a vindecat rănile războiului care a durat mai bine de un deceniu şi a atins cel mai înalt nivel antebelic, atît în producţia industrială cît şi în producţia agricolă. La începutul anului, 1953, poporul chinez a început înfăptuirea primului plan cincinal de dezvoltare a economiei naţionale a ţării. In primul plan cincinal, accentul principal s-a pus pe dezvoltarea prin toate mijloacele a industriei grele — baza dezvoltării cu succes a tuturor ramurilor economiei naţionale. Este suficient să arătăm că 88,8 la sută din totalul investiţiilor capitale în construcţia industrială vor fi cheltuite în vederea dezvoltării industriei grele. La sfîrşitul cincinalului, industriei grele îi va reveni 45,4 la sută din totalul producţiei industriale. Planul cincinal prevede construirea şi reconstruirea în industrie, transporturi, agricultură şi comerţ a 7.600 de obiective, din care 694 întreprinderi industriale mari. Baza principală a dezvoltării industriale continue a Chinei o vor forma 156 mari obiective, care se construiesc cu ajutorul Uniunii Sovietice. Printre acestea se află corn-1' tonaje metalurgice, uzine de automobile, de tractoare și de avioane, întreprinderi ale industriei cărbunelui, petrolului şi chimice, hidrocentrale şi termocentrale. După terminarea acestor construcţii, China va putea produce în cantităţi considerabile automobile şitractoare, avioane şi locomotive, maşini-unelte complexe şi alte utilaje industriale. Peste cîţiva ani, cînd vor fi terminate lucrările de reconstrucţie, combinatul din Ansan va produce de zece ori mai multă fontă şi de 20 de ori mai mult oţel decît s-a produs în 1949 în întreaga Chină. In ritm rapid se dezvoltă industria carboniferă. In comparaţie cu anul 1949, extracţia cărbunelui a crescut de 2,6 ori. In această ramură se mecanizează principalele procese de extracţie, se introduc ciocane pneumatice, compresoare, haveuse, încărcătoare de cărbune, vagonete electrice. A fost complet refăcută industria textilă în China de est care reprezintă 70 la sută din întreaga industrie textilă a ţării. Producţia de fire de bumbac a depăşit cel mai înalt nivel atins înainte de război. Partidul comunist şi guvernul popular acordă o mare atenţie dezvoltării agriculturii şi ridicării bunăstării materiale a ţărănimii muncitoare. După cum se ştie, peste 80 la sută din populaţia Chinei o formează ţărănimea. Pînă la eliberarea ţării, ţăranul muncitor chinez abia avea cu ce să-şi ţină zilele. El nu avea niciodată suficient orez sau alte alimente. Roadele muncii sale pe petecul său de pămînt erau acaparate în cea mai mare parte de moşieri şi cămătari. In prezent, în toate regiunile agricole din China a fost efectuată reforma agrară. Peste 300 de milioane de ţărani fără pămînt şi cu pămînt puţin au primit fără plată 47 de milioane hectare de pămînt. Ţăranii chinezi, care cunosc astăzi fericirea muncii libere şi pline de bucurii, obţin an de an pe pămîritul lor recolte tot mai bogate. însăşi viaţa convinge masele largi de ţărani de uriaşele avantaje ale gospodăririi în colectiv. In China au luat fiinţă peste 670.000 de cooperative agricole de producţie şi se prevede ca pînă la sfîrşitul cincinalului, aproximativ o treime din numărul total al gospodăriilor ţărăneşti vor trece la formele de muncă în colectiv. Pe vaste întinderi din China se execută mari lucrări în vederea prevenirii inundaţiilor, a secetei, pentru distrugerea dăunătorilor agricoli, pentru crearea de perdele forestiere și construirea de obiective hidrotehnice pe diferite rîuri. La lucrările de construire a barajelor, digurilor și a lacurilor de acumulare, de adîncire a albiilor rîurilor şi la alte lucrări care au drept scop prevenirea inundaţiilor, participă zeci de milioane de oameni. In urma acestei munci uriaşe a fost lichidată în linii generale primejdia inundaţiilor în bazinele fluviilor Lantzî, Huanho şi Huaiho, a fost extins şi îmbunătăţit sistemul de irigare pe o suprafaţă de multe milioane de hectare. Totodată, au început lucrări pentru îmblînzirea şi folosirea complexă a fluviului Huanho, menite să pună acest fluviu tumultos bogat în ape în slujba poporului chinez. Victoria revoluţiei populare şi proclamarea Republicii Populare Chineze au deschis în faţa maselor de oameni ai muncii calea largă către ştiinţă, au creat premizele pentru dezvoltarea culturii şi artei, a învăţămîntului şi ocrotirii sănătăţii. In şcolile elementare şi medii din China învaţă peste 55 de milioane de copii şi adolescenţi iar în instituţiile de învăţămînt superior — peste 127.000 de studenţi. Succese remarcabile au fost obţinute de asemenea în domeniul ocrotirii sănătăţii. Peste 90 la sută din judeţele ţării au centre medicale proprii. Paralel cu creşterea puterii economice, cu întărirea regimului democrat-popular în această ţară, creşte prestigiul şi influenţa Chinei pe arena internaţională. In prezent, 26 de ţări ale lumii au recunoscut Republica Populară Chineză şi au stabilit cu ea relaţii diplomatice. Pe arena internaţională, Republica Populară Chineză se manifestă ca un mare stat iubitor de pace, ca un important factor al păcii şi securităţii nu numai în Asia, ci şi în întreaga lume. Toţi prietenii sinceri ai poporului chinez înţeleg bine caracterul just al luptei sale pentru eliberarea străvechiului teritoriu al Chinei — insula Taiwan, ocupată de trupe străine şi transformată într-un periculos focar de provocări de război. Popoarele iubitoare de pace sprijină cu tărie lupta consecventă dusă de Republica Populară Chineză pentru restabilirea drepturilor ei legitime în Organizaţia Naţiunilor Unite. Aşa după cum a subliniat V. M. Molotov în cadrul lucrărilor celei de a X-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U., participarea Republicii Populare Chineze, ca membru cu drepturi egale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, la Adunarea Generală, la Consiliul de securitate şi la alte organe ale O.N.U. este necesară atît în interesul întăririi păcii şi securităţii internaţionale, cît şi în interesul asigurării prestigiului internaţional al O.N.U. Cu prilejul celei de a VI-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, întregul nostru popor muncitor urează din adîncul inimii harnicului și talentatului popor de peste 600 milioane al Chinei Populare, noi victorii în lupta pentru construirea socialismului și apărarea păcii. PREZIDIUL MARII ADUNĂRI NAȚIONALE A REPUBLICII POPULARE ROMÍNE DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romine In temeiul art. 37 lit. a din Constituția Republicii Populare Romine Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romine decretează : 1. Se convoacă în sesiune Marea Adunare Națională a Republicii Populare Române, pe ziua de luni 3 octombrie 1955, orele 10 dimineața, și sediul Marii Adunări Naționale. Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale PETRU GROZA București, 29 septembrie 1955. Secretarul Prezidiului Marii Adunări Naționale AVRAM BUNACIU In interiorul ziarului: 1 Octombrie — ziua proclamării Republicii Populare Chineze — Avîntul industriei locale — Dezvoltarea regiunilor locuite de minorităţile naţionale — Oraşul Sanhai — o mare bază industrială a Chinei — Pregătiri de cadre pentru economia naţională — Linia fermă a Partidului Comunist Chinez, spre dezvoltarea industriei grele pag. 2-a VIAŢA DE PARTID _ B. Marin : Pentru îmbunătăţirea muncii politice în sprijinul realizării planului de colectări pag 3-a _ C. Şandi: Atenţie deosebită construcţiilor din gospodăriile colective pag. 3-a — Lucrările Adunării Generale a O.N.U. pag. 4-a — Realizările R. P. Chineze în primii trei ani ai primului plan cincinal pag. 4-a — U Nu despre relaţiile chinobirmane pag. 4-a — Declaraţiile unui senator american care a vizitat Uniunea Sovietică pag. 4-a Adunări închinate aniversării F. S. M. Oamenii muncii din ţara noastră salută cu bucurie cea de a 10-a aniversare a Federaţiei Sindicale Mondiale. La Iaşi, şi în alte oraşe au fost organizate adunări sărbătoreşti ale activului sindical închinate aniversării Federaţiei Sindicale Mondiale. Asemenea adunări au avut loc şi în cluburile şi colţurile roşii din numeroase întreprinderi. Cu acest prilej au fost trimise către F.SM, telegrame de salut prin care oamenii muncii îşi exprimă solidaritatea deplină cu lupta pentru democraţie, progres şi pace dusă cu consecvenţă de către marea organizaţie internaţională sindicală a oamenilor muncii. In întîmpinarea aniversării Federaţiei Sindicale Mondiale la Iaşi, au avut loc recent consfătuiri organizate de redacţia în limba romînă a revistei F.S.M., „Mişcarea sindicală mondială“, cu cititorii revistei. In cadrul manifestărilor organizate pentru sărbătorirea Federaţiei Sindicale Mondiale se va deschide în Capitală o expoziţie închinată celor zece ani de luptă a F.S.M. pentru interesele celor ce muncesc din lumea întreagă, iar între 3 şi 9 octombrie la Iaşi vor fi prezentate cicluri de filme închinate luptei oamenilor muncii pentru pace şi o viaţă mai bună. Succesele cooperatorilor Printre cooperativele meşteşugăreşti din oraşul Roman se numără şi cooperativa „Tehnica confecţii“. O deosebită preocupare are consiliul de conducere al cooperativei, în frunte cu tovarăşul Alter Don, pentru întărirea organizatorică a cooperativei şi pentru confecţionarea unor produse noi de cele mai variate sortimente. Datorită acestui fapt, cooperativa „Tehnica confecţii“ are astăzi pe lîngă secţiile de croitorie şi ceaprazărie o secţie de artă populară la Giurgeni, unde se confecţionează covoare de tot felul şi două secţii de croitorie pentru mediu rural unde se confecţionează sumane. Secţiile de sumane şi-au depăşit sarcinile de plan pe luna august cu 25 şi respectiv cu 40 la sută. Dealtfel, toate secţiile cooperativei îşi depăşesc cu regularitate planul de producţie. Astfel pe luna august secţiile de croitorie şi-au depăşit planul de producţie cu 27-69 la sută. Succese asemănătoare au fost obţinute şi în cursul lunii septembrie. In ultimul timp lucrătorii cooperativei „Tehnica confecţii“ dau bătălia nu numai pentru îmbunătăţirea permanentă a calităţii confecţiilor, ci şi pentru întrebuinţarea tuturor deşeurilor. In felul acesta, numai pe luna august s-a economisit suma de lei 14.000, ceea ce a făcut ca preţul de cost să se reducă cu 25 la sută. PETRU FRUNZA corespondent De curînd colectivul fabricii de ţigarete din oraşul nostru a avut o mare bucurie. Pentru succesele deosebit de frumoase obţinute în producţie, fabrica a primit steagul roşu de întreprindere fruntaşă pe ţară, pe ramura de producţie. Primind steagul roşu de întreprindere fruntaşă pe ţară, colectivul de muncă al fabricii de ţigarete şi-a luat angajamentul de a obţine noi şi frumoase succese în producţie. I Din activitatea cercurilor ARLUS« Popularizarea prin forme cit mai variate şi atrăgătoare a măreţelor realizări ale Uniunii Sovietice în construirea comunismului şi apărării păcii, constituie obiectivul principal al cercurilor şi comitetelor ARLUS din regiunea noastră. Publicăm mai jos citeva aspecte din munca unor cercuri şi comitete ARLUS fruntaşe. Fac larg cunoscută politica de pace a U. R. S. S. Printre cercurile ARLUS din raionul Huşi care desfăşoară o susţinută muncă de popularizare a realităţii sovietice se află şi cele din comunele Creţeşti, Cîrligaţi, Stănileşti, Lunca Banului, Avereşti şi altele. La conferinţa intitulată „Rezultatele conferinţei de la Geneva" organizată de către biroul cercului ARLUS din Creţeşti în colaborare cu colectvul de conducere al căminului cultural au participat peste 300 de cetăţeni. Conferinţa a fost susţinută de tov. Ionescu Anastasia, preşedinta cercului ARLUS. In cadrul cercurilor ARLUS din comunele Stăniteşti, Cîrligaţi, Lunca Banului şi altele, s-au organizat convorbiri cu tema: „U.R.S.S. în fruntea luptei pentru pace". Şi la aceste convorbiri au participat sute de ţărani muncitori. De o largă participare din partea maselor s-a bucurat şi conferinţa „Presa sovietică — tribună înaintată de luptă pentru asigurarea păcii în întreaga lume" ţinută în oraşele Iaşi, Roman, Huşi şi Vaslui cu ocazia „Săptămînii presei sovietice". Popularizarea îndeplinirii celui de al cincilea plan cincinal al U. R. S. S. Comitetul raional ARLUS-Huşi a iniţiat şi o serie de acţiuni menite să înfăţişeze maselor largi succesele oamenilor sovietici, care au îndeplinit planul cincinal în 4 ani şi 4 luni, precum şi măreţul program de dezvoltare a industriei sovietice. Astfel, despre această temă a vorbit tov. inginer Valeria Juridiev în cadrul unei conferinţe organizaţi de către comitetul ARLUS de la întreprinderile Comunale. Asemenea acţiuni au avut loc şi în alte numeroase cercuri ARLUS cum ar fi la moara „Ceahlău", precum şi în comunele Cîrligaţi, Avereşti, Lunca Banului şi altele. Cercurile A. R. L. U. S. sprijină campania muncilor agricole de toamnă Ţăranii muncitori din raionul Hirlău se străduiesc să termine la timp şi în bune condiţii campania muncilor agricole de toamnă. Comitetul ARLUS din comunele Bădeni, Cepleniţa, Deleni, Buhalniţa, Coarnele Caprei, sprijină eforturile ţăranilor muncitori în această direcţie, desfăşurînd o bogată activitate pentru a face cunoscută experienţa şi înaintatele metode de muncă sovietice adecvate pentru această campanie. Potrivit planului de muncă, biroul cercului ARLUS din Bădeni, de exemplu, a organizat o convorbire în jurul broşurii agrotehnice „Pregătirea seminţelor şi însămînţările de toamnă din URSS". Au participat 172 ţărani muncitori. Birourile cercurilor ARLUS din Cepleniţa, Buhalniţa şi Coarnele Caprei au organizat conferinţe cu tema „Arăturile adinei de toamnă, asigură recolte bogate", precum şi discuţii în jurul fotogazetei „Cum rodeşte ajutorul şi experienţa sovietică în patria noastră". O convorbire cu teme asemănătoare s-a organizat şi la GAS Deleni, unde tov. Zamfir Mihai, preşedintele cercului ARLUS a vorbit despre importanţa aplicării agrotehnicii sovietice în muncile agricole de toamnă. Agitata vizuală - mijloc important de popularizare a realităţii din ţara constructorilor comunismului Popularizarea măreţelor realizări ale Uniunii Sovietice în lupta pentru construirea comunismului şi apărarea păcii stă şi în centrul atenţiei comitetelor şi cercurilor ARLUS din raionul Codăieşti. In afară de conferinţe, convorbiri, etc. birourile cercurilor ARLUS din comunele Grozeşti, Dolheşti, Dăneşti, Dobrovăţ şi altele, au luat iniţiativa să confecţioneze fotomontaje cu aspecte din ţara constructorilor comunismului. Astfel, în cercurile mai sus amintite, ca şi în multe altele, s-au amenajat fotomontaje pe tema „URSS ţara construcţiilor paşnice", „Oamenii sovietici în orele de odihnă“, „Tehnica sovietică în sprijinul dezvoltării agriculturii", precum şi fotomontaje ce oglindesc metodele agrotehnice sovietice şi rodul aplicării lor. F®. Să efectuăm însămînţările la un înalt nivel agrotehnic Zilele prielnice din cea de a doua decadă a lunii septembrie, au permis grăbirea executării lucrărilor de recoltat, de pregătire a terenului destinat însămînţărilor după leguminoase,cereale de primăvară şi alte culturi. In unele raioane ca Iaşi, Vaslui, Codăieşti, recoltarea porumbului se execută pe suprafeţe mari, iar în raioanele din nord a început recoltarea pe măsura coacerii. In această perioadă este necesar să se depună eforturi susţinute pentru ca recoltarea porumbului să se efectuieze rapid şi să se elibereze astfel suprafeţele necesare pentru însămînţarea cerealelor de toamnă. Totuşi, nu toate culturile de porumb se vor recolta în perioada optimă de însămînţare a griului. Din această cauză este necesar să pregătim şi terenurile ce au fost ocupate cu grîu, care au fost dezmiriştite şi care, în anul acesta nu au suferit atacuri de dăunători. Se ştie că perioada de însămînţare recomandată ca ■ cea mai bună pentru regiunea noastră, este între 25 septembrie şi 15 octombrie. Semănînd în limitele acestei perioade, griul are destul timp să se dezvolte pentru a rezista temperaturilor scăzute. In toamna anului trecut, fruntaşii recoltelor bogate din regiunea noastră au însămînţat griul în această perioadă, obţinînd producţii sporite. Trebuie însă ştiut că obţinerea producţiilor mari de grîu de toamnă este legată şi de aplicarea raţională a tuturor măsurilor agrotehnice recomandate de ştiinţa agricolă. De mare importanţă este prejentirea terenului înainte de însămînţare. Pentru formarea unui pat germinativ bun în care seminţele să găsească condiţii optime de încolţire, trebuie să se ţină seama de gradul de umiditate a pămîntului. In cazul cînd terenul este umed, arătura trebuie făcută mai adînc, iar în cazul cînd ea se execută în terenuri uscate trebuie făcută mai la suprafaţă pentru a nu scoate bolovani. In ambele cazuri este absolut necesar să se facă grăparea odată cu arătura, pentru a se realiza atît mărunţirea suprafeţei arate, cît şi pentru a se înlătura pierderea apei din sol prin evaporare. In cazul cînd n-am executat arătura cu două-trei săptămîni înainte de însămînţare, aşa cum se va întîmpla cu însămînţările făcute în porumbişti, după sfeclă de zahăr, cartofi, etc., se va face tăvălugirea înainte sau după semănat, pentru a se înlătura golurile şi a pune sămînţa în contact cu pămîntul. In terenurile pregătite cu douătrei săptămîni înainte de însămînţare, este necesar să se facă afînarea arăturii cu cultivatorul sau prăşitoarea, stîrpindu-se totodată şi buruienile ce au crescut între timp. Intrucît în acest an ogoarele eliberate de porumb sînt îmburuienite în mai mare măsură decît în anii trecuţi, este necesar ca înainte de executarea arăturilor de însămînţare, să se curăţe terenul de aceste buruieni O deosebită importanţă trebuie acordată seminţelor, pregătirii acestora şi modului de însămînţare. Datorită ploilor, recoltatul şi treieratul s-au făcut în condiţiuni nefavorabile, iar multe seminţe au încolţit în clăi şi şire, ori s-au încins în magazii. Din această cauză o parte din aceste seminţe nu sînt bune de însămînţat. Este necesar ca fiecare producător să facă încercarea puterii de încolţire şi să consulte organele tehnice comunale, asupra cantităţii ce trebuie dată la hectar. In cazul cînd puterea de încolţire a seminţelor este scăzută este necesar să se facă schimb de sămînţă pe plan local. Unităţile socialiste care au sămînţa recunoscută şi corespunzătoare din punct de vedere al germinaţiei, vor trece deîndată la condiţionarea ei. In acest scop, ţăranii muncitori vor folosi la maximum capacitatea de lucru a trioarelor existente la sfaturile populare şi centrele de închiriat de pe lîngă cooperativele săteşti. Cu ocazia treierişului s-a putut constata că şi în acest an recolta de grîu a unor producători a fost măturată. De aceea, nici un bob de grîu nu va fi aruncat în pămînt fără a fi tratat cu prafurile ce se găsesc la cooperativele săteşti. Tratarea griului se va face cu toată grija, în aşa fel încît fiecare bob să fie „pudrat“, folosind în acest scop perzolatoarele de la sfaturi şi cooperative, iar în lipsa acestora amenajînd butoiaşe. Prăfuirea în sac nu este cea mai indicată, dar atunci cînd totuşi se face, este necesar ca sacul să nu fie umplut decît pe un sfert, să se lege la gură şi să se răstoarne în toate sensurile timp de cel puţin 5 minute. O sămînţă este bine tratată atunci cînd s-a folosit 200 gr. abavit la 100 kg. grîu. Plantele se dezvoltă bine într-un teren pregătit.. Ele însă se stingheresc, se încurcă în creșterea lor în cazul cînd nu sînt uniform repartizate sau nu sînt puse la adîncimile potrivite. De aceea este necesar sa se folosească la maximum mașinile de semănat păioase de la centrele de închiriat. Insămînţarea cu semănătorile de păioase, se va face în rînduri simple, iar acolo unde terenul permite, în special în unităţile socialiste, se va semăna după metoda sovietică, în rînduri încrucişate. Ţărani muncitori cu gospodărie individuală, colectivişti, întovărăşiţi şi muncitori din GAS ! Aplicaţi pe scară cît mai largă aceste reguli agrotehnice, întrucît ele sînt chezăşia recoltelor bogate. Campania însămînţărilor de toamnă are o mare importanţă. De buna ei desfăşurare depinde în cea mai mare măsură obţinerea unor recolte bogate în anul viitor. Avînd în vedere acest lucru şi faptul că în acest an condiţiile climatice sunt deosebite de alţi ani, ziarul nostru s-a adresat Institutului Agronomic din Iaşi şi Direcţiei agricole regionale, cerîndu-le să precizeze cum trebuie efectuate însămînțările din toamna aceasta. Publicăm mai jos răspunsul primit: