Flacăra Iaşului, februarie 1957 (Anul 13, nr. 3246-3270)

1957-02-01 / nr. 3246

'. W *-a resa finlandeză despre vizita premierului Fagerholm la Moscova ! HELSINKI 31 (Agerpres) - TASS anunţă : Presa finlandeză acordă o mare atenţie vizitei lui Fageriholm, primul ministru al Fin-landei, la Moscova. Ziarele din 30 ianuarie publică ample dări de seamă despre plecarea lui Fagerholm la Moscova şi despre primirea care i-a fost făcută la frontiera sovietică„ Ziarele „Helsingin Sanomatu şi «Uusi Suomi publică articole ale corespondenţilor speciali din Moscova, în care se vorbeşte pe larg despre programul vizitei şefului guvernului finlandez la Moscova şi Leningrad. Ziarul "Lahti" îşi exprimă speranţa că vizita n va contribui la stringerea relaţiilor dintre Finlanda şi Uniunea Sovietică care sunt, din multe puncte de vedere, un exemplu pentru întreaga lume"U SO— Studenţi englezi se pregătesc pentru festivalul de la Moscova LONDRA 31 (Agerpres) Comitetul britanic pentru pregătirea celui de al 6-lea festival mondial al tineretului şi studenţilor, care va avea loc vara aceasta la Moscova, anunţă că studenţii britanici se pregătesc cu entuziasm pentru festival. Studenţii de la universităţile şi colegiile britanice, printre care universitatea din Manchester, colegiul „Queen Mary“, colegiul „Furzedown“ din Londra etc., şi-au ales reprezentanţi pentru festivalul de la Moscova. Majoritatea studenţilor aleşi pînă în prezent pentru a participa la festival sunt membri ai asociaţiilor studenţeşti, a cluburilor de cercetaşi, ai asociaţiei studenţilor pentru naţiunile unite, ai asociaţiilor sportive şi a diferite organizaţii politice şi religioase. O— Regele Arabici Saudite a sosit la Washington ! WASHINGTON 31 (Agerpres) La 30 ianuarie, regele Ibn Saud al Arabiei Saudite a sosit la Washington pentru a duce tratative cu preşedintele SUA, Eisenhower. Pe aeroport, regele Saud a fost întîmpinat de preşedintele SUA, Eisenhower, de secretarul de stat al SUA, Dulles şi de alte personalităţi oficiale. Declaraţiile lui Luigi Longo ROMA 31 (Agerpres) TASS anunţă : La 29 ianuarie s-au reîntors la Roma din călătoria făcută în Uniunea Sovietică şi Republica Populară Ungară, Luigi Longo, secretar general adjunct al C.C. al Partidului Comunist Italian şi Velio Spano, membru al conducerii partidului. Longo a declarat unui corespondent al agenţiei S.P.E.: „Călătoria noastră ne-a permis să facem încă odată un schimb de păreri cu conducătorii sovietici şi unguri în spiritul înţelegerii reciproce bilaterale, care în momentul de faţă reprezintă principala caracteristică a solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare. Cu cît se acumulează mai multă experienţă, cu atît mai necesară devine pentru fiecare partid comunist cunoaşterea şi studierea ei. Tocmai de aceea, în timpul vizitei noastre am ajuns la un acord cu privire la trimiterea unor delegaţii speciale în Uniunea Sovietică şi Cehoslovacia; această problemă se studiază în prezent şi în privinţa altor ţări“. Longo a relevat interesul pe care l-a stîrnit în Uniunea Sovietică cel de al VIII-lea Congres al Partidului Comunist Italian. Referindu-se în continuare la alegerile din Polonia, Longo a spus : Rezultatul alegerilor din Polonia l-am aflat fiind la Moscova şi am avut un sentiment de satisfacţie la fel ca şi tovarăşii şi oamenii muncii sovietici. Rezoluţia conferinţei organizaţiei din New York a Partidului Comunist din S.U.A, NEW YORK 31 (Agerpres) La New York a fost dat publicităţii comunicatul informativ asupra conferinţei organizaţiei din Statul New York a Partidului Comunist din SUA care a avut loc săptămîna trecută La lucrările conferinţei au participat peste 400 de delegaţi. Conferinţa a fost convocată în vederea pregătirii congresului al XIV-lea al Partidului Comunist din SUA, care va avea loc între 9 şi 12 februariein comunicat se subliniază că participanţii la conferinţă s-au situat pe poziţie unică în principalele probleme politice care stau în faţa organizaţiei“* In rezoluţia adoptată, participanţii la conferinţă subliniază „devotamentul lor faţă de interesele supreme ale clasei muncitoare şi poporului american . Ei arată că acest devotament „este inseparabil de tradiţia demnă a solidarităţii internaţionale a clasei muncitore americane cu clasa muncitoare din toate ţările. „Poziţia noastră faţă de toate problemele privind ţările socialiste, se spune în rezoluţie, se bazează pe internaţionalismul proletar“. Delegaţii au subliniat că Partidul Comunist din SUA trebuie să se „bazeze pe principiile marxism-leninismului care să fie aplicate în mod creator la condiţiile concrete din America". In rezoluţie se subliniză necesitatea „demascării rolului reacţionar al imperialismului american pe plan mondial“. Participanţii la conferinţă au trimis preşedintelui Eisenhower o telegramă în care protestează împotriva teroarei rasiale din sudul ţării. Cancelarul Adenauer este gata execute dispoziţiile Washingtonului / HAMBURG 31 (Agerpres) Revista „Der Spiegel“ care apare la Hamburg relatează că numeroşi oameni politici vest-germani urmează să plece la scurte intervale în S.U.A., pentru a discuta direct cu reprezentanţi ai guvernului american o serie de probleme de politică externă. Punctul culminant al acestor convorbiri diplomatice urmează să-i constituie o nouă vizită a cancelarului Adenauer în Statele Unite.■ Pentru a avea o imagine clarăa intenţiilor americane, scrie „Der Spiegel“, Konrad Adenauer trimite un puternic detașament de avantgardă la Washington înainte de a întreprinde el însuși această călătorie. Astfel, în S.U.A. se află de acum marele bancher vest-german, Hermann Als, care urmează să se întoarcă la Bonn la începutul lui februarie. Peste cîteva zile va pleca în S.U.A. Felix von Eckardt, şeful presei de la Bonn, care va pregăti oficial vizita preşedintelui R. F. G., Theodor Heuss, prevăzută pentru lună, martie, iar la sfîrşitul acestei luni va pleca deputatul creştin-democrat Kiesinger, preşedintele comisiei de Afaceri Ex- terne a Bundestagului. In sfîrşit, in aprilie cancelarul Adenauer, însoţit de ministrul său de Externe Von Brentano, vor vizita de asemenea S.U.A. Cancelarul vestgerman speră că în urma unor convorbiri duse cu preşedintele Eisenhower şi cu titularul departamentului de stat, Dulles, își va putea fixa linia de politică externă pentru anul electoral 1957. „Der Spiegel“ își exprimă părerea că misiunea politicienilor vest-germani în S.U.A. va fi îngreunată prin faptul că nici pînă în prezent departamentul de stat al S.U.A. nu şi-a fixat un punct de vedere definitiv în problemele europene. In nici un caz, conchide „Der Spiegel", cancelarul Adenauer nu va întreprinde nimic care l-ar putea pune în opoziţie cu planurile americane. De aceea el trimite pe consilierii săi în S.U.A. pentru a se informa dinainte ce gîndeşte Washingtonul. ——........— 1 Metoda americană de denezificira Foştii S.S.-işti, criminali de război, sunt eliberaţi din închisori şi recrutaţi la noua armată vest-germană (ZIARELE) FLuptului' schimbă părul, ',, ■(Fotoreportaj: Adrian Dragoirescu, (reprodus din Munca)'. —O— Camera reprezentanţilor a aprobat „doctrina Eisenhower“ NEW YORK 31 (Agerpres) La 30 ianuarie Camera reprezentanţilor a SUA a aprobat cu 355 de voturi pentru şi 61 contra „doctrina Eisenhower“ care prevede că preşedintele SUA poate folosi, după cum va crede de cuviinţă, forţe armate americane în Orientul apropiat și mijlociu. Camera reprezentanților a trimis rezoluția de aprobare senatului spre examinare. -O- t Masuri drastice în Algeria PARIS 31 (Agerpres) — Ziarele pariziene de seară anunţă că autorităţile franceze iau măsuri drastice, încercînd să zădărnicească greva generală a oamenilor muncii algerieni care cer să se acorde Algeriei independenţa naţională, împotriva greviştilor, în marile oraşe algeriene au fost mobilizate importante forţe militare şi poliţieneşti. Greviştii algerieni sunt constrînşi să muncească sub supravegherea poliţiei. Rezoluţia de protest a C.C. al P.C. din Belgia împotrva funcţiei acordată lui Speidel nava Comitetului Central al Partidului Comunist din Belgia. In rezoluţie se protestează cu hotărîre împotriva numirii fostului general hitlerist Speidel în postul de comandant al trupelor terestre ale NATO în zona centrală a Europei. Comitetul Central al Partidului Comunist din Belgia, se spune în rezoluţie, nu se poate împăca cu faptul că după 12 ani de la încetarea războiului, soldaţii belgieni să se afle sub comanda unui general care a fost una din principalele figuri ale cartierului general hitlerist, sub comanda unui general care are pe conştiinţă, viaţa a sute de luptători ai mişcării de rezistenţă şi exilarea a altor mii de persoane. Numirea lui Speider în acest post este o provocare la adresa tuturor acelora care, în anii grei ai războiului au luptat cu abnegaţie împotriva ocupanţilor hitlerişti. C.C. al Partidului Comunist din Belgia cheamă guvernul belgian să nu aprobe numirea lui Speidel. C.C. al Partidului Comunist din Belgia cheamă opinia publică să exercite presiuni asupra guvernului pentru a-l constrînge să se pronunţe împotriva noii numiri a lui Speidel. C.C. al partidului îi cheamă pe toţi acei care nutresc sentimente de ură şi dispreţ faţă de ocupanţii hitlerişti, pe acei care îşi dau seama de primejdia reînvierii militarismului german, pe acei care năzuiesc spre promovarea unei politici de pace să-şi manifeste voinţa nestrămutată dea împiedica trecerea armatei belgiene sub comanda unui fost gentral hitlerist. BRUXELLES 31 (Agerpres) — Ziarul „Drapeau Rouge“ a publicat o rezoluţie adoptată de ple PLACA RĂTASULUI Interviul acordat de Sastroamidjojo corespondentului ziarului „Rude Pravo" DJAKARTA 31 (Agerpres) Ceteka anunţă: Premierul Indoneziei, Aii Sastroamidjojo, a acordat un interviu cores-pondentului special al ziarului „Rude Pravo“, în care s-a referit îndeosebi la dezvoltarea relaţiilor dintre Cehoslovacia şi Indonezia. „In cel mult două luni — a spus premierul Sastroamidjojo — Indonezia va trimite un reprezentant diplomatic în Republica Cehoslovacă. Considerăm că este important să extindem relaţiile noastre comerciale, să folosim înalta calificare tehnică a specialiştilor cehoslovaci şi înaltul nivel al industriei cehoslovace. Cred de asemenea că materiile noastre prime interesează industria cehoslovacă. Trebuie să dezvoltăm continuu relaţiile noastre culturale. Intenţionăm de asemenea să intensificăm schimbul de studenţi, să sporim în viitor numărul studenţilor noştri din şcolile cehoslovace, îndeosebi în cele tehnice şi să invităm în Indonezia profesori universitari din Cehoslovacia“. Vorbind despre unele probleme internaţionale, premierul Sastroamidjojo şi-a exprimat speranţa ca în acest an se aibă loc cea de a doua conferinţă a ţărilor din Africa şi Asia, lucru care „depinde“ de desfăşurarea evenimentelor internaţionale. In ce priveşte rolul Indoneziei in întărirea păcii, premierul Sastroamidjojo a spus: „Am adoptat cele 10 principii ale conferinței de la Bandung ca principala linie de conduită în politica noastră externă“. In încheiere, premierul Sastroamidjojo a transmis poporului cehoslovac un salut cordial din partea întregului popor indonezian, precum și urări pentru prosperitatea Cehoslovaciei. Im CoEHVeSul politiic special Maşina de vot americană a impus adoptata unei rezoluţii potrivnică intereselor păcii NEW YORK. De la corespondentul special al Agerpres la ONU. La 30 ianuarie Comitetul Politic special a terminat discutarea problemei admiterii de noi membrii în ONU. In discuţiile lor del°gaţiile SUA şi altor cîtorva ţări au încercat să dovedească „necesitatea“ admiterii în ONU numai a Vietnamului de sud şi a Coreei de sud, cu toate că Republica Populară Mongolă, Republica Populară Democrată Coreeană şi Republica Democrată Vietnam au cerut de asemenea să fie admise în ONU* Delegaţiile a 13 ţări (SUA, Anglia, Franţa, Italia, Filipine şi altele) au prezentat două proiecte de rezoluţie care recomandă admiterea în ONU a Vietnamului de sud şi a Coreei de sud. Delegatul Indiei, a arătat că admiterea numai a unei părţi din fiecare ţară — Coreea şi Vietnam — ar însemna că ONU renunţă la eforturile îndreptate spre unificarea Coreei şi Vietnamului. Delegaţia Sovietică a prezentat un proiect de rezoluţie în care ..roagă Consiliul de Securitate să examineze din nou, ţinînd seama de părerea generală în favoarea unei universalităţi cît mai mari a ONU, cererile Republicii Populare Democrate Coreene, Republicii Democrate Vietnam şi Vietnamului de sud, pentru a face recomandări cu privire la admiterea simultană a tuturor acestor state în ONU“. Delegaţiile Indiei şi Siriei au prezentat de asemenea un proiect de rezoluţie care propune Consiliului de Securitate „să examineze toate cererile de admitere de noi membri în ONU“. Cu acest prilej, reprezentanţii lor au declarat că dacă Comitetul nu va adopta acest proiect vor vota pentru propunerea sovietică-Cu o majoritate de 44 de voturi au fost adoptate proiectele de rezoluţie ale celor 13 ţări. Proiectul de rezoluţie al Indiei şi Siriei n-a fost pus la vot. înaintea punerii la vot a proiectului de rezoluţie un grup de delegaţi — adepţi ai proiectelor de rezoluţie ale celor 13 ţări — au obţinut în urma unei manevre de procedură să se scoată din proiectul sovietic partea referitoare la Republica Populară Democrată Coreeană. Prin aceasta ei au lipsit delegaţii care au sprijinit proiectul Sovietic de rezoluţie de posibilitatea de a vota pentru acesta. —o— Creşterea considerabilă a numărului englezilor care vor să-şi părăsească ţara HAMBURG 31 (Agerpres) Ziarul „Die Welt“ publică o corespondenţă din Londra în care se relevă creşterea considerabilă a numărului englezilor care vor să-şi părăsească ţara. „De la criza Suezului, de cind consecinţele economice ale intervenţiei din regiunea Suezului s-au făcut resimţite în Anglia sub formă de preţuri crescînde, reducerea săptămînii de lucru şi spectrul şomajului, remarcă corespondentul vest-germanun val de emigrări în masă a cuprins „insulele britanice“. „Die Welt“ arată că în ultimele luni 200—300 de cetăţeni englezi se informează zilnic la biroul australian de emigrări de la Londra de posibilităţile de emigrare în Australia. Dacă în întregul an 1956 în această ţară au emigrat 53.000 de englezi, în luna decembrie, numărul celor care doreau să plece numai în Australia s-a ridicat deja la peste 10.000. Aceeaşi situaţie domneşte la înalta comisie de la Londra pentru problemele emigrărilor în Noua Zeelandă. In ce priveşte Canada se apreciază numărul englezilor care vor să emigreze în acest an, în această ţară, la nu mai puţin de 300.000 Pînă şi biroul de emigrări pentru Rhodesia, care pînă în prezent nu-şi putea completa numărul de 20 000 de persoane anual, prevăzute pentru această ţară, primeşte acum zeci de cereri pe zi. Căutînd să analizeze cauzele adinei ale acestei dorinţe subite a englezilor de a emigra, „Die Welt“subliniază că ele trebuie căutate în frica, îngrijorarea şi nemulţumirile care domnesc din modul populaţiei engleze. Redacția şi administraţia : Palatul ssr. Mareşal Malinovschi nr. 1. Telefon : 1209 —îglQ Nr. 3246 Aprovizionarea cu cărbune şi energie electrică în Ungaria BUDAPESTA 31 (Agerpres) — In legătură cu aprovizionarea Ungariei cu cărbune şi energie electrică ziarul „Népakarat“ anunţă că producţia industriei carbonifere a depăşit cu mult nivelul prevăzut la sfîrşitul anului trecut. Deşi productivitatea muncii este încă sub nivelul anului 1956, totuşi se prevede că pînă la sfîrşitul acestui an producţia minelor de cărbune va egala nivelului producţiei normale. Ţinînd seama de situaţia actuală, prevederile pentru trimestrele 1 şi 2 ale anului curent vor fi mult depăşite. In ce priveşte producţia de energie electrică, Ungaria dispune în prezent de 700 megawaţi, adică cu numai 160 megawaţi mai puţin decit în ianuarie 1956 Deocamdată cărbunele este repartizat cu prioritate acelor ramuri industriale care pot produce mult cu un consum redus de cărbune. O mare cantitate de cărbune este de asemenea repartizată întreprinderilor producătoare de bunuri de larg consum și căilor ferate. " • „Spania a ajuns să semene cu un butoi cu praf de puşcă“ MADRID 31 (Agerpres) — Ziarele occidentale continuă să prezinte ca o manifestaţie fără precedent marea demonstraţie din Barcelona, unde de peste două săptămîni întreaga populaţie a oraşului boicotează mijloacele de transport în semn de protest împotriva scumpirii tarifelor la auto, buze şi tramvaie. In relatările lor, corespondenţii dau amănunte impresionante despre unitatea din rîndurile acestor „grevişti paşnici“ şi subliniază sprijinul de care se bucură oamenii muncii din oraş în mişcarea lor de protest împotriva scumpirii continue. Săptăminalul „Expres“ arată că peste 8000 de studenţi din Barcelona s-au deplasat în fiecare dimineaţă cu bicicletele şi motocicletele lor în cartierele muncitoreşti pentru a ajuta pe muncitori să ajungă la timp la lucru. Tot revista „Express“ adaugă că la Barcelona situaţia s-a încordat şi mai mult în urma încercărilor autorităţilor de a înăbuşi prin forţă mişcarea grevistă. „In urma arestării a 77 de studenţi, dintre care 10 au trebuit să fie transportaţi la spital — scrie „Expres” — rectorul universităţii a demisionat în semn de protest împotriva violenţelor poliţiei Studenţii facultăţilor ale căror cursuri nu au fost suspendate, boicotează cursurile. Printre avocaţii din oraş circulă apeluri în care se cere decanului Baroului să ia apărarea arestaţilor inculpaţi.. In urma arestării unui număr de avocaţi, locuitorii Barcelonei au boicotat duminicile stadioaneie şi sălile de spectacol, râspunzînd astfel unui apel în care se spunea că „atîta vreme cît numeroşi cetăţeni suferă din vina guvernului incapabil, a inflaţiei, a regimului corupt, a insuficienţei salariilor, oraş.şul nu are de ce să participe la distracţii“. Numeroşi corespondenţi occidentali, subliniind aceste fapte, scot în evidenţă că nemulţumirea populară tot mai răspîndită a provocat o adevărată criza politică în Spania. Referindu-se la recentele evenimente de ■ la Barcelona, săptăminalul britanic „Observer“ scrie astfel: „Boicotarea paşnică de către 1.500.000 de locuitori ai oraşului a tuturor mijloacelor de transport trebuie considerată ca o nouă formă de rezistenţă pasivă faţă de regim, rezistenţă care are o semnificaţie mult mai adîncă decît protestul împotriva scumpirii biletelor de autobuz şi chiar împotriva scumpirii vieţii, oricît de reale şi de serioase ar fi aceste neajunsuri. In numeroase şi importante sectoare ale armatei — scrie în continuare revista — se fac remarcate numeroase manifestări de nemulţumire. In momentul de faţă unul din cei mai importanţi reprezentanţi ai acestei mişcări de nemulţumire în rîndurile armatei este însuşi guvernatorul militar al importantei regiuni militare^ a Cataloniei. „In rezumat, în actuala situaţie — relatează corespondentul lui „Gazette de Lausanne" — cînd în faţa nemulţumirii populare cercurile dominante sunt scindate. „Spania a ajuns să semene cu un butoi cu praf de puşcă“. Hotărîrea Consiliului de Miniștri al R. P. Române privind contractarea de legume, zarzavaturi, fructe și semințe de legume (Urmare din, pag- la)xei nr. 2, cu o dobîndă redusă la jumătate față de cea practicată. " ; ; Restituirea împrumuturilor suplimentare se va face începînd în al doilea an de executare a contractului, eşalonat în rate pe termene de livrare a produselor contractate. c) Li se acordă reducerea impozitelor agricole pentru suprafeţe contractate, cu condiţia executării tuturor obligaţiunilor contractuale, după cum urmează: — la contractele încheiate pe un an cu 25 la sută,, — la contractele încheiate pe doi sau mai mulţi ani cu 40 la sută. Producătorii care vor iriga suprafeţe noi şi vor executa toate obligaţiunile contractuale vor beneficia de următoarele reduceri: — La contractele încheiate pe un an 30 la sută; — la contractele încheiate pe doi sau mai mulţi ani 50 la sută. Reducerile de impozit prevăzute mai sus nu sunt cumulative. d) Unităţile contractante vor înlesni producătorilor contractanţi procurarea la preţul de desfacere cu amănuntul a materialelor, îngrăşămintelor chimice şi semințelor necesare asigurării producției contractate. Comitetul de Stat al Planificării va repartiza ministerelor și organizațiilor centrale tutelare de unități contractante, în termen de 10 zile de la data prezentei hotărîri, cantitățile necesare de cherestea și geamuri, iar ministerele furnizoare vor lua măsuri de livrare efectivă în termen de 15 zile de la primirea repartiţiei. Ministerul Agriculturii prin I.S.A.P.V.S. va pune la dispoziţia unităţilor contractante cantităţile şi sortimentele de seminţe necesare, în termen de 15-30 zile înainte de însămînţare. Banca de Stat a R.P. Române va pune la dispoziţia unităţilor cu sarcini de contractare credite pe termen scurt pentru plata materialelor şi seminţelor ce se vor vinde producătorilor contractanţi. e) La culturile irigate, unde se folosesc motoare şi pompe, unităţile Ministerului Industriei Petrolului vor vinde producătorilor contractanţi carburanţii şi lubrefianţii necesari din cota fondului pieţei, la preţurile de desfacere cu amănuntul, pe baza adeverinţei eliberate de comitetele executive ale sfaturilor populare respective, calculîndu-se necesarul în raport cu suprafața contractată şi în conformitate cu normele de consum în vigoare ale motoarelor respective. f) Pentru prevenirea atacului de dăunători asupra culturilor şi pentru combaterea acestora, producătorii contractanţi vor primi la timp, contra plată, insecto-fungicidele necesare, prin unităţile contractante. . . . • Ministerul Agriculturii va pune în termen util la dispoziţia unităţilor contractante cantităţile necesare de insecto-fungicide şi aparatura existentă. g) Staţiunile de maşini şi tractoare din zonele legumicole vor fi dotate cu motoare, pompe, maşini şi utilajul necesar irigării culturilor, organizînd în acest scop brigăzi specializate. Unităţile cu sarcini de contractare pot sprijini producătorii contractanţi prin închirierea de utilaje pentru irigat. h) Pentru căpşunile cultivate cu aşternut de paie se va acorda producătorilor contractanţi un spor de 20 la sută la preţul de achiziţie stabilit de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti. i) Producătorii contractanţi care aduc produsele la centrele de recepţie vor primi plata transportului București, 29 ianuarie 1957, conform tarifelor în vigoare ■ pentru distanţa ce depăşeşte 5 km. socotită de la comuna sau satul pe al cărui teritoriu se află cultura contractată. 4. Unităţile contractante şi Banca Agricolă vorurmări ca împrumuturile să fie folosite numai în scopul pentru care au fost acordate producătorilor şi să fie restituite în termnele contractuale. 5. Preţurile pentru legumele, zarzavaturile, cartofii timpurii şi fructele contractate vor fi stabilite de către comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti, diferenţiat pe soiuri, calităţi, bazine de producţie sau comune şi sezon, pe baza îndrumărilor Comitetului pentru preţuri. Pentru seminţele de legume şi cartofi de sămînţă preţurile se vor stabili de către Comitetul pentru preţuri, la propunerile Ministerului Agriculturii. 6. Pentru cantităţile de legume şi fructe recepţionate şi efectiv exportate în stare proaspătă se vor plăti producătorilor prime de calitate. De asemenea se vor plăti prime de calitate şi pentru cantităţile de caise, piersici, vişine şi cireşe necesare executării planului de producţie de compoturi pentru export şi pentru castraveţii cornisoni livraţi la export în stare murală. Primele de calitate sunt cele stabilite prin anexa nr. 3 reprezentînd prime plafon, în limita cărora comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti vor putea aproba prime pe bazine de producţie sau comune, în funcţie de producţie şi de condiţiile de calitate a produselor, la propunerea organizaţiilor cu sarcini de livrare pentru export. La produsele achiziţionate pentru export, primele de calitate aprobate de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti se aplică la preţurile de achiziţie stabilite pe bazine de producţie sau comune. 7. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti, precum şi ministerele şi organizaţiile centrale economice cu sarcini de achiziţie, vor putea dispune ca unităţile achizitoare să plătească drept avans asupra producţiei ,la fructele de toamnă şi soiurile superioare de vară pînă la 25 la sută din valoarea producţiei. Aceste avansuri se acordă din fondurile de achiziţie cu 20-30 zile înainte de perioada de recoltare. De asemenea ele vor putea dispune cumpărarea în custodie de legume, zarzavaturi, cartofi, arpagic şi fructe, care să rămînă în păstrarea producătorilor vînzători, pe timp de iarnă, cu acordarea de avans şi la preţurile în vigoare din ziua ridicării produselor. 8. Contractele pe mai mulţi ani pentru livrările de legume, zarzavaturi,, cartofi timpurii şi fructe, încheiate de unitățile contractante în baza H.C.M. nr. 205/1955, 223/1956, și 1572/1 956, rămîn valabile pînă la expirarea lor, contractanții beneficiind totodată și de avantajele acordate prin prezenta hotărîre.. 9. Ministerul Comerțului Interior și comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi al oraşului Bucureşti răspund în egală măsură de aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărîri. In acelaşi timp răspund şi celelalte ministere şi organe centrale de îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Ministerul Comerţului Interior, Ministerul Agriculturii, împreună cu ministerele care au sarcini de achiziţii şi contractare şi Centrocoop vor elabora, în termen de 10 zile de la apariţia prezentei hotărîri instrucţiuni normative şi contractul tip. 10. Se abrogă H.C.M. nr. 223/1956 și 1572/1956, precum și orice alte dispoziții contrare prezentei hotărîri. Președintele Consiliului de Miniştri CHIVU STOICA Tiparul: întreprinderea Poligrafică Iași — Telefon : 2380