Flacăra Iaşului, octombrie 1957 (Anul 13, nr. 3451-3477)

1957-10-01 / nr. 3451

’ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XIII, NR. S451 MARȚI 1 OCTOMBRIE 1957 4 PAGINI 20 BANI Spor la muncă în noul an în mvăţămîntul de partid Att&zi in regiunea noastră, Işi încap activitatea cercurile fl cursurile de partid de la orare. Studierea fi Insufirea teoriei revoluţionare, a marxismieninismului exerciţi o atracţie deosebită. In noul an fcolar 1957-1958, mii de membri fi candidaţi de partid, utemifti fi membri de sindicat, vor studia teoria *In cadrul Invăţămlntului de partid. Marea majoritate a organizaţiilor de partid din oraşele Iaţi, Bîrlad, Huşi, Vaslui fi Paşcani, s-au îngrijit mai mult decit In ceilalţi ani de crearea tuturor condiţiilor (propagandişti, programe, broşuri, manuale, etc.) necesare unei organizate munci de studiu. Metoda de bază pentru Însuşirea marxism- leninismului este studiul individual, metodă verificată, justă. Studiul individual, precum şi Invăţămlntul In cercuri şi şcoli. In universităţile serale şi seminarii organizate pe probleme pot satisface cerinţele tuturor celor ce şi-au manifestat dorinţa de a şi ridica nivelul politic şi ideologic. Esenţial este ca Invăţămlntul de , partid să fie organizat cu pricepere şi condus cu competenţă de organizaţiile de bază pentru că aici se I hotărăşte de fapt soarta lui. Este f necesar ca din noul an şcolar In • Invăţămlntul de partid, cursanţii, propagandiştii, lectorii şi consultanţii, toţi cei ce muncesc In domeniul propagandei să facă un an de avtnt continuu al întregii munci de propagandă, de ridicare a calităţii predării marxism-leninismului, de întărire a legăturii lui cu viaţa, cu sarcinile fundamentale ale construcţiei economice şi culturale. In acest scop, ei trebuie să asigure înainte detoate îndeplinirea indicaţiilor C.C. ale partidului, sj înlăture cu hotărfre din practica propagandei atitudinea bucheristă, dogmatică In studierea teoriei, să ducă o luptă neîmpăcată împotriva tuturor abaterilor de la marxism, pentru puritatea teoriei re' . Soluţionare, » " •*••• teUjUjjfe»»' Cadrele noastre, toţi comuniştii trebuie să-şi însuşească esenţa teoriei şi să înveţe s-o aplice In procesul Îndeplinirii şeciilor practice ale construcţiei socialiste. A-ţi însuşi esenţa teoriei înseamnă a-ţi însuşi bogăţia ideologică a lucrărilor Clasicilor marxism-teninismului, a hotărârilor partidului nostru, înseamnă a-ţi însuşi metoda revoluţionară, metoda critică a leninismului. Marxism-leninismul este cheia pentru cunoaşterea lumii obiective şi pentru rezolvarea justă a tuturor problemelor. Felul în care tratează problemele arzătoare ale prezentului, priceperea de a le rezolva just, arată pregătirea marxist leninistă a activistului. Teoria marxist-leniinistă este o mare forţă transformatoare. înarmarea neîncetată a cadrelor noastre, a tuturor comuniştilor cu teoria revoluţionară va asigura succese noi, şi mai importante, în dezvoltarea economică şi culturală a ţării noastre, in înaintarea spre socialism. Ţie tovarăşă Eugenia Repciuc, cursantă a unui cerc de politică curentă de la fabrica ,,Ţesătura"* şi ţie tovarăşe Nicolae Mărgărit, propagandist la Atelierele CFR „Ilie Pintilie" şi ţie tovarăşe Răbuşanu, consultant al cabinetului de partid Huşi, fi vouă tuturor, cursanţi şi propagandişti, lectori şi consultanţi, care veţi munci In noul an de invăţămlnt vă dorim succes In activitatea voastră, spor, mult spor la învăţătură. r La ce lucrează plasticii ieşeni Artiştii plastici ieşeni lucrează acum la numeroase picturi, sculpturi şi lucrări de grafică închinate sărbătoririi a 40 de ani de la Marea Revoluţe Socialistă din Octombrie. Dan Hatmanu de pildă, are pe şevalet pinzele intitulate „Aspecte din lupta oamenilor muncii din Iaşi în perioada 1920— 1933“ şi „Fraternizarea soldaţilor romîni cu soldaţii revoluţionari din Moldova“. Pictorul Constantin Agafiţei lucrează la un pastel avînd ca temă refuzul tinerilor ţărani moldoA veni de a se încorpora în armată întrucît nu au fost împroprietăriţi în 1919 iar graficianul Vasile Dobrian a terminat suita de desene intitulată sugestiv „Pe urmele trecutului de luptă a comuniştilor romîni“. Lucrări însemnate mai pregătesc Mihai Cherciu, Niculai Popa, Mihai Cămăruţ şi alţii. O bogată activitate o găsim in atelierele sculptorilor, Iftimie Bîrleanu şi Vladimir Floren au lucrat împreună un ghips patinat statuia lui Lenin, şi au început acum două portrete. Lucreţia Filioreanu termină basorelieful decorativ „Eliberarea noastră din 1944“ iar Vasile Condurache are aproape gata sculptura „înfrăţirea minorităţilor naţionale“. Lucrările plasticilor ieşeni vor fi expuse la Muzeul Unirii in cadrul unei expoziţii ce se va organiza în colaborare cu Consiliul Regional ARLUS. Agenţiile de presă transmit : — Declaraţia comună a guvernelor R.P.D. Coreene şi R. P. Bulgaria ~ Plenara C.C. al Partidului Comunit Italian — Vizita la Moscovă a delegaţiei “a.-tidului Socialist din Japonia IVE 2. AGITATORII a apărut Carnetul Agitatorului Nr. 6 (12) editat de Comitetul regional de partid Iași im. ** Contractul colectiv a fost îndeplinit Cu o ultimă acţiune: excursia în diferite localităţi ale ţării, contractul colectiv pe anul 1957 , la fabrica „Textila Roşie“ a fost îndeplinit înainte de termen, adică la 1 octombrie a.c. Printre angajamentele îndeplinite sunt: introducerea cutiei de viteză la maşina de rabotat, executarea unui cărucior pentru transportul generatorului, extinderea inovaţiilor etc. Peste prevederile din contract s-au realizat şi alte lucrări de importanţă: instalarea ventilaţiei prelungite la maşina flager, executarea instalaţiei de apă potabilă în secţiile productive, in diferite secţii au fost introduse noi ventilatoare, iar curelele de piele, la fiecare maşină de la atelierul mecanic, au fost înlocuite cu curele trapezoidate. 2 Octombrie - Ziua forţelor armate ale R. P. R. IN CLIŞEU: Un exerciţiu de forţare a cursului unei apes De la Waterloo la Lillie Rock Se întimplă uneori ca localităţi neînsemnate să iasă din anonimat şi să fie consemnate de istorie datorită faptului că au fost martore ale unor importante evenimente. Un caz tipic în această privinţă este Waterloo, unde ducele de Wellington a pus capăt carierei lui Napoleon. In ultimele săptămini un nou oraş — ignorat de cea mai mare parte a locuitorilor planetei — a devenit cunoscut în lumea întreagă, Little Rock, din statul Arkansas (SUA). Little Rock a fost martorul „eroicei" lupte pe care guvernatorul Faubus in fruntea gărzii naţionale din Arkansas, a dus-o împotriva... a opt copii negri. Faptele sunt cunoscute: copiii vroiau să frecventeze o şcoală unde învăţau şi elevi albi. Accesul le era îngăduit de hotărîrea Curţii Supreme a SUA potrivit căreia segregaţia în şcoli este desfiinţată. Ostaşii domnului Faubus, au interzis insă tinerilor negri intrarea în şcoală. Ce a urmat este bine cunoscut: preşedintele Eisenhower l a convocat pe Faubus pentru a-l convinge în mod „amical", să renunţe la măsurile luate. intre timp la Little Rock Ku-Klux-Klanul şi alte bande de huligani au început un adevărat pogrom împotriva populaţiei de culoare. Opinia publică cunoaşte prea bine practicile rasiste din SUA şi faptul că faţă de negri este aplicată legea lui Lynch. De idiua aceasta lucrurile au întrecut orice măsuri, indignarea opiniei publice a fost de aceea atît de violentă, încît însuşi preşedintele Eisenhower a fost nevoit să retragă garda naţională din Arkansas de sub comanda belicosului Faubus (care refuzase să anuleze măsurile luate) Mai mult, unităţi federale aeropurtate au fost trimise la Little Rock pentru a proteja pe şcolarii negri. Iată, deci, o nouă ediţie a războiului de secesiune: yan. ■f .. r keii trimit trupe federale pentru a potoli furia rasistă a unor prea demni urmaşi ai confederaţilor din secolul trecut. Numai că măsurile luate de Casa Albă, au fost dictate de interese cu totul deosebite de cele care călăuzeau pe nordişti acum un secol. Comentatorii occidentali au relevat că evenimentele de la Little Rock au produs o impresie penibilă asupra delegaţiilor ţărilor afroasiatice şi ale altor ţări prezente la cea de a XII-a sesiune a Adunării Generale ONU: iată explicaţia pentru care Eisenhower a considerat necesar să-l tempereze pe rasistul Faubus. Zadarnic, căci evenimentele de la Little Rock au afectat profund opinia publică mondială. Ea se întreabă pe drept cuvînt: „Câini,stăm cu pretenţiile SUA, care se erijează cu orice prilej în campioană a democraţiei ? ... La Waterloo s-a prăbuşit mitul lui Bonaparte. La Little Rock, cel al „democraţiei americane*. Afe. razpolescu Plecarea tovarăşului Gheorghe Apostol la Congresul Mondial al Sindicatelor Duminică dimineaţă a părăsit Capitala tovarăşul Gheorghe Apostol, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor din R. P. Romînă, pentru a participa la lucrările celui de al 4-lea Congres Mondial al Sindicatelor care se va ţine la Leipzig. La plecare, pe aeroportul Băneasa, tovarăşul Gheorghe Apostol a fost condus de tovarăşii Petre Borilă şi Niculae Ceauşescu, de secretari ai Consiliului Central al Sindicatelor din R. P. Romînă, de membri ai Prezidiului CCS, preşedinţi ai Comitetelor Centrale ale sindicatelor, şefi de secţie din CCS, activişti sindicali. (Agerpres) Campania agricolă de toamnăt3t3t3t3t3t3t3t2t3t3t3t3t3t3ttt3t3CX3t3t3t3t3t9tft3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3t3C3t3KXr'tcmjtXKttXtiWi: #3S3S3X3t3f3t3X3S3S3X3f3t3t3f3t3t3Ht3t3OS3X5f3l3l3l3l3f3S3C0ßt?t3t3t3t3f9Ot3t3l3*3Ct3X3f3f3t3X3f3f3t3i: Să intensificăm arăturile pentru însăminţări pe pumu Ne aflăm în plină campanie agricolă de toamnă. Atentia tuturor trebuie îndreptată spre recoltarea grabnică a culturilor tîrzii, efectuarea arăturilor si însămîntărilor. După cum este ştiut, arătura pentru însămîntare trebuie efectuată cu 2—3 săptămîni înainte de semănat pentru a avea timpul necesar să se aşeze. Dar deşi sîntem aproape la jumătatea epocii optime de ins&mîn*tare pînă in prezent s-au efectuat puţine araturi. Mai bine se situează raioanele Paşcani şi Hirlău unde s-au arat cele mai mari suprafeţe. Pe regiune Insă situaţia se prezintă foarte slab. Cît priveşte raioanele Bîrlad şi în special Murgeni, ele sunt mult rămase în urmă. Avînd în vedere că timpul este înaintat trebuie luate toate măsurile pentru intensificarea arăturilor pentru însămînţări. Lipsurile manifestate într-o serie de S.M.T.-uri ca de pildă: Bogdăneşti, Zorleni, Criveşti trebuie lichidate, asigurîndu-se funcţionarea tractoarelor cu întreaga capacitate de lucru. De asemenea, trebuie larg extins lucrul în două schimburi, avîndu-se şi noaptea. Asta nu înseamnă că nu trebuie acordată aceeași atenție folosirii atelajelor. plan Luna Saşilor 9 5 7" în imagini In pavilionul agricol sunt numeroase exponate care vorbesc despre dezvoltarea agriculturii regiunii in anii din urmă. Printre exponate se află și cele pe care le vedeţi in clişeul de mai sus. La Atelierele C. F. R. Paşcani Scurt interviu despre fondul întreprinderii Vizita noastră la Atelierele C.F.R Paşcani se părea să fie fără noroc. Directorul, a plecat pe şantierele de lucru. Inginerul şef, într-un raid prin secţii. Singur contabilul şef, tov. V. Gafencu rămînea să ne fie de folos In rezolvarea unei probleme. Aşa am trecut împreună la un colocviu ad-hoc. Discuţia s-a desfăşurat la SOţile, fără paranteze, la obiect. . .*§1' Vi tehnicienii şi Inginerii de la noi sunt permanent interesaţi de ridicare« productivităţiî muncii, reducerea preţului de cost şi îmbunătăţirea indicelui de calitate a produselor. — Cîteva exemple ? — Mă rog. Prin o serie de măsuri organizatorice, s-a ajuns ca productivitatea muncii pe cap de muncitor, să crească cu 2,4 la sută. Economiile (prin recuperări de pie,se şi materiale) au ajuns la cifra de 225.000 lei. Preţul de cost a fost redus cu 6,4 la sută. Şi pentru buna folosire a fondului au fost consultate colectivele de muncitori şi tehnicieni în cadrul consfătuirilor de producţie pe secţii, în care oamenii şi-au spus punctul lor de vedere. — Anume ? ‘ — Trebuia construit un grup social. S-a construit. Numai sala de festivităţi din acest grup social are o capacitate de 500 locuri. Pentru dezvoltarea mişcării sportive s-a amenajat o popicărie. S-a făcut o tribună nouă la terenul sportiv „Locomotiva“. Biblioteca a fost îmbogăţită cu cărţi de literatură şi tehnice. In plus, va începe şi construcţia a 10 apartamente pentru muncitori. Tot aici putem aminti încă un lucru: jj Pînă acum au fost acordate frunta u şilor în întrecerea socialistă şi Jno- vatorilor, premii în valoare de 306.507 lei. Muncitori, ca strungarul Jj Ion Clapa, mecanicul Vaier Noghin, M inovatori ca Hristache Balaban me g canicul Mihai Savin, fierarul Ion W Grădinaru, şi alţii — au fost pre- ^ miaţi. v V — Am ajuns la perspective. * Vă rog să ne vorbiţi.' |j* — Bazîndu-ne pe condiţiile actu- rale, urmărind mărirea beneficiilor * peste plan, prin noile măsuri orga- v nizatorice (mărirea spaţiilor unor secţii cum e fierăria, extinderea mi- v cil mecanizări pe şantierele de lucru Jj ş.a.) care vor duce la mărirea pro- M ductivităţii rr.undi şi reducerea pre- 2 ţului de cost, sperăm să crească sim- # ţitor fondul întreprinderii. Apoi, ro- g Iosirea actuală a fondului are două M obiective distincte : stimularea ini- C ţiativelor maselor de muncitori şi jj dezvoltarea mişcării cultural-sporti- , ve. Vechea folosire era îngreunată ^' de faptul că, instrucţiunile de apli- ‘a care impuneau o serie de restricţii n în efectuarea cheltuielilor şi în spe- V cia! în ceea ce priveşte acordarea de :15 ajutoare individuale. 1* Iată doar cîteva puncte de bază 8 pentru viitor. Mulţumindu-i, le-am urat suc- 8 ces, şi i-am dat de înţeles că noua vizită pentru înregistrarea altor rezultate, nu va fi..i tîrzie• W AR A & — Ce ne puteţi spune despre fondul întreprinderii dvs. ? — Mai întii, este ştiut făptui că fondul întreprinderii are un cîmp di- vers de roluri. Printre cele mai principale, stimularea iniţiativei maselor de muncitori şi crearea de noi posibilităţi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale muncitorilor. Cu cit fondul este mai mare, cu atît şi cheltuielile dirijate spre aceste obiective, vor fi şi maî mari. Noi am ajuns pînă acum la un fond de 991.636 lei. Muncitorii, La Bîrlad s --a deschis Expoziţia „Folosirea energiei atomice în scopuri paşnice«« Zilele trecute în sala „Librăriei noastre" Bîrlad, s-a deschis într-un cadru festiv * expoziţia sovietică „Folosirea energiei atomice în scopuri paşnice". Expoziţia este vizitata de tot mai mulţi oameni ai muncii. Numai în primele ore după deschidere ea a fost vizitată de circa 1000 de cetăţeni. I. TANASE coresnopdent O pianistă sovietică va concerta la Iaşi Cu prilejul Lunii prieteniei româno sovietice, ţara noastră va avea ca oaspeţi printre alţii, pe pianista Margarita Fedorova, laureată a concursurilor internaţionale „Bach“ de la Leipzig şi „Smetana“ de la Praga. • Pianista va concerta în Bucureşti, Iaşi şi Sibiu, unde va susţine mai multe recitale. De asemenea, va concerta ca solistă cu orchestrele simfonice din Timişoara, Oraşul Stalin şi Arad. Citiţi în pagina 3-a rubrica noastră obişnuită de al: *~~x 3t 3txx 1t 3t 3t 3t 3 tx*x 3cx 4 Lucrări de bună calitate Deşi încă n-au recoltat porumbul, colectiviştii din Cristeşti — Paşcani au şi trecut la însămînţări pe terenurile eliberate de alte culturi. Ei au semănat deja 8 ha. cu orz iar acum tractoristul Ion Anghel, ajutat de colectiviştii Ion Leonte şi Const. Tătăruşanu — pe semănătoare — se străduiesc să termine cît mai grabnic și cele 30 ha. cu grîu. Toate lucrările efectuate pînă acum sînt de cea mai bună ca-; V litate, ~~ * ___** ‘ ' Ritenimt In raionul Murgenî arăturile pefi*îru lneămlfiţările de toamnă se desfăşoară într-un ritm prea lent. Pe întreg raionul s-au arat pînă la 26 septembrie 1.454 ha. teren din care 546 ha în GAC şi 908 ha. în întovărăşiri agricole, ceea ce înseamnă abia 12,6 la sută din suprafaţa destinată arăturilor pentru însămînţările de toamnă. Pentru Insămînţările de primăvară s-au arat pină la acea dată 1.662 ha, din care 867 ha. In GAC, iar peste 795 în întovărăşiri agricole, ceea ce înseamnă abia 9,5 la sută din suprafaţa destinată arăturilor pentru insămînţările de primăvară. Este evident aşadar, că ritmul arăturilor pe tarlalele raionului Mimgeni trebuie intensificat acum din vremea este foarte bună pentru arături. La Murgeni, însămânţările de toamnă nu se desfăşoară în ritm normal. Unele gospodării colective ca cea din Berezeni, sau unele întovărăşii agricole, au întîrziat cu schimbarea şi tratarea seminţei iar altele, cam. tovărăşirea „9 Mai“ Murgeni, deşi are 150 ha. arături şi are şi sămînţă bună, încă n-a început însămînţările. In aceeaşi situaţie este şi gospodăria colectivă „1 Mai“ Periani care are 113 ha. arături pentru însămînţări, are sămînţă bună şi atelaje, dar nu începe lucrul. La 26 septembrie pe întregul raion în gospodării colective şi întovărăşiri agricole se însămînţaseră 45 ha. grîu şi 51 ha. orz. Intr-adevăr o cifră minoră faţă de ceea ce este de însămînţat. ( Mai mulţumitor se desfăşoară însămînţările la GAS Murgen, care are pină acum 140 ha. însămînţate astfel: 80 ha. grîu 50 ha. orz şi 50 ha. secară. Succesul artiştilor ieşeni • Via unşinau CHIŞINĂU 80P/in telefon Primele spectacole ale artiştilor Teatrului Naţional Iaşi şi ai Operei de Stat s au bucurat în capitala R.S.S. Moldoveneşti de un mare succes. Vineri seara în sala Filarmonicii din localitate, după ce tov. Icril Pas, adjunctul Ministrului Culturii şi învăţămintele din R-5-R, a vorbit despre mişcarea culturală din ţara noastră,soliştii vocali şi dansatori de la Teatrul din Chişinău au oferit un reuşit concert. Partea doua a programului a fost susţinută de solişti ai Operei de Stat din Iaşi, evidenţiindu-se: Tr. Uilecan, Ion Prisăcaru, Ella Urmă, soţii Rarna, Jana Pîrvulescu, etc. Sîmbătă seara s-a jucat „Chiriţa în provincie" spectacol care a cules aplauze prelungite. Miluţă Gheorghiu a avut un succes răsunător. Tot sîmbătă un grup de solişti ai Operei de Stat din Iaşi a prezentat la Casa pionierilor un program de muzică românească şi sovietică. Duminică dimineaţă, „Naţionalul” ieşean a înregistrat acelaşi succes cu „Nota zero la purtare« Opera de Stat din Iaşi şi-a început seria spectacolelor cu „Tosca”. Sala a fost arhiplină şi cîntăreţii au cules ropote de aplauze. Peste tot sîntem primiţi cu multă căldură frăţească. Am vizitat colhozuri hidrocentrala de la Dubăsari şi numeroase orare ale R.S.S. Moldoveneşti, A. CERBII. Marea sarbatoare a Cinei populare Construcţii industriale Astăzi se împlinesc 8 ani de la proclamarea R.P. Chineze. In acest răstimp poporul frate chinez a obţinut mari succese în construirea socialismului. latfi cîteva fapte şi imagini din realizările Cremei populare. ^ Anul acesta în R. P. Chineză , se construiesc 478 mari obiecte (s industriale, dintre care 175 vor intra în funcţiune în cursul a- a cestui an. 0 Printre noile construcţii se numără prima uzină de trac- 0 toare din China. Aici au şi fost puse în funcţiune nouă secţii. Y Pe terenul de construcţie a combinatului metalurgic din Uhan se ridică prima baterie de cocsificare. Intr-un ritm rapid se desfăşoară lucrările de construcție a podului de peste 6 fluviul Sian-Tzian (provincia Hunan), în lungime de 426 m. Intr-una din halele întreprinderii din Kirin. Culegeri din cele mai bune lucrări literare din anul 1956 Recent în Editura de literatură populară a apărut o culegere de opere alese din lucrările beletristice create în anul 1956. Aceste culegeri apar sub îngrijirea Uniunii scriitorii lor din China. Ediţia constă din şase volume: „Culegere din literatura pentru copii’’, „Culegere de poezii”, „Culegere de povestiri’’, „Culegere de reportaje literare’’, „Culegere de miniaturi literare’’ şi „Culegere de piese într-un act’’. O caracteristică a acestor volume — după cum anunţă „Vei nibao’’ — o constituie varietatea tematicii şi procedeelor artistice a scriitori- lor. „Culegerea din literatura pentru co-din cele mai izbutite lucrări scri- se în anul trecut. Creşte nivelul de trai Industria oraşului Pekin se dezvoltă într-un ritm rapid. Acest fapt este confirmat de cifrele referitoare la creşterea rîndurilor clasei muncitoare. In 1949 în Pekin se numărau 95.000 de muncitori şi funcţionari, iar în 1955 ■— peste 180.000. Nivelul de trai al muncitorilor s-a îmbunătăţit simţitor. In această perioadă salariul mediu al muncitorilor a crescut de la 410 iuani la _______________________ 635 iuani. Anul trecut puterea de cumpărare medie anuală a ţăranilor din împrejurimile Pekinului a crescut de 1,5 ori faţă de 1952. (Agerpres) —oOo— Noi zăcăminte de cupru In regiunea Dunciuan din provincia Iunnan au fost descoperite bogate zăcăminte de minereuri de cupru, in acest loc va fi construită o mare îr.4treprindere extractivă. Tractoare în gara Ciunkin gata de a fi expediate spre regiunile ruralei .