Flacăra Iaşului, februarie 1958 (Anul 14, nr. 3556-3580)

1958-02-01 / nr. 3556

k. 14.PEACARA JASULBI R.S.S. Bielorusă se va trece la ziua de lucru de 7 ore MINSK 31 (Agerpres) — TASS transmite: Toate întreprinderile constructoare de maşini, maşini unelte şi de metalureie prelucrătoare din RSS Bielorusă trec anul acesta la ziua de lucru de 7 ore şi săptămîna de lucru de 40 de ore. După cum arată experienţa uzinei de automobile din Minsk ■— cea mai mare întreprindere din Republică — în 7 ore pe aceleaşi suprafeţe de producţie şi cu acelaşi utilaj se poate realiza o producţie mai mare decit în 8 ore. Acesta este rezultatul mecanizării şi automatizării suplimentare a proceselor de producţie, al aplicării noii tehnologii, ceea ce duce la o mare creştere a productivităţii muncii. Salariile muncitorilor care lucrează în acord nu numai că nu au scăzut, ci chiar au sporit. Salariul de unitate de timp creşte în aceeaşi proporţie. In întreprinderile cu un ciclu neîntrerupt de producţie se introduce ziua de muncă de 8 ore cu 2 zile de odihnă pe sirtămînă pentru a asigura funcţionarea lor continuă. ** La sfîrşitul anului va începe trecerea treptată la ziua de muncă de 7 ore în toate celelalte ramuri ale industriei RSS Bieloruse. —»O«»— O nouă metodă de fotografiere a traiectoriilor sateliţilor artificiali ai pămîntului ALMA ATA 31 (Agerpres)— TASS anunţă: Institutul de astrofizică al Academiei de ştiinţe a RSS Cazare a elaborat şi realizat o nouă metodă de fotografiere a traiectoriilor sateliţilor artificiali ai pămîntului. La observatorul de altitudine al institutului, instalat în munţii Zailiiski Ala Tau, în apropiere de Alma Ata, unui mare telescop cu oglinzi sferice de model Maksutov i s-a adaptat o placă oscilantă care la anumite intervale de timp întrerupe urma lăsată de satelit pe placa fotografică. Aceste intervale sunt înregistrate în mod sincron de un oscilograf de ni "^ precizie. _ 1 Zilele acestea, observatorii au luat cu ajutorul acestui telescop 3 fotografii foarte clare ale celui de al doilea satelit artificial al pămîntului în timpul trecerii sale deasupra Alma Atei. Fotografiile dau posibilitatea să se determine cu mare precizie (care întrece o miime de grad) poziţiile vizibile ale satelitului precum şi timpul exact în care a trecut (cu o precizie de ordinul a cîteva miimi de secundă). trebuie făcut totul ■...... ■ y-’-'i " ----- ----------- --■■■■:..••• ------------. ........1U.1 ■ .....I pentru a asigura popoarelor o pace trainică Partidul Comunist Italian ROMA 31 (Agerpres) — Deputaţii comunişti au prezentat în parlamentul italian o rezoluţie care cere guvernului italian să studieze posibilităţile şi condiţiile participării Italiei la o zonă denuclearizată şi să favorizeze toate iniţiativele avînd drept scop tratative şi realizarea înţelegerii între Est şi Vest. In cursul dezbaterilor din Camera deputaţilor, pe marginea politicii externe a Italiei, Palmiro Togliatti, secretar general al Partidului Comunist Italian, a dat lămuriri în legătură cu această rezoluţie. După cum a declarat Togliatti, evenimentele din ultimele luni au arătat că politica externa a guvernului italian este o politică de subordonare faţă deinteresele şi directivele politice ale altor ţări şi nici de cum nu este dictată de interesele naţionale. Vorbind despre răspunsul preşedintelui Consiliului de miniştri al Italiei, Zoli la mesajul lui N. A. Bulganin din 12 decembrie 1957, Togliatti a declarat că în răspuns nu se exprimă părerea despre propiiNEW YORK 31Agarpres — Comentatorul Diharsh al ziarului „Christian Science Monitor“ crede că presiunile exercitate de masele populare sînt de natură să contribuie la organizarea unei întâlniri la nivel înalt între Est și Vest încă în cursul anului 1958. El arată că diplomaţii americani şi vesteuropeni nu doresc o astfel de întâlnire dar sînt nevoiţi să cedeze căci „ei nu pot explica poporului lor de ce o astfel de conferinţă cu reprezentanţii Uniunii Sovietice nu va fi rodnică. Ei au încercat să facă aceasta dar fără succes. Partidele de opoziţie au început să apere ideea convocării unei conferinţe pentru simplul motiv că ea a devenit populară“. C. Sheldon corespondentul din Washington al ziarului „Christian Science Monitor“ scrie : „La Washington nu se ştie dacă Statele Unite vor continua să insiste asupra unor conferinţe cu reprezentanţi ai Uniunii Sovietice la un nivel mai scăzut nerea privitoare la convocarea unei conferinţe la nivel înalt; în această privinţă conduita guvernului italian coincide cu conduita departamentului de stat şi anume el caută să îndepărteze posibilitatea oricărei întâlniri. In răspunsul lui Zoli nu se spune nici un cuvînt despre planul polonez de creare a unei zone denuclearizate în Europa Centrală şi nici despre ideea încheierii unui pact de neagresiune între Est şi Vest. Se impune întrebarea — ce va însemna acceptarea propunerilor americane pentru o ţară ca a noastră şi în general pentru orice ţară europeană ? — a spus Togliatti. „Este inutil să explicăm, a spus el, că existenţa armamentului american, care nu este un armament pentru apărare ci un armament pentru agresiune, generează în mod automat posibilitatea unor contramăsuri... De ce ţările Euro-înainte de o conferinţa la un nivel înalt. In prezent se pune întrebarea dacă şefii de guverne vor trebui să obţină în cadrul conferinţei lor acorduri ferme. Se emite părerea că ei ar putea pregăti un teren propice pentru tratative ulterioare la nivelul ambasadorilor sau al miniştrilor Afa ■ lor externe“. Cei trebuie sa accepte aceasta ? De ce ţara noastră trebuie să accepte aceasta ? Ce va rămîne din independenţa ţării noastre dacă vom accepta ca pe teritoriul nostru să fie folosite aceste arme, arme americane chiar dacă poartă ştampila NATO ? „Aşadar, a declarat în continuare Togliatti, în timp ce din toate părţile vin propuneri îndreptate spre lichidarea neînţelegerilor actuale. Italia rămîne pasivă“. Declarînd că Partidul Comunist Italian insistă ca guvernul să refuze admiterea creării pe teritoriul Italiei de rampe pentru lansarea de rachete atomiceşi nucleare americane. Togliatti a formulat propunerea deputaţilor comunişti. „Considerăm, a SUS el, că guvernul italian nu numai că trebuie să ia iniţiativa nu să participe activ la măsuri care ar putea să ducă la clădirea încordării în relaţiile dintre cele două blocuri, ci să manifeste interes faţă de propunerea prezentată şi să transforme şi Italia într-o zonă în care să nu existe nici un fel de arme atomice şi termonucleare“. Togliatti a cerut guvernului să declare că este gata să participe la organizarea unei întâlniri la nivel înalt pentru discutarea mentata. rob femeior pereri] {»■ propune participarea Italiei la o zonă denuclearizată Occidentul va fi nevoit să cedeze presiunii maselor In interesul consolidării păcii (Urmare din pag. l-a) toate forţele progresiste din lume sînt convins«efii singură coexistenţa paşnica pe baza statu-qou-uluî este cea mai buni garanţie a normalizării. In condiţiile existenţei puternicului lagăr al părcii si socialismului sînt cele mai favorabile premise pentru discutarea în cadrul unei conferinţe la nivel înalt a problemelor litigioase care trăim întâ’ lumea, pentru a se pune capăt stării anormale în relaţiile dintre state. Este necesar numai să se recunoască statu-quo. In această privinţă N.S. Hruşciîov a subliniat în cuvântarea amintită că pentru a se putea obţine rezultate pozitive la o conferinţă la nivel înalt „• • • trebuie sa se recunoască statuquo, trebuie să se recunoască că în lume există două sisteme de state — capitalist şi socialist, trebuie să se recunoască principiul coexistenţei paşnice şi al neamestecului în treburile altor state”. Recunoaştere statu-quo-ulm înseamnă în esenţă renunţarea la război ca mijloc de soluţionare a diferendelor internaţionale, folosirea metodei tratativelor sub semnul egalităţii între părţi. Se înţelege de la sine ca problema regimui social dintr-o ţară sau alta nu poate fi considerată un diferend internaţional. Ţările socialiste nu intenţionează să impună vreunei ţări regimul lor, nici prin forţă nici prin alte mijloace. Se cere acelaşi lucru şi din partea ţărilor capitaliste. Ele trebuie să se abţină de la săvîrşirea unor acte îndreptate spre restabilirea ordinei capitaliste în ţările unde popoarele au răsturnat-o. ..Dacă toate acestea vor fi recunoscute şi cercurile guvernante ale ţarilor occidentale nu vor căuta să rezolve probleme internaţionale printr-un război împotriva ţărilor socialiste — a spus N.S. Hruşciov — atunci nu va fi greu să se cadăde acord asupra problemelor internarioniste arzătoare în interesul consolidării ţării”. Cu atât mai valabil va fi un astfel de acord, cu cît vor fi respectate principiile statu-quo-ului care sînt dictate de interesele vitale comune ale tuturor popoarelor. I. ZAHARESCU In legătură cu declaraţia lui White NEW YORK 31 (Agerpres) TASS anunţă: Presa comentează declaraţia lui White, reprezentantul departamentului de stat al SUA, care a subliniat la o conferinţă de presă că este necesar să se depună „o activitate pregătitoare corespunzătoare înainta de a convoca o conferinţă a şefilor de guverne“. Răspunzînd la întrebările corespondenţilor cu privire la perspectivele unei conferinţe la nivel înalt,White a susţinut că unei conferinţe a şefilor guvernelor ar trebui să-i premeargă o conferinţă a miniştrilor de Externe. Corespondentul din Washington al ziarului „New York Times“, Smith, arată că există alte păreri. El citează părerea unei serii de oameni politici europeni şi americani care consideră că „o conferinţă a şefilor guvernelor este valoroasă prin ea însăşi, indiferent de acordurile care pot fi încheiate în cadrul ei“. O conferinţă la nivel înalt, scrie corespondentul, „ar putea destinde atmosfera într-o măsură, încît miniştrii Afacerilor Externe sau ambasadorii ar putea să se ocupe după aceea de acorduri amănunţite“. Totodată „la un nivel inferior nu se pot realiza pur și simplu acorduri în asemenea probleme cu adevărat importante ca cea germană și dezarmarea. . NEW YORK 31 (Agerpres) — Cunoscutul financiar şi industriaş american C. Eaton a declarat în cadrul unei adunări că SUA vor comite o „gravă greşeală dacă nu vor încerca să se înţeleagă cu Uniunea Sovietică. Atât în timpul lui Truman, cît şi în timpul lui Eisenhower, a spus Eaton, departamentul de stat „a dus în ultimii 12 ani războiul rece pe toate fronturile împotriva Uniunii Sovietice“. El a calificat drept deşarte afirmaţiile că SUA nu ar putea cădea de acord cu Uniunea Sovietică. Numai o adevărată înţelegere, bazată pe încrederea reciprocă, a declarat Eaton, poate salva omenire de la un război mondial. El a propus ca reprezentarea tuturor păturilor sociale să se situeze în fruntea unei campanii populare avînd drept scop să convingă Washingtonul de necesitatea încheierii unor acorduri de prietenie cu Uniunea Sovietică, perspective îngrozitoare, ca NATO trebuie să facă o cotitură radicală şi să-şi îndrepte eforturile în vederea reglementării prin intermediul tratativelor a relaţiilor dintre Est şi Vest în loc de a căuta doar o securitate iluzorie în măsuri exclusiv militare. Nu pot să spun, a spus Moss, cum se vor desfăşura tratativele. Singurul lucru pe care îl ştim este că nu trebuie să renunţăm niciodată la speranţa de a găsi o rezolvare paşnică şi de aceea trebuie să ducem tratative pînă ce în lume va interveni o slăbire a încordării. NATO-ului, a spus el, îi lipseşte într-o anumită măsură o politică activă şi pozitivă. Din numeroase cauze, a spus în continuare Moss, consider planul polonez de creare a unei zone denuclearizate ca o măsură potrivită pentru începerea de tratative între Est şi Vest. Sper că guvernul nostru se va pronunţa pentru tratative cu privire la acest plan. La aceste tratative, a spus Moss s-ar putea realiza de asemenea un acord cu privire la încetarea experienţelor atomice. In ce priveşte Norvegia, trebuie să sprijinim unanim poziţia guvernului care rezidă în renunţarea la amplasarea de baze pentru rachete atomice pe teritoriul Norvegiei. Planul polonez este o măsură pozitivă OSLO 31 (Agerpres) TASS anunţă : La 30 Ianuarie au început în Storting (parlament) dezbateri de politică externă pe marginea raportului ministrului Afacerilor externe, Lange. Deschizînd dezbaterile, Finn Moss, preşedintele comisiei de politică externă a Stortingului, s-a pronunţat categoric pentru organizarea de tratative cu privire la slăbirea încordării internaţionale. înarmarea atomică şi cu rachete, a spus el, deschid asemene S.U.A. vor comite o grava greşeală dacă nu vor încera să se înţeleagă cu U.R.S.S. r.n --------- ,,Ajutorul“ american agravează situaţia Tailandei şi Iranului PEKMN 31 (Agerpres)’ — China Nouă anunţă Presa tailandeză, exprimîndu-şi neliniştea în legătură cu greutăţile financiare actuale ale ţării, arată că „ajutorul“ american nu numai că nu a adus nici un folos Tailandei ci dimpotrivă, a pus-o într-o situaţie financiară grea. Citind declaraţia primului ministru Tanom Kittikadon, potrivit căreia datoriile interne şi externe ale ţării însumează 8 miliarde bani, ziarul „Statienrapap“ subliniază că începînd cu anul 1950, cînd între Tailanda şi SUA a fost stabilită o „colaborare“ în domeniile militar şi economic, balanţa comercială a Tailandei a înregistrat un deficit permanent. Pronunţîndu-se pentru acceptarea unui ajutor din partea străinătăţii, neimplicînd însă vreo obligaţie, ziarul scrie că dacă SUA nu pot acorda un ajutor în astfel de condiţii, atunci guvernul trebuie să se adreseze altor tari indiferent de lagărul căruia aparţin ele. TEHERAN 31 (Agerpres) — In ultimul timp presa iraniană, critică „ajutorul“ american acordat Iranului, arătând că o mare parte din acest „ajutor“ este destinat întreţinerii administraţiei americane care numără un mare număr de persoane. Ziarul „Tadjado de Iran“ scrie cu acest prilej: „Daţi-ne posibilitatea să ne preocupăm singuri de treburi-le noastre... înlăturaţi lanţurile grele ale robiei economeJB11CP . Redacția şi Administraţia Palatul Culturii btr. Mattsal Malinovschii nr. I Telefon: 1203 « -------------------- 99Echilibru**... (Cetățeanul american factor de„echilibru“ bugetar. (Desen de V. Timoc) Nr. 3556 MOSCOVA 31 (Agerpres) TASS anunţă : Uniunea Sovietica va acorda ajutor tehnic Egiptului pentru construirea a trei fabrici textile. Producţia fiecărei dintre ele va fi echivalentă cu cea furnizata de 15.300 tuse. Acest cicru este consemnat în primul contract încheiat la 29 ianuarie la Moscova între cele două, ţări pe baza acordului de colaborare economici şi tehnica. Termenul livrării de utilaj pentru prima fabrică este anul 1958, pentru a doua fabrica 1959 şintru a treia 1960. In cadrul acordului sovieto-egiptean U. R.S.S. acordă ajutor economic Egiptului Ziarele egiptene saluta încheierea acordului economic cu URSS CAIRO 31 (Acerpres) — TASS anunţă: Toate ziarele egiptene relatează la 30 ianuarie despre semnarea acordului cu privire la colaborarea economică şi tehnică dintre Uniunea Sovietică şi Egipt. Presa salută cu căldură colaborarea sovieto-egipteană, subliniind uriaşa însemnătate a acestui acord pentru dezvoltarea economiei naţionale a Egiptului şi pentru asigurarea independenţei sale economice. Toate ziarele scriu cu multă satisfacţie că colaborarea sovieto egipteană se bazează pe principiile egalităţii depline in drepturi şi avantajului reciproc. Toate ziarele publică dări de seamă amănunţite despre textul acordului. Presa publică de asemenea reportaje despre recepţia oferită la remini în cinstea delegaţiei egiptene şi expuneri din cuvîntările lui N. A. Bulganin şi A. Sidki. Ziarul „Al Gumhuria“ publică următorul titlu cu litere mari pe întreaga pagină: „Acordul economic dintre Uniunea Sovietică şi Egipt. URSS aprovizionează Egiptul cu maşini şi utilaj pentru dezvoltarea economiei sale naţionale . „Al Ahbar" subliniază ca titlu că acordul sovieto egiptean nu cuprinde nici un fel de condiţii. Ziarul arată că datorită colaborării cu URSS Egiptul va putea să-şi creeze ramurile industriale de care are nevoie. Presa subliniază ca o deosebită satisfacţie primirea cordială şi călduroasă făcuta delegaţiei guvernamentale egiptene în Uniunea Sovietică şi subliniază că tratativele scrietii egiptene au decurs într-o atmosferă de sinceră prietenie şi şi deplină înţelegere reciprocă. Poporul polonez în preajma alegerilor pentru organele locale ale puterii de stat VARŞOVIA 31 (Agerpre.) In Polonia se apropie de sfîrşit pregătirile pentru alegerile deputaţilor în Consiliile populare, voevodale, judeţene, orăşeneşti, raionale de aşezări şi săteşti.In ţara au fost create aproximativ 30.000 de circumscripţii electorale teritoriale şi aproximativ 1000 de circumscripţii electorale industriale în marile uzine, fabricii şi şantiere.Polonia populară se prezintă în alegeri sub lozinca „Frontului unităţii poporului care include Partidul Muncitoresc Unit Polonez, Partidul Torixieac Unit, organizaţii democratice, sindicale, cooperatiste, de femei şi tineret şi alte mari organizaţii obşteşti din ţară. Comitetul pe întreaga Polonie al Frontului unităţii poporului a chemat alegătorii, pe toţi oamenii muncii din ţară, şi voteze pentru candidaţii „Frontului Unităţii poporului”, sprijinind prin aceasta programul lui. ),,Programul nostru electoral, se spune în apel, este programul luptei pentru pace şi socialism, programul suveranităţii şi puterii Poloniei, programul întăririi unităţii şi prieteniei cu Uniunea Sovietică şi cu ţările socialiste frăţeşti, precum şi al dezvoltarii unor relaţii bune cu toate ţările lumii în numele colaborării internaţionale”.. • In prezent în Germania occidentală se află în grevă aproximativ 7000 de muncitori dintr-o serie de întreprinderi textile. In dimineaţa zilei de 30 ianuarie greviştilor li s-au alăturat 700 de munictori şi muncitoare de la o mare întreprindere textilă. • Revista „Navajugaja“ îşi exprimă nemulţumirea faţă de atitudinea conducătorilor SUA în legătură cu propunerile Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaţionale. Revista critică politica secretarului de stat al SUA, Dulles subliniind că în prezent oricine ştie că politica SUA este determinată de activitatea obstrucţionistă a lui Dulles care împiedică tratativele cu URSS. • Potrivit datelor publicate de Ministerul Agriculturii al Argentinei, producţia de grîu a acestei ţări pe anul agricol 1957—1958 va fi de 4.900.000 de tone faţă de 7.100.000 de tone în perioada anului precedent, adica o scădere de 31 la sută. Această scădere importantă a producţiei de grîne se datoreşte nu numai relelor condiţii climaterice, dar şi diminuării cu 645.200 de hectare a suprafeţelor însămînţate. • Agenţia France Presse anunţă că un grup de insurgenţi înarmaţi a pătruns în clădirea unui post de radiodifuziune din Havana şi a transmis un mesaj în care cheamă poporul cuban să urmeze exemplul poporului venezuelian şi să răstoarne regimul dictatorial al lui Fulgencio Batista. • Exprimînd interesele păturilor largi ale poporului vietnamez care cere normalizarea relaţiilor între Vietnamul de nord şi cel de sud, direcţia poştelor şi telegrafului din Republica Democrată Vietnam a propus autorităţilor din Vietnamul de sud să suspende restricţiile impuse în mod arbitrar asupra schimbului de scrisori, cărţi poştale şi telegrame cu Vietnamul de nord. • Adunarea Naţională franceză a adoptat cu 296 voturi contra 244 proiectul de lege „cadru“ pentru Algeria. • La 31 ianuarie a fost semnat la Phenian comunicatul cu privire la tratativele dintre delegaţia Partidului Muncii din Coreea şi delegaţia Partidului Comunist Francez care a vizitat R P.D. Coreeană la invitaţia CC al Partidului Muncii din Coreea. • La 31 ianuarie, preşedintele Eisenhower a adresat Congresului un mesaj special în care cere să se prelungească pe o perioadă de încă 5 ani legea privitoare la acordurile comerciale cu celelalte ţări pe bază deconcesii tarifare reciproce“. —oOo— Mişcarea de eliberare din Somalia britaniei CAIRO 31 (Agerpres) — Agenţia MEN relatează că Ahmed Musa, participant la mişcarea naţională a poporului somalian, a declarat că în Somalia britanică ia amploare mişcarea pentru eliberare naţionala. Recent, a spus el, în Somalia britanică au avut loc demonstraţa de masă în cadrul cărora s-a cerut unirea poporu- lui Somaliei şi evacuarea trupelor străine. Demonstraţiile s-au desfăşurat sub lozinca luptei antimperialiste. In semn de protest împotriva acţiunilor autorităţilor engleze care nu au permis ca o delegaţie a Somaliei să participe la conferinţe de solidaritate a ţărilor Asiei şi Africii de la Caro, a continuat Musa, organizaţiile sindicale din Somalia britanică au declarat o grevă de 2 săptămîni. Ahmed Musa a declarat că autorităţile engleze din Somalia desfăşoară o campanie de arestări în masă ei de persecutare a patrioţilor, căutând’ ca prin aceste re-—'sînii săi înăbuşe mişcarea de eliberare Tiiionuli din ţară. Adensuer promovează pe vechii criminali de război BERLIN 31 Corespondentul Agerpres anunţă: La Conferinţa de presă care a avut loc în ziua de 30 ianuarie a.c., Dr. Loch vicepreşedinte al Consiliului de miniştri al R. D. Germane, a prezentat o serie de documente din care reiese că nazişti de frunte deţin din nou poziţii cheie în R.F. Germană şi în Berlinul de vest. Vorbitorul a arătat că Adenauer promovează pe vechii criminali de război şi duce Germania cu alte metode spre acelaşi tel , războiul. Astfel în Berlinul de vest peste 18.000 de foşti hitlerişti se află din nou în posturile lor şi unii au fost chiar avansaţi. Mulţi şefi SS-işti au azi pensii mari. Berlinul de vest, a declarat Dr. Loch, a fost transformat într-un cap de pod al NATO. In Berlinul de vest au sediul peste 80 de organizaţii de spionaj care acţionează împotriva R. D. Germane şi a celorlalte ţări de democraţie populară. Vorbitorul a chemat senatul Berlinului de vest să asigure desfiinţarea organizaţiilor de spionaj, a organizaţiilor militariste şi să înceteze orice propagandă de război. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Iași Str. H Alecsandri nr. 12 Telefon: 2380