Flacăra Iaşului, aprilie 1958 (Anul 14, nr. 3607-3632)

1958-04-01 / nr. 3607

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL In întreaga ţară a produs un larg ecou iniţiativa pornită de brigada minerului M. Tucaciuc. Ţinînd seama de locul de unde a pornit — mina Aninoasa — s-ar putea crede că această iniţiativă este proprie numai sectorului minier. Esenţa economică a iniţiativei constă în a se realiza o producţie suplimentară în fiecare schimb, la fiecare loc de muncă. Această idee clară, concretă, pledează în favoarea extinderii iniţiativei şi în alte ramuri industriale. Pentru început, în urma unei analize a posibilităţilor existente, colectivele de muncă din două secţii — forjă şi strungărie — ale fabricii de rulmenţi din Bîrlad au hotărit ca în cinstea zilei de 1 Mai să preia iniţiativa briga-d minerului M. Tucaciuc. Posibilităţile existente şi scopul preluării în mod creator a iniţiativei Ţinîndu-se seama de condiţiilede producţie, diferite de acelea existente în ramura extractivă, în cele două secţii ale fabricii de rulmenţi din Bîrlad — întreprindere aparţinînd ramurii metalurgice — aplicarea iniţiativei va urmări scopul de a realiza o producţie suplimentară în fiecare schimb, la fiecare loc de muncă, prin lichidarea rămînerilor în urmă în unele sectoare, prin ridicarea celor rămaşi în urmă la nivelul fruntaşilor, prin întărirea răspunderii personale a fiecărui muncitor inginer şi tehnician. Consfătuirea care a avut loc zilele trecute şi la care au participat pe lingă factorii de răspundere Pe linia tehnico administrativă şi politică, şi muncitori, ingineri, maiştri, fruntaşi cu experienţă în producţie, a stabilit posibilităţile existente. Referatul tov. I. Badea, inginerul şef al fabricii, a indicat bogate rezerve interne de creştere a producţiei în fiecare schimb. Enumerăm din referat cîteva din O acţiune de preţ în cinstea zilei de 1 Mai Iniţiativa brigăzii minerului M. Iucaciuc este adaptabilă şi în alte ramuri industriale - Concluzia consfătuirii metalurgiştilor din Bîrlad - acestea, precum şi măsurile necesare în scopul valorificării lor depline. Insecţia forja !). La ciocanele de 1.000, de 2.000 kg. şi matriţor se poate realiza în fiecare schimb o producţie suplimentară de aproximativ 10.5 şi respectiv 30 de inele. Pentru aceasta este necesar însă să ia fiinţă o brigadă complexă pe fiecare maşină, compusă din cele 3 echipe din schimburile de lucru. Lipsa de răspundere în producţie, manifestată pînă acum va dispare. Va creşte cointeresarea fiecărui membru al brigăzii pentru îmbunătăţirea calităţii producţiei, evitarea rebuturilor, creşterea volumului de inele forjate. 2) Sporirea productivităţii muncii cu circa 5 la sută prin introducerea tehnologiei de execuţie a inelelor din acelaşi ,,cald“, la circa. 80 la sută din cantitatea de inele executate la ciocanul de 1.000 de kg. Alte rezerve se referă la reducerea procentului de rebuturi şi remanieri (acestea duc în prezent la pierderea a 1,5 la sută din totalul producţiei globale a secţiei), extinderea tehnologiei de laminare pe laminorul MGR 500 etc. La secţia strungarie S.a propus înzestrarea şefilor de echipe cu truse conţinînd seu. H. IONESCU (Continuare în pag. 3-a) Infiintarea filialei Iaşi a Asociaţiei oamenilor de ştiinţa (A. O. S.) ’Duminică dimineaţa, la filiala Iaşi a Academiei RPR, în prezenţa unui mare număr de oameni de ştiinţă din oraşul nostru, a avut loc şedinţa de constituire a filialei Iaşi a Asociaţiei oamenilor de ştiinţă din RPR. Asociaţia oamenilor de ştiinţă din ţara noastră este afiliată la Federaţia mondială a oamenilor de ştiinţă. Printre participanţii la şedinţa de constituire se aflau: acad. Iorgu Iordan, membru în comitetul executiv al Asociaţiei oamenilor de ştiinţă din RPR; acad. Octav Mayer, locţiitor de preşedinte al Filialei Iaşi a Academiei RPR, acad. prof. dr. Vasile Mîrza, prof. univ. Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“ Iaşi, prof. univ. Dr. Simionescu, membru corespondent al Academiei RPR, rectorul Institutului Politehnic din Iaşi precum şi numeroşi oameni de ştiinţă. La această şedinţă a mai participat tov. Simion Timofte, secretar al Comitetului regional de partid Iaşi. După cuvîntul de deschidere rostit de acad. Iorgu Iordan, acad. prof. Vasile Mîrza a vorbit despre scopurile Federaţiei mondiale a Asociaţiilor oamenilor de ştiinţă — arătînd printre altele că ea luptă pentru apărarea pe plan mondial a drepturilor oamenilor de ştiinţă, pentru colaborare ştiinţifică internaţională, pentru difuzarea ştiinţei în masele cît mai largi, pentru folosirea cuceririlor ştiinţei în combaterea bolilor, misticismului, obscurantismului, pentru sprijinirea luptei pentru pace a popoarelor. După alegerea comitetului executiv al filialei Iaşi a Asociaţiei oamenilor de ştiinţă, care are în componenţa sa însemnaţi reprezentanţi ai vieţii noastre ştiinţifice, tov. Simion Timofte, secretar al Comitetului regional de partid Iaşi a vorbit despre sarcinile ce stau în faţa oamenilor de ştiinţă în lupta pentru apărarea păcii şi pentru construirea socialismului în ţara noastră. In comitetul executiv al filialei Iaşi a Asociaţiei oamenilor de ştiinţă din RPR au fost aleşi: acad. prof. dr. Vasile Mîrza ca preşedinte, prof. univ. Ion Creangă, prof. dr. Oscar Franke, prof. univ. Dr. Simionescu — vicepreşedinţi, conf. univ. Tiberiu Golgoţiu — secretar, şi un număr de 17 membri. Moţoc îl păzește cu strășnicie pe Vasilescu în timp ce Iordache boxează mingea. *Fază din jocul USU Iași—Dinamo Birlad 2—0 . Foto : PAUL f* -- ANUL XIII, Nr. 3607 4 PAGINI MARȚI 1 APRILIE 1958 SC BANI „Înşămintărite din primăvara acestui an, sa Ie facem in timpul optim , folosind din plin atelajele proprii, precum şi seminţe condiţionate, cu buletine de analiză şi tratate". (Din Chemarea adresată de consfătuirea preşedinţilor şi secretarilor organizaţiilor da bază din GAC uri, către toți colectiviștii din regiune). Zile de campanie pe ogoarele Frumoase sunt zilele primăverii. Primăvara te-ndeamnă să porneşti pe cărări abia zbicite, să mingii mugurii copacilor, s-asculţi cum creşte firul ierbii, şi urcat pe-o coamă de deal, să priveşti munca oamenilor pe-ntinsele tarlale. In astfel de zile îţi vine să intri în rînd cu harnicii colectivişti şi întovărăşiţi, să prinzi coarnele plugului în mînă, să tragi brazdă adîncă în pămîntul reavăn. Ai tot admira hărnicia oamenilor care mînuind tractorul sau coarnele plugului, trudesc pentru belşug. A început campania de primă,vară. Mai aprig ca oricînd, în acest an, colectiviştii sînt hotărîţi să sporească recoltele, să zmulgă pămîntului tot ce acesta poate da. Chemarea lansată de consfătuirea preşedinţilor şi secretarilor organizaţiilor de bază din GAC- uri a stîrnit ecou în inima fiecărui colectivist. Obiectivele chemării au devenit adevărate obiective de luptă. Care va fi gospodăria colectivă fruntaşă pe regiune se va vedea la sfîrşitul anului. Dar de pe acum, din primăvară, a început întrecerea. Numeroşi corespondenţi voluntari ai ziarului nostru, ne scriu despre succesele obţinute în aceste zile de campanie. Iată vestea primită de la tovarăşul F. Cotea, preşedintele gospodăriei colective ,,23 August“ din Pribeşti-Vaslui. „Membrii gospodăriei noastre colective, folosind din plin zilele bune de lucru, au însămînţat 15 ha. cu orzoaica şi 15 ha. cu mazăre. Acum se fac lucrările de pregătirea terenului pe o suprafaţă de 200 hectare care vor fi semănate cu porumb hibrid. Pe cele 8 ha. de grădină se ac lucrări de parcelare în vederea irigării culturilor". Un alt corespondent, tov. Ion Tiron, colectivist din GAC ..21 Decembrie" Sofroneşti-Negreşti ne relatează într-o corespondenţă intitulată: „In îndeplinirea obiectivelor din Chemare", următoarele: „Hotărîţi să dea viaţă obiectivelor din Chemarea către colectivişti, membrii gospodăriei noastre colective au arat şi grapa* cu atelajele 25 ha. Această suprafaţă a şi fost însămînţată de acum cu orz şi ovăz. In acelaşi timp şi tractoarele SMT Negreşti, ară de zor pe tarlalele noastre. In vie, s-au făcut 600 gropi pentru plantarea butaşilor de viţă altoiată, iar în livadă s-au făcut 150 gropi pentru plantarea de pomi care vor completa golurile din livadă. Şi în sfîrşit, iată vestea primită de la corespondentul Ion Dominte din GAC „1 mai“ Mogoşeşti,Paşcani. „Tractoarele SMT-ului Iugani, au arat in gospodăria noastră, 11 hectare, iar noi cu atelajele am grăpat 30 hectare arătură de toamnă. In ultimele zile s-au însămînţat 8 ha. cu ovăz, 6 ha. cu mac, şi 5 ha. cu sfeclă de zahăr. Toţi pomii din livadă au fost curăţaţi. S-au evidenţiat în muncă tov. V. Isache, Gh. Dominte, D. Ionescu şi alţii“. Hectare arate, hectare însămînţate. Veştile pe care le primim de la corespondenţi, au tonul unor comunicate din bătălie. Intr-adevăr, e o bătălie: bătălia ce-o dau colectiviştii pe tarlale, pentru succesul campaniei de primăvară, pentru realizarea obiectivelor din Chemare. * S. MORUGA , gospodăriilor colective Atelajele colectiviștilor din GAC Bozia, raionul ară de zor, Murgeni. Cea de a 4-a sesiune ştiinţifică a cadrelor didactice de la Institutul Agronomic „Ion Ionescu de la Brad“ din Iaşi şi-a încheiat lucrările Intre 28-30 martie a.c., în aula Institutului Agronomic „Ion Ionescu de la Brad“ din Iaşi, s-au desfăşurat lucrările celei de a 4-a sesiuni ştiinţifice a cadrelor didactice din acest institut. La lucrările celei de a 4-a sesiuni ştiinţifice a participat ca invitată o delegaţie de oameni de ştiinţă din RSS Moldovenească, precum şi invitaţi de la alte institute agronomice din ţară. In ultima zi a sesiunii au fost purtate discuţii în jurul referatelor: „Variaţia conţinutului total de săruri solubile în stratul rizosferic la cîţiva pomi fructiferi cultivaţi la GAS-urile din Moldova“, prezentat de Şef lucrări A. Gafencu, „Observaţiuni asupra producerii materialului săditor viticol în regiunea Iaşi“, prezentat de coif. ul i.g. V. Juncu (referat întocmit cu sprijinul unui larg activ de colaboratori), „Variaţia conţinutului total de săruri solubile în lanuri cultivate neingrăşat la solul de pădure de la Centrul de încercare a soiurilor — Bacău“, prezentat de prof. dr. N. Bucur (referat întocmit cu colaboratorii), „Contribuţiuni la stabilirea valorii nutritive a grăunţelor de porumb hibrid Warwick 267", prezentat de prof. univ. E. Roşu, rector al Institutului Agronomic „Ion Ionescu de la Brad“ Iaşi (în colaborare) precum şi alte referate de o deosebită importanţă ştiinţifico-didactică. Lucrările sesiunii ştiinţifice au fost îmbogăţite cu referatul: „Criza agrară şi degradarea agriculturii din Romînia burghezo-moşierească“ prezentat de M. P. Fr°lov, profesor de economie politică la Institutul Agronomic „M. Frunze“ din Chişinău. Cu aceasta lucrările sesiunii au luat sfîrşit Citiți în pagina 3-a SPORT ❖ OOOOOOOOOOOOOOOOC 000000000000005000000OOOOOOOOOOOv. laşul a întinerit sub ochii noştri. In marginile lui au apărut peisaje ,mai în care pulsează astăzi o activitate intensă. E destul, să ne gîndim la partea de jos a oraşului, unde se conturează tot mai mult laşul industrial, sau la fabrica de antibiotice, unde se înfiripă o nouă aşezare, în luptă pentru cîştigarea unui prestigiu care să treacă de graniţele ţării. Izbînzile Iaşului de astăzi se datoresc grijii pe care statul democrat popular o poartă celor ce muncesc. Izvoarele din Valea Nicolinei Puţini sînt cei care au aflat de viitorul centru balnear de la Bucium, dar sunt mai mulţi acei care ştiu de existenţa unor ape la Iaşi, care aduc sănătate oamenilor. După ce s-au efectuat numeroase foraje de adîncime pe valea Nicolinei şi s-a descoperit bogăţia aceasta nebănuită, oamenii au venit zi de zi la locul cu pricina. In toamna anului trecut au putut fi număraţi 1200 cetăţeni ai oraşului care au făcut „tratamente"., la faţa locului, Cuvîntul cercetătorilor Apele acestea au început să intre tot mai mult in atenţia cercetătorilor. Au început analizele• Printre cele mai vestite ape din Europa • In 24 ore, un debit de circa 150.000 litri • Un nou element in peisajul Buciumului. S-au constatat lucruri extrem de îmbucurătoare. Se ştie astăzi că ele pot concura cele mai vestite ape din Europa, prin concentraţia lor în hidrogen sulfurat şi prin valoarea celorlalte elemente conţinute. Oamenii de ştiinţă s-au interesat atunci de vîrsta aproximativă pe care o vor avea, de acum înainte, sursele de apă. S-a obţinut o evaluare pozitivă a durabilităţii pînzei subterane şi s-a mai constatat că în 24 de ore este asigurat un debit de 150.000 litri de apă, ceea ce face să fie garantată tratarea unui mare număr de suferinzi. Faima apelor din valea Nicolinei stă și în faptul că ele pot fi folosite în cura internă pe cale inhalatorie, cît și sub formă de băi; ele pot vindeca multe boli, cum ar fi cele ale aparatului respirator, boli ale tubului digestiv , reumatisme. De la primul izvor, la viitorul centru balnear Iaşul trece printre oraşele cu cele mai pitoreşti împrejurimi. Dealurile lui cu rare ceţuri albastre, în care se întrevede verdele pădurilor şi arama viilor, au ademenit, din cele mai vechi timpuri, pe călători. Pentru a face apele descoperite la Iaşi mai căutate, sfatul popular regional a luat iniţiativa dirijării lor prin conducte, spre locul amplasării centrului balnear, adică în Bucium, acolo unde, vara, şerpuieşte la umbra copacilor, şoseaua lată, ce urcă dealul Repede. Aicii se va ridica în curînd, viitorul complex balnear de la Bucium, cu o capacitate de aproximativ 100—150 de paturi, cu un pavilion de tratare, un grup social cultural, locuințe pentru personalul medical. VLAD GORJAN In curînd va apare nr. 2/1958 al revistei Iaşul literar. Sumarul oferă o judicioasă proporţionare a celor trei sectoare — poezie, proză, critică literară — menţinind şi noua rubrică, interesantă şi bine venită, intitulată „Cronica internaţională". In cadrul acestei rubrici Nicolae Tatomir semnează articolul „Pacea, bun suprem" iar Mihai Todosia şi Petre Mîlomete — „Lucrări pe teme economice". In afară de „Meme“ fragment datorat lui G. Călinescu, proza mai este reprezentată prin „însemnări din anii grei“ de Dumitru Ignea, printr-un ciclu de schiţe de Aurel Leon şi de povestirea „Minciuna“ a lui Remus Luca. Poezii semnează: Nicolae Tatomir, Dragoş Vicol, Nicolae Tăutu, Andi Andrieş,Rusalin Mureşeanu, Florin Mihai Petrescu, Horia Zilieru şi Anton Costin, ultimul oferind o traducere din Ioachim du Bellay. Numărul cuprinde studii şi cronici, însemnări, un carnet sovietic, note şi recenzii.: CARNET CULTURAL „IAŞUL LITERAR“ nr. 2 „Rigoletto“ şi „Copelia“ — viitoare premiere ale Operei ieşene Este firesc ca succesul repurtat de ultima premieră a Opere ieşene să sporească interesul spectatorilor pentru activitatea de viitor a acestei instituţii. Răspunzînd acestui interes colectivul Operei se străduie să ofere noi premiere care să asigure un bilanţ satisfăcător al acestei stagiuni, atît din punct de vedere al numărului premierelor cît și al calităţii acestora. In prezent este în curs de montare, paralel cu opera „Rigoletto“ un spectacol de balet cu „Copelia" lui Leo Delibes. Spectacolul „Rigoletto“ va fî prezentat în regia lui George Zaharescu, dirijori fiind Radu Botez și I. Hîrtan, pictor scenograf — Zoltán Gherzanich, iar maestru de cor — Emil Chivu. Un concurs de fotografii al ziarului nostru „Imagini ale noului în regiunea Iaşi Ziarul ,,Flacăra laşului“ organizează între 1 aprilie — 23 August a.c. un concurs pentru cele mai reuşite fotografii din punct de vedere tematic şi artistic, care să oglindească: „ Aspecte ale întrecerii socialiste din întreprinderi, de pe şantiere, din GAC, SMT, şi întovărăşiri. — Aspecte din munca şi viaţa tineretului (fabrici, şcoli, facultăţi, sate). — aspecte din viaţa ştiinţifică (Institute de cercetări, laboratoare, etc.). — construcţii noi din oraşele şi satele regiunii fedilitare, social-culturale, etc.). — aspecte din munca femeilor. — imagini din viaţa culturală a regiunii. — frumuseţi ale regiunii, locuri istorice, etc. — imagini din viaţa de toate zilele. Participanţii la concurs vor trebui să ţină seama ca fotozafiile ce le vor trimite să aibă o claritate perfectă, fiind executate în alb-negru, să aibă de preferinţă dimensiunea 13—18 cm, iar explicaţiile să cuprindă date cît mai complete, reale şi cît mai recente. La acordarea premiilor se va ţine seama de numărul fotografiilor trimise, deci de activitatea depusă pe toată perioada concursului. La concurs pot participa toţi fotografii amatori şi profesionişti din regiune. Vor fi acordate următoarele premii însoţite de diplome 1 premiu I în valoare de 1000 Iei; 2 premii II în valoare de 700 lei fiecare; 3 premiiII în valoare de 400 lei fiecare. Fotografiile se trimit pe adresa: ziarul ,,Flacăra Iaşului" Palatul Culturii, str. Mareşal Malinovschi nr. 1 cu menţiunea „Pentru concursul de fotografii“. Fără a anticipa asupra rezultatului final al concursului, redacţia îşi rezervă dreptul de a publica unele fotografii pe măsura sosirii lor la ziar. Participanţii la concurs vor indica exact numele şi prenumele, adresa şi locul de muncă, profesiunea şi funcţia pe care o deţin. /v'vr’N