Flacăra Iaşului, iulie 1958 (Anul 14, nr. 3683-3709)

1958-07-01 / nr. 3683

(tag. T-a. Consfătuirea de la Berlin a unor partide comuniste şi muncitoreşti "BERLIN 30 (Agerpres) — La 30 iunie, ziarul „Neues Deutschland” a publicat următorul comunicat: intre 27 şi 29 iunie 1958 la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist din Germania, la Berlin a avut loc o consfătuire la care au participat reprezentanţii următoarelor partide comuniste şi muncitoreşti: Partidul Comunist din Belgia, Partidul Comunist din Danemarca, Partidul Comunist din Germania, Partidul Socialist Unit din Germania, Partidul Comunist Francez, Partidul Comunist din Marea Britanie, Partidul Comunist Italian, Partidul Comunist din Luxemburg, Partidul Comunist din Olanda, Partidul Comunist din Norvegia, Partidul Comunist din Austria, Partidul Muncitoresc Unit Polonez, Partidul Comunist din Suedia, Partidul Muncii din Elveţia, Partidul Comunist din Cehoslovacia. Consfătuirea s-a desfăşurat in spiritul internaţionalismului proletar şi al legăturii strînse, frăţeşti dintre partidele comuniste şi muncitoreşti in lupta pentru pace, împotriva politicii agresive a imperialiştilor americani şi germani, împotriva înarmării atomice a Republicii Federale Germane »«■ —■ O mare enciclopedie sovietică a istoriei universale MOSCOVA 30 (Agerpres) — Tass transmite: In cursul anilor 1959—1963, în Uniunea Sovietică va fi editată »^Enciclopedia sovietică de istorie“ în 12 volume- Noua enciclopedie va oglindi problemele de bază privind Istoria patriei şi cea a ţărilor de peste hotare. Pentru prima oară în practica mondială se face încercarea de a furniza în această enciclopedie material documentar, cuprinzînd istoria tuturor ţărilor lumii de la orînduirea primitivă pînă în zia rele noast... Enciclon'-'Ua va cuprinde circa 25.000 de articole (studii despre statele din antichitate şi pînă în zilele noastre, evenimente istorice, politice, oameni de stat şi militari). Cu pregătirea enciclopediei au fost însărcinate secţia de ştiinţe istorice a Academiei de Ştiinţe a URSS, şi redacţia principală a „Marii enciclopedii sovietice“. Redactor responsabil a fost numit acad. E. Jukov. Noua enciclopedie este destinată profesorilor de ştiinţe sociale din Instituţiile de învăţământ superior, lucrătorilor ştiinţifici, studenţilor, cercurilor largi de cititori care se interesează de problemele istoriei. Intîlnirea dintre Maurice Thorez şi un grup de membri ai U.T.C. din Franţa PARIS 30 (Agerpres) — Ziarul „L’Humanite” anunţă că la 29 iunie în suburbia Chio şi Le Roi a avut loc o întîlnire între un grup de membri ai Uniunii Tineretului Comunist din Franţa şi Maurice Thorez, secretar general al P.C.F. In cursul acestei întîlniri, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă prietenească, Maurice Thorez a declarat că comuniştii francezi au început o luptă grea pentru libertate şi pace, împotriva dictaturii şi pericolului fascismului. Vom cîştiga cu orice preţ această bătălie grea. Thorez şi-a exprimat convingerea că membrii Uniunii Tineretului Comunist lin Franţa vor sprijini în mod activ această luptă care este în acelaşi timp lupta pentru un viitor luminos al tineretului =lfi!!H!ll!!= ICKCWA TAWU1 Sărbătorirea zilei tineretului sovietic MOSCOVA 30 (Agerpres) După cum anunţă Tass, la 29 iunie s-a sărbătorit la Moscova într-un cadru festiv ziua tineretului sovietic. In parcurile de Cultură şi odihnă au avut loc serbări şi întreceri sportive organizate de tineret. In marile pieţe din Moscova au avut loc mitinguri. In Piaţa Roşie delegaţii de tineret au depus coroane de flori la zidul Kremlinului, unde sînt înmormîntaţi vechi bolşevici şi participanţi la luptele revoluţionare. Pe stadionul central „Lenin"* a avut loc un grandios miting la care au participat conducători ai Partidului Comunist şi guvernului sovietic. Arkadi Sosin, secretar al Comitetului orăşenesc Moscova al UTCL după ce a arătat în cuvintarea rostită la miting, succesele tineretului sovietic, a făcut cunoscut printre altele că anul acestor vor pleca să ajute la stringerea recoltei de pe pămînturile desţelenite 27.000 de studenţi, tineri muncitori şi funcţionari. După miting au avut loc competiţii sportive şi serbări populare. Ansamblul Moiseev şi-a încheiat triumfalul turneu în Statele Unite ((Agerpres) NEW YORK 30 Tass anunţă La 29 iunie s-a încheiat turneul In S.U.A. al ansamblului de stat de dansuri populare al U.R.S.S. sub conducere lui Igor Moiseev. Dansatorii sovietici au prezentat spectacole care s-au bucurat de un uriaş succes la New York, Washington, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Boston, Philadelphia, precum şi în alte oraşe din S.U.A. şi Canada. In două luni şi jumătate, ansamblul a prezentat 70 spectacole la care au asistat peste 500.000 spectatori. Pretutindeni publicul american a întîmpinat cu entuziasm spectacolele dansatorilor sovietici. Cercurile teatrale sunt în unanimitate de părere că ,,America n-a mai văzut niciodată ceva asemănător”. La 29 iunie artiștii sovietici au prezentat un spectacol televizat care a fost vizionat de aproximativ 50 milioane americani. Programul a fost transmis de asemenea în Canada și în partea de nord a Mexicului. Ansamblul dansatorilor sovietici a plecat cu avionul sort- patrie. -009- ORICE AMESTEC IN AFACERILE INTERNE ALE LIBANULUI E DE NEADMIS PEKIN 30 (Agerpres) *« China Nouă anunţă : La 29 iunie, reprezentantul secţiei de presă a ministerului Afaceriior Externe al R. P. Chineze a comentat situaţia din Liban- Poporul chinez, declară el, este DJAKARTA 30 (Agerpres) »— Conferinţa Naţională a Partidului Comunist din Indonezia, care se desfăşoară la Djakarta, a adoptat la 28 iunie o rezoluţie cu privire la situaţia din Liban In rezoluţie se spune că situația din Liban este un rezultat al amestecului imperialiştilor americani şi englezi în treburile interne ale ţării şi că aceasta ameninţă pacea nu numai în Orientul mijlociu, dar şi în lumea întreagă. In rezoluţia conferinţei Partidului Comunist din Indonezia se arată că SUA şi Anglia, amestecîndu-se în treburile interne ale Libanului, caută sa intensifice în Ghana condamnă amestecul imperialist în Liban CAIRO 30 (Agerpres) .— Intr-un interviu acordat unui corespondent al ziarului „As Saab“, Dr- Armah, ambasadorul Ghanei în Republica Arabă Unită, a declarat că Ghana condamnă amestecul imperialist în afacerile interne ale Libanului. Inttervenţia anglo americană în Liban, a arătat ambasadorul,va crea o ameninţare serioasă împotriva păcii generale Orice complicare pe viitor a situaţiei din Orientul mijlociu va fi îndreptată împotriva intereselor securităţii generale“ —OOC— Situaţia din Cipru continuă să rămînă încordată LONDRA 30 (Agerpres)’ — ' Situaţia din Cipru continuă să ramină încordată. După cum transmite postul de radio Londra, la 25 iunie într-un, sat de munte din regiunea Paphos, în urma unei ciocniri între greci şi turci, un turc a fost ucis, iar doi greci au fost răniţi. Unul dintre aceştia a decedat la spital. In aceeaşi zi la Nicosia a fost incendiată o biserică greacă. în insulă este în toi lupta ciprioţilor împotriva dominaţiei engleze. La 29 iunie partizanii ciprioţi dintr-un sat din apropiere de Famagusta au aruncat o bombă într-o patrulă engleză. 4 soldaţi englezi au fost răniţi, profund îngrijorat de evenimentele care se desfăşoară în Liban. Guvernul Chinei şi poporul chinez au nutrit întotdeauna simpatie faţă de poporul libanez şi faţă de celelalte popoare arabe şi le-au susţinut de asemenea în lupta cordarea internaţională pentru a submina conferinţa la nivel înallt. Conferinţa Naţională cheamă guvernul şi parlamentul Indoneziei să caute să obţină prin ONU încetarea amestecului Statelor Unite, Angliei şi a ţărilor pactului de la Bagdad, în treburile interne ale Libanului, să împiedice realizarea intenţiei lui Dulles de a trimite în Liban trupe americane sub steagul ONU. lor Justă împotriva asupririi imperialismului şi colonialismului- Guvernul R. P. Chineze este categoric convins că poporul libanez are un drept sacru şi inviolabil de a rezolva problemele sale prin mijloacele proprii şi că orice amestec din partea unor state imperialiste în lupta internă a Libanului sub un pretext sau altul este de neadmis. Un asemenea amestec este nu numai o provocare împotriva poporului libanez şi a tuturor celorlalte popoare arabe, dar este de asemenea o provocare împotriva cauzei păcii generale şi a popoarelor iubitoare de pace din lumea întreagă. Dacă imperialiştii vor îndrăzni să dezlănţuie un război agresiv în Liban şi în regiunea ţărilor arabe, atunci ei vor întîmpina neapărat o ripostă hotărîtă din partea popoarelor iubitoare de pace din toate ţările. Rezoluţia conferinţei naţionale a P. C. din Indonezia Refaciţia si Administrația. Palatul Culturii Str. Mareșal Malinovschi Nr. 1 Telefon: 1209. Prezente romîneşti peste hotare TIRANA 30 (Agerpres) ATA ^ anunţă: ^ După cum s-a anunţat, în cadrul acordului cultural dintre P.P. Romînă şi R. P. Albania, zilele acestea a sosit la Tirana un ansamblu de muzică populară din Republica Populară Romină, sub conducerea artistului emerit Nicu Stănescu, laureat al Premiului de Stat. In seara zilei de 28 iunie, în Piaţa Centrală a oraşului Durres a avut loc primul concert al orchestrei de muzică populară romînească. înainte de începerea concertului, directorul Casei de cultură a oraşului Durres, Lazartzin, şi conducătorul ansamblului, Nicu Stănescu, au rostit scurte cuvîntări în care au relevat că relaţiile culturale şi artistice vor întări şi mai mult prietenia şi colaborarea frăţească dintre popoarele albanez şi român. Concertul s-a bucurat de un deosebit succes. Membrii ansamblului de muzică populară românească au fost aplaudați cu căldură de către miile de spectatori. Scurte șfiri externe . Noi manifeste au fost distribuite la 29 iunie în insula Cipru. Aceste manifeste semnate de liderul E.O.K.A., Dighenis, cer Angliei să înceapă negocieri bipartite în problema Ciprului, dînd astfel curs propunerilor făcute de Makarios. Dacă Anglia va persista în încercarea de a impune proiectul său inacceptabil, ce spune în manifeste, EOKA va continua lupta. Comisia pentru energia atomică a SUA a dat publicităţii un comunicat în care anunţă că sîmbătă seara pe atolul Enwetok a avut loc cea de a 10-a explozie nucleară din seria de experienţe efectuate în prezent de către SUA. După cum anunţă agenţiile de presă americane, guvernul japonez va prezenta zilele acestea Washingtonului un protest în legătură cu hotărârea autorităţilor militare americane de a decreta „zona primejdioasă” apele din jurul arhipelagului „Johnston”, în sudul Japoniei. Pescuitul în această regiune va fi interzis pentru o perioadă de cîteva săptămîni după data de 25 iulie, din cauza experienţelor cu proiectile teleghidate cu încărcătură nucleară proiectate de SUA pe aceste insule. D In regiunea Yamanashi, în centrul Japoniei, au avut loc violente incidente între grupuri de ţărani care-şi dispută apa din canalele de Irigaţie ale regiunii, unde după cum se ştie, în urma unei secete catastrofale nivelul apei scade constant. Poliţia a intervenit pentru a „restabili ordinea”. 27 de persoane au fost rănite. Au fost operate numeroase arestări. Ziarul „Neues Deutschland” citează la 29 iunie un nou fapt, care caracterizează persecutarea de către autorităţile vestgermane a elementelor democratice. tribunalul din Lüneburg a condamnat la 8 luni închisoare pe ziaristul Henrich Frank, care pînă la interzicerea Partidului Comunist din Germania lucra ca redactor al ziarului „Die Warheid” — organ al P.C. din Germania, în Saxonia inferioară. Pretextul pentru această sentinţă a fost acuzaţia de „calomniere a miniştrilor din guvernul vestgerman”. Din întreaga Italie a fost organizată ziua dljmaşilor care luptă pentru satisfacerea revendicărilor lor. Muncitorii agricoli au încetat lucrul şi au luat parte la mari mitinguri, organizate de Federaţia naţională a dljmaşilor, pentru sprijinirea cererilor cu privire la o repartizare mai justă a recoltei între proprietarii de pămînt şi dijmaşi. Muncitorii agricoli dintr-o serie de regiuni au organizat greve de solidaritate cu dijmaşii. Observatorul astrofizic Smir Sonian a anunţat că în noaptea de vineri spre sîmbătă, satelitul american „Explorer III”, a intrat în păturile atmosferice şi a ars. La Sofia şi-a încheiat lucrările conferinţa internaţională a lucrătorilor de la studiourile de filme documentare şi ştiinţifice din ţările socialiste. La această conferinţă au participat reprezentanţ ai studiourilor de filme documentare şi ştiinţifice din R. P. Albania, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. P. Chineză, R. D. Germană, R. P. Polonă, R. P. Romînă şi Uniunea Sovietică. In cadrul conferinţei au fost dezbătute probleme cu privire la scenariul literar al filmelor documentare şi de ştiinţă popularizată şi la coordonarea elanurilor ştiinţifico-tematice pe 1959 ale studiourilor, cinematografice din ţările socialiste. Conferinţa a examinat de asemenea proiectele a 28 de filme documentare şi de ştiinţă popularizată din aceste ţări, precum şi unele probleme ale filmului pentru copii. O mare demonstraţie a oamenilor muncii englezi în apărarea păcii LONDRA 90 (Agerpres) TASS anunţă : La chemarea Partidului Comunist, în după amiaza zilei de 29 iunie a avut loc la Londra cea mai mare demonstraţie din ultimii ani a oamenilor muncii englezi în apărarea păcii, pentru o politică independentă şi a drepturilor vitale ale poporului englez. Pentru a participa la demonstraţle, la Londra au sosit peste 600 de bărbaţi şi femei din Scoţia, sute de reprezentanţi ai oraşelor Industriale din Yorkshire şi din alte regiuni ale Marii Britanii. Deosebit de impresionantă a fost coloana minerilor din Wales, care purtau echipamentul lor de miner, iar soţiile lor costume naţionale. Participanţii la demonstraţie s-au adunat la Hyde Park unde s-au încolonat şi au manifestat apoi pe străzile centrale ale Londrei. Manifestanţii s-au îndreptat spre piaţa Trafalgar, unde a avut loc un miting de masă. A luat cuvântul John Gollan, secretarul general al Partidului Comunist din Marea Britanie care a chemat poporul englez „să păzească Independenţa ţării de atentatele lui Dulles şi a aţîţătorilor la război americani”. Gollan a cerut poporului englez să împiedice pe ~ imperialişti de a dezlănţui agresiunea pregătită de ei împotriva Libanului. Vorbind despre problema convocării conferinţei la nivel înalt, Gollan a declarat : „Dulles şi Mac Millan nu doresc o conferinţă la nivel înalt în ajunul conferinţei experţilor de la Geneva care urma să elaboreze mijloacele de control asupra încetării experienţelor, atît Statele Unite cît şi Anglia au declarat că ele vor continua experienţele şi vor o străvi atmosfera. Acesta este răspunsul lor la încetarea experienţelor de către Uniunea Sovietică, Gollan a subliniat importanţa unirii tuturor forţelor populare în lupta pentru pace şi pentru o politică externă independentă a Marii Britanii. „Avertizăm, a spus Gollan, pe toţi oamenii muncii laburişti, împotriva pericolului serios care planează asupra lor Conservatorii, Dulles şi liderii* laburişti de dreapta, folosesc în mod intenţionat evenimentele din Ungaria pentru a lichida orice posibili-» tate de tratative la nivel înalt, pentru a săvîrşi agresiunea împotriva Libanului şi a crea o primejdie pentru pace în întreaga Iumie”. , Ceilalţi vorbitori care au luat cui vîntul la miting au chemat de a semenea la intensificarea luptei pent tru pace, pentru o politică externă in-' dependenta a ţării, pentru ridicarea nivelului d® trai al maselor populare din ţară. -oop— Explozie la staţiunea atomică engleză de la Calder Hall CALDER HALL 30 (Agerpres) — După cum anunţă agenţia Reuter, în seara zilei de 28 iunie, la staţiunea atomică de la Calder Hall, în comitatul Cumberland (Anglia) a făcut explozie o turbină Explozia a fost urmată de un incendiu care a cuprins întreaga sală a turbinelor. Focul s-a întins pînă la acoperiş. Directorul staţiunii atomice, H. G. Davey, a declarat că reactorul va fi închis temporar pînă ce va putea fi pusă din nou în funcţiune turbina. Cauzele exploziei nu se cunosc. POLITICA OCCIDENTULUI Dulles: Eu am propria ureu poziţie la ceea ce priveşte conferinţa la nivel înalt. Desen de ARNDT din Neues Deutschland Nr. 3683 Proteste împotriva hotârîrilor agresive ale guvernului LONDRA 30 (Agerpres) Tass anunţă : Partizanii dezarmării nucleare din Anglia continuă să lupte pentru încetarea imediată a experienţelor cu arma nucleară şi interzicerea ei. La 28 iunie, membri organizaţiei „Comitetului de acţiune împotriva războiului atomic" au postat pichete care vor patrula timp de 24 de ore în faţa reşedinţei din Downing Street, a primului ministru Mac Millan. Carter, secretarul Comitetului, a comunicat reprezentaţilor prasei că, după retragrea pichetelor, la reşedinţa pinului mi nistru va fi trimisă petiţie cu semnăturile strînse e participanţii la mişcarea mntru de*zarmare nucleară. Ii petiţie se protestează împotrivă recenta hotărîri a guvernul englez de a adapta centralei atomo-electrice, destinate iniţi pentru folosirea energiei atnice numai în scopuri pașnice, intru produci cerea plutoniului nesar fabriicării armei nucleari Tratativele dintre generalul De Gaulle şi Mac Millan PARIS 30 (Agerpres) — La sfîrşitul celor două zile de convorbiri dintre primul ministru al Franţei, generalul De Gaulle şi primul ministru al Marii Britanii, Mac Millan, a fost dat publicităţii un scurt comunicat comun care nu se referă în mod concret la problemele discutate. In comunicat se exprimă hotărîrea celor doi şefi de stat de a continua şi intensifica înarmarea ţărilor lor în cadrul pactului Atlantic. Corespondenţii agenţiilor de presă americane subliniază că această primă întrevedere a generalului De Gaulle cu alt şef de stat făcînd parte din pactul Atlantic a liniştit temerile acelor cercuri care considerau că De Gaulle ar putea urma în politica externă şi în special în relaţiile cu URSS, o orientare diferită de cea a pactului Atlantic. In schimb după cum subliniază corespondentul agenţiei United Press Internaţional, „el nu a lăsat să planeze nici o îndoială asupra faptului că doreşte ca Franţa să deţină o poziţie mai puternică în alianţa occidentală şi că nu intenţionează să accepte ca ţara sa să rămână un partener minor între cele trei mari puteri occidentale”. Unul dintre cele mai importante Indicii în acest sens îl constituie faptul că, după cum au făcut cunoscut purtătorii de cuvînt ai celor două guverne De Gaulle a afirmat că în lipsa unui acord internaţional referitor la interzicerea armelor atomice, Franţa va începe să producă asemenea arme. Se ştie că pînă acum nici Statele Unite nici Anglia nu s-au arătat dispuse să împărtăşească Franţei experienţa lor în domeniul producţiei nucleare şi această poziţie nu s-a modificat in urma tratativelor Mac Millan — De Gaulle. In ceea ce priveşte problema Libanului s-a făcut cunoscut că Franţa se alătură poziţiei anglo americane în măsura în care aceasta înseamnă a se recurge la autoritatea Organizaţiei Naţiunilor Unite, dar că este împotriva unei intervenţii anglo americane. In chestiunea pieţii comune europene, punctele de vedere sunt diferite, întrucît Franţa nu poate accepta reducerea tarifelor vamale, preconizată printre alţii de Marea Britanie. Potrivit corespondenţilor de presă occidentali s-a căzut de acord să nu se întreprindă nici o măsură pripită în această privinţă. Corespondentul agenţiei United Press Internaţional relatează că a fost discutată de asemenea chestiunea algeriană şi că, cu acest prilej, De Gaulle a cerut ca guvernul francez să fie lăsat să rezolve singur această problemă întrucît „orice intervenţie străină nu ar putea decît să complic» sarcina Frautei*’» Saitskell se pronunţă pentru o îțelegere cu U.R.S.S. în principalele proleme internaţionale duse pentru a fi işite în LUban, dar după evedenţele care au avut loc în zona calului de Suez nu ni se pt reproşa faptul că suntem frijoraţi“. „Din partea noa — a subliniat Gaitskel — fi extrem de imprudent săvenim pentru a menţine la fe un anumit guvern din fiul mijlociu. Dacă trupele eng şi americane vor debarca liban, acest lucru va avea tepsiuni extrem de grave îtreg Orientul mijlociu“. Vorbind despreţiile dintre Est şi Vest, Gali a declarat că el ar încerca lungă la o înţelegere cu Um Sovietică- URSS, a declarat încetat experimentarea bori cu hidrogen; de aceea site ajunge destul de uşor h acord cu privire la înceta experienţelor. El a declarat cidlori realizarea unei înţei cu privire la retragerea rpă a trupelor din Europa.Pe două protemne, a declar ar trebui incluse în. prirmil pe ordinea de zi a tratativ3 nivelul cel mai înalt. In Indone^nlîniia operasi*? pentru lichMaWtimelor centre i^e DJAKARTA^erpres) Coimunicatele comentului trupelor guvernte indoneziene anunţă că ti guvernului de la Djakarta jmiuă operaţiunile ofensivefiva ultimelor centre de ret are rebelilor separatişti cilul insulei Celebes. In cutimelor zile, un mare număraţi rebeli s-au predat trupe guvernamentale împreună cinentul lor. Agenţiile 5 occidentale, relatează deirea că zilele acestea „mi de Externe” al rebelilor, S a plecat într-o călător ţările Asiei de sud-est, m.Prin capitalele ţărilor m ale pactului SEATO, o să obţină de aici sprijiiu rebelii care — dupăl'niază agenţia Associated- par aproape de prăbuşiRitivă'’. LONDRA 30 (Agerpres) •« Gaitske», liderul partidului laburist a ţinut o cuvântare la posturile de radio în care a declarat: „Ne îngrijorează situaţia din Liban. In Cipru sînt concentrate forţe colosale. Guvernul a dezminţit ştirea că aceste trage sunt a Declaraţia lui Terracîni galură cu formarea noului guifanan ROMA 30 (Agerpres)’ ■— Fanfani, lider al partidului democrat-creştin, căruia i s-a propus să formeze un nou guvern, a încheiat consultările cu conducătorii diferitelor partide politice Comitetul Central al partidului social democrat a adoptat cu majoritate de voturi hotărîrea de a face parte din guvernul lui Fanfani pe baza unui program elaborat în comun cu partidul democrat-creştin. Referindu-se la planurile de formare a guvernului din rîndurile repror celor douî partide , Terracîni, preşedintele parlamentar al Partiduluîst din cadrul Senatuluirat următoarele: Dacă non va fi format din rînd rezentanţilor partidelor creŞtin şi sociaL democra aceasta va însemna /* o copie a guverneJcien*e. Membrii acestui lnt oameni care au făcfin guvernul anterior, nova o politică antipop antidemocratică.