Flacăra Iaşului, mai 1959 (Anul 15, nr. 3940-3964)

1959-05-03 / nr. 3940

Trăiască solidaritatea internaţională a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace, democraţie şi socialism! ENTUZIASTA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI IN CAPITALĂ Bucureştiul asemenea întregii ţări, ies în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregeşte în această zi cu coloritul viu, festiv, al nenumăratelor flamuri roşii şi tricolore cu care cetăţenii Capitalei şi-au împodobit oraşul. I încă din zori, zeci de mii de patimeni ai muncii, venind din toatecartierele oraşului, se îndreaptă sprelocul tradiţionalei demonstraţii de 1 Mai. Pretutindeni domneşte voia bună, se aud cîntece vesele. Piaţa Stalin are aspectul caracteristic marilor zile de sărbătoare. In piaţă, în rînduri compacte, se află miile de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat , zilei de 1 Mai. Sínt muncitori din fabricile şi uzinele Capitalei, activişti ele partid şi ai organizaţiilor obşteşti, ■militari, oameni de cultură, studenţi. Deasupra rîndurilor sunt ridicate jpancarte, pe care sunt înscrise chemări in cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritorilor socialismului ştiinţific — Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, iiportretele membrilor Biroului Politic Hot C.C. al PMR, ale conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. In tribune se află numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al PMR, membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă şi instituţiilor centrale, fruntaşi ai muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. In tribuna special rezervată iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare veniţi să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovcţii. In tribuna centrală iau loc tovarăşii Gheorghe Gheorghiu Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Birlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piaţă intonează Imnul de Stat al R.P Romíno. Mitingul este deschis de Florian Dănălache, membru al C.C. al PMR, prim secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al PMR. la apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al PMR, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele C.C. al Partidului Muncitoresc Romín, al guvernului Republicii Populare Romíne şi al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniat de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Romín, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului, in frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii ,din toate ţările lumii, pentru pace şi prietenie între popoare. După terminarea mitingului, dinspre statuia aviatorilor, în acordurile marşului partizanilor vin gărzile muncitoreşti. Din tribună izbucnesc puternice aplauze. In uniformele albastre cu tricolor pe braţ, trec într-o ordine desăvîrşită mii şi mii de muncitori înarmaţi- Ei exprimă hotărîrea fermă a clasei muncitoare şi a întregului popor de a apăra puterea populară, măreţele sale cuceriri revoluţionare împotriva oricăror încercări ale elementelor duşmănoase, sprijinite de cercurile imperialiste agresive din afară, de a atenta la munca paşnică constructivă, a poporului nostru-In piaţă îşi fac apoi apariţia primele coloane ale pionierilor. In bucuria pe care miile de pionieri şi-o manifestă trecînd prin faţa tribunelor, este exprimată recunoştinţa tinerelor vlăstare faţă de tot ceea ce partidul, guvernul, regimul democrat-popular a făcut şi face pentru a le asigura o copilărie şi o viaţă fericită, condiţii din cele mai bune ca să devină muncitori, tehnicieni şi ingineri de nădejde, oameni de ştiinţă şi cultură, devotaţi ţării şi poporului. începe marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală. In nesfîrşit şuvoi prin faţa tribunelor trec zeci de mii de demonstranţi. Demonstranţii îşi exprimă prin lozinci, aclamaţii, grafice, panouri, hotărîrea lor nestrămutată de a obţine noi şi noi succese, de a contribui astfel la apropierea momentului în care ţara noastră va termina în linii mari construirea socialismului şi va trece într-o nouă etapă de dezvoltare — etapa desăvîrşirii construcţiei socialiste-Dealungul coloanelor nu contenesc uralele, ovaţiile entuziaste pentru Partidul Muncitoresc Român, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor poporului nostru, pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe GheorghiuDej Păşind în primele rînduri ale demonstranţilor, muncitorii întreprinderilor bucureştene, vin să raporteze realizările dobîndite de ei în cinstea zilei de 1 Mai, să-şi manifeste adînca lor recunoştinţă faţă de partid sub (Continuare In pag. 3-a) IN ORAŞUL IAŞI Zi de sărbătoare. Soare mult, primăvăratec. Primăvară peste tot, pe chipurile oamenilor voioşi, pe străzile inundate de lumina caldă a primei zile a lui mai, încă din zori, din dealul Copoului, din cartierul Hie Pinlilie, din Tătăraşi, din toate colţurile bâtrinului, dar de aproape 15 ani tot mai tînărul nostru Iaşi, se îndreaptă spre Piaţa Unirii în coloane compacte, mii şi mii de oameni ai muncii. Urale şi lozinci. Oamenii muncii din oraşul Iaşi, alături de cei din întreaga ţară, îşi manifestă în această zi cu deosebit entuziasm încrederea nemărginită faţă de partid şi guvern, hotărîrea lor fermă de a merge nainte, mereu înainte, pe drumul luminos al construirii socialismului. Cei prezenţi şi-au manifestat puternic dragostea şi recunoştinţa faţă de popoarele Uniunii Sovietice, faţă de marele popor chinez şi faţă de popoarele frăţeşti din ţările de democraţie populară, simpatia şi solidaritatea cu clasa muncitoare, cu toate forţele care în lumea întreagă luptă pentru pace, democraţie şi socialism. Piaţa Unirii s-a transformat intr-o adevărată mare de capete. Drapelele roşii şi tricolore flutură uşor în adierea vîntului. Pe înaltul tribunelor sunt înscrise chemări în cinstea sărbătorii de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. Este ora 9. La tribuna oficială iau loc tovarășii : Dumitru Gheorghiu, membru supleant al C.C. al PMR, prim secretar al Comitetului regional de partid, Simion Timofte, Petru Berica, M. Vatavu, Gheorghe Vasiliu, secretari ai Comitetului regional de partid, Constantin Nistor, preşedintele Comitetului executiv al sfatului popular regional, Emil Mazilu, prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid, Vlad Stănescu, acad. dr. V. Mîrza, membri ai Biroului Comitetului regional de partid, Ioan Savin, Balaş Baltagiu, membri supleanţi ai Biroului Comitetului regional de partid, Ioan Manciuc, prim secretar al Comitetului regional UTM, Ion Niculi, vechi militant al mişcării muncitoreşti din ţara noastră, prof. univ. I. Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza", prof. univ. Cristofor Simionescu, membru corespondent al Academiei R.P.R., rector al Institutului Politehnic, acad. dr. V. Răşcanu, Octav. Iliescu, preşedintele Comitetului executiv al sfatului popular al oraşului, Ecaterina Ciutacu, preşedinta Comitetului regional al femeilor, V. Pleşescu, vicepreşedinte al Consiliului sindical regional. In tribună se află, de asemenea, fruntaşi în producţie din întreprinderile ieşene, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă, ai întreprinderilor şi instituţiilor ieşene, oameni ai ştiinţei, artei şi literaturii, militari ai forţelornoastre armate, începe mitingul. Fanfara militară intonează Imnul de Stat al R.P. Române. Mitingul este deschis de tov. Emil Mazilu, prim secretar al Comitetului orășenesc de partid. la apoi cuvîntul, din partea Comitetului regional P.M.R. lași, tov. Gheorghe Vasiliu, secretar al Comitetului regional de partid. 1. Maj. 1959 la Iaşi, Un aspect al tribunei oficiale, in timpul demonstraţiei oamenilor muncii Cuvîntarea tov. Gheorghe Apostol ] Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, in împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafaţa pămîntului îşi manifestă mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democraţie şi socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului Republicii Populare Române şi a Consiliului Central al Sindicatelor, un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele cu care ați întîmpinat 1 Mai. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeţilor dragi din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai ne aminteşte folurile tradiţii de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de partidul comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămînt, libertate şi pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăţie nenumărate greutăţi, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democratpopular şi pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Română sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici şi talentaţi ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obţinut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei şi culturii. Oamenii muncii, dind dovadă de o înaltă conştiinţă socialistă, participă activ la conducerea vieţii de stat şi economice, punîndu-şi toată puterea şi toate capacităţile în slujba înfloririi patriei Muncitorii, inginerii, tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susţinut a industriei socialiste. An de an intră în funcţiune noi întreprinderi în industria constructoare de maşini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de ţărani muncitori păşesc cu încredere pe drumul arătat de partid,, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare şi satisfacţie măsurile stabilite de partid şi de statul democrat-popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea ţării noastre, oamenii de ştiinţă şi cultură participă tot mai activ la opera de construire a societăţii noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Anul acesta vom sărbători a 15 a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obţinut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini măreţe. In anii apropiaţi socialismul va fi construit în linii mari şi vom trece la o nouă etapă, etapa desăvirşirii construcţiei socialismului în ţara noastră. In munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral politică a oamenilor muncii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, se consolidează alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, frăţia de nezdruncinat dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. Tovarăşi: Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi (Continuare in pag 3 a) Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Oameni ai muncii din oraşul şi regiunea Iaşi, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţărileCu prilejul acestei tradiţionale sărbători muncitoreşti, din însărcinarea Comitetului regional de partid, vă transmit un călduros salut şi vă felicit pentru realizările obţinute In muncă, urîndu-vă noi succese in lupta pentru traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de partid şi guvern. Cu fiecare 1 Mai care trece, tot mai puternice sint forţele mişcării muncitoreşti, tot mai luminoase perspectivele ei de viitor. Astăzi, sistemul socialist cuprinde o treime din populaţia globului pămîntesc. Aproape un miliard de oameni s au eliberat din lanţurile robiei capitaliste şi păşesc cu fermitate şi hotărîre pe calea socialismului şi comunismului. Sărbătorim 1 Mai 1959 în condiţiile întăririi şi înfloririi continue a sistemului mondial socialist. Ţările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică, cunosc un avînt impetuos al economiei, ştiinţei şi culturii, al creşterii continue a nivelului de trai al oamenilor muncii. Aceste succese epocale demonstrează cu putere superioritatea socialismului asupra capitalismului. Cuvîntarea tov. Gheorghe Vasiliu secretar al Comitetului regional de partid Tovarăşi, In comparaţie cu avîntul continuu al ţărilor lagărului socialist, cit de diferite sunt condiţiile in care întîmpină ziua de 1 Mai popoarele din ţările capitaliste! Numeroase fapte dovedesc c& lumea ,capitalistl trece printr-o nouă criză economică. Potrivit datelor oficiale vădit micşorate, numărul şomerilor totali a ajuns în SUA la cea. 5.000.000, în Italia la 2.000. 000, in Germania occidentală la 1.300.000, in Japonia la 10.000. 000 (şomeri totali şi parsiali). De aceea, oamenii muncii din ţările capitaliste întîmpină 1 Mai 1959 In luptă pentru apărarea intereselor lor vitale prin desfăşurarea unor puternice acţiuni greviste, împotriva exploatării şi asupririi capitaliste- In fruntea luptei oamenilor muncii pentru pace, democraţie şi socialism, se află puternicele partide comuniste şi muncitoreşti. O trăsătură caracteristică a vremurilor noastre este puternica mişcare de eliberare naţională a popoarelor coloniale. Din cei un miliard şi jumătate de oameni, care la începutul secolului al XX-lea trăiau încă în robia colonială, s-au eliberat peste 1.300.000.000. Şi nu este departe timpul cînd popoarele care mai gem încă sub jugul colonialismului se vor elibera şi clnd sistemul colonial va fi lichidat în întregime şi pentru totdeauna. Tovarăşi, Congresul al XXI-lea al PCDS — eveniment de o însemnătate istorică deosebită — a marcat intrarea Uniunii Sovietice intro nouă perioadă de cea mai mare importanţă a dezvoltării sale, perioada construcţiei desfăşurate a societăţii comuniste Cu noi succese şi perspective luminoase întimpină sărbătoarea de 1 Mai popoarele din ţările lagărului socialist. In 1958 producţia industrială a ţărilor socialiste luate în ansamblu, a fost de 5 ori mai mare ca în 1937. In prezent sistemul mondial socialist dă peste o treime, iar in 1965 va da mai mult de jumătate din producţia industrială mondială, ceea ce va spori considerabil forţele socialismului, atracţia sa pe plan mondial, creînd in acelaşi timp Premizele înlăturării pericolului de război. Unitatea ţărilor socialiste de care s-au izbit ca de o stîncă de granit toate uneltirile imperialiştilor şi ale agenturii lor revizioniste emit şi în ridicarea agriculturii, constituie principala garanţie a în Creşterea’ producţiei agricole “S* ‘’AS al agriculturii, deoarece ţăranii muncitori se conving tot mai fiecărei ţări socialiste în parte mult că drumul socialismului este singurul drum al belşugului şi bunei stări. Peste 63 la sută din întreaga suprafaţă aggricolă a ţării este cuprinsă ini prezentă în sectorul socialist al agriculturii. Oamenii muncii din ţara noastră întîmpină ziua de 1 Mai 1959 trecînd în revistă cu îndreptăţită mîndrie patriotică succesele dobîndite in construirea orînduirii socialiste. In 1958 planul producţiei globale pe ansamblul industriei socialiste a fost îndeplinit în proporţie de 103,9 la sută, creşterea producţiei globale industriale fiind mai mare cu 9,7 la sută faţă de 1957. In prezent, oamenii muncii din patria noastră muncesc cu entuziasm pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de plenara CC al PMR din noiembrie 1958 în vederea dezvoltării economiei naţionale şi ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Prin eforturile depuse de întregul popor muncitor, sub conducerea Înţeleaptă a partidului, în anii puterii populara vechea Românie, ţară agrară, ţinută în grea înapoiere de regimul burghezo-moşieresc, înfeudată imperialiştilor străini, s-a transformat într-o ţară industrial-agrară înaintată, independentă, cu măreţe perspective de viitor. Succese de seamă s-au obţir Prin jgga ,tribunei trec manifestînd nesfîrşite cologne de oameni ai muncii Trec gărziie muncitorești. Fotografiile ș. PAUL !