Flacăra Iaşului, septembrie 1959 (Anul 15, nr. 4042-4067)

1959-09-01 / nr. 4042

Pag. 1o Cuvîntarea lui N. S. Hruşciov la mitingul din staniţa Vesenskaia STANIŢA VESENSKAIA (regiunea Rostov) 31 (Agerpres) TASS anunţă: La 30 august N. S. Hruşciov, prim secretar al CC al PCUS şi preşedinte al Consiliului de miniştri ai URSS, a sosit împreună cu soţia şi fiica la staniţa Vesenskaia, fiind invitat de cunoscutul scriitor sovietic Mihail Şolohov. Oaspeţii au fost intimpinaţi de Şolohov şi de membrii lui de familie precum şi de Nikolai Kiselev, secretarul Comitetului regional Rostov al PCUS, Aleksandr Basov, preşedintele Comitetului Executiv regional Rostov, Ivan Jegalin, secretarul Comitetului regional de partid Stalingrad şi de numeroşi reprezentanţi ai oamenilor muncii din regiunile Rostov şi Stalingrad. MOSCOVA 31 (Agerpres) TASS aflanţă . Intr-o cuvîntare rostită la 30 august instaniţa Vesenskaia, N. S. Hruşciov a subliniat că pleacă în Statele Unite ale Americii cu intenţii bune, cu dorinţa înflăcărată de a contribui la cauza destinderii încordării internaţionale şi la cauza consolidării păcii. Suntem ferm hotăriţi să adoptăm măsuri care să contribuie la topirea gheţii „războiului rece” şi să permită popoarelor să respire uşurate. Aş vrea să nădăjduiesc că şi guvernul Statelor Unite ale Americii este călăuzit de aceleaşi considerente. După cum s-a anunţat, la 30 august N. S. Hruşciov a sosit la staniţa Vesenskaia în vizită la cunoscutul scriitor sovietic Mihail Şolohov. Instaniţă a avut loc un miting la care au luat cuvîntul conducători ai organizaţiilor obşteşti, Mihail Şolohov şi N. S. Hruşciov. „Pravda” din 31 august a publicat o amplă dare de seamă despre acest miting. N.S. Hruşciov a consacrat o mare parte a cuvintării sale problemelor situaţiei internaţionale, problemei coexistenţei paşnice şi apropiatului schimb de vizite între şefii guvernelor Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii. Oricărui om cu judecata sănătoasă îi este clar, a spus N. S. Hruşciov, că de pe urma îmbunătăţirii relaţiilor sovieto-americane vor avea de ciştigat nu numai popoarele Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii, ci şi popoarele tuturor ţărilor mari şi mici, întrucît ele nu vor război, ci vor pace trainică şi îndelungată. In prezent, a arătat N. S. Hruşciov, absolut pe toţi oamenii îi interesează şi îi preocupă problema asigurării păcii în lumea întreagă. Această problemă este considerată pe bună dreptate principala problemă a vieţii internaţionale. Vorbind despre situaţia internaţională actuală, N. S. Hruşciov a spus că dacă apreciem după criteriul ei principal — menţinerea păcii în întreaga lume — situaţia internaţională nu este tocmai rea, ba mai curind este chiar bună. In continuare N. S. Hruşciov s-a referit la mesajul de răspuns trimis de cancelarul federal al R. F. Germane, Adenauer, la mesajul său din 18 august 1959. La prima citire, a spus N. S. Hruşciov, acest răspuns face o impresie favorabilă. Dacă ne referim la fondul mesajului de răspuns al d-lui Adenauer, a arătat N. S. Hruşciov, trebuie remarcat în primul rînd că el este mult mai reţinut în ceea ce priveşte tonul şi în această privinţă se deosebeşte considerabil de documentele anterioare ale guvernului R. F. Germane. In mesajul d-lui Adenauer, a spus N. S. Hruşciov, sunt abordate probleme deosebit de importante, este exprimată dorinţa de a ajunge la o înţelegere mai bună a acestor probleme acute în interesul dezvoltării colaborării între ţările noastre. Dacă după aceste vorbe vor urma fapte se poate crede că vom putea înlătura obstacolul care ne desparte in discutarea problemelor actuale ale relaţiilor internaţionale şi vom putea face un anumit pas pe calea destinderii încordării internaţionale şi îmbunătăţirii relaţiilor dintre URSS şi R. F. Germană. Noi am dori, a spus N. S. Hruşciov, ca guvernul R. F. Germanesă expună mult mai complet propunerile cu privire la rezolvarea unor probleme importante, ca problema dezarmării, cea a lichidării „rămăşiţelor războiului” şi cea a dezvoltării colaborării între ţările noastre. După părerea noastră, aceste probleme nu sunt de nerezolvat dacă şi cealaltă parte doreşte rezolvarea lor. Ele pot fi rezolvate dacă puterile occidentale doresc sincer reglementarea paşnică a problemelor internaţionale actuale. Aş vrea să cred, a declarat N. S. Hruşciov, că guvernul R.F. Germane doreşte intr-adevăr să contribuie la destinderea încordării internaţionale. N. S. Hruşciov a promis că va răspunde la acest mesaj al lui Adenauer. In cuvîntarea sa, N. S. Hruşciov s-a ocupat de asemenea de problemele dezvoltării economice şi culturale a URSS, de sarcinile îndeplinirii planului septenal. El a consacrat o bună parte a cuvîntării sale operei lui Mihail Aleksandrovici Solohov. In ultimii ani, a spus N. S. Hruşciov, călătoriile lui Mihail Aleksandrovici în străinătate au fost foarte folositoare. Pretutindeni el a fost întîmpinat ca unul dintre cei mai mari scriitori sovietici, ca un reprezentant al culturii sovietice. Ştiţi, a spus N. S. Hruşciov, că în viitorul apropiat urmează să plec în Statele Unite ale Americii, răspunzînd invitaţiei preşedintelui Eisenhower. Im: ♦ace plăcere să invit în această călătorie pe Mihail Aleksandrovici. Cred că şi lui îi va folosi să cunoască mai îndeaproape viaţa Americii contemporane. liililevilHriiiv-Einheir I iHis8ÉíypÉi!ielioiiiiiie>" PARIS 31 (Agerpres) — Consiliul Naţional al păcii din Franţa a dat publicităţii o declaraţie în care subliniază importanţa excepţională a apropiatului schimb de vizite între N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştrial URSS, şi D. Eisenhower, preşedintele SUA. Consiliul naţional al păcii îşi exprimă dorinţa ca tratativele şefilor de stat ai URSS şi SUA să constituie „un preludiu la convocarea conferinţei la nivel înalt, la care guvernul francez ar trebui să-şi aducă contribuţia“. In declaraţie se menţionează că interesele securităţii Franţei impun „reglementarea problemei germane pe calea tratativelor dintre toate statele interesate în crearea unei zone de dezangajare a forţelor armate care stau faţă în faţă în centrul Europei şi înlăturarea primejdiei unui război nuclear“. ★ TOKIO 31 (Agerpres) —TASS anunţă: După cum transmite postul de radio Tokio, ministrul Afacerilor Externe al Japoniei, A. Fuji Yama, luînd cuvîntul la 31 august în cadrul unei şedinţe a Comisiei pentru problemele externe a Camerei inferioare a parlamentului, a declarat că schimbul de vizite dintre D. Eisenhower, preşedintele SUA, şi N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al URSS, va contribui la înlăturarea neîncrederii dintre cele două state. Luînd cunoştinţă reciproc de situaţia din ţările respective şi reauizînd o înţelegere reciprocă, a declarat Fuji Yama, conducătorii celor două state vor aduce o mare contribuţie la cauza păcii generale. Tratativele dintre Eisenhower şi Macmillan LONDRA 31 (Agerpres) După cum transmite agenţia Reuter, la 30 august la reşedinţa de vară de la Chequers a primului ministru al Angliei, au continuat tratativele între preşedintele Eisenhower şi primul ministru Macmillan în legătură cu situaţia internaţională. La întrevederea de dimineaţă, la tratative au participat de asemenea secretarul de stat al SUA, Herter şi ministrul Afacerilor Externe al Angliei, Lloyd. Ulterior li s-au alăturat alte oficialităţi, inclusiv specialişti în problemele energiei atomice şi problemele militare. După cum a declarat la o conferinţă de presă Hope, şeful direcţiei presei din ministerul Afacerilor Externe al Angliei, Eisenhower şi Macmillan nu au împuternicit pe reprezentanţii lor să facă declaraţii despre conţinutul tratativelor. Conferinţade la Pugwash şi-a încheiat lucrările OTTAWA 31 (Agerpres) Tass anunţăLa Pugwash (Canada) şi-a închiriat lucrările conferinţa internaţională a oamenilor de ştiinţă, convocată din iniţiativa lui Cyrus Eaton, cunoscut industriaş american şi reprezentant al vieţii publice. La lucrările conferinţei au luat parte 26 savanţi din ţările capitaliste şi socialiste, printre care din URSS, SUA, Canada, Anglia, Franţa, India, Suedia, Danemarca şi din alte ţări. Făcînd bilanţul lucrărilor conferinţei de la Pugwash, acad. M. M. Dubinin, şeful delegaţiei oamenilor de ştiinţă sovietici, a declarat unui corespondent al agenţiei Tass. „Obiectul lucrărilor conferinţei l-a constituit examinarea posibilităţilor potenţiale ale armelor chimice şi biologice, (bacteriologice) în lumina primejdiei pentru omenire, ca mijloc de distrugere în masă, paralel cu armele nucleare și termonucleare”. Redacţia şi Administraţia : Palatul Culturii, str. Mareşal Malinovschi nr. 1 telefon: 1.209 JL NIAGARA IAȘULUI Ziua minerului sovietic MOSCOVA 31 (Agerpres)Ziarele din Moscova publică numeroase materiale consacrate Zilei minerului, care s-a sărbătorit la 30 august în Uniunea Sovietică. „Pravda’’, „Izvestia” şi „Promislenno Ekonomiceskaia Gazeta” şi-au consacrat articolele de fond acestui eveniment. Nikolai Mamai, Erou al Muncii Socialiste, care semnează un articol în „Izvestia”, urmînd exemplul Valentinei Gaganova a preluat conducerea unei brigăzi codaşe din mina sa. Mamai arată că această brigadă a şi înregistrat o serie de succese. Intr-un articol de acelaşi autor, apărut în „Sovietskaia Aviaţia” se arată că minele din Uniunea Sovietică s-au transformat în adevărate uzine subterane, în care sunt mecanizate principalele procese de producţie. „Promislenno Ekonomiceskaia Gazeta’’ arată printre altele că în prezent Uniunea Sovietică se situează pe primul loc în lume în ceea ce priveşte nivelul de extracţie a cărbunelui. Ziarul arată că în cursul septenalului productivitatea muncii în industria cărbunelui urmează să crească cu 30—35 la sută, deşi se reduce ziua de lucru a minerilor. Totodată ziarul precizează că la sfîrşitul anului 1965 volumul extracţiei şi transportului de cărbune prin metoda hidraulică de mare eficacitate va fi sporit la 42.000 000 tone. Opinia publică internaţională salută declaraţia guvernului sovietic în problema experienţelor nucleare SOFIA 31 (Agerpres) . La 30 august, ziarul „Rabotnicesko Delo“ a publicat sub titlul „Să nu se mai ridice niciodată ciuperca atomică !“ un editorial consacrat declaraţiei guvernului sovietic, un articol se spune că importanta declaraţie a guvernului sovietic cu privire la hotărîrea lui de a nu relua în URSS experienţele nucleare dacă puterile occidentale vor proceda la fel, a încălzit inimile oamenilor şi le-a insuflat noi speranţe. Popoarele salută cu mare bucurie această ştire remarcabilă, ca o nouă dovadă a năzuinţelor paşnice ale Ţării Sovietice, a luptei ei neclintite pentru pace în întreaga lume, pentru prietenie între toate ţările. Ziarele „Zemedelsko Zname“, „Trud“ şi altele, au înserat de asemenea articole redacţionale care exprimă aprobarea călduroasă de către întregul popor bulgar a noii iniţiative de pace a guvernului sovietic. ~ BERLIN 31 (Agerpres) — Presa din R.D. Germană continuă să publice articole consacrate declaraţiei guvernului sovietic în problema experienţelor nucleare. Ziarul „Neues Deutschland“ consideră această declaraţie drept o nouă iniţiativă paşnică importantă a guvernului sovietic. Ziarul scrie că Uniunea Sovietică arată popoarelor calea spre înfăptuirea triumfului ideilor umanitariste. Guvernul URSS a declarat că nu va relua experienţele nucleare dacă puterile occidentale nu vor relua experienţele cu arme atomice şi cu hidrogen. „Neues Deutschland“ subliniază că prin declaraţia guvernului sovietic a fost deschisă calea spre interzicerea totală a experienţelor cu arma nucleară. Această importantă declaraţie a guvernului sovietic, care conţine propunerea de a se încheia un acord cu privire la încetarea pentru totdeauna a experienţelor de orice fel cu arme nucleare este întîmpinată cu multă satisfacţie de toţi oamenii iubitori de pace, subliniază ziarul „Berliner Zeitung“. -003-1 „Izvestia“ despre activitatea instigatoare a unui ziarist american MOSCOVA 31 (Agerpres) Tass anunţăLa 30 august, ziarul „Izvestia” a publicat un articol semnat de Barsukov, în care critică activitatea instigatoare a redactorului Dawid Lawrence ,de la revista „United States News and World Report”. Comparîndu-l cu senatorul roman Cato, care, după cum afirmă istoricii, își încheia aproape fiecare cuvîntare pe, care o rostea un senat cu aceeași frază: „Cartagina trebuie să fie dărimată’’, autorul arată că Lawrence este obsedat de o singură „idee”. Aproape fiecare articol al său se termină cu unul şi acelaşi îndemn: Să se rupă relaţiile diplomatice cu Uniunea Sovietică sau să se înceapă împotriva ei „un război preventiv”. Cu toţi cei 70 de ani ai săi, Lawrence este foarte belicos. Răsfoind cîteva numere ale revistei redactate de el, ai impresia că este editată de un general războinic de la Pentagon, nu de un bătrin venerabil. Aproape în fiecare număr al revistei „United States News and World Report” poţi găsi declaraţii lăudăroase ale unor generali americani, în fiecare număr paginile revistei sunt pline de scheme şi hărţi cu săgeţi roşii care încercuiesc şi taie Uniunea Sovietică Pe bună dreptate, Lawrence poate fi denumit unul din principalii propagandişti ai „războiului rece”. El a contribuit în mare măsură la aţîţarea lui şi, fireşte, nu este interesat ca acesta să înceteze. La urma urmei, el nu cîştigă prost din aceasta. lată pentru ce răguşită voce bătrinească a lui Lawrence devine tăioasă şi stridentă ori de cite ori norii negri ai încordării internaţionale încep să se împrăştie şi printre ei se întrezăreşte soarele. I In continuare, în articol se subliniază că Lawrence se pronunță împotriva apropiatei întrevederi dintre Hruşciov şi Eisenhower. 1 Septembrie - Ziua internaţională a păcii BERLIN 31 (Agerpres) In legătură cu Ziua internaţională a păcii, care se va sărbători la 1 septembrie, la Berlin a avut loc o adunare a oamenilor muncii din capitala RD Germane, organizată de Consiliul german al luptătorilor pentru pace. La şedinţă au participat reprezentanţi ai mişcării partizanilor păcii din RP Polonă, Belgia, Italia, Franţa şi India. Ei au subliniat în cuvîntările lor necesitatea rezolvării tuturor problemelor litigioase pe calea tratativelor paşnice. Reprezentanţii acestor ţări au salutat apropiatul schimb de vizite între S. Hruşciov şi D. Eisenhower şi au subliniat că popoarele aşteaptă de la aceste întîlniri destinderea continuă a încordării internaţionale. Participanţii la adunare au adoptat în unanimitate o scrisoare adresată secretarului general al ONU în care protestează împotriva experienţelor cu bomba atomică în Sahara pregătite de Franţa. * CAIRO 31 (Agerpres) TASS anunţă: Comitetul naţional al partizanilor păcii din regiunea egipteană a RAU a dat publicităţii la 31 august o declaraţie în legătură cu împlinirea la 1 septembrie a 20 de ani de la începerea celui de al doilea război mondial. Declaraţia cere oamenilor iubitori de pace din lumea întreagă să depună toate eforturile pentru a nu mai permite dezlănţuirea unui nou război mondial. Cel de al doilea război mondial, se spune în declaraţie, a adus nenumărate nenorociri popoarelor şi a distrus milioane de vieţi omeneşti. Tragediile de la Hiroşima şi Nagasaki trebuie să amintească tuturor oamenilor consecinţele groaznice care le-ar avea dezlănţuirea unui al treilea război mondial. Declaraţia cuprinde un apel adresat tuturor oamenilor cinstiţi indiferent de convingerile lor, culoarea pielii şi lasă ca în ziua de 1 septembrie să spună în unanimitate : ,,Nu, să nu mai fie un nou război mondial !”. In încheiere comitetul naţional al partizanilor păcii din regiunea egipteană a RAU subliniază că toate popoarele lumii leagă speranţele lor cele mai bune de apropiata întîlnire între N.S. Hruşciov şi D. Eisenhower şi speră că înţelegerea reciprocă dintre ei va îndepărta spectrul unui nou război distrugător. Manifestaţia pentru pace organizată de învăţătorii polonezi VARŞOVIA 31 (Agerpres). Oswiecim (Auschwitz), unul în cele mai groaznice lagăre hitleriste ale morţii, a devenit la 30 august locul unei grandioase manifestaţii a învăţătorilor polonezi, organizată în ajunul împlinirii a 20 de ani de la începerea celui de al doilea război mondial. In această localitate au ■sosit delegaţii străine, în special reprezentanţi ai Federaţiei internaţionale a luptătorilor din rezistenţă, a victimelor şi deţinuţilor fascismului, combatanţi din Franţa, Olanda, Austria şi R. F. Germană. Participanţii la miting au adoptat textul unui apel adresat învăţătorilor din întreaga lume. Credem, se spune în apel că frontul solidarităţii învăţătorilor din întreaga lume va contribui la realizarea lozincii apropiate tuturor popoarelor . „Să nu mai fie niciodată război, să nu mai fieniciodată fascism !”. Pentru eliberarea lui Simon Sanchez Moniero ! PEKMN 31 (Agerpres) — Ziarul „Jenminjibao“ subliniază într-un articol consacrat pregătirii de către autorităţile franchiste a judecării lui Simon Sanchez Montero, membru In Biroul Politic al C.C. al Partidu TurComunist din Spania, şi a altor democraţi spanioli, că această provocare poliţienească josnică este un complot împotriva Partidului Comunist din Spania şi a întregului popor spaniol. Criticind politica antipopulară a regimului lui Franco, politică de reprimare a maselor populare şi de servilism faţă de străini, ziarul „Jenminjibao“ se adresează, în numele poporului chinez, opiniei publice din lumea întreagă, cu chemarea de a salva viaţa lui Simon Sanchez Montero şi a celorlalţi patrioţi spanioli. Sukarno invitat să ia cuvîntul la congresul P.C. din Indonezia Agerpres — TASS DJAKARTA 31 anunţă : O delegaţie a Biroului politic al CC al Partidului Comunist din Indonezia l-a vizitat la 30 august pe preşedintele Sukarno şi i-a înmînat rezoluţia celei de-a 8-a plenare a CC al Partidului Comunist din Indonezia despre situaţia creată în ţară în urma decretului publicat de preşedinte la 4 iulie şi de asemenea a invitat pe preşedintele Sukarno să ia cuvîntul la al 6-lea congres al P. C. din Indonezia, convocat între 7 şi 15 septembrie. Preşedintele Sukarno a acceptat propunerea Biroului politic al Comitetului Central al Partidului Comunist din Indonezia. Noi proteste împotriva intenţiei Franţei de a experimenta bomba atomică Maroc RABAT 31 (Agerpres) China Nouă anunţă : Partidul Comunist din Maroc a adresat tuturor partidelor şi organizaţiilor politice din ţară un mesaj in care propune să se creeze un comitet naţional pentru pregătirea „Zilei de protest împotriva experienţelor atomice pe care intenţionează să le efectueze Franţa în Sahara”. Potrivit propunerii secretariatului permanen,. al Consiliului de solidaritate cu ţările Asiei şi Africii, ziua de protest va fi organizată la 7 septembrie. Ambia Saudită CAIRO 31 (Agerpres) După cum relatează agenţia Reuter, Saud, regele Arabiei Saudite a declarat într-o telegramă adresată secretariatului permanent al Consiliului de solidaritate cu ţările afro-asiatice că el condamnă intenţiile Franţei de a efectua experienţe nucleareîn Sahara. Anglia LONDRA 31Agerpres Peste 2000 de oameni au manifestat l° 30 august îndreptîndu-se din Hyde Park spre piaţa Trafalgar pentru a participa la mitingul de protest împotriva hotărîrii guvernului francez de a efectua experienţele cu arma nucleară în Sahara. La miting au luat cuvîntul reprezentanţii mai multor organizaţii, printre care dr. Donald Soper, capul bisericii metodiste, Collins, decanul catedralei Sf. Paul, preşedintele organizaţiei „Mişcarea pentru dezarmarea nucleară”, Richard Freeman, vicepreşedinte al Comitetului englez pentru apărarea păcii şi d-na E. Carter, secretara Comitetului pentru adoptarea de măsuri concrete împotriva războiului nuclear. La miting au participat de asemenea reprezentanţi ai Federaţiei Nigeriei şi ai partidului popular din Ghana. Mitingul a fost iniţiat de Comitetul organizaţiilor africane şi de Comitetul pentru adoptarea de măsuri concrete împotriva războiului nuclear. Şeful secţiei de presă a cancelariei înaltului comisar al Nigeriei din Londra, Fagbure, a declarat că guvernul Federaţiei Nigeriei, în numele populaţiei sale de 35 de milioane, sprijină pe participanţii la miting. CAIRO 31 (Agerpres) TASS anunţă: Presa a dat publicităţi declaraţia lui U Pe Kin, ambasadorul Birmaniei în RAU, în care se condamnă experienţele nucleare plănuite de Franţa în Sahara. „Ţara mea, împreună cu toate ţările Asiei şi Africii, declară ambasadorul, se pronunţă împotriva intenţiei Franţei de a efectua experienţe nucleare în Sahara. Birmania sprijină lupta Algeriei pentru independenţă şi se pronunţă pentru încetarea războiului din Algeria. Nr. 4042 ! Întrevederile lui J. Tedenbal la Hanoi HANOI 31 Agerpres : Agenţia vietnameză de informaţii transmite că la 30 august, membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a R.P. Mongole condusă de Tedenbal, prim secretar al Partidului Popular Revoluţionar şi preşedintele Consiliului de miniştri al R.P. Mongole, s-au întîlnit cu preşedintele Ha Şi Min, cu primul ministru al Republicii Democrate Vietnam, Fam Van Dong, cu activişti cu munci de răspundere din Comitetul Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, din guvernul R.D. Vietnam, Adunarea naţională și Frontul Patriei din Vietnam. t—oOo—■ Gaitskell şi Bevat au vizitat Expoziţia realizărilor economice ale U.R.S.S. de la Moscova MOSCOVA 31 (Agerpres) Tass a anunţă — La 30 august, liderii partidului laburist, Gaitskell, Bevan şi persoanele care îi însoţesc au vizitat expoziţia realizărilor economice ale U.R.S.S. După ce au înconjurat cu maşinile teritoriul expoziţiei, oaspeţii au vizitat pavilionul principal, pavilionul ştiinţei şi pavilioanele Uzbekistanului şi Ucrainei. Membrii delegaţiei s-au interesat de machetele sateliţilor şi rachetelor sovietice care au fost lansate în cosmos cu aparatură ştiinţifică şi animale. Impărtăşindu-şi impresiile despre expoziţie, Bevan a declarat unui corespondent al agenţiei Tass: Vizitez pentru a treia oară această expoziţie. Trebuie subliniat că ea s-a îmbunătăţit mult. Acum poţi face cunoştinţă aici cu marele progres care s-a obţinut în toate domeniile economiei naţionale a Uniunii Sovietice !—OVTO— Plenara C. C. al P. C. din Suedia STOCKHOLM 31 (Agerpres) Tass La Stockholm au loc şedinţele plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist din Suedia. Preşedintele P.C. din Suedia, Hilding Hagberg, s.q, ocupat în raportul său de principalele probleme care stau în faţa oamenilor muncii suedezi şi de sarcinile Partidului Comunist. După cum a subliniat Hagberg, in domeniul politicii economice este necesar să fie rezolvate următoarele probleme actuale: majorarea salariilor oamenilor muncii, aplicarea principiului retribuirii egale a muncii pentru bărbaţi şi femei, sporirea indemnizaţiilor pentru copii, reducerea cheltuielilor militare, democratizarea sistemului de impuneri. Plenara CC al PC din Suedia işi continuă lucrările. Scurte ştiri * La 30 august în parcul vienez Prater a avut loc sărbătoarea tradiţională a ziarului comuniştilor austrieci, „Volksstimme”. Ca de obicei la această populară sărbătoare au participat zeci de mii de oameni ai muncii din capitala austriacă. La sărbătoare au venit şi, oaspeţi din străinătate-soli ai ziarelor frăţeşti ale partidelor comuniste şi muncitoreşti. * La invitaţia lui Ciu En Lai, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, la 31 august a plecat la Pekin într-o vizită de bunăvoinţă Muhammed Naim, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul Afacerilor Externe al Afganistanului. * După cum relatează agenţia France Presse, în timpul părăzii militare care a avut loc la 30 august la Ankara cu ocazia sărbătoririi a 37 de ani de la victoria împotriva armatelor greceşti, unul din cele 36 de avioane de vînătoare cu reacţie de tip „86” care au zburat deasupra tribunei a explodat. Un alt avion de vînătoare, avariat probabil de schijele primului avion, şi-a pierdut direcţia. Piloţii şi-au pierdut viaţa. * Agenţia vietnameză de Informaţii transmite că prinţesa Siriamvong, soţia cunoscutului om politic, din Laos, prinţul Sufanuvong, a înaintat recent un protest oficial guvernului din Laos condus de primul maistru Sananikone, împotriva tratamentului inuman căruia îi sunt supuşi soţului şi ceilalţi conducători arestaţi ai partidului „Neo Lao Hak Sat”. * După cum relatează ziarul ,,Yen Sabab”, un locotenent colonel din armata americană care se îndeletnicea cu contrabanda a fost expulzat din Turcia. Ziarul scrie că în prezent se fac cercetări în cazul a încă 35 de militari americani învinuiţi de contrabandă * Recent a părăsit portul Arhanghelsk îndreptîndu-se spre insula Victoria (Oceanul îngheţat de Nord), nava Diesel electrică sovietică „Lena”, care transportă un grup de cercetători spre insula Victoria, unde se înfiinţează o nouă staţiune portară. * După cum transmite corespondentul din Taipe al agenţiei France Presse, deasupra Taiwanului s-a abătut un taifun puternic. Potrivit datelor provizorii, au fost distruse aproximativ 300 de case, au pierit 7 persoane, iar 10 au fost rănite. La Taipe a fost întreruptă alimentarea cu curent electric, au fost paralizate leaă* ♦urile telefonice și telegrafice. Creşterea criminalităţii în rîndurile tineretului american NEW YORK 31 (Agerpres) Agenţia United Press Internaţional anunţă că la 30 august o bandă de tineri a ucis cu lovituri de cuţit 2 tineri într-un parc din New York. După cum arată agenţia, în cursul acestei vacanţe de vară, bilanţul crimelor făptuite de tinerii americani s-a ridicat la cel puţin 20 de persoane asasinate şi 38 rănite. Poliţia a anunţat că în prima jumătate a anului 1959 numărul crimelor şi delictelor comise de tineri la New York a crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Aproape 3500 de copi de la 7 la 17 ani au fost arestaţi numai la New York, ceea ce reprezintă o creştere de 16 la sută faţă de perioada corespunzătoare a anului 1958 Peste 150 de bande de tineri cu circa 7500 de membri fac nesigură circulaţia pe străzile New Yorkului. Un reprezentant al comitetului pentru combaterea criminalităţii în rîndurile tineretului din New York a declarat în legătură cu aceasta că situația este destul de gravă. Tiparul : întreprinderea Poligrafică Iași, str. Vasile Alecsandri nr. 12 Telefon: 1210. . -*.S r