Flacăra Iaşului, mai 1960 (Anul 16, nr. 4249-4273)

1960-05-03 / nr. 4249

c •V PROLETARI DE TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XV, Nr. 4249 MARŢI 8 MAI 1980 I 4 PAGINI 90 BANI m lie»n Trăiască solidaritatea internaţională a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru „ democraţie şi socialism ! » ♦♦♦»♦♦ › l l · M ♦ ♦ ♦ ♦ ENTUZIASTA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI In Capitală Duminica dimineaţa a avut loc tradiţionala demonstraţie a oamenilor muncii din capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Piaţa Stalin este dominată de portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate în roşu şi străjuite de seci de steaguri purpurii şi tricolore sunt înscrise chemări închinate măreţei zile:,,Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc! ,,Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română.”, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, organizatorul şi inspiratorul victoriilor noastre !“ „Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice şi cu popoarele celorlalte ţări ale lagărului socialist!“, Tră ■ iască pacea şi prietenia intre popoare !“. Pe un mare glob pămintesc este înscrisă pe fond roşu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaţionale : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă în piaţă, în rînduri strinse, se află mii de muncitori din fabricile şi uzinele, Capitalei, activişti ai organizaţiilor de partid, de stat şi obşteşti, militari, oameni de cultură, studenţi care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra rindurilor sunt ridicate pancarte cu chemări in cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Marx.einger Lenin, portretul luiI.I. StalhOamenii muncîi poano~4e~asemenea portretele tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi ale celorlalţi membri ai Biroului Politic al C. C. al P .M. R., portretele lui N. s. Hruşciov şi ale altor conducători ai partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. In tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al PMR, membri ai guvernului şi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă, numeroşi fruntaşi In muncă din întreprinderi şi instituţii, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti romîni şi corespondenţi ai presei străine. In tribune se află, de asemenea, numeroşi oaspeţi veniţi să sărbătorească, alături de poporul nostru, ziua de 1 Mai, reprezentanţi ai sindicatelor din Algeria, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.P. Chineză, Cipru, Franţa, R. D. Germană, Iran, RPF Iugoslavia, R. P. Polonă, R.P. Ungară, URSS şi alţi oaspeţi de peste hotare. In tribuna rezervată corpului 7) (Continuare în pag. 3-a) Iaşi 1960. —Tribuna oficială în timpul demonstrației oamenilor muncii Cuvîntarea DRAGI TOVARĂŞI şi PRIETENI, STIMAŢI OASPEŢI DE PESTE HOTARE, Oamenii muncii din ţara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare, minunată sărbătoare a primăverii, cu noi şi importante succese In dezvoltarea economiei naţionale, în ridicarea nivelului de trai material şi cultural al poporului. * Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romin şi guvernul Republicii Populare Române, transmit oamenilor muncii din Capitala ţării, clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărăşesc şi felicitări pentru succesele obţinute în munca de construire a socialismului în patria noastră. Salutăm din toată inima pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor muncii din alte ţări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc de pretutindeni. DRAGI TOVARĂŞI şi PRIETENI, STIMAŢI OASPEŢI DE PESTE HOTARE. Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere in revistă a victoriilor obţinute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieţii noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul, nu prea îndepărtat, de exploatarea şi asuprirea cruntă în care trăiau clasa muncitoare, ţărănimea muncitoare, toţi ca tov. Nicolae menii muncii, în timpul regimului burghezo-moşieresc, în acele vremuri, Partidul Comunist, luptînd cu consecvenţă pentru înfăptuirea unităţii clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor vitale, organiza de 1 Mai manifestaţii şi alte acţiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării şi asupririi, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului şi a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist şi cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, aliată cu ţărănimea muncitoare a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim burghezo-moşieresc şi a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuinţe ale celor ce muncesc pentru care şi-au dat viaţa mulţi dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătoreşte 1 Mai cu mincirie şi încredere în forţele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, învingind numeroase obstacole şi greutăţi, el a străbătut intrun timp relativ scurt un drum glorios, obţinînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om şi în opera de construire a orînduirii noi, socialiste. Economia naţională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960 producţia globală industrială a ţării va fi de 5 ori mai mare decit cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al doilea al partidului cu privire la creşterea producţiei in Ceauşescu dustriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a ţării pe baza dezvoltării, cu precădere a industriei grele şi a pivotului ei, industria constructoare de maşini a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naţionale. Luptînd pentru realizarea planului de stat pe 1060, oamenii muncii au şi obţinut primele succese importante, îndeplinind planul producţiei globale pe trimestrul I în proporţie de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei naţionale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creşterea salariilor, pensiilor şi reducerea preţurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută faţă de 1955, îndeplinindu-se şi depăşindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al doilea al partidului privind creşterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut şi în viaţa satelor. Ţărănimea noastră muncitoare merge cu hotărire pe calea vieţii noi, socialiste. Peste 76 la sută din familiile ţăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective şi întovărăşiri agricole; unităţile socialiste din agricultură cuprind (Continuare în pag. 3-a) Gologne de oameni ai pruncii ieșeni demonstrind. IN ORAŞUL IAŞI , de sărbătoarel Şiruri nesfirşite de oameni ai muncii adunaţi in diferite puncte ale oraşului se pregătesc pentru demonstraţie. Pretutindeni domneşte voia bună, se aud cîntece vesele, urale şi lozinci. In Piaţa Unirii, locul tradiţionalei demonstraţii de 1 Mai, se află numeroşi muncitori din întreprinderile ieşene, activişti de partid şi ai organizaţiilor obşteşti, oameni de ştiinţă şi cultură, studenţi. Tribunele sunt împodobite cu flori, ghirlande de brad, steaguri roşii şi tricolore. Pe fundalul tribunei centrale deasupra portretelor clasicilor marxism-leninismului: Marx, Engels, Lenin, se găseşte înscrisă nemuritoare chemare: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. Acele ceasornicului indică ora 9. In aplauzele entuziaste ale mulţimii, la tribuna centrală iau foc tovarăşii: Dumitru Gheorghiu, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid — Iași; Simion Timofte, Petru Berică, Mihai Vătavu, Gheorghe Vasiliu, secretari ai Comitetului regional de partid; Constantin Nistor, președintele comitetului executiv al Sfatului popular regional; Eroii Mazilu, prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid — Iaşi; Vlad Stănescu, Dumitru Ionescu, C-tin Săcăleanu, membri ai biroului Comitetului regional de partid; acad. prof. dr. V. Mîrza, Ion Niculi, C-tin Surugiu, Mina Sabo, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră; Ion Maniciuc, prim secretar al Comitetului regional UTM Iaşii i Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului Sindical regional Balaş Baltagiu, prim secretar al Comitetului raional de partid ; Iaşii Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“; Anghel Negulescu, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc Iaşi; Neculai Popa, mecanic de locomotivă la Depoul GFR Iaşi; acad. dr. V. Răşcanu, Ecaterina Ciutacu, preşedinta Comitetului regional al femeilor, Izo Schapira, directorul Teatrului Evreiesc de Stat şi alţii. In tribună se găsesc, de asemenea, fruntaşi în producţie din Întreprinderile ieşene, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă, ai întreprinderilor şi instituţiilor, oameni de ştiinţă, artă şi cultură. Fanfara militară aliniată în piaţă intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române . Mitingul este deschis de tov. Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului sindical regional. Ia apoi cuvîntul tov. Mihai Vătavu, secretar al Comitetului regional de partid (publicăm mai jos textul cuvîntării). Manifestanţii îşi exprimă prin îndelungate aplauze, urale, lozinci scandate în cor, dragostea lor fierbinte pentru Partidul Muncitoresc Român, conducătorul înţelept al poporului nostru pe drumul vieţii libere şi fericite, hotărîrea de a munci cu şi mai mult avînt pentru Înfăptuirea politicii partidului. în pag. IV-a Sitli! zilei 11 peste lire Cuvîntarea tovarăşului Mihai Vătavu, secretar al Comitetului regional de partid TOVARĂŞI, OAMENI AI MUNCII DIN ORAŞUL ŞI REGIUNEA IAŞII Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Ca în fiecare an, in această zi tradiţională de luptă, clasa muncitoare şi toţi oamenii muncii trec în revistă succesele obţinute, îşi fixează sarcinile ce le stau în faţă în scopul obţinerii de noi victorii in lupta pentru interesele lor vitale, pentru democraţie, pace şi socialism. In această zi de mase sărbătoare, Când întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului regional de partid un fierbinte salut şi vă felicit pentru succesele cu care aţi întimpinat 10 mai. TOVARĂŞI, Ziua de 1 Mai ne aminteşte de minunatele tradiţii de luptă ale eroicii noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare conduse de partid, împotriva odiosului regim burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămînt, libertate şi pace . Infruntînd cu bărbăţie nenumăratele greutăţi, poporul nostru muncitor a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea regimului democrat-popular şi construirea socialismului. Bogat, încurajator şi mobilizator este bilanţul pe care ni-l prilejuieşte 1 Mai 1960. Aplicind creator învăţătura marxist-leninistă, Partidul Muncitoresc Român conduce poporul nostru spre noi victorii ale construcţiei socialiste. Ţinută secole de-a rîndul în adincă înapoiere de stăpînirea burghezo-moşierească şi de puterile imperialiste, Rominia a devenit în anii puterii populare o ţară în plină propăşire economică şi culturală. Avuţiile patriei, spre care se întindeau altădată ghearele hrăpăreţe ale exploatatorilor străini şi autohtoni, aparţin poporului şi sunt valorificate azi în folosul poporului ; regiuni odinioară râmase mult în urmă, printre care şi regiunea noastră, au fost trezite la o viaţă nouă. A fost creată o puternică industrie socialistă, temelia dezvoltării întregii economii naţionale, in 1959 producţia industrială a Republicii Populare Romíne a fost de 4 ori şi jumătate mai mare decit în 1938. Succesele de pînă acum au creat premizele pentru un ritm şi mai susţinut de dezvoltare a economiei naţionale. Realizarea planului pe perioada de şase ani — 1960—1965 — care va fi supus discuţiei întregului popor şi aprobării Congresului alII- lea al PMR, constituie o etapă hotăritoare pe calea construirii în linii generale a socialismului şi a trecerii la desăvîrşirea construcţiei socialiste în ţara noastră. Devotamentul oamenilor muncii faţă de orânduirea democrat-populară se manifestă cu deosebită putere şi in avîntul întrecerii socialiste in cinstea celui de al IlI-lea Congres al PMR şi a zilei de I Mai. Chemarea celor IS întreprinderi fruntaşe din ţară, pentru realizarea în întrecerea socialistă a unor produse de calitate mai bună, la un preţ de cost cit mai redus, a găsit un puternic răsunet şi în întreprinderile industriale din regiunea noastră. Succesele obţinute în fabrici şi uzine ilustrează hotărîrea cu care oamenii muncii din regiunea Iaşi au trecut la îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea celui de al treilea Congres al PMR. Numai în trimestrul I au fost realizate peste 15 milioane lei economii la preţul de cost şi peste 12.500.000 lei beneficii peste plan. Muncitorii de la Atelierele de reparat material rulant ,,Ilie Pintilie*" au realizat in trimestrul I al anu-' lui 1960 planul producţiei globale în proporţie de 100,4 la sută, planul producţiei marfă în proporţie de 101 la sută, iar productivitatea muncii în procent de 101,3 la sută. De la 1 ianuarie pină în prezent metalurgiştii bîrlădeni au dat peste plan 4500 de rulmenţi, iar muncitorii fabricii "Ţesătura" Iaşi au produs peste plan 140.000 metri pătraţi ţesături. Realizări însemnate obţin şi constructorii de pe şantierele de construcţii. Comitetul regional de partid chea- mă toţi oamenii muncii să desfăşoare în cinstea celui de al 14-Iea Congres al partidului tot mai larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de producţie, pentru creşterea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost , cheză şi a ridicării continue a nivelului de trai al celor ce muncesc. In agricultură s-au obţinut rezul-. tate deosebite în dezvoltarea produc-ţiei agricole. Creşte şi se întăreşte sectorul socialist al agriculturii. Peste 79 la sută din suprafaţa agrabilă a ţării este cuprinsă în sectorul socialist-cooperatist din agricultură, iar în regiunea noastră pes- te 86 la sută. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare, colectiviştii şi întovărăşiţii îşi concentrează eforturile pentru a îndeplini în timpul optim şi în condiţii agrotehnice superioare lucrările agricole de primăvară. Comitetul regional de partid cheamă oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre să întîmpine ‘ Congresul partidului cu realizări cit mai însemnate în lupta pentru sporirea producţiei vegetale şi animale, pentru consolidarea mai departe, econo- mico-organizatorică, a unităţilor a-gricole socialiste. Intelectualitatea noastră, oamenii de ştiinţă, urmînd cu încredere politica ■ I (Continuare în pag. 2-a)