Flacăra Iaşului, octombrie 1961 (Anul 17, nr. 4689-4714)

1961-10-01 / nr. 4689

Nr. 4689 12 ani de la proclamarea R. P. Chineze . « ♦ ♦ , ____ * - ii tiw-rnwr-„i - „ ...» . mi ii n iii i n ilUHHiniiillTliiiii hmmihiihi i . . . ♦ Astăzi poporul frate chinez * sărbătorește cea de a 12-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. Prin munca sa neobosită, desfășurată sub conducerea Partidului Comunist Chinez, cu spri♦ jinul frăţesc, internaţionalist al Uniunii Sovietice şi în colaborare cu celelalte ţări socialiste, harnicul popor chinez a înfăptuit profunde transformări revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale şi a obţinut succese de seamă în construirea socialismului. Poporul român se bucură din toată inima de realizările re- marcabile pe care poporul chi-nez le-a obţinut sub conducerea Partidului Comunist Chinez în dezvoltarea economiei şi culturii, din făurirea vieţii sale noi, socia- liste şi urează Republicii Popu-lare Chineze noi şi mari succese din construirea socialismului. Re- ţ laţiile de prietenie, colaborare şi intr-ajutorare frăţească dintre ţările noastre se dezvoltă continuu, pe baza principiilor internaţionalismului proletar, in interesul popoarelor noastre, al întăririi forţei şi unităţii lagărului socialist în frunte cuniunea Sovietică, al triumfului ♦ principiilor coexistenţei paşnice ţ♦ ♦ ?' t ga- I U- t ♦ şi al victoriei cauzei păcii în întreaga lume. ♦ ♦ ♦ ♦ ♦♦♦♦♦< ♦ IN CLIŞEU : piaţa Halchu Canton Vedere din din oraşul Noi maşini produse la Şanhai In ultimele opt luni, muncitorii de la uzinele constructoare de maşini din Şanhai, principalul centru industrial al Chinei, au produs 38 de noi tipuri de maşini şi utilaje, dintre care 14 se fabrică pentru prima oară în China. Printre noile produse se află maşini-unelte de înaltă precizie pentru industria ceasornicelor şi industria de instrumentar, utilaj pentru forje şi prese, maşini pentru turnătorii, unelte de şlefuit folosite în fabricarea tractoarelor, automobilelor şi boilerelor. Tiantzin—un port modern In noul port, situat la 45 km est de Tiantzin, cel mai mare oraș industrial din China de nord, pot acosta în același timp 11 nave oceanice cu un deplasament de 10.000 tone fiecare. Aceasta reprezintă de două ori mai multe decit în 1952 cînd a fost dat în exploatare portul.Aici sosesc nave transoceanice din peste 20 de ţări. înainte de eliberarea ţării, încărcarea şi descărcarea mărfurilor în acest port se făcea înarmat. Acum, peste 60 la sută din lucrările de încărcare şi descărcare sunt mecanizate sau semimecanizate. In docuri unde se descarcă încărcăturile grele se folosesc mecanisme moderne. Din calele navelor mărfurile sunt încărcate direct in vagoane. Capacitatea de trafic a portului Tiantzin este acum de șase ori maimare decit In 1952. Cei peste 200 de muncitori portuari nu mai trebuie să depună o muncă fizică grea. Printre succesele obţinute în cadrul mişcării de masă pentru progresul tehnic se numără perfecţionarea vechilor transportoare de cărbune existente în port. In condiţiile munciimanuale, muncitorii portuari nu puteau să asigure cantitatea necesară de cărbune conveierului care avea o capacitate de transport de 500 tone pe oră.Anul trecut au fost instalate noi hrasini cu care se încarcă în mod mecanizat cărbunele în conveiere. Ca rezultat, operaţia de încărcare a cărbunelui pe un vas de 10.000 tone necesită acum numai 24 de ore în loc de trei-patru zile cît dura în trecut. Numărul muncitorilor portuari a putut fi redus în fiecare schimb de la 500 la 120 de persoane. Numeroşi foşti salahori au devenit acum electro-montori, sudori, strungari, şoferi. Oraşul în ajutorul satului La întreprinderile industriale din China la un avînt tot mai mare mişcarea pentru acordarea de ajutor agriculturii. Astfel, 12 uzine din Harbin, care participă la această mişcare,au trimis In raioanele agricole ale regiunii Helluntzian un mare număr de piese de rezervă pentru maşinile agricole, ceea ce a permis ca în primul semestru al anului curent să se repare în această provincie cu 50 la sută mai multe tractoare decit în perioada corespunzătoare a anului trecut. Uzinele de aparate de măsurat, de maşini-unelte aşchietoare, de maşini-unelte grele, de piese de rezervă pentru automobile şi alte întreprinderi din Harbin produc 50 de feluri de piese principale de rezervă pentru maşinile agricole. Uzina de maşini-unelte grele a început să producă şi şenile de tractor. Uzina de pompe a pus la punct producţia şi a început să fabrice puternice pompe. Pe ogoarele provinciei funcționează deja 9 astfel de pompe, fiecare din ele putind fi folosite la irigarea a circa 700 ha. Dezvoltarea învăţămîntului Anul acesta institutele de învăţămînt superior din China au fost absolvite de peste 160.000 de persoane, cu 20.000 mai mult decît anul trecut. O treime din numărul absolvenţilor provin de la institutele politehnice. In ultimii ciţiva ani, învăţămintul a luat în China o deosebită dezvoltare. A crescut nu numai numărul elevilor, ci şi nivelul de predare. Atît la oraşe cit şi la sate un număr tot mai mare de oameni ai muncii studiază fără să-şi întrerupă munca în producţie. Astfel, anul trecut au fost cuprinşi în diferite forme de învăţămînt, fără a ieşi din producţie, 17 milioane de muncitori şi funcţionari, dintre care 9.000 au urmat cursurile instituţiilor serale de învăţămînt superior. In ultimii trei ani, la combinatul metalurgic de la Ansan, aproximativ 2.000 de muncitori şi funcţionari au absolvit cursurile serale ale instituţiilor de învăţămînt mediu şi superior. Şcoala medie agricolă a devenit in China una din formele de învăţămînt fără întreruperea activităţii în producţia agricolă. Anul trecut asemenea şcoli au fost absolvite de peste 4.400.000 de persoane. Partidul Comunist Chinez şi guvernul popular acordă o mare atenţie dezvoltării învăţămîntului în regiunile locuite de minorităţile naţionale. După eliberarea ţârii guvernul a sprijinit crearea de alfabete pentru citeva naţionalităţi, a deschis pretutindeni şcoli elementare şi medii pentru copiii minorităţilor naţionale şi a organizat institute ale minorităţilor naţionale în oraşele centrale ale regiunilor autonome şi provinciilor multinaţionale. Numai Institutul minorităţilor naţionale din lunan a pregătit In cei zece ani de existenţă a sa peste 7.000 de cadre calificate provenind din rîndurile a 21 naţionalităţi - I, Tai, Bal şi altele. Planetariul din Pekin In partea de nordvest a oraşului Pekin se află o construcţie In formă de cupolă, înaltă de 15 m şi cu un diametru de 23,3 m. Este clădirea planetariului. Ea are două pavilioane laterale pentru organizarea expoziţiilor şi conferinţelor: un observator astronomic şi o staţie meteorologică. Sala principală are 600 de locuri şi este utilată cu Instrumente Zeiss, fabricate In RD Germană. Din 1957, cind a fost deschis, şl pînâ acum, planetariul a fost vizitat de aproximativ 1.250.000 de persoane. Fotografiile expuse In pavilioane înfăţişează realizările Chinei In domeniul astronomiei din antichitate şl plnă In vremurile noastre, precum şl realizările Uniunii Sovietice In acest domeniu. Sunt expuse şl diferite modele şl exemplare de meteoriţi. In ultimele 12 luni, peste 30.000 de persoane au făcut observaţii cu ajutorul telescopului observatorului asupra petelor din Soare, Lunei, planetelor, stelelor fixe, nebuloaselor, aglomerărilor de stele, eclipselor de soare şi de lună. In primele opt luni ale anului curent, 39.000 de persoane au ascultat 140 de conferinţe pe diferite tema de astronomie. Lucrătorii planetariului ţin de asemenea conferinţa în faţa muncitorilor, ţăranilor, ostaşilor şi studenţilor. Filialele societăţii pentru răspîndirea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice din diferite oraşe, îşi trimit lucrătorii lor să se documenteze la planetariul din Pekin. In peste zece oraşe din China, printre care Harbin, Nancean, Kunmin şi altele, funcționează de asemenea institute de astronomie şi planetarii mici. r #BAOXKA fAfinSW* -0 Perdele forestiere de protecţie Tinerii pomi sădiţi In ultimii trei ani în provincia Futzian s-au şi transformat într-o barieră naturală împotriva taifunurilor şi a nisipurilor mişcătoare. Pentru fixarea nisipurilor mişcătoare pe o suprafaţă de 5.000 hectare s-a semănat iarbă, au fost înălțate baraje şi bariere de protecţie. In regiunile de litoral ale provinciei Futzian s-au creat 12 gospodării silvice de stat. De la Universitatea Serală de Marxism- Leninism Luni 2 octombrie a.c. orele 18 va avea loc în aula bibliotecii universitare „Mihail Eminescu“ deschiderea cursurilor universităţii serale de marxism - leninism pentru anul şcolar 1961—1962. Vor participa toţi studenţii universităţii serale de marxism-leninism. Acţiuni care nu îngăduie (Urmare din pag. I-a) la sută (raionul Vaslui) şi 30,8 la sută (raionul Hîrlău). Folosirea întregului parc de tractoare şi maşini, cu întreaga lor capacitate de lucru constituie o primă condiţie pentru îndeplinirea ritmică a graficului stabilit. Pentru aceasta, conducerile GAS şi SMT, organele de partid şi de stat sunt datoare a lua măsuri eficiente care să ducă la impulsionarea ritmului arăturilor pentru însâmînţări. Odată cu aceasta, lupta pentru o productivitate înaltă a tractoarelor şi maşinilor agricole trebuie să fie împletită cu grija deosebită pentru calitatea lucrărilor. Urgentarea lucrărilor de însămînţat este acum sarcina principală a tutuiror celor ce lucrează în agricultură, regiunea noastră fiind mult rămasă în urmă în această direcţie. Pentru executarea însămînţărilor la timpul optim şi în condiţii agrotehnice superioare, sarcini de mare răspundere revin inginerilor şi tehnicienilor agronomi. Organele de partid şi de stat vor trebui să lupte pentru mobilizarea tuturor forţelor la executarea la timp a lucrărilor agricole din actuala campanie de toamnă. SPECTACOLE TEATRUL NAŢIONAL, duminică 1 octombrie, orele 19.30: „Căruţa cu paiaţe“; OPERA DE STAT, orele 15.00: „Răpirea din Serai“; TEATRUL EVREIESC DE STAT, orele 16.00: „Oameni care tac“ ; orele 20.00 : „Secunda 58". CINEMATOGRAFE: MAXIM GORKI: „Aproape de soare“; ILIE PINTILIE: „Sfîrşitul vechii Berezovea“ - cinemascop , la TEATRUL DE VARA şi dimineaţa în sală: „Ker Oglî“; PUŞKIN: „Cielito Undo“; TINERETULUI: „Vikingii“; ION CREANGA: „Veneţia, luna şi tu“; CĂMINUL CULTURAL „ILIE PINTILIE“ - NICOLINA: „La ordin, să trăiţi“; CASA DE CULTURA A SINDICATELOR: „Strada Preriilor“. In regiune: la BIRLAD; cinema „23 August“: „Aeroportul nu primeşte“; la „Victoria“: „Trecerea interzisă“; VASLUI - I. C. Frimu: „Circul“; PASCANI - Casa de cultură: „Escrocii“; HUŞI Rodina: „Drumul spre înalta societate“. Timpul probabil i. X. 1961 Vremea se menţine frumoasă cu cerul senin pînă la noros. Vînt slab pînă la potrivit din direcţii diferite. Temperatura uşor variabilă, va fi cuprinsă noaptea între 6 şi 12 grade, iar ziua între 15 şi 21 grade. Dezlegarea jocului apărut în nr. 4688 al ziarului nostru ORIZONTAL: 1. Fragil - Liliac; 2. Lotus - Garoafe; 3. Odolean - Ic -I Rr; 4. Rime-Căpșuni; 5. Atîrna-An- Ct; 6. Ro - Ea - An - Naar; 7. Ird -■ St - Sate - A; 8. E Ai - Arene - Cn; 9. Gladiole - Jad; 10. Crizanteme - Ma; 11. R - A Tei - O - Sef; 12. Irm So - Tonă s Li; 13. Nuferiu Kașmir; 14. Gentiana s Alei. Prin dezvoltare multilaterală spre întărirea gospodăriei colective Nu a trecut încă un an de cînd ziarul nostru anunţa că: „La Rîşeşti — Huşi întovărăşiţii au devenit colectivişti 1. 342 familii îşi uniseră 1050 hectare teren în gospodăria agricolă colectivă pe care au denumit-o „7 Noiembrie“. Un sat de oameni gospodari, buni agricultori. Comuniştii din sat i-au îndemnat pe toţi ţăranii muncitori să se unească în întovărăşirea agricolă. Pămîntul le-a rodit mai bine. Se obişnuiseră întovărăşiţii din Rîşeşti cu drumul nou pe care-l apucaseră, întovărăşirea îşi dovedise superioritatea faţă de munca individuală. Dar omul doreşte să, trăiască şi mai bine. Pentru aceasta au trecut ei la o nouă formă, superioară — gospodăria colectivă. Şi acum în preajma sărbătoririi unui an de existenţă a gospodăriei colective, i-am vizitat din nou. Tot ce am văzut aici dovedeşte că tînăra gospodărie din Rîşeşti se întăreşte de la o zi la alta, prin dezvoltarea ei multilaterală. Există o brigadă zootehnică, ce are un brigadier zootehnic şcolarizat. II cheamă Bucos I. Petru. Fostul cioban la oile satului, are acum preocupări multilaterale. Membrii gospodăriei i-au încredinţat un întreg sector zootehnic, bine închegat. 64 vaci de rasă constituie numai efectivul fermei de vaci. Din fondurile proprii, colectiviştii au cumpărat 17 juninci, îngrijitorii şi mulgătorii de vaci, Ion Trifan, Grigore D. Negru, Vasile Carp,Gh. C. Alexa îşi dau După un an la G.A.C. Rîşeşti tot interesul să obţină producţii bune de lapte. Sectorul zootehnic cuprinde şi 209 oi ţigăi cumpărate din fondurile proprii ale gospodăriei în primăvara acestui an. Turma de oi a crescut cu 101 mieluţe şi 12 berbeci păstraţi pentru prăsilă. Pînă la finele anului turma va ajunge la 500 de oi. Colectiviştii nu s-au oprit însă aici. Au înfiinţat şi o fermă de porci. Cu credite de la stat au maicumpărat 30 scroafe, pe lingă cele, 3 scroafe cumpărate din fonduri proprii. Un început bun. Preocupări multilaterale. Ca buni gospodari, s-au îngrijit încă din vară şi de adăposturile necesare şi de hrana animalelor pe tot timpul iernii. Au ridicat două grajduri cu o capacitate de 100 capete vite. Le-au construit din vălătuci. Lemnăria acoperişului este aranjată pentru ţiglă, dar deocamdată grajdurile sunt acoperite cu stuf. Construiesc şi o maternitate pentru scroafe şi un saivan pentru cinci sute oi, la care se folosesc cu prioritate materiale din resursele locale. Şi pentru că-i vorba despre construcţii trebuie să mai adăugăm că gospodăria şi-a mai ridicat o magazie cu o capacitate de 70 vagoane şi două pătule, pe lîngă vechea magazie ce o aveau de la întovărăşire. Sub îndrumarea organizaţiei de partid, colectiviştii dau atenţie nu numai dezvoltării sectorului zootehnic ci şi altor sectoare aducătoare de venituri băneşti. Ca pentru primul an, au înfiinţat şi o grădină de legume. Pe o suprafaţă de 2,70 ha. au cultivat roşii, varză, ardei, ceapă, vinete, usturoi, castraveţi etc., pe 10 ha. cartofi, pe 3 ha. pepeni. Adunarea generală a gospodăriei a hotărît ca munca la grădina de zarzavat să se facă în acord. Scopul urmărit este ca prin cointeresarea colectiviştilor să se obţină producţii sporite de legume. Rezultatele nu au întîrziat să se arate. Producţiile pe care le dă grădina depăşesc aşteptările. Rezultatele obţinute de la grădina de legume i-a determinat pe colectivişti să prevadă ca în anul viitor grădina de legume să ajungă la 20 ha. irigate. Pentru aceasta au şi cumpărat un motor pentru irigaţii. Pe „şantieră“ , cum spune brigadierul Gh. Gh. Marince de la brigada a II-a vom avea peşte din îndestulare. Şantierul este un iaz nou, umplut cu apă din Prut şi populat cu peşte. Acesta le creează condiţii bune de creştere a mii de raţe şi gîşte şi irigarea a cel puţin 200 ha. teren cu culturi agricole şi legumicole. Colectiviştii pregătesc o suprafaţă de 2 ha. teren în lunca Prutului în vederea plantării cu căpşuni. La capitolul pregătiri intră şi desfundarea a 10 ha. pentru livadă şi 10 ha. pentru vie nobilă pe dealul Hozmic, unde sînt vii bătrîne, slab productive. Dezvoltarea multilaterală — iată drumul pe care păşeşte gospodăria colectivă din Rîşeşti. Membrii gospodăriei au obţinut rezultate bune şi în sectorul vegetal. La grîu, spre exemplu, producţia la ha. a depăşit cu 204 kg la ha. producţia planificată. După ce au achitat în întregime cele 148 tone grîu contractate cu statul, plus un supliment de alte 38 tone, gospodăria a împărţit membrilor ei cîte 3.400 kg. grîu la ziuamuncă. Numai la avansul de 40 la sută colectivistul Matei Ranga a primit pentru zilele-muncă făcute cu familia sa, 828 kg. griu, Neculai Ranciu 1110 kg. grîu, Nichita Golea 833 kg. grîu. Şi ca ei au primit mulţi alţi colectivişti printre care Costache Cleminte, Neculai T. Profir, Dănilă Costache, Irimia Condrea, Ion Trifan, N. Vîrlan, Gh. M. Negru. Tînăra gospodărie creează membrilor ei condiţii din ce în ce mai bune de trai. Anton Gh. Marince, Vasile D. Păduraru, Ion Creţu — Haimu, Ion I. Maleş II, Grigore Cireş, Vasile Porcaru şi mulţi alţii şi-au ridicat case noi sau îşi modifică pe cele vechi. Că munca în gospodăria colectivă este mai spornică, că aici este locul tuturor ţăranilor muncitori dornici să-şi făurească un trai din ce în ce mai bun, o dovedeşte şi faptul că acum familia colectiviştilor din Rîşeşti a crescut numărînd 500 de familii ce stăpînesc 1400 ha. teren. AL. ATANA.SE Folosiţi cu încredere produsele întreprinderii „Textila Roşie“ IAŞI saci de cinepa şi iută, ţesături groase de cînepă şi sfoară de diferite grosimi COOPERATIVA „MUNCA INVALIZILOR" execută prin secţia de tîmplărie din str. Văduvelor nr. 2. - orice fel de lucrări şi prestaţiuni de serviciu în tîmplărie cît şi în tinicungerie. De asemenea, lucrări în lemn executate la strung. Pentru salariaţi se execută produse cu vînzare în rate ca : uşi, ferestre, mobilă de bucătărie, garduri, duşumele, acoperiş cu tablă etc. Conservatorul de Muzică — Iaşi str. Cuza Vodă nr. 29 angajează corepetitori. Condiţii : Studii de grad mediu. Informaţii suplimentare se primesc la secretariatul şcolii. O. C. L. Mixt Huşi aduce la cunoştinţa publicului consumator că a deschis în localul din str. Ştefan cel Mare Nr. 64 o nouă unitate pentru vinzarea produselor de patiserie. Cititori ! Pentru a vă procura cărţile ce vă interesează, adresaţi-vă secţiei „Cartea prin poşta“ de pe lîngă întreprinderea Comercială Internaională Iaşi din str. 7 Noiembrie nr. 20, care vă expediază contraramburs lucrări din orice domeniu de activitate. Secţia „Cartea prin poştă” trimite la cerere gratuit buletinul „Cărţi noi“, cataloage, prospecte, etc., pentru informarea cititorilor asupra lucrărilor apărute sau în curs de apariţie. P«g. S» I ntreprinderea I ns ta l a f i i Bucureşti str. Pictor Verona nr. 17 angajează ingineri electricieni şi AMC, maiştri electricieni şi AMC, tehnicieni şi ataşamentişti pentru instalaţii electrice, încălzire şi ventilaţii, lucrători calificaţi electricieni pentru forţă, automatizări, stații de 6 KV pentru București și provincie. întreprinderea Regională Transporturi Auto Iaşi ANUNŢ întreprinderea Regională Transporturi Auto Iaşi — Şcoala de Conducători Auto de 6 luni cu scoaterea din producţie, anunţă ţinerea unui al 2-lea examen pentru ocuparea a încă 150 locuri — pe data de 7 octombrie 1961 orele 8 dim. înscrierile se fac direct la şcoală, str. Aurel Vlaicu nr. 54, Iaşi pînă la 6 octombrie 1961. La înscriere candidaţii vor prezenta actul de studii, (diploma sau certificatul de 7 clase)în original, certificatul de naştere şi copie nelegalizată după livretul militar. ________ întreprinderea Regională Transporturi Auto Iaşi angajează imediat instructori de conducere auto cu un salar lunar 1.400 — 1.600 lei Instructorii trebuie să îndeplinească următoarea condiţiune: Să aibă o vechime de cel puţin 3 ani ca conducător auto. Doritorii se vor adresa la I.R.T.A. Iaşi, strada Cuza Vodă nr. 56, în vederea întocmirii formelor pentru examenele ce urmează a le da în faţa organelor de miliţie pentru a deveni Instructori autorizaţi. '■■■■■■ 1111 ' 1111 ............... Trustul Regional de construcţii Iaşi cu sediul în Iaşi, Calea 23 August nr. 3 anunţă vacante posturi de economişti Angajarea se face prin îndeplinirea condiţiilor H. C. M. 1053 1960, iar salarizarea conform nomenclatorului. Cooperativa „IGIENA“ Iaşi aduce la cunoştinţă clienteleie, unitatea de coafură din Piaţa Unirii s-a mutat în str. Cloşca nr. 4 vis-a-vis de magazinul „Arta Populară“. Unitatea este complet renovată şi execută lucrările cele mai moderne de coafură şi manichiură. ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa întregii populaţii a oraşului Iaşi, precum şi tuturor instituţiilor şi întreprinderilor, că între 8 — 14 octombrie 1961, se va desfacşura o nouă acţiune de deratizare. Acolo unde s-au semnalat rozătoare (şobolani sau şoareci), întreprinderile, instituţiile şi cetăţenii sunt obligaţi să anunţe pînă la 5 octombrie a. c. circumscripţia sanitară respectivă, să execute o curăţenie radicală şi în timpul desfăşurării acţiunii să se conformeze întocmai instrucţiunilor date.’ ÎNTREPRINDEREA „MUNCITORUL“ IAŞI anunţă instituţiile de stat, întreprinderile industriale, organizaţiile cooperatiste şi obşteşti, precum şi toţi cetăţenii care au de executat lucrări de reparaţii şi amenajări de imobile să treacă din timp pe la sediul întreprinderii din str. Dobrogeanu Gherea nr. 15 pentru a discuta caracterul şi volumul lucrărilor în vederea programării lor pentru execuţie. oooooooooooooooo Citiţi Flacăra Iaşului FABRICA DE ANTIBIOTICE DIN Iaşi OFERĂ TUTUROR UNITĂŢILOR AGRICOLE SOCIALISTE PRODUSUL DE MAI SUS ÎN ORICe CANTITATI DE BAZĂ DE CQMAJM DA JEQMLA