Flacăra Iaşului, ianuarie 1963 (Anul 19, nr. 5079-5103)

1963-01-03 / nr. 5079

BîBî. IO TBC A\ CEV'- \ u riVERSKA »m* ^.v.uNfcisCU* tASl! proletari rom ferm finit, vnir și ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVTH, Nr. «07» JOI 3 IANUARIE 1963 , PAGINI 20 BANI Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi doi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Române, întâmpinăm Intr-o atmosferă Sărbătorească, bu voie bună şi încredere In viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru Înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale — oamenii fruncii, care îmbogăţesc şi înfrumuseţează an cha an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române a prilejuit un însufleţitor bilanţ al realizărilor, obţinute de poporul român. In aceste realizări este întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, ţărani, intelectuali, activişti de partid şi de stat. Pe întreg întinsul ţării, în uzine, pe şantiere, în gospodării colective şi de stat, în instituţii de ştiinţă, învăţămînt şi cultură domneşte o atmosferă de I muncă plină de avînt, fiecare Îşi aduce contribuţia la opera comună de făurire a vieţii noi, Socialiste. Anul de care nedespărţim a dat rod bogat în înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de partidul nostru In domeniul sporirii producţiei Industriale, al dezvoltării şi întăririi agriculturii socialiste, In transporturi şl construcţii, în ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al poporului. Prevederile planului de terat pe 1962 au fost îndeplinite şi depăşite, creîndu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcţiei socialiste în anul care vine. Imaginea ţări noastre este o mărturie strălucită a justeţei politicii partidului, călăuză încercată şi clarvăzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost Încă un an de luptă pentru apărarea păcii — bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forţelor socialismului, păcii şi progresului, a forţelor care luptă pentru coexistenţă paşnică între toate statele, pentru libera*tatea şi independenţa popoarelor, întregul mers al Istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forţe cresc mereu, că lor le aparţine viitorul. Intimpunînd Anul Nou In mijlocul familiilor, prietenilor şi tovarăşilor de muncă, ne exprimăm cu toţii dorinţa caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-şi poată consacra toate forţele muncii paşnice, creatoare, pentru făurirea unei vieţi de belşug şi bunăstare. Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor şi muncitoarelor din Industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, să dea ţării produse tot mai multe şi mai bune, ţărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare — să asigure prin munca lor harnică o recoltă îmbelşugată , tinerilor şi tinerelor din uzine şi de pe ogoare — să-şi consacre tot entuziasmul şi elanul lor pentru a aduce din plin contribuţia la avintul economiei socialiste, tineretului studios — să muncească cu sîrguinţă pentru a-şi însuşi tezaurul de cunoştinţe pe care i le pune la indemînă şcoala pentru a fi cit mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese în munca voastră plină de abnegaţie, sănătate şi fericire, dumneavoastră şi celor ce vă sunt dragi ! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie şi colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulţi ani, iubiţi tovarăşi şi prieteni ! Conferirea titlurilor de „Om de Ştiinţă ISAMil Emerit a! R. P. R.“ şi „Medic Emerit a! R.P.R.“ unor cadre didactice şi medici Pentru activitate îndelungată, contribuţie In dezvoltarea ştiinţei şi meritedeosebite In dezvoltarea Invăţămintului superiori Consiliul de Stat al Republicii Populare Romíne a emis un decret prin care se conferă titlul de„Om de Ştiinţă Emerit al Republicii Populare Romíne“ următoarelor cadre didactice din învăţămîntul superior ( prof. univ. Teodor Angheluţă, prof. univ. Vaier Bologa, prof. univ. Alexandru Borza, prof. univ. Ion Goia, acad. Arthur Kreindler, acad. Gheorghe Ionescu Sişeşti, acad. Octav Mayer, acad. Ştefan Milcu, acad. Alexandru Myller, acad. Ştefan S. Nicolau şi prof. univ. Ovidiu Tino. Prin alt decret al Consiliului de Stat, pentru merite excepţionale şi realizări dieosebite în domeniul ocrotirii sănătăţii pttmgnt!?;; aMagtk ta SSDISJS SM it „Medic Emerit al Republicii Populare Romine“, următorilor medici: acad. prof. dr. Aurel Moga, prof. dr. Tiberiu Andrasofszky, prof. dr. Ludovic Osogor, prof. dr. Constantin C. Dimitriu, prof. dr. Mante Dumitrescu, prof. dr. Ion Făgâraşanu, membru corespondent al Academiei R.P. Romine, prof. dr. Ştefan Gîrbea ,prof. dr. Ion Mureşan, prof. dr. Constantin Nicolau, prof. dr. Gheorghe Olănescu, prof. dr. Ion Păcurariu, prof. dr. Alfred Rusescu, prof. dr. Tiberiu Spîrchez, prof. dr. Ion Turoi, membru corespondent al Academiei R.P. Române, prof. dr. Marin Voiculescu, dr. Leon Bereu, dr. Ernest Kahana, dr. Berthold Merdler și dr. Ottavian Nichita* 1 __________________________________________ SUMARUL - Viaţa culturali - Viaţa de partid — Grijă permanentâ pentru rezolvarea problema Terapeutică prin veselie melor economice ale gospodăriei colective - Cronică teatrală ■ „Indrăzneala“ de Gheorghe Vlad pe sec- * însemnări & Poştaşul comunei na Teatrului de stat din Birlad. - Sport - Probleme ale sfaturilor popu- paa, 3-alare Pregătirea temeinică a şedinţelor de comitet executiv - o m Mesajul de Anul Nou adresat sarcină de răspundere poporului sovietic de C. C. al P.C.u.S.î Prezidiul Sovietului Su- 1. Carnet de reporteri Radioaprem şi Consiliul de Miniștri al motorii U.R.S.S. pag. 8-e pag. 4-a DECRET pentru stabilirea datei alegerii deputaţilor în sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor In baza art. 52 din Constituţia Republicii Populare Române şi a art. 69 din Decretul nr. 391/1955 cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române de ere-, t e a z ă • Art. Unic. — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1963. Constituirea sfaturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1963. Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ DECRET pentru stabilirea datei alegerii unui deputat în Marea Adunare Națională In vederea alegerii unui deputat pentru Marea Adunare Naţională, In locul rămas vacant din circumscripția electorală Haţeg, regiunea Hunedoara, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române decretează: Art. Unic. — Alegerea unui deputat pentru Marea Adunare Naţională. In circumscripţia electorală Haţeg, regiunea Hunedoara, va avea loc la data de 3 martie 1963. Preşedintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ TELEGRAME GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R* Preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Romina Tovarăşului ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Romina . M 1v Bucureşti Dragi tovarăşi* Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi întregul popor sovietic vă transmit dv. şi întregului popor român frate felicitări cordiale şi cele mai bune urări cu ocazia Anului Nou. Pentru oamenii muncii romini, ajunul anului 1963 a coincis cu remarcabila dată - împlinirea a 15 ani de la abolirea monarhiei şi proclamarea Romîniei republică populară, care a însemnat constituirea primului stat al muncitorilor şi ţăranilor din istoria poporului romín. Ca rezultat al muncii pline de abnegaţie a poporului român, sub conducerea partidului muncitoresc, socialismul a obţinut In Republica Populară Romina victorii hotâritoare in toate ramurile economiei naţionale. Aceste victorii constituie un nou pas pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al lll-iea Congres al Partidului Muncitoresc Romin pentru desâvirşirea construcţiei socialiste în R.P. Romină. Poporul sovietic urează din toată Inima poporului romin ca In noul an să obţină succese continue in muncă, In construcţia socialistă şi In lupta nobilă pentru triumful cauzei păcii şi prieteniei între popoare. Suntem ferm încredinţaţi că noul an va însemna o dezvoltare şi întărire continuă a prieteniei frăţeşti de nezdruncinat şi lărgirea colaborării multilaterale intre popoarele noastre şi toate popoarele familiei frăţeşti a ţârilor socialiste, va însemna noi victorii ale forţelor păcii asupra forţelor agresiunii şi războiului. Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV Prim-secretar al CC al P.CUJ. Preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice Tovarăşului L . BREJNEV Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice Dragi tovarăși* Meteeve In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne, al întregului popor romín şi al nostru personal, vă transmitem dv., și prin dv. poporului frate sovietic cele mai calde felicitări cu prilejul Anului Nou. Poporul nostru se bucură sincer de realizările remarcabile obţinute de poporul sovietic in anul care a trecut, sub conducerea inţeleaptă a partidului său comunist, In toate domeniile construcţiei comunismului şi acordă o înaltă preţuire luptei neobosite a C.C. al P.C.U.S. şi a guvernului sovietic, In frunte cu N. S. Hruşciov, pentru preintîmpinarea unui nou război mondial* pentru instaurarea unei păci trainice in lume. Sintem convinşi că in anul care vine relaţiile de strlnsă prietenie şi colaborare frăţească dintre ţările şi popoarele noastre se vor dezvolta continuu spre binele marii comunităţi socialiste, al cauzei păcii şi comunismului. Vă trimitem, dragi tovarăşi, dv. şi poporului sovietic cele mai bune urări de sănătate şi fericire, de noi succese in înfăptuirea măreţelor obiective trasate de istoricul Congres al XXII-lea al P.C.U.S. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R. Preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Romine ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Romine N. V. HRUŞCIOV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Moscova* Kremlin, 30 decembrie 1962. L . BREJNEV Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Primele succese din 1963 La fabrica de antibiotice, în noaptea sosirii noului an, lumina feerică a neonului care evada prin ferestrele largi atît din pavilioanele de producţie cit şi din pavilionul administrativ întregea imaginea sărbătorii. Deopotrivă erau veseli, fericiţi, atît cei care toastau în sălile gătite de sărbătoare, pentru noi succese în 1963, printre care l-am recunoscut şi pe operatorul principal Constantin Ionescu, ca şi cei care în acelaşi moment la locurile de muncă, erau mîndri că sînt primii care înregistrează succese în noul an. Intr-adevăr în pavilionul de fabricaţie a streptomicinei l-am găsit pe inginerul Dinu Ursescu. In condica de serviciu pe care tocmai o avea în faţă şirul datelor era întrerupt. i.La mulţi ani, tovarăşi, şi noi succese în 1963". Sub aceasta apăruseră consemnate primele rezultate obţinute de colectivul de muncă. „Lotul de streptomicină nr. 672 - randament 87 la sută. Roşul cu care era subliniată cifra, scotea mai mult în evidenţă că acest randament reprezenta depăşirea celui planificat cu 3 la sută. Un mic popas şi aflăm că depăşirea randamentului planificat la loturile de streptomicină fabricate în 1962, a făcut ca harnicul şi destoinicul colectiv din acest pavilion de fabricaţie să realizeze peste 7.000.000 lei economii peste plan. Cele 3 procente peste plan realizate în primele ceasuri ale noului an înseamnă de fapt primele depăşiri ale lui 1963. Adunate cu cele care vor urma, vor însuma alte însemnate economii. Pe operatorul principal Constantin Bohan l-am găsit în această noapte în faţa aparatelor complicate, finea să ne arate lucrările aproape terminate ale unui tunel de uscare şi sterilizare a flacoanelor la condiţionarea streptomicinei. Operatorul Constantin Ciorna ne vorbeşte despre faptul că au început să se monteze tot în acest sector alte două filtre pentru sorbţia soluţiei native de streptomicină. Peste tot ne întîmpină noutăţi care creează condiţii tot mai bune pentru realizarea şidepăşirea planului. Colectivul de la streptomicină, colectiv fruntaş pe fabrică, care a îndeplinit sarcinile planificate pentru 1962, cu 45 de zile înainte de sfirşitul anului, s-a pregătit temeinic pentru anul 1963, şi succesele n-au întîrziat să apară chiar în primul minut al noului an. Da, într-o fabrică aşa mare nu putem vorbi numai despre un singur colectiv, un singur sector de fabriicaţie. Intrăm şi la fabricaţia penicilinei, (la sectorul doi). Unul dintre operatori ne întîmpină bucuros. Este utemistul Emil Inimosu. Aici randamentul planificat pentru 1963 la penicilină G. în faza de extracţie aflăm că a fost depăşit cu 2 la sută. Deci realizarea în plus a 3 miliarde unităţi internaţionale la prima şarjă de penicilină G. este unul din succesele înregistrate de colectivul de aici. Spunem unul pentru că reducerea consumului specific de acetat cu 1 kg. pentru fiecare miliard de unităţi de produs care a făcut să se înregistreze chiar din primele ore ale noului an o importantă economie de acetat de butil, sau pregătirile făcute pentru creşterea randamentului cu 2 la sută la tetraciclină sunt alte succese ale primelor zile din nou! an. . .Şi nici aici nu ne putem opri. Trebuie să amintim şi despre trimiterea de către fabrică în ajun de an nou, pentru experimentare clinică a unor produse ca lactobionatul de eritromicină şi aminociclina realizate prin procese tehnologice noi care au influenţat mult îmbunătăţirea calităţii acestor produse. Şirul succeselor continuă la fiecare loc de muncă şi nu întîmplător, ci prin măsuri înfăptuite la timp de harnicii şi destoinicii muncitori, ingineri şi tehnicieni din această fabrică. Succese tot mai mari în noul an, la fiecare loc de muncă. Aceasta era urarea care se auzea în sectoarele de producţie. T. ECONOMU Sărbătorirea Anului Nou La mulţi ani şi fericire! Un revelion al tinereţii In marea sală de mese, frumos pavoazată, numeroşi muncitori de la Atelierele „Nicotna“ au venit să Intîmpine împreună Noul An, anul 1963. Au venit aici, frezorul Ion Buzac, muncitoarea Elena Gheorghiu, cazangiul Mihai Ignat, ferarul Leon Gheorghiu, electricianul Constantin Iordache şi mulţi alţii, oameni ce în anul 1962 au ţinut sus steagul luptei pentru depăşirea planului d® producţie, pentru reducerea preţului cu cost, pentru îmbunătăţirea calităţii lucrărilor. Au venit aici, colective din secţiile mecanică, cazangerie, locomotive, fierărie, vagoane şi mecanic şef, care, prin elanul lor, pornit din dorinţa de a intimpina Noul An cu succese deosebite în muncă, şi-au realizat planul anual de producţie cu citeva zile înainte de termen. Au venit aici muncitori care, printr-o muncă de căutare neobosită, au reuşit să descopere noi resurse interne de materii prime şi materiale, să aplice în procesul de producţie importante Inovaţii şi raţionalizări, să facă unele modernizări utilajelor ceea ce le-a adus economii anuale la preţul de cost, In valoare de circa 1.300.000 Iei. E ora 23:30. In sală a Intrat un grup de utemişti aducind cu el şi tradiţionalul plug cu 4 boi. In aclamaţiile celor prezenţi şi-a început urarea tinărul Petru Romanescu. Din urarea tineretului de la „Nicolina" adresată tovarăşilor lor de muncă s-a putut desprinde caldele felicitări adresate acestora pentru succesele obţinute/ urări de fericire şi noroc In anul viitor precum şi succese viitoare, „la mulţi ani, tovarăşii La mulţi ani“ au urat cei cîţiva utemişti tovarăşilor lor de muncă. Pentru această urare, cei prezenţi au ciocnit pahare cu vin, şi-au strîns mina, s-au felicitat. E multă fericire. In sală, atmosfera sărbăto. Şi-au dat intilnire. In noaptea revelionului, intr-o sală împodobită ca-n basme, vreo mie dintre tinerii fruntaşi printre fruntaşi, muncitori, colectivişti, studenţi, elevi. Aici, în tradiţionalul loc al tradiţionalului „revelion al tinereţii“, Palatul Culturii, seara ■Anului Nou a fost decretată seară a veseliei. Şi veselia, care i-a însoţit pe tinerii din Iaşi şi din comunele învecinate oraşului, era îzvorbtă din adînca dragoste faţă de viaţa minunată pe care o trăim, o veselie pe care ţi-o dă satisfacţia muncii împlinite cu succes In această ultimă seară a unui an plin de noi victorii realizate de popor, condus de partid, cei o mie de tineri au dat frîu liber bucuriei, entuziasmului. Aşa cum Se, cuvine Să te bucuri cină ştii că, la succese... le obţinute de popor, ai contriibuit şi tu, In fabrică, pe ogorul colectivei... Prima clipă din noul an a fost intîmpinată cu urarea de veacuri „La mulţi ani!“, cu clinchet de pahare pline şi cu muzică. La mulţi ani! Lăcătuşii Vast,le Mantalia şi Costică Mihăilescu, de la Complexul C.F.R., nu-i cunosc poi teii, tinerii în mijlocul cărora se află. Sînt atît de mulţi.!. Dar îşi zimbesc ca vechi prieteni, îşi string miinile îndelung, felicîtîndu-se reciproc: „La mulţi ani şi... la şi mai multe succese!“.Marele hol al Palatului freamătă. Melodiile orchestrei domină peste această revărsare de tinereţe, imbiind perechile, la dans. Nu ştiu, zău, ăaCă-n &H.MATEI (Continuare In pag. 3-a) P. AGACHI (Continuare pag. 3-a) La Palatul Culturii a sosit „Pluguşorul tineretului“. Muncitorii de la Atelierele Nicolina, împreună cu familii]« loft ciocnesc un pahar cu vl« MfeMt just» te I , student: * num*® juamk