Flacăra Iaşului, octombrie 1963 (Anul 19, nr. 5308-5334)

1963-10-01 / nr. 5308

1. 4 . T MO ITTAK! T5TW TOTTE fAETIM, WWTfUTll ORGAN AI COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAȘI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIE Nr. 130| MAR]11 OCTOMBRIE 1969 4 PAOINI IO BAN| Succes în noul an Astăzi , deschid iarăşi porţile Institutelor noastre de Invăţămlnt superior. începe un nou an universitar şi, odată cu bucuria revederii, studenţii vor avea satisfacţia întoarcerii in amfiteatrele luminoase, in laboratoarele bogat inzestrate, in bibliotecile ce cuprind cursuri şi cărţi noi - izvoare de lumină pentru iubitorii ştiinţei şi culturii. Faţă de anul 1938 an din oraşul Iaşi erau numai 4093 de studenţi, in acest an de învăţămint vor urma cursurile peste 14.000 de tineri, fii ai oamenilor muncii sau ei înşişi veniţi din fabrici, de pe şantiere, din unităţile agricole socialiste pentru a se specializa şi a contribui la continua dezvoltare a economiei şi culturii in ţara noastră. Avintul rapid al tehnicii contemporane, elaborarea de procedee tehnologice mai eficiente, aplicarea pe scară largă a regulilor agrotehnice înaintate impun sporirea numărului de specialişti, înarmarea viitorilor absolvenţi cu cele mai recente cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. Formarea unor cadre valoroase cu o înaltă pregătire ideologică, profesională şi culturală, cu o ţinută morală nouă, cu pasiune pentru specialitatea aleasă şi dragoste faţă de partid, faţă de poporul muncitor, constituie o preocupare constantă. Au fost create In primul rind, an de an, condiţii tot mai bune de viaţă şi muncă pentru tineretul studios. In oraşul Iaşi de pildă, a fost dat recent In folosinţă un nou complex studenţesc cu cămine ce cuprind 1836 de locuri şi o cantină modernă cu o capacitate zilnică de 1200 de studenţi, astfel incit în prezent, în centrul nostru universitar sunt 24 de cămine ce pot găzdui 9.500 de studenţi şi 9 cantine ce asigură masa pentru circa 9000 de tineri. Studenţii vor beneficia de noi săli de studii, laboratoare bine înzestrate etc. Lingă Universitatea „Al. I. Cuza" de exemplu, a fost construită o clădire impunătoare in care va funcţiona facultatea de ştiinţe naturale-geografie. Laboratoarele tuturor institutelor au fost dotate cu aparatură modernă şi materiale necesare muncii didactice şi de cercetări ştiinţifice. Avind la dispoziţie condiţii materiale tot mai bune, calitatea învăţămîntului superior s-a îmbunătăţit permanent, iar prestigiul şcolii noastre superioare a trecut departe, peste hotare. Realizările însemnate obţinute pină in prezent in dezvoltarea Invăţămintului superior din ţara noastră, sunt sporite prin noi şi noi măsuri care duc la legarea tot mai strinsă de viaţă, de practica desăvârşirii construcţiei socialiste, măsuri ce contribuie totodată la adaptarea permanentă a procesului de Invâţămînt la cerinţele impuse de dezvoltarea ştiinţei. începerea noului an universitar a fost precedată de îmbunătăţiri in domeniul planurilor şi programelor invăţămintului superior la toate specialităţile. In general, în ultimii ani au fost introduse numeroase cursuri noi referitoare la automatizarea proceselor de producţia, studiul maşinilor matematice de calcul şi programarea lor, metode de industrializare a construcţiilor, cunoaşterea tehnologiei materialelor şi sistemelor moderne folosite în domeniul construcţiilor etc. In ceea ce priveşte pregătirea cadrelor pentru diferite ramuri ale producţiei agricole, învăţămîntul a fost astfel reorganizat încă din anul universitar trecut, incit să asigure viitorilor specialişti un profil larg potrivit cerinţelor agriculturii noastre socialiste. Un accent deosebit s-a pus pe o mai strinsă îmbinare a pregătirii teoretice cu practica şi experienţa avansată a gospodăriilor agricole colective fruntaşe. In această direcţie deplin universitar un sprijin preţioi ii constituia practica In producţiei care permite studenţilor participarea la toate fazele lucrărilor agricole ce se desfăşoară in decursul unui an. Şi pentru studenţii facultăţilor tehnice s-a prelungit durata practicii in industrie, in cadrul căreia tinerii vor îndeplini efectiv sarcina de ingineri sub directa supraveghere a şefilor de secţii din fabrici. O mare atenţie se acordă şi pregătirii cadrelor didactice al căror număr trebuie să crească pe măsura necesităţilor invăţămintului general de opt ani, iar în privinţa formării viitorilor medici s-a prevăzut ca programele şi cursurile să aibă In viitor un caracter tot mai aplicativ, pe măsura sarcinilor practicii medicale de la oraşe şi sate. Situarea întregului proces Instructiv educativ pe bazele învăţăturii marxist-leniniste a dus la un inait nivel ştiinţific al invăţămintului. In transmiterea cunoştinţelor de specialitate, in înarmarea tineretului studios cu o concepţie ştiinţifică despre natură şi societate, cadrele didactice din invăţămintul superior au un rol hotărîtor, sarcina principală fiind aceea de a ridica continuu nivelul calitativ al predării, de a se ocupa de oglindirea în prelegeri a ultimelor noutăţi din domeniul ştiinţei şi tehnicii, de a pregăti tînâra generaţie pentru a răspunde cu pricepere problemelor ce se ridică economia naţională. Academicieni, cadre didactice cu bogată experienţă şi altele mai tinere se ocupă de pregătirea viitorilor specialişti, insuflîndu-se pasiune pentru profesia aleasă, interes pentru munca de cercetare ştiinţifică. Preţuirea de care se bucură cadrele didactice din partea partidului şi a întregului popor muncitor, dragostea şi respectul cu care le înconjoară tineretul, constituie stimulente in munca de formare a intelectualilor de tip nou, puternic legaţi de popor, stăpâni pe specialitatea lor, cunoscători ai realizărilor din diferite sectoare de activitate. Conducerile Institutelor de învăţămînt superior, cadrele didactice, organizaţiile U.T.M. sunt chemate să îmbine organic activitatea legată de studiu cu educarea patriotică şi cetăţenească a tineretului universitar, să vegheze ca studenţii să-şi însuşească temeinic materialismul dialectic şi să cunoască îndeaproape trecutul glorios de luptă al partidului nostru, înfăptuirile regimului democratpopular. Este necesar - aşa cum s-a arătat la cea de a IV-a Conferinţă a Uniunii asociaţiilor studenţilor din R.P.R. - să fie dezvoltat la studenţi spiritul de răspundere pentru munca personală, pentru studiul individual care trebuie să devină factorul hotărîtor în ansamblul pregătirii profesionale. Studenţii au datoria să folosească din plin minunatele condiţii care li s-au creat pentru a invăţa. Se impune să fie combătute încă de la începutul anului orice delăsare, orice tendinţă ce se mai manifestă la unii de a se mulţumi cu note mici numai pentru a trece examenele. „Un inginer care şi-a trecut examenele cu 5 sau 6, avind un nivel scăzut de cunoştinţe, va da rezultate slabe în producţie" - s-a subliniat la cea de a IV-a Conferinţă pe ţară a U.A.S.R. Ori, studenţii noştri vor avea mîine misiunea de a inmulţi realizările ştiinţei şi culturii, de a aplica înpractică cunoştinţele dobindite. Pentru a face toate acestea cu competenţă, la nivelul sarcinilor actuale, este necesar ca fiecare din ei să se pregătească temeinic. Organizațiile de partid din Institu(Continuare in pag. 27 a) ---------------------------------------------------------- isb. SUMARUL - La Bufti Casa raionalS de pultură şl rolul el I. Îndrumare« metodica » SPORT: BaschetbaliştII din Chişinău ■— R.S.S. Moldovenească şl şahiştii din Iaşi-Invingători In primele confruntări : fotbal: C.F.R. Paşcani - Constructorul Bălţi 3-2 (1-2); C.S.M.S. fe Dinamo Piteşti 2-1 (1-1) pag. 2-a r Viaţa V.TM. m Să asigurăm deschiderea In bune condiţii a Invăţămlntului politia ! Din poşta ultimelor. Elism Dezbaterile din Adunarea Generală a O.N.U. - Şedinţa Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii - Conferinţa anuală a partidului laburist englez - Situaţia din Republica Dominicani*8. 8 * pag. 4-« la Vaslui Se extinde activitatea cooperaţiei meşteşugăreşti La Vaslui, In str. „7 Noiembrie1* se află In curs de amenajare un nou complex al cooperaţiei meşteşugăreşti. Aici vor funcţiona zece secţii pentru deservirea populaţiei. Printre aceste secţii sunt unele care vor presta activităţi care pină acum n-au existat în cadrul cooperaţiei meşteşugăreşti din Vaslui. Noile activităţi sunt : broderie, reparaţii aparataj de uz casnic, imprimeuri şi marochinurie. Seară de poezie La Casa de cultură a tineretului a avut loc, zilele acestea, o seară de poezie. Cu acest prilej, tinerii poeţi Aurel Butnaru, Sorin Stoian, Ioanide Romanescu, Carmen Tudora ş.a. au citit din creaţiile lor versuri dedicate muncii tineretului. La seara literară au participat tineri muncitori, elevi și studenți din orașul Iași. ------------------------------------------------------ («a fel Mobilă peste plan Colectivul Fabricii deobilă din Iaşi a obţinut noi succese în întrecerea socialistă. Astfel, planul producţiei marfă prevăzut pentru luna septembrie a. c., a fost depăşit cu 6 la sută. La obţinerea acestor realizări au contribuit în mod deosebit secţiile I şi a II-a mobilă corp.’ Pregătiri pentru premieră Duminică dimineaţă, colectivul Teatrului de păpuşi din Iaşi a prezentat la Casa de cultură a tineretului spectacolul cu piesa „Costică in junglă", iar după amiază, la sediul teatrului — „Capra cu trei Iezi“ şi „Broscuţa crăiasă". In aceste zile se fac ultimele repetiţii pentru prezentarea în premieră a piesei „Băiatul şi gheaţa“ de V. Andreevici şi S. Prokofieva (versiunea românească de V. Silvestru). Duminică a început campionatul de fotbal rezervat Juniorilor. Pe stadionul „23 August“ din Iași, Juniorii de la CSMS au ţ;’trecut pe cel rie la Foresta Fălticeni cu scorul de 7—3. In clişeul Lencovschi (C.S.M.S.) se ridică peste un buchet de jucători şi înscrie cu capul pe Ungă portar. Foto« AURIAN Ki» pagina ll-a -rubrica noastră de sport Izotopii radioactivi capătă o tot mai largă folosire De cîtva timp, un grup de specialişti din cadrul întreprinderii de construcţii -poo- Manifestare cultural-artistică Zilele trecute, la căminul cultural din comuna Cotnari, raionul Hirlău, a avut loc o interesantă manifestare cultural-artistică. Participanţii, după ce au audiat expunerea privind „Retribuirea muncii în G. A. C“, au vizionat programul artistic compus din cîntece şi poezii. Recitatorii Georgeta Titirez, Eugenia Zgîmboi şi soliştii Ana Bartic, Minodora Radu, Traian Stavarache şi alţii au fost răsplătiţi cu aplauze hidrotehnice şi foraje Bucureşti cu sprijinul Institutului de fizică atomică au început să aplice cu bune rezultate izotopii radioactivi la controlul structurii conductelor subterane pentru aducţiuni de apă şi aburi supraîncălziţi. Până nu de mult, aceasta era o operaţiune destul de dificilă. Pentru depistarea fisurilor, constructorii trebuiau să execute săpături pe întinderi mari. Noul procedeu indică cu precizie locurile unde au apărut fisuri, ele pot fi înlăturate astfel in cel mai scurt timp. Folosirea izotopilor radioactivi la aceste lucrări duce la obţinerea unor mari economii de muncă şi băneşti. (Agerpres) ^ VMV« V «• *' ■’•yv'» ----".1 --------*8» -----a* “"I =-•--------—■ r Consfătuire la Casa agronomului In aceste zile, în patru centre din ţară, se desfăşoară consfătuiri pe tema folosirii cocenilor şi ciocălăilor in amestec cu melasă şi uree pentru furajarea taurinelor puse la îngrăşat, consfătuiri organizate de Consiliul Superior al Agriculturii. In cursul săptămînii trecute, la Casa agronomului din Iaşi, a avut loc o asemenea consfătuire, la care au participat ingineri zootehnici, medici veterinari, precum şi brigadieri zootehnici din gospodăriile colective ale regiunii Iaşi. Ieri, dimineaţă, au început la Iaşi lucrările unei alte consfătuiri pe aceeaşi temă, cu participarea specialiştilor din regiunile Bacău şi Galaţi. Consfătuirea va dura 4 zile şi este însoţită de lucrări practice la Staţii uneia experimentală Podu Iloaiei. TELEGRAMĂ Tovarăşului MAO TZE-DON Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinii Tovarăşului LIU SAO-TI preşedintele Republicii Populare. Chinei Tovarăşului CIU DE Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Citind Tovarăşului ClU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chinezi Pukin In numele Comitetului Control al Partidului Muncitor#te Romín, al Consliiului de Stat, al Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine, al poporului romín şi al nostru personal, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, guvernului Republicii Populare Chineze și întregului popor chinez felicitări cordiale cu prilejul celei de-a 14-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chinezei Poporul român se bucură din toată inima de realizările importante obţinute prin munca sa creatoare de poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist Chinez şi a guvernului Republicii „Populare Chineze, In opera de construire a socialismului, de ridicare a nivelului său material şi cultural, colaborare, statornicite Intre Repus Dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi Elica Populară Romină şl Republica Populară Chineză, este In Interesul ambelor popoare, al al întăririi unităţii şi coeziunii marii comunităţi a ţărilor so-cialiste şi al păcii în lumea întreagă. In ziua acestei mari sărbători urăm poporului frate chinez noi succese opera de făurire a vieţii noi, socialiste. Trăiască prietenia şi colaborarea dintre poporul român şi poporul chinezi GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republici Populare Romine ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine Lucrările agricole de toamnă executate la timp! Toamna In agricultură sunt multe treburi de făcut. Acum se stringe recolta culturilor tîrzii şi se pune temelia producţiilor din anul viitor. Tot In această perioadă se culeg şi se vinifică strugurii, se pregăteşte terenul şi se înfiinţează noi plantaţii de pomi fructiferi şi viţă de vie, se dă zor pentru terminarea adăposturilor şi asigurarea bazei furajere in vederea iernării animalelor. Pentru a se putea efectua toate acţiunile la ordinea zilei, oamenii muncii din agricultură trebuie să-şi îndrepte atenţia spre folosirea din plin a forţelor existante, spre organizarea cit mai temeinică a muncii. Care este In prezent stadiul principalelor lucrări agricole de sezon in regiunea noastră ? Culesul porumbului trebuie urgent încheiat Una din principalele sarcini ce revin in aceste zile oamenilor muncii de la sate este grăbirea recoltărilor. Dintre culturile de toamnă, suprafețele cele mai importante le ocupă porumbul, ținind seama de aceasta consiliile de conducere din majoritatea gospodăriilor colective au urmărit să organizeze cit mai bine munca brigăzilor de cimp şi atelajelor in scopul de a culege porumbul repede şi fără pierderi. Acolo unde aceste măsuri au fost împletite cu o susţinută muncă politică în sprijinul campaniei agricole, rezultatele au fost din cele mai bune. Aşa se face că în raionul Hirlău numărul gospodăriilor colective care termină recoltatul porumbului creşte de la o zi la alta. In acest raion s-a cules pină la sfîrşitul săptâminii recolta de pe 91,6 la sută din suprafaţa Irtaid, iar în prezent se recoltează ultimele hectare. Realizări bune in această acţiune S-au obţinut şi In raioanele laşi şi Vaslui unde planul recoltării porumbului era îndeplinit in proporţie de peste 78 la sută. Datele centralizate la Consiliul agricol regional arată însă că nu peste tot recoltatul porumbului se bucură de aceeaşi atenţie. O nepermisă râmînere In urmă se constată în raionul Paşcani unde nu s-a strîns decit 58,2 la sută din recolta de porumb şi in comunele subordonate oraşului Birlad unde nu s-a realizat nici măcar jumătate din plan. Nu poate fi apreciată ca satisfăcătoare nici situaţia din raionul Huşi unde recoltatul s-a făcut pe 62,7 la sută din suprafaţa totală, sau din comunele subordonate oraşului Iaşi şi raionul Birlad cu 65,6 şi respectiv 67,7 la sută. Avind in vedere rămlnerile in urmă din unele raioanei este necesar să se ia măsuri pentru impulsionarea recoltării porumbului. Forţele existente trebuie astfel folosite incit această acţiune să se încheie in cel mai scurt timp. Este nevoie de asemenea să se dea zor pentru terminarea recoltării florii soarelui. In timp ce G.A.C.-urile din raioanele Hirlău, laşi, Vaslui şi comurcela oraşului Birlad adună floarea* soarelui de pe ultimele hectare, în raioanele Negreşti, Huşi şi comunele din raza oraşului Iaşi mai sunt de recoltat importante suprafeţe. Paralel cu aceasta să se facă în aşa fel Incit recoltarea sfeclei de zahăr să se desfăşoare potrivit graficelor stabilite. In unele raioane ca Paşcani (care are In cultură şi cea mai mare suprafaţă)« Negreşti, laşi, precum şi In comunele oraşului laşi e nevoie să se urgen- teze strînsul cartofilor. Intensificind eforturile pentru terminarea urgentă a recoltărilor se contribuie la evitarea pierderilor de pro(Continuare In pag. 1-a) Să construim mai repede, mai bine, mai ieftin ! Activitatea pe şantiere poate fi organizată în două şi trei schimburi Experienţa acumulată pe unele şantiere de construcţii a dovedit ce mare importanţă are, pentru recuperarea rămînerii în urmă, introducerea lucrului în două şi trei schimburi la fazele ce permit o astfel de organizare. Acest regim de lucru pe lîngă faptul că permite să se folosească mai judicios capacitatea de producţie a utilajelor, contribuie la creşterea productivităţii muncii şi deci grăbeşte simţitor ritmul lucrărilor. In consfătuirile de producţie ce au avut loc la unităţile din cadrul Intreprinderii de construcţii nr. 1 laşi s-au făcut numeroase propuneri în legătură cu extinderea la unele operaţii a lucrului in mai multe schimburi, obţinindu-se succese in această direcţie. Dar ceea ce s-a făcut pină acum este încă foarte puţin dacă ţinem cont de sarcinile mari ce stau în faţa constructorilor de pe şantierele din oraşul Iaşi. Intr-un raid pe care l-a făcut zilele trecute redacţia ziarului nostru, s-a constatat că sunt şantiere şi puncte de lucru unde organizarea lucrului în mai multe schimburi dă rezultate foarte bune. Iată de exemplu, la blocurile B5, B1, B2, de pe şantierul malul sting al rîului Bahlui, printr-o astfel de organizare a lucrului s-a asigurat continuitatea procesului tehnologic de turnare a betoanelor.Construcţia acestor blocuri se face după sistemul de structură de rezistenţă fagure, completat cu zidărie de cărămidă). Datorită unei bune aprovizionări cu toate materialele necesare ca şi organizării lucrului în mai multe schimburi, la aceste blocuri s-a reuşit frecvent să se înalţe un etaj nu mai puţin de o săptămînă. Şi la construcţia blocurilor din panouri mari de prefabricate de pe şantierul situat pe Socola, brigada complexă de montearl (condusă de Mihai Mănucă) de la 1 septembrie a.c. şi-a organizat lucrul în trei schimburi. Prin noua organizare a muncii, utilajele ce deservesc formaţiile de lucru din cele trei schimburi sunt acum folosite cu mai mult randament. Totodată această metodă de muncă permite montorilor din brigada complexă a lui Mihai Mănucă să realizeze, in aceleaşi condiţii şi cu aceleaşi utilaje, o jumătate de apartament în plus. Mult interes pentru recuperarea rămînerii în urmă a devenit şi maistrul Gh. Cătărău ce îndrumă şi conduce construcţia blocului C2 de pe şantierul din Bulev. Dimitrie Cantemir La acest punct de lucru, printr-o mai bună organizare a producţiei şi prin înfiinţarea unui nou schimbăm insă, că, in urma raidului făcut, s-a constatat că nu peste tot se acordă atenţie cuvenită acestei probleme, deşi timpul este favorabil muncii constructorilor. La blocul B3, de pildă, amplasat pe şantierul malul sting al rîului Bahlui, unde lucrează ca şef al punctului de lucru tov. Ioan Negulescu, cu toate că sunt condiţii pentru extinderea lucrului în mai multe schimburi, iar lucrările sunt rămase cu mult în urmă faţă de grafic, nu există o astfel de preocupare. O situaţie asemănătoare a fost constatată şi la blocul Bă de pe acelaşi şantier. Deficienţe in organizarea muncii au fost întîlnite şi pe şantierul de locuinţe al unităţii nr. 2. La această unitate, în timp ce unii maiştri dovedesc preocupare pentru extinderea meri, fetadelor înaintate de lucru, sprijină iniţiativa constructorilor fruntaşi, maiştrii Ioan Gheorghe, Simion Petrov, ce răspund de bunul mers al lucrărilor de la blocurile C1 şi B4, lasă organizarea procesului de producţie pe seama şefilor de echipe. De exemplu, cu toate că şi la aceste locuri de producţie sunt posibilităţi de a se folosi mai multe schimburi la operaţiile de zidărie şi montare a planşeelor din fîşii de prefabricate totuşi pină în prezent nu s-a luat nici o iniţiativă. Oare nu sunt posibilităţi de înlăturare a acestei stări de lucru? Bineînţeles că da, numai că şefii punctelor de lucru arătaţi mai sus, nu-şi dreaptă atenţia spre iosirea eficace a posibilitaţilor existente. O parte din vină le revine şi şefilor de unităţi care în urma analizelor făcute pe fiecare punct de lucru nu au luat măsuri pentru înlăturarea deficienţelor semnalate şi nu au tras la răspundere pe cei ce se fac vinovaţi. Sîntem încă în perioada favorabilă accelerării ritmului de construcţii şi recuperării rămînerii in urmă. Constructorii ieşeni au datoria de a se achita de sarcinile de mare răspundere ce le-au fost încredinţate, îndrumaţi continuu de organizaţia de partid ei trebuie să folosească toate posibilităţile pentru respectarea termenelor de dare în folosinţă a obiectivelor planificate. 1. BACIU la operaţiile de zidărie şi de montare a planşeelor din fîşii prefabricate, s-a reuşit să se reducă termenele de execuţie a blocului respectiv cu peste 25 de zile. Exemple de bună organizare şi extindere a lucrului in mai multe schimburi şi la mai multe operaţii se pot da şi de la alte puncte de lucru. Trebuie să arăpartea dreaptă a străzii VWVV VWW v»/l/1/V vwwvvvwvvvw vvvvv vvw»/vvvv Raid — anchetă /»/VVVVVWVVVVVVVVI/Vt/VVtfVVVVI/VIA/VVl/VV WVWI/WV ■ I I