Flacăra Iaşului, mai 1964 (Anul 20, nr. 5490-5514)

1964-05-03 / nr. 5490

IRQIHTAM DIN TOATE TARILE. VMȚI-TĂ ! Sărbătorire In Capitala Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai, manifestîndu-şi bucuria pentru măreţele victorii obţinute sub conducerea partidului în construcţia socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului din întreaga lume Anul acesta, de 1 Mai, Bucureştiul, firile sale noi şi bulevardele proaspăt croite, se înfăţişează mai primăvăratic ca oricînd. Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc unde se desfăşoară marile demonstraţii ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămintesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate ţările, uniţi-văl*. Dedesubt, se află urarea »Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! Portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piaţa, însoţite de urarea „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării muncitoreşti şi comuniste internaţionale !“. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roşii şi tricolore, sunt înscrise chemările : „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie. Republica Populară Română!“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul Încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre !“, „Trăiască unitatea marii comunităţi frăţeşti a ţărilor socialistei*, „Trăiască pacea şi prietenia intre popoare !“. Este ora 9. Miile de bucureşteni, prezenţi In piaţă pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, intimpină cu aplauze Îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalos, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi al guvernului. In tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid şi de stat se află şi secretarul general al Federaţiei Sindicale Mondiale, Louis Saillant. In tribuna sunt prezenţi numeroşi invitaţi , conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale da stat, reprezentanţi ai Întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei, fruntaşi In Întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi in R. P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. (Continuare in pag. 2-a) Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare. Poporul român cinsteşte astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romíne adresează clasei muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un călduros salut şi felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeţilor din alte ţări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare şi poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român şi Partidul Social- Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forţelor patriotice antihitleriste şi mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecţiei armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adînci transformări revoluţionare în patria noastră. Victoriile grandioase dobîndite în anii vieţii sale libere insuflă poporului român o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină în viitor. Economia naţională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului, de industrializare socialistă a ţării. Desfăşurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viaţă angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi şi însemnate succese în realizarea hotărîrilor Congresului al IlI-lea al Partidului. Avem satisfacţia de a putea anunţa că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporţie de 103 la sută, realizîndu-se o producţie industrială cu peste 16 la sută mai mare decît în trimestrul I al anului trecut. Ţărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc cu însufleţire pentru obţinerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producţiei vegetale şi animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime şi satisfacerea necesităţilor de consum mereu crescînde ale populaţiei. Oamenii de cultură, artă, ştiinţă aduc o preţioasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la avîntul ştiinţei şi culturiiOamenii muncii de la oraşe şi sate sunt conştienţi că toate victoriile repurtate în opera măreaţă de construire a socialismului se datoresc politicii înţelepte a partidului, întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament încercatul Partid Muncitoresc Român şi Comitetul său Central Tovarăşi, prieteni. Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In acest răstimp In lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pământului popoarele a 14 ţări şi-au luat soarta în propriile mîini făurind o orînduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forţe economice, politice şi sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obţinute de Uniunea Sovietică în construcţia desfăşurată a comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste in construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însufleţesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării şi asupririi, pentru eliberare socială şi naţională, pentru democraţie, pace şi socialism. Poporul romín, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frăţesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste şi muncitoreşti din toate ţările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R.D- Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R.D- Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobândească noi şi însemnate succese în dezvoltarea economiei şi culturii, în construirea socialismului şi comunismului. Oamenii muncii din ţara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate şi simpatia lor frăţească clasei muncitoare şi maselor populare din ţările capitalului, eroicelor partide comuniste şi muncitoreşti din aceste ţări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace şi socialism. Poporul român, adresează un salut călduros de simpatie şi solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea şi consolidarea libertăţii naţionale, sprijină eforturile ţărilor Asiei, Africii şi Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominaţie imperialistă, spre deplina lor independenţă economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuieşte o nouă şi viguroasă demonstraţie a voinţei arzătoare a oamenilor muncii, a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viaţa internaţională să fie consolidat şi dezvoltat. Republica Populară Romînă promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenţei paşnice în relaţiile dintre ţările cu sisteme social politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaţionale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relaţiilor normale de prietenie şi colaborare cu toate statele şi popoarele. Sîntem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror iniţiative care contribuie la destindere şi la înlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezăşie a victoriei în lupta pentru apărarea păcii, pentru democraţie şi socialism este unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti-Comunitatea de ţeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internaţionalistă, răspunderea în faţa proletariatului internaţional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii unesc partidele comuniste şi muncitoreşti în TV.*i mare familie de partide frăţeşti, formează baza trainică a coeziunii mişcării comuniste internaţionale, a comunităţii ţărilor socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Muncind cu hărnicie, abnegaţie şi pricepere, poporul român obţine succese remarcabile în lupta pentru realizarea măreţelor obiective ale planului de 6 ani, pentru înfăptuirea politicii partidului, de dezvoltare a economiei naţionale, pentru bunăstarea şi fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forţelor socialismului şi păcii în întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea şi înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă ! Trăiască 1 Mai— Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-feninismului! Trăiască harnicul şi talentatul popor român şi patria sa socialistă ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central şi guvernul Republicii Populare Române ! Trăiască pacea în întreaga lume ! cu hainele sale sărbătoreşti, cu clă-Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol miliei de 1 Mai La Iaşi Vineri dimineaţa, a avut loc in sala Casei de cultură a tineretului, împodobită sărbătoreşte, mitingul consacrat Zilei de 1 Mai — măreaţa Zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In sală, se aflau oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile ieşene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, activişti de partid şi de stat, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă, ziarişti. In prezidiu au luat loc tovarăşii : Virgil Cazacu, prim secretar al Comitetului regional de partid; Constantin Nistor, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional; Adam Leica, Vasile Potop, Mihai Vătavu, Gheorghe Timariu, secretari ai Comitetului regional de partid; Simion Unguraşu, prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid Iaşi; acad. Cristofor Simionescu, preşedintele Filialei Iaşi a Academiei R.P.R.; Balaş Baltagiu, Constantin Soroiu, Gheorghe Nistor , membri ai biroului Comitetului regional de partid; Vasile Ioniţă, prim secretar al Comitetului regional U.T.M. ; Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului sindical regional; Vasile Lupuşor, directorul Uzinei Metalurgice; Gabriela Simion, directoarea Şcolii medii nr. 1; colonel Gheorghe Zodian , membri supleanţi ai biroului Comitetului regional de partid; Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“; Ion Niculi, vechi militant al mişcării muncitoreşti; Foena Jeanrenaud, preşedinta Comitetului regional al femeilor. Mitingul a fost descris de tovarăşul Simion Unguraşu, prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii — a vorbit tovarăşul Adam Leica, secretar al Comitetului regional de partid (publicăm în ziar textul cuvîntării). Cuvîntarea a fost subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting au manifestat îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, reafirmîndu-şi cu nestrămutată hotărîre sprijinul deplin faţă de politica partidului nostru, a conducerii sale, prietenia cu popoarele ţărilor socialiste, frăţia internaţionalistă cu toţi cei care luptă pentru pace, democraţie şi socialism• Participanții la miting au asistat, în continuare, la un frumos program de muzică populară românească executat de orchestra „Doina Moldovei“. Cuvîntarea tovarăşului Adam Leica Dragi tovarăşi. Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, ziua de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, care de 75 de ani a devenit simbolul luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu acest prilej, permiteţi-mi, ca în numele şi din împuternicirea Comitetului regional de partid şi a Comitetului executiv al Sfatului popular regional, să vă transmit dumneavoastră, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi, un fierbinte salut şi să vă felicit călduros pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, pentru munca plină de abnegaţie pusă în slujba înfloririi patriei noastre socialiste. Tovarăşi, Poporul român, strins unit în jurul P.M.R., al Comitetului său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiof-Dej, cinsteşte ziua de 1 Mai cu noi realizări în înfăptuirea programului desăvîrşirii construcţiei socialiste. In al douăzecilea an de la eliberare, România socialistă prezintă tabloul însufleţitor al unei ţări în continuu progres, cu o economie complexă, echilibrată şi o cultură înfloritoare. Ca urmare a traducerii în viaţă a politicii consecvente, profund ştiinţifice a partidului şi statului nostru, de industrializare socialistă, bazată pe dezvoltarea cu precădere a industriei grele, producţia industrială a fost in 1963 cu 74 la sută mai mare decît în 1959. In primii 4 ani ai sesenatului au intrat în funcţiune aproape 80 de întreprinderi, 170 de secţii noi; numeroase fabrici şi uzine au fost reutilate, dezvoltate, modernizate, încheierea colectivizării agriculturii, victorie de însemnătate istorică a poporului nostru, a creat posibilităţi nelimitate pentru creşterea continuă a producţiei agricole vegetale şi animale Deşi anul trecut în multe regiuni, condiţiile climaterice au fost nefavorabile, s-a obţinut o producţie de cereale de 10,4 milioane tone, cu 700 mii tone mai mult decât în anul precedent. Intelectualitatea ţării noastre, slujind cu credinţă poporul, aduce prin talentul, priceperea şi entuziasmul ei, o valoroasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la educarea tinerei generaţii, la înflorirea ştiinţei şi a culturii întreaga activitate a partidului şi statului nostru este îndreptată spre satisfacerea tot mai deplină a nevoilor materiale şi culturale ale oamenilor muncii. Noile construcţii industriale, de învăţămînt şi sănătate, blocurile cu arhitectura modernă, în culori vii, dau o înfăţişare tinerească, înfloritoare, oraşelor ţării, punînd pretutindeni pecetea vremurilor noi pe care le trăim, vremuri de avînt şi bunăstare, caracteristice orînduirii pe care o făurim Tovarăşi. Alături de întregul popor, oamenii muncii din regiunea noastră participă cu entuziasm la realizarea planului de 6 ani, la continua dezvoltare a industriei regiunii, la avîntul agriculturii şi înflorirea culturii noi. Se înfăptuieşte cu succes măreţul program de dezvoltare economică şi social-culturală expus de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej la adunarea activului de partid din regiunea Iaşi, în septembrie 1961. In prezent, producţia industrială a regiunii este de 11 ori mai mare decît în 1959. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii din întreprinderile regiunii noastre, desfăşurînd larg întrecerea socialistă, au îndeplinit şi depăşit planul producţiei globale industriale pe primele patru luni ale anului acesta, iar în trimestrul I au dat peste plan economii la preţul de cost de aproape 7 milioane Iei. Dezvoltînd succesele obţinute, este necesar să acordăm şi pe viitor întreaga atenţie îndeplinirii ritmice a tuturor indicatorilor de plan, descoperirii şi folosirii cit mai complete a rezervelor interne, realizării unui volum cît mai mare de economii şi beneficii. Sub conducerea organizaţiilor de partid, mecanizatorii din S.M.T. şi G.A.S., colectiviştii, inginerii şi tehnicienii agronomi, muncind neobosit şi folosind fiecare zi, fiecare oră bună de lucru, însămânţează în prezent ultimele suprafeţe punînd astfel bazele unei recolte bogate în acest an. Intelectualitatea ieşeană aduce o contribuţie de seamă la introducerea în producţia industrială şi agricolă a celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, la îmbogăţirea cu lucrări valoroase a patrimoniului cultural-ştiinţific al patriei noastre socialiste. Culegînd din plin roadele muncii lor harnice, oamenii muncii din regiunea noastră, împreună cu întregul popor muncitor, privesc cu încredere şi optimism viitorul, îşi consacră întreaga putere de muncă, elanul lor creator progresului şi prosperităţii scumpei noastre patrii. Tovarăşi, Succesele repurtate de poporul român in construcţia socialistă, prosperitatea economică şi social-culturală a ţării noastre constituie o contribuţie la întărirea sistemului mondial socialist, la afirmarea superiorităţii socialismului asupra capitalismului, la întărirea forţelor care militează pentru slăbirea încordării în relaţiile internaţionale, pentru promovarea politicii de coexistenţă paşnică între statele cu orînduiri sociale diferite. Declaraţia cu privire la poziţia P.M.R. în problemele mişcării comit(Continuare în pag. 2 a) Un grup de tineri, la una din manifestările culturale ce au avut loc cu prilejul zilei de 1 Mai Foto: V. BOTOŞANI Aspect din sală în timpul mitingului de la Iaşi. Foto : C. PAUL"