Flacăra Iaşului, mai 1965 (Anul 21, nr. 5800-5824)

1965-05-03 / nr. 5800

Sărbătorind cu entuziasm ziua de oamenii muncii din ţara noastră şi-au exprimat dragostea şi ataşamentul faţă de partid şi patria socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului de pretutindeni. SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI iiiiiiiiiiiiiuiiniii[iniiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiuiMmmiiiiiiuimiuiiimiiiiiiiilnmiiiliiiii ÍN CAPITALĂ 1 Mai 1965. In această zi de sărbătoare, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, aproape 250.000 de bucureşteni şi-au dat întîlnire in Piaţa Aviatorilor — tradiţionalul loc al demonstraţiilor bucureştene. Piaţa Aviatorilor este împodobită sărbătoreşte. Steagurile fîlfîie în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieţei pare o grădină de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sînt înscrise cuvintele : ..Proletari din toate ţările, uniţi-vă", iar deasupra se desfăşoară un mare steag roşu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă ,,1 Mai". Dedesubt, urarea ,,Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !" In faţa tribunei centrale, de cealaltă parte a pieţei, se înalţă un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se poate citi chemarea : ,,Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale". Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi partidului nostru, însoţite de urările : ,,Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie. Republica Populară Română !". ,,Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre!". Străjuite, de asemenea, de steaguri roşii şi tricolore, se pot citi urările : ,, Trăiască poporul român, constructor al socialismului !". ,,Sâ întîmpinăm cel de-al IV -lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, cu noi succese în opera de construcţie a socialismului !". Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă, precum şi invitaţii, salută cu aplauze îndelungi şi urale, apariţia la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Hie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi In celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. In tribuna corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R.P. Română şi alţi membri ai corpului diplomatic. Se află prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare, invitaţi ai poporului nostru la sărbătorirea Zilei internaţionale a oamenilor muncii. Fanfara militară aflată în piaţă, intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dânălache, membru al C. C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvintul tovarăşul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C. C. al P. M. R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Mitingul ia sfîrşit într-o atmosferă de puternică însufleţire. Participanţii la miting părăsesc apoi piaţa purtînd, prin faţa tribunelor, pancarte cu urări închinate atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste, unităţii şi coeziunii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, saluturi adresate oamenilor muncii din ţările socialiste şi prieteniei cu aceste popoare, lozinci in care slăvesc partidul nostru, în care reafirmă cu tărie hotărârea întregului nostru popor de a înfăptui politica înţeleaptă a partidului, de a întîmpina cel de-al patrulea Congres cu noi şi măreţe realizări. Sînt purtate portrete ale marelui fiu al poporului nostru, Gheorghe Gheorghiu-Dej, eminent militant al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, portretele membrilor Biroului Politic al C. C. al P.M.R. Răsună pînă departe urale şi ovaţii, lozinci înflăcărate : „Cu partidul nostru în frunte, vom avea victorii multe !“, „Pentru al patrulea Congres, vom munci cu mult succes !“. Ca în fiecare an, demonstraţia este deschisă de pionieri, mlădiţe ce cresc viguros sub soarele socialismului, înconjuraţi de grija şi dragostea partidului, a întregului popor. Trecerea lor prin faţa tribunei este primită cu vii aplauze d e o revărsare de tinereţe, sănătate şi voioşie, de emoţionan (Continuare in pag. a 3-a) La Palatul Snagov Sîmbătă la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid, numeroşi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. In timpul mesei tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prim-secretar al C.C. al P.M.R., a rostit un toast. Referindu-se la drumul glorios al partidului şi la succesele strălucite obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, vorbitorul a felicitat pe cei prezenţi pentru contribuţia adusă la cauza partidului, atît în anii ilegalităţii cit şi în anii de făurire a societăţii noi. In încheiere, vorbitorul a toastat pentru partid, pentru poporul român constructor al socialismului, pentru unitatea ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxismleninismului. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească, (Agerpres). Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Drăghici Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România, cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, in opera de construire a socialismului şi înflorire a patriei noastre scumpe ! Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate in toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurind larg întrecerea socialistă in cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit in proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al şesenatului. Producţia industrială obţinută in primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea in ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne in producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român. înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pină acum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului işi au izvorul in politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, In intreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti - chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului in întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţărilor socialiste - Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam - un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului şi comunismului ! Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, in frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism ! (Continuare in pag. a 3-a) LA IAŞI laţul însorit a îmbrăcat haine sărbătoreşti. Dis-de-dimineaţă, coloane compacte de oameni se îndreaptă spre locurile de unde vor începe demonstraţia. Pe chipurile lor citeşti entuziasmul cu care s-au pregătit să întîmpine ziua de 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Piaţa Unirii, tradiţionalul loc unde se desfăşoară demonstraţiile oamenilor muncii, este împodobită festiv. Aici se află portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial - Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunei se află un mare glob pămîntesc pe care stă scris „Trăiască 1 Mai“. Pe fundalul tribunei sînt portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. iar dedesubt urarea : „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, în frunte cu Comitetul său Central“. Străjuite de steaguri roşii şi tricolore, tribunele au înscrise pe pînzele purpurii lozincile : „Trăiască Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română“. In tribune se află muncitori fruntaşi, conducători de întreprinderi şi instituţii, oameni de ştiinţă şi cultură, activişti de partid şi de stat, reprezentanţi ai organizaţiilor de masa, ofiţeri şi ostaşi ai Forţelor Armate ale Republicii Populare Române, Ora 9. In tribună iau loc tovarăşii : Virgil Cazacu, prim secretar alComitetului regional de partid; Constantin Nistor, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional ; Adam Leica, Ion Tudoran, Mihai Vătavu, Lucian Hatmanu, secretari ai Comitetului regional de partid Iaşi; Simion Unguraşu, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid ; Const. Soroiu; Balaş Baltagiu; Gh. Nistor, membri ai biroului Comitetului regional de partid; Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului regional al sindicatelor; Vasile Ioniţă, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M.; Vasile Lupuşor, directorul Uzinei metalurgice; Simion Gabriela, directoarea Şcolii medii nr. 1; col. Gh. Zodian - membri supleanţi ai biroului Comitetului regional de partid ; Gh. Concic, vechi militant al mişcării muncitoreşti ; Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“; Elena Jeanrenaud, preşedinta Comitetului regional al femeilor; general-maior Const. Buculei, comandantul Garnizoanei Iaşi. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al R.P.R. Mitingul consacrat zilei de 1 Mai este deschis de tovarăşul Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului regional al sindicatelor. Dragi tovarăşi, Sărbătorim astăzi, alături de întregul nostru popor, 1 Mai - Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei şi a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democraţie şi socialism. Cu acest prilej vă rog să-mi îngăduiţi ca în numele şi din împuternicirea Comitetului regional de partid şi a Sfatului popular regional, să vă transmit dumneavoastră, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi, un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în realizarea sarcinilor trasate de partid, pentru munca plină de abnegaţie şi entuziasm consacrată desăvîrşirii construcţiei socialismului în patria noastră. Clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor, strîns unit în jurul Partidului Muncitoresc Român în frunte cu Comitetul său Central, sărbătoresc tradiţionalul 1 Mai cu puternice sentimente de mîndrie patriotică şi de optimism, cu bucuria marilor realizări, cu profundă încredere în viitor. Prin munca harnică şi pricepută a clasei muncitoare, s-au obţinut noi şi însemnate succese în industrializarea socialistă a ţării — temelia dezvoltării rapide a întregii economii naţionale. In continuare, vorbitorul prezintă un tablou al dezvoltării industriei, agriculturii, ştiinţei şi culturii din ţara noastră. Pe temelia trainică a succeselor obţinute zi de zi în fabrici şi uzine, pe ogoare, statul socialist a luat în mod sistematic măsuri pentru ridicarea continuă a bunăstării celor ce muncesc. Rezultatele dobîndite în toate domeniile economiei naţionale ne dau temei să afirmăm că obiectivele desenatului vor fi îndeplinite cu succes. Se creează astfel o bază trainică viitorului plan cincinal 1966-1970 al cărui proiect se va supune aprobării ConDespre însemnătatea zilei de 1 Ma, marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni, a vorbit tov. Lucian Hatmanu, secretar al Comitetului regional de partid. (Publicăm în numărul de azi textul prescurtat al cuvîntării). Cuvîntarea a fost subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting au manifestat îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central, pentru noi şi strălucite victorii în întîmpinarea celui de al IV-lea Congres al partidului nostru, pentru unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului. A urmat demonstraţia oamenilor muncii din oraşul Iaşi. gresului al IV-lea al Partidului Muncitoresc Român. In munca şi eforturile pline de abnegaţie ale întregului popor se integrează organic activitatea oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi. Se înfăptuiesc cu succes măsurile luate de conducerea partidului şi statului pentru dezvoltarea economică şi social-culturală a regiunii noastre. Pe lista marilor obiective al căror act de naştere a fost semnat în anii şesenatului se înscriu la loc de cinste. Uzina metalurgică, Fabrica de prelucrare a maselor plastice, Fabrica de mobilă, Fabrica de tricotaje şi celelalte obiective care alcătuiesc noua zonă industrială a Iaşului. Industria regiunii Iaşi realizează, în prezent, 70 la suta din cantitatea de antibiotice; 35 la sută din producţia de tricotaje; 25 la sută din producţia de ulei comestibil a ţării. Colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderile regiunii noastre, desfăşurînd larg întrecerea socialistă au îndeplinit şi depăşit planul producţiei globale industriale pe primele 4 luni ale anului, iar în trimestrul I au dat peste plan produse în valoare de peste 20 milioane lei, economii in valoare de 8 milioane lei şi beneficii de 10,7 milioane lei. Dezvoltînd succesele obţinute, este necesar să acordăm intreaga atenţie îndeplinirii ritmice a tuturor indicatorilor de plan, imbunătăţirii continue a calităţii produselor, asigurării punerii în funcţiune la termen a noilor obiective şi realizării parametrilor tehnico-economici proiectaţi, îndeplinirii exemplare a sarcinilor de export. Sub conducerea organizaţiilor de partid, lucrătorii din S.M.T. şi G.A.S., ţăranii asociaţi în cooperativele agricole de producţie, cadrele tehnice din (Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarășului Lucian Hatmanu (Text prescurtat) IN PAGINA A 4-a Sărbătorirea Zilei de 1 Mai în străinătate Tribuna centrală în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Iaşi. Foto : G. Paul