Flacăra Iaşului, iulie 1965 (Anul 21, nr. 5851-5877)

1965-07-01 / nr. 5851

Vedere din cartierul de locuinţe Socola din Iaşi. ^XXXNNX>XXNXVXV„XXXXXX\XXXXXXXXXX>XX\VXXXXXXXX\XXX\XXXX\XXXX,.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXNXXXXXXXXXNXXXXXXXNXXVX\XXXXXXXXXXXXXXXXXXNXXXXVVXV\XXV.VCsN.X>XX Gînduri la proiectul noii Constituţii Sub titlul „Constituţia Republicii Socialiste România", a fost prezentat în presă pro- ___ redul actului fundamental de stat care fixează într-un cadru cu adevărat însufleţitor pentru întregul popor, realizările istorice înfăptuite în patria noastră sub inteleapta conducere a partidului. Documentul, reflectînd în mod just transformările social-politice din ţară, în procesul de mare complexitate al construcţiei socialiste, este expresia năzuinţei şi vrerilor de veacuri ale poporului nostru pentru o viaţă liberă şi demnă, lipsită de umilinţele oricăror forme de exploatare, ale unui popor vrednic, stăpîn pe destinele sale. „România este republică socialistă. Republica Socialistă România este stat al oamenilor muncii de la oraşe şi sate, suveran, independent şi unitar. Teritoriul său este inalienabil şi indivizibil". Acest articol de început al Constituţiei statului nostru socialist, consfinţind definitiv cuceririle poporului şi concentrîndu-le în: ,,Republica Socialistă România", prinde toată substanţa gîndurilor şi faptele muncitorilor, ţăranilor, cărturarilor, tuturor oamenilor muncii, dîrzenia lor de afăuri şi trăi intr-o ţară în care întreaga activitate are drept scop ,, creşterea continuă a bunăstării materiale şi culturale a poporului, asigurarea libertăţii şi demnităţii omului, afirmarea multilaterală a personalităţii umane". Rînd cu find, frază după frază, prind în proiectul Constituţiei Republicii Socialiste România, statorniciri ale vieţii noastre de stat, îndatoriri şi drepturi ale cetăţenilor care probează un înalt democratism, o înaltă morală, tot ceea ce poate să ridice prestigiul unui stat pe tărîm internaţional, prestigiul cuvîntului om, cetăţean al unui stat independent şi suveran. Este fără seamăn bucuria de a trăi epoca în care poporul nostru va da patriei o atare constituţie. Ea este o cîntare, un imn al societăţii socialiste construite, ea este un îndemn, o chemare către vremurile viitoare ale comunismului, pe drumul încercat şi neabătut indicat de partidul clasei muncitoare dojr România. Adeziunea noastră deplină la proiectuil noii Constituţii, mîndria de a fi cetăţean al Statului Socialist, îşi va găsi expresia în noi eforturi pe tărâmul ştiinţei şi învăţământului, parte modestă din contribuţia intelectualilor ieşeni la progresul generaliz al patriei. Acad. CRISTOFOR SIMIONESCU preşedintele Filialei Iaşi a Academiei R.P.R. WEm B.C.U. „M. EMINESCU“ F ]ă $ I ÎN CELELALTE PAGINI . Probleme ale sfaturilor populare — Ore de audienţă m Copcitul în plantaţiile viticole anul III Din presa străină pag. 3 pag. 4 La Consiliul de Stat Solemnitatea înmînării unor înalte titluri şi ordine cu prilejul „Zilei învăţătorului“ Miercuri a avut loc la Consiliul de Stat solemnitatea înmînării unor înalte titluri şi ordine cu prilejul „Zilei învăţătorului". In sala de normură se aflau învăţători şi profesori care s-au distins în nobila lor muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care au contribuit la dezvoltarea învăţămîntui în ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu îndelungi şi puternice aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Ştefan Voitec, Paul Niculescu-Mizil. Erau de faţă tovarăşii Avram Bunaciu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Constanţa Crăciun, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Ştefan Bălan, ministrul invăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţămînt şi sănătate a C.C. al P.M.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „invăţător Emerit al Republicii Populare Române", „Profesor Emerit al Republicii Populare Române", „Ordiniul Muncii",clasa a lll-a, unor învăţători şi profesori din învăţămîntul de cultură generală şi din învăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a înmînat apoi înaltele distincţii acordate. In numeleComitetului General al Partidului Muncitoresc Roân, al Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române a luat cuvîntul tovarăşul Chivu Stoica care a adresat învăţătorilor şi profesorilor participanţi la solemnitate un căllduros salut cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorului" şi S-a felicitat pentru rezultatele bogate obţinut® în activitatea de educare şi formare a tinerei generaţii, învăţătorii şi profesorii prezenţi la solemnitate au primit cu căldură cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate. Au luat cuvîntul, profesorul emeri Ioan Nimiţan, de la Şcoala medie „Ştefan cel Mare" din Suceava, învăţătoarea emerită Domokos Piroska din comuna Joseni, raionul Gheorghieni, profesorul emerit Ilie Teiuşan- Popescu, care au mulţumit cu căldură partidului şi guvernului pentru înalta apreciere, au asigurat că vor munci cu toate forţele pentru a-şi îndeplini, alături de colegii lor, misiunea încredinţată de partid de a pregăti şi a educa tineretul în spiritul dragostei şi devotamentului faţă de patrie, faţă de partid, faţă de cauza socialismului. In cadrul aceleiaşi solemnităţi s-a mai conferit titlul de „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“, Ordinul „Steaua Republicii Populare Române", „Ordinul Muncii", unor cadre didactice din învăţămîntul superior de artă, pentru activitate îndelungată şi merite deosebite în dezvoltarea învăţămîntului superior artistic. (Agerpres) Sărbătorirea „Zilei învăţătorului“ în regiune A devenit o tradiţie în viaţa şcolii noastre ca la 30 iunie să se sărbătorească „Ziua învăţătorului". Această sărbătoare prilejuieşte o caldă manifestare a dragostei şi preţuirii pe care partidul şi poporul le poartă slujitorilor şcolii, acelora care îşi dedică întreaga activitate nobilei misiuni de a instrui şi educa tinerele generaţii ale patriei. Ziua de 30 iunie a fost sărbătorită cu bucurie şi în oraşul Iaşi. La Casa de cultură a tineretului a avut loc festivitatea prilejuită de acest eveniment Deschizînd şedinţa, tov. Gh. Filip, preşedintele Comitetului executiv al statului popular a! oraşului Iaşi, a arătat că anii puterii populare au înscris în tradiţie ziua de 30 iunie ca o sărbătoare de prestigiu şi înaltă preţuire a partidului faţă de cadrele didactice. Sărbătorirea „Zilei învăţătorului" din acest an, a subliniat vorbitorul, are loc în condiţii deosebite cînd harnicul şi talentatul nostru popor îşi sporeşte eforturile pentru a întîmpina cu noi succese in muncă cel de al IV-lea Congres al partidului. Alături de ceilalţi oameni ai muncii, cadrele didactice din oraşul Iaşi şi-au sporit eforturile în cinstea acestui măreţ eveniment, pregatindu-se cu mult simţ de răspundere pentru fiecare lecţie, depunînd pasiiune pentru ca elevii să-şi însuşească cunoştinţe cît mai temeinice. In semn de preţuire, multor cadre didactice li s-au acordat ordine şi medalii, titluri de ,,învăţător fruntaş" şi emerit, au fost create condiţii mai bune de muncă şi viaţă. Grija partidului pentru dezvoltarea continuă a procesului instructiv - educativ se reflectă în măreţele realizări obţinute în învăţămînt. Bilanţul activităţii din acest an - a subliniat în încheiere vorbitorul - este bogat şi grăitor. Succesele obţinute de cadrele didactice se adaugă realizărilor cu care oamenii muncii întîmpină marea sărbătoare a poporului nostru - Congresul al IV-lea al partidului. In aplauzele participanţilor la festivitate au fost înmîinate diplomele de ,,învăţător fruntaş“ şi ,,Profesor fruntaş" unor cadre didactice din oraşul Iaşi. Emoţionante au fost cuvintele pionierei Dominescu Anca, care a adus din inimă sincere mulţumiri celor ce zi de zi se străduie să le sădească în inimi tezaurul culturii. In cuvîntul său, prrof. M. Costandache a adus calde mulţumiri partidului şi guvernului pentru cinstea ce i s-a acordat de a purta titlul de ,,Profesor fruntaş“. El s-a angajat cu acest prilej de a depune noi eforturi, pentru a pregăti la un nivel cît mai ridicat generaţiile de viitori constructori ai socialismului şi comunismului. Subliniind că proiectele de Directive ale Congresului al IV-lea acordă un rol important şi şcolii, învăţătoarea Elena Cătuneanu a arătat că acestor condiţii minunate create de partid cadrele didactice trebuie să le răspundă cu o muncă temeinică, susţinută, plină de pasiune. A luat apoi cuvîntul absolventul Virgil Gheorghiu (de la şcoala medie nr. 3 - Iaşi) care a adus din partea promoţiei de absolvenţi din acest an cele mai calde mulţumiri învăţătorilor şi profesorilor ce ie-au călăuzit paşii. In cuvinte calde, emoţionante, prof. eserit Elisa Antonescu a scos în evidenţă preţuirea ce o acordă azi partidul nobilei profesii de a educa tinerele generaţii. De aceea, slujitorii şcolii trebuie să depună eforturi sporite pentru a răspunde cu cinste încrederii şi preţuirii ce îi se acordă. In continuare, formaţia de teatru a sindicatului din învăţămînt din oraşul Iaşi a prezentat un spectacol cu piesa î,Escu",„ de T. Muşatescu. In cursul zilei de ieri în toate centrele raionale din regiunea Iaşi au avut loc festivităţi dedicate tradiţionalei ,,Zile a învăţătorului“. Cu acest prilej numeroase cadre didactice au fost distinse cu ordine şi medalii, cu titluri de „învăţător fruntaş" şi „Profesor fruntaş". Au fost prezentate programe artistice, iar în unele locuri s-au deschis expoziţii. ÎN PAGINA 2 . PE MARGINEA PROIECTULUI STATUTULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la Fabrica de confecţiidin Iaşi s-au angajat să obţină pînă la 1 iulie o economie la preţul de cost de 155.000 de lei. Desfăşurînd cu entuziasm întrecerea socialistă în cinstea celui de al IV-lea congres al partidului, ei au reuşit să realizeze de la începutul anului şi pînă în prezent 229.000 lei, sumă ce depăşeşte cu 74.000 lei angajamentul luat. In clişeu : un grup de muncitoare evidenţiate în întrecere, care au contribuit din plin la obţinerea succeselor amintite. In legătură cu eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej In baza hotărîrii Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, referitoare la eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu- Dej, Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă organizează un concurs public pentru realizarea statuii lui Gheorghe Gheorghiu-Dej în Piaţa „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Bucureşti şi Piaţa „Păcii“ din Cluj. Concursul este deschis tuturor celor ce doresc să participe individual sau In colectiv. Termenul de prezentare a machetelor este 1 decembrie 1965. Concursul este dotat cu mai multe premii. Juriul va alege din lucrările premiate pe acelea ce urmează a fi realizate în oraşele Bucureşti şi Cluj. Totodată, Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă, la recomandarea juriului, va acorda comenzi pentru realizarea de busturi ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, ce urmează a fi aşezate la instituţiile prevăzute în Hotărîrea privind eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Concurenţii pot obţine regulamentul concursului, precum şi orice alte informaţii necesare la Consiliul Artelor Plastice din Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă, Uniunea Artiştilor Plastici şi Filialele U.A.P. Toate angajamentele îndeplinite In cursul zilei de ieri, 30 iunie, metalurgiştii de la Fabrica de rulmenţi din Bîrlad şi-au îndeplinit toate angajamentele luate pînă la 19 iulie, ziua deschiderii celui de al IV-lea Congres al partidului. S-au obţinut peste plan , o producţie globală şi marfă în valoare de 1.550.000 lei şi respectiv 1.600.000 lei; 11.000 bucăţi rulmenţi ; 1,6 milioane lei economii la preţul de cost şi 1.750.000 lei beneficii. Productivitatea muncii a crescut cu 0,38 la sută, iar rebuturile au fost reduse cu 4 la sută faţă de coeficientul tolerat. Curs pentru bibliotecari In scopul ridicării nivelului de calificare al bibliotecarilor şcolari, astăzi începe la Iaşi un curs cu durata de 30 de zile la care participă bibliotecari din regiunile Iaşi, Suceava şi Bacău. Cursul este organizat de secţia de învăţămînt a Sfatului popular regional Iaşi, conform tematicii trimise de Ministerul învăţămîntului. La odihnă ,.,şi tratament ul din rindul harnicului colectiv al „Ţesăturii“ pleacă, în fiecare trimestru, un număr însemnat de muncitori la staţiunile de odihnă, cu bilete primite prin comitetul sindicatului. Astfel, numai in primele două trimestre ale acestui an, numărul celor care au plecat la odihnă şi tratament in diferite staţiuni din tară, s-a ridicat la aproape 400. In cursul acestui trimestru, vor mai pleca încă peste 120 de muncitori. Printre cei care şi-au petrecut concediile de odihnă instatrul se află Tasia Todt, Elena Roibu, Elena Prisecaru, Paula Sirescu,Aurel Moşneagu, Petru Timofte şi alţii. Rezultate din „Cupa K. K.“ la fotbal ieri s-au disputat trei din cele patru partide programate în cadrul sferturilor de finală ale „Cupei R.P.R." la fotbal, iată rezultatele înregistrate. BUCUREŞTI: Dinamo - Metalul Tîrgovişte 5-0; TIRGOVIŞTE : Dinamo Piteşti - Rapid Bucureşti 1-1; BRAILA: Progresul Bucureşti - C.S.M.S. Iaşi 4-1. Studenţii pleacă în vacanţă. ÎNTREŢINEREA culturilor EXECUTĂ A IV-A PRAŞILĂ 9 LA FLOAREA-SOARELUI La gospodăria agricolă de stat din Trifeşti, lucrările de întreţinere a culturilor se desfăşoară în ritm susţinut. Cele 1.077 de hectare cu porumb au fost prăşite de două ori, iar acum se execută cea de a treia praşilă mecanică, şi pe cele 300 de hectare cu floarea-soarelui se face praşila a IV-a mecanică. In fruntea întrecerii ce se desfăşoară pentru executarea lucrărilor de întreţinere la timp şi de bună calitate se află mecanizatorii Victor Huţu, Gheorghe Dorohoianu, Petru Moteanu şi Mihai Rotaru. In stadiu avansat Membrii cooperativei agricole de producţie din comuna Vutcani, raionul Huşi, ajutaţi de mecanizatori, acordă toată atenţia lucrărilor de întreţinere a culturilor. Astfel, a fost terminată praşila a doua pe cele 500 de hectare cu floarea-soarelui, din care 300 de hectare mecanic. La această cultură se lucrează de zor la executarea praşilei a treia. Forţe sporite sunt mobilizate şi la prăşitul al doilea al porumbului. Această lucrare a fost executată mecanic şi manual pe mai bine de 1.000 de hectare din 1.610 hectare ocupate cu această cultură. La cultura cartofului s-a încheiat și praşila a treia. BENOTA PIEPT® instructor U.T.M.