Flacăra Iaşului, mai 1966 (Anul 22, nr. 6109-6133)

1966-05-03 / nr. 6109

r Proletari din toate ţările, uniţi-vâ! ORGAN AL COMITETUILUI REGIONAL P.G.R. IAŞI ŞI AL SFATULUII POPULAR REGIONAL, ANUl XXII, Nr. §10* I MARTI 3 MAI 1§§6 | 4 PAGINI 2$ BANI 1 Mai 1966, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, in lupta pentru libertate, pentru pace, democraţie şi socialism. Desfăşurată in acest an in preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a dragostei poporului fată de partid, a încrederii nestrămutate in politica sa inteleaptă. In intimpînarea marii sărbători şi-au unit energiile lor creatoare objinînd remarcabile succese constructorii hidrocentralelor de pe Argeş şi de la Porţile de Fier, ai marelui combinat siderurgic de la Galaţi, cei care arcuiesc peste munţi magistralele electrice sau scot din inima munţilor comori de minerale, muncitorii uzinelor cu vechi tradiţii de luptă şi cei ai întreprinderilor create in ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de ştiinţă şi artă, toţi acei care cu braţele şi mintea înfăptuiesc hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuţii materiale şi spirituale. Demonstraţiile care au avut loc in această zi în Capitală şi în toate marile oraşe ale ţării au exprimat cu intensitate şi strălucire gîndurile şi sentimentele patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii. La Bucureşti, 250.000 de cetăţeni şi-au dat întîlnire in Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc de desfăşurare a marilor sărbători populare. Ei au regăsit aici atmosfera de iile mari, subliniată parcă mai pregnant de lumina aurie a acestui anotimp, cînd se va pătrunde în muguri şi frunze trezind la viață natura. O primăvară pe care o trăieşte şi patria noastră. O primăvară a istoriei sale cînd toate forţele creatoare ale poporului cunosc o înflorire fără precedent, pornite intr-un nestăvilit elan să transpună in fapte vastul şi Insuflefitorul program de dezvoltare multilaterală a tării elaborat de Congresul al IX-lea al partidului. Semnificaţia acestei zile este simbolizată de marele glob pămintesc, care domină piaţa de la înălţimea tribunei centrale, deasupra căruia se înalţă un mare steag roşu cu data festivă 1 Mai , pe panglica purpurie ce-1 (Continuare în pag. a 3-a) Sărbătorind cu entuziasm ziua de 1 Mai, oamenii muncii din ţara noastră şi-au exprimat dragostea şi ataşamentul faţă de partid şi patria socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului de pretutindeni. SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI La Iaşi 1 Mai 1966. In această zi însorită de primăvară, sărbătoarea internaţională a celor ce muncesc, peste 60.000 de ieşeni au trecut prin Piaţa Unirii , locul de desfăşurare a tradiţionalelor demonstraţii ale oamenilor muncii. Pe chipurile lor citeai entuziasmul cu care s-au pregătit să întîmpine ziua de 1 Mai și apropiata aniversare a 45 de ani de la crearea partidului nostru. Plata Unirii este împodobită festiv. Deasupra tribunei se află un mare glob pămîntesc pe care stă scris: „Trăiască 1 Mai". Pe fundalul tribunei sînt portretele membrilor Prezidiului Permanent al G.C. al P.C.R. Străjuite de steaguri roşii şi tricolore, tribunele au Înscrise, pe pînzele purpurii, lozincile: „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu Comitetul său Central", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România". In tribune se află muncitori fruntaşi în producţie, conducători de întreprinderi şi Instituţii regionale şi orăşeneşti, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă, oameni de cultură şi de artă, activişti de partid şi de stat, ofiţeri şi ostaşi ai Torţelor Armate ale Republicii Socialiste România. In Piaţă se află un mare număr de oameni ai muncii. Ei poartă drapele roşii şi tricolore, stemele partidului şi ţării, tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, al fiului credincios al poporului român — Gheorghe Gheorghiu-Dej, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.G. al P.G.R., buchete de flori de primăvară. Uralele şi ovaţiile exprimă dragostea poporului nostru faţă de conducătorul şi organizatorul victoriilor cu care ne mîndrim — Partidul Comunist Român, solidaritatea internaţionalistă cu lupta oamenilor muncii din lumea întreagă pentru progres social şi pace. Ora 9. In tribună iau foc tovarăşii: Miu Dobrescu, prim-secretar ai Comitetului regional de partid, Adam Leica, Ion Tudoran, Mihai Vatavu, Ion Savin secretari ai Comitetului regional de partid■, Constantin Nistor, preşedintele comitetului executiv al Sfatului popular regional, Simion Unguraşu, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Iaşi, Constantin Soroiu, Gheorghe Nistor, acad. Gristofor Simionescu, Balaş Baltagiu, ing. Ion Rotaru, Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului regional al sindicatelor, Lucian Hatmanu, preşedintele Consiliului agricol regional — membri ai biroului Comitetului regional de partid , Gabriela Simion, directoarea Liceului nr. 1 „Mihail Sadoveanu" Iaşi, Vasile Lupuşoru, directorul Uzinei metalurgice; Dimitrie Niţă , membri supleanţi ai biroului Comitetului regional de partid ; Andone Cumpătescu, prim-secretar al Comitetului regional U.T.C.; Elena Jeumenaud, preşedinta Comitetului regional al femeilorgeneralmaior Constantin Buculei, comandantul Garnizoanei Iaşi. Fanfara militară, aliată in Piaţă, intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Mitingul consacrat sărbătoririi zilei de 1 Mai este deschis de tov. Simion Unguraşu, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid. Ia cuvintul tov. Miu Dobrescu, membru supleant al.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid. (Publicăm In numărul de azi textul prescurtat al cuvîntării). Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting au manifestat îndelung pentru Partidul Comunist Român, în frunte cu Comitetul său Central, pentru noi şi strălucite victorii în construirea socialismului în patria noastră, pentru unitatea clasei muncitoare din lumea întreagă în lupta pentru pace, democraţie şi socialism. A urmat apoi demonstraţia oamenilor muncii din Iaşi. tri Capitală ~ [uitarea tovaraiului Paul iulescu-ul Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei în lupta pentru libertate şi viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste ! Exprimind sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frăţesc oaspeţilor noştri, tuturor delegaţilor de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile cînd Întregul nostru popor înfăptuieşte cu hotărîre şi elan programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbinzi ale poporului, profundele transformări revoluţionare care au schimbat din temelii înfăţişarea patriei şi-au găsit consacrarea în Constituţia Republicii Socialiste România. Planul de şase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacţie relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producţiei industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 102,2 la sută. Producţia globală Industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori şi jumătate mai mare decît întreaga producţie a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătăţirea conducerii şi planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producţiei agricole, ridicarea nivelului de viaţă şi cultură în satele noastre. Lucrările de primăvară se desfăşoară în condiţiuni bune, însămînţările fiind terminate în majoritatea regiunilor ţării. Oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, întreaga Intelectualitate participă activ la opera de construcţie socialistă, consacră talentul şi energia lor creatoare dezvoltării economiei şi culturii, înfloririi patriei. Succesele obţinute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viaţă obiectivelor însufleţitoare stabilite de Congres, spre binele şi prosperitatea naţiunii noastre socialiste. Tovarăşi, 4 ai':. Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forţelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate şi independenţă, prin amploarea crescîndă a acţiunilor clasei muncitoare, a mişcării de eliberare naţională, a mişcărilor democratice, pentru pace şi progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism- leninismului, popoarele ţărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forţa economică, socială, politică şi militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului şi păcii, ţara noastră pune în centrul politicii sale externe alianţa frăţească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie şi colaborare cu toate ţările sistemului mondial socialist. Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba un cald salut tovărăşesc, sincere urări de noi succese in opera de construire a socialismului şi comunismului! România socialistă militează activ pentru promovarea în relaţiile internaţionale a principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea strictă a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, de a şi afirma fiinţa naţională, de a-şi alege nestingherit calea dezvoltării politice şi economice. Consecvent acestor principii, poporul nostru îşi manifestă deplina adeziune la cauza dreaptă a poporului vietnamez, sprijină lupta sa eroică pentru libertate şi independenţă. Condamnînd agresiunea Statelor Unite în Vietnam, România se pronunţă pentru încetarea bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, pentru retragerea tuturor trupelor străine din Vietnamul de sud şi aplicarea acordurilor de la Geneva, pentru recunoaşterea Frontului de Eliberare naţională ca unicul reprezentant al poporului sud-vietnamez. Incercînd să stăvilească mersul înainte al omenirii, cercurile agresive imperialiste organizează comploturi, provocări, presiuni politice şi economice, intervenţii militare şi represiuni îndreptate împotriva intereselor şi securităţii popoarelor. Poporul român este solidar cu lupta popoarelor din întreaga lume pentru libertate şi independenţă, este alături de popoarele Asiei, Africii şi Americă Latine in lupta lor împotriva colonialismului şi neocolonialismului, pentru dezvoltarea de sine stătătoare a economiei şi culturii pe calea progresului. Transmitem mesajul de solidaritate internaţionalistă al poporului român, clasei muncitoare, tuturor forţelor înaintate din ţările capitaliste, care luptă împotriva dominaţiei monopolurilor, a exploatării şi asupririi, pentru democraţie, progres şi independenţă naţională. Partidul nostru adresează cu acest prilej un cald salut tovărăşesc tuturor partidelor comuniste frăţeşti — organizatori şi conducători ai luptei popoarelor pentru eliberare socială şi naţională — organizaţiilor şi mişcărilor democratice, progresiste şi socialiste. Exprimăm deplina noastră simpatie şi sentimentele de solidaritate faţă de luptătorii pentru cauza libertăţii şi fericirii popoarelor — comunişti, patrioţi şi alţi militanţi progresişti — care în numeroase ţări capitaliste şi coloniale înfruntă cu dîrzenie şi eroism prigoana şi teroarea, condiţiile grele ale luptei ilegale, ai încrederea neclintită în victoria idealurilor de libertate şi dreptate socială. Avînd convingerea profundă că de cea mai mare însemnătate pentru vic (Continuare în pag. a 3-a) Masa tovărăşească oferită de C. C. al P. C. ! Duminică la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească, oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii: Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C. C. al P.C.R., membrii şi membrii supleanţi ai C. C. al P.C.R., membrii Consiliului de Stat şi ai guvernului, şefi ai unor instituţii centrale, activişti de partid, numeroşi veterani ai mişcării revoluţionare din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.G. al P.G.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenţi cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai , ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradiţiile vechi ale mişcării muncitoreşti din ţara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluţionară a partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniştii, oamenii mungi sărbătoreau ziua 'de' I Rial în anii grei ai ileffdităţii, în condiţiile luptei de clasă, demonstraţiile, mitingurile, manifestaţiile, serbările cîmpeneşti organizate cu acest prilej. Evocind puternica demonstraţie de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfăşurată de comunişti, de forţele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării ţării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a independenţei şi suveranităţii patriei. El a amintit lupta desfăşurată de partidul comunist pentru mobilizarea tuturor forţelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, eliberării României, revoluţiei şi transformării socialiste a societăţii. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condiţiile unor mari victorii In opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste, la care şi-au dat contribuţia, în diferitele etape ale luptei revoluţionare, vechii militanţi ai partidului şi mişcării muncitoreşti, toate generaţiile. In încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru Partidul comunist, pentru activul său, pentru veteranii mişcării revoluţionare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea ce s-a făurit de-a lungul anilor în patria noastră socialistă, pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume în lupta pentru pace, democraţie şi socialism. (Agerpres) Cuvîntarea tovarăşului Miu Dobrescu (TEXT PRESCURTAT) Dragi tovarăşi, Sărbătorim astăzi, împreună cu întregul nostru popor, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru interesele ei vitale, pentru pace, democraţie şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. Permiteţi-mi ca în această minunată zi de 1 Mai, în care poporul nostru trece în revistă bilanţul marilor sale înfăptuiri, să vă transmit, în numele Comitetului regional de partid şi al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, dumneavoastră, muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi, un călduros salut şi să vă felicit pentru succesele obţinute în dezvoltarea economică şi social-culturală a regiunii, pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de partid şi guvern. Anul acesta sărbătorim ziua de 1 Mai în ajunul unui mare eveniment — împlinirea a 45 de ani de la crearea P.C.R., care a marcat o cotitură în dezvoltarea mişcării muncitoreşti din ţara noastră, în viaţa poporului român. Indeplinindu-şi înalta misiune istorică, partidul comuniştilor a condus poporul nostru la triumful deplin şi definitiv al socialismului la oraşe şi sate, la transformarea României într-o Republică socialistă înfloritoare. Aceste victorii întruchipează înfăptuirea visurilor pentru care au luptat şi s-au jertfit cei mai buni fii ai clasei muncitoare, ai poporului român, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, oamenii muncii întîmpină acest măreţ eveniment într-o atmosferă de puternic avînt creator, cu noi succese in lupta pentru traducerea în viaţă a măreţului program adoptat de Congresul al IX-lea al P.C.R. în vederea continuării pe o treaptă superioară a procesului de desăvârşire a construcţiei socialiste în patria noastră. Succesele obţinute în cinstea zilei de 1 Mai şi a glorioasei aniversări a partidului se adaugă la bilanţul marilor înfăptuiri din anii şesenatului, ele fiind de bun augur pentru realizarea noului plan cincinal. Pretutindeni, in ţara noastră, pulsează viaţa nouă, se înalţă fabrici şi uzine, cartiere şi oraşe noi care schimbă şi îmbogăţesc continuu înfăţişarea patriei; pe ogoare lucrează tot mai multe tractoare, combine şi alte maşini agricole. Se dezvoltă permanent învăţămîntul, ştiinţa, arta şi cultura. Aplicarea întregului complex de măsuri privind ridicarea continuă a nivelului de viaţă al oamenilor muncii va determina ca binefacerile socialismului să fie tot mai puternic simţite, în fiecare familie, in viaţa fiecărui cetăţean, a întregului nostru popor. Muncitorii, ţăranii, intelectualii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, profund devotaţi cauzei socialismului, făuresc noua istorie a României. Tovarăşi, în atmosfera entuziastă cu care întregul nostru popor întîmpină ziua de 1 Mai şi cea de a 45-a aniversare a P.C.R., se integrează organic şi activitatea oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi. Desfăşurînd larg întrecerea socialistă, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderile regiunii, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, au realizat planul producţiei (Continuare în pag. a 3-a) Tribuna centrală In timpuldemonstraţiei oamenilor muncii din Iaşi. Potoiu S. Paul