Flacăra Iaşului, iulie 1966 (Anul 22, nr. 6160-6186)

1966-07-01 / nr. 6160

— 1 ...ol ZÁRAT IASI PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE,U ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.C.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 3oi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ghivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, membri supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretari ai G.G. P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri. Sunt prezenţi vicepreşedinţii, secretarul şi membrii Consiliului de Stat. In tribune se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, numeroşi invitaţi, ziarişti români şi străini. Şedinţa a fost deschisă de tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale. In continuarea discuţiei generale la punctul doi al ordinii de *1 — Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966— 1970 — au luat cuvîntul tovarăşii Constantin Drăgan, Gheorghe Roşu, Neculai Agachi, Remus Răduleţ, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Ţambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaş, Vasile Vîlcu, Ion Nasta, Zaharia Stancu, Teodor Haş, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o întrebare preşedintelui Consiliului de Miniştri în legătură cu bombardarea de către aviaţia S.U.A. a suburbiilor Hanoiului şi a oraşului Haifong din Republica Democrată Vietnam. „Aţi aflat, ca şi mine, din presa noastră — a spus el — că aviaţia americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi Haifongul, cel mai mare port al ţării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El a umplut de Indignare pe noi, deputaţii Marii Adunări Naţionale, şi, desigur, pe toţi cetăţenii ţării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarăşului preşedinte al Consiliului de Miniştri întrebarea: ce atitudine înţelege să ia guvernul ţării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de Nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americii?". Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare în şedinţa de după-amiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naţionale, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziţia guvernului român în legătură cu bombardarea de către aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haifong a fost primită de deputaţi şi invitaţi cu aplauze puternice, îndelungi, şi a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Naţională. A continuat apoi discuţia generală la punctul doi al ordinii de zi. Au luat cuvîntul tovarăşii: Nicolae Petre, Bucur Şchiopu, Veronica Ardelean, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Simionescu, Voinea Marinescu, Alexandru Sencovici, Mihai Suder, Maxim Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Naţională a votat în unanimitate, prin vot secret, Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966—1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunţarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Naţională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de progres şi prosperitate în viaţa poporului român, în înflorirea României socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însufleţire, întreaga asistenţă, în picioare, aplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. . (Agerpres) Licrările Micii Muriri Natuale la consumi de stat Solemnitatea înmînării unor titluri şi ordine cu prilejul „Zilei învăţătorului“ Cu prilejul „Zilei învăţătorului" la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri şi ordine. Au participat un mare număr de învăţători şi profesori, care de-a lungul anilor s-au evidenţiat în mod deosebit în nobila şi frumoasa muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care prin bogata lor activitate şi-au adus contribuţia la dezvoltarea invăţămîntului în ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu vii aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Emil Bodnaraş, Leonte Răutu. Erau de faţă tovarăşii Constanţa Crăciun şi Ilie Murgulescu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ştefan Bălan, ministrul Invăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţămînt şi sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învăţător emerit al Republicii Socialiste România“, „Profesor emerit al Republicii Socialiste România“, Ordinul Muncii clasa a II-a, unor învăţători şi profesori, din învăţămîntul de cultură generală şi din Invăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a inminat înaltele distincţii acordate. Luînd apol cuvîntul, tovarăşul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri a transmis învăţătorilor şi profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorului“, felicitîndu-l pentru înaltele distincţii primite. Partidul şi guvernul, întregul nostru popor — a spus vorbitorul — dau o preţuire deosebită rodnicei activităţi a Învăţătorilor şi profesorilor în îndeplinirea nobilei lor misiuni de formare a omului nou, a omului societăţii socialiste, prin îndrumarea şi educarea tineretului nostru in spiritul profundului ataşament faţă de muncă, al dragostei neţărmurite faţă de patrie, faţă de popor şi faţa de Partidul Comunist Român. Planul cincinal, care se află chiar azi supus dezbaterilor Marii Adunări Naţionale, cuprinde o serie de prevederi importante a căror împlinire va traduce în viaţă sarcinile trasate de Congresul al IX-lea al partidului în ceea ce priveşte dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a învăţămîntului, condiţie indispensabilă pentru desăvîrşirea şi înflorirea economiei, ştiinţei şi culturii în ţara noastră. Partidul şi guvernul au convingerea deplină că Învăţătorii şi profesorii de toate gradele — vor continua cu abnegaţie munca lor fără preget, sădind în inimile şi minţile elevilor dragostea pentru glorioasele tradiţii ale luptei poporului nostru pentru eliberarea socială şi naţională, educîndu-i astfel să devină cetăţeni luminaţi »1 patrioţi, constructori activi şi conştienţi ai socialismului »i comunismului. Distincţiile acordate reprezintă, aşa cum a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Congresul al IX-lea al P.C.R., aprecierea partidului, a întregului nostru popor pentru munca plină de devotament pe care o desfăşoară, zi de zi, cei 175.000 de slujitori ai şcolii, pentru înarmarea tinerei generaţii cu ştiinţa şi cultura înaintată. Cei prezenţi la solemnitate au primit cu căldură cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate de preşedintele Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul, profesorul emerit Nicu Vlad a spus printre altele: Partidul m-a învăţat că a fi dascăl adevărat înseamnă să munceşti cu pasiune, pricepere şi perseverenţă pentru ca elevii să-şi însuşească comorile ştiinţei şi culturii naţionale şi universale, să devină constructori demni ai societăţii socialiste, patrioţi înflăcăraţi, să cunoască şi să cinstească tradiţiile glorioase de luptă ale poporului, ale clasei muncitoare, măreţele realizări obţinute sub conducerea partidului pentru prosperitatea patriei noastre. Mergînd pe această cale, am dorit din toată inima şi am stăruit fără oboseală ca o dată cu însuşirea unor cunoştinţe trainice, elevii mei să trăiască împreună cu mine astfel de sentimente, gîndindu-mă că, în ceea ce ei vor izbuti să înfăptuiască după terminarea şcolii, vor pune ceva şi din căldura Inimii mele şi a tuturor învăţătorilor şi profesorilor lor. înaltele titluri conferite astăzi — a spus profesoara emerită Magdalena Torok, — exprimă deosebita preţuire de care se bucură activitatea didactică şi munca neobosită a învăţătorilor şi profesorilor pentru creşterea fiilor patriei noastre socialiste. Dragostea de părinte a partidului nostru pentru tînăra generaţie, preocuparea permanentă pentru continue dezvoltare a învăţămîntului şi grija pentru slujitorii lui se reflectă în viaţa tuturor şcolarilor. In şcolile din oraşul Satu Mare şi regiunea Maramureş alături de elevii români se pregătesc şi elevi maghiari şi de alte naţionalităţi, care, pe baza drepturilor consfinţite de Constituţie, au posibilitatea de a învăţa în limba maternă şi sunt educaţi în spiritul dragostei şi devotamentului pentru patrie şi partid, al frăţiei dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare în lupta comună pentru desăvîrşirea construirii socialismului. Vorbind despre preţuirea deosebită de care se bucură în ţara noastră munca cadrelor didactice şi arătînd că aceasta se datoreşte grijii permanente a partidului pentru tînăra generaţie şi educatorii ei, profesorul emerit Ion Popescu a spus: Cîţi dintre înaintaşii noştri, dascăli şi cărturari iluştri, n-ar fi rîvnit la cinstea care ni se face nouă astăzi! Le lipseau acestora meritele şi dreptul la o răsplătire similară? Nu! A lipsit numai grija faţă de munca şi de meritele lor. Noi avem fericirea să trăim într-o societate nouă, cu o altă morală, cu alte perspective. De aceea ne şi mîndrim că putem să ne aliniem în rîndurile primelor detaşamente care şi-au văzut, în anii marilor înfăptuiri din ţara noastră, apreciată şi răsplătită munca mai mult decît au sperat vreodată. A luat aP°i cuvîntul învăţătorul emerit Valeriu Chiriac. Partidul — care a chemat întreaga suflare omenească de pe întinsul patriei pe băncile şcolii — a spus el, se bucură în inimile, în sufletele noastre, de cele mai adînci sentimente, de dragoste şi devotament. In ţara care cheltuieşte pentru nevoile învăţămîntului 6,8 la sută din bugetul său, vedem limpede culmile civilizaţiei spre care poporul nostru este condus cu clarviziune şi înţelepciune de partid, în frunte cu Comitetul său Central. Asigurăm conducerea de partid şi de stat că vom şti să aprindem în inimile curate ale elevilor noştri flacăra de nestins a dragostei pentru ţară, pentru poporul nostru, respectul pentru istoria lui eroică. Vom munci neobosit, cu pasiune şi dăruire pentru pregătirea noastră ştiinţifică, profesională, pentru a ţine pas cu tot ce este nou şi valoros în cultura contemporană, fără să uităm o clipă de toate valorile şcolii româneşti din trecut. In încheierea cuvântului lor, vorbitorii au exprimat recunoştinţa faţă de partid şi guvern pentru înalta apreciere acordată activităţii lor, au asigurat în numele tuturor cadrelor didactice că vor munci cu devotament pentru a face din elevii Şcolilor noastre fii credincioşi ai patriei, ai partidului, pentru ridicarea continuă a rolului şcolii în opera de construire a socialismului în ţara noastră, că, alături de întregul popor, îşi vor aduce contribuţia la înfăptuirea importantelor obiective ale planului cincinal, menit să ridice România pe noi trepte ale civilizaţiei şi culturii. La sfîrşitul solemnităţii, conducătorii de partid şi de stat s-au intretinut cordial cu cei prezenţi. (Agerpres) Din noua arhitecție a Iașului. Blocul turn din Irdina Socola. foto: V. Petrescu . OM" B.C.U. „M. EMINESCU* _____IAȘI is. Răspunsul tovarăşului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziţia guvernului român faţă de bombardarea de către aviaţia americană ?5 a oraşelor Hanoi şi Haifong Tovarăşi deputaţi. Răspunzînd întrebării tovarăşului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele: Atacurile aviaţiei americane asupra suburbiilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi asupra oraşului Hanong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omeneşti şi pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internaţional, constituind în acelaşi timp o gravă ameninţare pentru pacea lumii. Nereuşind să înfringă lupta drrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declaraţiile de aşa-zise intenţii paşnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declaraţii. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca şi a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea şi condamnarea generală. Credem că forţele cărora le este scumpă cauza păcii vor acţiona cu hotărlre Pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam, Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acţiuni agresive împotriva R. D. Vietnam, şi atrage în acelaşi timp, în mod hotărît, atenţia guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care şi-o asumă prin continuarea şi intensificarea acestui război. Susţinînd pe deplin poziţia guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat şi necondiţionat bombardamentelor împotriva R.D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forţele militare americane şi celelalte trupe străine intervenţioniste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam ! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frăţească şi să exprim admiraţia noastră faţă de curajul şi bărbăţia cu care el ripostează agresorilor. Sîntem hotărîţi să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material şi moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, a integrităţii patriei sale. Ne exprimăm, tovarăşi deputaţi, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii şi libertății popoarelor. LA IAŞI Mitingul de protest împotriva noilor acţiuni agresive ale S. U. A. în Vietnam Noile acţiuni criminale întreprinse de agresorii americani în Vietnam — bombardarea oraşelor Hanoi şi Haifong, zone cu populaţie densă — au stîrnit o profundă indignare în rîndul locuitorilor oraşului Iaşi. Ieri după amiază, adunaţi, într-un miting de protest în sala Casei de cultură a sindicatelor, reprezentanţii oamenilor muncii din Iaşi — un mare număr de muncitori, intelectuali, funcţionari — şi-au exprimat neliniştea şi dezaprobarea faţă de „escaladarea“ războiului dn Vietnam. Mitingul a fost deschis de prof. dr. docent O. Franke, vicepreşedinte al Comitetului regional de luptă pentru pace. In numele celor peste 150.000 de membri de sindicat din regiune, a luat cuvîntul tov. Pavel Romanescu, secretar al Consiliului regional Iaşi al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. „Muncitorii, inginerii, tehnicienii, toţi oamenii muncii din fabrici şi uzine, de pe şantiere şi ogoare, din instituţiile de învăţămînt, artă şi cultură din regiunea Iaşi — a spus vorbitorul — consideră că prin bombardarea oraşelor din Republica Democrată Vietnam, prin războiul sălbatic dus împotriva Vietnamului de sud, Statele Unite ale Americii săvîrşesc o crimă împotriva umanităţii, încalcă normele elementare ale dreptului internaţional şi agravează situaţia din Asia de sud-est, asumîndu-şi o grea răspundere în faţa popoarelor din întreaga lume. De aceea, sindicatele, oamenii muncii din regiunea noastră îşi exprimă întreaga lor adeziune faţă de politica guvernului Republicii Socialiste România care, reflectînd principiile respectării stricte a libertăţii şi suveranităţii popoarelor, ale dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta sa, fără amestec ,din afară, condamnă cu toată hotărîrea războiul agresiv dus de S.U.A. în Vietnam, cer încetarea imediată a bombardamentelor, retragerea tuturor trupelor străine din Vietnamul de sud. Poporul vietnamez să fie lăsat să-şi reglementeze treburile sale interne, conform voinţei şi aspiraţiilor sale proprii, fără intervenţioniştii americani". „Intelectualitatea ieşeană, cuprinsă de profundă îngrijorare, de revoltă şi de indignare, îşi exprimă cu tărie protestul ei contra acțiunilor viu (Continuare In pag. a 3-a) Un aspect din sală în timpul mitingului. AGENDA Noi blocuri de locuinţe BIRLAD (de la subredacţia ziarului I „flacăra Iaşului“). Acum cîteva zile, constructorii bîrlădeni au predat beneficiarului — I.G.L. — primul bloc de locuinţe din noul cartier ce se ridică în partea de nord a oraşului. Blocul are 40 de apartamente. Exteriorul primului nivel e din plăci de ceramică. La alte două blocuri se execută lucrări de finisaj în interior. PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului“). Pe strada Neculce din localitate se apropie de sfîrşit lucrările la corpul II al blocului de locuinţe Bl — B 2. Se execută ultimele lucrări de finisaj. Acest bloc, cu 40 de apartamente, e al patrulea ridicat în ultima vreme în cartierul Ştefan cel Mare. Folosesc raţional materialele Economisirea materialelor constituie una dintre preocupările permanente ale colectivului de muncă de pe Şantierul „Complex comerical“ din cartierul Copou din Iaşi. Astfel, constructorii, din rindul că-‘ rora se evidenţiază Belausov Foca, Gheorghe Talmaciu, Dumitru Buiceag, Vasile Rată, Ilie Sîrbu, Gheorghe Olăraşu, Teodor Avîrvăru şi alţii, au reuşit ca printr-o raţională folosire a materialelor şi prin micşorarea pierderilor admisibile să reducă la fiecare lucrare consumurile specifice de materiale. Aceasta a contribuit la realizarea, de către şantier, de la începerea lucrărilor şi pînă acum, a unor economii în valoare de circa 25.000 de lei peste sarcina planificată, depăşindu-se în acest fel angajamentul pe primul semestru al anului în curs. LA BÎRLAD Un magazin cu articole pentru copii BÎRLAD (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului"). Pe strada Republicii din Bîrlad, vizavi de restaurantul „Moldova", s-a deschis un ma gazin cu articole pentru copii, dealul, complet renovat şi dotat cu mobilier modern, oferă condiţii, dintre cele mai bune de deservire. Magazinul are raioane de confecţii cu expunere directă, raioane de tricotaje, jucării etc. Magazinul cunoaşte o afluenţă mare de cumpărători. Expoziţie de pictură PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului"). Zilele acestea, în holul Casei raionale de cultură din Paşcani s-a deschis o expoziţie de pictură cu lucrări ale tinerilor artişti amatori, membri ai cercului de artă plastică (secţia externă a Şcolii populare de artă din Iaşi). Exponatele sunt sem nate de Constantin Popovici, Mar cela Bîrgăoanu, Vasile Marţolea şi alţii. Insilozează ierburi Ţăranii cooperatori din Ţuţora acordă toată atenţia asigurării bazei furajere necesare pentru iernarea animalelor. Lucerna de la prima coasă a fost depozitată în apropierea fermelor de animale, finul a fost cosit etc. Totodată, au fost însilozate peste 120 de tone de diferite ierburi.