Flacăra Iaşului, iunie 1967 (Anul 23, nr. 6444-6469)

1967-06-01 / nr. 6444

X 1 Principala preocupare a lucrătorilor de pe ogoare este în momentul de faţă întreţinerea culturilor prăşitoare. Bunii gospodari au început din timp şi pregătirile pentru secerişul păioaselor. Dar ei nu se mărginesc numai la aceste acţiuni care privesc recolta anului în curs, ci se gindesc încă de pe acum şi la producţia viitorului an agricol. Prima măsură in această direcţie este legată de sporirea fertilităţii solului cu îngrăşăminte naturale. Sigur că terenurile sunt deocamdată ocupate de culturi şi nu poate fi acum vorba de fertilizarea lor. In schimb e momentul cel mai potrivit pentru tăraiul gunoiului de grajd la marginea tarlalelor. Şi asta pentru că în prezent atelajele şi restul mijloacelor de transport nu sînt atît de solicitate la alte treburi. La fel au chibzuit şi organele agricole cînd au stabilit, pe unităţi, grafice pe baza cărora trebuie să se transporte acum îngrăşămintele la cîmp. In unele locuri e drept că această acţiune e privită cu atenţia cuvenită. E cazul cooperativelor agricole din raioanele Paşcani şi Hîrlău, de exemplu, care duseseră pe cîmp pînă la începutul acestei săptămîni peste trei sferturi din cantităţile de îngrăşăminte prevăzute în plan. E drept că importante cantităţi s-au transportat şi în raioanele Iaşi şi Huşi. Faţă de rezervele existente aici, rezultatele sunt însă mult prea mici. Aceeaşi apreciere se poate face şi despre unităţile agricole cooperatiste bîrlădene şi vasluiene care n-au realizat nici o treime din plan. Există, din păcate, şi numeroase unităţi în care stadiul acestei acţiuni este cu totul nesatisfăcător. Cooperativele din raionul Negreşti, de pildă, n-au cărat în platforme decât 6.000 de tone de gunoi, adică de circa cinci ori mai puţin decât cele din raionul Paşcani. De reţinut că aici s-au evaluat cele mai mari stocuri de îngrăşăminte naturale, ceea ce dovedeşte că nici în anii din urmă acestea n-au fost valorificate. Nu mai vorbim de cooperativele agricole din comunele subordonate oraşului Iaşi, care în cursul lunii mai abia au transportat 600 de tone. Intîrzierile semnalate demonstrează că în unele raioane consiliile agricole şi uniunile cooperatiste s-au mulţumit să întocmească graficele de acţiune fără a mai urmări ce se face pentru realizarea prevederilor. Nu e încă prea tîrziu pentru recuperarea răminerilor în urmă ce se constată la transportul îngrăşămintelor naturale. In această acţiune trebuie mobilizate de îndată toate forţele în aşa fel ca la declanşarea secerişului, întreaga cantitate de gunoi de grajd să se găsească în platforme la marginea tarlalelor. Pînă la declanşarea secerişului TOATE MASAMINTELE NATURALE LA MARGINEA OGOARELOR! Pe vîrful Rarăului, Foto: ing. M. Oprişor Ridicarea calificării muncitorilor în întreprinderi (urmare din pag. 1) ca şi ceilalţi? La fel, Neculai Forăscu mai adaugă in plus şi faptul că nu toţi lectorii sunt specializaţi în probleme tipografice şi din această cauză lecţiile predate sunt generale, la suprafaţă, fără o analiză profundă a problemelor importante pe care le ridică meseria de tipograf. „ Discutînd această problemă cu inginerul Augustin Morar, directorul întreprinderii şi cu Traian Babor, şeful serviciului personal-învăţămînt, aflăm că cursurile de ridicare a calificării nu au fost organizate diferenţiat pe categorii de calificare. Mai precis, cei de categorie superioară sunt înscrişi la acelaşi curs cu cei de categorie inferioară. Intr-o asemenea situaţie, concluzia noastră este că muncitorii cu o înaltă calificare, care absentează de la cursuri pot fi absolviţi de orice critică. Critica puţind fi adresată, de data aceasta, celor ce s-au ocupat de organizarea cursurilor de ridicare a calificării. Justă s-a dovedit şi critica cu privire la slaba pregătire a unor lectori. Ne-a surprins însă părerea exprimată de conducerea întreprinderii, cum, că la subunitatea din Bîrlad cursurile de ridicare a calificării îşi desfăşoară foarte bine activitatea. La faţa locului, însă, am constatat că aici cursurile de ridicare a calificării există, sînt sublime, vorba lui Caragiale,... dar lipsesc cu desăvîrşire. ...sau care aşteaptă indicaţii entru conducerea întreprinderii regionale de electricitate, faptul că noi ne-am interesat despre problema ridicării calificării profesionale a constituit o surpriză. Ne-au fost prezentate de către tov. Laurenţiu Sava, inginerul şef adjunct al întreprinderii şi de către inginerul Viorel Grămăticu o serie de activităţi prin care întreprinderea urmăreşte ca fiecare muncitor să cunoască cel puţin minimum de cunoştinţe profesionale privind diversele probleme pe care le ridică producţia. Aceste activităţi sunt deosebit de importante şi îşi demonstrează tot mai mult eficienţa, dar ele fac parte din categoria sarcinilor de serviciu şi nicidecum nu pot înlocui cursurile de ridicare a calificării profesionale. Constantin Ţuţuianu, inspector cu probleme de invăţămint pe întreprindere, dumirindu-se că între cursurile de calificare şi cele de ridicare a calificării există o deosebire destul de mare (ca să se dumirească a trebuit cam mult timp) a încercat să ne prezinte o serie de cauze obiective, ad hoc înjghebate, care au împiedicat înfiinţarea cursurilor de ridicare a calificării. Care sunt acestea? 1) Majoritatea muncitorilor, pînă nu de mult necalificaţi, abia au absolvit cursurile de calificare; 2) Organul tutelar nu le-au trimis nici un fel de indicaţii in acest sens. La care noi îi răspundem că tocmai datorită faptului că foarte mulţi muncitori şi-au obţinut recent calificarea, înfiinţarea cursurilor de ridicare a calificării constituie o necesitate de prim ordin şi că nu organul tutelar trebuie să hotărască dacă sunt sau nu necesare cursurile de ridicare a calificării, ci întreprinderea, pe baza analizei cerinţelor producţiei, încercăm să credem că la I.R.E. vor fi organizate, măcar de aici înainte cursuri de ridicare a calificării. Şi cînd spunem aceasta ne bazăm pe recunoaşterea necesităţii organizării acestor cursuri de către conducerea întreprinderii şi organizaţia de partid. Sperăm ca această recunoaştere să nu fie formală. P AGENDA Articole de folosinţă îndelungată, cu plata în rate Incepînd de astăzi, 1 iunie, ia magazinele de specialitate din oraşul şi regiunea Iaşi se vor putea cumpăra, cu plata în rate, următoarele articole din import: inciLt; aifjct.i cutat: uc Iduiu (cu eXcep(.icu apeiia.luxui prim), toate tipurile de acordeoane, pickupurile „Ziphona" cu un număr nelimitat de discuri la cerere (tot în rate). Celor mici, părinţii le vor putea cumpăra aparatele „Diascol" pentru proiecţia diapozitivelor. E doar 1 Iunie. Din nou cu undiţa In împărăţia apelor a fostlinişte. Timp de o lună, cit a durat perioada de interdicţie. După sezonul de prohibiţie începe un nou sezon de pescuit. In apele libere pentru pescuit, cei care posedă un permis în regulă, cu cotizaţia achitată la zi, incepînd de mîine, 2 iunie, pot arunca din nou undiţele. La pescuit nu se urează succes. Totuşi o întîlnire cu crapul acela (ştiu eu cit să fi avut?), pe care l-am scăpat anul trecut, ne-o putem dori fiecare dintre noi. Chiar dacă nu se mai întoarce, rămîne totuşi acea întîlnire cu luciul odihnitor al apei, în tovărășia unei undițe. Primii oaspeţi la băile Strunga PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului“) Renumită nu numai pentru apele ei bogate în sulf, indicate în afecţiunile reumatismale şi hepatio-biliare, ci şi prin pitorescul locurilor, staţiunea balneară Strunga este căutată an de an de un număr tot mai mare de oameni veniţi la odihnă şi tratament, precum şi turişti. Acum cîteva zile, staţiunea a primit cum se cuvine primii paspeţi. Amintim că a fost mărit spaţiul de cazare faţă de anul trecut. De asemenea, subliniem că pentru automobilişti a fost construit un camping şi un teren de parcare. E un „bine aţi venit" la care numeroşii oaspeţi din acest an nu vor rămîne indiferenţi. „ Cuie Pînă în prezent se cunosc trei feluri de cuie cuie de lemn, cuie de metal şi... cuie la adresa unor persoane. Mai mulţi săteni din comuna Tăcuta, ne cer să vorbim mai intii despre cuiele de metal de 20 de cm., pentru care ei au Întreprins adevărate expediţii. Tot căutind cuiele amintite au trecut din cooperativă de consum în cooperativă de consum şi pe la Codăieşti, şi pe la Dobrovăţ, şi pe la Scinteia etc. După două săptămîni, au găsit in comuna Grajduri cuiele, nepreţuitele cuie. Oamenii se întreabă, pe drept cuvînt, a cui e vina şi cui se pot adresa. Credem că, bineînţeles, conducerii U.R.G.C. Iaşi, care ar trebui să se ocupe şi de aprovizionarea cooperativelor de consum amintite. Considerăm acesta tot din cui. „Probe“ costisitoare In luna martie, cooperativelor agricole din Perieni, Probota, Vlădeni, Bivolari, Andrieşeni şi Trifeşti le-au fost livrate 6 tocători de furaje, fabricate la Constanţa. Cooperativele au plătit 120.000 de lei. Pe urmă au încercat să toace furajele. Dar, surpriză un foc să intre in val, furajele zboară pe deasupra cuţitelor. „Nu-i nimic — a răspuns oficiul de aprovizionare al U.R.C.A.P. la sesizarea primită — aşa-i la Început, pînă trece perioada de probă, că pe urmă o să meargă strună“. Cooperativele au crezut şi au perseverat. Degeaba. „Vom chema un reprezentant al întreprinderii producătoare — a răspuns altei sesizări oficial — dar pină atunci mai probaţi, nu vă daţi bătuţi. Tovarăşii din cele 6 cooperative nu se dau bătuţi şi tot probează. Costisitoare „probe“ ! Noaptea sau ziua, din neatenţie, cineva ar putea suferi un accident, datorită lipsei capacului de la această gură de canalizare. Pentru gospodarii oraşului, precizăm timpul de cînd lipseşte : şase luni, şi locul: Splaiul Bahlui nr. 12. Poate va fi găsită o soluţie ... DE CONDUCĂTORII AUTO ŞI PIETONI DEPINDE PREVENIREA ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE In oraşul Iaşi, unde parcul de autovehicule, proprietate de stat şi personală, a cunoscut o creştere rapidă in ultimii ani, prin grija organelor locale s-au luat o serie de măsuri menite să contribuie la buna desfăşurare a circulaţiei rutiere. Merită a fi scoasă în evidenţă recenta măsură de interzicere a claxonatului cu scopul de a reduce zgomotul produs de autovehicule, atît de dăunător sănătăţii şi liniştei locuitorilor oraşului. O dată intrată în vigoare această măsură, se impune, din partea tuturor celor ce folosesc drumurile publice, în calitate de pietoni sau conducători auto, să respecte cu stricteţe regulile de circulaţie pentru a evita accidentele, fiecare dintre noi cunoscînd urmările acestora: răniri sau decese de persoane, degradări de autovehicule, distrugeri de materiale şi privaţiunea de libertate pentru cei vinovaţi de comiterea lor. Pentru a înţelege mai bine însemnătatea asigurării siguranţei circulaţiei rutiere, trebuie sesizat un lucru deosebit de important : nici un accident nu se produce întimplător, nu se datorează unor cauze independente de voinţa şi posibilitatea oamenilor de a le preveni şi evita. Accidentele de circulaţie se produc din vina oamenilor şi, în primul rînd, din vina unor conducători auto ce nu respectă normele legale de circulaţie, privesc cu uşurinţă condamnabilă obligaţiile lor profesionale prevăzute de lege. Cele mai frecvente cauze ale accidentelor de circulaţie ce s-au comis în anii precedenţi au fost : conducerea autovehiculelor sub influenţa alcoolului, conducerea cu viteză mai mare decit cea prevăzută de lege, depăşirile neregulamentare, nefolosirea corectă a luminilor şi semnalizatoarelor pe timp de zi şi de noapte, conducerea autovehiculelor cu defecţiuni tehnice etc. Şi după interzicerea claxonatului se observă că unii conducători auto nu respectă regulile de circulaţie. Astfel, la unele marcaje pentru trecerea pietonilor, nu este respectată prioritatea acestora, punîndu-li-se viaţa în pericol. Aşa au procedat, zilele trecute, Ştefan Cruceanu de la F.R.B., Mihai Anasia de pe motocicleta 46—Iş—255, Constantin Pascal de pe autocamionul 21 —Iş—192, Constantin Moraru de pe autovehiculul 1—Iş—534, Elena Ureche, de pe autoturismul 3-B-8531 ş.a. Mai grav este faptul că sînt încă unii conducători auto care urcă la volan sub influenţa alcoolului. Cîţiva dintre ei : Grigore Amaximoaie (1 —Iş—2301, D.R.T.A.), Dumitru Enea (1—II—2101, proprietate personală). In condiţiile interzicerii claxonării, efectuarea depăşirilor, schimbarea direcţiei de mers, conducerea cu viteză mare, acordarea priorităţilor etc., nemaifiind precedate ca în trecut de avertizarea sonoră, se impune respectarea strictă a tuturor obligaţiilor şi prevederilor legale necesare evitării producerii accidentelor. La respectarea strictă a acestor reguli, o contribuţie deosebită trebuie s-o aducă factorii cu munci răspundere din cadrul unităţilor deţinătoare de autovehicule, şefii de garaje şi revizorii tehnici. Ei au obligaţii legale, corespunzătoare funcţiei pe care o deţin, de a verifica şi împrospăta cunoştinţele de circulaţie şi profesionale ale conducătorilor auto, de a controla starea acestora la plecarea în cursă. Este cunoscut faptul că principalul factor care contribuie la producerea accidentelor de circulaţie este factorul uman. Aceasta impune respectarea strictă a obligaţiilor legale privind circulaţia pe drumurile publice de către conducătorii auto, călători, pietoni in rîndul cărora se observă încă indisciplină. Cu toate că organele de miliţie, cu sprijinul organelor de stat, au desfăşurat pînă în prezent o vastă muncă de popularizare a regulilor de circulaţie, folosind toate mijloacele existente în raza oraşului şi de care toţi cetăţenii au luat cunoştinţă, mai sunt unii care nu vor să le respecte, devenind refractari cînd li se atrage atenţia. Pietoni ca Gh. Popovici, Cristina Culicovschi din str. A. Panu 72, Mihai Dănilă din str. Ştefan cel Mare 52, Zaharia Georgescu din str. Decebal 18 ş.a. obişnuiesc să traverseze strada neasigurîndu-se, prin faţa maşinilor şi prin locuri nemarcate. Ei n-au respectat regulile de circulaţie. Cei care nu respectă aceste reguli pot deveni victime ale accidentelor de circulaţie. Poate atunci vor avea remuşcări, dar va fi prea tîrziu. Noi vom continua şi in viitor să desfăşurăm o muncă susţinută de popularizare şi respectare a regulilor de circulaţie, dar pentru ca această muncă să fie încununată de succes, este necesar şi aportul factorilor cu munci de răspundere din cadrul instituţiilor şi întreprinderilor, al fiecărui cetăţean. Lt. colonel ILIE BUCHIR locţiitorul şefului Direcţiei miliţiei regionale - Iaşi TRAGEREA AUTOTURISMELOR LOTO Au mai rămas cîteva zile în care vă mai puteţi procura bilete pentru tragerea autoturismelor Loto din 6 iunie a.c., la care se atribuie, în afara autoturismelor, 40 de excursii prin tragere la sorţi în R.S.F. Iugoslavia cu vizitarea coastei Dalmaţiei, cu o durată de 17 zile, premii de valoare variabilă şi premii fixe în bani. Cu 40 de lei puteţi participa la toate cele 20 de extrageri, în total 80 de numere. Luni, 5 iunie, ultima zi de vînzare a biletelor. SE PRIMESC ÎNSCRIERI pentru concursul de admitere la Şcoala profesională textilă, specialitatea ţesătorie şi finisaj. Candidaţii — băieţi şi fete — trebuie să fie absolvenţi ai şcolilor generale, avînd vîrsta maximă de 18 ani. Sunt necesare următoarele acte : — cerere de înscriere tip — certificat de naştere în original şi copie — certificatul de absolvire a şcolii generale în original — certificatul medical eliberat de policlinică cu toate analizele — dovadă de salarizare a părinţilor de la întreprindere sau de la cooperativa agricolă de producţie. CONCURSUL DE ADMITERE VA AVEA LOC INTRE 1—10 IULIE 1967, LA URMĂTOARELE MATERII : — Limba română — scris şi oral — Matematică — scris şi oral înscrierile se fac între 1 şi 30 iunie 1967. zilnic, între orele 10—14, la sediul întreprinderii Ţesătura de mătase „Victoria", Iaşi, strada Primăverii nr. 2. SPARTACUS ecran panoramic seria I şi p II-a,. INTERPREŢI: Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton, Peter Ustinov, Tony Curtis, Herbert Lom. ,,u }. Film distins cu premiul „Oscar" — 1960 pentru cel mai bun rol secundar masculin (actorului Peter Ustinov) cea mai bună fotografie cea mai bună scenografie cele mai bune costume Se angajează: — un inginer principal mecanic — un inginer principal sau inginer diriginte de şantier — un inginer principal sau ingineri proiectanţi — un inginer principal energetic — un contabil şef la secţia reţele Iaşi — un şef de depozit — un tehnician I — diriginte de şantier — tehnicieni proiectanţi — magazineri — dactilografă sau secretar dactilografă •— statistician I plan organizarea muncii, la sectorul reţele Vaslui pentru loturile raionale ale şantierelor construcţii-montaj Iaşi î — tehnician I sau II — loturile Birlad, Vaslui, Huşi şi Paşcani. — contabil I — lotul Huşi. Cei interesaţi se vor adresa întreprinderii regionale de electricitate laşi, serviciul personal—învăţămînt, strada Uzinei nr. 38. — un economist principal preţ de cost — serviciul plan ; — un ^ statistician — serviciul plan; — un achizitor — serviciul de aprovizionare, — un magaziner principal — serviciul de desfacere ; — muncitori necalificaţi. pentru cursurile de calificare in meseria de zincatori angajează: UZINA METALURGICA IAŞI Muncitorii trebuie să aibă virsta maximă de 35 de ani, stagiul militar satisfăcut şi să fie absolvenţi a cel puţin 7 clase elementare. Relaţii suplimentare se pot obţine de la Uzina metalurgică Iaşi — serviciul personal — şoseaua Ţuţora nr. 132. * FLACĂRA SASULUI PAGINA 3 . Se primesc înscrieri pentru LICEUL ECONOMIC VASLUI care funcţionează în localul Liceului nr. 2, cu secţia „CONTABILITATEPLANIFICARE“ Durata de studii 4 ani, după care absolvenţii primesc diploma de bacalaureat în specialitate, sunt repartizaţi în producţie, putînd urma şi învăţămîntul superior. Concursul de admitere începe la 17 iunie, candidaţii fiind examinaţi la LIMBA ROMÂNĂ şi MATEMATICĂ (scris şi oral). Se primesc candidaţi absolvenţi a 8 (7) clase, indiferent de localitatea unde au domiciliul. Informaţii suplimentare, zilnic, la secretariatul şcolii, telefon 529. Se execută şi pentru populaţie pentru întreprinderi lucrări de pardoseală din dale de policlorură de vinil în culori ,şi modele diferite. Cei interesaţi se vor adresa ÎNTREPRINDERII „PROLETARUL" Iaşi, strada Cloşca nr. 28, telefon 1852, serviciul producţie. O cursă rapidă de călători va intra în vigoare incepînd cu data de 1 iunie 1967, pe traseul IAŞI--VĂRATEC-AGAPIA cu plecarea din Iaşi la ora 6. Plecarea din Văratec la ora 17. Durata unei curse este de 4 ore.TSU între VARATEG şi AGAPIA circulă zilnic cite două curse. Concurs pentru ocuparea unui post de inginer silvic principal la Grădina botanică Condiţii: — studii superioare de specialitate — cinci ani vechime în funcţie De asemenea, angajează: — doi lăcătuşi mecanici. Cei interesaţi se vor adresa Universităţii „Al. I. Cuzaf“ Iaşi — inginer proiectant şef — inginer proiectant şef—specialitatea căi de comunicaţii — inginer proiectant — specialitatea electrotehnică — tehnician I devize — desenator tehnic I — tehnician I—norme pentru proiectare — tehnician I — construcţii — tehnician I — norme — şef serviciu organizarea muncii — gestionar — contabil I — contabil II angajează IE81EE11 m lllii-IOij laȘ I Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. 1306/1965. Se angajează: muncitori necalificați pentru muncă în subteran și la suprafață, la construcții provizorii. Cei interesați se vor adresa la Exploatarea minieră Certej-Săcarimb cu sediul in comuna Certejul de sus, raionul Ilia, reg. Hunedoara. Se asigură cazarea în comun, masa la cantină, contra cost și salarizarea în conformitate cu prevederile H. C. M. nr. 1116. l