Flacăra Iaşului, septembrie 1967 (Anul 23, nr. 6521-6546)

1967-09-01 / nr. 6521

\ A A. i V y AGENDA Prezentare de noi modele de confecţii Azi, la ora 17, O. C. L. „Textile - încălţăminte“ Iaşi organizează, la magazinul nr. 24 „Elegant“ din Piaţa Unirii, o prezentare de modele de confecţii specifice sezonului rece. Deşi este vorba de confecţii pentru sezonul rece, salutăm cu căldură măsura luată. Turneul Teatrului Mic In cadrul unui turneu în Moldova, Teatrul Mic din Capitală va prezenta şi la Iaşi un ciclu de spectacole cu piesa „Doi pe un balansoar“ de William Gibson, având ca interpreţi pe Leopoldina Bălănuţă şi Victor Rebenciuc. Spectacolele au loc în zilele de luni 4 şi mărfi 5 septembrie orele 20, în sala Casei tineretului. Premiere cinematografice Iubitorii celei de a 7-a arte vor putea viziona în cursul lunii septembrie, la Iaşi, următoarele premiere cinematografice: Filmul românesc „Castelanii", „Cum să furi un milion" (producţie a studiourilor americane), „Surcouf, tigrul celor 7 mări" (coproducţie franco-hispano-italiană), şi „Recompensa“ — film american — toate la cinematograful „Victoria". In sala cinematografului „Republica" vor rula în premieră filmele: „Pantera neagră" (R.D.G.), „Un hectar de cer" (producţie italiană cu Marcello Mastroianni) şi „Faraonul" (film polonez în două serii). La cinematograful „Tineretului" au fost programate filmele: „Prizoniera din Caucaz" (producţie sovietică) şi „Lupoaica" (producţie a studiourilor bulgare). Donjuanul satului şi scandalagii Pînă acum, Toader N. Carabinieru, din satul Pădureni, raionul Huşi, are la activul său şase concubinaje cu femei de prin comunele megieşe. Nu degeaba i se spune „donjuanul satului“. In plus, mai are o „calitate" : as al bătăilor. Devastator de inimi şi de fălci, Toader N. Carabinieru o duce ca un paşă, deoarece organele în drept nu-i spun nici: „dă-te mai încolo". Liniştea harnicilor şi paşnicilor locuitori ai Pădurenilor mai este des tulburată şi de cîţiva tineri specializaţi in bătăi şi scandaluri. Unul dintre ei este Petru I. Toma, care are slăbiciuni numai pentru bătăile la nunţi ori petreceri, iar altul, Ion T. Grecu, şofer la Autobaza Huşi, care se laudă cu ultima sa „ispravă" , a bătut vitejeşte paza obştească din satul Davideşti ! Dorim ca această ştire să ajungă şi la cunoştinţa Miliţiei raionale Huşi. Asta pentru ca cele trei... podoabe amintite mai sus să nu creadă că sunt chiar de capul lor! Necazul unui ciubucar PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului"). Stafia de salvare din Paşcani. Telefonul sună prelung. De la celălalt capăt al firului, o persoană cere de urgenţă să sosească salvarea pentru a transporta un bolnav în stare gravă la spital. Se cer cîteva lămuriri asupra stării bolnavului, apoi se dă răspunsul: „sosim imediat !". Pînă aici totul a decurs normal. Dar, cînd să trimită salvarea, ia-o de unde nu-i ! Celelalte sînt plecate în raion. Aici era de serviciu cea cu nr. 31-Is-333. Dar acum, cind era nevoie, se alia în cursa... depozitul de mobilă — domiciliul unui salariat de la spital. Şoferul era tare necăjit: studioul nu încăpea în maşina salvării ! Clientul lui trebuia să ia un autocamion. Ciubucul era ciuntit ! „De ce nu se construiesc asemenea maşini pe măsura unui studio ? Constructorii ăștia n-au pic de orientare !“. Să vedem ce... orientare va avea conducerea Spitalului raional din Pașcani. Vedere din Bucegi. CARNET JURIDIC * Moraru Marcela, salariată la Fabrica de confecţii Vaslui, cere să se comunice dacă şi în ce condiţiuni beneficiază de concediul anual de odihnă angajaţii trimişi de unităţi să urmeze şcoli în scopul pregătirii profesionale. Din cuprinsul circularelor C.S.P.O.M.S. nrele 8820/960 şi 1824/819/963 rezultă că angajaţii trimişi de unităţi să urmeze şcoli în vederea pregătirii lor profesionale (de exemplu, cursurile de scurtă durată organizate în baza H.C.M. 129/59, şcolile tehnice de maiştri, cursurile postuniversitare etc.) au, în temeiul art. 133 lit. c. Codul muncii, vechimea neîntreruptă în muncă pe întreaga perioadă de pregătire şi beneficiază deci de toate drepturile corespunzătoare calităţii de angajat. Concediul de odihnă se acordă integral în anul reîncadrării în muncă, cu condiţia ca angajatul în cauză să nu fi beneficiat în acel an de vacanţa şcolară de vară. Durata concediului anual de odihnă este aceea cuvenită pentru funcţia îndeplinită după reîncadrarea în muncă, luîndu-se în considerare — dacă este cazul — şi concediul suplimentar care se acordă în condiţiile H.C.M. 1478/952 pentru munca prestată în împrejurări deosebite, corespunzător cu timpul lucrat în asemenea condiţii. ’1- Neculai A., cu domiciliul neindicat, se interesează dacă şi în ce condiţiuni pensionarii pentru limită de vîrstă, reîncadraţi in muncă, pot cere transformarea pensiei la care au fost înscrişi în pensie de invaliditate. Potrivit dispoziţiuniilor articolelor 52 din legea 27/966 şi 63 din H.C.M. 252/967, pensia pentru limită de vîrstă a unui pensionar, care continuă activitatea şi care devine invalid ca urmare a unui accident de muncă, a unei boli profesionale sau tuberculozei poate fi transformată, la cererea pensionarului, în pensie de invaliditate cauzată de accident de muncă, boală profesională sau tuberculoză. In caz de transformare a pensiei, plata® noului drept se va face din prima zi a lunii următoare introducerii cererii de transformare, împreună cu actele necesare. * Durlan Petru, domiciliat în comuna Podu Iloaiei, str. Naţională nr. 25, ne informează că i s-a desfăcut contractul de muncă în baza art. 20 lit. d Codul muncii pe data de 22 aprilie 1967 şi că s-a reîncadrat în muncă la altă unitate pe data de 26 mai 1967. întreabă dacă pentru perioada aprilie-august 1967 este îndreptăţit la alocaţia de stat pentru copii şi dacă ea trebuie plătită de vechea sau noua unitate. In conformitate cu dispoziţiunile cuprinse în capitolul XI din Instrucţiunile 1515/966, angajaţii care au beneficiat de alocaţia de stat pentru copii şi cărora li s-a desfăcut contractul de muncă în condiţiile art. 16/1, 20 lit. a,b,d,i.j şi alineatul ultim din Codul muncii, au dreptul să primească alocaţia de la vechea unitate, în continuare, pînă la reîncadrarea în muncă, însă, nu mai mult de trei luni de la data desfacerii contractului de muncă, calculate conform punctului 58 din Instrucţiuni. Acest din urmă text prevede că naşterea, modificarea sau încetarea dreptului la alocaţie operează cu începere de la 1 a lunii în curs, sau a lunii următoare, după cum situaţiile care determină naşterea, modificarea sau încetarea acestui drept s-au produs înainte de 15 inclusiv, sau după ziua de 15 a lunii. In situaţia descrisă de dumneavoastră, întrucît vi s-a desfăcut contractul de muncă la 22 aprilie şi v-aţi reîncadrat în muncă la 26 mai (în ambele cazuri după ziua de 15 a lunii), urmează să primiţi alocaţia de stat pentru copii în lunile aprilie şi mai 1967 de la vechea unitate, iar începînd din luna iunie 1967, de la unitatea la care v-aţi reîncadrat. * A. Nanu, cu domiciliul neindicat, arată că nu poate presta munca încredinţată din cauza stării sănătăţii, că în unitatea în care este încadrat nu i se poate asigura o muncă corespunzătoare şi că i se refuză transferarea. Cere să se precizeze dacă, desfăcînd din iniţiativa sa contractul de muncă, îşi menţine vechimea neîntreruptă în cîmpul muncii. Da. Articolul 133/1 lit. c. Codul muncii prevede că vechimea în muncă se consideră de asemenea neîntreruptă și în cazul în care angajatul se reîncadrează în muncă în termen de 90 de zile de la desfacerea contractului său de muncă în baza art. 19 Codul muncii (desfacerea contractului de muncă din iniţiativa angajatului), dacă această măsură a fost luată din cauză că el nu-şi poate executa munca datorită stării sănătăţii, constatată prin certificat medical oficial, şi nici nu i se poate oferi în aceeaşi unitate o altă muncă corespunzătoare stării sănătăţii şi calificării sale profesionale. TRAIAN BOTFZ consilier juridic Din noua arhitectură a cartierului Galata din Iaşi Curs de specializare pentru ingineri şi tehnicieni La Fabrica de ulei „Unirea" s-a organizat un curs de specializare pentru toţi inginerii şi tehnicienii din fabrică. Ei au la dispoziţie, prin cabinetul tehnic, cele mai cunoscute reviste de specialitate din lume în materie de industrie alimentară. Pentru sporirea eficacităţii specializării, inginerilor şi tehnicienilor li s-au repartizat teme de studiu după care întocmesc referate. Acestea sunt apoi prezentate în faţa întregului colectiv de cadre tehnico-inginereşti, însoţite de scheme tehnologice, fotografii şi planşe comparind diverse rezultate. • Pînă în prezent, au fost expuse referate despre cele mai noi metode de prelucrare a seminţelor oleaginoase, sisteme avansate de rafinare a uleiurilor vegetale, metode de preparare a noului produs — halvaua, care va intra în fabricaţie. Specializarea inginerilor şi tehnicienilor este susţinută şi de legăturile dintre fabrică şi Institutul de cercetări alimentare din Bucureşti şi Institutul politehnic din Iaşi. RADIO IAŞI pe 285 m. lungime de undă Programul de dimineaţă; 5.30 Buletin de ştiri; 5.35 Muzică de fanfară; Melodii de estradă ; 6.00 Emisiune pentru sate ; 6.10 „Hai la horă, măi flăcăi" — program de cîntece şi jocuri populare româneşti; Momente vesele din operete; 6.45 Pe teme medicale ; 6.55 Melodii distractive ; 7.20 Vă invităm să notaţi în agenda dumneavoastră. Ediţie de prînz (12—13) : Buletin de ştiri; Album muzical ; Voci din fonoteca de aur ; Continuarea albumului muzical; Revista presei regionale ; Muzică din filme. Programul de seară: 16.00 Itinerar cultural-artistic; 16.15 Mozaic pe portativ; 17.00 Emisiune economică; 17.15 Voci care au cucerit lumea; 17.30 Odă limbii române; 18.00 La microfon solişti şi formaţii artistice de amatori; 18.15 Muzică uşoară românească; 18.30 Radiojurnal; 18.40 Estrada muzicală; 19.00 Emisiune pentru femei; 19.15 Muzică populară la cererea ascultătorilor; 19.40 Muzică uşoară de pretutindeni; 20.00 Seară de muzică simfonică. (In pauză pagini de antologie literară); 22.15 Melodii populare româneşti; 22.35 Muzică uşoară. TELEVIZIUNE 17.30 Campionatele mondiale de lupte greco-romane. Transmisiune de la Patinoarul 23 August; 19.30 Telejurnalul de seară; 19.50 Buletin meteorologic; 20.00 Studioul muzical. Prolog la cel de-al IV-lea Concurs şi Festival Internaţional „George Enescu" ; 20.30 Reportaj '67. „Unde cresc vapoarele"; 21.00 Reflector; 21.15 Film artistic: „Primul an de căsnicie“; 22.35 Filmele documentare: „Hanoiul de la răsărit la asfinţit" şi „Copilărie furată"; 22.50 Telejurnalul de noapte. SPECTACOLE CINEMATOGRAFE : VICTORIA, (orele 9; 11.15; 14.30; 16.45; 19; 21.15), la Teatrul de vară orele 20: „Pescarul din Louisiana1"; REPUBLICA, (orele: 9; 11.45; 15; 17.45; 20.30), la Grădina Rîpa Galbenă, orele 20: „Crăciun însîngerat"; TINERETULUI, (orele 9. 11): „Un nou Ghilgameș", orele 14.30; 16.45; 19; 21.15: „Neveste periculoase"; NICOLINA (orele 16; 18. 20): „Inspectorul de poliţie". In regiune: BIRLAD, cinema Victoria „Jandarmul la New York" (cinemascop); Cinema Bîrladul „Un film cu o fată fermecătoare“; VASLUI: „Acei oameni minunaţi în maşinile lor zburătoare" (cinemascop); HUŞI: „Cimarron" (cinemascop); PAŞCANI: „Maiorul şi moartea" (cinemascop). Vreme In general frumoasă cu cerul mai mult senin. Vîntul va sufla slab din sectorul vestic. Temperatura aerului uşor variabilă; minimele vor fi cuprinse între 9 şi 12 grade, iar maximele între 22 şi 26 grade. La F. R. B. Un nou procedeu de rectificare BIRLAD (de la subredacţia ziarului „Flacăra laşului") In urma unui studiu teoretic şi a posibilităţilor de realizare în practică a unui dispozitiv cu ajutorul căruia se poate schimba procedeul de rectificare finis (calea de rulare — rectificare circulară) la F.R.B. se aplică în prezent un nou sistem de rectificare — rectificarea în cruce — la rulmenţii oscilanţi reperul 1. Acest nou procedeu a eliminat operaţia de rodaj şi aduce însemnate economii de pînză abruizii, scurtînd în acelaşi timp ciclul de fabricaţie. Calitatea suprafeței creşte cu minimum două clase. C. CLISU O zestre bogată, sub semnul întrebării (urmare din pag. 1) resc — ne-a răspuns el — ca graficul să reprezinte o formalitate". Şi iată de ce. Intîi, că S.M.T.-ul nu dispune de piese. Pe urmă, că unităţile găsesc extrem de greu piesele pe care sunt îndrumate să le caute pe cont propriu. Şi, pe deasupra, tovarăşii din cadrul secţiei respective de reparaţii nu au dovedit, în unele cazuri, suficientă seriozitate. De exemplu, cooperativa de producţie din Stroieşti a adus la reparat un motor. După cîteva luni, cei din S.M.T. au ajuns la concluzia că nu-l pot repara şi motorul a fost trimis la Stroieşti. Aici, în schimb, s-a văzut că-i lipsesc şi o parte din piesele pe care iniţial le avusese. „Există şi o altă cauză — preciza inginerul şef al S.M.T. Huşi — pentru care unităţile evită să-şi aducă utilajele la noi, să le reparăm. Anume, că reparaţiile pe care le efectuăm noi sunt prea costisitoare". Şi dînsul argumenta. Cooperativa de producţie Stănileşti a adus la reparat o pompă de injecţie. Piesele au costat 329 de lei, manopera 50, iar taxele de amortisment... 538. Deci, în total 917 lei, în vreme ce o pompă de injecţie nouă costă numai 800 de lei. Care este atunci soluţia ? Căci cooperativele agricole huşene deţin, în prezent, mai bine de 1.000 de maşini şi utilaje pentru transporturi şi irigaţii, pentru lucrări în zootehnie, în podgorii şi livezi, la cultura mare şi numeroase dintre acestea (numai numărul autocamioanelor se ridică la 35) trebuie reparate. Tovarăşul Vasile Nedelcu sublinia : „Soluţia cea mai eficientă constă în a ne crea un atelier mecanic raional". Adunările generale ale cooperativelor agricole din raion au aprobat, pentru crearea acestuia, un milion de lei. Uniunea raională cooperatistă a luat măsuri ca din septembrie sau octombrie atelierul să funcţioneze, pînă în anul viitor, provizoriu, la cooperativa agricolă din Corni, iar apoi, definitiv, pe lîngă Lniune. Este o soluţie salutară. Ea însă pune cîteva probleme. Anume, ca forurile regionale de resort să sprijine Uniunea raională cooperatistă Huşi pentru ca proiectatul atelier să fie dotat cu utilaje necesare, să fie prins un plan cu piese de schimb şi asigurat cu cadre corespunzătoare. Aceste măsuri se impun a fi luate încă de pe acum. Altfel, acţiunea riscă să aibă finalul secţiei despre care se mai spune, pe nedrept însă, că există, pe lingă ELM.T. Huşi. Grupul şcolar chimie Iaşi primeşte înscrieri de candidaţi pentru examenul de admitere la Şcoala tehnică de personal tehnic Se primesc absolvenţi ai şcolilor medii, cu sau fără examen de bacalaureat, începînd cu data de 1 septembrie. Concursul de admitere se va ţine între 25-30 septembrie a. c. Relații suplimentare se pot lua de la secretariatul școlii. O secţie decorativă a întreprinderii „Proletarul“ s-a deschis în strada Păcurari nr. 45 unde se confecţionează: — perdele de toate tipurile — perdele apărători de soare pe rulouri şi scripeţi — draperii din pluş — cortine — huse pentru fotolii şi scaune tapiţate — tapiţerie din nou şi reparaţii Lucrările se execută cu materialul întreprinderii sau al clientului, prin virament sau numerar. Asemenea lucrări se execută şi în regiunea Iaşi. Cei interesaţi se pot adresa la sediul secţiei, telefon 2700 sau 1852, serviciul producţie. La — Gara centrală — Podul Roş — Tg. Cucului — Piaţa Bucşinescu — Piaţa Tataraşi — Piţila Gh. Dimitrov — Grădina Copou întreprinderea de transport Iaşi a înfiinţat staţii de taximetre. Pentru comenzi la domiciliu cît şi pentru deplasări în orice localitate din ţară se pot solicita taximetre, la orice oră, prin serviciul dispeceri din Piaţa Unirii, bloc 7 turn, parter, telefon 4532. Administraţia Asiguraniei de Stat asigură facultativ mobilierul, îmbrăcămintea şi celelalte bunuri din gospodăria dv., acordînd despăgubiri în cazurile de daune produse acestora. In acelaşi contract este inclusă și asigurarea pentru unele accidente ale asiguratului, precum si asigurarea pentru cazurile de despăgubiri civile datorate de asiguratul locatar, fată de proprietar. FLACĂRA IAȘULUI PAGINA 3 ŞCOALA POPULARĂ DE ARTĂ IAŞI ÎNŞTIINŢARE Se face cunoscut tuturor salariaţilor (muncitori şi funcţionari) din întreprinderi şi instituţii, cît şi elevilor şi studenţilor, că înscrierile şi reînscrierile pentru anul şcolar 1967/1968 se fac pînă la 3 septembrie 1967, atît pentru elevii noi cît şi pentru elevii vechi. Examenul de admitere se va ţine pentru următoarele discipline : SECŢIA ARTE PLASTICE Pictură, cu durata da studii 3 ani, vîrstă 16-40 ani Sculptură, cu durata de studii 3 ani, vîrstă 16-40 ani Cusut-ţesut cu durata de studii 2 ani, vîrstă 16-40 ani SECȚIA COREGRAFIE , Dans popular pentru instructori—durata de studii 2 ani, vîrstă 18—40 ani Dans modern, cu durata de studii 2, ani, vîrstă 18—40 ani Balet copii, cu durata de studii 5 ani, vîrstă 9—12 ani SECŢIA MUZICĂ Canto, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 18—35 ani Pian, cu durata de studii 5 ani, vîrstă între 14—25 ani Vioară, cu durata de studii 5 ani, vârsta între 14—25 ani Violoncel, cu durata de studii 5 ani, vîrstă între 14—25 ani Acordeon, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani Chitară, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani Clarinet, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani Contrabas, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 17—25 ani Flaut, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani Saxofon, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani Trompetă, cu durata de studii 3 ani, vîrstă între 16—35 ani înscrierile se fac pe bază de cerere, adresată direcţiei şcolii anexîndu-se actele: Actul de naştere, în copie. Actul de studii în copie. Adeverinţă de încadrare în cîmpul muncii, dovadă de sănătate. între 4 şi 12 septembrie 1967, se va ţine examenul pentru verificarea aptitudinilor candidaţilor ce se vor înscrie pentru anul I Elevii vechi amînaţi cu examenele în toamnă se vor prezenta pentru susţinerea acestor examene între 1 şi 10 septembrie 1967. Elevii vechi la înscriere vor prezenta adeverinţă din partea întreprinderii. Cursurile pentru toate specialităţile încep la data de 15 septembrie 1967, înştiinţarea se referă numai la salariaţii din oraşul Iaşi. COOPERATIVELE DE CONSUM cumpără orice cantităţi de fructe de măcieş, la preţul de UN LEU KILOGRAMUL. Tragerea autoturismelor Loto din 5 septembrie 1967 La 5 septembrie 1967, Loto-Pronosport organizează o nouă tragere a autoturismelor Loto. La această nouă tragere se atribuie în număr nelimitat autotu- I risme Renault 16, Skoda 1000 M.B., Fiat 850 și Trabant 601 pentru variantele cu 3 numere cîștigătoare din primele trei extrase. Se mai acordă premii în bani de valoare valabilă pentru 3 numere cîştigătoare din 4 extrase, premii fixe în bani, precum şi 50 de excursii cu petrecerea revelionului la Berlin (prin tragere la sorţi) pentru variantele cu două numere cîştigătoare din 4 extrase. Se efectuează 20 extrageri a cîte 4 numere din 90. In total se extrag 80 de numere. Cu 40 lei se poate participa la toate cele 20 extrageri. întreprinderea „Vinalcool“ Iaşi prin centrele de achiziţii cumpără fructe proaspete (corcoduşe, prune de vară, pere şi mere) cu preţuri avantajoase. Se primesc, zilnic, intre orele 7—17. Plata fructelor se face imediat. — In oraşul IAŞI, la centrele 5 Drumuri şi Păcurari, nr. 88. — In oraşul BIRLAD, centrul „Vinalcool“, gara Bîrlad. — In oraşul VASLUI, str. Dobrogeanu Gherea. — In oraşul PAŞCANI, la centrul „Vinalcool" Paşcani. Informaţii suplimentare se pot primi de la toate unităţile „Vinalcool" din cadrul regiunii Iaşi. Se angajează: - doi mecanici reparaţii auto - un tinichigiu auto - un electrician întreţinere maşini-unelte Cei interesaţi se vor adresa Secţiei utilaj - construcţii C. F. Iaşi şoseaua Iaşi — Ciurea nr. 20 Relaţii suplimentare la telefon 3168 — electricieni întreţinere instalaţii — mecanici aparate de măsură şi control — o dactilografă principală — un şef birou de serviciu aprovizionare — doi maiştri mecanici pentru fabrica de oxigen — doi sudori electro şi autogen angajează UZINA DE PRELUCRARE MASE PLASTICE IAȘI Informaţii suplimentare se pot lua zilnic între orele 6—14,30, tel. 5720 — biroul personal. — cinci maiştri constructori angajează în condiţiile prevăzute de H.G.M. 1061/959 GRUPUL DE ŞANTIERE Nr. 1 IAŞI strada Păcurari nr. 21 Relaţii suplimentare se pot lua de la serviciul organizarea muncii, telefon 3773, zilnic, între orele 7—15. — un electrician bobinator C.M. 8 la atelierul Secţiei L, reparaţii Iaşi, salar 1265 lei, cu domiciliul stabil în oraşul Iaşi. — 6 maşinişti-mecanizare grea, salar 1325 lei — un electrician C.M. 8-întreţinere şi reparaţii, salar 1265 lei — 2 şoferi automacaragii clasa I, salar 1375 lei — 2 macaragii macarale electrice, treapta IV C.5 salar 877 lei. — 2 tractorişti rutieri, salar 969 lei angajează DIRECŢIA REGIONALĂ C. F. R. IAŞI pentru şantierele din regiunea Iaşi, Suceava şi Bacău. Angajarea se face cu respectarea condiţiilor de studii şi stagii prevăzute în indicatoarele tarifare. Informaţii suplimentare se pot cere la Secţia L. Reparaţii Iaşi, gara Iaşi, tel. 8080 (interior 668).