Flacăra Iaşului, august 1969 (Anul 25, nr. 7117-7143)

1969-08-01 / nr. 7117

1 AUGUST Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XXT, Nr. 7117 TINERI 1969 4 PAGINI 30 BANI CONGRES li liiliiiiaria iimmilii ii Mu ii mlHilii rref*jl]^,ir[cca^ _ A întreprinderile ieşene raportează îndeplinirea planului şi a angajamentelor Ieri a avut loc şedinţa biroului Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., care a analizat realizarea planului de stat pe semestrul I a,c„ stadiul pregătirii documentaţiei tehnice şi contractării utilajelor tehnologice pentru lucrările de investiţii prevăzute în planul pe anul 1970. Totodată au fost analizate rezultatele obţinute în întrecerea socialistă, la sfîrşitul primului semestru. După primele 6 luni, atît pe ansamblul judeţului cît şi în marea majoritate a unităţilor, economice, au fost consemnate rezultate remarcabile. Sunt rezultate care atestă activitatea politică, organizatorică şi economică desfăşurată de la Începutul acestui an, larga emulaţie în rîndurile tuturor colectivelor pentru identificarea şi valorificarea rezervelor din fiecare unitate, nemabilizarea forţelor în vederea îndeplinirii exemplare a planului de producţie şi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă lansată în cinstea Congresului al X-lea al partidului şi aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Printr-o mai bună organizare a producţiei la fiecare loc de miuncă, întărirea discipli- A. INDUSTRIH Avînd in vedere că în semestrul al II-lea volumul producţiei ce urmează a se realiza este mai mare cu circa 13 la sută decit in perioada care a trecut, se impune ca toate întreprinderile şi organizaţiile economice din judeţul nostru să depună, în continuare, eforturi susţinute. . Este nevoie şi pe mai departe da Întărirea disciplinei de producţie de plan, punerea In net de plan şi o mai strînsă legătură cu furnizorii s-a asigurat o activitate corespunzătoare în majoritatea unităţilor economice. Bilanţul realizărilor primului semestru se concretizează în îndeplinirea şi depăşirea principalilor indicatori de plan, în obţinerea unor importante producţii suplimentare. Este elocventă, astfel, depăşirea planului producţiei globale pe semestrul I al acestui an cu 146,5 milioane de lei, cu un spor de 28,2 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Comitetele de partid şi comitetele de direcţie din majoritatea unităţilor, Iniţiind măsuri pentru folosirea cu un randament sporit a utilajelor şi a forţei de muncă, au obţinut o creştere a productivivaloare a tuturor rezervelor şi posibilităţilor de sporire a productivităţii muncii. Organele şi organizaţiile de partid, comitetele de direcţie trebuie să acţioneze mai hotărît pentru promovarea metodelor înaintate de organizare a producţiei, adoptarea unor măsuri ferme pentru folosirea intensivă a capacităţilor de producţie existente,tăţii muncii cu 1,4 la sută faţă de prevederile planului. Acordîndu-se o atenţie deosebită creşterii eficienţei e-economice în toate sectoarele de activitate, pe ansamblul judeţului s-au realizat, în primul ■ semestru, economii peste plan de 46,7 milioane de lei şi beneficii suplimentare de 56,8 milioane de lei. In sectorul căilor ferate planul de transport a fost depăşit, cu 1,55 la sută, în condiţiile îmbunătăţirii indicatorilor privind tonajul mediu brut pe tren de marfă, procentul parcursului în gol al vagonului marfă, viteza medie comercială ş.a. Rezultate bune au fost obţinute şi în sectorul construcţiilor şi al comerţului. In tabelul ce urmează sunt redate unităţile evidenţiate în întrecerea socialistă la sfîrşitul primului semestru, a timpului de lucru, Încărcarea completă a schimburilor şi asigurarea asistenţei tehnice corespunzătoare la locul de muncă. O sarcină actuală deosebit de importantă este ca, paralel cu execuţia sarcinilor planului de stat pe anul în curs, să se ia măsuri de asigurare a condiţiilor optime în vederea realizării obiectivelor prevăzute pentru 1970.  CONSTRUCŢII Proletari din toate ţările, uniţi -vă Sărbătorirea celui de-al 20.000.000-lea cetăţean al Republicii Socialiste România Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., preşedintele, ,Consiliului de Stat, a primit joi dimineaţa, la Palatul Republicii, familia celui de-al 20.000.000-lea cetăţean al patriei noastre. La festivitatea ce a avut loc cu acest prilej au luat parte tovarăşii: Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Janos Fazekas, Petre Iupu, Manea Mănescu,Leorte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Mihai Gere, Dumitru Popescu, Vasile Patilineţ, Ion Păţan. Au participat, de asemenea, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor organizaţii obşteşti. Tovarăşul Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului judeţean Argeş al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, a prezentat tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi celorlalţi conducători de partid şi de stat pe cel de-al 20.000.000-lea cetăţean al Republicii Socialiste România, Daniel Marius Stănciulescu, născut în ziua de 20 iunie 1969, ora 5 dimineaţa, pe meleagurile argeşene, şi pe părinţii săi, Alexandra Stănciulescu, profesoară de istorie la Şcoala generală din satul Surduleşti, judeţul Argeş, şi Gheorghe Stănciulescu, maistru la întreprinderea de poduri metalice şi prefabricate din Piteşti. Luîndu-1 In braţe pe micul cetăţean al patriei şi sărutîndu-1 părinteşte, tovarăşul Nicolae Ceauşescu l-a felicitat şi i-a urat „să trăiască fericit in comunism". Felicitînd călduros pe mama şi tatăl copilului cărora le-a urat „să-i dea o creştere cît mai bună", tovarăşul Nicolae Ceauşescu a oferit daruri sărbătoritului. ■ Emoţionat, exprimîndu-şi fericirea de a fi tatăl celui de-al 20.000.000-lea cetăţean al ţării, Gheorghe Stănciulescu a adresat calde mulţumiri conducerii partidului, guvernului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru căldura manifestată faţă de creşterea şi educarea copiilor în patria noastră, pentru grija faţă de viitorul fericit al întregii naţiuni. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer şi ceilalţi conducători de partid şi de stat ciocnesc apoi cîte o cipă de şampanie cu părinţii copilului, închină în cinstea sa, urîndu-i sănătate şi fericire ; conducătorii se fotografiază şi se întreţin îndelung, cu mama şi cu tatăl micului locuitor al României. Printr-o fericită întîmplare, naşterea celui de-al 20.000.000- lea cetăţean al României s-a petrecut în preajma celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei noastre, fapt care îi conferă o semnificaţie deosebită. Un procent de 42 la sută din întreaga populaţie a ţării îl alcătuiesc astăzi cetăţenii născuţi după 23 August 1944, cetăţeni crescuţi în anii regimului socialist, în orînduirea în care a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om. România, cu o populaţie de peste 20 milioane de locuitori, se înscrie în prezent, din punct de vedere demografic, printre primele 9 ţări din Europa şi în primele 29 ţări de pe glob. Ieri, la Iaşi S-a inaugurat cinematograful „Copou" Ieri seara a avut loc la Iaşi inaugurarea festivă a cinematografului ,Copou", construcţie modernă care imbogăţeşte numărul unităţilor de acest fel din oraşul şi judeţul nostru, adăugîndu-se la reţeaua cinematografică lărgită considerabil în anii puterii populare. La festivitate au participat tovarăşii Miu Dobrescu, primsecretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean Iaşi, Gheorghe Cilibiu şi Alexandru Dumitrache, secretari al Comitetului judeţean de partid, Ioan Manciuc, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, arhitecţi şi constructori, oameni ai muncii. Cuvântul inaugural a fost rostit de tovarășul Ioan Manciuc, care a arătat că noul cinematograf constituie Încă o verigă în lanțul de edificiiculturale ce fac prestigiul acestui cartier, subliniind că ridicarea sa demonstrează grija partidului pentru nevoile spirituale ala maselor, concomitent cu preocupările privind asigurarea unor condiţii materiale din ce în ce mai bune. Adresînd apoi calde felicitări proiectanţilor şi constructorilor care au contribuit la Înălţarea acestei frumoase clădiri, vorbitorul a scos în evidenţă eleganţa arhitectonică şi buna înzestrare a cinematografului ce răspunde exigenţelor de confort şi vizionare ale publicului spectator. In încheiere, tovarăşul Ioan Manciuc şi-a exprimat convingerea că noua unitate va contribui, alături de celelalte, la răspîndirea culturii în mase prin intermediul celei de-a şaptea arte, care are o atît de puternică pătrundere şi influenţă în rîndurile spectatorilor. Mulţumind din inimă partidului pentru această nouă bijuterie arhitecturală, înzestrată cu aparatură modernă, ecran cinemascop, instalaţii de aer condiţionat, mobilier elegant etc., tovarăşul Constantin Toltea, directorul întreprinderii cinematografice interjudeţene Iaşi, a asigurat participanţii că va exista o permanentă preocupare pentru întreţinerea şi păstrarea în bune condiţii a construcţiei, pentru programarea unor filme care să contribuie la educarea publicului spectator. In cadrul festivităţii, tovarăşul Miu Dobrescu a tăiat apoi panglica inaugurală, marcînd astfel darea în folosinţă a acestei unităţi cinematografice. Publicul a participat In continuare la spectacolul cu filmul românesc „Tinereţe fără bătrîneţe“, care constituie premiera noului cinematograf. Moderna construcţie a noului cinematograf Copou WA IRURI In pagina a 4-a ■ geneva Lucrările Comitetului pentru dezarmare ■ Salvadorul a început retragerea trupelor sale de pe teritoriul Hondurasului Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit un grup de profesori din SIUA Joi la amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedinţile Consiliului de Stat, a primit, la Palatul Republicii, un grup de profesori din Statele Unite ale Americii, care fac parte din Seminarul profesorilor americani pentru pace, aflaţi intr-o vizită In ţara noastră. La primire au luat parte tovarăşii : Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Dumitru Popescu, Mihai Dalea. Erau prezenţi Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Prumpiliu Macovei, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Ştefan Bălan, ministrul Invăţămintului, Miron Nicolescu, preşedintele Academiei, şi Miron Constantinescu, adjunct al ministrului învăţămintului. In timpul întrevederii, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială, între preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi prof. Jerome Davis, conducătorul grupului de profesori americani, a avut loc o amplă convorbire. Declaraţiile făcute de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani Adresîndu-se celor prezenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a spus : Aş dori, ca în numele Consiliului de Stat şi al poporului român, să salut grupul de profesori americani care vizitează România. Am auzit că grupul dumneavoastră face parte din Seminarul pentru pace din Statele Unite ale Americii. Noi, românii, apreciem în mod deosebit pe toţi cei care îşi consacră eforturile luptei pentru înţelegere şi pace între popoare. Dumneavoastră cunoaşteţi că întotdeauna oamenii de ştiinţă şi cultură , au dorit să trăiască în pace şi înţelegere, că întotdeauna intelectualii cei mai înaintaţi au fost partizanii colaborării, prieteniei şi păcii în lume. In condiţiile de astăzi, când popoarele obţin succese mari în dezvoltarea forţelor de producţie, a ştiinţei şi culturii, cînd omul a pătruns în Cosmos şi a ajuns pe Lună, dezvoltareacolaborării intre state, salvgardarea păcii este una din cele mai arzătoare probleme care preocupă întreaga omenire, care trebuie să-şi găsească rezolvarea. Vă pot spune — cred că aţi putut constata aceasta în scurta dumneavoastră vizită, nn întîlnirile pe care le-aţi avut — că poporul român este animat de dorinţa sinceră de a dezvolta colaborarea şi prietenia cu poporul american, ca şi cu toate popoarele lumii, de a trăi cu toate statele în pace şi înţelegere, întreaga politică a României este îndreptată spre colaborare cu ţările socialiste, cu toate ţările lumii, inclusiv cu Statele Unite ale Americii, în acest cadru se înscrie şi vizita pe care o va face, zilele acestea, in ţara noastră preşedintele S.U.A., Richard Nixon. Sper că vizita pe care dumneavoastră, profesori din Statele Unite, o faceţi în România, va fi o contribuţie la mai buna cunoaştere şi conlucrare între oamenii de cultură şi invăţămînt din ţările noastre, la cauza înţelegerii şi prieteniei între popoare. In acest spirit doresc să salut vizita pe care o faceţi în România, eforturile dumneavoastră pentru pace şi prietenie între popoare. A luat cuvîntul apoi prof. Jerome Davis, care a spus : Aş dori, înainte de toate, să vă mulţumesc în numele tuturor membrilor delegaţiei americane. Noi apreciem mult căldura şi prietenia pe care ne-a arătat-o poporul român şi sîntem recunoscători Oficiului Naţional de Turism pentru tot ce a făcut pentru noi. Sîntem deosebit de bucuroşi că dumneavoastră, unul dintre marii conducători ai luptei pentru pace din lume, ne-aţi primit astăzi. Am cîteva întrebări de pus în numele delegaţiei noastre. Seminarul nostru, al profesorilor americani pentru pace, consideră că războiul din Vietnam este un lucru negativ, că Statele Unite trebuie să-şi retragă trupele din Vietnam imediat şi in mod necondiţionat, in conformitate cu acordul de la Geneva din 1954. Care este poziţia guvernului român în această privinţă ! Tovarăşul Nicolae Ceauşescu: Nu doresc să se considere ca un amestec în seminarul dumneavoastră, dar trebuie să declar că sunt de acord cu concluzia lui. In ce priveşte poziţia guvernului român, este cunoscut că de la început ne-am pronunțat împotriva acestui război, pentru încetarea lui, pentru retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, astfel ca poporul vietnamez să poată hotărî singur asupra dezvoltării sale , inclusiv asupra problemei unificării fără nici un amestec din afară. Şi astăzi avem aceeaşi poziţie. Noi considerăm că cu cit se va ajunge mai repede la încetarea războiului, la retragerea trupelor, cu atît va fi mai bine pentru interesele păcii generale. Prof. Jerome Davis: Vă mulţumesc mult, domnule preşedinte. Vreau să spun că sîntem cu totii foarte fericiţi că preşedintele Nixon va veni in tara dumneavoastră. Sper că veţi reuşi cu acest prilej să-l convingeţi de justeţea politicii dumneavoastră, de faptul că această poziţie trebuie proclamată şi de Statele Unite ale Americii. Sper, de asemenea, că veţi continua să întăriţi prietenia cu America. Dacă aveţi sugestii cu privire la căile pe care noi am putea contribui la întărirea prieteniei cu România vă rugăm să ne spuneţi. Noi sîntem gata să facem totul pentru acest fel. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu: In ce priveşte influenţarea politicii S.U.A în Vietnam, după părerea mea, sarcina revine poporului american, deci şi dumneavoastră, noi vă urăm să obţineţi rezultate cît mai bune, să reuşiţi să convingeţi conducerea S.U.A. să înceteze cît mai grabnic războiul din Vietnam. Desigur, apreciem că şi opinia publică internaţională are un rol important in acest sens. In ce ne priveşte, vom expune, ca şi în trecut, poziţia (continuare in pag. a 3-a) TELEGRAMA CELEI DE-A 15 A INTERNATIONALE BOMBELOR ATOMICE CU HIDROGEN—GENSUIKYO -I TOKIO-JAPONIA In numele poporului român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi al meu personal, adresez un cordial salut participanţilor la cea de-a 15-a Conferinţă internaţională împotriva bombelor atomice şi cu hidrogen. Exprimînd aspiraţiile arzătoare ale poporului japonez, care a suferit ororile războiului atomic, Consiliul japonez împotriva bombelor atomice şi cu hidrogen (Gensuikyo) a adus de-a lungul celor 15 ani de existenţă o contribuţie însemnată la lupta popoarelor consacrată păcii şi securităţii Internaţionale, împotriva planurilor agresive ale cercurilor imperialiste reacţionare, pentru înfăptuirea dezarmării şi preintîmpinarea unui război mondial. Participind activ la lupta dusă de forţele antiimperialiste de pretutindeni pentru statornicirea unui climat de pace şi cooperare Internaţională, poporul român militează cu toată hotărirea pentru înlăturarea pericolului unui război termonuclear prin realizarea dezarmării atomice, lichidarea stocurilor de arme nucleare existente, interzicerea folosirii şi producerii acestora în aşa fel incit nici o aşezare omenească să nu mai cunoască tragedia de la Hiroshima şi Nagasaki. Folosesc acest prilej pentru a reafirma hotărirea poporului român de a acţiona în continuare, cu toată energia, pentru victoria forţelor păcii, democraţiei şi progresului. Totodată urez succes deplin lucrărilor Conferinţei dv., precum şi în activitatea viitoare dedicată cauzei păcii şi înţelegerii între popoare. NICOLAE CEAUŞESCU preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România CONFERINȚE ÎMPOTRIVA