Flacăra Iaşului, august 1975 (Anul 31, nr. 8972-8997)

1975-08-01 / nr. 8972

A FLACARA IAȘULUI i— Mmnobihului — Semnoulumm AGREGAT MODERN PENTRU VINIFICARE Este vorba de un agregat (omologat) pentru separarea mustului prin scurgere gravitaţională şi presare moderată, denumit tehnic Scurgător de must gravitaţional continuu (S.M.G.C.), inovaţie a unui grup de trei specialişti : ing. Mihai Sîmpetru, directorul întreprinderii viei şi vinului, ing. Gherasim Crusos, directorul întreprinderii de uleiuri vegetale „Unirea", şi ing. P. Cojocaru, asistent la Institutul agronomic. Cerem informaţii de la ing. Mihai Sîmpetru, care ne răspunde : ,— Noul agregat, destinat în special vinurilor albe, înlocuieşte linurile de orice fel şi, parţial sau total, presele mecano-hidraulice sau pneumatice are nevoie de un spaţiu mai mic şi de mai puţini oameni pentru deservire. In sistemul tradiţional cu linuri (din lemn sau beton) mustul se află timp îndelungat în contact cu aerul, din care cauză se oxidează suportînd totodată şi alte procese biochimice cu influenţe negative asupra calităţii. Toate acestea necesită apoi intervenţii şi tratamente, adeseori costisitoare, pentru ca vinul să aibă calităţile naturale. Noul agregat reduce aproape în totalitate contactul mustului cu aerul. Procesul de scurgere are loc intr-un cadru închis în două fracţiuni: mai întîi scurgerea gravitaţională, apoi scurgerea prin presare uşoară. Randamentul este satisfăcător, iar calitatea mustului obţinut în cele două fracţiuni de scurgere nu prezintă deosebiri esenţiale şi de aceea se poate cupaja. — Avantajele economice ? — Se înlătură o mare parte din cheltuielile pentru tratarea vinului. Apoi urmează alte avantaje calculate cu mai multă exactitate. Datorită gabaritului redus, lucrările de construcţii pentru exploatarea lui se micşorează cu 47 la sută. Dar agregatul nostru poate fi montat şi pe o platformă de autocamion (împreună cu un grup electrogen) şi astfel ne putem deplasa direct în vie. In ceea ce priveşte cheltuielile de dotare a centrelor de vinificare cu agregatul nostru, acestea se reduc cu 60 la sută ; cheltuielile pentru consumul de energie electrică se reduc cu 73 la sută. Manopera cunoaşte şi ea o scădere (de 43 la sută) ca urmare a simplificării muncii. De la intrarea strugurilor în agregat şi pînă la trecerea mustului la decantare sunt necesare doar 30 de minute faţă de 6 ore în vechiul sistem. Am calculat şi cheltuielile la un vagon de vin şi am constatat că ele sînt mai mici cu 52 la sută. „ Acum nu pot să nu vă pun întrebarea : în ce măsură centrele de vinificare din judeţul Iaşi sunt dotate cu noile agregate ? — Am introdus noile agregate la 14 centre din 17, multe urmând să lucreze paralel cu cele existente. Acţiunea continuă. N. PETRESCU V- I în căutarea» solicitudinii Un raid, făcut zilele trecute, pe la unele ghișee ne-a dat prilejul că constatăm că în majoritatea cazurilor publicul este servit cu promptitudine. Să pornim chiar de la primăria municipiului. Programul de muncă a fost astfel organizat. Incit să ofere posibilitatea de a da relaţii tuturor categoriilor de solicitanţi. Patru zile pe săptămină serviciile pen- -----------------tru public au program intre orele 7— 14.30, iar marţea şi .................... ioîa, intre orele 17 şi 20. La starea civilă este un program amplu. Funcţionarii de aici stau la dispoziţia publicului şi duminica de la orele 8-11. Mai mult, pentru a economisi timpul cetăţeanului, primăria a luat iniţiativa să ţină, prin rotaţie, audienţe (unde se dau informaţii şi relaţii) în toate cartierele municipiului. Îmbunătăţiri substanţiale, în regimul de lucru cu cetăţeanul, au fost aduse şi în programul celorlalte instituţii de pe raza municipiului. Orarul de muncă al acestora, cum ar fi serviciile comunale de gospodărire a fondului locativ, de apă, gaze şi canal, de electricitate etc., a fost şi el corelat cu cerinţele cetăţenilor. De două ori pe săptămînă aceste unităţi stau la dispoziţia solicitanţilor şi după-amiaza. Din păcate, nu aceeaşi solicitudine o găseşte cetăţeanul la ghişeele Sucursalei judeţene C.E.C., unde trebuie, uneori, să aştepte la rind şi cîte o jumătate de oră pentru o simplă operaţiune. Motivul ? Majoritatea lucrătorilor de aici au fost programaţi pentru concediul de odihnă in lunile iulie, august, septembrie, tocmai in perioada cind ghişeele C.E.C. sint mult solicitate. Astfel, in ziua de 30 iulie la ghişeele acestei instituţii, aşa cum ne informează tov. Nicolae Axinte, directorul sucursalei, în tura de dimineaţă, din 13 angajaţi care trebuiau să servească la ghişee erau prezenţi 8, din care doar 5 la- ------------------erau la ghişee. Situaţie similară şi în tura de după-amia---------------------ză. Suntem informaţi de sub redacţia ziarului nostru de la Paşcani că şi în acest oraş sunt ghişee unde răbdarea cetăţenilor este pusă la grea încercare. De exemplu, la casa de bilete din gara Paşcani se formează, deseori, aglomeraţii datorită neglijenţei şi comportării necuviincioase faţă de solicitanţi a casierei Maria Boţea. Iată, aşadar, că nu pe la toate ghişeele cetăţenii sunt primiţi cu solicitudinea cuvenită. Ar fi de dorit ca cei vizaţi (negativ) să-şi coreleze activitatea în aşa fel incit să răspundă tuturor solicitărilor. ELENA dumitrescu ^ Raidul nostru .u.Un nou şi modern magazin Sîmbătă dimineaţă se deschide în cartierul Alexandru cel Bun un nou şi modern complex comercial. Este vorba de magazinul alimentar nr. 7, cu o suprafaţă comercială de aproximativ 350 m.p., care va cuprinde o autoservire, o unitate pentru pregătirea şi servirea pe loc a cafelei, raion cu dulciuri, o pescărie, un centru pentru desfacerea cărnii şi unul pentru pîine  S \-----Semnale——; \ şi răspunsuri 1 1 • Dumitru Negruţ, Iaşi: Con- \ 7 ducerea complexului comercial la „Gostat“ Iaşi ne răspunde că , pentru uşurinţa în recepţiona- 1 1 rea produselor livrate gestio- ia nara magazinului nr. 19, Geor- / i geta Pamfil, a fost schimbată 1 1 din funcţie. • Mihai Alexan- Idrescu, str. Şorogari nr. 16, şi / 1 Lucreţia Mihalea, str. V. Alee- t I sandri nr. 5 Iaşi . La semnalul I dv. I.C.V.A. a redeschis cen- / trul de achiziţii situat în spa- 1 tele magazinului „Unic“. • I.u l - dovic Panţiru, str. Decebal 21 , A Iaşi . Tuturor celor care au absolvit cursurile de calificare în meseria de sudor la I.P.A. , urmează a 11 se înmîna diplomele. • Ing. Gh. Chelărescu, prof. E. Drăgran şi alţii, Iaşi , Serviciul circulaţie, în colaborare cu serviciul de gospodărie comunală din cadrul Consiliului popular municipal, au stabilit amenajarea unui poligon de conducere auto în zona cartierului Aviaţiei. Pînă atunci , s-au luat măsuri pentru folosirea în condiţii cit mai bune a poligonului de pe str. Geneţ ral Toma Dumitrescu. A. ALEXANDRU , s ! - PAGINA A III-AS Laboratorul de cofetărie din Podu Iloaiei produce zilnic o gamă importantă de produse de cofetărie pentru unităţile pe care le aprovizionează. Iată-l, în imaginea noastră, pe unul dintre pricepuţii realizatori ai acestor bunătăţi ! Virgil Clucerescu. De ce sunt călători frauduloşi în autobuzele I.T.A.? împreună cu Petru Buculesei, ofiţer de miliţie, cu Sandu Levetiu şi Gheorghe Darie, controlori la I.T.A. Iaşi, am întreprins un raid pe traseele care servesc comunele suburbane ale municipiului nostru. Intr-o discuţie precedentă, tovarăşii din conducerea întreprinderii se plîngeau că numeroşi călători, profitînd de îmbulzeala din orele de vîrf ale transportului în comun, circulă fără bilete cu autobuzele I.T.A. Ne solicitau sprijinul, rugîndu-ne să facem cunoscute numele pasagerilor frauduloşi, pentru a-i supune oprobriului public. Iată, însă, ce am constatat. Şoferul Ilie Diaconu şi taxatorul Aurel Moroşanu, de pe autobuzul nr. 31-Is-1751, transportau mai mulţi călători fără bilete. Organele de control au intervenit, dar şoferul a deschis uşa şi cetăţenii au dat buzna pe uşă afară, spre a nu fi identificaţi. La o altă cursă, acelaşi şofer a urcat lingă el pe Aneta Ciobanu, din comuna Mogoşeşti. „Nea Ilie mi-a spus să nu iau bilet, iar la capăt să-i dau lui banii“, se dezvinovăţeşte femeia ... Taxatorul Pantelimon Olteanu, care, împreună cu şoferul Vasile Olariu făcea aceeaşi rută, cu maşina nr. 31-IS-1645, i-a vîndut lui C-tin I. Păduraru, din comuna Mogoşeşti, un bilet de călătorie folosit. Călători frauduloşi , existau şi în maşina nr. 31—Is-400, condusă de Ştefan Stavrache. Cînd am oprit autobuzul, la mijlocul traseului, şi ne-am urcat, taxatorul Ilie Corduneanu nu mai prididea să împartă bilete pasagerilor. In maşina nr. 31-Is- 398 (şofer — Nicolae Ciobanu, taxatoare — Profira Lungu), Interceptată în dreptul localităţii Horpaz, călătorii prezintă la control bilete de 2 sau 3 lei. „Aproape toţi venim de la capătul liniei. Deci, trebuia să primim bilete de 5 lei. Aşa se întîmplă permanent“, mărturiseşte Ion Roşu, din comuna Mogoşeşti. Neîndoios, unii călători se fac vinovaţi de faptul că, la urcare, nu solicită să li se elibereze biletul de călătorie sau, cu bună ştiinţă, „uită“ să şi-l ia. Alţii, în îmbulzeală, adresează cuvinte jignitoare la adresa lucrătorilor I.T.A. Comportarea lor necivilizată trebuie combătută şi taxată ca atare, dar nu-i mai puţin adevărat că unii şoferi şi taxatori folosesc diverse mijloace (ca cele de mai sus) pentru a-şi spori veniturile personale, facilitînd, astfel, multor călători să circule fără bilete, frustrînd întreprinderea de importante sume de bani. Conducerea întreprinderii de transport auto trebuie să ia de urgenţă măsurile cuvenite pentru ca angajaţii ei, în primul rînd, să dovedească cinste şi corectitudine. DAN CAMARAS —------COOPERATIVA „PRESTAŢIUNEA“ IAŞIrecrutează candidaţi pentru şcoala de specializare postliceală în meseriile : — electronişti depanare aparate de radio şi televizoare — cosmeticieni — opticieni — fotografi — coafori. Candidaţii trebuie să fie absolvenţi ai liceului de cultură generală, cu diplomă de bacalaureat, avînd domiciliul stabil în oraşul Iaşi. înscrierile se fac pînă la 15 august 1975. De asemenea, recrutează candidaţi pentru ucenicie la locul de muncă, în meseriile î — sculer-matriţer — sudor — lăcătuş mecanic — strungar — turnător. Recrutarea se face dintre: absolvenţii a 10 clase, cu domiciliul stabil în oraşul Iaşi. Cooperativa angajează de urgenţă : — şef depozit — tehnician normator — şef garaj. Angajarea se face prin concurs, conform legilor 12/1971 şi 57/19741. Cei interesaţi se vor adresa la sediul cooperativei — biroul personal-învăţămînt, din str. Ştefan cel Mare nr. 12—28. ----LICEUL INDUSTRIAL DE CONSTRUCŢII —---DIN IAŞI str. Sărăriei nr. 189 primeşte înscrieri la următoarele forme de învăţămînt şi meserii : — Şcoala profesională, la meseriile : lăcătuşi, instalaţii tehnico-sanitare, tîmplari mobilă şi articole tehnice, sudori şi zugravi-vopsitori. — Ucenicie la locul de muncă — meseria dulgheri — zidari. Condiţii : absolvenţi a 10 clase sau a 8 clase, avînd virsta de 16 ani împliniţi la 15 iunie 1975. — Şcoala de maiştri, curs seral, specialităţile: construcţii civile şi instalaţii tehnico-sanitare. — Liceu, curs seral anul III, specialităţile : construcţii şi instalaţii în construcţii, absolvenţi ai şcolii profesionale, prin examen de diferenţă. Informaţii suplimentare, la secretariatul liceului, telefon nr. 4 13 17. J j j ----------------„I.C.S. MĂRFURI ALIMENTARE“----------------^ t angajează urgent : — 1 zugrav vopsitor — 1 electrician — 1 tîmplar — 1 instalator sanitar — 2 vitrinieri decoratori. Condiții de angajare, conform legilor 22/1969 , 12/1971 si \ l ______| } — FABRICA „ŢESĂTURĂ“ IAŞI —are vacante următoarele posturi : _ un post şef serviciu contabilît&tc * — un post de economist în cadrul serviciului financiar. Condiţii de angajare, conform Legii 57/1974 şi Legii 12/1971. Informaţii, la serviciul personalînvăţămînt-retribuţie.( — Mica publicitate — DECESE • Nicu, soţ, Gabriel, fiu, Klein, mamă, Didina, soră, ţi rudele apropiate anunţă cu profundă durere încetarea timpurie din viaţă. Intr-un tragic accident, a scumpei lor soţie, nopină, fiică şi soră OLARII! CAMELIA (Acujboaie), 32 ani. Corpul neînsufleţit este depus la biserica Sf. Constantin, înhumarea are loc sîmbătă, 2 august, ora 14,00, la cimitirul Sf. Vasile. • Soţul îndurerat anunţă încetarea din viaţa a scumpei lui soţii MARIA COSTINESCU, 58 ani, înmormîntarea duminică, 3 august, ora 14, la cimitirul Podgoria Copou. • Gheorghe, soţ, Lenuţa, Costel, copii, Sorin, Lenuţa, ginere ţi noră. Gigel, Doiniţa, Carmen, nepoţi, anunţă cu adîncă durere moartea scumpei lor soţie, mamă şi bunică PALABE VALENTINA, 64 ani. Inmormîntarea are loc sîmbătă, 2 august, ora 14, la cimitirul Eternitatea, unde este depusă. Nu o vom uita niciodată ! • Soţia, fraţii şi rudele apropiate, anunţă încetarea fulgerătoare din viaţă a scumpului lor MITOC ARC GHEORGHE, 26 ani, angajat la Fabrica de nutreţuri combinate. Inmormintarea, sîmbătă, 2 august, ora 12:00 la cimitirul din satul Alexandru cel Bun — Vlădeni.