Flacăra Iaşului, septembrie 1976 (Anul 32, nr. 9307-9332)

1976-09-15 / nr. 9319

Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. în ziua de 14 septembrie 1976 a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi a- a probat un raport cu privire la lucrările de îmbunătăţire a preţurilor de producţie şi de livrare în industrie care să intre definitiv in vigoare la 1 ianuarie 1977, fără modificarea preţurilor de desfacere cu amănuntul la bunurile de consum destinate populaţiei. Această acţiune, care se realizează în conformitate cu prevederile Legii pentru aprobarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a R. S. România pe perioada 1976—1980, are in vedere accentuarea în continuare a proceselor calitative ale activităţii economice în acest cincinal. In acest sens, ţinind seama de încheierea lucrărilor pentru reaşezarea preţurilor de producţie şi de livrare in industrie, îmbunătăţirile urmăresc valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor provenite din ţară, ridicarea nivelului tehnic al producţiei, îmbunătăţirea calităţii produselor, atît pentru necesităţile economiei naţionale şi ale populaţiei, cit şi pentru export. Măsurile aprobate au în vedere reaşezarea mai judicioasă a preţurilor de producţie, care să ţină seama de necesitatea reducerii continue a costurilor prin mobilizarea resurselor interne de care dispun unităţile economice, prin economisirea materiilor prime şi a materialelor şi eliminarea risipei, printr-o mai bună organizare a muncii. Totodată, măsurile ţin seama de influenţele pe care le au preţurile de pe pieţele mondiale asupra costurilor interne. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca ministerele, centralele şi întreprinderile industriale să ia toate măsurile pentru ca preţurile să ţină seama de cheltuielile efective, să mobilizeze toate resursele materiale şi umane de care dispune economia noastră în vederea creşterii continue a eficienţei întregii activităţi, sporirii, pe această bază, a venitului naţional, asigurării creşterii neîncetate a nivelului de trai material al întregului nostru popor, in concordanţă cu hotărîrile Congresului al XI-lea. Comitetul Politic Executiv a examinat în continuare un raport cu privire la modul cum se realizează indicatorii tehnico-economici stabiliţi la capacităţile de producţie industriala care au intrat in funcţiune. Apreciind rezultatele obţinute in acest domeniu, Comitetul Politic Executiv a criticat, totodată, o ser,le ,,e,'junsuri care se mai manifestă în valorificarea potenţialului creat prin noile investiţii. Comitetul Politic Executiv a stabilit să se analizeze situaţia fiecărui obiectiv în parte pentru a se asigura exploatarea la parametrii proiectaţi a utilajelor şi instalaţiilor, organizarea raţională a fluxurilor de producţie, îmbunătăţirea unor tehnologii şi reţete de fabricaţie, precum şi a structurii sortimentale, in funcţie de nevoile pieţei interne şi externe pentru creşterea eficienţei economice a activităţii noilor obiective trebuie să se acţioneze în continuare pentru mai buna organizare a aprovizionării tehnico-materiale, micşorarea consumurilor specifice de materii prime şi materiale, ridicarea nivelului de pregătire a personalului din exploatare, creşterea productivităţii muncii si reducerea preţuii de cost. In continuare, Comitetul Politic Executiv a examinat Raportul privind exercitarea controlului financiar preventiv în unele unităţi socialiste, în semestrul I. Comitetul Politic Executiv, pornind de la concluziile Curţii Superioare de Control Financiar, a apreciat pozitiv rezultatele obţinute în activitatea de control preventiv in scopul promovării unui climat de ordine si disciplină riguroasă în gospodărirea eficientă şi cu răspunderea mijloacelor materiale şi băneşti. Totodată, Comitetul Politic Executiv a constatat că se mai manifestă cazuri de angajare a unor resurse materiale şi băneşti fără o fundamentare economică suficientă, de cheltuieli administrativ-gospodăreşti care nu sunt oportune, de creare a unor stocuri tehnico-materiale ce depăşesc nevoile reale ale planului, de folosire necorespunzătoare sau chiar de neutilizare a unor echipamente şi utilaje aflate în bună stare de funcţionare. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca activitatea controlului financiar preventiv să cuprindă o sferă mai largă de probleme esenţiale pentru bunul mers al economiei, pentru obţinerea unei eficienţe cit mai ridicate în toate sectoarele producţiei materiale. In acelaşi timp, se impune ca ministerele, centralele şi întreprinderile economice să asigure, la toate locurile de muncă, cea mai deplină ordine în gospodărirea fondurilor, respectarea riguroasă a disciplinei financiare şi de plan, încadrarea întregii activităţi financiar-bancare în prevederile legale şi apărarea integrităţii avutului obştesc, să acţioneze cu hotărîre pentru eliminarea risipei, a tuturor actelor economice fără eficienţă. Comitetul Politic Executiv cere si se manifeste o şi mai mare preocupare in direcţia punerii în valoare a rezervelor existente în cadrul fiecărei unităţi economice, pentru utilizarea mai bună a mijloacelor circulante şi fondurilor de investiţii, a fondurilor valutare, să se continue cu fermitate acţiunea de realizare a programelor stabilite pentru creşterea productivităţii muncii şi reducerea costurilor de producţie. Comitetul Politic Executiv a luat in discuţie şi a aprobat Programul de măsuri pentru aplicarea hotărîrilor Congresului al XI-lea al partidului şi ale Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste, în domeniul ideologic şi cultural-educativ, elaborat de Comisia ideologică a C.C. al P.C.R., sub directa îndrumare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Programul ţine seama de sarcinile stabilite de Congresul al XI-lea al P.C.R., de indicaţiile cuprinse în Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, precum şi de propunerile făcute de oamenii muncii la Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste. În acest sens, a fost aprobată crearea consiliilor de educaţie politică şi cultură socialistă ca organisme de partid şi de stat la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti, al oraşelor, comunelor, întreprinderilor şi instituţiilor, care — sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid , să organizeze unitar întreaga activitate de educaţie politică şi răspîndire a ştiinţei, să cuprindă şi să antreneze toate forţele de care dispunem în acest domeniu. Programul prevede îmbunătăţirea organizării şi conţinutului învăţămîntului politicoideologic de partid şi U.T.C., dezbaterea problemelor fundamentale ale activităţii de partid şi de stat, a problemelor socialismului ştiinţific şi dezvoltării economico-sociale a României, a problemelor materialismului dialectic şi istoric şi ale rolului ştiinţei şi tehnicii în progresul economic şi social al ţării, precum şi organizarea „Universităţii politice şi de conducere“, ca formă superioară de pregătire a activului de partid. In program sunt cuprinse măsuri cu privire la propaganda prin conferinţe, la informarea politică şi la alte forme ale propagandei de partid. D© asemenea, se stabileşte îmbunătăţirea cabinetelor judeţene pentru activitatea ideologică şi politico-educativă prin atragerea unui larg activ obştesc la conducerea şi desfăşurarea activităţii acestora. Un capitol important al Programului se referă la măsuri privind pregătirea practică şi educarea patriotică, revoluţionară, socialistă a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor prin legarea mai strînsă a tuturor activităţilor tineretului şcolar şi universitar de practica productivă, de activitatea economico-socială a ţării. O atenţie deosebită acordă Programul ridicării la un nivel superior a activităţii în domeniul culturii şi artei, îmbunătăţirii activităţii uniunilor şi asociaţiilor de creatori, dezvoltării creaţiei cinematografice, teatrale şi muzicale, îmbunătăţirii activităţii aşezămintelor culturale, stimulării activităţii cultural-artistice de masă. In cadrul măsurilor aprobate de Comitetul Politic Executiv, un loc important îl ocupă organizarea Festivalului naţional al educaţiei şi culturii socialiste „Cîntare României“, care are ca scop stimularea creaţiei şi interpretării artistice în rîndul maselor, intensificarea şi îmbogăţirea vieţii spirituale a ţării, participarea tot mai largăa oamenilor muncii la activitatea culturala. Festivalul , organizat pe genuri de activităţi cultural-artistice — se va desfăşura pe etape de masă, judeţene, interjudeţene şi republicană, în perioada 1976—1977 în cinstea aniversării a 100 de ani de la cucerirea Independenţei de stat a României, urmînd ca apoi să aibă loc din doi în doi ani. Programul prevede măsuri de îmbunătăţire a activităţii mijloacelor de informare in masă, a presei, radioului şi televiziunii pe linia creşterii contribuţiei acestora la educarea politico - ideologică şi culturală a maselor, la mai buna reflectare a actualităţii politice, economice, sociale şi culturale a ţării, precum şi a evenimentelor internaţionale. In Program sunt înscrise măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii de răspîndire a cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice în rîndul maselor, precum şi pentru îmbunătăţirea activităţii Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice. Un capitol al Programului se referă la acţiuni care să ducă la mai buna cunoaştere a României peste hotare, a realităţilor din ţara noastră, a vieţii cultural-artistice şi ştiinţifice româneşti. În spiritul documentelor Conferinţei europene pentru securitate, Comitetul Politic Executiv a stabilit să se înfiinţeze Centrul naţional pentru promovarea prieteniei şi colaborării cu alte popoare, ca organism obştesc care să contribuie la mai buna cunoaş (continuare în pag. a 2-a) Cu sarcinile -------Astăzi, începe trimestriale îndeplinite Zilele trecute, colectivul Asociaţiei economice intercooperatiste de la Uricani pentru creşterea păsărilor a îndeplinit sarcinile planului trimestrial al producţiei de ouă şi de carne. Pînă la sfîrşitul trimestrului se prelimina o producţie suplimentară de un milion de ouă şi 30 de tone de carne. In această perioadă au intrat in rîndul fruntaşilor şi Ana Picuu, Maria Leancă, Paraschiva Chiţac, Ion Andriescu şi alţii. . Un nou an de învăţămînt ' Se deschide astăzi un nou I an de învăţămînt preşcolar, general, liceal, tehnc- I profesional şi universitar ■ în condiţiile avîntului cre- 1 ator, de înaltă responsabi- I litate determinat de sarcinile ce revin şcolii din do- cumentele Congresului al XI-lea al P.C.R. şi ale Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste. Cele peste 10.000 de cadre didactice din şcolile şi institutele de învăţămînt superior din Iaşi au vit în conştiinţă îndemnurile înflăcărate, pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a adresat de la tribuna marelui forum al spiritualităţii româneşti care a avut loc în luna iunie a acestui an. „Profesorii şi învăţătorii — a subliniat secretarul general al partidului — au datoria de cinste şi sarcina de mare răspundere de a-i forma pe tineri ca cetăţeni conştienţi şi devotaţi ai patriei socialiste, ca făuritori entuziaşti ai comunismului (continuare în pag. a 2-a) . Clădirea noului cămin (nr. II) cu 335 de locuri pentru studenţii Facultăţii de ştiinţe economice, dată în folosinţă zilele acestea. Noua construcţie a grădiniţei şi creşei nr. 25 din cartierul Alexandru cel Bun. Foto : S. LEONIDAI Creşterea productivităţii muncii — obiectiv principal al întrecerii socialiste . Colectivul întreprinderii mecanice pentru agricultură şi industrie alimentară a obţinut o valoroasă experienţă în organizarea muncii, în folosirea cu maximum de randament a suprafeţelorde producţie. Cine vizitează întreprinderea este impresionat, în primul rind, de ordinea şi buna gospodărire din ateliere şi din spaţiile ce le înconjoară. Fiecare metru pătrat este bine utilizat. Aşa se explică faptul că productivitatea muncii după 8 luni din acest an a fost depăşită cu 12,3 la sută. „ Un pas înainte de mare importanţă pe drumul creşterii productivităţii muncii s-a înregistrat la întreprinderea de tricotaje şi perdele din Paşcani. Aici disciplina muncii lăsa mult de dorit înainte vreme, dar în ultimul timp s-a reuşit o îmbunătăţire simţitoare. Adunarea generală a oamenilor muncii, care a analizat activitatea pe primele1 luni ale anului, a consemnat unele succese şi a luat măsuri suplimentare pentru întărirea ordinii şi răspunderii la fiecare loc de muncă, pentru îmbunătăţirea calităţii producţiei. Reducîndu-se mult volumul de remedieri, a sporit, fireşte, productivitatea muncii, care cunoaşte o depăşire a prevederilor de 8,6 la sută. « Cu toate greutăţile întîmpinate în aprovizionarea cu unele materiale, întreprinderea de utilaje, piese de schimb şi reparaţii a reuşit în luna august să folosească bine spaţiile şi instalaţiile productive, îmbinînd judicios experienţa cîştigată la realizarea unor produse care se fabrică aici de mai multă vreme, cu pasiunea de a crea noi produse, colectivul şi-a pus în valoare capacitatea organizatorică şi astfel productivitatea muncii pe luna august a sporit cu 4 la sută peste prevederi. Activitate intensă în cîmp La C.A.P. Belceşti se desfăşoară din plin lucrările agricole de sezon. De curînd a început recoltatul sfeclei de zahăr. Intr-o singură zi au fost recoltate 20 de hectare şi transportată o producţie ce a însumat 100 de tone. Totodată au fost intensificate pregătirile pentru însămînțările de toamnă. Pe 830 de hectare se poate trece la semănat. N. Ciocan, corespondent ----------• •---------- Ateliere pentru secţiile de mecanizare La sediul secţiei de mecanizare de la Golăeşti (a S.M.A. Holboca) se execută lucrările de finisare la atelierul mecanic destinat servirii sectorului unic de mecanizare. Un atelier asemănător se află în plină construcţie şi la secţia de mecanizare de la C.A.P. Bosia. Tot aici se amenajează o platformă betonată pentru utilajele agricole.