Flacăra Iaşului, decembrie 1977 (Anul 33, nr. 9695-9721)

1977-12-01 / nr. 9695

I FLACARA IASULUI •rrmnnswBrr írr'írTrmrrrmi imvrirm umnirt fririrn « O tradiţie care merită încurajare Intre cele mai reuşite şi apreciate articole de artizanat expuse la magazinul de prezentare şi desfacere a produselor „Agrocoop“ din strada Lăpuşneanu, din Iaşi, se numără şi cele executate în cadrul secţiei de artizanat a C.A.P. Prisăcani. „Prosoapele alese, cu motive naţionale, cuverturile în combinaţii armonizate de culori, ţesăturile pentru preşuri, de asemenea alese, tricotajele din fir sintetic etc. sunt foarte apreciate şi căutate de cumpărători, ne spunea gestionara acestei unităţi, Elena Niţă. Uneori cerinţele sunt peste putinţa noastră de a le satisface“. Acum, cînd agricultura îngăduie un oarecare răgaz al femeilor din comuna Prisăcani, munca la domiciliu şi-a intensificat ritmul. „Am început munca aceasta, care cere migală şi îndemînare, încă din anul 1971, ne spune şefa secţiei artizanat a C.A.P., Magdalena Gafiţa. De atunci, numărul cooperatoarelor care ne-au solicitat de lucru a crescut la 140, în timpul iernii fiind şi mai multe“. Nu a fost, fireşte, posibil să vedem la lucru toate femeile din Prisăcani, cuprinse în această frumoasă activitate, care perpetuează o mai veche tradiţie aici. Am regretat că timpul nu ne-a îngăduit şi o deplasare în satul Măcăreşti, ca să vedem prosoapele aşa de frumoase „de ţi-e milă să pui mina pe ele", în execuţia cooperatoarelor Tinea Cojocaru şi Elena St. Tudor, cum ne spunea tovarăşa Gafiţa. Nu am văzut nici din cuverturile, prosoapele sau împletiturile lucrate de Sofica Năstuţă, Natalia Drăgan, Elena Tănase sau Maria C. Manoilă, a căror faimă de femei harnice atît vara, la muncile cîmpului, cit şi la această îndeletnicire, este recunoscută în sat. Recunoscută este, de asemenea, şi măiestria Floricăi Holboceanu, cea mai pricepută la neveditul cuverturilor alese, îndeletnicire la care ea le ajută cu plăcere şi pe celelalte. Vedem în schimb la lucru pe Maria C. Chiriac, ţesînd preş ales, pe Ana A. Ilie , cuverturi cu model portocaliu pe fond negru, pe Eleonora M. Ionaşcu, mamă a cinci copii, care ţese ştergare. „Cel mai mare băiat al meu a „ieşit“ acum în producţie, strungar în fier. Cei mai mici mă ajută deja în gospodărie, Maria îmi mai face cite o „ţejie“, are grijă de cel mai mic, de casă“. Pe Maria Gh. Staneiu, femeia aceasta iute la vorbă ca şi la treabă, o găsim lucrînd, de asemenea, cuverturi. Este preşedinta comisiei de femei din C.A.P. şi în această calitate preferă să evite vorba despre sine şi să ne spună despe unele greutăţi ale lucrătoarelor. „Cînd, am avut materie primă şi mînă de lucru, n-am avut comenzi de la „Agrocoop". Acum este invers, că nici nu ştim dacă le-om dovedi pe toate". Cu emoţie şi mîndrie, ne vorbeşte apoi despre faptul că se pregăteşte pentru Conferinţa Naţională a partidului, la care este aleasă delegată. MARIA CIOBOTARU Iniţiative, acţiuni • Comitetul municipal Iaşi al femeilor, cu concursul Teatrului pentru copii şi tineret, a organizat un spectacol la care a participat un mare număr de femei, copii şi tineri. Cu acest prilej, a avut loc şi extragerea buletinelor câştigătoare la concursul organizat în cadrul „Anului internaţional al copilului“. Cîştigătoarea premiului al II-lea a fost eleva Cătălina Roxana Pistolea, iar premiul al III-lea a revenit Măriei Irimia, contabilă la C.F.S. • • 22 de femei au participat la o excursie cu autocarul în nordul Moldovei. Beneficiarele acestei frumoase acţiuni au fost alese dintre cele mai harnice activiste pe tărâm obştesc din toate cartierele municipiului Iaşi. Costul excursiei a fost achitat din fondurile realizate cu prilejul unei tombole, organizate cu participarea comisiilor de femei din cartiere, activitate în care s-au evidenţiat cele conduse de Sofia Manea (cartier nr. 33), Gabriela Vlad (cartier nr. 44), Maria Dimitriu (cartier nr. 22). • Un fructuos schimb de experienţă s-a desfăşurat între comitetele municipale ale femeilor din Iaşi şi Brăila. Cu acest prilej, au fost vizitate unităţi ca Grupul şcolar special nr. 2 şi Combinatul de fibre sintetice, unde brăilencele au putut aprecia rezultatele bune obţinute de comisiile de femei de aici în activitatea îndreptată în direcţia antrenării mai active a femeilor la viaţa obştească, la perfecţionarea pregătirii profesionale, la educarea tinerei generații. Sfaturi practice COROANA DE CARTOFI Cîţiva cartofi, 3 ouă, pesmet, unt, lapte. Se prepară un pireu de cartofi cu unt şi lapte, se amestecă cu gălbenuşurile, cu puţină făină şi cu albuşurile bătute spumă. Se coace în formă de savarine, unse bine şi presărate cu pesmet. Cînd se răstoarnă pe farfurie, golul din mijloc se poate umple cu salată de vinete, de icre, cu pastă de brînză de vaci amestecată cu puţin mărar, cu jumări de ouă sau cu sote de mazăre verde cu smîntînă etc. TORT ECONOMIC Se face un aluat de pandişpan din trei ouă, 3 Unguri de zahăr, 200 g de făină, la care se adaugă 100 g de unt bine frecat. Compoziţia astfel obţinută se împarte în două. Prima jumătate se toarnă într-o tavă bine unsă, iar deasupra se aşează un strat de mere rase şi amestecate cu zahăr, după gust. Se toarnă un strat uniform a doua parte a compoziţiei. Se introduce tava în cuptorul cald apoi, la foc potrivit, se coace 35—40 de minute. Tortul se poate servi simplu sau acoperit cu frișca. Sevastiţa Cuca, muncitoare in secţia filatură a Întreprinderii „Textila“ din Iaşi, este mereu în fruntea întrecerii socialiste. Foto : D. Rotaru corespondent Participante active la viața comunei In comuna Seinteia, femeile constituie o prezenţă tot mai activă la întreaga viaţă politico-socială a localităţii. Dacă în campania agricolă din acest an ele au contribuit substanţial la succesele raportate de C.A.P., nici In activitatea cultural-artistică nu au fost mai prejos. După cum ne informează Didina Alexandru, secretara comitetului comunal al femeilor, la căminul cultural activează un grup vocal compus din 20 de femei . „Omizile în grădină“, piesă într-un act, aflată în repertoriul echipei de teatru, are, de asemenea, ca principale protagoniste două talentate femei : profesoara Doina Murgoci şi Valentina Harabagiu. Ca propagandiste ale unor cercuri de învăţămînt politico-ideologic au fost desemnate opt dintre cele mai bune activiste obşteşti. -°TE Cînd nervii vînzătoarei sînt „alimentaţi" de responsabilă In Piaţa Independenţei funcţionează şi unitatea nr. 4 „Mezeluri-brînzeturi“ a I.C.S. Mărfuri alimentare. Uneori bine aprovizionat, acest magazin este mult solicitat de cumpărători, lucru de care a încercat să profite vînzătoarea Elena Onofrei. Ce şi-a zis dînsa: „Dacă tot e aglomerat, să vînd toba de 10 lei kg ca fiind de 17 lei“. Dar iată că zilele trecute, două cumpărătoare atente sesizează necinstea lucrătoarei şi cer să fie servite corect. Depistată, Onofrei reacţionează cu expresii greu de reprodus. Se solicită condica de sugestii şi reclamaţii, dar responsabila unităţii — Virginia Cojea, în loc să procedeze aşa cum cer normele unui comerţ civilizat, se asociază vînzătoarei, îi „alimentează" nervii acesteia şi în magazin se produce un Întreg scandal, ţinta expresiilor jignitoare fiind cumpărătorii. Ba, mai mult, responsabila ia o decizie cu totul abuzivă ! „Dacă îmi cereţi condica, închid magazinul“. Zis şi făcut, ca şi cum cetăţenii erau la dispoziţia vînzătoarelor şi nu invers. Desigur, acum cele două lucrătoare regretă faptele. Tîrziu, pentru că factorii de conducere ai întreprinderii au şi luat primele măsuri. „Atît vînzătoarei cit şi responsabilei li s-a diminuat remuneraţia pe luna respectivă cu cite 20 la sută. De asemenea, vor fi schimbate disciplinar, iar abaterile grosolane de care ele au dat dovadă au fost discutate şi criticate in consiliul reprezentanţilor responsabililor de unităţi“, ne comunică C-tin Berică, director adjunct al I.C.S.M.A. Sperăm că asemenea fapte nu vor mai fi întîlnite în magazinele ieșene. ) ---------- STAŢIA DE UTILAJ GREU ŞI TRANSPORT PENTRU CONSTRUCŢII BACAU cu sediul în municipiul Gh. Gheorghiu-Dej, recrutează : __ muncitori necalificaţi avînd ca studii 10 clase, de preferinţă cu stagiul militar satisfăcut, pentru calificare în meseriile : — mecanic reparaţii utilaje terasiere. — mecanic reparaţii auto. — indemnizaţie lunară de 400 lei pentru noii încadraţi, sau media retribuţiei pe ultimele 3 luni pentru cei încadraţi. Informaţii suplimentare — la sediul unităţii din str. Gării nr. 3 — telefon 11391 sau 12129.—TRUSTUL DE CONSTRUCŢII INDUSTRIALE—---- V— IAŞI încadrează : personal muncitor în echipe compacte în meseriile de : 1 — dulgheri; i — zidari ; 7 — fierari-betonişti; i — lăcătuşi-sudori. In 6—9 luni de desfăşurare a activităţii, după ve ţrificări şi testări, se vor întocmi dosare-paşapoarte, în vederea trimiterii pe şantierele din străinătate. Informaţii şi depunerea actelor de încadrare la : ţ — Grupul 1 şantiere Iaşi — şoseaua Iaşi—Ciurea;i — Grupul 2 şantiere Iaşi — şoseaua Metalurgiei 5; 1 — Grupul 3 şantiere Botoşani — strada Uzinei , nr. 1 ; ţ — Grupul 4 şantiere Vaslui — Platforma Rediui — Grupul 6 şantiere Suceava — Calea Unirii nr. 27. Pe durata şcolarizării,mătoarele drepturi : cursanţii vor beneficia de ur a a traira - -----------PAGINA A W-A 1 i ! SQÜJ&NEGRLil J Un gest al omeniei Mai mulţi corespondenţi ne relatează despre solicitudinea cu care unii oameni sar in ajutorul altora, aflaţi în sufe- rinţă. Astfel, 25 de muncitori de la Întreprinderea de prelu- i crare a lemnului Iaşi au donat singe pentru salvarea co- I legului lor, Ion Zaharia, care suportase o intervenţie chirurgicală. Se numără printre ei loan Tiron, Teodor Iftode, Maria Huţanu şi alţii, in frunte cu maistrul lor, Ion Zanct. Acelaşi gest, de profundă solidaritate umană, l-au făcut şi pentru Dumitru Voicu, de la cooperativa orăşenească de consum Paşcani colegi şi consăteni de-ai lui, între care Cositache Puiu, Ion Ungureanu, Georgel Buta, Alexandra Potescu, Aurel Pintileasa şi alţii.  Locatarul risipitor -----------------------------------  Majoritatea oamenilor iau măsuri de economisire a energiei electrice. Este in in- teresul nostru, al tuturor, să gospodărim această energie. Dar iată că nu toţi procedează aşa. „In fiecare noapte, timp de 6 ani, becurile din apartamentul locatarului Alex. Sireţeanu (Aleea Nicolina, nr. 2 A, bloc G 9, ap. S3) nu s-au mai stins. Risipa este evidentă. Tot evident este însă deranjul pe care-l provoacă locatarilor de la blocul de vizavi această lumină proiectată în geamuri“, ne scrie cititorul nostru Marcel Cardasim (Aleea Nicolina, nr. 2, bloc G 8). ‘Așadar, invităm factorii de conducere ai I.R E. să estimeze (şi să ia măsuri) risipa pe care o face locatarul sus menţionat. Şoferi hoţi Zece noiembrie a.c. Conform înţelegerii, şoferii Iancu Ciornei şi Vasile Godja de la S.V.T. (al T.C. Iaşi) s-au urcat la volanul maşinii 31-Is-5529. Observaseră ei din timpul zilei că la ferma Ciurea a I. A. S. Bucium nu este nici un paznic. „Aşa că, hai la furat“ şi-au zis cei doi indivizi. Dar tocmai ■ cînd hoţii credeau că au intrat in posesia celor 235 kg de sîrţă zincată şi a celor 120 kg de mere au fost prinşi, în pre- z zent întocmindu-li-se dosar de trimitere în judecată. Şi doar nu se înţeleseseră să ajungă şi ^ în faţa instanţei... i I t j — ÎNTREPRINDEREA TELECONSTRUCŢIA —— BACAu, LOT 606 IAŞI strada Bulinga nr. 16 A (în spatele fabricii „Moldova“) telefon 33244 recrutează : — muncitori (bărbaţi) necalificaţi ; — 2 şoferi. Se asigură cazare gratuită şi masă contracost. Se lucrează în acord global. Condiţii de calificare la locul de muncă. Solicitanţii se vor prezenta cu actele : buletin de identitate, certificat de naştere, de studii, fişa medicală, carnetul de muncă, livretul militar şi actele de naştere ale copiilor, pentru alocaţie de stat. II Se fac încadrări şi prin transfer. I. C. S. ALIMENTAŢIA PUBLICA IAŞI------încadrează de urgenţă : 1 frigotehnist; 1 instalator gaze; 1 zidar. I Relaţii suplimentare, la telefoanele 17067, 11252. j \ i——— ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA IAȘI —— ^ încadrează de urgenţă \ 1 — şef depozit (gestionar magazia de materiale). I I Condiții de încadrare, conform Legii nr. 12/1971. ---------- ÎNTREPRINDEREA MINIERA BALAN ------------cu sediul în orașul Bălan, județul Harghita, Stația C.F.R., Izvorul Olt, încadrează următoarele categorii de personal : — muncitori calificaţi în meseria de mineri și ajutori mineri, vagonetari pentru lucrări în abataje şi înaintări mecanizate la muncitori necalificaţi pentru aceleaşi lucrări, în vederea calificării lor în meseria de miner şi ajutor miner. După aplicarea majorării retribuţiilor (1 august 1977) încadrările tarifare pentru muncitorii din subteran sunt cuprinse între 2 295 lei şi 3 570 lei pe lună, în funcţie de vechime în meserie şi calificarea obţinută. Lucrîndu-se în acord global se pot realiza cîştiguri mult mai mari. Muncitorii care lucrează în subteran beneficiază la intrarea în schimb de o masă caldă, gratuit. In afară de echipamentul de protecţie gratuit, şi cel de uzură cu 50 la sută reducere, se asigură cazarea gratuită în cămine, iar pentru familişti apartamente în funcţie de posibilităţi, servirea mesei la cantina întreprinderii, alte avantaje. Condiţii de încadrare : — vîrsta, între 18 și 45 ani ; — la încadrare se vor prezenta obligatoriu următoarele acte : buletin de identitate, carnetul de muncă și nota de lichidare pentru cei ce au mai lucrat în unităţile socialiste, actul privind situația militară, l f SI !