Flacăra Iaşului, martie 1980 (Anul 36, nr. 10391-10416)

1980-03-01 / nr. 10391

Proletari din toate firile, Uftlul-vil Incurt Insulin l»l/^ Organ al Comitetului judeţean laşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XXXVI — Nr. 10 391 Sîmbătă, 1 martie 1980 4 pagini — 30 bani Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a continuat vizita de lucru în mari întreprinderi ale Capitalei Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a aflat din nou, în cursul zilei de vineri, în mijlocul oamenilor muncii dintr-o serie de mari întreprinderi bucureştene de pe platforma industrială din zona de sud a municipiului, unităţi de frunte ale economiei noastre, a căror activitate este semnificativă pentru evoluţia în ritmuri înalte a întregii industrii româneşti în ultimii ani. Inscriindu-se în dialogul permanent pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu II poartă cu făuritorii istoriei noastre contemporane, această nouă etapă a vizitei de lucru în Capitală a prilejuit o rodnică analiză, la faţa locului, a stadiului în care se află îndeplinirea sarcinilor de plan pe acest ultim an al cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice, modul în care se acţionează pe linia hotărîrilor Congresului al Xll-lea al partidului. In acest sens, noul dialog de lucru al tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu harnicele colective de aici, cu factorii de răspundere din centrale şi ministere a condus la stabilirea unor măsuri concrete vizînd valorificarea corespunzătoare a potenţialului material şi uman al fiecărei unităţi, asigurarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică. Noua întîlnire a tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu reprezentanţi ai clasei muncitoare din Capitală se înscrie, totodată, ca un eveniment de o însemnătate deosebită în cronica politică a patriei, desfăşurîndu-se în atmosfera de intensă activitate în care întregul nostru popor, strîns unit în jurul secretarului general al partidului, întîiul fiu al naţiunii noastre socialiste, întîmpină alegerile de deputaţi de la 9 martie. Dialogul de lucru din cea de-a doua zi a vizitei In Capitală a început la întreprinderea mecanică de utilaj chimic — unitate modernă, profilată pe realizarea de instalaţii complexe, de înaltă tehnicitate, în majoritate unicate. In principalele secţii ale întreprinderii, tovarăşului Nicolae Ceauşescu îi sunt prezentate o gamă variată de utilaje şi instalaţii tehnologice aflate in diferite stadii de execuţie şi destinate echipării noilor capacităţi aflate în construcţie la combinatele chimice şi petrochimice de la Brazi, Borzeşti, Midia-Năvodari, Teicajen, Brăila, Săvineşti sau unor unităţi cu acest profil, construite de România în cooperare, în diverse ţări ale lumii. Reţin atenţia tehnologiile moderne de fabricaţie, de control şi testare pe faze şi în standuri de probă a pieselor şi produselor finite, fapt ce confirmă preocuparea susţinută în direcţia executării de utilaje şi instalaţii la cei mai înalţi parametri calitativi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat pe autorii acestor realizări,, îndemnîndu-i să persevereze pe linia modernizării continue a tehnologiilor şi producţiei, în condiţii de eficienţă economică sporită. Pe parcursul vizitei sunt înfăţişate preocupările permanente ale colectivului pentru gospodărirea raţională a metalului, diminuarea consumului de energie şi a cheltuielilor de producţie, sporirea eficienţei întregii activităţi , laturi definitorii ale procesului de afirmare a noii calităţi. In încheierea vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu analizează împreună cu conducerea ministerului de resort, cu cadrele din conducerea centralei industriale şi întreprinderii perspectivele de dezvoltare a unităţii. Piftă în 1985, aici vor intra în circuitul productiv noi capacităţi, care vor asigura realizarea, între altele, a instalaţiilor complete pentru fabricarea zahărului, uleiului, laptelui praf, de utilaje pentru unităţile de panificaţie şi conserve. Secretarul general al partidului, apreciind succesele înregistrate de acest destoinic colectiv bucureştean, a indicat, totodată, să se persevereze într-o măsură şi mai accentuată în direcţia perfecţionării fabricaţiei, sporirii productivităţii muncii, ridicării nivelului tehnic şi calitativ al produselor. Se vizitează, în continuare fabrica întreprinderii „Vulcan“ pentru cazane energetice de pe platforma industrială Berceni, importantă investiţie a actualului cincinal. Prin gradul superior de dotare, prin complexitatea agregatelor ce se realizează aici şi procedeele tehnologice de înaltă eficienţă utilizate, fabrica reprezintăuna din cele mai moderne unităţi ale industriei noastre. In mod firesc, în centrul dialogului secretarului general al partidului cu factorii de răspundere ai întreprinderii, cu specialiştii care lucrează aici s-au situat probleme legate de realizarea în continuare a unor agregate capabile să valorifice resursele energetice ieftine de caredispune economia noastră naţională» întreprinderea se axează, în prezent, pe asimilarea întregii game de cazane care să folosească lignit şi şisturi bituminoase. Vizitînd hala de foto-agregate, tovarăşul * Nicolae Ceauşescu ia cunoştinţă de preocupările constructorilor de maşini de la „Vulcan“ In direcţia creşterii randamentelor cazanelor energetice In paralel cu reducerea consumurilor specifice de combustibil. Apreciind aceste realizări, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut, totodată, să se acţioneze în continuare în direcţia modernizării construcţiei de cazane, atit sub raportul valorificării combustibililor inferiori, cit şi al creşterii randamentelor. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu i se prezintă uinul din cele mai reprezentative produse ale industriei de utilaj energetic, cazanul de 1035 tone abur pe oră, căruia i s-au adus recent importante perfecţionări. Legat de aceasta, secretarul general al partidului a indicat conducerii întreprinderii şi ministerului de resort să se folosească şi experienţa altor ţări în omogenizarea şi pregătirea combustibililor inferiori folosiţi la asemenea cazane. Se vizitează in continuare secţia unde sunt realizate subansamblele destinate cazanelor energetice, care lucrează sub presiune şi care reprezintă adevărate lucrări tehnice de artă. în încheierea vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu felicită pe constructorii de maşini de la întreprinderea „Vulcan“, ■ îndemnîndu-i să folosească din plin cu rezultate cit mai bune tehnica de care dispun, să acţioneze pentru continua modernizare şi diversificare a agregatelor energetice ,pe care le produc, în concordanţă cu necesităţile economiei noastre naţionale. Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu continuă la întreprinderea de maşini grele — una din cele mai importante unităţi ale industriei noastre constructoare de maşini — care aduce o contribuţie hotărîtoare la înzestrarea cu utilaje tehnologice de mare complexitate a economiei româneşti, precum şi la pregătirea fabricaţiei utilajelor pentru prima centrală atomo-electrică românească. Discuţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu reprezentanţii ministerului si (continuare in pag. a 2-a) • • —— in pogwq q Zq ________ de satisfacţie pentru înaltele aprecieri de care se bucură politica externă românească în lume Telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, şi tovarăşei Elena Ceauşescu, cu prilejul conferirii prestigioaselor distincţii ale Institutului pentru problemele unei noi ordini economice internaţionale în spiritul CuvÎntăării tovarăşului Nicolae Ceauşescu la recenta Consfătuire de lucru de la C. C. al P. C. R. La startul însămînţărilor de primăvară, mai bine pregătiţi ca oricînd! Cum se acţionează în Consiliul unic agroindustrial de stat şi cooperatist Ciorteşti •Sporesc suprafeţele fertilizate • Aprovizionarea cu seminţe a început, dar decurge anevoios • De ce întârzie probarea maşinilor agricole ? Restanţe şi la pregătirea producţiei horticole Lucrătorii dinConsiliul unic agroindustrial de stat şi cooperatist Ciorteşti s-au angajat ca în acest an să obţină producţii superioare celor înscrise In plan. In multe locuri s-a trecut din plin la acţiune pentru a se putea îndeplini In bune condiţii aceste angajamente. O serie de lucrări pregătitoare însămînţărilor se desfăşoară în ritm susţinut chiar şi în condiţiile climatice existente. Mobilizaţi de îndemnurile cuprinse în Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la recenta Consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. de a se asigura la toate nivelele un stil de muncă comunist, revoluţionar, de înaltă responsabilitate şi exigenţă, de ordine şi disciplină pentru a se putea realiza o producţie agricolă sporită, mecanizatorii şi cooperatorii din Schitu Duca, din Dolheşti îşi continuă activitatea mai intens, mai bine. Pentru a se asigura o recoltă bogată de cereale, în această perioadă se acordă multă atenţie fertilizărilor. La C.A.P. Schitu Duca, bunăoară, din 860 de hectare cu semănături de toamnă, 600 de hectare au şi fost fertilizate cu azotat de amoniu. In paralel, se administrează îngrăşăminte chimice pe terenurile destinate culturii porumbului. Sămînţa de porumb a fost adusă în întregime în unitate. In aceste zile este continuată şi acţiunea de fertilizare a ogoarelor cu îngrăşăminte naturale fermentate. S-a prevăzut ca pină la declanşarea însămînţărilor să fie îngrăşate 100 de hectare destinate sfeclei de zahăr şi legumelor. Pină acum au fost administrate astfel de îngrăşăminte pe 75 de hectare. In total au fost cărate în cîmp peste 3 500 de tone. Acţiunea continuă. Fermierii Constanţa Vîzdoagă, Valeriu Rotaru, Ion Turiceanu se ocupă direct de realizarea programului GH. STEJARU (continuare în pag. a 3-a) ceperii Mai sunt 8 zile pînă la alegerile de deputaţi Susţinută activitate politică şi organizatorică în campania electorală întîlnirile dintre candidaţi şi alegători ce au avut loc în comuna Bosia au prilejuit un fructuos dialog privind dezvoltarea localităţii. Pornind de la realizările obţinute, alegătorii şi candidaţii au stabilit punct cu punct ce se va face în noua legislatură. Alegătorii N. Anton, C. Movilă, Rodica Boz, V. Mustaţă, Ioana Pipoş, F. Tesaru, Eugenia Pălimaru şi alţii au ridicat probleme legate de încheierea lucrărilor de construcţii la noua şcoală şi la complexul zootehnic, urgentarea începerii lucrărilor la magazinul sătesc, a sălii polivalente, a blocurilor de locuinţe, a brutăriei, a podului de peste Jijia, a bazei sportive etc. Cetăţenii C. Ştefureac, Magdalena Pistol, Ilie Săcăleanu, Geta Galbău etc. s-au referit la activitatea de organizare a muncii pentru realizarea de noi trotuare, extinderea conductelor de aducţiune a apei potabile în casele cetăţenilor, sistematizarea şi înfrumuseţarea centrului civic şi a gării Ungheni. In cadrul acestor discuţii, s-au stabilit pe loc modalităţi de acţiune pentru extinderea reţelei electrice şi a solariilor la membrii cooperatori, înfiinţarea unui punct sanitar în satul Coada Stîncii, extinderea suprafeţelor destinate legumiculturii şi altele. O atenţie deosebită a fost acordată în cadrul întîlnirii cu tov. Teodor Carp, candidatul pentru alegerile de deputaţi în Consiliul popular judeţean, preşedintele consiliului unic agroindustrial, măsurilor ce se impun a fi luate din vreme pentru înfăptuirea noilor lucrări hidrotehnice de regularizare a Jijiei şi Prutului. I. BURGHELEA • Cenaclul „Ştefan Dimitrescu“, care cuprinde profesori de desen, organizează o galerie de artă la Casa cărţii din Iaşi. Prima expoziţie amenajată aici este dedicată alegerilor de la 9 martie şi va fi deschisă in perioada 1— 20 martie. Expoziţia va cuprinde circa 40 de lucrări de pictură şi grafică , peisaje inspirate din realizările şi frumuseţile de pe tot cuprinsul patriei, portrete ale oamenilor muncii, flori, naturi statice, compoziţii. • Consiliul comunal Tătăruşi al educaţiei politice şi culturii socialiste a iniţiat în această perioadă numeroase manifestări politico-educative şi cultural-artistice. In cadrul „Tribunei democraţiei", la Şcoala generală din satul Uda s-a organizat o întîlnire a pionierilor cu cadre de conducere din comună. Elevi de la Şcoala generală din satul Pietrosu au susţinut un recital de poezie „Omagiu partidului“. Formaţii artistice de amatori ale căminului cultural din Tătăruşi, printre care corul mixt, grupuri de recitatori, interpreţi de muzică folk au realizat spectacolul cultural-artistic „Aleşii noştri, aleşii poporului“. • Biblioteca orăşenească din Hîrlău a organizat, la secţia întreprinderii de tricotaje „Moldova“, montajul literar „Votăm cu viitorul nostru socialist“. Acelaşi montaj literar va fi organizat la Autobaza Hîrlău şi la Cooperativa „Unirea“ din localitate. Montajul cuprinde poezii patriotice dedicate partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi ţării. In cadrul acestor manifestări, sunt prezentate antologiile „Izvoare nesecate“, „Treptele zidirii“ şi „Perspective comuniste“. • Intîlniri intre candidaţi şi alegători ATMOSFERĂ DE LARGA PARTICIPARE CETĂȚENEASCĂ Manifestări cultural-educative MARTIE Mărţişor îmbinare de roşu şi alb pur, cu sclipiri opaline, firul mingîios de mătase se cuibăreşte în dreptul inimii, surprinzind parcă ceva din pulsaţia-i fierbinte, din preaplinul simţirii noastre, în acest preludiu primăverii. Acelaşi şi totuşi mereu altul, mărţişorul, ce-a dobîndit, pornind de la înrudirea cu filigranul de pe cămăşile cu rîuri şi citite, atîtea şi atîtea întruchipări simbolice, capătă, în acest an, o semnificaţie deosebită. Păstrînd permanent căi-ţ dura din care s-au is-î cat aceste mici semne , ce-n marea lor varieta- te exprimă o gamă larigă de simţăminte pen- , tru cei apropiaţi, măr- țişorul — luat ca me lsaj — înseamnă un sa- ^ ELENA PIETRARU (continuare in pag. a 3-a) ^