Flacăra Iaşului, aprilie 1980 (Anul 36, nr. 10417-10442)

1980-04-01 / nr. 10417

lacuna Iaşului Organ al Comitetului judeţean laşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XXXVI — Nr. 10 4171 Marţi, 1 aprilie 1980 4 pagini — 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă! _________In pagina a 4-a __________ Noua legislatură a Marii Adunări Naţionale Debutul unei noi perioade de mari realizări în dezvoltarea socialistă a ţării Lucrările primei sesiuni a celei de a VIII-a legislaturi, in cadrul cărora reprezentanţii ţării în marele dorum al puterii de stat şi-au dat votul unanim, pentru a treia oară, privind învestitura tovarăşului Nicolae Ceauşescu ca preşedinte al Republicii, se înscriu ca momente cu profundă rezonanţă istorică. în acest memorabil 28 martie 1980, voinţa şi sentimentele naţiunii noastre socialiste îşi găseau cea mai clară şi hotărîtă expresie în voinţa şi sentimentele celui mai autorizat reprezentant al său, strălucit expuse in discursul solemn de reinvestire rostit în plenul forumului suprem al ţării. Şi este firesc să fie aşa. Pentru că legămîntul solemn pe care cel mai iubit fiu al poporului îl făcea în faţa istoriei şi patriei este legămîntul poporului său. Rostite c căldură şi responsabilitate, rostite cu demnitatea făuritorului de istorie, cuvintele luminau realitatea românească de astăzi, forţa unui popor care, liber şi neatîrnat, şi-a cîştigat un loc de cinste in marea familie a naţiunilor lumii. I limpede şi firesc, dăltuit în sufletul naţiunii, legămintul preşedintelui României este legămîntul pentru România nouă, care intimpină realităţile lumii cu fruntea sas, încrezătoare în destinul ei de progres şi prosperitate, în lupta sa de edificare a socialismului şi comunismului pe pămintul ei. Este, deopotrivă, legămîntul pentru o Românie mereu nouă, revoluţionară, care vrea şi face totul pentru o lume mai bună, pentru victoria în lume a unei politici noi. In această operă de istorie , de istorie românească şi de participare activă la istoria lumii contemporane —, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a înscris numele şi personalitatea, aducînd României socialiste prestigiul şi autoritatea pe care le merită. Vedem in aceasta aportul celui care conduce destinele partidului şi ţării, al celui care, prin întreaga sa activitate, dă o nepreţuită pildă de clarviziune politică, realism şi cutezanţă în gindire, fierbinte dragoste de patrie, intransigenţă revoluţionară, capacitate de profundă analiză a marxist-leninista, creatoare şi însufleţitoare, animată de idealul propăşirii, libere şi demne, a României socialiste, de idealul păcii şi socialismului în lume. Cind, în ziua de 28 martie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu era reales în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România, ţara întreagă vedea în acest act sensul profund al omagierii omului de stat, care şi-a dedicat viaţa poporului român in drumul său neabătut spre construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului pe pămîntul românesc. Ţara vede în reinvestirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă din stat actul care dă garanţia istorică a continuităţii de lupte şi idealuri, garanţia înaintării României pe calea civilizaţiei socialiste şi comuniste, a creşterii neîntrerupte a contribuţiei României la crearea unei lumi mai bune şi mai drepte. Un adevărat program de muncă şi de acţiune se desprinde din discursul solemn al preşedintelui Nicolae Ceauşescu, deoarece activitatea noii legislaturi a Marii Adunări Naţionale coincide cu noua etapă de dezvoltare a României pe baza istoricelor hotărîri ale celei de-al XTI-lea Congres al partidului. În centrul activităţii partidului şi statului, a întregului popor vor sta dezvoltarea tot mai puternică a forţelor de producţie şî perfecţionarea continuă a relaţiilor sociale, asigurîndu-se astfel trecerea da la stadiul de ţară în curs de dezvoltare, la acela de ţară mediu dezvoltată. Sunt subliniate în această privinţă marile obiective ce trebuie realizata în etapa imediat următoare, cum ar fi: dezvoltarea puternică a bazei de materii prime şi energetice a ţării, înfăptuirea noului mecanism economic şi organizarea întregii activităţi pe baza autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, extinderea relaţiilor economice internaţionale, ridicarea pe toate planurile a nivelului de viaţă material şi spiritual al oamenilor muncii. (continuare în pag. a 2-a) t . Ieşenii îşi exprimă dragostea neţărmurită faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu în pagina a 2-a . Noi mesaje ale bucuriei cu prilejul realegerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu în suprema funcţie de preşedinte al României socialiste • • \ • Sesiunea E.S.C.A.P. Declaraţia A.C.T.G. \ © Oraşul Pecs pe coordonatele dezvoltării : * încheierea reuniunii la nivel înalt a statelor africane de limbă portugheză  în spiritul indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru de la C. C. al P. C. R. din februarie a.c. Pentru ca fiecare sector să contribuie din plin la creşterea producţiei zootehnice La acţiune pentru înfăptuirea hotărîrilor plenarei Comitetului judeţean de partid cu activul din agricultură ! • Spre toi aport mai substanţial din partea gospodăriilor populaţiei • La sarcini sporite, sprijin corespunzător crescătorilor de animale care încheie contracte cu statul • O producţie mai mare de carne şi prin folosirea resturilor alimentare de la cantine şi restaurante Odată cu programul de măsuri pentru dezvoltarea zootehniei în unităţile agricole, plenara Comitetului judeţean de partid cu activul din agricultură, organizată la începutul lunii curente, a aprobat şi un Program privind creşterea efectivelor şi producţiilor animaliere in gospodăriile populaţiei pe 1980. In spiritul indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R. din 25—26 februarie a.c., s-au stabilit direcţiile în care se va acţiona pentru ca şi acest sector să-şi sporească aportul la îmbunătăţirea aprovizionării pieţelor şi industriei cu produse zootehnice, în vederea re- realizării efectivelor prevăzute. Oficiul pentru reproducţia şi selecţia animalelor şi Inspectoratul sanitar veterinar au primit sarcina să acorde crescătorilor lor sprijinul necesar (controlul lunar al gestaţiei la vaci, tratamentul contra sterilităţii etc.) pentru ca indicele de natalitate să crească la cel puţin 85 la sută la taurine şi 96 la sută la ovine. In acelaşi scop, personalul sanitar-veterinar va urmări aplicarea acţiunilor de prevenire şi combatere a bolilor în aşa fel încît să se reducă cut mai mult pierderile prin mortalităţi. In acest context se includeţi aplicarea severă a IegH cu privire la circulaţia animalelor şi produselor de imagine din bulevardul Independenţei din Iaşi Foto : L. Stratulat Colectivul întreprinderii de stofe tricotate şi confecţii este preocupat în permanenţă de realizarea, în condiţii optime, a sarcinilor de plan, acordînd o atenţie deosebită şi îmbunătăţirii tehnologice. Dumitru Călinescu, multiplicator şabloane, a realizat, de pildă, un şablon universal pentru tăiat pe contur gulere şi cămăşi pentru bărbaţi. Aplicată în producţie, încă de la sfîrşitul anului 1979, această îmbunătăţire a permis o reducere apreciabilă de materie primă (tablă zincată) şi o îmbunătăţire a calităţii operaţiilor executate. Creaţia muncitorului Vasile Bălălău, ajutat de mecanicul Ion Avădanei, constă în introducerea unui dispozitiv pentru colectarea deşeurilor sortate pe culori şi pe compoziţii fibroase. Prin extinderea a Un nou avînt creaţiei tehnice de masă cestei tehnologii — ne informează ing. Păr Gabriela s-a realizat colectarea integrală a deşeurilor, o reducere a personalului cu doi muncitori, precum şi o economie a fondului de retribuţie de 50 000 lei pe an. O tehnologie nouă, introdusă în 1980, e opera mecanicului Mircea Cazacu şi a tehnologului Constantin Blaga. Dispozitivul pentru executarea beteliei la pantalon-bărbaţi printr-o singură trecere, creaţia lor, are o mare eficienţă economică : creşterea productivităţii muncii cu 300 la sută, o economie de 8 muncitori, sporirea volumului producţiei globale cu 3 460 000 lei şi importante economii de materiale auxiliare. In deplin acord cu indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind îmbunătăţirea procentului de utilizare a materiei prime, de creştere a productivităţii muncii şi a eficienţei economice, oamenii Despre noua producţie a cinematografiei româneşti au vorbit poetul Corneliu Sturzu, redactor şef al revistei „Convorbiri literare“, Malvina Urşianu, scenarista şi regizoarea filmului, şi actorii Silvia Popovici, George Motoi şi Cornel Coman, Grid Modorcea, producător delegat, şi criticul Valerian Sava. •-------------------— muncii din întreprindere au introdus în ultimele 6 luni peste 6 perfecţionări tehnice. Inovatorii sunt sprijiniţi de către cadrele tehnice de conducere, asigurîndu-li-se condiţiile necesare pentru punerea în aplicare a ideilor lor. Desigur acest sprijin poate fi mai larg, este de părere Vasile Bălălău, unul din tinerii inovatori. Nu lipsită de interes este și propunerea sa privind sporirea preocupării comisiei inginerilor şi tehnicienilor din întreprindere în vederea organizării unor întîlniri periodice între muncitori-inovatori pentru schimb de opinii, pentru o cât mai fructuoasă colaborare în muncă. Emilia Gache Spectacol de gală La cinematograful „Victoria“ din Iaşi a avut loc ieri seară spectacolul de gală cu noul film românesc „întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu“, producţie a Casei de filme nr. 3. Au luat parte reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, al organizaţiilor de masă şi obşteşti, oameni de cultură şi artă, un numeros public, activă a inovatorilor Prezenţa Tînăra ţesătoare Viorica Boureanu, dintre fruntaşele în muncă de la întreprinderea „Ţesătura“ din Iaşi. Foto : D. Rotaru s.  (continuare în pag. a 3-a) Seară omagială In ziua de 31 martie 1980, poetul Florin Mihai Petrescu ar fi împlinit 50 de ani , cu acest prilej, Asociaţia scriitorilor a organizat o seară omagială consacrată memoriei preţuitului poet ieşean. După ce, la Casa cărţii, a fost lansat volumul „Cioplitor de vise“, editat de „Junimea“ (a prezentat redactorul şef al Editurii, Virgil Cuţitaru), la sediul Asociaţiei scriitorilor a fost evocată personalitatea poetului Florin Mihai Petrescu (au luat cuvîntul Mircea Radu Iacoban, secretarul Asociaţiei, şi criticul N. Barbu). Muzeul de literatură a Moldovei a oferit posibilitatea reascultării vocii poetului prin intermediul unor înregistrări de arhivă.