Flacăra Iaşului, septembrie 1982 (Anul 38, nr. 11166-11191)

1982-09-15 / nr. 11178

PAGINA A 1IA . „O datorie de onoare a şcolii este aceea de a forma nu numai buni muncitori şi specialişti, ci şi cetăţeni conştienţi, cu o concepţie înaintată despre lume şi viaţă, profund devotaţi cauzei socialismului, luptători înflăcăraţi pentru înălţarea patriei pe noi culmi de progres şi civilizaţie“. NICOLAE CEAUŞESCU Un nou an de învăţământ, o nouă treaptă spre devenire a unei generaţii Misiune nobilă Mă bucur că fac parte dintr-un colectiv recunoscut pentru seriozitatea şi pasiunea Închinate creşterii şi educării viitoarelor cadre ale societăţii noastre. Am lăsat în urmă 32 de ani de învăţămînt, timp in care am dus de opt ori copii din clasa I pînă în clasa a IV-a. Noul an şcolar este unul dintre ultimii activi pentru mine. îmi pare rău, dar în acelaşi timp mă bucur că sub privirile mele au crescut şi şi-au luat zborul în lume zeci şi zeci de copii, mulţi dintre ei astăzi oameni care şi-au consolidat familii, ei înşişi, la rîndul lor, cu copii. Am asistat şi am participat în ultima perioadă, împreună cu întreg personalul didactic din ţară, la amplul proces de modernizare a învăţămîntului, de îmbinare a acestuia cu producţia, proces iniţiat de secretarul general al partidului nostru. Sigur, noi, învăţătorii, creştem fiinţe gingaşe, în formare, dar tocmai de aceea misiunea noastră este foarte grea : să le creştem cu migală şi pricepere, să le cultivăm dorinţa de a învăţa, de a cunoaşte cit mai mult, de a fi folositori celor din jur, societăţii, de a respecta munca. Pentru îndeplinirea acestor cerinţe, nu ne precupeţim timpul şi experienţa. Folosim metodele de activizare a elevilor la ore, facem ore suplimentare cu cei mai slab pregătiţi, ţinem o legătură strînsă cu familia. In şcoală avem condiţii bune şi preocuparea noastră principală este de a ne pregăti cît mai bine, indiferent de vîrstă, ca să răspundem cu succes comandamentelor învăţămîntului din statul nostru socialist. VALERIU CAZACU învăţător, Şcoala generală nr. 3 Paşcani Angajare mai fermă a tuturor cadrelor didactice şi studenţilor — Ce şi-a propus Comitetul de partid din Centrul nostru universitar pentru amplificarea activităţii de educaţie comunistă a studenţilor, în spiritul indicaţiilor secretarului general al partidului, sub semnul muncii, al pregătirii pentru muncă şi viaţă ? — Ne aflăm la deschiderea noului an de învăţămînt. Îmbogăţit cu orizontul tezelor şi orientărilor date de Expunerea secretarului general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, la Plenara lărgită a C.C. al P.C.R. din 12 iunie, de lucrările celui de al doilea Congres al educaţiei politice şi culturii ------— socialiste, care au conturat un program clar pentru munca de educaţie şi propagandă, un criteriumajor al eficienţei în acest domeniu — calitatea schimbărilor in conştiinţă. Dezbaterile Expunerii din 12 iunie de către cadrele didactice şi studenţii din cele cinci institute de învăţămînt superior din Centrul universitar ieşean au pus în lumină şi au propus modalităţi concrete de îndeplinire a obligaţiilor ce ne revin din învestitura acordată activităţii educative din şcoli şi facultăţi, prin fundamentarea acesteia pe cunoaşterea istoriei, a trecutului de luptă, pentru independenţă şi libertate, şi a realizărilor prezentului. • Sintetizînd propunerile şi sugestiile făcute în cadrul dezbaterilor, Comitetul de partid al Centrului universitar şi-a stabilit un cuprinzător plan de activităţi, cu acţiuni politice şi cultural-educative, care să ducă la întărirea disciplinei în muncă şi a răspunderii patriotice a fiecărui cadru didactic şi student. Am menţiona : cicluri de expuneri, dezbateri pe teme de educaţie materialist-ştiinţifică, de istorie, cultură şi civilizaţie, pe problematica vieţii social-politice contemporane, susţinute de cadre didactice, cercetători, activişti de partid şi de stat , cercuri teoretice de studiere a operei secretarului general al partidului, concursuri profesionale, acţiunile politicoideologice şi cultural-artistice integrate festivalului „Gaudeamus“. — In ce măsură cadrele didactice se vor angaja in acţiunea de elaborare şi modernizare a cursurilor ? Ce se preconizează ? — Fără a subestima cituşi de puţin formele activităţii extradidactice, rolul principal în realizarea unei educaţii patriotice revoluţionare a studenţilor, în spiritul respectului muncii şi al realizării ei la cele mai înalte cote de exigenţă, 11 au activităţile desfăşurate în procesul instructiv-educativ : cursuri, semi------------narii, laboratoare, proiectare, practică productivă, cercetare. Acţiunea de elaborare şi modernizare a cursurilor constituie o sarcină permanentă, care a dobîndit noi dimensiuni în lumina Expunerii la Plenara din 12 iunie pentru toate disciplinele de învăţămînt şi în mod special pentru disciplinele social-umane. De curînd s-a desfăşurat consfătuirea cadrelor didactice din domeniul ştiinţelor sociale, în cadrul căreia au fost dezbătute şi îmbunătăţirile care se impun programelor analitice ale acestora, în Centrul nostru universitar, peste 90 la sută din discipline sunt acoperite cu manuale şi cursuri, cea mai mare parte aparţinînd cadrelor didactice ieşene, urmînd ca în acest an să se realizeze acoperirea integrală cu tot ceea ce este necesar studiului. Aceeaşi atenţie este acordată, în continuare, formelorde pregătire practică şi de cercetare ştiinţifică şi realizării unei cit mai perfecte unităţi a acestora cu procesul pregătirii multilaterale a viitorilor specialişti. Există o angajare mai fermă a tuturor cadrelor didactice şi studenţilor pentru o pregătire care să reprezinte o nouă calitate şi în procesul de învăţămînt, o folosire mai raţională şi cu maximă eficienţă a condiţiilor materiale deosebite realizate în ultimii ani. Convorbire cu prof. univ. dr. ELENA PUHA, secretar adjunct al Comitetului de partid pe Centrul universitar, prorector al Universităţii „Al. I. Cuza“ Să deschidem ochii copiilor către frumuseţile vieţii Transformările revoluţionare din viaţa şcolii româneşti ne implică şi obligă cu atît mai mult, cu cît învăţămintul preşcolar are nobila misiune de a pune bazele educaţiei comuniste, sarcină ce va fi continuată, amplificată,, pe următoarele trepte ale şcolii şi vieţii sociale. Programa noastră ne îndeamnă să cultivăm la copii deprinderile frumoase de conduită civică, de muncă, de învăţare. Să le sădim în conştiinţe primii germeni ai concepţiei materialist-ştiinţifice despre lume şi viaţă. In calitatea lor de şoimi ai patriei, să aibă ochii sufletului deschişi către frumuseţile vieţii de colectiv, către frumuseţile patriei şi hărnicia oamenilor acestui pămînt. Să devină conştienţi că sînt fii ai acestui eroic popor liber, ce se avîntă sub flamurile tricolore şi roşii, să vibreze la ideea de patrie, partid, popor, pace, omenie — toate acestea însemnînd numele conducătorului nostru iubit, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Aceste deziderate, enumerate doar, implică o muncă uriaşă, neobosită, care necesită cunoaşterea fiecărei individualităţi, tratarea diferenţiată a fiecăreia, adeziunea familiei pentru conlucrarea cu noi. La început de an şcolar, ne propunem mai multă exigenţă faţă de noi înşine pentru autoperfecţionare, strădanii de a obţine o nouă calitate în munca noastră de zi cu zi, sîntem hotărîri să răspundem cu devotament chemării pe care ne-a adresat-o secretarul general al partidului şi cu prilejul deschiderii la Iaşi a anului de învăţămînt 1980—1981, chemare de a ne îndeplini în mod exemplar îndatoririle de educatori ai tinerei generaţii. MARIA TALABA educatoare, directoarea Grădiniţei cu orar normal nr. 14 Iaşi viifttriÎ'specîaîSstj!1 FaCU“SiH d* ?1 *I»a|i»s lăcaș de stmtiu pentru FIACARA IASULUI 1 — Ne pregătim pentru școală... i . Vacanţa s-a încheiat. In zilele ei, aproape 8 500 de preşcolari şi elevi ieşeni au avut bucuria de a petrece * clipe de neuitat în tabere, la munte sau la mare. Alţi 1 500 s-au odihnit în taberele din judeţ. ■ In anul şcolar 1982—1983, funcţionează în comunele Judeţului nostru *3 de şcoli cu treapta I de liceu, V M dintre acestea fiind nou înfiinţate : la Cucuteni, Grozeşti, Ipatele, Moşna, Româneşti, Citirea etc. ■ Baza materială a Invăţămintului preuniversitar din judeţ a crescut în acest an cu 96 săli de clasă, dintre care 48 în municipiul Iaşi (şcolile generale nr. 36 şi 37). ■ Pentru asigurarea condiţiilor optime de învăţătură s-au alocat 4 250 000 de lei in vederea efectuării reparaţiilor capitale la un număr de 37 de şcoli din judeţ. ■ In anul şcolar 1982—1983, în judeţul Iaşi sunt 3 581 săli de clasă şi cabinete. ■ 225 000 este cifra ce reprezintă totalul preşcolarilor şi elevilor cuprinşi în sistemul de învăţămînt din judeţul Iaşi. Peste 19 000 de elevi vor frecventa cursurile clasei a XX-a din judeţ (cifră record). Cu competenţă şi dăruire, la modernizarea agriculturii Liceul agroindustrial Miroslava, veche aşezare de cultură, a pregătit de-a lungul celor 150 de ani de existenţă specialişti care au contribuit cu dăruire şi competenţă la permanenta modernizare a agriculturii noastre. Astăzi, mai mult ca oricînd, în fața liceului stau sarcini mari, ce se desprind din documentele de o deosebită însemnătate elaboratede conducerea partidului. Absolvenţii liceelor agricole trebuie să fie oameni bine pregătiţi, care să poată răspunde actualelor comenzi sociale, oameni la care pregătirea de specialitate să se îmbine armonios cu cea de cultură generală. In vederea realizării acestor sarcini, am avut în atenţie mereu împletirea corectă şi echilibrată a •Pagină realizată de GHEORGHE MATEI Foto : Paul TodScubiectelor de studiu. Ne educăm elevii (atît prin orele de informare politică, învâţămînt ideologic U.T.C., prin alte forme) în spiritul muncii, cinstei şi echităţii. Ii învăţăm să-şi preţuiască limba, să-şi iubească eroii, neamul, conducătorul patriei şi partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. . Cîteva dintre recentele lor realizări demonstrează buna lor pregătire, conştiinciozitatea, dragostea lor faţă de muncă, de studiu. După ce acum doi ani, de exemplu, lucrarea „Influenţa curentului electric asupra plantelor" a fost premiată la sesiunea naţională de comunicări şi propusă pentru un simpozion internaţional, în această vară comunicarea „Educarea ateist-ştiinţifică a elevilor prin metoda monografică", susţinută la sesiunea de la Craiova, a luat premiul I. Elevii noştri au realizat lucrări practice importante, prin care contribuie la continua înflorire a şcolii lor. De pildă, elevii de la profilul construcţii rurale au construit drumul betonat pe artera liceu-şoseaua Iaşi — Voineşti, au construit noi adăposturi pentru porcinele microfermei, adăposturi pentru iepurii de casă, un depozit de legume etc., lucrări în valoare de 140 PO0 de lei. La aceasta se adaugă activităţile elevilor la profilurile agricole. Marile sarcini puse în faţa agriculturii noastre şi la recenta Cesfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. ne obligă şi pe noi, cadrele didactice şi elevii din învăţămîntul agroindustrial, să depunem eforturi sporite pentru o pregătire temeinică, multilaterală, astfel incit absolvenţii noştri să contribuie din plin, în mod conştient, la realizarea obiectivelor revoluţiei agrare. Iată sarcina şi gîndul nostru drag pentru noul an şcolar. Prof. NATALIA EREDO AICA directoarea Liceului agroindustrial Miroslava