Flacăra Iaşului, septembrie 1983 (Anul 39, nr. 11476-11501)

1983-09-15 / nr. 11488

PAGINA All-A----— - Toată atenţia îndeplinirii rolului educativ al adunărilor generale ! Am urmărit la întreprinderea de confecţii Iaşi modul în care se desfăşoară adunările generale ale U.T.C., în ce măsură răspund acestea actualelor exigenţe privind educarea tinerilor, mobilizarea lor la realizarea tuturor sarcinilor de plan. „Cele 17 organizaţii, comitetul şi activul U.T.C. din întreprinderea noastră, sub îndrumarea directă a organizaţiilor de partid, se preocupă ca cei peste o mie de tineri să desfăşoare o activă viaţă organizatorică şi politico-educativă, creîndu-se o bună atmosfera de lucru, avînd ca finalitate înfăptuirea sarcinilor economice — ne spune Cecilia Butnaru, secretarul comitetului U.T.C. pe întreprindere. în acest sens, am urmărit ca adunările generale să dezbată probleme esenţiale ale activităţii de producţie , îndeplinirea normelor de lucru, întărirea ordinii şi disciplinei, valorificarea materialelor refolosibile, ____ mobilizarea tuturor tinerilor la acţiunile de gospodărire a unităţii etc.“. In luna iulie, cînd uteciştii au analizat rezultatele num- cît pe primul semestru al acestui an, s-a remarcat atitudinea fermă, critică şi autocritică, pe care au luat-o cei care au vorbit, arătînd că în mare măsură şi tinerii au contribuit la nerealizarea planului de producţie. S-au propus măsuri imediate pentru întărirea disciplinei, mai buna folosire a timpului de lucru, perfecţionarea pregătirii profesionale. „Este necesar să îndepărtăm pentru totdeauna stările de comoditate, indisciplină, de lipsă de interes şi răspundere faţă de sarcinile importante ce ne revin“ — sublinia Aurica Cioată, secretarul organizaţiei U.T.C. pe schimbul 1 A. De altfel, asemenea abateri au fost discutate şi cu prilejul altor adunări generale, cei vinovaţi fiind puşi să răspundă în faţa uteciştilor pentru randamentul mai slab în producţie. In acelaşi spirit analitic, pe linia măsurilor adoptate în adunările generale, la organizaţiile din schimburile T-1, 7-A, şi 5-B, ca şi în alte organizaţii, s-a intensificat munca politico-educativă, de cunoaştere a hotărîrilor de partid şi de stat, a legilor. Pe linia aplicării măsurilor adoptate în adunările generale, întilnirile cu jurişti, economişti, medici sau alţi specialişti au devenit o obişnuinţă în cele mai multe dintre organizaţiile U.T.C. Şi rezultatele se văd şi în activitatea productivă. Astfel, realizările mai bune, obţinute la principalii indicatori de plan în lunile iulie şi august, au cuprins şi efortul tinerilor care au materializat propriile măsuri privind creşterea producţiei şi productivităţii muncii, a calităţii produselor, aplicarea de noi soluţii de economisire a materiilor prime şi materialelor, de recuperare şi refolosire a acestora. „Dar nu toate propunerile judicioase ale tinerilor, precum şi măsurile luate, îşi găsesc ecoul în viaţa organizaţiei — aprecia Maria Popa, maistru, membru al comitetului U.T.C. pe unitate. De nenumărate ori am hotărît să discutăm cu cei care absentează nemotivat sau abuzează ______________ de concedii medicale, să mergem la ei acasă, să-i sprijinim în rezolvarea unor probleme personale şi mai ales să-i ajutăm în ___________ prinderea tainelor meseriei. Deși s-au făcut în acest sens multe lucruri bune, această problemă a rămas, în continuare, una dintre cauzele principale ale nerealizării sarcinilor de producţie, fiind necesar să urmărim mai îndeaproape felul în care tinerii respectă disciplina de muncă, să-i convingem să respecte normele de conduită în unitate, să-i mobilizăm mai bine la efortul de creştere a producţiei“. Iată deci că organul U.T.C. pe întreprindere, birourile organizaţiilor de bază, întregul activ U.T.C. ar trebui să acorde un plus de atenţie traducerii în viaţă a măsurilor luate în adunările generale, aceasta fiind o cale de bază prin care efortul educativ al adunărilor ar putea spori, înaltele exigenţe ale Consfătuirii de lucru pe problemele muncii organizatorice şi politico-educative de la Mangalia impun şi perfecţionarea activităţii organizaţiei de tineret din această unitate, care se confruntă cu importante dificultăţi în realizarea planului de producţie, la a căror depăşire tinerii sunt chemaţi să aducă o contribuţie sporită. ELENA DUMITRESCU La întreprinderea de confecţii Iaşi Gînduri pentru noul an de învăţămînt In pragul anului de invăţămînt 1983—1984, după o vacanţă în care elevii şi studenţii au îmbinat activităţile de muncă patriotică cu perioadele de odihnă, de relaxare în tabere sau în excursii, am solicitat cîtorva interlocutori să-şi exprime gîndurile cu care pornesc din nou la drum. Prof. dr. docent Gheorghe Chiriţă, prorector al Institutului politehnic, ne-a declarat : „Pentru obţinerea unor rezultate mai bune în acest an universitar, va trebui ca absolut întreg corpul profesoral să pună pe acelaşi plan atît activitatea de pregătire profesională, cit şi cea educativă, astfel incit întreaga masă a studenţilor să fie antrenată la o muncă susţinută, continuă. O altă problemă este aceea a sprijinului pe care trebuie să-l acorde institutul nostru industriei. In urma vizitei secretarului general al partidului, din septembrie anul trecut, în judeţul Iaşi (în timpul căreia a fost şi oaspete al institutului nostru), am alcătuit un program de măsuri cu mai multe teme de cercetare ştiinţifică ce vizează sprijinirea, în general, a unităţilor economice din judeţ, a industriei metalurgice şi, in special, a Combinatului de utilaj greu. Rezolvarea acestor teme va influenţa folosirea în condiţii optime a capacităţilor de producţie nou create, creşterea productivităţii muncii, diversificarea producţiei, ridicarea calităţii produselor. Baza, materială modernă a făcut ca eficienţa cercetărilor ştiinţifice să crească foarte mult. Dar n-aş spune că, pînă acum, această bază a fost folosită la capacitatea maximă, şi este o obligaţie a noastră ca în cursul noului an universitar s-o facem să dea cel mai bun randament. Acestea sînt cîteva deziderate cu care începem un nou an de învăţămînt, pe care-l doresc să ne fie cit mai spornic“. Vasilica Crăciun, studentă în anul al IV-lea, Facultatea de istorie-filozofie a Universităţii „Al. I. Cuza“ : „Mii de gînduri mă frămîntă la început de nou an universitar. Gînduri despre ceea ce vreau să realizez în ultimul an de facultate, legate de pregătirea mea profesională, de specialitate, pregătirea lucrării de diplomă şi de continua mea formare ca viitor educator. Mă gîndesc şi la ce voi realiza după terminarea facultăţii, la munca de formare şi educare a elevilor. Mi se pare deosebit de important faptul că nouă, viitorilor profesori de filozofie, ne revine nobila misiune de a forma nu numai specialişti, ci aşa cum arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice şi politico-educative , oameni cu o conştiinţă revoluţionară înaltă, gata să înfăptuiască orice însărcinare din partea partidului, oameni cu un nivel politico-ideologic superior, conştienţi şi capabili să ducă patria pe noi culmi de progres şi civilizaţie“. Ing. Constantin Ghergheşanu, directorul Liceului industrial „Nicolina“ : „Ne aşteaptă un an greu, mai ales datorită obiectivului pe care ni l-am propus : vrem să facem marea cotitură, adică saltul calitativ în ce priveşte pregătirea celor peste 1 200 de elevi ai noştri. Cu ajutorul Inspectoratului şcolar judeţean, corpul profesoral se va întări cu cadre didactice valoroase, ceea ce ne va permite să asigurăm elevilor o temeinică pregătire de specialitate. Avînd în vedere perspectivele de dezvoltare a întreprinderii mecanice „Nicolina“ privind înalta tehnicitate, vrem să-i asigurăm absolvenţi de liceu şi de şcoală profesională apţi să dea randament maxim cit mai repede după repartizarea în producţie. Avem o şcoală ale cărei tradiţii vor fi onorate aşa cum se cuvine şi care doreşte să corespundă exigenţelor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în privinţa pregătirii viitoarelor cadre de constructori ai socialismului şi comunismului“. Spor la muncă tuturor — elevi, studenţi şi cadre didactice— în noul an de învăţămînt ! GHEORGHE MATEI Dezbateri Deşi vacanţa s-a încheiat, ecourile ei sunt încă vii. Iată, la cluburile de vacanţă de la liceele Naţional, „E. Racoviţă“, „D. Cantemir“ şi economic nr. 1 din Iaşi, în ultimele două săptămîni au avut loc numeroase întîlniri ale cadrelor didactice cu elevii, prilej cu care au fost organizate interesante dezbateri. De un viu interes s-au bucurat dezbaterile pe marginea cuvîntării tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea pe problemele muncii organizatorice şi politico-educative, din 23 august, de la Mangalia. Alte teme în atenţia tinerilor : „Religie, ştiinţă, societate“ şi „Profilul moral al tînărului de astăzi“. ...... '"••■M" ■ •WMÍÍM& —------—FLACARA IASULUI ! Organizaţia judeţeană a U.T.C. a îndeplinit planul anual de muncă patriotică Angajamentul poate fi, însă, depăşit substanţial . Tinerii din judeţul Iaşi au raportat realizarea şi depăşirea sarcinilor şi angajamentelor asumate în cadrul planului anual de muncă patriotică. Vă rugăm, tovarăşe Ioan Toma, secretar al Comitetului judeţean Iaşi al U.T.C., să vă referiţi la acest valoros rezultat obţinut de organizaţia de tineret din judeţul nostru.- Intensificarea pe scară largă a acţiunilor de muncă patriotică, prezenţa tot mai activă a celor peste 150 000 de tineri muncitori, ţărani, elevi şi studenţi pe şantierele judeţene, locale şi taberele de muncă patriotică s-a concretizat în efectuarea unui volum de lucrări însumând în primele8 luni ale anului 460 de milioane de lei, dintre care peste 10 milioane la acţiunile finanţate. Se remarcă participarea tinerilor pe şantierele de la C.U.G. şi de construcţie a căii ferate Paşcani — Tg. Neamţ, la alte numeroase obiective de investiţii, în cadrul şantierelor judeţene şi locale de muncă patriotică. Valoarea lucrărilor efectuate pe şantierele de locuinţe se ridică la peste 35 de milioane de lei. In agricultură, s-a efectuat un însemnat volum de lucrări la amenajarea, exploatarea şi întreţinerea sistemelor de irigaţii, pe o suprafaţă de peste 200 de hectare, desecări şi drenaje pe 50 de hectare, combaterea eroziunii solului pe 490 de hectare, amenajarea şi întreţinerea pajiştilor pe 25 000 de hectare, plantarea pomilor fructiferi şi a viţei de vie pe 200 hectare, recoltarea a 35 de tone de plante medicinale. Toate aceste lucrări însumează 134 de milioane de lei. Această cifră cuprinde îndeosebi aportul tinerilor din organizaţiile U.T.C. din comunele Podu Iloaiei, Sineşti, Moţca, Bivolari, Ruginoasa, Lespezi, Tătăruşi, Valea Seacă ş.a. în acest fel tinerii de la sate au făcut un prim pas pe calea amplei mobilizări în traducerea în viaţă a Programului naţional pentru asigurarea unor producţii sigure şi stabile, mai buna organizare şi folosire in mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, aşa cum ne-a chemat tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara C.C. al P.C.R. din 29—30 iunie a.c. însemnate contribuţii au fost aduse şi în acţiunile de gospodărire şi înfrumuseţare a localităţilor judeţului, cifrate la 115 milioane de lei, domenii în care s-au evidenţiat organizaţiile de la I.T.P. Paşcani, I. M. „Nicolina“, „Ţesătura“, întreprinderea de tricotaje „Moldova“, I.M.C., C.F.S., C.U.G., I.M.M.R. Paşcani, Complexul C.F.R., I.U.P.S.R., liceele „Victoria“, „G. Ibrăileanu“, industriale 3, 4, 6, 7, pedagogice 1 şi 2 şi multe altele. E de menţionat efortul tinerilor în munca de cercetare şi proiectare, care au contribuit la realizarea planului anual de muncă patriotică cu aproape 3 milioane de lei la acţiunile finanţate. — Care sînt rezultatele obţinute în recuperarea materialelor refolosibile ? — Răspunzînd sarcinilor ce ne revin, şi în acest important sector tinerii judeţului nostru au obţinut bune rezultate. S-au recuperat 3 900 de tone de fier vechi, 60 de tone de metale neferoase, 400 de tone de hîrtie, 90 de tone de textile şi peste 1,5 milioane de sticle şi borcane, toate acestea valorînd pînă acum 9,3 milioane de lei. — Ce vă propuneţi pînă la sfirşitul acestui an ? — Pornind de la preţioasele chemări şi indicaţii cuprinse în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la manifestarea dedicată aniversării a 35 de ani de la organizarea primelor şantiere naţionale ale tineretului, Organizaţia judeţeană a U.T.C. îşi propune ca pînă la sfirşitul anului să efectueze lucrări de muncă patriotică în valoare de peste 200 de milioane de lei, concretizate în munca ce o vor desfăşura elevii şi studenţii în campania agricolă de toamnă, în intensificarea activităţii pe şantierele de la C.U.G., Centrala electrică pe lignit Iaşi, ia hotelul B.T.T., prin recuperarea şi reintroducerea în circuitul economic a altor cantităţi importante de materiale, refolosibile, prin: lucrări de bună gospodărire şi înfrumuseţare a localităţilor, acţiuni la care vor fi antrenaţi aproape 80 000 de tineri. Vom face, în continuare, din aceste acţiuni o şcoală de educaţie patriotică, revoluţionară a tinerei generaţii. DANA ELENISCU Maistrul Gh. Chiriţă, frezorii Eugenia Nepotu, Luminiţa Lupu şi Ioana Bîrsan sunt câţiva dintre tinerii utecişti ai secţiei de sculărie de la I.M. „Nicolina“, preocupaţi în permanenţa de creştere a calităţii produselor Foto : L. STRATI LAX