Flacăra Iaşului, februarie 1987 (Anul 43, nr. 12535-12558)

1987-02-01 / nr. 12535

FLACARA IASULUI---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------PAGINA A III. CRONICA LUNII . Am încheiat prima lună din cel de-al doilea an al actualului cincinal, care s-a caracterizat printr-o intensă şi susţinută activitate creatoare, ca răspuns la vibrantele chemări şi îndemnuri adresate întregului popor de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU in Mesajul de Anul Nou. Cerinţa formulată de secretarul general al partidului ca, încă din primele zile ale lui 1987, să ne angajăm cu toate forţele în lupta pentru ridicarea la un nivel superior de calitate şi eficienţă a întregii activităţi din industrie, agricultură şi celelalte sectoare ale vieţii ec o n o m i c o - so ci a le, a trezit un larg şi însufleţitor ecou în rin- courile comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii, care au trecut cu hotărîre şi responsabilitate la înfăptuirea sarcinilor de plan pe acest an, la traducerea în viaţă a măreţelor obiective stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului pentru actuala etapă de dezvoltare a României. n climatul de puternică angajare patriotică şi revoluţionară, întregul nostru popor a omagiat, cu profundă dragoste şi recunoştinţă, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu prilejul aniversării zilei de naştere şi al îndelungatei sale activităţi revoluţionare. Sărbătorirea zilei de 26 ianuarie," în aceeaşi, lună în care s-au împlinit 128 de ani de la Unirea Moldovei cu Muntenia, s-a constituit într-un moment politic de profundă semnificaţie, de reafirmare a unităţii depline a întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, marele erou al naţiunii noastre, sub a cărui conducere, înţeleaptă şi clarvăzătoare, România socialistă a obţinut, în ultimele două decenii, cele mai de seamă înfăptuiri din multimilenara sa istorie. In acest moment aniversar a fost pus încă o dată în lumină rolul determinant al secretarului general al partidului în iniţierea, organizarea şi înfăptuirea întregii politici interne şi externe a partidului şi statului nostru, in orientarea eforturilor întregii naţiuni în direcţia dezvoltării fără precedent a economiei noastre naţionale, a ştiinţei şi învăţămîntului, înfloririi artei şi culturii, asigurării participării oamenilor muncii de la oraşe şi sate la conducerea societăţii în cadrul larg al democraţiei muncitoreşti revoluţionare, in ridicarea calităţii vieţii tuturor cetăţenilor patriei. Scrisoarea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat şi Guvernului Republicii Socialiste România adresată şi prezentată secretarului general al partidului în cadrul solemnităţii din Capitală, prilej cu care tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o amplă şi strălucită cuvîntare, numeroasele mesaje şi telegrame de felicitare adresate de colective de oameni ai muncii de pe tot cuprinsul patriei au constituit o nouă şi vie expresie a unităţii moralpolitice a întregului partid şi popor, a hotărîrii unanime de a-l urma neabătut pe conducătorul iubit şi stimatin tot ce întreprinde pentru ridicarea continuă a României pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Comuniştii, oamenii muncii ieşeni au alăturat omagiul lor omagiului întregii ţări, exprimînd prin mesajul Comitetului judeţean de partid adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, prin numeroasele telegrame, înaltele simţăminte pe care le nutresc faţă de genialul gînditor, revoluţionarul şi patriotul înflăcărat din fruntea naţiunii noastre, angajarea solemnă de a acţiona cu fermitate şi pasiune revoluţionară pentru realizarea exemplară a prevederilor de plan pe acest an, a obiectivelor întregului cincinal. Momente sărbătoreşti pentru partid şi pentru întregul popor a prilejuit, în luna ianuarie, şi aniversarea zilei de naştere a tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, membru al Comitetului Poliţia Executiv al C.C. al P.C.R., prim-viceprim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, preşedintele Consiliului Naţionalal Ştiinţei şi Invăţămîntului, eminent om politic şi savant de largă recunoaştere internaţională. Sub semnul acestor înălţătoare momente sărbătoreşti, în luna ianuarie au avut loc şi alte evenimente politice in centrul cărora au fost situate probleme referitoare la bilanţul realizărilor obţinute în primul an al actualului cincinal, la măsurile ce se impun pentru a asigura şi în anul 1987 un ritm susţinut dezvoltării României socialiste, înfăptuirii neabătute a istoricelor hotăriri adoptate de Congresul al XIII-lea al partidului. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în ziua de 13 ianuarie a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., care a examinat măsurile pentru realizarea planului pe luna ianuarie şi pregătirea condiţiilor in vederea îndeplinirii sarcinilor de plan pe întregul an 1987. In şedinţa de vineri, 30 ianuarie, Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat Raportul şi Comunicatul cu privire la îndeplinirea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1986, prilej cu care s-a dat o inaltă apreciere contribuţiei hotărîtoare a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la elaborarea şi înfăptuirea planurior şi programelor de dezvoltare multilaterală a patriei, la mobilizarea energiilor creatoare ale naţiunii în vederea realizării în cele mai bune condiţii a obiectivelor stabilite pentru actualul cincinal. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o magistrală cuvîntare, care a fost însuşită ca document programatic de excepţională însemnătate teoretică şi practică. Aşa cum a hotărît Comitetul Politic Executiv, cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu va fi dezbătută în întregul nostru partid, însuşită de toţi comuniştii şi oamenii muncii, importantele teze şi orientări trebuind să stea la baza activităţii viitoare, să constituie un mobilizator program de muncă şi acţiune al întregului popor în întîmpinarea Conferinţei Naţionale a partidului, care va avea loc în acest an. C. LUPU Evenimente interne • ) 96 Şi la învăţămîntul agricol de masă nat faptul că, deşi ei au organizat învăţămîntul cu specialişti de la S.M.A., participă la cursuri şi alături de cooperatori. Demn de remarcat este şi faptul că la Roşcani s-a trecut deja şi la desfăşurarea lecţiilor practice. Pentru început, cursanţilor li se explică necesitatea şi eficienţa administrării îngrăşămintelor naturale, acţiune care se desfăşoară concomitent cu transportul acestora în platforme, la marginea tarlalelor care vor fi msămînţate în primăvară cu sfeclă de zahăr şi legume. Alte forţe repară tocurile şi chiar lucrează la amenajarea unei mierosere pentru producerea răsadurilor. Iată doar câteva exemple care demonstrează că, atunci cind există interes, cind lecţiile sunt atractive şi bogate în conţinut, cind lectorii îşi fac aşa cum se cuvine datoria, învăţămîntul agricol de masă îşi atinge scopul propus. (urmare din pag. 1) serveşte această unitate, au respectat întocmai densitatea optimă de plante la hectar. Şi fiindcă a venit vorba despre mecanizatori, trebuie menţio- Cooperarea cu unităţile republicane (urmare din pag. 1) ca de muncă feminină disponibilă în această zonă a județului“. „Este drept, la început ne-a fost tuturor mai greu, am avut de rezolvat o serie de probleme suplimentare de aprovizionare, de organizare a muncii, dar le-am făcut, de fiecare dată, faţă cu bine şi suntem, acum, cu toţii, ferm hotărîţi să ne amplificăm această colaborare, pentru că şi conducerea Fabricii, de încălţăminte „Aurora“ este direct interesată. Vom organiza, anul acesta, noi cursuri de calificare pentru toate muncitoarele, vom încadra alte 80 de tinere, astfel ca, pînă la sfîrşitul anului, să obţinem, in acest mod, o producţie dublă faţă de cea realizată anul trecut“, ne spune şi tovarăşul Dan Creţu, şeful biroului pianorganizarea muncii de la I.P.P.S Asemenea exemple demonstrează că, atunci cind există iniţiativă şi preocupare pentru buna desfăşurare a acestei activităţi, pot fi repuse în circuitul economic productiv însemnate cantităţi de materiale refolosibile, este atrasă în chifipul muncii o parte din forţa de muncă disponibilă, iar rezultatele economice sunt dintre cele mai bune, atît pentru întreprinderea , republicană, ,citși pentru industria mică. Curier Aurica Lazăr, Podu Iloaiei Dacă aţi fost în plata ajutorului mamelor cu mai mulţi copii la data de 1 ianuarie 1986, primiţi, în continuare,, pe tot restul vieţii, drepturile respective, chiar dacă ulterior unul din cei trei copii a terminat studiile. Vasile Murariu, str. 30 Decembrie nr. 2 . Toate problemele în legătură cu stabilirea dreptului de despăgubiri privind :.imobilele destinate a fi expropriate în vederea realizării unor lucrări de sistematizare se tratează de organele în drept numai cu persoanele în viaţă care deţin titlurile de proprietate, nu și cu eventualii moștenitori ai acestora. In cazul decesului proprietarului, înainte ca despăgubirea să fi fost plătită, aceasta va putea fi acordată moștenitorilor, dar numai după dezbaterea succesiunii în baza unui titlu legal care îl reprezintă certificatul de moștenitor. Maria Chirască, str. Vasile Ureche nr. 26 . Beneficiaţi de ajutorul ce se acordă mamelor cu mai mulţi copii întrucât aceste drepturi pot fi pretinse în termenul de 3 ani prevăzut de art. 3 din Decretul nr. 167/1958 privind prescrie juridic ţia extinctivă. In legătură cu scutirea de contribuţia în muncă, adresaţi-vă compartimentului de resort din cadrul Consiliului popular al municipiului Iaşi, care este singurul organ în măsură să aprecieze situaţia dv. pe baza actelor doveditoare. Emil Rotaru, str. Independenţei nr. II , în situaţia cumpărării în rate a unor bunuri de către ambii soţi în timpul căsătoriei, acestea vor constitui bunuri comune pentru întreaga valoare a ratelor achitate, în timpul căsătoriei, din preţul de cumpărare. Dacă despărţirea în fapt a soţilor are loc mai înainte de desfacerea căsătoriei se va ţine seama, cu prilejul determinării cotei ce se cuvine soţilor din totalitatea bunurilor comune, de aportul avut de fiecare la dobîndirea lor. Ca atare, valoarea ratelor plătite în acea perioadă de către unul din soţi va mări procentul cotei pe contribuţie. Instanţa din judecată va stabili, în funcție de probele administrate, care este întinderea dreptului fiecărui soț asupra bunurilor. GH. TEODOROVICI consilier juridic Programe strîns legate de noile sarcini de plan (urmare din pag. 1) de modernizare cuprinde obiective principale, avînd la bază contribuţia largă a muncitorilor şi specialiştilor, cu care conducerea întreprinderii se consultă sistematic. Este meritul comitetului de partid care asigură cadrul organizatoric necesar participării active a fiecărui om al muncii la modernizarea producţiei. Astfel, au fost readuse la viaţă acţiuni mai vechi, cum ar fi aceea referitoare la obligaţia fiecărui specialist de a rezolva, anual, o problemă tehnicoeconomică, şi s-a insistat mai mult pentru creşterea numărului de specialişti trimişi la cursurile de perfecţionare, cursuri care au fost absolvite cu elaborarea unor lucrări ce vizează creşterea eficienţei economice. Programul de modernizare este strîns corelat cu sarcinile de plan sporite pe 1987, pentru îndeplinirea integrală şi în cele mai bune condiţii a acestora. In primul rînd, va trebui să sporească productivitatea muncii cu 6,7 la sută, faţă de anul trecut, iar pe această bază să sporim şi volumul producţiei. Tocmai de aceea nu concepem să analizăm modul de îndeplinire a planului fără să ne referim la realizarea măsurilor din programul de modernizare, deoarece acesta asigură îndeplinirea producţiei prevăzute, reducerea cheltuielilor şi creşterea nivelului calitativ al produselor. în perioada imediat următoare, vom dezbate cu întregul colectiv al întreprinderii şi ne vom însuşi temeinic cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, document programatic de o excepţională importanţă teoretică şi practică. Vom face din acest document un program mobilizator de muncă pentru realizarea planului pe 1987, în primul rînd a exportului. «—-•—- COMBINATUL PETROCHIMIC MimA-NAVODARI , încadrează urgent : — operatori chimişti ; — compresorişti ; - . — lăcătuşi mecanici ; — muncitori necalificaţi (băieţi), absolvenţi a 10—12 clase pentru calificare, în meseriile de operator petrochimie şi metrolog, prin cursuri de scurtă durată ; — electromecanici AMA; — manevranţi vagoane ; — mecanici ajutori locomotive. ŞCOALA DE ŞOFERI AMATORI IAŞI - i anunţă că a fost reprogramat, pentru data de 5 fe- J bruarie 1987, examenul de conducere, cu miliţia, al absolvenelor care au fost planificaţi pentru luna decembrie 1986 şi pentru 8 ianuarie 1987. Pentru familişti, se asigură apartamente vodari şi cazare în cămin pentru nefamilişti. Informaţii suplimentare 64600, interior 1045, în oraşul Nă se pot obţine la telefonul 1 - • • 99 Anica Zaharia A încetat din viaţă Anica Zaharia, membru de partid cu stagiu din ilegalitate. Născută la 24 martie 1900, în comuna Stolniceni-Prăjescu, ea a iritat în1939 în rîndurile partidului, desfăşurînd activitatea în ilegalitate, participînd la şedinţe conspirative, îndeplinind sarcini de partid. Intre altele, a colectat bani şi alte ajutoare pentru deţinuţi. Pentru meritele sale a fost distinsă cu ordine şi medalii. înmormântarea va avea loc marţi, 3 februarie, ora 13, la cimitirul Eternitatea, unde este depus corpul defunctei. ASTAZI TELEVIZIUNE. 11,30 Telex; 11,35 Lumea copiilor . Telefilmoteca de ghiozdan : „Racheta albă“. Ultimul episod ; 32,40 Din cununa cîntecului românesc —■ muzică populară ; 13 Album’ duminical ; 14,50 Contemporanii noştri ; 19 Telejurnal ; 19,15 Ţara mea azi, înflorirea culturii socialiste româneşti “: documentar ; 19,35 O epocă de aur spre gloria României. Spectacol literar-muzical-coregrafic ; 20,20 Film artistic : „întilneşte-mă la Saint Louis“ ; 21,50 Telejurnal. CINEMATOGRAFE.Victoria, orele 9 ; n,15 ; 14 ; 16,20 ; 18,40 : „Drumul spre victorie“. Republica, orele 9 ; 11 ; 13 : „Misterele Bucureştilor“ ; orele 15 ; 17 ; 19 : ,„Bătălia din umbra“. Copou, orele 9 ; 10,45 ; 12,30 ; 14,15 ; 17 ; 19 : „Roberto Carlos şi diamantul roz“. Dacia, orele 9; 10,30: „Mexicanul Feine Rivera“ ; orele 12 ; 14 ; 17.30 ; 19.15 : „Alo, aterizează străbunica !“. Tineretului, orele 9 ; 14 : „Păcală“ ; orele 17 ; 19 : Film din ciclul „Mari actori, mari regizori“ , ora 9 : Program de desene animate. Casa sindicatelor, orele 9 ; 11,30 ; 14; 16,30 ; 19 : „Vandana“. TEATRUL NAŢIONAL, ora 14: „O noapte furtunoasă“. OPERA ROMÂNA, ora 10 : „Fata moşului cea harnică“ ; ora 18,30 : „Emani“, spectacol extraordinar cu concursul baritonului Ion Pribac, de la Opera Română din Timişoara. FILARMONICA „MOLDOVA“, ora 10 : Concert educativ pentru elesve„ - de-i tempi instrumental“. Dirijor: George Vintilă. TEATRUL PENTRU COPII ŞI TINERET, ora 11 : „Pinocchio“. PALATUL CULTURII (clubul de cultură cinematografică), orele 11 şi 16 : „Ali-Baba şi cei 40 de hoţi“. CASA POGOR (Salonul de literatură şi film), ora 17 : „Munţii albaştri“. MIINE TELEVIZIUNE. 20 Telejurnal : 20.15 Energia —■ o problemă a noastră, a tuturor ; 20,25 Orizont tehnico-ştiinţific ; 20,49 Tezaur folcloric. Cîntece şi amintiri despre cinee cu Alexandru Grozuţă ; 20,55 Roman-foileton : „Calvarul“. Ultimul episod ; 21,50 Telejurnal. CINEMATOGRAFE. Victoria, una, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15 ; 17 ; 19 : „Oraşul-fantomă“. Republica, orele 8,50 ; 10,55 ; 13 ; 15;05; 17;10 ; 19,15 : „Locotenentul ■Rulţitt“. tCopouverele 94, Al.?; 13 ; 15 ; 17 ; 19 : „Sunt timid, dar mă tratez“. Dacia, orele 9 ; 12 : „Iubirea are multe feţii“. Tineretului, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15 ; 17 : „Un şerif extraterestru“ , ora 19 : „A fost odată un căpitan curajos“. Casa sindicatelor, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15; 17 : „Aventuri în Ontario“. PAŞCANI, Casa de cultură : „Colierul de turcoaze“. Ciutul C.F.R. : „Aripi roşii“. TG. FRUMOS : „Şapte băieţi şi o ştrengăriţă“. HÎRLĂU : „întunecare“. PODU ILOAIEI : „Adela“. HALAUCEŞTI : „Furtună in Pacific“. RADUCÅNENI : „Urmărit“. TEATRUL NAŢIONAL, ora 19: „...ESCU“. TIMPUL PROBABIL. Vremea se menţine, în continuare, geroasă. Cerul va fi variabil. Se vor semnala ninsori slabe. Vîntul va sufla slab. Minimele î —25 şi —15 grade ; maximele î .—10, şi 0 grade.. . , . ... . . . . ...