Flacăra Iaşului, iulie 1989 (Anul 45, nr. 13284-13309)

1989-07-01 / nr. 13284

în paginile a II-a și a 999-a .# Hotărîrea Plenarei C.C. al P.G.R. din 27 iunie 1989 cu privire la convocarea Congresului al XI¥-lea al Partidului Comunist Român . # Hotărîrea Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 27—28 iunie 1989 '*1 II în spiritul tezelor, ideilor, orientărilor şi indicaţiilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cuvintarea la Plenara C. C. al P. C. R. Amplă mobilizare, angajare patriotică, revoluţionară pentru îndeplinirea exemplară a tuturor sarcinilor economice Documentele adoptate în deplină unanimitate de Plenara C.C. al P.C.R., ce urmează a fi dezbătute de întregul partid şi popor şi prezentate Congresului al XlV-lea, fac o analiză ştiinţifică a drumului parcurs in dezvoltarea economico-socială a patriei, stabilind, totodată, orientările de perspectivă, pînă la orizontul anilor 2010, pentru făurirea cu succes a etapei superioare de realizare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea fermă a României spre visul de aur — spre comunism, în magistrala cuvîntare rostită la încheierea lucrărilor plenarei, secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, reliefează încă o dată, cu excepţională claritate, drumul parcurs de poporul nostru în întreaga sa istorie, momentele cele mai importante ale luptei sale pentru progres, pentru dezvoltare democratică, evidenţiind rolul hotărîtor al Revoluţiei de Eliberare Socială şi Naţională, Antifascistă şi Antiimperialistă din 1944, moment crucial al devenirii noastre, prin care s-a lichidat pentru totdeauna dominaţia imperialistă şi s-a deschis calea spre adevărata independenţă, s-au creat condiţii pentru ca poporul să-şi făurească viitorul aşa cum îşi doreşte, fără nici un amestec din afară. Numai aşa a fost posibilă trecerea la edificarea orînduirii noi, socialiste, numai aşa au fost posibile măreţele realizări înregistrate în aceşti ani, creşterea puternică a forţelor de producţie, a industriei de peste 135 de ori, din care de 120 de ori după Congresul al IX-lea, a producţiei agricole de peste 10 ori , din care de 6 ori după Congresul al IX-lea, sporirea venitului naţional de peste 40 de ori (de 33 de ori după 1965), schimbarea radicală a înfăţişării României, creşterea nivelului de trai al întregii naţiuni. Acum, în preajma celui de-al XIV-lea Congres al partidului, România se prezintă ca o ţară industrialagrară in plină dezvoltare, pe baza celor mai noi cuceriri ale cunoaşterii umane, înscrisă ferm pe coordonatele progresului, ale construcţiei socialismului pe baza aplicării principiilor ştiinţifice la condiţiile şi realităţile noastre, întărind continuu proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producţie — cerinţă vitală pentru realizarea noii orînduiri sociale. In primii trei ani ai acestui cincinal, producţia industrială a crescut cu peste 5 la sută anual, iar în primul semestru al acestui an cu circa 6 la sută, ceea ce — aprecia secretarul general al partidului — asigură condiţiile necesare realizării în bune condiţii a planului pe întregul an. Şi în agricultură, producţiile au fost mari, iar în acest an se poate afirma că, la orz, dar şi la grîu, avem cea mai bună producţie de pînă acum. Sînt realizări de seamă, obţinute în condiţiile grele ale crizei economice mondiale, ceea ce demonstrează — la fel ca şi marea izbîndă a lichidării datoriei externe — marea forţă a economiei noastre socialiste, justeţea politicii partidului. Este însă necesar să se acţioneze în continuare cu fermitate, cu maximă răspundere patriotică, revoluţionară pentru îndeplinirea sarcinilor în toate domeniile, punînd astfel o bază trainică pentru realizarea cu succes a întregului cincinal. Pentru aceasta, ca şi pentru înfăptuirea planului pe anul viitor şi în perspectivă, vor trebui intensificate eforturile, perfecţionate formele democratice de conducere, de organizare a producţiei, sporită eficienţa întregii activităţi, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, extinse relaţiile economice internaţionale ale Romăniei, singurele baze ale asigurării dezvoltării libere şi independente, ale creşterii nivelului (continuare în pag. a 4-a) Agricultorii ieşeni, în frunte cu comuniştii, grăbesc finalizarea secerişului şi depozitării orzului. Organizîndu-şi bine munca, folosind din plin timpul bun de lucru şi capacitatea maşinilor de recoltat, numeroase unităţi agricole cooperatiste au încheiat această lucrare. Printre primii care au terminat recoltarea şi depozitarea orzului pentru consum se numără cooperatorii din consiliile unice agroindustriale Belceşti, Ciorteşti, Ciurea, Popricani, Holboca şi Mirceşti. în celelalte zone, această acţiune a intrat în faza finală. Pe întreg frontul campaniei agricole, ritm şi calitate lucrărilor de sezon * Strîngerea la timp şi fără pierderi a păioaselor, întreţinerea exemplară a culturilor, recoltarea şi depozitarea furajelor sunt, acum, principalele acţiuni înscrise pe ordinea de zi a agricultorilor ieşeni. Hotărîţi să obţină în acest an cea mai mare producţie agricolă de pînă acum, acţionînd în spiritul indicaţiilor şi orientărilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în cuvântarea rostită la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., oamenii muncii din agricultura ieşeană şi-au intensificat eforturile pentru efectuarea la timp şi de calitate a tuturor lucrărilor de sezon. Au încheiat secerişul orzului Elocvantă expresie a politicii umaniste a partidului de creştere a bunăstării poporului Din această lună, toţi oamenii muncii beneficiază de retribuţii majorate Realismul şi justeţea politicii partidului nostru de creştere intensivă, multilaterală a economiei naţionale îşi găsesc reflectarea în asigurarea resurselor necesare pentru continuarea la un nivel mereu mai înalt a reproducţiei lărgite şi, deopotrivă, pentru înfăptuirea consecventă a programelor de ridicare a calităţii vieţii întregului popor. „Am realizat lichidarea datoriei externe, alocînd, totodată, peste 2 000 miliarde lei, echivalentul a circa 200 miliarde dolari, pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, în deceniul acesta. în acelaşi timp, din 1980 şi pînă în 1989 au avut loc două majorări ale retribuţiilor reale ale oamenilor muncii, precum şi sporirea tuturor pensiilor“, arăta secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în magistrala cuvîntare rostită la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. Aşadar, ţara noastră, aflată în plin proces de modernizare, a trebuit să facă faţă apăsătoarei poveri a datoriei externe, povară puternic accentuată de practicile cămătăreşti din relaţiile financiare internaţionale. Cu toate acestea, economia românească s-a dovedit capabilă să achite integral această datorie — cu mult înainte de termenul iniţial — ceea ce a permis dobîndirea deplinei independenţe economice şi politice a ţării. De menţionat că această istorică realizare nu a dus la diminuarea ritmurilor de creştere a economiei ori la reducerea fondurilor destinate consumului. Dimpotrivă, au fost puse în funcţiune noi capacităţi de producţie, s-au construit noi locuinţe, noi obiective social-culturale, s-au majorat în mod substanţial veniturile tuturor categoriilor de cetăţeni. Incepînd de anul trecut, de pildă, a fost majorată retribuţia minimă de la 1500 la 2 000 de lei lunar, iar pînă la sfîrşitul lunii în care am intrat astăzi toţi oamenii muncii vor primi retribuţii mărite, încheindu-se — cu o lună mai devreme — ultima etapă din actuala majorare a retribuţiilor. Practic, incepînd de astăzi, 1 iulie, va primi retribuţii majorate personalul muncitor cu retribuţii tarifare lunare mai mari de 2 250 de lei, din toate unităţile şi sectoarele care n-au fost cuprinse pînă acum în majorări ale retribuţiilor. De această mărire a veniturilor beneficiază şi numeroşi oameni ai muncii ieşeni din multe domenii ale activităţii economicosociale, care, ca răspuns la continuare în pag. a 4-a) Fruntaşi la întreţinerea culturilor Conducerea Cooperativei Agricole de Producţie Bălţaţi, sub îndrumarea Comitetului Comunal de Partid, a luat toate măsurile pentru mobilizarea forţelor la prăşit. Cooperatorii de aici au reuşit să efectueze cite trei praşile la porumb, soia şi floarea-soarelui şi patru praşile la sfecla de zahăr- în fruntea întrecerii, la întreţinerea culturilor, se află cooperatorii Gheorghe Dobre, Constantin Udişteanu, Victor Damian şi Ion Filipcic. Intens au lucrat cooperatorii de aici şi la culesul cireşelor, ei livrînd la fondul de stat 95 de tone de fructe. (Dumitru Păpuşoiu) Bogate rezerve de furaje de lapte din Bosia depun eforturi susţinute pentru strîngerea şi depozitarea furajelor. Tov. Vasile Acostoaie, directorul unităţii, ne-a precizat că s-au încheiat coasa a doua la lucernă şi prima coasă la fîneaţa naturală. In prezent, forţele sunt mobilizate la transportul finului şi al paielor de orz. în stoc se află 400 de tone de fin, 500 de tone de semir siloz şi 100 de tone de paie de orz, cărora, în zilele următoare, li se vor adăuga alte 80 de tone de fin şi 200 de tone de paie de orz. Oamenii muncii de la Asociaţia Economică Intercooperatistă pentru Creşterea Vacilor strungarul Constantin Brasoveanu, de la Antrepriza nr. 5 a T.AG.C.M., se află printre cei mai harnici muncitori Foto : C. Plop . Adunare consacrată Zilei Invăţâtorului Ieri, la Iaşi, într-o vibrantă şi însufleţită atmosferă revoluţionară, sărbătorească, a avut loc adunarea consacrată Zilei învăţătorului, în acest cadru, au fost adresate cadrelor didactice, celorlalţi lucrători din învăţămînt calde felicitări pentru rezultatele obţinute, uvîndu-se noi succese în activitatea nobilă de formare şi educare a tinerei generaţii din partea Comitetului Judeţean al P.C.R., Consiliului Popular Judeţean, precum şi din partea Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului, Comitetului Central al U.T.C., Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Comitetului Uniunii Sindicatelor din învăţămînt, Ştiinţă, Cultură, Poligrafie, Presă şi Edituri, în continuare, a fost prezentat un raport al Inspectoratului Şcolar Judeţean şi au luat cuvîntul cadre didactice. Au fost subliniate semnificaţiile deosebite ale acestei sărbători în contextul amplei efervescenţe revoluţionare, creatoare, a angajării plenare a întregului popor generate de tezele, ideile şi orientările cuprinse în magistrala cuvîntare rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recenta Plenară a C.C. a P.C.R., document de o excepţională clarviziune şi însemnătate pentru destinele naţiunii noastre, de momentul istoric constituit din Hotărîrea Plenarei Comitetului Central al P.C.R. de a propune ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu să fie reales, la cel de-al XIV-lea Congres, în funcţia supremă de secretar general al partidului. A fost adus un fierbinte omagiu marelui nostru conducător. Erou între eroii neamului, genialul ctitor al României socialiste, înflăcărat patriot şi strălucit militant revoluţionar, eminentă personalitate a lumii contemporane. Au fost evidenţiate succesele dobîndite în învăţămîntul ieşean de toate gradele, subliniindu-se că ele au fost posibile datorită materializării indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, îndrumării şi conducerii nemijlocite cu o înaltă competenţă şi autoritate ştiinţifică a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, exprimîndu-se, în acelaşi timp, hotărîrea unanimă de mobilizare deplină pentru a întîmpina cu rezultate tot mai bune măreţele evenimente ale acestui an — cea de-a 45-a aniversare a Revoluţiei de Eliberare Socială şi Naţională, Antifascistă şi Antiimperialistă, cel de-al XIV-lea Congres al P.C.R. în acelaşi cadru, au fost înmînate distincţii de „Cadru didactic evenţiat", într-o vibrantă atmosferă sărbătorească, de puternic entuziasm, a fost adoptat textul unei telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în continuare în pag. a 4-a)