Flacăra Iaşului, februarie 2002 (Anul 3, nr. 396-420)

2002-02-01 / nr. 396

. u focal Patronul firmei Comstart îi aruncă mănuşa primarului • el pretinde scuze publice din partea lui Simirad • pentru prejudiciile morale şi materiale, acesta va fi chemat în instanţa Avei Balint, patronul firmei Comstart, cea care a efectuat lucrările de consolidare la corpul C al Liceului “M. Eminescu”, cere primarului Constantin Simirad să-şi prezinte public scuzele, pentru afirmaţiile sale nefondate, legate de faptul că, în acest caz, s-ar fi făcut afaceri cu banii municipalităţii. “Sunt oripilat de cutezanţa primarului Simirad, care, prin afirmaţiile făcute, îmi aduce serioase prejudicii morale şi materiale”, a declarat Avei Balint. Patronul firmei Comstart afirmă că primarul nici nu a vizitat obiectivul de la Liceul “M. Eminescu”, de la începutul lucrărilor din 1996, până la recepţia lucrării, în data de 19 septembrie 2001. Avei Balint aminteşte primarului că obiectivul la care a lucrat este căminul care cazează elevii supradotaţi din mediul rural şi la recepţie s-a bucurat de o reală apreciere, atât din partea beneficiarilor, cât şi a invitaţilor, oficialităţi ale oraşului. “Printre personalităţile aflate la recepţie s-au numărat viceprimarul Vasile Dumitriu, prefectul Corneliu Rusu Banu, rectorul Dumitru Oprea şi deputatul Anghel Stanciu, preşedinte al Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor. Acest cămin s-a bucurat şi de aprecierea ministrului secretar de stat din Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Vasile Molan, care pe 24 ianuarie a vizitat obiectivul, declarându-se mulţumit de condiţiile în care sunt cazaţi copiii”, a mai precizat Balint. Lucrările nu sunt "atât de proaste" Faţă de afirmaţia lui Constantin Simirad, potrivit căreia lucrările prestate de firma Comstar sunt “extraordinar de proaste”, Avei Balint pretinde că primarul nu a vizitat niciodată şantierul. Referitor la contractul în baza căruia s-au efectuat lucrările de construcţie la căminul Liceului “M. Eminescu”, Avei Balint a declarat: “Contractul a fost semnat ca urmare a câştigării licitaţiei din 28 octombrie 1996, pentru lucrări de consolidare la corpul C al liceului, pentru suma estimativă de 979.988.000 de lei. După începerea reparaţiilor au fost necesare lucrări suplimentare, care, la nivelul anului 2001, coroborat cu indicele de inflaţie, au necesitat cheltuieli suplimentare, suma fiind evaluată la 14,275 miliarde de lei. Pentru terminarea lucrării s-au cheltuit 12,017 miliarde de lei, fiind făcută o economie de 2,258 miliarde de lei”, a mai spus Avei Balint. Conform declaraţiei sale, majorarea fondurilor a fost necesară datorită efectuării unor lucrări suplimentare, de două ori mai multe decât cele prevăzute în contract. Acestea au fost efectuate la fundaţia clădirii, care nu a mai beneficiat de nici o reparaţie în ultimii 50 de ani, precum şi la o parte din clădire, care s-a demolat pe parcursul reparaţiilor. ♦ Lipsa fondurilor a îngreunat reparaţiile Din afirmaţiile patronului Balint, perioada de execuţie a construcţiei la căminul Liceului “M.Eminescu” s-a prelungit datorită lipsei fondurilor alocate. “în perioada ianuarie 1998 - iulie 1999, lucrările de consolidare au fost sistate din lipsa banilor.-între 1999 -2000, s-a lucrat sporadic, funcţie de sumele acordate. în anul 2001, a fost alocată o sumă suficientă pentru finalizarea lucrărilor, dar, la insistenţele conducerii Inspectoratului Şcolar şi a viceprimarului Dumitriu, am făcut împrumuturi bancare în valoare de 2,1 miliarde de lei, finalizând consolidarea pe banii mei. La recepţie, am ţinut cont de cuvântul de onoare al inspectorului general şi al viceprimarului Dumitriu, care au promis public că vor întreprinde tot ce le stă în măsurăpentru a plăti datoriile către firmă, cunoscând faptul că am împrumutat bani, garantând chiar şi cu locuinţa personală”, a mai declarat Balint. El mai afirmă că, de la data recepţiei lucrării şi până în prezent, a fost plimbat între cele două instituţii, dar nu a primit nici un ban. “Excluzând faptul că sunt purtat pe drumuri, primarul Simirad a refuzat orice dialog cu mine, m-a făcut hoţ, m-a ameninţat că mă va da pe mâna Procuraturii, deoarece am făcut afaceri cu dirigulţii de şantier şi cu directorii şcolii”, a mai adăugat Avei Balint. Patronul firmei Comstart a declarat că îl va chema în instanţă pe primarul Constantin Simirad, pentru prejudiciile morale şi materiale aduse. Gabi PĂDURARU Spitalul de Neurochirurgie, fără medicamente • hrana pacienţilor e asigurată de taxa de vizitator Lipsa fondurilor, datoriile neachitate şi numărul mare de internări din ultimele săptămâni reprezintă trei factori care au dus la o acută lipsă a medicamentelor, seringilor şi materialelor sanitare din Spitalul de Neurochirurgie. Din cauza celor aproximativ 40 de miliarde de lei pe care unitatea medicală trebuie să le ramburseze principalilor furnizori de medicamente şi materiale sanitare, cadrele medicale riscă să nu mai aibă cu ce să îşi trateze pacienţii. O bună parte dintre aceştia provin din judeţele limitrofe Iaşului. Deşi casele judeţene de sănătate ar trebui să livreze la timp banii pentru cazare şi servicii medicale, totuşi aceştia ajung cu întârziere, fapt care duce la dezechilibre la achitarea facturilor. “Este îngrijorător ceea ce se întâmplă la Spitalul de Neurochirurgie. Aproape am lichidat tot stocul de medicamente şi peste câteva zile vom rămâne fără seringi. Din cauza datoriilor acumulate, nici un distribuitor nu mai vrea să ne aprovizioneze cu cele necesare. Vă închipuiţi cum este ca un pacient care se internează la spitalul nostru să nu beneficieze de medicamentele prescrise ca tratament”, ne-a declarat dr. Florin Grămadă, purtătorul de cuvânt al Spitalului de Neurochirurgie. Nici la capitolul alimente lucrurile nu stau mai bine. Indiferent dacă au trimitere de la medicul de familie sau nu, la venirea în triajul Spitalului de Neurochirurgie bolnavii sunt obligaţi să plătească o taxă de internare în valoare de 35.000 de lei, iar radele acestora sunt nevoite să achite suma de 10.000 de lei, care reprezintă taxa de vizitator. Cu banii astfel obţinuţi, cei de la Spitalul de Neurochirurgie sunt nevoiţi să achiziţioneze alimentele de bază pentru pacienţi. “Cu alimentele ne descurcăm aşa cum putem şi noi. Avem noroc de taxa de internare şi cea de vizitator, cu ajutorul cărora avem cu ce hrăni pacienţii”, ne-a mai spus purtătorul de cuvânt. Dana MATEI Salarli-rebuturi la lasitex • aproximativ 300 de salariaţi au protestat în faţa societăţii împotriva patronatului • ei sunt nemulţumiţi, în primul rând, de salariile foarte mici Ieri, salariaţii societăţii lasitex SA au con-financiare precare, uimuat protestele declanşate în urmă cu două zile. Aproximativ 300 de persoane s-au adunat de la prima oră a dimineţii în faţa societăţii, scandând lozici împotriva conducerii. Salariile mici au constituit principala lor nemulţumire. Din luna noiembrie, personalul este retribuit cu doar 85 la sută din salariu, iar din aceşti bani un procent de 12 la sută le este plătit muncitorilor în “produse” reprezentând pânză, capete şi fâşii, toate acestea fiind în fapt rebuturi. “Am fost debranşat de către RADET pentru că nu am avut bani să plătesc întreţinerea. Eu nu pot să-mi achit datoriile cu pânza care ni se oferă”, a declarat unul dintre muncitori. în acest moment SC Iasitex SA are 2100 de angajaţi, şi chiar şi aşa, conform spuselor liderului de sindicat, Daniela Banarie, unitatea înregistrează un deficit de angajaţi. Deşi nu a fost programat protestul, ea a fost obligată de salariaţi să înregistreze conflictul de muncă la Direcţia Muncii şi Solidarităţii Sociale. După părerea acesteia,, situaţia incendiară de la societate s-a înregistrat ca urmare a proastei organizări, nicidecum din cauza situaţiei pentru a scoate în evidenţă deficienţele conducerii şi a modului în care aceasta încalcă legea, Daniela Banarie a ţinut să sublinieze că persoanele care sunt angajate în unitate au fost nevoite ca, pe lângă contractul de muncă, să mai semneze un angajament prin care se obligă să muncească timp de zece ore pe zi, în loc de opt ore, cât prevede legea. Mai mult decât atât, planul pe care muncitorii trebuie să-l facă este mult peste puterile oamenilor. Din această cauză, muncitorii sunt decişi să rămână în stradă până la deblocarea situaţiei. Pentru ca unitatea să nu aibă de suferit, liderul de sindicat a solicitat o întâlnire cu directorul APAPS, Mihai Mustaţă. Daniela Banarie este convinsă că,în urma unei discuţii sindicat-conducere APAPS, va reuşi să rezolve revendicările salariaţilor de la Iasitex. Angela MAFTEI Aproximativ 300 de persoane s-au adunat de la prima oră a dimineţii în faţa societăţii, scandând lozinci împotriva conducerii Puţini proprietari şi-au recăpătat bunurile Primăria ieșeană a semnat deja 14 titluri de repunere în posesie a foştilor proprietari care au pierdut imobilele în urma naţionalizărilor din perioada martie 1945 - decembrie 1989. Până în prezent, pe Legea 10/2001 privind restituirea imobilelor preluate abuziv în regimul comunist, au fost depuse la nivelul municipalităţii peste 1.100 de dosare. Din acestea, 29 au fost trimise către Prefectură, iar 57 către unităţile economice şi instituţiile în proprietatea cărora se află clădirile solicitate spre restituire. “Cea mai mare parte a dosarelor sunt incomplete și de aceea le-am respins. Am restituit deja însă 14 apartamente către foștii proprietari, iar celelalte solicitări trebuie verificate”, a precizat viceprimarul Vasile Dumitriu. Termenul limită de depunere a dosarelor este 14 februarie, urmând ca de la această dată să fie verificate cererile de despăgubire în bani și valabilitatea celor solicitate în natură. (G.U.) Condiţii noi de admitere la UMF Senatul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Gr.T. Popa” a decis, în şedinţa de ieri, noile reglementări privind condiţiile de admitere pentru anul universitar 2002- 2003. Cele mai importante schimbări ale metodologiei de admitere privesc colegiile din cadrul UMF, cel de Tehnică Dentară, cel de asistente medicale şi cel de asistente la stomatologie. Aici, ponderea notei de la bacalaureat va fi de 30 la sută, media generală a anilor de liceu va conta în proporţie de 60 la sută, iar restul de 10 la sută va fi distribuit în mod egal celor două probe scrise, una la anatomie şi una la chimie organică sau la fizică. De asemenea, noile reglementări privind admiterea stipulează că nota minimă de la fiecare din cele trei probe scrise ale examenului trebuie să fie 5. Chiar dacă un candidat obţine media peste 5, el este în mod automat declarat respins, dacă a obţinut la unul din teste sub 5. Pentru cele 4 facultăţi din cadrul UMF, Medicină Generală, Stomatologie, Bioinginerie Medicală şi Farmacie, media generală de la bacalaureat va avea aceeşi pondere din nota finală ca şi anul trecut, adică 25 la sută. “Sub nici o formă nu se va renunţa la examenul scris în favoarea selecţiei pe bază de dosare, pentru că rezultatele la testele grilă sunt mult mai relevante asupra pregătirii pe care o au concurenţii la chimie, fizică şi anatomie, materii pe care un viitor student medicinist trebuie să le cunoască foarte bine pentru a face faţă unei facultăţi grele, cum este cea de medicină”, a declarat rectorul Carol Stanciu. în plus, la Consiliul Naţional al Rectorilor, întrunit în această lună, s-a decis ca toate instituţiile de învăţământ superior medical de stat să organizeze concursul de admitere în aceeşi zi, pe 24 iulie. în acest fel, se doreşte stoparea fenomenului de migrare a candidaţilor de la o universitate medicală la alta. In afară de Iaşi, mai există asemenea universităţi şi la Bucureşti, Cluj, Timişoara, Constanţa, Oradea, Craiova, Braşov. Alina ZAHARIUC Fișă “SECOLUL XV” Nume ................................................................. Prenume ............................................................... Adresa ................................................................ Bi seria..................... nr........................................ Completaţi 5 fişe “SECOLUL XV” diferite şi trimiteţi-le la redacţie. Tragerea la sorţi pentru întreg pachetul de 100 de acţiuni DRACULA PARK va avea loc pe 20 februarie. I Flacu m l/vșului BLITZ Astăzi, la ora 17.00, TeatrulNaţional “Vasile Alecsandri” deschide o nouă stagiune la Galeriile de artă Pod-Pogor-fiul. Spectacolul de deschidere va fi “însemnare subterană” de Dostoievski, adaptarea de scenă şi regia fiind semnate de Vitalie Bichir, iar traducerea de Emil Iordache. Piesa va fi jucată de actorii teatrului din Botoşani, în continuare, va fi pregătită o piesă de pantonimă, intitulată “Despre Ea”. Programul stagiunii va continua cu “Romeo şi Julieta” şi cu un text aparţinând unui dramaturg din Chişinău. Spectacolele vor fi special construite pentru scena din podul casei Pogor. Piesele oferite de actori în “hulubăria de la Pogor” vor fi jucate o dată pe săptămână, în ziua de vineri, în cazul în care vor exista cereri, reprezentaţiile se vor îndesi. Sala este destinată spectacolelor experimentale, precum şi afirmării generaţiilor de tineri actori. (CA.) • SĂNĂTATEA ŞI-A ALES PARTENERII DE AFACERI Pentru reducerea cheltuielilor din spitalele ieşene, Casa de Asigurări de Sănătate, Direcţia de Sănătate Publică şi directorii unităţilor medicale au acreditat furnizorii de medicamente, materiale sanitare şi alimente, după un studiu de piaţă. “Sperăm ca, prin această măsură, aprovizionarea spitalelor va fi îmbunătăţită. Licitaţiile şi selecţia de oferte vor putea fi făcute şi online, la pagina oficială a Casei de Asigurări de Sănătate.Propunerea a fost foare bine primită, dar cu un singur amendament: să fie respectat termenul de plată. Bunele intenţii există, dar trebuie să aibă acoperire şi în prevederile bugetare”, a declarat directorul Casei de Sănătate, Vasile Cepoi. Dănuţ TANSANU • DISTRACŢIA A FOST SCUMPĂ Constantin Adrian Huţanu, din Paşcani, este cercetat de procurori pentru săvârşirea infracţiunii de furt calificat, în urmă cu două săptămâni, aflat în Iaşi, Huţanu a sustras un autoturism marca Wolskwagen Vento. Cu ajutorul unui briceag a smuls butucul de la portieră iar cu o pilă a confecţionat dintr-o cheie brută o cheie cu care a pornit maşina şi a plecat spre Paşcani. Ulterior, propietarul sesizând lipsa maşini a anunţat poliţia, care a plecat în căutarea hoţului. A fost o urmărire ca în filme, în final din cauza vitezei excesive Huţanu a intrat cu maşina într-un şanţ, după care a fugit. Poliţiştii l-au prins pe un câmp, după ce au făcut uz şi de armamentul din dotare. Pentru fapta sa, riscă pedeapsa cu închisoarea între 3 şi 15 ani. Ana DRAGAN Tratament gratuit pentru toţi bolnavii de tuberculoză Ieșenii bolnavi de tuberculoză pot primi tratament gratuit, chiar dacă nu au carnet de asigurat. Săptămâna trecută, acest lucru a fost aprobat printr-un protocol semnat între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi Ministerul Sănătăţii şi Familiei. Decizia a fost luată ca urmare a faptului că o mare parte dintre bolnavii de tuberculoză nu au medic de familie sau nu sunt asiguraţi. “Contractul cadru prevede asistenţa medicală pentru toate bolile care au impact asupra sănătăţii publice. Aceste boli ar trebui asigurate din bugetul de stat, dar este normal ca persoanele bolnave să fie tratate chiar dacă nu sunt asiguraţi. Reglementarea nu este o noutate, deoarece tratamentul se realiza şi înainte, dar nu era făcut într-un cadru legal”, a precizat Vasile Cepoi, directorul Casei de Sănătate. Până acum, medicii de familie aveau obligativitatea de a-i lua în evidenţă pe bolnavii de tuberculoză, dar normele în vigoare nu prevedeau cine suportă tratamentul medical. Anual, la Spitalul Clinic de Pneumologie sunt internaţi cel puţin 1.500 de bolnavi de tuberculoză, în judeţul Iaşi incidenţa bolii crescând de la an la an. Pentru tratamentul unei persoane bolnave de tuberculoză, costurile estimate sunt de aproximativ trei milioane de lei pe an pentru un singur pacient, iar pentru un caz cronic se ajunge la sume cuprinse între 90 şi 100 de milioane lei pe an. La ora actuală, tuberculoza este considerată ca fiind principala problemă de sănătate publică în judeţul Iaşi. Damil TANSANU