Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-16 / nr. 460

j 1 Flacara Iașii luiMarti, 16 ApRIlIE 2002Jocal ! Ion Truică, pe simezele ieşene In această seară, la Palatul Culturii va fi vernisată expoziţia de grafică a artistului Ion Truică. Prezent pentru a doua oară la Iaşi, după o absenţă de şapte ani, graficianul vine să încânte publicul ieşean, “inteligent şi receptiv, sensibil la artă şi la frumos”, cu o nouă expoziţie. Cele aproximativ 67 de lucrări sunt împărţite în trei cicluri, cel mai important pentru artist fiind cel intitulat “Crucea”, fiind un fel de prefaţă la săptămâna mare. Al doilea ciclu este numit “Ecou oriental”, prezentat de artist ca “ecoul atitudinii mele faţă de arta orientală, o personalizare a motivelor orientale. Ultimul ciclu “Efemeride” reprezintă exploziile gestuale care marchează starea de disperare a graficianului. “Deşi simt stiluri diferite au o legătură organică. Aşa cum expoziţiile sunt în culori primare şi complementare, aşa consider eu că şi liniile pot fi primare, cele verticale, orizontale şi oblice, şi complementare, care sunt liniile aleatorii, aruncate la întâmplare”, a precizat Ion Truică. Claudia ANDRIESCU A fost declanşată operaţiunea MOV (miel, ouă şi vin) Echipe mixte formate din inspectorii sanitar-veterinari, inspectori ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorului şi ai Direcţiei de Sănătate Publică vor controla, începând de astăzi, toate pieţele agroalimentare şi magazinele din oraş şi din judeţ. De asemenea, vor fi supravegheate şi târgurile de animale care se desfăşoară în judeţ şi unde se va vinde în mod sigur, alături de vite şi de porci, şi un număr considerabil de miei. Pentru a preveni tranzacţiile de animale fără a fi expertizate sanitar-veterinar, primăria împreună cu Direcţia Sanitar-Veterinară va amenaja locuri speciale în pieţe de unde ieșenii pot cumpăra în siguranţă miei. Cumpărătorii trebuie să ştie că miei buni de consum sunt cei care au 21 de zile de la fătare, au peste trei - patru, iar plaga ombilicală este vindecată. De asemenea, vânzătorul are obligaţia de a lăsa o bucată de blană la unul din picioare şi la botic, şi, sub nici o formă, animalul nu trebuie să fie pus la vânzare fără cap. Toate aceste măsuri au fost luate pentru a evita eventualele probleme care pot apărea înaintea sărbătorilor de Paște. (D.N.) Sinucidere cu martori, dar cusută cu aţă albă • Cristian Bâcu, din Cantemir, a murit în drum spre spital, în urma unei răni provocate de cuţit • Iubita lui spune câ tânărul s-a înjunghiat sub ochii ei strigând câ o iubeşte • părinţii lui Cristian o acuza însă de crima Un tânăr de 28 de ani, din Vaslui, a murit duminică la spital după ce şi-a înfipt un cuţit în inimă. Cristian Bâcu a fost adus la Spitalul de Urgenţe de iubita lui, Anca Mihaela Burlacu, în jurul orei 21.00. Medicii au încercat resuscitarea pacientului timp de o oră, dar revenirea lui la viaţă nu a mai fost posibilă. “Când a ajuns la spital, pacientul nu avea tensiune şi nici puls. Moartea tânărului a fost una clinică şi s-a produs practic în drum spre spital. Aici noi am încercat mai mult de o oră să-l readucem la viaţă prin metode de resuscitare. Din păcate, acest lucru nu a fost posibil”, a menţionat dr. Tudor Ciuhodaru. Imediat după ce tânărul a murit, medicii de la spital au anunţat poliţiştii. Mihaela Burlacu le-a spus acestora că iubitul ei a făcut o criză de isterie după ce l-a anunţat că nu mai vrea să continue legătura amoroasă. Cei doi erau împreună de mai bine de jumătate de an, dar părinţii Mihaelei nu erau de acord ca ea să mai fie împreună cu Cristian, deşi acesta o iubea. Vecinii de scară ai Mihaelei spun că prietenul acesteia o vizita des, dar niciodată nu s-au certat. “Eu nu am auzit niciodată certuri la ea în apartament. Nici duminică, până nu am văzut ambulanţa oprinduse în faţa scării noastre, nu am ştiut ce s-a întâmplat. Ei de obicei erau foarte liniştiţi, pe el nu l-am văzut niciodată să ne deranjeze sau să fie beat, iar fata era şi ea la locul ei”, a declarat Gheorghe Turiţă, unul din vecinii Mihaelei. Când Cristian a aflat că Mihaela vrea să se despartă de el, a luat un cuţit din bucătărie şi sub ochii iubitei şi l-a înfipt în inimă, spunându-i că o iubeşte. Mihaela, speriată, a alergat repede la bunicul ei care stă peste drum şi a chemat ambulanţa. “Fata a fugit la bunicul ei care stă, din câte ştiu eu, pe partea cealaltă de stradă. Eu nu cred că l-a omorât ea, dar nici nu-mi pot închipui ce a avut băiatul acela în cap de a reacţionat aşa. Eu ştiu că ea de mult a vrut să o termine cu el, dar băiatul tot o ameninţa că se sinucide. De certat nu se certau, dar el îi spunea ba că-şi taie venele, ba că se aruncă în faţa trenului, că se spânzură, dacă îl părăseşte”, a spus Gabriela Axinte, casieră la Asociaţia de Locatari a blocului în care locuieşte Mihaela. Crimă sau sinucidere Ieri dimineaţă au ajuns în Iaşi şi părinţii lui Cristian, care au depus imediat o plângere la Poliţie. Ei nu cred că băiatul lor a fost în stare să se sinucidă şi o acuză pe Mihaela de crimă. “Eu aseară am aflat că băiatul meu este mort. Orice părinte când aude asemenea veste îşi pune întrebări. Eu nu cred că după ce i-a spus că nu mai vrea să mai fie cu el şi-a înfipt cuţitul în inimă cum spune ea. Ascultaţi-mă pe mine! Copilul meu nu s-a sinucis, copilul meu a fost omorât”, a spus Nicolae Bâcu, tatăl lui Cristian. în urma plângerii făcute de părinţii tânărului, poliţiştii au demarat o anchetă pentru a se stabili exact dacă este vorba despre crimă sau sinucidere. Suspiciunea părinţilor lui Cristian în această privinţă porneşte de la declaraţia Mihaelei, spun ei ambiguă. “La Poliţie a declarat că după ce şia înfipt cuţitul în inimă, apoi l-a scos şi l-a aruncat în chiuvetă. De asta suntem noi suspicioşi. Nu se poate ca băiatul să-şi bage cuţitul în piept şi apoi să-l scoată. Şi în timpul acesta să-i spună ei că o iubeşte”, a spus printre lacrimi mama lui Cristian. “Procurorii şi poliţiştii au demarat o anchetă pentru a se stabili elemente clare ale modului în care şi-a înfipt tânărul cuţitul. Acest lucru îl putem afla numai pe baza necropsiei făcute de medicii legişti”, a menţionat ieri lt. col. Ştefan Alexa, comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie. Marinda RATĂ Părinţii lui Cristian consideră că băiatul lor a fost omorât, în timp ce vecinii din blocul unde locuieşte Mihaela nu cred acest lucru .Glonţul va mai “staţiona” în gâtul fetei din Bacău • specialiştii neurochirurgi aşteaptă formarea unui hematom pentru a putea extrage alicea fără complicaţii Neurochirurgii ieşeni vor extrage peste zece zile glonţul din gâtul fetei care s-a împuşcat accidental cu o armă cu aer comprimat. Cu aproximativ o săptămână în firmă, în timp ce făcea curățenie prin casă, Ana Cătălina Soculsca, în vârstă de 17 ani, din Bacău, a răsturnat pe podea o armă cu aer comprimat, care s-a descărcat, glonţul înfigându-se în gâtul fetei. După mai multe peregrinări pe holurile spitalelor din oraş, medicii băcăuani au constatat că acest caz nu este de competenţa lor şi au redirijat-o pe Cătălina Soculscu spre Spitalul de Neurochirurgie din Iași. Aici, în urma efectuării radiografiilor computerizate, doctorii ieșeni au constatat că alicea este înfiptă în artera vertebrală, neafectându-i însă organele vitale. Tânăra a avut noroc de faptul că în momentul în care glonţul i-a străpuns gâtul, acesta a urcat oblic în sus, nu i-a secţionat carotida şi nici nu i-a lezat nervii. “Pacienta a suferit o plagă prin împuşcare cu o armă de calibrl 4,5 mm. Alicea a intrat supraclavicular stâng, după care s-a localizat la nivelul cervical. Starea stării sănătăţii este bună”, ne-a spus Cornel Balan, medic neurochirurg. Deşi iniţial a fost au programat operaţia pacientei la 36 ore după tragica întâmplare, neurochirurgii vor efectua intervenţia abia peste zece zile. Ei susţin că operaţia este dificilă din cauza proastei poziţionări a proiectilului, care poate naviga prin corp. Deocamdată, nu se poate extrage alicea, deoarece medicii se tem de o hemoragie puternică care ar putea fi provocată chiar de ei în timpul manevrelor de scoatere a glonţului. “Aşteptăm să se formeze un hematom în jurul arterei secţionate, care poate stopa sângerarea masivă, astfel ca în zece zile să reuşim să o operăm. Deocamdată, glonţul este prins între vertebrele cervicale şi este exclusă posibilitatea de a se deplasa mai departe prin organism”, ne-a explicat prof. Nicolaie Ianovici, medic neurochirurg. Medicii afirmă că, atâta timp cât nu produce complicaţii, un corp străin care a pătruns în organism trebuie lăsat în locul în care s-a aşezat. “Corpii străini care nu produc fenomene neurologice sau septicemii se lasă pe loc. Uneori extragerea proiectilului se poate face chiar şi după 20 de ani, aşa cum au fost cazurile soldaţilor din război. Bineînţeles că dacă alicea ar fi fost localizată într-o zonă de unde putea migra în organism am fi intervenit imediat”, a mai spus prof. Ianovici. în cazul în care Cătălina Soculscu ar prezenta afecţiuni neurologice, cum ar fi, de exemplu, amorţirea braţelor sau tulburări senzitive şi motorii, vor efectua intervenţia chirurgicală mai devreme decât a fost programată. Dana MATEI Şos Concesionar autorizat IVECO Leasing operaţional pe o perioadă de 24 şi 36 de luni Service în garanţie şi post garanţie IAŞI-TOMEŞTI km. 2, IAȘI Tel. 032-234051/ 136160 Fax. 032-234005 s Jimev ȘASE DIN ȘAPTE* 07enmutatorul (ftionitcc) Sabin SERBAN ======================== In oraşul meu prăfuit și ghemuit între dealuri galbene, era la un moment dat un individ care, încă pe când eram doar un puber, îmi stârnea râsul. Am aflat, încetul cu încetul (veştile circulă repede într-un târg cu multe gospodine devenite, din ţărănci pure, filatoare), că omul meu era, în fapt, spaima generaţiei sale, ca şi alţi doi care, deloc întâmplător, îi erau fraţi. Curios e următorul fapt: ce mă amuza pe mine la acest individ (nu că aş fi fost un curajos, ci pentru simplul fapt că n-am intrat niciodată în raza lui de acţiune) îi înspăimânta pe cei de vârsta sa. Tipul apărea ca un fioros prin tot ceea ce făcea. Prin chiar modul în care se îmbrăca haine de camuflaj, cu o sumedenie de buzunare, pe care şi le confecţiona singur, purta iarna o beretă ca a soldaţilor din gherilele sud-americăne, iar vara o bentiţă tip Rambo, pe care era mâzgălită, parcă mereu aceeaşi, o ideogramă chineză. Tipu ’ făcea karate, era, mă-nţelegeţi, un dur. Unii spun că arunca şi cu steluţe ninja, care n-au avut însă deloc efect în clipe de restrişte, când a luat o binemeritată bătaie de la nişte ciobani bucovineni. Chestia e că, ni s-a revelat prin '93- ’94, tot ce făcea acest individ era de domeniul patologicului. Am aflat cu frupoare că omul ăsta a declanşat primul atentat terorist din istoria p postdecembristă a României, unde te aşteptai mai puţin, la Suceava, cu o bombă artizanală, ucigâindu se oameni, pentru opt sute de mii de lei. Şi-ar fi dorit din suflet, se spune, să devină bodyguard sau, cum se spune acum, agent de pază. Şi-aici ajungem la o cu totul altă poveste, de data asta cu mult mai ieşeană. E vorba de recenta “bătălie" de la discoteca “Roşu şi Negru”, dintre agenţii de pază ai clubului şi câţiva colegi de breaslă, veniţi acolo să se distreze. Pentru că au spart, din greşeală, o sticlă de bere, doi dintre ultimii au ajuns la spital. Curioasă “rasă" de oameni agenţii ăştia de pază, sunt un fel de pitbulli îmbrăcaţi în uniforme militare. Ce remarc e că cei mai mulţi arată la fel: ceafă groasă şi rasă la piele, figuri de torţionari, cu o siguranţă pe faţă pe care numai şmecheria de prost gust ţi-o dă. Mi se par, pe alocuri şi cât intru în contact cu ei, că sunt şi niţel frustraţi. Mai mult, că par a fi predestinaţi pentru această profesiune al cărui statut nu e foarte clar din punct de vedere legislativ, başca faptul că nici nu sunt puricaţi la sânge. Unii dintre aceştia pot avea instincte criminale, fiind gata să le etaleze în orice moment. Sunt nişte animale de pradă, în sensul nietzschean al termenului, iar nu brebanian. Parcă aşteaptă să greşeşti. Parcă îi frig degetele de nu-şi exersează pumnul în nasul cuiva. Până la capăt. Până îl bagă în spital. Dup’astă, îmi apare vreun şef de-ăsta de “guard security” (chiar aşa: de ce nu pot folosi o terminologie românească?!), cu mintea îmbibată de rebuturile cinematografice ale lui Van Damme ori Schwartzenegger, care-mi spune că ăla din spital a căutat-o cu lumânarea. Că “băieţii lui ” nu şi-au făcut decât meseria. Nu că şi-au exersat “brandul”. Nu, pentru ei nici o dispută nu se poate termina în linişte. Sunt programaţi să muşte. Vor sânge. Ei sunt “terminatorii ” mioritici... ia 310 Poliţia este legată de mâini in scandalul agenţilor de pază • legea nu permite sancţionarea firmei de paza şi ordine în cazul în care angajaţii săi se dovedesc infractori Agenţii FGS care au bătut cinci agenţi de pază de la Iulis Mail, în discoteca Roşu şi Negru, la sfârşitul săptămânii trecute, vor fi anchetat de poliţişti fără implicarea firmei de pază la care sunt angajaţi. în urma plângerii depuse de Sebastian Panţâru, unul dintre tinerii bătuţi de paznicii discotecii, poliţiştii au demarat o anchetă, pentru a se vedea cine sunt vinovaţii şi de ce nu s-au chemat organele de Poliţie imediat după producerea incidentului. Deşi agenţii FGS erau în timpul serviciului, firma de pază nu poate fi sancţionată de poliţişti. “Primele cercetări arată că vinovaţi de producerea acestuia se fac agenţii de la FGS. Asta nu poate atrage o sancţionare a firmei de pază, prin retragerea avizului de funcţionare, de exemplu, deoarece acest lucru nu ţine de competenţa noastră, ci de Judecătorie. Orice firmă de pază şi protecţie este avizată de Inspectoratul General de Poliţie, dar retragerea avizului se face numai în condiţiile Legii 18/1996, printr-un ordin judecătoresc”, a declarat căpitanul Constantin Isarie, din cadrul Serviciului Poliţiei de Ordine Publică. Dacă ancheta poliţiştilor va dovedi că principalii vinovaţi ai scandalului sunt agenţii FGS, ei pot fi sancţionaţi doar de firma la care lucrează. Vineri dimineaţă, în jurul orei 1.30, agenţii de serviciu ai discotecii Roşu şi Negru, angajaţi ai firmei FGS, au bătut zdravăn cinci agenţi de la Iulius Mail, pe motiv că au făcut scandal în incinta discotecii şi au spart o sticlă de bere şi mai multe pahare. Doi dintre agenţii de la Mali au fost internaţi grav la Spitalul de Neurochirurgie. Nici umul dintre ei nu a anunţat imediat Poliţia, şi doar Sebastian, Panţâru a depus o plângere scrisă împotriva bătătuşilor de la FGS. (M.R.) ui iston .trtavneu Adrian Nica nu a depus plângere împotriva agenţilor FGS RATC Iași Str. Silvestru (lângă intrare RENEL) Service auto Dacia Saviem Raba Aro Reparații motoare mH ■HHBHBH Instalații electrice Sistem direcție rulare ■■■ ■■■■■■ Tinichigerie Vulcanizare PIP CURS GRATUIT PENTRU ÎNVĂȚAREA LIMBII ENGLEZE Nume....... Prenume . Adresa..... EuroEet Bl Serie... . Nr........................Telefon : Bifaţi opţiunile şi trimiteţi pe adresa redacţiei până la data de 1 iunie 2002 un plic cu 6 taloane Extt®a U geirea va avea 1© dc 11aÎ1IA7A iie 2 âUNÎE “ZOorvecUZ 40, WHO, ut4crucco,: □ ENGLEZĂ □I TOEFL □I CAMBRIDGE Titsö icpjm ■’■Jc iv.i/jq wfifo' Fîdt -Q J1 ! wS Fife!« M B