Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-06 / nr. 452

A J n 4 FIac&m lAŞului SÂMBĂTĂ, 6 aprilie 2002Iocal BLITZ • UNIVERSITARII PUN DE O GREVĂ Constantin Amihăiesei, liderul de sindicat al Federaţiei “Alma Mater” de la Universitatea “Al. I. Cuza” a anunţat că profesorii universitari intenţionează, în zilele următoare, să intre în grevă. Cursurile vor fi recuperate prin prelungirea anului universitar, în funcţie de numărul zilelor de grevă. Constantin Amihăiesei a adăugat că în urma grevei generale din data de 11 martie s-a obţinut, pe lângă promisiuni, semnarea unui ordin ce prevede plata orelor suplimentare (cumul şi plata cu ora) a sporurilor de stres, fidelitate şi doctorat. (A.Z.) • ASTRA A ÎMPLINIT 10 ANI Societatea de Asigurare şi Reasigurare ASTRA a sărbătorit 10 ani de la înfiinţarea sa. Conform declaraţiei directorului Georgeta Bohatereţ,"pentru ASTRA, zece ani de existenţă înseamnă zece ani de profesionalism. Este societatea care ani la rând a fost singura care a primit reasigurare, care a avut un program de reasigurare solid, acceptat de societăţile de reasigurări de pe mapamond, cu un rating de trei A”. Cu această ocazie, au fost înmânate 63 de premii la tombola RCA 2002. Primele trei premii au constat într-un televizor Panasonic, un radio casetofon și un aspirator, iar celelalte 60 de premii simt contracte de asigurare. (C.A.) • “CUZA” NU RENUNŢĂ LA CORPUL “A” Disputa dintre Universitatea “Al.LCuza” şi Universitatea Tehnică “Gh.Asachi” pentru corpul “A” din Copou continuă. Conform declaraţiei directorului administrativ, Bogdan-Eduard Pleşcan, “au fost descoperite în arhivele statului nişte documente cu schiţe cadastrale din 1940, care atestă dreptul de proprietate al Universităţii Cuza în cazul acestui imobil”. Fiecare din cele două instituţii de învăţământ superior îşi dezbat dreptul de proprietate. în urmă cu o lună, Universitatea Cuza a depus o plângere penală împotriva Universităţii Tehnice, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Iaşi, pentru fals, uz de fals şi înşelăciune în documente. Disputa dintre instituţiile academice pentru corpul “A” datează din septembrie 200. De atunci, reprezentanţii universităţilor se ceartă, fiecare spunând că dreptatea este de partea sa. (A.Z.) Salariaţii de la Terom sunt pândiţi de şomaj • 500 de angajaţi vor fi disponibilităţi • din 1997, la Terom au fost trei restructurări de personal Dat fiind faptul că de foarte mult timp conducerea societăţii Terom refuză să pună la dispoziţia sindicatului datele referitoare la situaţia financiară a societăţii, între sindicat şi director există o stare tensionată. De pe urma neînţelegerilor dintre sindicat şi conducere, au de suferit în primul rând salariaţii societăţii Terom. “Salariile angajaţilor au crescut, conform negocierilor din decembrie 2001 cu doar 10 la sută, dar valoarea lor nu depăşeşte 2,5 milioane de lei. Se preconizează creşteri salariale în această lună, tot cu 10 la sută. Nu pot să le spun oamenilor ce se va întâmpla cu ei în viitor”, a declarat Constantin Hîrlăuanu, liderl de sindicat al soci- etăţii ieşene Terom. Până acum angajaţii au trecut prin trei momente de restructurare, începând din anul 1997 şi până în prezent au fost disponibilizări aproximativ 2.000 de salariaţi. Deşi în societate au mai rămas 2.300 de salariaţi, conducerea Terom este de părere că 500 de angajaţi sunt în plus şi ar trebui disponibilizări. Media de vârstă este destul de ridicată, iar salariaţii nu ştiu să facă decât munca pe care au prestat-o o viaţă la Terom, astfel încât de o recali- Soluţia pentru redresarea societăţii Terom ar fi privatizarea fi care a angajaţilor nu se poate vorbi în acest caz. Privatizarea ar rezolva criza de la Terom Soluţia pentru redresarea societăţii Terom ar fi privatizarea. La această dată 95 la sută din acţiunile societăţii sunt deţinute de APAPS. Conducerea s-a declarat pentru privatizarea pe bucăţi, adică activele să fie vândute pe rând. Societatea se întinde pe o suprafaţă de 40 de hectare şi este dificil de găsit un investitor care ar dori să cumpere toate halele. “Noua lege a privatizării este bună, dar ar fi şi mai atractivă dacă ar fi corelată cu măsuri în ceea ce priveşte fiscalitatea. Pe lângă măsurile de accelerare, legea prevede şi posibilitatea lichidării societăţii, însă nici nu îndrăznesc să mă gândesc la acest aspect. O delegaţie a sindicatului nostru a fost la APAPS Bucureşti şi s-a întâlnit cu directorul Lucian Goj cu care am abordat şi subiectul privatizării. Am stabilit ca în urma apariţiei legii privatizării să stabilim o altă întrevedere pentru a afla care va fi strategia pe care o vom aproba”, a mai declarat liderl de sindicat. Deşi Terom face parte din programul de privatizare cu Banca Mondială încă din anul 1995, toate tentativele de privatizare au eşuat în principal din cauza managementului defectuos. Chiar dacă pentru unii salariaţi privatizarea presupune o schimbare în bine, cea mai mare parte a angajaţilor privesc cu reticenţă perspectiva privatizării Vica ALEXANDRU Nepotul şi-a bătut bunica pentru pământ şi casă O bătrână a ajuns la spital pentru că nu a vrut să îi lase nepotului său casa drept moştenire. Verona Tămăşanu, în vârstă de 68 de ani, din satul Bira, a fost adusă ieri dimineaţă în triajul Spitalului de Neurochirurgie cu capul spart. Ea a fost lovită de nepotul său pentru că bătrâna a refuzat să-i semneze actele de moştenire. “Este un golan care toată viaţa nu a reuşit să facă nimic. A stat ca un trântor pe spatele părinţilor, iar acum vrea să îi las pământul şi casa moştenire. De la începutul anului m-a avertizat că dacă nu am de gând să mor, măcar să îi las pământul, iar mai târziu să îi dau şi casa. Nu pot să îi fac pe plac pentru că nu doresc să rămân pe drimuri la bătrâneţe”, ne-a spus bătrâna. Supărat că femeia nu vrea să îl desemneze ca succesor, Iulian şi-a agresat bunica. “Era beat când a intrat în curte şi m-a ameninţat că mă va bate pentru casă şi pământ. Nu am crezut nici o clipă că nepotul meu va avea neruşinarea să ridice mâna asupra mea. Efectiv am rămas şocată când m-a îmbrâncit”, ne-a mai spus Verona Tămăşanu. La spital, medicii neurochirurgi au constatat că bătrâna a suferit multiple traumatisme craniene. (DM.) Ouă amendate Patronul firmei Eurotrans a refuzat să plătească o amendă de 250.000 de lei. Inspectorii sanitar-veterinari au controlat tarabele din Piaţa Nicolina unde se comercializează ouă şi au constatat că majoritatea vindeau produse fără ca acestea să fie protejate de soare măcar cu o umbrelă. Pentru acest lucru, amenda nu este mai mare de 250.000 de lei pe loc, dar patronul societăţii Eurotrans a considerat că pretenţiile inspectorilor nu sunt fondate. El a refuzat să semneze procesul verbal, afirmând că pentru acest lucru va apela la instanţa de judecată. Toate celelalte trei firme din Piaţa Nicolina sancţionate au achitat pe loc amenda aplicată, fără a obiecta cu nimic. (D.N.) Organizează mese festive pentru nunţi cu metrii, anivesuri şi alte ocazii speciale. La noi beneficiaţi de calitate, servire ireproşabilă şi profesionism. Toate acestea într-un decor deosebit, cu meniuri tradiţionale şi la comandă. Iaşi, str. Rece, nr.10, tel. 032/212255 . BOLTA RECE, timpul trece, prietenii rămân i Criminalii din Belceşti au ajuns în faţa procurorilor Grigore Onisie, de 64 de ani, împreună cu fiii săi, Vasile şi Bogdan Onisie, din comuna Belceşti, judeţul Iaşi, au fost audiaţi ieri la Parchetul de pe lângă Judecătoria Iaşi, în dimineaţa zilei de 1 aprilie, cei trei l-au aşteptat la marginea satului Leteni, comuna Belceşti, pe Toader Borhan, de 33 de ani şi l-au lovit cu furcile peste cap şi corp până l-au lăsat în stare de inconştienţă. Agresorii au încetat să-l lovească pe Toader abia la insistenţele cumnatului acestuia, care l-a transportat imediat la Spitalul de Urgenţe Iaşi. Toader Borhan a decedat în seara zilei de 3 aprilie la spital, iar Grigore Onisie şi fiii săi au fost arestaţi de Poliţia comunei Belceşti, după ce oamenii din sat au vrut să-i linşeze. * Pentru a-i scoate pe cei trei din mâinile sătenilor revoltaţi de crima comisă a fost nevoie de intervenţia trupelor speciale. Cei trei criminali au fost aduşi ieri în arestul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, urmând a fi anchetaţi pentru omor de către procurorii Parchetului Iaşi. Marinela RATĂ ŞASE DIN ŞAPTE !/fourfccentani, ca Ca Sabin ŞERBAN . „ Tocmai povesteam ieri că faptul de a reclama pe cineva ori ceva pare să fi devenit sistemul de referinţă al tinerei democraturi în care trăim. Şi mai spuneam că e bine să contestăm, dar înţelegeam, în subtext ,că tot ne-am trezit cu toţii postmoderni şi intertextualişti), că orişice formă de constestaţie are un fundament raţional, are, adicătelea, cum ar fi spus bătrânul gânditor german Leibniz, o raţiune suficientă. Mai simplu, dacă faci o reclamaţie, trebuie să ai şi motive serioase. Pe de altă parte, îmi pică din senin întrebarea: dacă românul ar fi invocat, pentru tot ceea ce spune ori face, pretextul raţionalităţii, ar mai fi fost posibil un Caragiale pe aceste meleaguri? Iar răspunsul pică la fel de tranşant: “evidement”, nu. Iar dacă prezentul în spirit nea ’ Iancu ar fi fost prezent şi întrupat, ar fi aflat că pe-aici pe la noi, în judeţ adică, absurdul este uneori la el acasă. Astfel, se constată, de-o pildă, că inspectorii din cadrul Oficiului pentru Protecţia Consumatorului se confuntă zilnic cu tot felul de reclamaţii ciudate. Tot felul de hăbăuci se trezesc să facă reclamaţii, să deconspire comploturi puse la cale împotriva lor, li se năzare mereu că ceva se întâmplă, că are loc cine ştie ce diversiune căreia ei îi vor cădea victime. De unde se vede că mitul complotului funcţionează nu doar în raporturile cu evreii, ungurii ori alţii, ci, mai nou, şi în ce priveşte problemele care ţin de OPC. Culmea este că unele probleme sesizate de distinşii noştri concetăţeni nici măcar nu intră în sfera de atribuţiuni a acestui oficiu. Dar aici, intră totuşi în scenă ceva: absurdul, în plenitudinea lui spumoasă la fel ca o halbă de bere bună. Astfel, o parte din locuitorii din localitatea Dagăţa sunt nemulţumiţi de faptul că poştaşul face “ochi dulci ” unei fete de la bar şi au cerut inspectorilor din cadrul susnumitului oficiu să rezolve această situaţie. Rămâi, efectiv, prostit, interzis, buimac, povestea amoroasă a doi nenorociţi, un el călare pe bicicletă şi c ea călare pe bar, le cade rău sătenilor din Dagăţa, deveniţi, adicătelea, mai catolici decât însuşi Papa. De unde deduc eu că dragostea celor doi e fie un produs necomestibil pentru ochii localnicilor moralişti, fie le pare lor expirată, încât cu atât mai puţin va fi gustată. Ce-ar putea face, însă, inspectorii OPC, sărmanii de ei, într-o astfel de situaţie? Aşa cum nu ştiu, oamenii, ce însemna pentm democraţia ateniană “agora", piaţa publică, nu vor şti nici în acest caz să dea o rezolvare. Iar mie, privitorului de pe margine, mi se pare absolut firesc. Nu asta e îndeletnicirea unui om care tre’ să verifice produse atunci când acestea sunt reclamate şi, dacă reclamaţiile sunt îndreptăţite, să ia măsurile cuvenite. Nu pot ei să-l transfere pe bietul poştaş din zonă, iar pe chelneriţă s-o facă stripteuză. E ca şi cum ai transforma ouăle moldoveneşti în ouă aduse din comunitatea europeană. Iar asta nu se face. Povestea de dragoste de la Dagăţa, deci, va continua, după cum absurdul mioritic însuşi ne va îmbrăţişa în continuare, trezindu-ne, de la o zi la alta, mirifice stări de spirit. O ieşeancă s-a ales cu un frigider mofturos acesta funcţionează numai la anumite temperaturi Elena G., din localitatea Horpaz, a cumpărat un frigider care funcţionează numai dacă temperatura mediului ambiant este între plus 16 şi 32 de grade Celsius. Iniţial, ea a achiziţionat un frigider marca Arctic, dar pentru că acesta era defect, firma i-a oferit “şansa” de a mai da încă cinci milioane şi pentru a cumpăra o combină frigorifică. Problema a apărat atunci când femeia a constatat că nici aceasta nu funcţionează. Elena G. a făcut reclamaţie la Oficiul pentru Protecţia Consumatorului, care a constatat, anul trecut, că femeia semnase o hârtie în care ar fi fost specificate şi metodele de folosire a combinei frigorifice. Anul acesta ea a revenit cu altă reclamaţie, iar inspectorii au constatat în cele din urmă că de fapt vânzătorii de la magazin nu au explicat că respectivul obiect casnic nu funcţionează dacă în cameră nu este o anumită temperatură. Ieri, magazinul a fost amendat cu suma de cinci milioane de lei şi are obligaţia de a înlocui combina sau de a restitui contravaloarea. Cum în România puţine persoane se bucură de beneficiile unei instalaţii de aer condiţionat, este practic imposibil să ai şansa de a folosi o combină frigorifică ce nu funcţionează dacă vara temperatura în casă ajunge la peste plus 32 de grade Celsius. în aceste condiţii, este mai mult decât necesar ca în momentul în care achiziţionăm un obiect de folosinţă îndelungată să avem la dispoziţie manualul de utilizare şi certificatul de sjt_ nUTOTiin HSPO flT s.lî ,BÎI -ftOMANIfltIBasagIPBS? Şr0ş£aua Iaşi - Ungheni nr. 2 il/fax 270980 tel. 175868 . 173( Servicii de autogară prin m m m . Lucrări de reparaţii mecanice, tinichigerie şi vopsitorie auto CURS GRATUIT PENTRU ÎNVĂȚAREA LIMBII ENGLEZE Nume....... Prenume Adresa.... EuRoEdul Serie... .Nr........................Telefon : Bifaţi opţiunile şi trimiteţi pe adresa redacţiei până la data de 1 iunie 2002 un plic cu 6 taloane EXTRAGEREA va avea 1©c la «Data «De 2! Îunie 2©©2 ^otie&c- 4a, mp, ttt&cnicc Ca,: □ ENGLEZĂ Q TOEFL □ CAMBRIDGE