Flacăra Iaşului, mai 2003 (Anul 4, nr. 777-803)

2003-05-01 / nr. 777

■T Astăzi intră în vigoare noile coduri poştale Acestea sunt formate din şase cifre şi codifică până şi străzile dintr-o localitate. " pagina 3 Şantaj diplomatic Autorităţile franceze au ameninţat candidaţii la aderare în Uniunea Europeană că nu vor primi vot favorabil. pagina 4 Cântec pentru sora mea 3500 lei - 24 pagini- 278.426. 256.253 Nr. 777 - Joi 1 mai 2003 Şoseaua Naţională nr. 43, parter La numai 12 ani, Dragoş îşi întreţine familia cu ajutorul unui flaut. El a ajuns să cânte pe străzi din cauza sărăciei în care se zbate familia lui. Talentul său nu a fost suficient pentru a plăti factura la energie electrică. pagina 2 1 Mai, sărbătoarea ignorată • ieşenii nu simt ziua de 1 mai ca pe o zi specială şi majoritatea nu au de gând să facă ceva deosebit astăzi • nici autorităţile nu i-au dat prea mare importanţă • unii pensionari îşi amintesc cu nostalgie de această zi, sărbătorita în anii comunismului cu manifestaţii organizate de partid, care se termina la o bere şi un grătar cu mici Ziua de 1 Mai mai poate fi numită sărbătoare doar în virtutea zilei libere pe care majoritatea instituţiilor o acordă angajaţilor lor. Din celelalte puncte de vedere, al manifestaţiilor sau al atmosferei care ar trebui să marcheze această zi, se poate spune că ieșenii nu o mai simt ca pe o adevărată sărbătoare. Grijile zilnice şi lipsa banilor îi fac pe cei mai mulţi să dea din umeri atunci când sunt întrebaţi cum au de gând să petreacă ziua de 1 Mai. “Ce să sărbătorim? Nu mai avem ce şi nici cu ce. De altfel la vârsta noastră nici nu mai avem mare lucru de făcut, dar oricum nu mai simţim spiritul de sărbătoare al acestei zile”, este de părere Ioan Samoil, pensionar. în acelaşi ton pesimist şi lipsit de entuziasm ne-au vorbit majoritatea ieşenilor despre ziua de astăzi şi semnificaţiile ei. “Cu ani în urmă mai simţeai că vine 1 Mai, şi altfel ne pregăteam, de voie de nevoie. Dar oricum era mult mai frumos. Mergeam la iarbă verde, la terase prin Copou sau pur şi simplu la o plimbare. Erau şi marşurile alea, uneori infernale, la care trebuia să participăm, dar măcar se simţea atmosfera de sărbătoare. Acum ziua de 1 Mai e pentru mine ca oricare alta”, a spus Aurica Dragnea, urmare în pagina 2 Caniculă în vestul ţării Temperaturi cu mult peste cele normale pentru această perioadă a anului s-au înregistrat ieri, în judeţele din vestul ţării, maximele depăşind la Arad, 30 de grade. Meteorologii au apreciat că temperaturile înregistrate la Arad sunt caniculare pentru sfârşitul lunii aprilie, deoarece maximele pentru această perioadă nu ar trebui să depăşească 20 de grade. “Avem o zi deosebit de caldă, chiar caniculară, iar temperaturi ridicate se vor înregistra şi în zilele următoare, mai ales duminică, zi în care se vor depăşi 30 de grade”, a afirmat meteorologul Mioara Şişu. Potrivit medicilor de la Serviciul de Ambulanţă, din cauza variaţiilor de temperatură foarte mari din ultimele zile, luni înregistrându-se doar 16 grade, în următoarea perioadă se aşteaptă o creştere bruscă a numărului de intervenţii la persoanele care suferă de boli cardio-vasculare. Medicii recomandă populaţiei să nu se expună razelor solare la mijlocul zilei, când acestea sunt puternice. Vârstnicilor li se recomandă să poarte capul acoperit şi să urmeze tratamentele prescrise pentru reglarea tensiunii arteriale. Scandalul fondurilor pentru copiii dializaţi de la spitalul "Sf. Maria" a făcut înconjurul lumii Doctorul Burlea dă în judecată un ziar britanic Pe data de 27 aprilie, în publicaţia britanică "The Daily Telegraph", a apărut un articol în care se afirma faptul că doi copii dependenţi de hemodializa de la Spitalul "Sf.Maria" au decedat pentru că s-au făcut selecţii la primirea tratamentului iar alţi 11 dintre cei 21 de pacienţi înscrişi pe lista Centrului de Dializă, de la acelaşi spital, se află în pericol vital din cauza lipsei medicaţiei necesare. în replică, specialiştii şi conducerea instituţiei au reacţionat dur considerând informaţiile false.Cei doi copii despre care s-a scris în presa internaţională sunt pacienţii noştri de ani întregi şi se află în viaţă. Mai mult decât atât, în ultimii doi ani, nu am avut nici un caz de deces în Centrul nostru de Dializă. Nu am fost niciodată în situaţia ca în zilele imediat următoare să nu putem asigura îngrijirea medicală necesară acestor copii astfel că nici unul nu se află şi nu s-a aflat în pericolul de a nu-şi primi tratamentul. In fiecare lună avem alocate 550 milioane de lei pentru programul de dializă, cu 20 de milioane mai mult decât necesarul", a declarat prof.dr.Marin Burlea, directorul Spitalului de Pediatrie "Sf.Maria". Adrian U., de 12 ani, unul dintre copiii despre care s-a scris în ziarul englez că ar fi decedat, se află într-o situaţie mai dificilă datorită unei afecţiuni neurologice foarte grave. “Pacientul nostru este într-adevăr în stare critică dar din cu totul alte motive decât cele legate de dializă. Băiatul suferă de hidrocefalie, o maladie genetică rară şi foarte severă pentru care a fost internat în mai multe clinici de neurochirurgie”, a afirmat prof.dr. Ovidiu Brumariu, şeful Secţiei a IV-a Nefrologie de la Spitalul “SfMaria”. Celălalt caz semnalat este al Emiliei Constantinescu, în vârstă de 17 ani, fetiţa cu care s-a inaugurat Centrul de Dializă în 1995 a cărei dureroasă poveste a apărut pe larg în paginile cotidianului nostru, în urmă cu câteva luni. “Mă simt bine atâta timp cât mă pot mişca şi juca în voie. Nu am întrerupt niciodată tratamentul şi sunt îngrijită bine aici la spital”, a spus Emilia în timp ce se afla pe fotoliul de dializă. Adolescenta pentru care, în ultimii opt ani, spitalul a devenit a doua casă trăieşte, însă are în suflet scrijelită suferinţa că propria mamă refuză să-i doneze unul dintre rinichi, ceea ce i-ar asigura o viaţă independentă de maşinăria care îi curăţă sângele de trei ori pe săptămână. Directorul Spitalului "Sf. Măria", dr. Marin Burlea, este hotărât să ceară dezminţiri şi despăgubiri de la ziarul londonez "The Daily Telegraph" MAI IMULTE TALOANE, MAI MULTE SANSE DE CÂȘTIG * Spitalul "Sf.Maria" cere despăgubiri Deoarece consideră că articolul din “The Daily Telegraph” a adus atingere la imaginea instituţiei şi specialiştilor care lucrează aici, directorul spitalului, prof dr.Marin Burlea doreşte să ceară publicaţiei britanice să dezmintă informaţiile apărute şi să ceară despăgubiri materiale prin chemarea în faţa unei instanţe judecătoreşti. “Nu înţeleg de unde au luat ziariştii englezi aceste informaţii eronate. La mine nu a venit nimeni de la acest ziar să ceară date sau permisiunea de a intra în instituţie şi să stea de vorbă cu bolnavii şi familiile lor. Este înspăimântător la ce se poate ajunge de la o informaţie nefondată şi neverificată”, a replicat prof.dr.Burlea, urmare în pagina 3 Electricitate din excremente de urs panda Un cercetător japonez face experimente pentru a produce hidrogen, respectiv electricitate, folosind excremente de panda. Fumiaki Taguchi a pornit de la ipoteza că bacteriile dinn intestinele urșilor panda trebuie să fie mai puternice dacă pot digera frunze și rădăcini de bambus. Aceste bacterii simt cu 80 la sută mai eficiente în descompunerea deşeurilor în hidrogen decât cele obișnuite. " % Bani aruncaţi pe mii de papuci Un bărbat din Shanghai a cumpărat 32 de mii de perechi de pantofi cu care nu prea ştie ce să facă. Acesta a cumpărat fiecare pereche de pantofi cu 2 lire, de la un magazin de specialitate. El i-a cumpărat cu scopul de a-i vinde, dar nu avea autorizaţie. Bărbatul, al cărui nume este Zuo, a plătit în total 68 de mii de lire, dar apoi a primit un avertisment de la companie că nu are voie să vândă nici o pereche de papuci. Zuo a înaintat o plângere pentru a returna papucii, argumentând că firma nu trebuia să-i vândă papucii fără o informare prealabilă asupra faptului că nu mai pot fi comercializați. Tristeţea ne condamnă la... obezitate ! Când suntem trişti, simţim nevoia să mâncăm din ce în ce mai mult! Specialiştii în boli de nutriţie apreciază că această stare de lucruri este anormală. Un studiu publicat de ediţia în limba română a revistei British Medical Journal relevă că această reacţie se datorează unei programări genetice. Specialiştii în nutriţie au început să fie tot mai îngrijoraţi de epidemia de... obezitate care afectează din ce în ce mai multe zone ale lumii. în timp, ei au constat că foarte mulţi iau proporţii atunci când sunt streasaţi, deprimaţi sau trec prin momente foarte grele. Recent, cercetătorii au oferit şi o explicaţie acestui fapt. O prestigioasă revistă britanică a publicat ipoteza conform căreia oamenii sunt programaţi genetic să reacţioneze la anxietate prin consum de alimente. Astfel, singura soluţie pentru a preveni obezitate este crearea unui mediu de viaţă armonios. Specialiştii spun însă că numai acceptarea unui program fizic şi social înlătură starea de anxietate. Un ajutor foarte important poate veni din partea celor apropiaţi. Ei au puterea de a scoate persoana anxioasă din starea în care se află şi de a o ajuta să se resocializeze. Pentru asta este însă nevoie de foarte multă răbdare şi voinţă. r V Amendată pentru taxe generoase O femeie din Italia a fost amendată pentru că plătea taxe prea mari. Autorităţile locale din Turate au trimis-o pe femeie la muncă în folosul comunităţii, echivalentul a 20 de lire, pentru că a plătit în exces cu 10 lire. Maria Cielia Mognoni a plătit prea mult pentru taxe, fiind detectată de computer. Purătorul de cuvânt al municipalităţii a afirmat că banii în exces îi vor fi returnaţi femeii “darnice”. Supă cu antigel pentru câine Un bărbat din Cold Spring de 77 de ani a apărut în faţa instanţei acuzat fiind că a otrăvit câinele vecinilor cu o mixtură de supă de găină şi antigel. Câinele a fost eutanasiat trei zile mai târziu după ce a mâncat mixtura. Raymond a fost acuzat de cruzime faţă de animale. Curtea l-a acuzat pe acesta că a lăsat supa cu antigel în afara casei, cu intenţia de a omori câinele. Bărbatul a declarat investigatorilor că a pus supa afară, în speranţa că animalul va bea din acea supă. Raymond era supărat că acesta îi tot încălca proprietatea. Instanţa i-a dat doi ani de închisoare cu posibilitatea de a fi eliberat după un an. Rozul, bun şi pentru băieţei Unui cuplu din Noua Zeelandă i s-a spus de către medici că vor avea o fetiţă. în urma acestui fapt, părinţii s-au hotărât să cumpere hăinuţe de culoare roz, ceea ce au şi făcut. Naşterea a intervenit la scurt timp după ecograful realizat de medici, iar surpiza a fost de proporţii. Mult aşteptata fetiţă era de fapt băieţel care s-a văzut nevoit să poarte hăinuţe roz. A jefuit o bancă de două ori într-o săptămână Un bărbat a fost acuzat că a jefuit o bancă de două ori într-o săptămână şi a fost prins deoarece poliţiştii au găsit urmele de la mâinile sale, murdare cu vopsea de ouă. în primul jaf un bărbat a fugit cu o sumă mică de bani, însemnaţi cu vopsea roşie. Poliţia a declarat că acelaşi bărbat, Richard Roy a furat din aceeaşi bancă 3.500 de lire, bani care nu mai erau marcaţi. Ofiţerul de poliţie care s-a ocupat de arestarea hoţului, a declarat că l-a recunoscut pe hoţ pe stradă. “Este iritant când te întâlneşti pe stradă cu un hoţ. Mai iritant este faptul că el a jefuit aceeaşi bancă”, a declarat poliţistul Edgar Morley. Morley nu ştie dacă banii au fost recuperaţi iar atacatorului i s-au dat două sentinţe pentru furt şi se află şi în prezent în închisoarea Palm Beach.