Flacăra Iaşului, octombrie 2003 (Anul 4, nr. 908-934)

2003-10-01 / nr. 908

. n 1 LOCALMiercijri 1 OCTDigibuiE 2(XD Grevă japoneză de trei zile toţi asistenţii medicali vor purta astăzi ecusoane cu inscripţia "greva" ca semn de protest împotriva Ministerului Sănătăţii şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate care refuză sa semneze contractele colective de munca Dacă aveţi de făcut, astăzi, o vizită în orice spital ieşean să nu vă miraţi dacă veţi vedea asistenţii medicali mai “drăguţi” şi mai “serviabili” decât de obicei deoarece sunt în grevă de avertisment fără încetarea lucrului. Sindicatul “Sanitas” Iaşi a ameninţat că va declanşa luptele sindicale şi chiar s-a ţinut de cuvânt astfel că declanşarea grevei coincide cu venirea premierului Năstase la Iaşi. întâmplător sau nu, zvonul că primul ministru va vizita Spitalul de Neurochirurgie a fost infirmat. Probabil că staful guvernamental s-a speriat de eventualitatea de a fi primit cu huiduieli şi lozinci supărătoare pentru urechile ministeriale obişnuite mai mult cu linguşeli. Protestul ecusoanelor Timp de trei zile, toţi membrii de sindicat vor purta la serviciu ecusoane cu inscripţia “grevă”. Acestea sunt semn că protestează împotriva nerespectării acordului încheiat cu Ministerul Sănătăţii şi Familiei (MSF) şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Amintim că, la începutul lunii iulie, mai marii sănătăţii româneşti au închis gura reprezentanţilor Federaţiei Naţionale Sanitas cu promisiuni solemne că vor găsi soluţii pentru respectarea drepturilor salariale pentru toţi lucrătorii sanitari din ţară. Vara a trecut şi în loc de bani, asistenţii imedicali au primit doar “regrete sincere” pe motiv că nu sunt bani pentru al treisprezecelea salariu, tichete de masă sau sporuri salariale. “Paharul s-a umplut iar indolenţa şefilor sănătăţii nu mai poate fi suportată. Muncim ca nişte sclavi pentru mai nimic iar ei nici nu se sinchisesc să caute soluţii. Mai mult decât atât, refuză să semneze contractele colective de muncă prin care ni se garantează toate drepturile cerute de noi”, a declarat Viorel Tănase, liderul judeţean al Sindicatului Sanitas. "Vom merge până la greva generală" Sanitarii sunt decişi să continue protestele prin toate formele legale mergând până la greva generală, ceea ce înseamnă paralizarea activităţii de asistenţă medicală în toate unităţile spitaliceşti. “Suntem pregătiţi să recurgem la toate tipurile de protest dacă nici Casa de Asigurări de Sănătate şi nici Ministerul Sănătăţii şi Familiei nu găsesc de cuviinţă să respecte legea care ne garantează primirea de bonuri de masă, sporuri şi al treisprezecelea salariu pe care îl tot promit de mai bine de jumătate de an. In acest sens, am pregătit o planificare a mişcărilor sindicale”, a spus Viorel Tănase. După greva de avertisment, între 1 şi 3 octombrie, în toate spitalele se va trece la mişcări de protest cu pichetarea unor instituţii administrative. Dacă nici aceste măsuri nu vor da roade, se va recurge la grevă de avertisment, pe 13 octombrie, urmată de declanşarea grevei generale. Alina EBRAŞU După cele 3 zile de protest la locul de muncă, membrii Sanitas sunt hotărâţi să iasă în stradă Traficanţii de ecstasy au fost trimişi în judecată • reţeaua a fost anihilata acum o luna, datorită intervenţiei DPIR şi a poliţiştilor de la Crimă Organizată Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iași au dispus trimiterea în judecată a lui Robert Adrian Todorescu, patron la Euro Taxi, Robert Mihalcea, Radomir Alexandru Vosniuc, Mihai Claudiu Andronic, şi Constantin Pomârleanu, sub acuzaţia de trafic de droguri de mare risc. Reamintim că acum o lună, masajuraţii şi poliţiştii de la Centrul Zonal de Confibatere a Crimei Organizate şi Antidrog Iaşi (CZCCOA) au intrat cu forţa în apartamentele unor traficanţi de droguri. Cu ocazia percheziţiilor domiciliare, corporale şi a maşinilor sau găsit un kilogram de droguri, adică 87 comprimate Ecstasy şi 91 de pliculeţe cannabis, valoarea acestora fiind de 800 milioane lei. Membrii reţelei făceau parte din lumea interlopă a Iaşului, pe care o alimentau de mai multă vreme cu Ecstasy şi cannabis. Liderul grupului era Constantin Pomârleanu, în vârstă de 27 ani, din cartierul Alexandru cel Bun, care împreună cu prietenii Robert Adrian Teodorescu, Robert Mihalcea,Radomir Alexandru Vosniuc, student la Facultatea de Construcţii, Mihai Claudiu Andronic, cumpărau droguri din Republica Moldova şi le vindeau în discotecile şi barurile din Iaşi. Marfa adusă în Iaşi era vândută la jumătate de preţ, un plic de ecstasy era cumpărat de la moldoveni cu 4 dolari şi revândut cu 10 dolari. Trecerea repetată a frontierei a fost unul dintre motivele pentru care traficanţii ieşeni au intrat în colimatorul poliţiştilor de la CZCCO. Dacă vor fi găsiţi vinovaţi cei cinci traficanţi vor sta după gratii între 15 şi 25 ani. Irina COSTAN S-au prelungit emisiunile de certificate de trezorierie • Finanţele prelungesc pentru a cincea oara în cinci luni emisiunile de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populaţie • din mai şi pana acum, DGFPJ a încasat din vânzarea celor doua emisiuni 700 miliarde lei, cele mai căutate fiind cele cu scadenţa la trei luni Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFPJ) prelungeşte iar emisiunile de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populaţie. Astfel, emisiunile 1074 şi 1075, vor avea aceeaşi dobândă, adică 14,5 la sută şi 14 la sută. Pentru primul tip de certificat termenul de scadenţă este la şase luni de la data cumpărării, în timp ce pentru cel de-al doilea, scadenţa e la trei luni. Ieșenii îşi pot investi banii în aceste emisiuni de trezorerie până la 31 octombrie, dată la care expiră termenul de vânzare al acestora de către DGFPJ. Emise în linia mai a acestui an, certificatele de trezorerie 1074 şi 1075 au primit undă verde de la Ministerul Finanţelor Publice pentru prelungirea termenului de achiziţie a acestora. Reprezentanţii Finanţelor cred că prelungirea emisiunilor pentru cele două certificate de trezorerie este benefică atât pentru populaţie, cât şi pentm instituţia care le vinde. “Este bine că se menţin aceleaşi dobânzi, iar emisiunea de certificate de trezorerie continuă. Dacă s-ar emite alte certificate, cel mai probabil acestea ar avea o dobândă mai mică, ceea ce i-ar descuraja pe cumpărători. Prelunginduse emisiunile celor două certificate, acestea sunt în continuare atractive prin dobânzile practicate de Finanţe”, afumă Maria Ţăran, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Iaşi. DGFPI a încasat 700 miliarde lei în ultimele cinci luni, pentm vânzarea emisiunilor 1074 şi 1075 şi 1110 miliarde de la începutul anului şi până acum pentm toate certificatele de trezorerie vândute către populaţie. Dintre cele două tipuri de depozit pentm banii populaţiei, cel mai bine se vinde emisiunea 1075. Aceasta a înregistrat chiar un procentaj dublu de încasări, ceea ce duce la concluzia că ieșenii preferă să-și plaseze surplusul de bani pe timp scurt. Adriana STANCIU  Ne încălzim cu huilă din Elveţia și Singapore •M pentru iarna 2003-2004 conducerea CET vrea să achiziţioneze 120.000 de tone de huilă şi 30.000 de tone de păcur. Două firme străine, una din Elveţia şi alta din Singapore, au câştigat licitaţia pentm achiziţionarea de huilă organizată de CET Iaşi. Societatea Global Corporation din Singapore va asigura 30.000 de tone de huilă, iar Alrtrade AG Zurich, din Elveţia va furniza restul de 30.000 de tone de huilă. Preţul cu care conducerea CET a procurat huila necesară în iarna lui 2003-2004 a fost de 58 de dolari/tonă, pentm firma din Elveţia şi 55,7 de dolari/tonă, pentm fima din Singapore. “La licitaţie au fost înscrişi cinci candidaţi, însă cele mai bune oferte au fost făcute de cele două societăţi desemnate câştigătoare”, a precizat purtătorul de cuvânt al SC CET, Neculai Parase. Zilele acestea urmează a se stabili şi câştigătorii licitaţiei pentm păcură. Cantitatea de acest gen de combustibil de care CET are strictă nevoie este de 15.000 de tone, însă, pentm a trece cu bine de sezonul rece care se apropie, conducerea CET doreşte să mai achiziţioneze alte 15.000 de tone de păcură şi 60.000 de tone de huilă. “Combustibilul va fi procurat printr-un credit cu garanţie guvernamentală”, a menţionat responsabilul cu presa al CET, Neculai Parase. Crina SECARA REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT ELECTRIC IN COMUN IASI IASI Str. Silvestru Nr. 5 Tel. 0232/267772 Fax 0232/213913 E-mail: s_tehnic@yahoo.com REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT ELECTRIC COMUN IAŞI, situată în Iaşi, str. Silvestru nr 5, anunţă că în conformitate cu prevederile O.G.nr 60/2001 privind achiziţiile publice completată şi modificată de Legea nr 212/2002, organizează licitaţie publică deschisă în data de 17.10.2003 pentru atribuirea „Contractului de furnizare şină tramvai pentru transportul electric urban de călători în anul 2003”. Documentaţia de prezentare şi elaborare a ofertei se poate procura de la biroul tehnic-investiţii (TELEFON: 02/26756(1). Documentaţia de ofertare se va depune până la data limită de 17.10.2003, ora 10.00 la registratura RATEC Iași. Flacăra Ușului. -fr*m % ■ Sindicaliştii îl întâmpină pe primul ministru Pichetarea Prefecturii Aproximativ trei sute de sindicalişti din Uniunile Sindicale Teritoriale ale BNS, Cartel Alfa şi CSDR vor picheta mâine în faţa Prefecturii, în semn de solidaritate faţă de colegii lor din capitală. Aceştia vor cere între orele 13 şi 17.30 stoparea creşterii preţului la utilităţile publice, asigurarea justiţiei sociale, modificarea Constituţiei prin introducerea votului uninominal şi eliminarea privilegiilor acordate parlamentarilor în ceea ce priveşte justiţia socială. Sindicaliştii vor cere şi stabilirea cotei zero a Taxei pe Valoare Adăugată pentm produsele şi serviciile de strictă necesitate, precum şi introducerea CEC-urilor de vacanţă. “Ne vom întâlni cu toţi liderii de sindicate din cadrul Uniunii noastre şi vom stabili exact câţi oameni vin şi de la ce unităţi vor sosi pentm a picheta la Prefectură”, a spus Ion Albu, secretarul general al Uniunii Sindicale Teritoriale Cartel Alfa Iaşi. Alături de USTCA, îşi vor aduce oamenii şi cei din Blocul Naţional Sindical, precum şi cei din membrii afiliaţi la Confederaţia Sindicatelor Democrate din România. “Voi aduce aproximativ o sută de oameni, cifră aprobată şi de Primărie”, declară Dom Alexandrescu, preşedintele Blocului Naţional Sindical Iaşi. (A.S.) Cartel Alfa Iaşi îşi alege astăzi şefii Membrii Uniunii Sindicale Teritoriale Iaşi a Cartel Alfa îşi vor cunoaşte astăzi şefii. Organizate cu trei ani mai devreme, alegerile generale vor decide cine va fi noul preşedinte al Uniunii, după ce fostul preşedinte, Gheorghe Ioniţă, şi-a dat demisia la începutul lunii iunie. Alături de mai-marele Uniunii sindicale, va fi desemnat şi vicepreşedintele acesteia, alături de secretarul general. Deşi iniţial se vorbea de doi vicepreşedinţi, membrii Consiliului de Coordonare, în cele din urmă au decis că este suficient unul singur. Până acum două zile, doar două candidaturi au fost depuse pentm funcţia de preşedinte, una pentm cea de vicepreşedinte şi una pentm secretar general. Sindicaliştii afiliaţi la Cartel Alfa Iaşi au de ales între Daniela Banari, preşedinta Sindicatului Liber Iasitex şi Constantin Maftei, preşedintele Sindicatului Liber Ceproplast, pentm şefia Uniunii. Pentm scaunul secund candidează actualul său ocupant, Costică Trifan, mai-marele Sindicatului Liber Antibiotice, iar postul de secretar general este vizat de Ion Albu, care ocupă această funcţie şi în prezent (AS.) Şi-a bătut nevasta şi apoi s-a spânzurat Crezând că şi-a omorât soţia în bătaie, un localnic din Cogeasca s-a spânzurat de teama represaliilor legii. Eugenia Moşneguţu, în vârstă de 20 de ani, a fost bătută atât de tare cu pumnii şi picioarele de soţul violent şi alcoolic, încât şi-a pierdut cunoştinţa şi a intrat în comă. După ce s-au domolit efectele băuturii, Vasile Moşneguţu, de 26 de ani, s-a aplecat asupra corpului fără vlagă al femeii şi a intrat în panică. Aceasta avea pulsul şi respiraţia imperceptibile ceea ce l-a făcut pe atacator să creadă că a comis o crimă. Speriat şi totodată conştient de gravitatea faptei, bărbatul a căutat o modalitate de a scăpa de puşcărie şi a găsit soluţia în ştreang. Cu mâinile tremurânde, agresorul laş şi-a confecţionat o spânzurătoare la grinda grajdului. Fără a sta prea mult pe gânduri, bărbatul şi-a pus capul în legătoarea care i-a adus moartea. Nimeni nu l-a putut salva astfel că vecinii au găsit în curtea familiei Moşneguţu două victime într-un decor desprins din cel mai reuşit film de groază. Sătenii au chemat în ajutor un echipaj de ambulanţă care a acordat primul ajutor femeii cu trupul zdrobit în bătaie. Pentm atacator, medicii nu au mai putut face altceva decât să constate decesul. Eugenia Moşneguţu are şanse bune să se refacă şi să-şi continue viaţa, după ce va uita episodul cumplit al căsniciei cu Vasile. (A.E.)