Flacăra Iaşului, septembrie 2004 (Anul 5, nr. 1188-1213)

2004-09-01 / nr. 1188

LOCAL • •• Evaziune fiscală şi export de bani la Unirea S.A. • sume colosale au luat drumul străinătăţii sub paravanul unor contracte fantomă Cotidianul Flacăra Iaşului a prezentat opiniei publice mai multe informaţii despre ilegalităţile şi neregulile comise la fabrica ieșeană de ulei Unirea SA. Prin aceste acţiuni aflate în afara legii, Unirea a prejudiciat statul român cu mai multe miliarde de lei. Reporterii Flacăra Iaşului au descoperit la această societate operaţiuni financiar contabile, prin care sute sau poate chiar milioane de euro au luat drumul străinătăţii, umplând buzunarele fostului acţionar majoritar. Căile folosite pentru scoaterea banilor din ţară au fost variate, dar metoda care a stat la bază este aceeaşi. Servicii pe bani grei Principiul folosit a fost acela de a încheia contracte de prestări servicii cu acţionarul majoritar al fabricii Unirea sau cu firme aparţinând aceluiaşi grup. Contractele stipulau că firmele respective prestează anumite servicii pentru fabrica ieșeană, contra unor sume colosale. Suspiciunea care planează asupra acestor operaţiuni este că nu se ştie cu exactitate dacă serviciile au fost prestate într-adevăr sau sunt doar un paravan pentru exportul banilor. Cert este că, iniţial, până ce organele de control au depistat această megaescrocherie, exportul banilor se demla doar în baza unor simple facturi. De pildă, în baza unor contracte fantomă, fabrica de ulei Unirea SA a virat societăţii Cereol din Franţa (fostul acţionar majoritar al societăţii) peste 343.000 de euro, sub pretextul asigurării managementului firmei, pe perioada ianuariemai 2002. Asta în condiţiile în care toată conducerea societăţii era angajată pe statul de plată al Unirea SA, şi nu al concernului Cereal. Pe lângă acest fapt, se ridică problema sumei colosale plătite de fabrica ieșeană pentru nişte servicii de management. Nici un contract nu a putut justifica operaţiunea executată de conducerea unităţii. Potrivit anexelor prezentate inspectorilor financiari, din totalul de 343.000 de euro, mai bine de 40.000 reprezentau cheltuielile de călătorie, pentru salariaţii societăţii care au mers în Franţa, ca să încheie presupusul contract. Nici deplasarea nu a putut fi probată cu acte de directorul societăţii, Robert Arsene, în realitate, însă, între societatea ieşeană şi Cereol Franţa, nu a existat un contract de prestări servicii, semnat de cele două părţi. 23 miliarde lei ţeapă la stat Aceste fraude au influenţat în mod decisiv rezultatele financiare ale fabricii de ulei, profitul impozabil al unităţii fiind diminuat cu peste 10 miliarde lei, la nivelul anului 2002. în acest mod, s-a evitat plata către bugetul de stat a peste 2,5 miliarde lei. Per total, potrivit evaluărilor, Unirea SA a prejudiciat statul român, prin acţiuni în afara legii, cu aproximativ 23 miliarde de lei. Sunt temeri potrivit cărora, la Unirea, ar fi fost comise mai multe operaţiuni de acest gen, prin care statul român să fi fost păgubit cu milioane de dolari, dar care nu au fost descoperite până în prezent. “în timpul controlului am solicitat orice fel de act, care să poată proba tranzacţia financiară dintre cele două societăţi. Conducerea Unirea a refuzat prezentarea unor astfel de acte, pe motiv că, momentan, nu se află în sediul fabricii. Controlul a scos la iveală faptul că, în realitate, între cele două unităţi, nu a existat un contract scris, iar operaţiunile financiare execuate între Unirea şi Cercal nu au nici un suport juridic. în această situaţie, cea care a fost păgubită a fost fabrica ieşeană, întrucât i-a fost diminuat profitul cu mai mult de 10 miliarde de lei”, a declarat reprezentantul comisiei fiscale care a organizat controlul la Unirea SA. Din punctul de vedere al consumatorilor, aceste operaţiuni de export al banilor către conturile din străinătate ale grupului Cereal se traduc prin faptul că Unirea SA a practicat preţuri exagerate faţă de costurile de producţie, cu intenţia de a îmbogăţi prin metode ilegale acţionarul majoritar al firmei. Dan TOMA .ori Dosar penal pentru părinţii bătăuşi • soţii Lăcătuşu, care, în urmă cu 5 zile, şi-au băgat fiica în spital, s-au ales cu dosar penal • ei vor răspunde în faţa justiţiei pentru rele tratamente aplicate minorilor • Direcţia de Asistenţă Socială a declanşat procedura pentru decădere din drepturile părinteşti Părinţii alcoolici care, în urmă cu 5 zile, şi-au maltratat copilul de 13 ani sau ales cu dosar penal. După o bătaie cruntă, fiica soţilor Dumitru şi Leontina Lăcătuşu a ajuns în stare gravă la Spitalul de Copii “Sfânta Maria”. Cum s-au întors de la o chermeză beţi mangă, soţii Lăcătuşu abia au nimerit uşa locuinţei lor, din Căminul Vitalef, de pe Bd. Chimiei. Enervaţi că minora nu i-a aşteptat cu masa pregătită, cei doi au căpăcit-o cu pumnii şi picioarele pe fiica lor, până când a căzut lată, pe podea. Ţipetele de disperare ale copilei au trezit suspiciuni vecinilor, care au alertat poliţiştii. La sosirea lor, părinţii deja plecaseră la o nouă partidă de băut, iar pe Iulia au încuiat-o în casă. în stare de leşin, minora a fost transportată cu Ambulanţa la Spitalul de Copii “Sf. Maria” Iaşi. “Copilul a fost adus la noi în stare gravă, ca urmare a loviturilor primite de la părinţi. Ea prezenta mai multe leziuni şi dureri puternice, în zona stomacului şi spatelui. în urma medicaţiei administrate, starea pacientului este acum stabilă”, a declarat dr.Tamara Solange Roşu, purtătorul de cuvânt al Spitalului “Sfânta Maria”. Decăzuţi din drepturi După câteva zile de cercetări, poliţiştii au stabilit că părinţii Iuliei se fac vinovaţi de rele tratamente aplicate minorilor şi pe numele lor a fost întocmit dosar penal. “Soţii Lăcătuşu sunt cunoscuţi în comunitate ca mari consumatori de băuturi alcoolice. Ei s-au ales cu dosar penal şi riscă să fie decăzuţi din drepturile părinteşti. Direcţia de Asistenţă Socială a declanşat deja procedura şi urmează ca minora să fie internată într-un centru de plasament”, a declarat comisarul şef Ioan Bodia, purtătorul de cuvânt al IPJ Iași. (A.T.) Atel asmiiA mmsamsA jjmtgywmA /mmfi -t pass Str. Mihail Costachescu nr.6, Iași, cod 6600 telefon: 032/215410,215411,215412,215413 fax: 032/212741 Nr. de înregistrare Camera de Comerț Iași: 1 -22-191 Pagină web: www.raraciasi. ro COD SIRUES - 543040, COD FISCAL - 1959768, Cont BCR Iași: 2511.151/ROL Unde se opreşte apa? Sistări de apă în zona centrală în scopul efectuării unor lucrări de modernizare a reţelei de distribuţie, joi, 2 septembrie 2004, între orele 08:00 - 15:00, va fi întreruptă furnizarea apei potabile către consumatorii din blocurile IA, 2B, 1B, 2B din strada Anastasie Panu, în vederea evitării efectelor negative cauzate de lipsa apei, RAJAC Iași roagă consumatorii afectați să-şi creeze rezerve de apă pentru perioada de întrerupere. Iasi, Calea Chisinaului nr. 176 ,Tel: 0232/222196,259791,232059, Fax:0232/231538 E-mail: marketingSceramea-iasui Site: mwxv.ceramica-iasi.ro MIERCURÍ 1 SEPTEIVIbRIE 2004 3 Răngile dreptăţii • un fost puşcăriaş a fost lovit în cap, cu ranga, de fostul coleg de celulă, iar un zilier de actualul coleg de serviciu Intenţionând să ajungă acasă cu o căruţă, un fost puşcăriaş din Grajduri a ajuns de fapt pe patul Spitalului de Neurochirurgie, după ce a fost lovit în cap, cu o rangă, de fostul coleg de celulă. Gheorghe Alexa, în vârstă de 35 de ani, se întorcea acasă din oraş, în jurul orelor 10:00, împreună cu un prieten, când, prin zona CUG, i-au apărat în faţă patru persoane înarmate cu bâte şi răngi. “Nu am apucat să spun nimic că m-au şi lovit. Din toţi, l-am recunoscut doar pe fostul coleg de celulă. Cu toate că nu prea am avut nici o treabă cu el în puşcărie şi nu ne-am certat, nu ştiu de ce m-a lovit”, a povestit victima. în urma incidentului, Gheorghe Alexa a fost transportat la spital de un echipaj al Serviciului de Ambulanţă, anunţat de prietenul lui. “Colegul meu a vrut să mă ducă acasă, după ce am fugit de ei, dar, când a văzut că am pierdut foarte mult sânge şi nu-mi mai revin din leşin, a anunţat Ambulanţa”, a mai povestit victima. Transportat la spital, acesta a fost internat cu un traumatism cranio-cerebral, multiple leziuni suferite la nivelul corpului, tensiunea 3,5 şi stare de leşin, ca urmare a pierderii foarte mari de sânge. După rangă, a urmat cuţitul Un mai vechi conflict a făcut ca un bărbat din Prisăcani, care lucrează zilier în Tomeşti, să ajungă în stare gravă la Spitalul de Neurochirurgie, după ce a fost lovit în cap cu o rangă şi înjunghiat în piept de un coleg de serviciu. Ilie Ungureanu, de 28 de ani, intenţiona să se ducă acasă luni seara, când, în apropierea unor blocuri din Tomeşti, ia apărut în faţă un coleg de cameră, de la muncă. “M-am certat odată cu el, iar luni seara, când voiam să mă duc acasă, mia ieşit în cale şi m-a lovit în cap cu ranga, fără să-mi zică nimic. După aceea, a scos un cuţit şi a vrut să-mi taie gâtul. Noroc că m-am ferit şi m-a înjunghiat în piept. Am fost găsit de nişte trecători care au anunţat Ambulanţa”, a povestit victima. Transportat imediat la spital, bărbatul a fost internat cu un traumatism cranio-cerebral, plagă tăiată la nivelul pieptului şi multiple leziuni. în urma tratamentului administrat, starea sănătăţii lui s-a stabilizat. Claudia STÎNGU Cât costă pixurile tv guvernanţilor? (continuare din pagina 1) Mai mult, aceleaşi persoane nu au putut explica cum de a fost aleasă firma germană dintre alte vreo 20 de societăţi care şi-au prezentat ofertele. Ce putem înţelege din toată această harababură, la nivelul Guvernului? Faptul că cei care gestionează bugetul ţării se comportă ca şi cum nu trebuie să dea cont cuiva. Dar, ca să mă întorc la Legea 544, trebuie să precizez că informaţie publică este orice infonnaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice ori instituţii publice, indiferent de suportul, de forma ori de modul de exprimare. Una dintre interpretările eronate pe care o dau instituţiile publice acestei legi se referă la informaţiile pe care trebuie să le ofere din oficiu şi cele care se oferă la cerere, în general, se cosideră că doar informaţiile oficiale sunt de interes public. în capitolul 2, articolul 12, legea exprimă foarte clar ideea că există doar informaţii ce pot fi clasificate, nu şi documentele. în acestcaz, instituţia publică are datoria, la cerere, să ofere o copie a documentului de pe care se vaşterge informaţia considerată secretă. Cum ne putem da seama dacă o informaţie intră în categoria celor exceptate? în primul rând, ne punem întrebarea dacă informaţia protejează unul dintre interesele legitime confomn legii? Dacă nu... informaţia este publică. Apoi, trebui să vedem dacă publicarea acestei informaţii va cauza un prejudiciu serios. Dacă nu... informaţia este publică. Iar în al treilea rând, trebui să vedem dacă interesul public privind protejarea acestei informaţii este mai mare decât cel privind publicarea ei. Dacă nu... infonnaţia este publică. Analizând din aceste puncte de vedere cazurile de mai sus, se observă o încrâncenare a autorităţilor statului de a secretiza cât mai mult activitatea instituţiilor publice. Iar de aceste apucături nu vom scăpa decât în momentul în care vor fi suficient de multe instituţii publice condamnate pentru încălcarea Legii 544, în timp ce, pe site-ul NATO, ţările membre sunt prezentate cu totalul efectivelor militare şi a tehnicii de luptă, în România, oficialităţile, începând de la Guvern şi până la o primărie de comună, sunt în stare să treacă sub tăcere şi numărul de pixuri pe care le cumpără lunar din banii plătiţi ca taxe şi impozite de populaţie.