Flacăra Iaşului, octombrie 2005 (Anul 6, nr. 1523-1548)

2005-10-01 / nr. 1523

Argument Cotidianul "URCARĂ IAŞULL!" fiţi propane pamlici lunară a activităţii aleşilor acestui judeţ, fie parlamentari, primari, cenorieri fineaţi sau judeţeni, precum şi a persoanelor numite în funcţii de conducere în aparatul administrativ local şi central. Ne dorim ca împreună cu dumneavoastră, cititorii, să punem o presiune constructivă pe cd IT parlamentari. încep să se vadă progresele reformelor Pagina 8 ROMÂNIA PE ÎNŢELESUL TUTUTOR Războiul întregului popor! LIVIU ANTONESEI Declaraţiile de marţi ale preşedintelui Băsescu, referitoare la lupta împotriva corupţiei, sunt în măsură să te lase fără grai. Problema corupţiei nu mai este, deci, o responsabilitate a organelor specializate ale statului - poliţie, parchet, parchet naţional anti-corupţie, justiţie ci o bătălie a întregului popor! Dacă noi, oamenii obişnuiţi, n-am da mită politicienilor, funcţionarilor publici, poliţiştilor, procurorilor, magistraţilor, medicilor, profesorilor ş.a.m.d, măcar un an de zile, corupţia ar dispărea ca prin minune. Asta seamănă cu îndemnul lui Iliescu, să-l “luăm de gât” pe funcţionarul care aşteaptă sau pretinde mită! Nebunia este că nimeni n-ar da mită, dacă nu s-ar cere, dacă toţi cei amintiţi în enumerarea de mai sus şi-ar face treaba pe care trebuie să şi-o facă, în ciuda salariilor, mai mici la unii, de-a dreptul europene la alţii, pe care le primesc pentru respectiva treabă. Interesant este că nici unii, nici alţii nu vor renunţa să primească mită, să se lase corupţi. Deci, corupţia este, înainte de a fi o chestiune de nivel de trai, una de mentalitate. Să nu uităm că o mulţime din cuvintele care desemnează procedurile specifice corupţie - bacşiş, peşcheş, ciubuc, hatâr etc. - au sosit în “multe dulce şi frumoasa” limbă română pe filieră turcă, fiind ameţitoare rămăşiţe (survivals, în termeni sociologici) ale vremurilor ocupaţiilor turceşti şi regimurilor fanariote. Toată istoria ulterioară a mai schimbat cuvintele, nu şi proastele obiceiuri desemnate de acestea. Doar că preşedintele nostru a cam inversat ordinea lucrurilor, repet - nimeni nu ar fi nebun să ofere mită din modestele sale câştiguri dacă aceasta nu ar fi pretinsă. Sigur, am putea să-i urmăm îndemnul eroic şi să ne abţinem de la obiceiul prost al coruperii celor cu autoritate intrun domeniu sau altul, dar putem fi siguri că, în acel an, totul s-ar prăbuşi, nimic nu ar funcţiona, dacă nu se lucrează şi la celălalt capăt al cuplului corupător - corupt Pentru că, din păcate, în momentul de faţă, corupţia este chiar elementul esenţial care face “sistemul ticăloşit” să funcţioneze. Corupţia mare, “de sistem”, în privatizări, comenzi de la stat, lucrări publice, sistemul bancar, pentru ocuparea prin numire a funcţiilor importante, cele care “produc”, corupţia mică în banala noastră viaţă noastră de zi cu zi. Or, la celălalt capăt al cuplulu, este cu totul iluzoriu să ne imaginăm că acest procedeu educativ poate să producă vreun efect Dacă nu dai cu barda, nu se întâmplă nimic. Decât să renunţe la practica diverselor maniere de corupţii - de la banala mită la comision şi traficul de influenţă - respectivii ipochimeni vor prefera să blocheze “sistemul”, să ne oprească vieţile. Este limpede că bătălia împotriva corupţiei va fi una lungă şi nici intr-un caz nu se va rezolva prin îndemnul preşedintelui. Ca să ai o şansă de victorie, trebuie ca instituţiile specializate să funcţioneze la turaţie maximă, organele de anchetă - poliţie şi parchet - să cerceteze şi să trimită în judecată, tribunalele să trimită bandiţii la puşcărie, nu să-i elibereze, făcând inutil efortul celorlalţi, serviciile secrete să treacă dincolo de lectura articolelor din ziare. Recentul “caz Ţiriac Junior” tocmai ne-a dovedit cum poate fi aranjat un dosar beton, mai întâi la parchet, de unde s-au sustras probe, apoi în instanță, care n-a luat în cosiderație probele, totuşi, rămase. Continuare în pag. 2 VREMEA în jumătăţea de vest a ţării, vremea va fi instabilă şi se va răci; cerul va fi noros şi va ploua, local în cantităţi mai însemnate. în restul teritoriului ploile vor fi pe arii mult mai restrânse. Sunt posibile descărcări electrice şi intensificări de scurtă durată ale vântului. Ziua 7°C 26°C LA FIX Cine uită, nu iartă De când se ştie ea, omenirea este înnebunită după clasamente. Citiţi în pagina 2 o tabletă de Dorin SPINEANU Washington Postu ... Rotativa penală “ (...) pesedişti şi “anti-pesedişti”, prinşi strâns într-o rotativă sigură şi eficientă, pusă în mişcare de afacerişti pentru care culoarea banilor e singurul steag valabil.” citiţi în pagina 3 un comentariu de Lucian POSTU 0,5/5000 LEI ANUL V, nr. 1523, 16 PAGINI - SÂMBĂTĂ 1 OCTOMBRIE 2005 ISSN 1584-5664 "în România, politica a fost sursa afacerilor, sursa îmbogăţirii" Un interviu cu politologul Cristian Pârvulescu, realizat de Daniel Şandru Fără kitsch-uri pe străzile oraşului . In acest an, comercianţii de confecţii şi încălţăminte nu au mai primit autorizaţie din partea Primăriei să-şi vândă marfa pe străzile oraşului cu ocazia Sărbătorilor Iaşului. Cel puţin aşa susţin şefii municipalităţii. Pagina 3 Exmatriculare după două restanţe Senatul Universităţii “Cuza” Iaşi a aprobat în cursul acestei săptămâni noul regulament de organizare şi desfăşurare a studiilor universitare de lungă durată. Conform prevederilor acestuia, începând cu noul an universitar, studenţii înmatriculaţi în prezent în anul întâi de studiu la “Cuza” vor fi exmatriculaţi dacă au picat de două ori acelaşi examen sau dacă şi-au lăsat restanţa pe mai mult de două semestre consecutive. Pagina 2 Ionuţ Popa se teme de meciul cu Rapid După o săptămână agitată, în care războiul verbal cu Steaua a continuat, fapt ce a dus la unele sancţiuni în lotul lui Poli, liniştea a revenit în ultimele zile în Copou. Era normal să se întâmple acest lucru pentru că pentru echipa noastră urmează un joc deosebit de important, cel cu Rapidul, din Giuleşti. De aceea, antrenorul Ionuţ Popa a fost destul de îngândurat la conferinţa de presă de ieri, declarând că partida cu Rapidul este cea mai grea din acest sezon, deoarece elevii lui Răvan Lucescu alcătuiesc un colectiv valoros şi omogen la nivel înalt. SUPLIMENT SPORT ... CURS VALUTAR 1 EURO 1 USD 10 AUR 3,5450 lei 2,9402 lei 44,6319 lei CUTIA CU MAIMUŢE Am avut concurenţă la Festevalu’ Potolului Rostic Dom’le, da’ ce ne-am mai terorezat pre noi, ori, cân’, ca să ne blacsăm, neam aciorat pre neşte crăci strategice de sumbt Căsoiu’ Culturii, ca să ne facem matu’ rangă la Festevalu’ Potolului Rostic. Pofteceoase, urmăream com se perendau pren Bazenu’ Muneţepal neşte măricei şi neşte zupe den maltz, cân’ în faţa previrilor ne cade, nice mai mult, nice mai puţin, decât noi însele! Da’ aceleaşi bărbi, picere senonim de crăcănate, pectorale edentic de obosite şi, mai ales, ca şi noi, vreo doochile de şmac femeesc pre feecare bucă a obrazului! Ne-am dat mai aproape, pen’ ca să videm ce-i cu oglenda asta inflectorezantă, cân’ colo, rimarcăm cu stupoare cum că maimutzele cu pricina, deşi ne emeta la aspekt, se comporta destinct, başca că feecare avea şi neşte săgeturi leberale înfepte în poşeturi. Ce să fie, ce să fie? Noroc de pretenu’ nostru roral de la Derecţiunea Ţărănească, Nicu Ulcioraru, carele, fiind cam chetrofonit, ne-a lămurit de-ndat asupra finomenului: nu era, dom’le, neşte sorate maimuţze, ci madam consoarta junelui Polimen den Cejău, madam soaţa lu’ Mario Boudea de la Opeceu şi, în fene, taman madam prifectă Ţăparu! Dom’le, da’ ce asămănare... Amenterele îl chemește... 9 pe Costică Dumea Oare cum am putat să fem atât de naeve încât să subapreceem acest tânăr gabor atât de telentat și multelateral dizvoltat carele este pretenu’ nostru Costică Dumea? Noi credeam că Dumea, dumpe ce a fost ejaculat de dom’ Ghiţă Plaiboi den Enspectoratul de Poluţie, den motiv de dosaruri smenuite, sărută clanţele den Palatul cel Roznovan doar o prende fotelul de tartor la Poluţia Comunală... Oroare! Băet de o entelegenţă senonima celei a doamnelor de le dzice lumia ceară prostetute, Dumea să joacă la două capuri, vânând pe den dos şi fotelul de la Poluţia Iconomică. Numa’ că, den păcate, he’ să-i dăm o stere nigativă... Dzice soratele noastre den Bucale, cum că tartorii Poluţiei îşi rimemorează foarte risact esprăvire lu’ Dumea de cân’ a mai fost stăpânu’ dosănurilor iconomice pren Poluţia de Bahlui. Fen’ că nu vriem să-l mai torturăm, iaca numa’ un endeciu, mai ţâne ceneva amentere de şpăgoiu’ de un meleard luat de Dumea ,întru prenderea în falgrant a juneorului dereftorului de la Finanţuri?