Flacăra Iaşului, august 2006 (Anul 7, nr. 1776-1802)

2006-08-01 / nr. 1776

Ucisă în bătaie la doar 9 luni La numai câteva zile de la decesul unui copil în vârstă de 2 ani și jumătate, omorât în bătaie de bunică, medicii de la Spitalul de Neurochirurgie s-au confruntat cu un nou caz de agresiune a unui copil. D LA FIX Singur, singur, singur... Duşuri prelungi, apă rece, vodca rece, vinul rece, tu la groapă mă-i petrece. Citiţi în pagina 3 o tabletă de Dorin SPINEANU • locatarii “căminului fantomă”d b-dul Poitiers sunt ameninţaţi di H nou cu evacuarea • aceştia aul i n. ^*1 f recurs la forme caracteristice de m presiune asupra municipalităţii, «r pentru "a*obţine locuinţe socialej jjjjjjl • răspunsul reprezentanţilor^ administraţiei locale este destul de evaziv, deoarece căminul aparţin unui om de afaceri ieșean Pagina 3 ISSN 1584-5664 ANUL VI, nr. 1776, 16 PAGINI - MARȚI 1 AUGUST 2006 Asta ei Ticăloşii noştri dragi 9 9 “ Sorin BOCANCEA Noile deconspirări ale colaboratorilor ochilor albaştriai odiosului regim ne oferă (pentru a câta oară?) posibilitatea să vorbim despre ticăloşii noştri dragi. îi numesc aşa pentru că ei, cei despre care aflăm că timp de trei cincinale (să mă exprim în unităţi temporale familiare lor) şi-au ascuns cu dibăcie şi şi-au întreţinut cu ulei şi smirnă scheletul din propriul dulap, au reuşit să ne vrăjească astfel încât i-am socotit în tot acest timp oameni cu scaun la cap, oneşti şi plini de spirit. Sunt cei care au reuşit să atragă sinpatia, devenind surse ale bunului simţ şi ale rafinamentului. Oriunde s-au exprimat, au stârnit valuri de admiraţie, au fost îndrăgiţi, noua generaţie de indivizi care vor ceva de la viaţă luându-i ca modele. Ei au fost adesea judecaţi în comparaţie cu cei pe care i-am socotit ticăloşi de meserie, cu ofiţerii de securitate care s-au ocupat de poliţia politică şi cu cei care au colaborat în acest scop cu securitatea pe faţă, fie ca turnători ştiuţi prin redacţii, universităţi sauunităţi de producţie, fie că tovarăşi de nădejde cu funcţii de conducere. Când vrem să ne proiectăm portretul robot al ticălosului comunist, ne gândim, de regulă, la aceşti indivizi carene-au afectat “la vedere”. Dar, cred că nu doar ei sunt de condamnat, ci şi aceia care au reuşit să se ascundă până acum, până când au fost nevoiţi să iasă din aura în care au reuşit să se camufleze, în dezbaterile pe marginea colaborării cu securitatea a lui Carol Sebastian, un jurnalist bine cotat, socotit printre cei mai buni din noua generaţie, au apărut diferite teme, dominante fiind condamnarea acestui proces de demascare, cu chip că ar fi vorba de persoane private (după cum susţine chiar preşedintele Clubului Român de Presă), şi victimizarea turnătorului. Nu sunt de acord cu prima teză?jurnaliştii nu sunt simpli cetăţeni, ci persoane cu responsabilitate publică, dacă atunci când îi interpelează pe oamenii politici se erijează (convenabil) în vox populi, trebuie să-şi asume exigenţele prezenţei publice şi când sunt ei înşişi interpelaţi. Cu a doua teză sunt de acord doar parţial: într-adevăr, Carol Sebastian a fost o victimă a securităţii, fapt ce nu exclude însă şi posibilitatea de a fi unul dintre ticăloşii noştri dragi. Este trist episodul racolării studentului Sebastian Carol, eveniment pe care nu-l dorim nimănui, oricând şi oriunde sar afla. Până aici, victima se bucură de toată compasiunea noastră, dacă asta poate alina cât de cât trauma pe care a suferit-o. Dacă, după ‘89, ar fi povestit ceea ce i s-a întâmplat, Carol Sebastian ar fi avut loc într-un memorial al durerii. Nu poţi acuza pe nimeni pe motiv că nu rezistă la presiuni psihice sau la durere, fiindcă nimeni nu şi-a ales natura. Nu îl putem condamna pe jurnalist pentru că, aşa cum s-a spus, nu a fost erou. Dar, nu pot să nu mă întreb de ce a ţinut ascuns timp de şaisprezece ani faptul că a turnat. Ba, mai mult, în acest timp a şi scris cu mult talent despre securitate şi turnători, de ni se încălzea inima citindu-l. De asta spun că ticăloşia lui Carol Sebastian nu a început în perioada studenţiei, ci în perioada post-comunistă. Asta în măsura în care o trăsătură de caracter se supune regimului temporalităţii. Cazul lui Sebastian este similar cu cele al lui Paleologu şi Amedeo Lăzărescu. Au început prin a fi victime şi au sfârşit prin a fi ticăloşi, îmi aduc aminte de spusele unui bătrân experimentat în cele umane, ce a trăit în urmă cu peste două mii de ani: “nedreptatea supremă este să pari a fi drept fără să fii” (Platon). Asta au reuşit cei de care vorbim, în loc săiasă să vorbească despre nenorocirea morală de a fi fost agenţii nenorocirii fizice ale cunoştinţelor şi prietenilor lor, ei au început să ne ţină lecţii de morală şi să condamne comunismul pe care ei l-au sprijinit. Cu talent, cu măiestrie, aşa cum îi stă bine ticălosului perfect, continuare în pagina 2 Pagina 2 ... Scrisoare americană de Liviu CANGEOPOL Ca dovadă a coerenţei de politică statală peste ani, România nu vrea cu nici un chip să-şi piardă statutul de paradis al bandiţilor, într-un anume fel, un statut dobândit cu greutate. Timp de zeci de ani, dar mai cu seamă pe durata ultimilor 17, sute de mii, milioane de compatrioţi, cu mic, cu mare (mai ales), n-au precupeţit nici un efort, vorba răposatului. RATP, în instanţă cu 93 operatori privaţi de maxi -taxi Reprezentanţii RATP Iaşi au acţionat în judecată trei operatori privaţi de maxi-taxi care îşi desfăşoară activitatea la nivelul judeţului Iaşi. Pagina 4 ... Rugbiştii ieşeni se pregătesc Deşi mai sunt doar câteva zile până la startul noului sezon, antrenorul echipei ieşene de rugby Poli Agro, Constantin Veriveş nu ştie încă pe ce cai stă. Neavând bani pentru un cantonament montan şi cu un lot subţire atât din punct de veder valoric, cât şi numeric (a plecat şi tânărul Istrate, la Dinamo), Veriveş s-a ferit să pre de “luptă” grameze măcar un meci amical, de teama unor eventuale accidentări. “Pentru noi, abia meciul cu Farul Constanţa va însemna o primă verificare, în care să pot vedea şi eu cu exactitate care este potenţialul echipei”, a declarat antrenorul ieșean. SUPLIMENT SPORT... CURS VALUTAR 3,5458 lei 2,7799 lei 56,9241 lei 1 EURO 1 USD 10 AUR CUTIA CU MAIMUŢE Ce caută codiţa lu’ Zomby în cambudza lu’ Hadaraga? Vai, vai, vai, da’ ce îngrijorare cu stropi ne-a mai năpădit ieri sufletele noastre estrogenice, de coarde sensibile, când am citit, în gometa puţacilor, o veste de naşpa deSpre un bordel electronic al vro douăzeci de surate de-ale noastre la fel de cinstite, da’ mai puţin bărboase! Acuma, nu vrem să vă plictisim cu toate detaliile legăturilor umede dentre viloiul ecstartorului de la protecţia secsuală a consumatorului, fruntaşul peremuist Gion Hadaraga, cele douăzeci de fetiţe de Bahlui şi bişniţurile erogene cu cordeala la rece pe căi electronice. Deşi, la o adică, am avea ceva de şuşotit în legătură cu nevrozarea patriotică a puţacilor în contra Hadaragului... Numa’ că, se jură neşte spioane de-ale noastre den branşa sensuluui virtual (care-i, dacă-i s-o spunem drept, un soi de frecţie la mausped cu placa de bază...n.b.), cică în toată afacerea şi-ar fi băgat codiţa un mai vechi preten, altfel obişnuit cu procurarea de fetiţe neştiutoare pentru domnii generoşi, dar reprofilat în ultima vreme pe şmenurile cu cambodze de tip imobiliar. Taman de Zomby Scroter e vorba, ecs-consortul modizdei cu acelaşi nume, care ar fi, cică, patronul den umbră şi protectorul de cearşaf al celor douăzeci de darnice mamzele. Care-o fi şmenul scroterian şi cât îi iese den toată combinaţia, mai vedem... Şi, fin’că tot vorbeam de Zomby, una despre o celebră parteneră de podium, fitze şi moşmande a modizdei Irinuca, recte Ardeia Haiku, cea mai răşchirată prezentatoare mondenă de pe tembeliziunea dintâi, care se ţine ţine de scroteroaică ca boala de omul sănătos, aşa că apare pe malul Bahluiului mai ceva ca la petrecerile cu ştaif.de Bucale. Aşa se face că, într-una de nişte ocazii, mai egzact ieri, den neşte tufari rătăciţi pren Piaţa Unirii, am avut neşansa de nimeni şi noi cu monoadele pe făptura haikuiană. Ce să vă spunem... Neşte beţe schilebrice, cu o epidermă obosită imposibil de camuflat sumpt tona de fard, neşte balcoane prăbuşite de casă naţionalizată, un buzoi de crap uitat pe malul bălţii, neşte obloane tulburi şi vopsite cu carioca... Ce mai, arăta ca o reclamă parada modei, ediţia somaleză... Acuma, nu vrem să ne bănuiţi c-am murt de invidie den cauza farmecelor şi succesului Ardeiei. Da’, dacă tot ne vizitează meleagurile aşa de des, am avea şi noi o rugăminte. Ca, înainte de a sosi pe malul Bahluiului, să dea măcar un anunţ, ceva, pre la tembeliziune, aşa ca să ştie şi bahluienii să stea în casă. Nu de alta, da’ mai sunt şi bătrâni şi copii pe stradă, şi, cu căldurile astea, nu multă lume rezistă... cutia_cu_maimutze@yahoo.com Avertisment: Ardeia Haiku umblă nemachiată!!! VREMEA Vremea va fi călduroasa in cea mai mare parte a tarii. Vântul va sufla slab pana la moderat. Temp. min. se vor situa intre 14 si 22 de grade.Temp. max. vor fi cuprinse intre 27 si 33 de grade. ivmv.tvr.ro 27°C 33°C Ziua I