Flacăra Iaşului, februarie 2007 (Anul 8, nr. 1927-1950)

2007-02-01 / nr. 1927

2 Joi 1 fEbmjARÎE 2007 Copii vaccinaţi gratuit împotriva gripei La sfârşitul săptămânii trecute, Autoritatea de Sănătate Publică Iaşi a primit încă 25 de mii de doze de vaccin antigripal de la Ministerul Sănătăţii. Conform ultimelor recomandări, acestea vor fi folosite cu prioritate pentru vaccinarea copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni şi 15 ani. “Probabil că vor avea întâietate copiii care suferă de afecţiuni cronice sau care au un teren imunitar sensibil, încă nu am hotărât dacă distribuirea noilor doze se va face prin intermediul medicilor de familie sau prin cabinetele medicale din grădiniţe şi şcoli”, a precizat dr. Irina Mitroi, director adjunct al ASP Iaşi. (S.C.) Ore nepotrivite de studiu • impunându-le copiilor din clasele primare să înveţe după-amiaza, şcolile şi Inspectoratul Şcolar Judeţean încalcă legea La Iaşi, criza de fonduri şi infrastructură cu care se confruntă învăţământul românesc duce la nerespectarea literii legii şi la supunerea copiilor la eforturi inutile. Conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1955 din 1995, copiii din clasele I-IV trebuie să înveţe la şcoală doar în cursul dimineţii. Cu toate acestea, cu acordul Inspectoratului Şcolar Judeţean, foarte multe unităţi de învăţământ din Iaşi, atât din mediul rural, cât şi din urban, îi obligă pe elevii din ciclul primar să vină la ore în cursul după-amiezii. “Suntem la curent cu ceea ce se întâmplă, însă nu putem lua nicio măsură. Avizele pentru desfăşurarea acestor ore sunt date de Inspectoratul Şcolar Judeţean”, a precizat dr. Manuela Trifan, şeful Inspecţiei Sanitare de Stat. Pe de altă parte, ISJ are o altă viziune asupra situaţiei. “Există un principiu pedagogic conform căruia activitatea de dimineaţă este cea mai eficientă din punct de vedere intelectual. Randamentul este maxim la aceste ore. Nu mai există şcoli I-IV, ci şcoli generale în care acestea au fost incluse. In marea majoritate a acestora, clasele primare au program în cursul dimineţii. Există însă şi unităţi de învăţământ în care, din cauza numeroaselor solicitări venite din partea părinţilor, se învaţă în două schimburi. Aici, se pot întâlni şi cazuri de clase I-IV cu program de după-amiază, însă este vorba doar despre clase a II-a şi a IV-a. Există o înţelegere a colectivului de învăţători şi părinţi ca aceste clase să înveţe după-amiaza doar un an din cei patru ai ciclului primar, prin rotaţie”, a explicat Camelia Gavrilă, inspector şcolar general. (S.C., A.S.) în curând, un nou tomograf la Neuro Conducerea Spitalului de Neurochirurgie “Sf. Treime” Iaşi a demarat procedurile necesare pentru amenajarea unui spaţiu adecvat în vederea instalării unui nou computer tomograf. Lucrările propriu-zise vor începe în data de 1 februarie, iar aparatul nou va fi folosit pentru efectuarea unor investigaţii complexe, care nu se vor limita doar la aspectele neurologice. Tomograful folosit în prezent de unitatea sanitară s-a defectat de nenumărate ori din cauza volumului foarte mare de investigaţii realizate. Pentru repararea lui, spitalul a cheltuit până acum peste şase miliarde de lei vechi. “Mai mult, continuăm lucrările de modernizare a secţiei de Anestezie şi Terapie Intensivă şi alte lucrări de consolidare, care, sperăm noi, vor ameliora condiţiile oferite pacienţilor de unitatea noastră sanitară”, a declarat dr. Dana Turliuc, managerul general al Spitalului de Neurochirurgie. (S.C.) Senatul UMF tine secret Raportul de evaluare academică Ieri, Senatul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” Iaşi a analizat Raportul firmei Aphorme din Cluj, care, timp de câteva luni, a evaluat calitatea sistemului şi procesului didactic implementat de instituţia ieşeană de învăţământ medical. Raportul “strict secret” conţine, după cum declară oficialii UMF Iaşi, “punctele tari şi slabe, oportunităţile şi ameninţările” posibile. Echipa externă de profesionişti acreditaţi a evaluat cinci dimensiuni: cadrele didactice, cursurile şi activităţile practice, planul de învăţământ, sistemul de evaluare şi notare, evaluarea globală a UMF Iaşi. “Raportul este deocamdată de uz intern, însă în cursul acestei săptămâni va fi distribuit cadrelor didactice. Această evaluare are drept scop identificarea unor soluţii viabile la problemele existente în universitate şi includerea lor în strategiile viitoare. Raportul urmează a fi analizat individual şi pe fiecare disciplină până la 1 martie, dată la care consiliile facultăţilor şi Senatul vor adopta decizii corespunzătoare pentru rezolvarea problemelor identificate”, a declarat profesorul Mircea Covic, cancelarul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” Iaşi. (A.S.) PRIMIM LA REDACŢIE Comunicat în legătură cu modul de achiziţionare a dotărilor pentru laboratoare, cabinete psihopedagogice precum şi pentru echipamente şi materiale sportive, Inspectoratul Şcolar Judeţean face următoarele precizări: 1. Sumele alocate pentru dotările menţionate au fost stabilite şi aprobate prin ordinele M.Ed.C. nr. 4762/2006 (laboratoare de fizică, chimie, biologie), 4763/2006 (cabinete psihopedagogice), 4764/2006 (echipamente şi materiale sportive). Fondurile alocate judeţului Iaşi au fost repartizate unităţilor de învăţământ cu dispoziţie bugetară în data de 21 noiembrie 2006, în calitatea acestora de ordonatori terţiari de credite. 2. In judeţul Iaşi, judeţ pilot conform HG 2192/2004 privind descentralizarea sistemului de finanţare a învăţământului preuniversitar, unităţile de învăţământ au personalitate juridică, buget propriu şi contabilitate proprie. 3. Dotările pentru laboratoare, cabinete de psihopedagogie, echipamente şi materiale sportive s-au derulat prin fiecare unitate de învăţământ. Nu a existat nicio şedinţă cu contabilii şefi pe această temă şi nicio influenţă exercitată de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean. Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică a avizat lista de obiecte pentru şcolile dotate în scopul de a certifica conformitatea cu precizările din anexa ordinului M.Ed.C. nr. 4763/2006. 4. Conducerea ISJ a dispus realizarea unei misiuni de audit pentru verificarea respectării legalităţii în derularea procedurilor de achiziţie realizate în şcoli pentru dotarea laboratoarelor de fizică, chimie şi biologie şi a cabinetelor psihopedagogice. 5. Concluziile controlului vor fi făcute publice. Inspector Școlar General profesor dr. Camelia Gavrilă Contabil șef economist Adriana Aftanase i LOCAL Liberalii ieşeni pârăsc PLD la Parchet “PNL actual seamănă tot mai mult cu PSD”, comentează vicepreşedintele PLD Stolojan. Liberalii procedează exact ca pesediştii în 2004, când spuneau că vor să-l îngroape pe domnul Stolojan în procese. Iată, pe lângă acţiunile lor comune, o nouă asemănare între actualul PNL şi PSD. Se pare că PNL învaţă foarte repede de la PSD, asta dacă nu cumva doar aplică strategii gândite de PSD. Asemănări există, dar există şi o diferenţă: PSD e mai puternic şi mult mai bine organizat în altă Activita întotdeauna în domeniul măsurilor decise de conducerea centrală a partidului, liberalii ieşeni au sărit cu toată muniţia pe încă nenăscutul PLD. Anume, după cum au susţinut reprezentanţii PLD Iaşi, o serie de membri ai PNL Iaşi au depus, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Iaşi şi la cel de pe lângă Judecătoria Hârlău, nu mai puţin de şapte plângeri penale împotriva PLD şi a preşedintelui acestuia, Theodor Stolojan. Printre altele, liberalii îi acuză pe liberal-democraţi că, în campania pentru constituirea noului partid, ar fi uzat de fals în semnături, că ar utilizat minori pentru strângerea acestora şi că semnatarilor nu li s-ar fi adus la cunoştinţă pentru ce semnează. “Am auzit şi noi că cei de la PNL Iaşi, la fel precum alţi colegi de-ai lor din ţară, au făcut mai multe plângeri penale împotriva domnului Iaşi, Marius Spânu ordine de idei, am înţeles că de aceste plângeri s-a ocupat domnul Valerian Sălăvăstra (secretarul executiv al PNL Iaşi, directorul cancelariei prefectului şi şeful Corpului de Control al Prefecturii - n.r.). Chiar sunt curios: oare domnul Sălăvăstra nu cumva a folosit instituţiile statului în acest caz?”, a comentat unul dintre vicepreşedinţii PLD Iaşi, Marius Spânu. (D.P.) Niculescu, personificarea sfidării legii la UPA • la trei ani de la izbucnirea conflictului de la Universitatea “Petre Andrei”, Niculae Niculescu, “rectorul” nevalidat de trei miniştri ai Educaţiei, continuă epopeea ilegalităţilor • falsificarea cărţilor de muncă şi a diplomelor studenţilor de la Economie şi Drept ar trebui să intre urgent în atenţia autorităţilor • în plus, şi instituţiile abilitate, anume MEdC şi ARACIS, trebuie să pună capăt sfidării legii de către baronul academic ce terorizează instituţia privată de învăţământ superior De aproape trei ani, asupra Universităţii “Petre Andrei” planează incertitudinea. Doi rectori, două Senate universitare. Haosul cu care se confruntă zilnic atât studenţii cât şi cadrele didactice ale celor patru facultăţi este de nedescris. In loc să pună capăt situaţiei mai mult decât confuze care domină atmosfera academică de la Universitatea “Petre Andrei”, instituţiile abilitate par să ţină la “foc mic” conflictul de aici. Invalidat în funcţia de rector al Universităţii “Petre Andrei” de către ultimii trei miniştri Educaţiei şi Cercetării - Alexandra Athanasiu, Mircea Miclea şi Mihail Hărdău - Niculae Niculescu susţine în continuare că el este “rectorul” instituţiei ieşene de învăţământ superior privat. Conform declaraţiilor acestuia, ordinele ministeriale de invalidare, emise la adresa sa, sunt emanaţii ale unor “impostori”. Terorizând pur şi simplu instituţia, Niculescu a reuşit să impună canonul fărădelegii, ceea ce se răsfrânge negativ asupra profesorilor şi studenţilor acestei universităţi. Reamintim că războiul de la “Petre Andrei” a început în momentul în care Niculescu a convocat, în martie 2004, un Senat ilegal, format numai din reprezentanţi ai Facultăţilor de Drept şi de Economie, cărora li s-au adăugat şi cadre didactice ale Universităţii Apollonia (a cărei “fuziune” cu UPA este de asemenea ilegală), cu ajutorul căruia s-a ales “rector”. Acest simulacru de “alegeri” a fost contestat la MEdC de către reprezentanţii Facultăţilor de Psihologie, Asistenţă Socială şi Sociologie şi de Ştiinţe Politice, ministrul Alexandra Athanasiu invalidând, prin Ordinul 4320/2004, calitatea asumată prin sfidarea legislaţiei academice de către Niculescu. Un nou ordin de invalidare a survenit un an mai târziu (Ordinul 4310/2005), fiind semnat de astă dată de către ministrul Mircea Miclea. O rezoluţie asemănătoare a dispus şi actualul ministru al Educaţiei, Mihail Hărdău, în urma unor controale repetate efectuate la “Petre Andrei” de către reprezentanţi ai fostului CNEAA şi ai MEdC, care au scos la iveală ilegalităţile săvârşite de Niculescu. Acesta a atacat în instanţă Ordinul lui Athanasiu, procesul fiind acum pe rol la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, un nou termen urmând a avea loc pe 6 februarie a.c. Terorism instituţional şi politic Deşi au încercat, în repetate rânduri, să atragă atenţia colegilor de la Facultăţile de Drept şi Economie, “patronate” de impostorul Niculae Niculescu, invitându-i public să participe la alegeri organizate în conformitate cu legislaţia academică, cadrele didactice şi studenţii Facultăţilor de Psihologie, Asistenţă Socială şi de Ştiinţe Politice au fost mereu trataţi cu refuz. Mai mult, Niculescu a apelat în repetate rânduri la acţiuni în forţă împotriva contestatarilor săi. Astfel, acesta l-a destituit ilegal din funcţia de decan al Facultăţii de Ştiinţe Politice pe profesorul Cristian Bocancea, l- a retrogradat abuziv de la funcţia de lector la cea de asistent universitar pe preşedintele Sindicatului Salariaţilor din Universitate şi a încercat chiar să evacueze, folosindu-se de agenţi de pază înarmaţi, în noiembrie 2005, secretariatul Facultăţii de Ştiinţe Politice. Văzând că acţiunile sale săvârşite în total dispreţ faţă de lege şi de normele de civilitate academică sunt lipsite de succes, Niculescu a transferat conflictul instituţional în zona politică. Astfel, acesta a apelat la serviciile fostului său student, fostul prefect de Iaşi Radu Prisăcaru, arestat pe 31 august 2006 pentru luare de mită, pentru a folosi instituţiile statului împotriva opozanţilor săi. In jocul lui Niculescu au intrat, totodată, deputatul liberal Traian Dobre, fost doctorand al lui Niculescu, dar şi noul baron local Relu Fenechiu, care este în prezent, de asemenea, potrivit dezvăluirilor din presa locală, doctorandul lui Niculescu. Aceştia au utilizat pârghiile obscure pe care le au la îndemână pentru a acoperi ilegalităţile lui Niculescu şi pentru a întârzia aplicarea legii în cazul “Petre Andrei”. Cele două UPA Pe parcursul conflictului, contestatarii abuzurilor niculesciene au constatat un fapt cutremurător, care atestă intenţia deliberată a “rectorului” penal de a devaliza instituţia privată de învăţământ superior, călcând în picioare interesele studenţilor şi ale profesorilor. Anume, deşi, potrivit Legii de înfiinţare a Universităţii (408/2002), conducerea acesteia trebuia să transfere personalul de la vechea instituţie la cea nou înfiinţată, urmând să utilizeze, totodată, un nou cod fiscal. Niculescu şi acoliţii săi nu au pus niciodată în practică prevederile legale. Dimpotrivă, acesta a menţinut activă şi vechea instituţie, anume Universitatea “Petre Andrei” Iaşi, înfiinţată prin sentinţă civilă în 1999, pentru a o folosi în scopuri personale. Pe de altă parte, pentru a putea păcăli studenţii, Niculescu şia însuşit ilegal ştampila noii instituţii, înfiinţată printr-o lege votată de Parlamentul României, şi anume Universitatea “Petre Andrei” din Iaşi. Particula “din” face diferenţa, în prezent, între două instituţii cu personalitate juridică distinctă. Există, pe de o parte, UPA Iaşi, un ONG aflat momentan în procedură de desfiinţare, dar a cărui ştampilă Niculescu o foloseşte pentru a încasa banii studenţilor. Pe de altă parte, există şi UPA din Iaşi, la care funcţionează de facto, legal, numai Facultăţile de Psihologie, Asistenţă Socială şi Sociologie şi de Ştiinţe Politice, ai căror reprezentanţi au aplicat prevederile legii 408/2002, care are în componenţa sa, de jure, şi Facultăţile de Drept şi de Economie, dar a cărei ştampilă e folosită, abuziv, de acelaşi Niculescu, pe diplomele de absolvire ale studenţilor. Ca atare, acestea din urmă devin în mod automat false. Recursul permanent la fals Sesizând problema pe care a creat-o şi întrevăzând că va răspunde, finalmente, în faţa legii, Niculescu a încercat să acopere acest fals grosolan printr-un alt fals. Astfel, acesta şi-a falsificat nu doar propria-i carte de muncă, ci şi pe acelea ale angajaţilor ONG-ului aflat în desfiinţare, pentru a sugera că ar fi, de fapt, angajaţi la UPA din Iaşi. Acest fals a fost sesizat însă la ITM Iaşi de către Sindicatul Salariaţilor din Universitate. “Consultând Bilanţul aferent anului 2005 al UPA Iaşi, postat pe site-ul Ministerului de Finanţe, am constatat că în această situaţie ar putea fi 214 salariaţi. In acest context, facem cunoscut faptul că astfel de documente falsificate este posibil să se afle în posesia instituţiilor publice, precum Direcţia Generală a Finanţelor Publice, Inspectoratul Teritorial de Muncă cu care UPA Iaşi are raporturi şi care probabil au produs deja efecte juridice”, a declarat lectorul Sorin Bocancea, preşedintele Sindicatului UPA din Iaşi. O poziţie oficială a ITM urmează a fi anunţată în urma controlului pe care inspectorii îl desfăşoară zilele acestea la “instituţia” lui Niculescu. Dan TOMA Ministrul Sănătăţii va veni la Paşcani Peste câteva zile, va fi dată oficial în folosinţă Secţia de Paleaţie din cadrul Spitalului Municipal Paşcani. Potrivit afirmaţiilor deputatului liberal Grigore Crăciunescu, la eveniment va participa, la invitaţia acestuia, şi ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolaescu. Liberalul a afirmat, în cadrul unei conferinţe de presă, că, împreună cu ministrul Sănătăţii, intenţionează să aibă o vizită şi la Spitalul CF Paşcani. “L- am invitat pe domnul Nicolăescu să fie prezent la deschiderea oficială a Secţiei de Paleaţie din cadrul Spitalului Municipal. A fost o persoană foarte receptivă atunci când i-am solicitat să acorde fonduri pentru această investiţie. De asemenea, ministrul Sănătăţii va vizita mai multe spitale din judeţ, precum şi spitalul CF din localitate”, a afirmat deputatul Grigore Crăciunescu. Valoarea investiţiei pentru realizarea acestei secţii se ridică la 12 miliarde lei vechi, bani care au fost alocaţi Spitalului Municipal în urma demersurilor făcute de către deputatul Crăciunescu. (C. M.) i 1 i