Flacăra Iaşului, iunie 2007 (Anul 8, nr. 2026-2051)

2007-06-01 / nr. 2026

Vínerí 1 iunie 2007 Lăsaţi copiii să fugă de mine! Parcul de recreere amenajat de vechea conducere a Muzeului Literaturii Române în faţa Casei Pogor, lângă clubul cu acelaşi nume patronat de afaceristul Mihai Debeli, şi-a închis porţile pentru copii. Potrivit consilierului local Petru Ciubotaru, afaceristul ar fi fost deranjat de larma copiilor veniţi cu părinţii pentru un moment de destindere şi ar fi apelat anumiţi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean. Debeli le-ar fi solicitat acestora să monteze o plăcuţă la intrarea în parcul de la Casa Pogor, pe care să se menţioneze “accesul interzis copiilor”. “In parcul de destindere de la Pogor, aflat în preajma unui aşa-zis club de arte, copiii nu vor mai avea acces, deoarece patronul Debeli şi un om de afaceri, în timp ce se aflau pe terasa respectivei crâşme, se pare că au fost deranjaţi de larma copiilor aflaţi în parc. Ei s-au adresat Consiliului Judeţean, care a dat dispoziţie să se interzică accesul copiilor în parcul amenajat special pentru ei”, a declarat Petru Ciubotaru. Mihai Debeli nu a putut fi contactat telefonic pentru a-şi spune punctul de vedere cu privire la acuzaţiile aduse de consilierul local. (N.P.) Disputa Ivan-Fenechiu continuă • liderul TSD Iaşi, Cătălin Ivan, susţine că deputatul liberal Relu Fenechiu ar fi “aranjat” nişte acte pentru a susţine promisiunea că în Iaşi se vor construi nişte apartamente ANL Săptămâna trecută, liderul TSD Iaşi, consilierul local Cătălin Ivan, lansa o serie de acuzaţii la adresa deputatului liberal Relu Fenechiu, căruia îi imputa că nu face nimic pentru tineri, deşi în faţa opiniei publice se laudă cu realizări. Ieri, Cătălin Ivan a lansat din nou câteva acuze la adresa deputatului liberal, susţinând că Fenechiu a modificat o adresă de la Agenţia Naţională a Locuinţei, pentru a putea justifica realizarea a 72 de apartamente ANL. “Pe 28 mai, domnul Fenechiu a ieşit cu o adresă în care ANL îi comunica faptul că obiectivul în discuţie are finanţare asigurată pentru 2007. Numai că această adresă nu are număr de ieşire, nu specifică despre ce tronsoane este vorba la obiectivul vizat, aşa cum ANL obişnuia în toate celelalte adrese, iar ştampila are o formă excentrică. Cred că acest fapt e un semn că domnul Fenechiu a intrat în panică şi a venit să arate hârtiile”, a acuzat, ieri, Cătălin Ivan, în replică, deputatul Relu Fenechiu a negat categoric acuzaţiile lui Ivan. “Nu comentez acuzele pechinezului lui Nichita”, a ripostat Fenechiu. Loredana POPOVICI Mai bine pentru judeţ? Prefectura are o nouă conducere! In această dimineaţă, la sediul Prefecturii are loc ceremonia oficială de instalare în funcţie a noului prefect de Iaşi şi a celor doi suprefecţi. Locul prefectului interimar Nicuşor Pădurari va fi luat de Andrei Grasu, iar cei doi subprefecţi vor fi înlocuiţi de Ioana Lionte şi Titus Adrian. Ceremonialul de investire are loc în Sala Galbenă a Casei Pătrate, la ora 9.30, iar după ce vor depune jurământul, noii reprezentanţi ai Guvernului în teritoriu vor participa la manifestările organizate de Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Iaşi pe esplanada Palatului Culturii. O oră mai târziu, aceştia vor participa la deschiderea Târgului Micilor Meşteşugari, ce se desfăşoară pe strada Lăpuşneanu. Necesitatea schimbării echipei de la Prefectura Judeţului Iaşi a venit în spiritul zilei de 1 iunie, când sunt sărbătoriţi copiii. Noua echipă este formată, de fapt, din doi elevi în clasa a Vil-a de la Liceul “Mihai Eminescu”, care sunt numiţi subprefecţi pentru o zi, iar noul prefect este elev în clasa a V-a la Şcoala “Titu Maiorescu”. Ei vor fi aduşi de acasă cu maşinile de serviciu a şefilor Prefecturii şi vor avea obligaţia “de serviciu” de a aduce o rază de soare şi o stare de inocenţă în Prefectură, altfel marcată de numeroase evenimente “negre” în ultimul an. Loredana POPOVICI Bodea se ia de primarii din judeţ Ieri, la sediul Prefecturii, a avut loc o instruire a primarilor din judeţ, pentru a învăţa cum să evite fenomenul de secetă în comunele pe care le conduc. Subprefectul interimar Marius Bodea a avut parte de o surpriză nu tocmai plăcută, la Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă au venit foarte puţini primari. “Le-am transmis celor care au fost în sală că, din punctul de vedere al gestionării secetei, cei care nu au fost prezenţi să nu aibă pretenţia morală de a se prezenta în faţa locuitorilor comunei şi să spună că sau implicat în combaterea secetei. Cei care au lipsit au primit avertisment, iar la următoarea şedinţă, dacă vor lipsi din nou, vor fi amendaţi”, a declarat, ieri, Marius Bodea. Din cei 98 de primari, ieri au fost interesaţi de metodele de combatere a secetei doar 58, iar dacă şi la următoarea şedinţă primarii vor chiuli, aceştia riscă să scoată din portofel între 50 şi 100 de lei. (L.P) FLACARA IASULUI DIRECTOR: RARES NEAMTU COLECTIVUL REDACTIONAL 9 Redactor-sef: Dan POSTOLEA Secretar General de Redacţie: Leonard RELEA Editorialişti: Mark BUCUCI Daniel ŞANDRU Sorin BOCANCEA Liviu ANTONESEI Cătălin MIHULEAC Dorin SPINEANU Cristian SANDACHE Administraţie: Nelu PAUNESCU Lucian PARFENE Sănătate: Sorina CIOBANU învăţământ: Alice SAVA Economic: Domniţa POPA Anchete şi investigaţii: Dan TOMA Cultură: Călin CIOBOTARI Infracţional: Florentina CÎRNECI Fănica DUMITRAŞCU Sport: George MIREA Fotoreporter: Gheorghe NEAMŢU Gabi ŞURUBARU Colaboratori: Cristi POPA Departamentul Marketing, Publicitate: 0788/683155 flacaraiasi@zappmobile.ro Paginare: Tiberiu Pintilie Constantin Chifan Relaţii cu publicul: Izabela Similache Tel.: 0232/243161 0788/244855 Email: flacarajasi@yahoo.com Materialele marcate cu acest semn sunt considerate trucaje sau colaje foto Sos. Naţională nr. 43, parter Textele publicate de editorialişti nu reprezintă punctul de vedere al redacţiei cotidianului Flacăra Iaşului, ci sunt opinii personale ale autorilor. ( Locatarii “blocului-fantomă” bat cu tatuajele în masă • 25 de locatari ai căminului-fantomă din b-dul Poitiers au revenit la Primărie pentru a face presiuni în vederea obţinerii unei locuinţe sociale • toţi cei 230 de locatari ai căminului vor fi evacuaţi din cămin pe 4 iunie în cursul dimineţii de ieri, 25 de locatari ai “blocului-fantomă” de la Siraj au venit la sediul Primăriei Iaşi pentru a face presiuni în vederea obţinerii unei locuinţe sociale în condiţiile în care vor fi evacuaţi din cămin prin executare silită, pe data de 4 iunie. “Au venit în spiritul ideii de grup, crezând că, dacă fac presiuni, vor obţine vreo facilitate. De astă dată, am apelat la facerea prezentei, în vederea identificării fiecărui contestatar, dacă îndeplinesc condiţiile pentru repartizarea unei locuinţe sociale din fondul locativ de stat. S-a dovedit că doar 15 dintre cei 25 de oameni îndeplinesc aceste condiţii, având dreptul de a accesa o locuinţă, ceilalţi dovedindu-se că nu sunt din Iaşi sau au mai deţinut în proprietate o altă locuinţă. In urma anchetelor efectuate de către Direcţia de Asistenţă Comunitară şi a reevaluării punctajelor privind repartizarea unor locuinţe din fondul locativ de stat, vom încerca să ajutăm aceşti oameni care îndeplinesc condiţiile esenţiale”, a declarat, ieri, viceprimarul Constantin Adăscăliţei. La căminul de la Siraj, care aparţine firmei Combeton SA, locuiesc 78 de familii, care întrunesc 230 de membri. Aceștia vor fi scoşi în stradă pe 4 iunie, prin executare silită. Nelu PAUNESCU Strigător la cer: avortul a rămas metoda contraceptivă preferată de românce! 100 de avorturi la 38 de ani • în mileniul III, femeile din mediul rural şi nu numai continuă să recurgă masiv la avort în cazul sarcinilor nedorite • la maternităţile din Iaşi au fost făcute cele mai multe întreruperi de sarcină la nivel naţional • de asemenea, România este pe primul loc în Europa la acest trist capitol • 8% dintre avorturile înregistrate anul trecut la “Cuza Vodă” au fost făcute de minore • numărul real este mult mai mare, multe femei apelând la cabinete private • societatea civilă şi Biserica încearcă să le înveţe pe tinerele femei să recurgă la metodele contraceptive • recordul la avorturi în judeţul Iaşi îl deţine o femeie de 38 de ani, care a făcut 100 de întreruperi de sarcină! • astăzi are loc un “marş al tăcerii pentru copiii avortaţi” Rata deosebit de mare a avorturilor înregistrate în România - aproximativ 75% din numărul total de sarcini - duce la situarea ţării noastre pe un nefericit prim loc în Europa. La nivelul ţării, judeţul Iaşi se situează tot pe prima poziţie, deoarece femeile din toate judeţele Moldovei apelează la medicii specialişti din cele două maternităţi - “Cuza Vodă” şi “Elena Doamna” - pentru a face întreruperi de sarcină. Avort la 13 ani Realitatea este cruntă: în timp ce unele femei recurg la inseminarea artificială pentru a avea copii, mii de ieşence se înghesuie pe holurile spitalelor pentru a renunţa la sarcină. Vârsta tinerelor care recurg la avort scade de la an la an. La Maternitatea “Cuza Vodă” au apelat tinere şi de 13 ani. “Cea mai mare parte a celor care solicită întreruperi de sarcină o formează tinerele cu vârste cuprinse între 17 şi 22 de ani. Sunt, însă, şi paciente de 14, 15 ani sau chiar mai mici. Pacientele vin însoţite de mame, care, de cele mai multe ori, sunt înţelegătoare, însă, de frică, tinerele recunosc foarte târziu sarcina, astfel încât apar şi complicaţiile”, a spus, ieri, Mircea Onofriescu, de la Maternitatea “Cuza Vodă”. La nivelul maternităţii menţionate, 8% din numărul total de avorturi la cerere înregistrate anul trecut este reprezentat de minore. în realitate, situaţia este mult mai cruntă, datele statistice fiind făcute pe baza informaţiilor culese doar din maternităţi. Sunt, însă, foarte multe cazuri în care tinerele, pentru a nu se afla că “au călcat pe bec”, merg la cabinetele particulare să facă avort, uneori aceste cabinete nefiind dotate cu aparatura necesară pentru astfel de intervenţii. "Eu vreau să mă simţesc bine!" Specialiştii Asociaţiei “Primul Pas”, care oferă consiliere în maternităţile ieşene, se confruntă de multe ori cu refuzul femeilor de a le accepta sfaturile în materie de metode contraceptive. “Am întâlnit o femeie de 38 de ani din mediul rural, care avea la activ 100 de avorturi. Venea o dată la 3 luni la maternitate să facă avort! Am sfătuit-o să folosească prezervativ, iar răspunsul pe care l-am primit m-a lăsat fără replică: «Auzi, fată? Eu vreau să mă simţesc bine!»”, a relatat o voluntară a Asociaţiei “Primul Pas”. "Salvaţi copiii nenăscuţi" Ieri, la sediul Prefecturii a avut loc o dezbatere în cadrul campaniei “Salvaţi copiii nenăscuţi”, organizată de Asociaţia “Primul Pas”, Fundaţia “Solidaritate şi Speranţă”, Biserica “Naşterea Domnului” din incinta Maternităţii “Cuza Vodă” şi Protopiatul Iaşi, dezbatere la care au participat reprezentanţi ai bisericilor ortodoxe şi catolice, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean, ai universităţilor şi medici de la maternităţile ieşene. Astăzi, de Ziua Copilului, de la esplanada Bisericii “Sf. Nicolae” va avea loc, timp de două ore, un marş al tăcerii şi rugăciunii, ca o comemorare a copiilor avortaţi în România. “începând cu ora 17.00, aproximativ 20 de preoţi de la Protopiatul Iaşi se vor aduna la Biserica «Sf. Nicolaie Domnesc» la un marş al tăcerii pentru copii care nu s-au născut din ‘90 şi până astăzi, pentm cei peste un milion de copii care au fost avortaţi”, a spus preotul Radu Pavel de la Protopiatul Iaşi. La “marşul tăcerii” au fost invitaţi şi parlamentarii de Iaşi şi autorităţile locale şi judeţene, factori de decizie care pot stopa fenomenul avortului dacă se implică. “Educaţia în şcoli ar trebui făcută de specialişti şi nu doar cu preoţi sau profesori, care au o viziune diferită asupra acestui fenomen. In comunele ieşene ar trebui să fie cel puţin un medic care să explice tinerilor la ce se expun atunci când îşi încep viaţa sexuală. Tinerii din oraş au acces la informaţie, dar cei de la ţară ştiu mai puţine lucruri despre cum să evite o sarcină nedorită”, şi-a dat cu părerea deputatul Petru Movilă. Marşul de comemorare al copiilor avortaţi va porni de la Biserica “Sf. Nicolaie Domnesc” şi va avea următorul traseu: b-dul Ştefan cel Mare şi Sfânt, esplanada Teatrului Naţional, corpul C al Maternităţii “Cuza Vodă”, acolo unde se fac avorturile, continuând pe str. Cuza Vodă, str. Armeană, str. C. Negri, pentru a se încheia la Biserica “Sf. Sava”. Tot astăzi, şase voluntari ai campaniei “Salvaţi copii nenăscuţi” vor picheta câteva clinici private care efectuează avorturi, unde vor distribui femeilor pliante de informare. Loredana POPOVICI Str. Bucium nr. 34, Iaşi • România, tel 40 232 24.01.65.24.01.62.23.22.17. Fax: 40 232 23.23.09 e-mail: offict8moldomobila.ro, sfart8moldomobila.ro, www.moldomobila.ro Moldomobila oferă până la 25°/o reducere pentru toate piesele de mobilier numai în mai Şi iunie ________Transportul şi montajul sunt gratuite.________ Program expoziție: luni-sâmbătă: 9.00-19.00 duminică: 10.00-14.00 Str. Bucium nr. 34, Iași, telefon: 0232 411501 r LOCAL Iaşi, Calea Chişinăului nr. 176, Tel: 0232 - 222 196, 232 059 *