Flacăra Sibiului, 1952 (Anul 9, nr. 2232-2266)

1952-12-24 / nr. 2264

Bitlif^Csatrsl ^3^1 * SIBIU TARI DIN TOATE tARIKt. UNItl VA I % kJ c a EsE1»1j SPIBIULUI Anul IX — Nr. 2264 Miercuri, 24 Decembrie 1952 4 pagini — 20 bani In interiorul ziarului: Hotărîrea Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române și a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la crearea zonelor legumicole în jurul oraşelor şi centrelor industriale în vederea aprovizionării lor cu legume şi zarzavaturi, pag. 2 şi 3. Cresc noi cadre pentru electrificarea patriei noastre, pag. 2-a. Pentru sănătatea oamenilor muncii din oraşul Sibiu, pag. 3-a. Cresc şi se întăresc gospodăriile agricole colective din raionul Sibiu, pag. 3-a. Să fie lichidate lipsurile în muncă la întreprinderile care nu şi-au îndeplinit planul pe 1952, pag. 4-a. Şedinţa de închidere a lucrărilor Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii, pag. 4-a. Săptămâna cărţii din R. P. R. In ziua de 23 Decembrie a început sptămâna cărţii din R.P.R. — săptăână în care literatura noastră va sărbătorită în fiecare oraş şi sat, fiecare loc de muncă. Săptămâna irţii din R.P.R. este sărbătoarea viitorilor şi a cetitorilor, o sărbăare a literaturii noastre noi, progrese, inspirată din seva dătătoare de aţă a muncii creatoare, a victoriilor ori obţinute de cei ce muncesc dlăuziţi de partid, pe drumul luminii al vieţii, pe drumul socialismului. In ultimii ani, după eliberarea patriei sastre de sub teroarea fascistă dorită victoriilor epocale ale Armatei Sovietice, literatura din ţara noară a făcut o cotitură radicală. Dela eratura în majoritate decadentă, trială, putredă, din timpul regimului irghezo-moșieresc, s’a trecut la literura nouă, progresistă, optimistă, presie a luptei poporului nostru muntor pentru o viaţă fericită, literatură iritantă în slujba păcii şi a vieţii. Avântul celor ce luptă pentru făuria societăţii noi, socialiste, trecutul orios de luptă al poporului nostru intru libertate, lupta între ceea ce este ru şi vechi, între exploatatori şi exoataţi, omul nou, marea prietenie cu uiunea Sovietică şi popoarele care nstruesc socialismul, sunt surse lipite de inspiraţie pentru scriitorii şi feţii noştri. Modelul înaintat, spre care păşeşte vigoare şi el în tânăra literatură la noi, este literatura sovietică, cea ai înaintată literatură din lume, cooară nesecată de idei, de viaţă, se ntimente înalte. Literatura sovietică e la baza sa genialele idei ale Lenin şi Stalin, care se ocupă lens de problemele literaturii, de înimarea ei, de a fi permanent alări de popor. Literatura sovietică de i este expresia învăţăturii marilor iscăli ai proletariatului, expresie a cietăţii înaintate socialiste, care cornueşte cu succes comunismul. ...„Marxismul — ne arată Lenin — , a înlăturat câtuşi ele puţin cele ai preţioase cuceriri ale epocii burteze ci, dimpotrivă, le-a însuşit şi a prelucrat tot ce era mai de pref in dezvoltarea de mai bine de două mii de ani a gândirii şi a culturii umane". Călăuzindu-se după învăţătura marxist-leninist-stalinistă, partidul nostru a reconsiderat clasicii literaturii noastre Mihail Eminescu, Vasile Alecsandri, Alexandru Vlahuţă, Gheorghe Coşbuc, Ion Luca Caragiale, Şt. O. Iosif, etc., operele lor tipărindu-se în zeci de mii de exemplare. Astfel opera acestor înaintaşi ai literaturii noastre, scuturată de tot noroiul cu care burghezia a încercat în zadar să o acopere, a devenit astăzi un bun al poporului nostru muncitor. Cu prilejul săptămânii cărţii, editurile noastre vor edita o serie de cărţi noi ale clasicilor noştri, noi lucrări ale scriitorilor şi poeţilor contemporani şi numeroase cărţi pentru copii. In cursul anului 1952 au apărut 427 titluri de cărţi de literatură într’un tiraj de 10.049.400 exemplare originale şi traduceri. Acest uriaş tiraj şi numeroasele titluri de cărţi, număr care nu a fost atins în timpul regimului burghezo-moşieresc nici un 10 ani, dovedesc din plin preocuparea deosebită a partidului şi guvernului nostru pentru literatură, pentru ridicarea nivelului cultural al constructorilor socialismului, precum şi setea tot mai mare de cărţi bune, instructive, de literatură inspirată din frământările şi năzuinţele poporului nostru muncitor. Astăzi între scriitori şi cetitori există o puternică legătură, atât prin temele operelor acestora cât şi direct, prin întâlniri şi consfătuiri între scriitori şi cetitori. In cadrul săptămânii cărţii, care a început ieri, scriitorii cei mai buni din patria noastră se vor întâlni cu oamenii muncii a căror voinţă şi luptă i-a inspirat şi pentru care au scris. Sărbătoarea literaturii noastre, a scriitorilor şi cetitorilor din R.P.R., este Întâmpinată de întregul nostru popor muncitor, cu dragoste şi preţuire, conştienţică ea va însemna un nou pas înainte pe drumul nou al vieţii şi al păcii. Cărţi care apar cu prilejul Săptămânii cărţii din R. P. R. In întâmpinarea Săptămânii cărţii din P.R., editurile şi-au intensificat actitatea. In ultima vreme au apărut nuiroase cărţi. In această săptămână ar mai apare o serie de lucrări ale isicilor literaturii noastre, antologii , operele scriitorilor contemporani, acum şi numeroase lucrări noi prinale. In această Săptămână vor fi reeditate ere ale clasicilor noştri, cum sunt teatru“, vol. 1, şi „Sînziana şi Pepea“ de Vasile Alecsandri, „Basme" detre Ispirescu. Va apare o nouă ediţie cărţii maestrului Mihail Sadoveanu Oltrea Cocor", precum şi ediţia a II-a romanului lui Petru Dumitriu Drum fără pulbere“. Din noile lucrări , scriitorilor noştri apar, între altele, mane ca „Marea pregătire“ (vol. II trilogia „Griviţa") de Al. Jar, tumpăna luminilor" de Nicolae Jianu, Trandafir de la Moldova" de Ion Isiti, „Pâine albă“ de Dumitru Mircea C Oza va fi îmbogăţită şi prin publicea nuvelei „Prietenul Sava“ de Pe- I Dumitriu, a nuvelei „Desfăşurarea" Marin Preda, a culegerii de nuvele premiera" de Lucia Demetrius şi a velei „Judecata" de Aurel Mihale. De asemenea sunt în curs de apariţie scenariul de film „Nepoţii gornistului“ de Cezar Petrescu şi Mihai Novicov, şi volumul „Teatru" de L. Demetrius. In domeniul poeziei vor apare între altele antologia „Poezia nouă în R.P.R." şi poemul „Bălcescu" de Eugen Jebeleanu. In Săptămâna cărţii din R.P.R. vor apare şi numeroase cărţi pentru copii: „Păunaşul codrilor" de Victor Eftimiu, „întâmplarea din grădină" de Cicerone Teodorescu, „Un an întreg“ de Cicerone Teodorescu şi A. Lascu, „Cei dintr'a V-a A" de Sonia Larian şi Victor Vântu, „Macherăţoiul" de Sidonia Drăguşanu, „Circul din pădure" de Ana Tudoraş şi „Voi fi şcolăriţă“ de Ana Marcu. Este de remarcat că în cadrul Săptămânii cărţii din R.P.R. vor fi publicate numeroase opere ale scriitorilor aparţinând minorităţilor naţionale din ţara noastră: „Cu inima tânără" de István Asztalos, „Poezii" de Horvath István, „Poezii" de Litai — în limba maghiară; „Poezii" de Lebhardt, — în limba germană, o culegere de versuri ale lui Spiegelblatt în idiș — și altele. Adunarea festivă din Sibiu în cinstea celei de a 73-a aniversări a tovarăşului Stalin Duminică, 21 Decembrie 1952 a avut loc în sala Teatrului de Stat din Sibiu, în prezenţa activiştilor de partid, activişti ai organizaţiilor de massă, stahahovişti şi fruntaşi în producţie, marea adunare festivă închinată celei de a 73-a aniversări a marelui învăţător şi conducător al oamenilor muncii din lumea întreagă, Iosif Vissarionovici Stalin. Tov. Nicolae Cioloşan, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid a vorbit despre „Viaţa revoluţionară de luptă a lui Iosif Vissarionovici Stalin“. Cuvântarea a fost subliniată de repetate aplauze şi ovaţii îndelungate, pentru marele conducător şi învăţător al popoarelor din lumea întreagă, tovarăşul Stalin, pentru Armatele Uniunii Sovietice, pentru Uniunea Sovietică, unde azi se construeşte comunismul, pavăza popoarelor pentru pace şi libertate, pentru marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice, partidul lui Lenin Stalin. Adunarea a fost salutată de un grup de pionieri, care prin cuvântul pionierului Aurel Popa, de la Şcoala elementară română Nr. 2 din Sibiu, şi-a luat angajamente în numele pionierilor sibieni de a învăţa în aşa fel ca la sfârşitul anului să nu fie niciun corigent şi de a purta cravata roşie nepătată pentru a putea deveni dârji apărători ai cauzei lui Lenin şi Stalin. După conferenţă aurmat un bogat program artistic susținut de echipa artistică a întreprinderilor Comunale Sibiu. In cinstea celei de a 5-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române Pentru îndeplinirea cincinalului in 4 ani! 17.000. 000 lei [economii ! Zilele care ne mai despart de mărreaţa aniversare a proclamării Republicii Populare Române, sunt zile de I muncă încordată, pentru cinstirea acestei sărbători cu succese importante în câmpul muncii. In întreprinderile oraşului Sibiu, harnicii muncitori desfăşoară întrecerea socialistă cu avânt sporit. Mulţi dintre aceştia produc în contul anilor viitori, ca de pildă rabotorul Teodor Bodea de la întreprinderea „Virola“, care lucrează în contul lunii Aprilie 1953, sau cazangiul Ion Covaci care dă produse în contul lunii Februarie 1953. In cel de al doilea an al cincinalului, lupta pentru economii a luat o amploare deosebită și ea continuă să se dezvolte. Fiind o preocupare a organizaţiilor de bază din întreprinderi şi a comitetelor sindicale, ea a devenit o preocupare de căpetenie pentru fiecare muncitor în parte. Astfel, în prezent muncitorii din oraşul Sibiu cinstesc ziua de 30 Decembrie cu o victorie însemnată. Ei au economisit peste 17.000. 000 lei, folosind raţional materiile prime şi auxiliare. Deasemeni întrecerea socialistă a luat în ultimul timp o amploare deosebită. Numărul muncitorilor antrenaţi în prezent a crescut la peste 17.000 faţă de 16.000 câţi erau în luna octombrie, iar metodele sovietice de muncă sunt aplicate cu succes de peste 7.000 muncitori. Ca urmare a acestei mişcări de massă, în prezent sunt confirmaţi peste 2.000 muncitori fruntaşi în producţie, iar numărul lor creşte cu fiecare zi ce trece. Fiind însufleţiţi de aceste victorii, muncitorii din oraşul Sibiu, care în majoritatea întreprinderilor şi-au îndeplinit angajamentele luate în cinstea zilei de 30 Decembrie, luptă cu hotărîre pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani. Muncitorii fabricii „Flamura Roşie“din Sibiu au fost printre primii din regiune care şi-au terminat planul pe anul 1952. Răspunzând chemării la întrecerea lansată de colectivul fabricii „Iosif Rangheţ“ din Arad muncitorii, inginerii şi tehnicienii acestei fabrici şi-au luat noi angajamente în cinstea celei de a cincea aniversări a Republicii noastre. Cu acest prilej ei şi-au propus printre altele ca în ziua de 30 Decembrie să dea produse pe sortimente în contul zilei de 9 Aprilie 1953, însufleţiţi de angajamentele luate, tinerii din cadrul întreprinderii, mobilizaţi de comitetul organizaţiei de bază U.T.M. sub îndrumarea organizaţiei de partid, au început să-şi desfăşoare mai intens activitatea în toate secţiile pentru câştigarea întrecerii socialiste. Astfel brigada utemistă de calitate din secţia tuburi textile, a cărei responsabil este tov. Ioan Boţoc, aplicând metoda stahanovistului sovietic Ciutkih şi altele a reuşit până la 15 Decembrie să îmbunătăţească cu mult calitatea produselor, obţinând şi o depăşire a normei în medie cu 70%. Utemistele Aurelia Török şi Rozina Roppelt din această brigadă au fost exemplu în muncă, ele au dat tot timpul o deosebită atenţie calităţii produselor depăşindu-şi normele prima cu 110% iar a doua cu 90%. Intr-un ritm viu se desfăşoară munca şi în secţia confecţii-hârtie, care este fruntaşă. Brigada utemistei Magda Draser din această secţie a dat până la 15 Decembrie cu 60% mai multe produse peste normă. Numai în ultimele 17 zile, tânăra Elena Doskomis din cadrul brigăzii şi-a îndeplinit planul pe luna Decembrie cu 75%. Lupta pentru obţinerea unor însemnate economii este deasemeni o preocupare de seamă a muncitorilor de la fabrica „Flamura Roşie“. In cinstea zilei de 30 Decembrie, ei s-au angajat să realizeze numai prin valorificarea deşeurilor economii în valoare de 21.500 lei. O contribuţie de seamă pentru îndeplinirea acestui angajament a dat-o echipa tov. Ioan Mănoiu din secţia confecţii-hârtie, care a realizat până la 15 Decembrie o economie în valoare de 6.400 lei. Angajamentele utemiştilor devin fapte Angajamentul colectivului de muncitori, tehnicieni şi funcţionari al fabricii „Drapelul Roşu" din Sibiu, de a da la 30 Decembrie produse in contul zilei de 14 Februarie 1953, şi de a realiza până la această dată însemnate economii se transformă din zi în zi în fapte. Până acum sunt fruntaşe secţiile confecţii care şi-a realizat planul în procentaj de 108°/o şi secţia depănat care de asemenea şi-a depăşit planul pe prima jumătate a acestei luni cu 4°/o. Rezultatele obţinute până acum se datoresc în mare măsură aplicării metodelor sovietice Ciutkih, Lidia Korabelnikova şi altele precum şi întrecerii socialiste care se desfăşoară în cinstea celei de a 5-a aniversări a Republicii noastre, cu un avânt tot mai mare. Mobilizaţi de organizaţia de bază U.T.M. tinerii din cadrul întreprinderii în frunte cu cele patru brigăzi utemiste urmează îndeaproape pe comunişti pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan înainte de termen. Astfel brigada utemistă condusă de tov. Ana Văsoi a obţinut o depăşire medie de 50%, faţă de normă până la 15 Decembrie. Din cadrul brigăzii ?’a evidenţiat tânăra Helga Billovitsch, care şi-a terminat planul pe întreaga lună. Succese frumoase a înregistrat şi brigada utemistei Ana Ţocu, din secţia tricotaj, care pe lângă depăşirea în medie a normei cu 30°/o, a realizat şi o economie la ace şi brigăzile utemistelor Erna Aeftimesei şi Doina Tara fac cinste secţiilor tricotat şi confecţii. Aplicând cu succes metodele sovietice, ele au reuşit să-şi depăşească norma în medie cu 45—50%, dând totodată produse de calitate bună. N. POP, coresp oadele întrecerii socialiste Colectiviştii din comuna Cristian şi-au împărţit veniturile Duminică, 21 Decembrie a. c. membrii gospodăriei agricole colective „Tractorul Roşu“ din comuna Cristian, raionul Sibiu, şi-au împărţit veniturile. Realizările frumoase ale colectiviştilor sub îndrumarea partidului, în cei doi ani de la înfiinţarea gospodăriei, au fost un prilej de dezvoltare a gospodăriei, a ramurilor anexe şi îmbunătăţirea vieţii colectiviştilor. Gospodăria posedă în prezent 370 oi, peste 50 iepuri de casă, 27 scroafe de prăsilă, care numai în anul 1952 au produs peste 100 purcei, precum şi alte ramuri de producţie care au adus un venit preţios gospodăriei colective. Din aceste venituri, colectiviştii şi-au construit o magazie pentru cereale în capacitate de 40 vagoane, un coteţ pentru păsări, au amenajat şi mărit 4 grajduri, atelier de fierărie, rotărie, tâmplărie, etc. Ca urmare a recoltelor bogate ce au obţinut anul acesta, după ce colectiviştii şi-au achitat obligaţiile faţă de stat, gospodăria a împărţit colectiviştilor veniturile cuvenite. Pentru o zi-muncă a revenit fiecărui colectivist cantitatea de 3,960 kg grâu, 0,600 kg orz, 0,414 kg ovăz, 2 kg cartofi, 3 kg sfeclă furajeră, 6 kg fân, 6 kg pae, 0,042 kg lână de oaie precum şi retribuţie în bani. Iată de pildă, colectivistul Nicolae Gheorghica cu soţia sa, care au prestat 362 zile-muncă a primit 1433 kg grâu, 280 kg orz, 180 kg ovăz, 870 kg cartofi, 1800 kg fân, 900 kg sfeclă furajeră, 120 litri vin şi 370 lei. De asemenea colectivistul Rusalim Grozav, cu familia sa, pentru cele 341 zile-muncă, a primit 1350 kg grâu, 204 kg orz, 141 kg ovăz şi alte produse agricole. Surplusul de produse primite de colectivişti prin împărţirea veniturilor fiind valorificate prin cooperativă, va contribui la dezvoltarea schimbului între oraş şi sat, la o cât mai bună aprovizionare a oamenilor muncii şi la alianţa de nezdruncinat între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare.