Flacăra Sibiului, 1956 (Anul 13, nr. 2580-2677)

1956-01-07 / nr. 2580

Pag. 4 Rezultatele alegerilor din Franţa Partdul Comunist Francez a întrunit peste 5 milioane 400 mii de voturi PARIS 4 (Agerpries). Agenţia France Presse transmite comunicatul Ministerului de Interne francez cu privire la rezultatele alegerilor parlamentare din Franţa metropolitană. Rezultatele privesc toate departamentele Franţei metropolitane cu excepţia departamentului Moselle. In fruntea listei se află Partidul Comunist Francez care a întrunit pînă acum 5.426.803 de voturi. Partidul socialist S. F. I. O. a obţinut 3.171.985 voturi; partidul radical-socialist a obţinut 2.919.412 voturi, moderaţii independenţi — 3.008.487 voturi; M.R.P. — 2 261.677; partidul republican social (foştii gaullişti) a obţinut 893.811 voturi; partidul agrarian a obţinut 88.909 voturi, iar mişcarea Poujade — 2.413.210. Numărul voturilor obţinute de Partidul Comun şi constituie 25,6 la sută din totalul voturilor exprimate, comuniştii situîndu-se astfel şi din punct de vedere procentual în fruntea tuturor partidelor. Partidul S.F.I.O. a obţinut 15 la sută din totalul voturilor, partidul M.R.P. 10,6 la sută, moderații — 14,1 la sută, partidul republican social — 4,2 la sută etc. Premierul Nehru despre poziţia Uniunii Sovietice în problema teritoriului Goa DELIN 4 (Agerpres). După cum anunţă agenţia France Presse, în cadrul unei cuvîntări rostite în oraşul Agra, primul ministru al Indiei, Nehru, s-a ocupat de problema teritoriului Qoa şi a declarat că „cu cit portughezii vor părăsi mai repede acest teritoriu, cu atît va fi mai bine“. Premierul indian şi-a reafirmat convingerea că India trebuie să ajungă prin metode paşnice la rezolvarea problemei teritoriului Goa. Referindu-se la declaraţiile lui N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov care au sprijinit politica Indiei în această problemă, Nehru a subliniat că cei doi conducători sovietici au exprimat o părere „bine chibzuită“. „Sunt ridicole, a precizat Nehru, afirmaţiile unor oameni de stat şi ziare din străinătate că India nu ar aproba declaraţiile lui Bulganin și Hrușciov“. .Diplomaţia sovietică a obţinut un succes remarcabil Comentatorul american Lippman despre vizita conducătorilor sovietici în Asia NEW YORK 4 (Agerpres). Comentînd cuvîntările rostite de N. A. Bulganin şi N. S. Iliuşciov în cadrul sesiunii Sovietului Suprem al U.R.S.S., observatorul ziarului „New York Heral Tribune“, Lippman, scrie: „Bulganin şi Hruşciov s-au înapoiat din India, Birmania şi Afganistan plini de convingerea îmbucurătoare... că au ajuns cu succes la un acord cu cei care exprimă starea de spirit şi năzuinţele naţionale ale principalelor ţări din Asia de sud...“ „Dacă s-ar trece cu vederea toate acestea, ar însemna realmente să se dea dovadă de nepăsare, observă Lippman. S-a petrecut ceva serios şi real şi aliaţii occidentali au suferit într-adevăr un mare eşec. Diplomaţia sovietică a obţinut un succes remarcabil. Negînd sau ignorînd acest succes nu ne vom înșela decit pe noi înșine“. tt R. P. Chineză și R. Cehoslovacă au recunoscut Sudanul ca stat suveran și independent PEKIN 4 (Agerpres). — China Nouă transmite: La 4 ianuarie premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze, Ciu En-lai, a trimis primului ministru al guvernului Republicii Sudan, Ismail Al-Azhari, o telegramă de salut în care în numele guvernului şi poporului R. P. Chineze felicită poporul Sudanului cu prilejul victoriei obţinute în lupta pentru independenţa şi libertatea ţării şi anunţă că R. P. Chineză recunoaşte Sudanul ca stat independent, suveran. In telegramă se arată de asemenea că R. P. Chineză este gata să stabilească relaţii diplomatice cu Sudanul şi se exprimă convingerea că relaţiile de prietenie dintre Sudan şi Republica Populară Chineză, stabilite în timpul conferinţei de la Bandung a ţărilor Asiei şi Africii, se vor dezvolta şi întări şi în viitor. ★ PRAGA 4 (Agerpres). — Ceteka. Guvernul Republicii Cehoslovace a recunoscut Sudanul ca stat suveran şi independent. Cu acest prilej, Antonin Zapotocky, preşedintele R. Cehoslovace, a trimis o telegramă de salut Adunării constituante a Republicii Sudan în care, în numele său şi în numele poporului cehoslovac, urează poporului sudanez succese în dezvoltarea paşnică şi fericită a ţării sale independente. »FLACĂRA SIBIULUI« Anul XIII — Nr. 2580 „De ce au renunţat S. U. A. la propunerile lor anterioare în problema dezarmării“ ROMA 4 (Agerpres). Ziarul „Paese“ publică o corespondenţă din Washington în care se spune: „Unele cercuri bine informate reproduc declaraţia extrem de interesantă în problema dezarmării, făcută cu cîteva zile în urmă de Wainhouse, adjunct al subsecretariatului de stat, în cursul unei convorbiri neoficiale cu un grup de ziarişti de seamă americani“. Această declaraţie, subliniază ziarul, este de fapt un răspuns la întrebarea: Din ce cauză propunerile concrete ale Occidentului au fost înlocuite în cadrul conferinţei de la Geneva a miniştrilor Afacerilor Externe cu un plan în care de fapt nu se propune decit inspecţie fără dezarmare? Potrivit informaţiilor primite, scrie ziarul „Paese“, Wainhouse a declarat: „Oricît ar fi de ciudat, dar hotărîrea noastră de a renunţa la poziţiile anterioare a fost dictată de faptul că ele se asemănau prea mult cu propunerile ruşilor din 10 mai 1955. Astfel, ar fi trebuit fie să acceptăm aceste propuneri şi să renunţăm la orice noi eforturi militare, fie să găsim o interpretare a problemei dezarmării care să asigure colegilor noştri din Pentagon libertatea necesară de acţiune. Noi am ales cea de-a doua cale.“ Populara Omanului opune o puternică rezistenţă invadatorilor englezi CAIRO 4 (Agerpres). După cum relatează presa egipteană, trupele engleze continuă operaţiile militare împotriva locuitorilor sultanatului Oman. Ziarul „Al-Ahram“ anunţă că Şeicul Ibrahim Aif’s, reprezentantul imamului Omanului în Liga ţărilor arabe, a primit informaţii pe sc VARŞOVIA. Zilele acestea a fost semnat la Damasc un contract în baza căruia R. P. Polonă va pregăti proiectul şi documentaţia pentru reconstruirea liniei de cale ferată Damasc-Medina, care are o importanţă considerabilă pentru ţările arabe. Linia de cale ferată Damasc-Medina traversează Sria, Iordana şi privit cărora, după cotropirea ea■pilalei Omanului, trupele engleze au continuat timp de 3 zile operaţiile împotriva populaţiei locale care a opus rezistenţă cotropitorilor. Au fost înregistrate numeroase victime. Endzi — scrie ziarul — au bombardat din avioane localitatea Hamasa din oaza Buraimi. U R T E ŞTI Arabia Saudită, LONDRA. După cum relatează agenţia United Press, reprezentanţii diplomatici ai Marii Britanii acreditaţi în ţările Orientului Mijlociu şi Apropiat s-au întrunit la Londra într-o conferinţă care va dura două zile. La conferinţă participă reprezentanţii diplomatici britanici din Şeicul Atfis a declarat că populaţia locală opune o puternică rezistenţă ocupanţilor englezi. Trupele conduse de emirul Galib Ben Ali, fratele imamului Omanului, luptă pentru eliberarea localităţii Al-Rustaq, care este asediată de 10 zile de trupele engleze. Au opt ţări din Orientul Mijlociu. NEW DELIN. Agenţiile de presă anunţă că la 3 ianuarie ministrul Afacerilor Externe al Italiei, Gaetano Martino, a sosit la New Delhi. Martino urmează să rămînă patru zile în India, în cursul cărora va avea întrevederi cu primul ministru indian, Jawaharlal Nehru. COMENTARIU EXTERN Pe drumul coexistenţei paşnice, împotriva colonialismului Opinia publică mondială a aflat cu deosebită satisfacţie despre rezultatele strălucite ale vizitei tovarăşilor N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov în India, Birmania şi Afganistan. Apreciind vizita celor doi conducători ai poporului sovietic în aceste ţări ca o contribuţie de o deosebită însemnătate la întărirea păcii şi colaborării internaţionale, masele populare din întreaga lume văd în prietenia poporului sovietic cu popoarele Asiei o nouă şi grăitoare dovadă a politicii juste dusă de Uniunea Sovietică în domeniul relaţiilor internaţionale, politică întemeiată pe principiul coexistenţei paşnice. In timp ce statele imperialiste desconsiderînd realităţile istorice, tot mai încearcă să considere multe ţări ale Asiei ca posesiuni ale lor, străduindu-se să le înrobească din punct de vedere economic şi politic, cu totul alta este poziţia Uniunii Sovietice faţă de ţările Asiei. Ea ajută aceste ţări să păşească pe calea întăririi independenţei lor economice. Sunt semnificative în această privinţă acordurile economice sovieto-indiene. Aceste acorduri contribuie la industrializarea Indiei, la dezvoltarea şi mecanizarea agriculturii ei, la obţinerea de către India a unei adevărate independenţe economice. U.R.S.S. acordă Indiei ajutor în vederea dezvoltării metalurgiei. Organizaţiile sovietice livrează Indiei utilaj necesar pentru o mare uzină metalurgică, acordă ajutor tehnic multilateral la construirea acestei uzine şi şi-au asumat sarcina de a pregăti cadrele naţio- nale indiene de metalurgişti atît în India, cît şi în Uniunea Sovietică. Acordurile economice ce se vor încheia între U.R.S.S. şi India după vizita tovarăşilor N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov vor constitui un ajutor şi mai puternic acordat de Uniunea Sovietică Indiei, în scopul propăşirii ei economice. De un puternic sprijin economic se bucură de asemenea din partea Uniunii Sovietice Uniu- nea Birmană şi Afganistanul, însăşi presa din ţările capitaliste recunoaşte consolidarea prieteniei dintre Uniunea Sovietică şi ţările Asiei, însemnătatea deosebită a ajutorului acordat de Uniunea Sovietică acestor ţări. Astfel, comentatorul de politică externă al ziarului italian „Paese“ recunoscînd uriaşul succes al vizitei conducătorilor sovietici în ţările Asiei scrie că: „In timp ce conducătorii sovietici se adresează Indiei şi altor ţări ca prieteni, puterile occidentale nu caută decît să menţină în ţările care se află sub dominaţia lor, exploatarea colonială şi bazele lor militare.“ In comentariile ziarului parizian „Echo“ se subliniază că vizita conducătorilor sovietici a contribuit la lărgirea legăturilor economice ale U.R.S.S. cu India, Birmania şi Afganistan. Cît priveşte India, scrie ziarul, ea va profita considerabil de ajutorul sovietic în îndeplinirea celui de-al doilea plan cincinal al ei. Comentarii asemănătoare au apărut în multe ziare din ţările capitaliste. Sprijinind întărirea indepen-idenţei naţionale cîştigate de podoarele Indiei, Birmaniei şi Afganistanului cu preţul unor îndelungate lupte pentru dreptul la autodeterminare, Uniunea Sovietică condamnă în acelaşi timp cu asprime politica colonială a statelor imperialiste, caracterizînd-o aşa cum a afirmat toui N. A. Bulganin în cursul vizitei sale în India, drept „o ruşine pentru statele civilizate“. Colonialismul a adus popoare- lor Asiei înrobire şi îngrozitoare suferinţe. Cu îndreptăţită ură îşi amintesc popoarele Indiei de timpul dominaţiei coloniale. Numai în anul 1943 în afară de procesul normal de mortali- tate au murit în India datorită subalimentaţiei peste 3.500.000 de locuitori, iar alte peste 5.000.000 au devenit cerşetori. După recensămîntul din 1941 numai 126,'o din populaţia Indiei ştia să citească şi să scrie; ţă-; rănimea era aproape total analdfabetă. Acestea sînt numai cîteva aspecte tragice, reale ale aşa zisei „civilizaţii“ pe care colonialiştii se laudă cu îngîmfare că au adus-o popoarelor Indiei. Independenţa cîştigată de India, Birmania şi Afganistan a pus capăt pentru totdeauna stăpînirii coloniale în această parte a lumii. In locul Indiei coloniale s-a creat Republica India a cărei autoritate internaţională creşte tot mai mult şi constituie un nou factor important la cauza consolidării păcii şi prieteniei între popoare. Primirea deosebit de cordială pe care popoarele Indiei, Birmaniei şi Afganistanului au fă-, cut-o conducătorilor poporului sovietic şi întărirea colaborării între cele patru state dovedeşte în mod convingător în ciuda uneltirilor adepţilor „războiului rece“ că „spiritul Genevei“ şi al Bandungului există şi triumfă. Masele populare din întreaga lume aprobă cu însufleţire declaraţiile comune ale celor patru state în care se recunoaşte dreptul legitim al Republicii Populare Chineze de a-şi lua locul cuvenit la O.N.U., dreptul incontestabil al Republicii Populare Chineze asupra insulei Taiwan, teritoriu chinez, necesitatea de a se continua neprecupeţit lupta pentru reducerea înarmărilor şi a interzicerii folosirii energiei atomice în scopuri agresive, interzicerea propagandei de război precum şi necesitatea de a se strânge tot mai mult legăturile de prietenie şi colaborare între state. Manifestîndu-şi adeziunea entuziastă la aceste declaraţii poporul român îşi exprimă la rîndul său sentimentele de prietenie, faţă de popoarele Indiei, Birmaniei şi Afganistanului, urîndu-ie succes deplin în întărirea independenţei lor naţionale, în lupta pentru apărarea marii şi nobilei cauze a păcii şi prieteniei între popoare.1 ARNOLD BURCHES Redacția: Sibiu, Str. Octombrie Roşu nr. 2, Telefon nr. 2810, 2156. — Administrația Str. Octombrie Roşu nr. 2, Telefon 2810. — Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA SIBIU Taxa poştală plătită în numerar conform aprobării Direcțiunii Generale P.T.T. nr. 1/1945. — Cont: R.R.P.R. nr. 071.005. — Abonamente: lei 5,25 pe trei luni.