Flacăra Sibiului, 1962 (Anul 19, nr. 3199-3303)

1962-01-04 / nr. 3199

Problema păcii este cea mai arzătoare problemă a contemporaneităţii Răspunsul lui N.S. Hruşciov la întrebările puse de Minoru Oda, redactor-şef al ziarului japonez „Tiubu Nippon“ MOSCOVA 2 (Agerpres). — TASS transmite: Răspunzind întrebărilor puse de Minoru Oda, redactorşef al ziarului japonez „TIUBU NIPPON“, N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., a declarat că între Uniunea Sovietică şi Japonia nu există nici o problemă teritorială litigioasă. Conducătorul guvernului sovietic şi-a exprimat convingerea că în ciuda dificultăţilor existente, relaţiile dintre U.R.S.S. şi Japonia pot fi substanţial îmbunătăţite. Din păcate, a constatat Hruşciov, guvernul japonez, legat prin tratatul militar cu S.U.A., continuă să nu dorească normalizarea deplină a relaţiilor cu Uniunea Sovietică. Tocmai de aceea el ridică din nou aşa-zisa problemă teritorială, deşi această problemă a fost rezolvată de mult şi însuşi guvernul japonez şi-a luat obligaţia de a renunţa la orice fel de pretenţii asupra teritoriilor aparţinînd Uniunii Sovietice. El a remarcat că în actuala situaţie orice concesie din partea U.R.S.S. nu ar putea folosi la îmbunătăţirea relaţiilor sovieto-japoneze ci, dimpotrivă, le-ar putea dăuna, prejudiciind securitatea în Extremul Orient, ceea ce ar fi în avantajul acelor forţe agresive străine care exercită un control militar asupra Japoniei şi a scut cuţitul împotriva Uniunii Sovietice, folosind în acest scop şi teritoriul Japoniei. N. S. Hruşciov a spus, de asemenea, că Japonia şi poporul său pierd foarte mult din cauza actualei situaţii a relaţiilor dintre U.R.S.S. şi Japonia, la fel ca şi din cauza actualei situaţii a relaţiilor dintre Japonia şi Republica Populară Chineză. El şi-a exprimat convingerea că va sosi timpul , cînd pe pămîntul Japoniei nu vor mai exista trupe şi baze străine, ceea ce va netezi calea spre dezvoltarea continuă a relaţiilor de bună vecinătate sovieto-japoneze. N. S. Hruşciov a declarat că problema păcii este cea mai arzătoare problemă a contemporaneităţii. El a arătat că pentru menţinerea păcii trainice este necesar ca la baza relaţiilor dintre state cu orînduiri sociale diferite să stea integral principiul coexistenţei paşnice, renunţarea reciprocă la folosirea războiului ca mijloc de soluţionare a litigiilor interstatale; să fie rezolvată problema dezarmării generale şi totale sub un control internaţional eficient; să se pună capăt situaţiei extrem de primejdioase din Europa occidentală, semnind Tratatul de pace german şi normalizînd pe baza lui situaţia din Berlinul occidental, prin declararea acestuia ca oraş liber demilitarizat. La întărirea păcii va contribui în mare măsură lichidarea definitivă a ruşinosului sistem al colonialismului, a declarat N. S. Hruşciov, adăugind că pentru asigurarea păcii trainice pe pămînt prezintă importanţă hotărîtoare lupta activă pentru pace a tuturor popoarelor iubitoare de pace. Principiile organizatorice ale Partidului Unic al Revoluţiei Socialiste Cubane HAVANA 2 (Agerpres). „Principiile organizatorice ale Partidului Unic al Revoluţiei Socialiste Cubane“, acestei teme i-a fost consacrată o conferinţă ţinută la Universitatea populară de Anibal Escalante, membru al conducerii Uniunii organizaţiilor revoluţionare integrate din Cuba. Această conferinţă a fost transmisă la posturile de radio şi televiziune din întreaga ţară. Escalante a declarat că in prezent în ţară există două partide — partidul revoluţiei şi partidul reacţiunii, partid care acţionează în special de peste graniţă. Programul partidului revoluţionar, adică al organizaţiilor revoluţionare integrate, este construirea socialismului; programul partidului reacţiunii este reîntoarcerea Cubei la regimul colonial cu toate consecinţele sale. Organizaţiile revoluţionare integrate reprezintă avangarda clasei muncitoare, partidul marxist-leninist al ţării noastre, partidul întregului popor. El se bazează pe principiile organizatorice leniniste ale construcţiei de partid, pe principiile centralismului democratic. Majoritatea partidului o vor forma muncitorii, ţăranii săraci, oamenii simpli de la oraş. Din punct de vedere organizatoric, organizaţiile revoluţionare integrate sunt construite după următorul sistem: conducerea naţională în frunte cu Fidel Castro, comitete de provincie cu birouri executive, comitete municipale locale şi organizaţii revoluţionare de bază. Organizaţiile revoluţionare de bază se constituie după principiul locului de muncă. Există de asemenea celule revoluţionare în organizaţiile fără de partide ale femeilor, sindicale, de tineret şi altele. Anibal Escalante a subliniat uriaşa însemnătate a principiului conducerii colective şi a întăririi organizatorice a rîndurilor revoluţiei. O nouă bovitură dată regimului terorist al lui Salazar Răscoala unui grup de patrioţi portughezi LISABONA 2 (Agerpres). Un grup de patrioţi portughezi au organizat o răscoală în oraşul Beja (partea de sud a Portugaliei). Agenţia France Presse relatează că în dimineaţa zilei de 1 ianuarie răsculaţii au ocupat cazărmile militare din oraş. Ei au fost conduşi de căpitanul Varela Gomez, unul din liderii opoziţiei antisalazariste. In cursul zilei, autorităţile salazariste au masat spre oraş două mari unităţi militare. Guvernul portughez a dat publicităţii un comunicat oficial în care se spune că după ce au înăbuşit răscoala „trupele guvernamentale controlează situaţia din oraşul Beja“. Agenţiile de presă occidentale anunţă că subsecretarul de Stat la Ministerul de Război, Jaime de Fonseca, care se afla în oraşul Beja în momentul răscoalei, a fost ucis. Presa franceză din 2 ianuarie îşi consacră majoritatea comentariilor încercării de răscoală din Portugalia, recunoscînd în unanimitate existenţa unor puternice frămîntări în această ţară. Astfel ziarul de dreapta „LE FIGARO“ scrie că „tentativa de insurecţie care a avut loc la Beja subliniază existenţa unei stări de nelinişte destul deprofunde în Portugalia“. La rîndul său ziarul „COMBAT“ subliniază: „Venind după pierderea teritoriului Goa, acest episod reprezintă o a doua lovitură puternică pentru preşedintele Salazar şi anunţă furtuni viitoare şi mai puternice". „PARIS JOUR“ arătînd că regimul lui Salazar se sprijină doar pe poliţie şi pe armată, îşi exprimă teama faţă de consecinţele acestei situaţii, ţinînd seama de faptul, subliniază ziarul, că „în armată îşi fac tot mai mult simţită prezenţa elementele liberale“. „PARIS JOUR“ îşi manifestă de asemenea neliniştea faţă de eventuale repercusiuni pe care situaţia din Portugalia le-ar putea avea asupra Spaniei lui Franco. Ziarul „L'HUMANITE“, după ce arată că regimul lui Salazar este nevoit să facă faţă de mai multe luni opoziţiei viguroase a „juntelor acţiunii patriotice“ care grupează pe comunişti, socialişti, monarhişti şi liberali conchide: „Evenimentele de la Beja reprezintă o nouă lovitură dată unui regim care refuză în mod sistematic orice formă de libertate“. U.R.S.S. a recunoscut Samoa de vest MOSCOVA (Agerpres). TASS transmite: Uniunea Sovietică a recunoscut Samoa de vest ca stat independent şi suveran. Acest lucru a fost anunţat în telegrama lui Nikita Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., şi Leonid Brejnev, preşedintele Prezidiului Sovietului Sunrem al U.R.S.S. adresată conducătorilor statului Samoa de vest care şi-a proclamat independența la 1 ianuarie 1962. MIRNII 2 (Agerpres). — TASS transmite: La Mirnii a fost transportat cu un avion sovietic mecanicul Allan Newman de la staţiunea australiană Mawson,care s-a îmbolnăvit. Spitalizară lui Newman la Mirnii a fost făcută la cererea autorităţilor australiene. LONDRA 2 (Agerpres). Asupra Angliei s-au abătut puternice furtuni de zăpadă. După cum transmite agenţia Reuter numeroase şosele şi drumuri însumînd peste 150.000 mile sunt blocate. Circulaţia la Londra este mult îngreunată. In localitatea Eskdalemuir din nordul ţării s-a înregistrat temperatura cea mai scăzută din istoria Angliei, minus 32 grade. ALGER 2 (Agerpres). Doisprezece morţi şi 37 răniţi — acesta este bilanţul actelor teroriste şi atentatelor puse la cate de elementele ultracolonialiste din Algeria în prima zi a noului an. La 1 ianuarie, in întreaga Algerie au avut loc 25 de acte teroriste şi atentate ale ultracolonialiştilor. DAMASC (Agerpres). Corespondentul din Damasc al agenţiei France Presse anunţă că in urma unei încercări nereuşite de a efectua o lovitură de stat in Liban, care a avut loc în dimineaţa zilei de 31 decembrie 1961, a fost închisă frontiera dintre Liban și Siria. Orice comunicație dintre cele două țări a fost întreruptă. Să fie curmată contrabanda de arme pentru Chombe LONDRA 2 (Agerpres). Cererea secretarului general provizoriu al O.N.U. de a se permite reprezentanţilor O.N.U. în Congo să supravegheze frontiera dintre Rhodesia de nord şi Katanga pentru a curma aprovizionarea prin contrabandă a bandelor lui Chombe cu arme şi muniţii trebuie să fie îndeplinită în termenul cel mai scurt. Aceasta reiese, printre altele, din informaţiile transmise de corespondenţii unei serii de ziare engleze. Astfel, „Observer“, scrie într-o corespondenţă din Elisabethville: „In actualele condiţii circulaţia intensă a unor noi autocamioane şi autovehicule pentru orice teren, pe drumuri foarte proaste, prin faţa unui post de frontieră izolat la frontiera katangheză, unde trăiesc mercenarii, unde ei iau mesele la o cantină aparţinînd societăţii „Union Miniere“ şi primesc benzină de la „Union Miniere“ — poate fi cu greu despărţită de scopuri militare“. Corespondentul din Ndoa al ziarului „Sunday Times“ informează despre concentrarea bandelor lui Chombe în sudul Katangăi, la frontiera cu Rhodesia de nord. „Pista de aterizare din Kipuşi pătrunde şi pe teritoriul Federaţiei Rhodesiei şi Nyassalandului. Din locul unde lîngă avioanele de recunoaştere ale forţelor aeriene militare ale Rhodesiei staţionează avionul personal, vopsit în culoarea măslinie, al preşedintelui Chombe, se poate observa o mare animaţie dincolo de frontieră la Kipuşi, orăşel al minierilor“. Dacă vor fi zădărnicite tratativele delicate cu privire la îndeplinirea acordului de la Kitona, care se desfăşoară în momentul de faţă, subliniază ziarul, conducerea operaţiunilor trupelor katangheze într-o nouă ciocnire cu forţele armate ale O.N.U. se va exercita tocmai de la Kipuşi. De două săptămîni în atelierele mecanice din oraş se repară autocamioanele şi Willysurile, care au fost serios deteriorate în cursul retragerii din Elisabethville pe drumuri bătătorite. In casele funcţionarilor Trustului „Union Miniere“ se adăpostesc demnitari ai autorităţilor katangheze şi cîţiva ofiţeri albi mercenari dispuşi să preia, conducerea operaţiunilor. n „în fața noastră este deschisă calea spre eliberarea muncii, calea spre comunism Mesajul de Anul Nou al lui P. Togliatti ROMA 2 (Agerpres). Ziarul ,,Unita” a publicat mesajul de AnulNou al lui Palmiro Togliatti. „Anul care s-a încheiat, scrie P. Togliattii, nu a fost un an uşor. Vechile clase capitaliste nu vor să renunţe la dominaţia lor asupra lumii, pe care o menţin prin violenţe şi ameninţări. Ele nu sunt în stare să lichideze războiul rece şi nici nu doresc aceasta. Ele nu vor să renunţe la încercările de a opri cu forţa înaintarea victorioasă a socialismului în întreaga lume. Cu ajutorul celor mai barbare metode ele încearcă să menţină regimul colonial odios". „Nu ne induce în eroare abundenţa de mărfuri expuse în aceste zile de sărbătoare în vitrinele inundate de lumină, scrie în continuare P. Togliatti. Intraţi în casa oricărui om al muncii, a unui muncitor, a unui mic meseriaş, a unui învăţător, a unui pensionar şi veţi vedea acolo sărăcie, mizerie". Toată aşa-numita civilizaţie occidentală trece printr-o profundă criză, prin declin şi descompunere, scrie P. Togliatti. Pentru înfăptuirea democraţiei, dreptăţii, libertăţii, egalităţii cetăţenilor, frăţiei popoarelor, chemăm clasa muncitoare şi masele populare să lupte pentru a pune capăt societăţii bazată pe exploatare, corupţie, înrobirea unor popoare întregi, pentru a pune capăt primejdiei permanente a unui conflict... Vrem dreptate şi democraţie, progres şi pace! Vrem încetarea cursei nebuneşti a înarmărilor, încetarea terorii atomice ! Vrem o deplasare spre stînga în viaţa ţării noastre, pentru a ne putea elibera de samavolniciile metrilor monopoluri". „În faţa noastră, scrie P. Togliatti, este deschisă calea spre eliberarea muncii, calea spre comunism. Poporul italian dorește, poate și va şti să meargă cu fermitate pe această, cale". POPICE. Comisia orăşenească de popice a organizat în cinstea celei de-a 14-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române, o competiţie la care au participat peste 20 echipe masculine şi 5 echipe feminine. In finală s-au întîlnit echipele masculine Electrica (categ. I) şi Flamura roşie (categ. II). Formaţia Electrica a cîştigat cu 762 pd faţă de 693 pd. In cadrul acestei competiţii, clasamentul se prezintă astfel: masculin: 1. Electrica 2. Flamura roşie şi 3. Independenţa; feminin: 1. Libertatea, 2. Electrica şi 3. A. S. Constructorul. SCHI. In zilele de 6 şi 7 ianuarie 1962, comisia de schi în colaborare cu C.S.M.S. organizează, la Păltiniş, un concurs de schi. Concursul constă în proba de fond pe diferite distanţe şi la slalom uriaş. La această competiţie sînt invitate a lua parte toate secţiile de schi din cadrul asociaţiilor sportive din oraşul nostru. F. SZEMERJAY, coresp. Filmele săptămînii Pacea „Oameni pe gheaţă“; Victoria „Vînt de libertate“; Tineretului „Patru în potop“; Arta „Cerasella“; Independența „Insula în flăcări“. Secţia 37 C.T.H. Sibiu, strada Pescarilor nr. 2, angajează prin concurs TREI MAIŞTRI PENTRU ŞANTIERE DE CONSTRUCŢII. Condiţiile şi actele ce se cer sunt afişate la sediul unităţii. Concursul va avea loc în 17 februarie 1962. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Sibiu, Str. Octombrie Roşu nr. 2. Telefon nr. 2810 şi 1822 — ABONAMENTELE: lei 5,25 pe trei luni,se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzori voluntari din întreprinderi şi instituţii. — Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA SIBIU.