Flacăra, iulie-septembrie 1959 (Anul 8, nr. 27-39)

1959-07-04 / nr. 27

ACTUALITATEA SOVIETICĂ Sarcinile septenalului devin realităţi. Efortul creator al oamenilor sovietici s-a concretizat în bilanţul realizărilor din primul semestru al celui dintîi an al septenalului. Planul va fi îndeplinit înainte de termen ce promit înflăcăratele angajamente, o spun, în limbajul concret al cifrelor, faptele. Sub conducerea partidului, oamenii sovietici luptă pentru scurtarea termenului de realizare a celui mai grandios şi îndrăzneţ plan. Plenara C. G. al P.C.U.S. din iunie 1959 şi-a consacrat lucrările problemelor automatizării, ale progresului tehnic în industrie şi construcţii. Hotărîatu ca deseorile Plenarei îl vor pe omul sovietic să pere căi noi pentru atingerea unui ritm fără precedent al productivităţii muncii şi-i vor crea, în acelaşi timp, condiţii şi mai bune de muncă şi de viaţă. In adîncul minei, pe schele, la dogoarea şarjelor de metal incandescent, locul muncitorului îi vor lua maşini „inteligente" şi ascultătoare — întruchiparea cutezătoarei gîndiri omeneşti. De la postul său de comandă, un singur muncitor va putea supraveghea întregul proces complex de producţie dintr-o mina, o hală, ba chiar o uzină. Iar ajutorii lui , radioelectronica, telemecanica, ultrasunetul—îşi vor găsi o largă aplicare, traduce prin noi profituri uriaşe în buzunarul capitaliştilor, prin noi concedieri şi scăderi de salarii pentru muncitori. Progresul tehnic înseamnă, acolo, şomaj, înseamnă mizerie pentru milioane de muncitori. Oamenii sovietici n-au de ce să se teamă. Ei ştiu că în patria lor avîntul automatizării nu duce la scăderea numărului muncitorilor. Dimpotrivă, numai în viitorii 7 ani numărul muncitorilor şi funcţionarilor va creşte cu aproximativ 12 milioane. Salariile vor creşte de asemenea în mod simţitor. Vor scădea, în schimb, ziua şi săptămîna de lucru, devenind astfel cele mai reduse din lume. Oamenii muncii din U.R.S.S. vor avea la dispoziţia lor mai multe ore şi zile libere pentru satisfacerea cerinţelor spirituale. Ei vor avea mai mult timp pentru învăţătură, muzica, sport, ca şi pentru odihnă, înfăptuirea acestor condiţii este chezăşuită tocmai de tehnica cea mai înaintată — tehnica comunismului. N. TENTEA e moderna de radiolocatie lu a asigura avioanelor at securitate noaptea sau pe In 10-12 zile un bloc cu ho de apartamente! Noua metoda rapida sovietica propusă In construcţiile de locuinţe foloseşte drept „piese" prefabricate camere întregi, finisate in uzină, ce vin doar montate apoi cu ajutorul macaralei-portal. în industria sovietici, se folosesc o gamă de strunguri hidraulice semiautomate de copiat pentru crearea cărora constructorii — I. Mezivețki, B. Korobocikin, I. Hostovțev, E. Sokolov şi M. Berman, de la Uzina constructoare de m a ș i ii iu n e 11 e ,Sergo Ordjonikidze“ din Moscova — au fost distinşi cu premiul Ianin. Aparatul de calculat „V.P.R.R.-2 sau, cum i se mai spune, „tehnologul automat" este o instalaţie electrica portativă, fără lămpi, cu ajutorul căreia în 2-3 minute se poate determina regimul de aşchiere pentru diferitele moduri de prelucrare mecanica a metalelor: strunjire, frecare, găurire. In lumea capitalistă automatizarea se una din noile hale, modern utilaje sintetice din Eliu , ale marelui Combinat de fibre (rep. Moscova).