Flacăra, octombrie-decembrie 1959 (Anul 8, nr. 40-52)

1959-10-03 / nr. 40

PENTRU PACEA LUMII Istorica voită — cum e caracterizată aproape unanim de presa mondială vizita lui N.S. Hruşciov in Statele Unite — a luat sftrşit. Agenţiile telegrafice transmit noi şi noi ecouri pe marginea rezultatelor acestui deosebit de important eveniment In situaţia Internaţională actuală. Pretutindeni solia, de pace a tovarăşului Hruşciov este apreciată ca o contribuţie de seamă la însănătoşirea climatului internaţional. Majoritatea comentatorilor de presă ţin să sublinieze semnificaţia deosebită a vizitei In S.U.A. a lui N.S. Hruşciov, precum şi a rezultatelor convorbirilor de la Camp David dintre preşedintele S.U.A. şi primul ministru al U.R.S.S. „Primele Indicii —scrie corespondentul agenţiei „U.P.I.“, referindu-se la cercuri oficiale americane — arată că vizita premierului sovietic în Statele Unite a avut rezultate mai importante decit s-a prevăzut anterior". Şi pentru a completa parcă această idee, comentatorul agenţiei „France Presse" scrie: „Fără Îndoială, importanţa evenimentelor care s-au produs la Camp David este considerabilă. Este sigur că lumea a trăit un moment care va trece In Istorie“. „Suntem deosebit de satisfăcuţi de faptul că aceste două mari ţări (U.R.S.S. şi S.U.A. —n.r.) au căzut de acord că toate problemele Internaţionale nereglementate trebuie să fie rezolvate nu prin folosirea forţei, ci prin mijloace paşnice, prin tratative“ — se spune in declaraţia unui purtător de cuvlnt al Ministerului Afacerilor Externe al Angliei. Toate popoarele iubitoare de pace, între care şi poporul român, au salutat cu deplină satisfacţie rezultatele istoricei călătorii In S.U.A. a tovarăşului Hruşciov, care, prin nobila solie de pace pe care a Indeplinit-o, a fost purtătorul de cuvlnt al năzuinţelor noastre, ale tuturor. Atlt vizita, cit şi Comunicatul comun deschid perspectiva păşirii Intr-o nouă etapă, constructivă, In relaţiile sovieto-americane, ca şi In destinderea încordării internaţionale. Desigur, aşa cum a subliniat N.S. Hruşciov In ajunul plecării din S.U.A., la conferinţa de presă de la Clubul Naţional al Presei din Washington, nu se poate aştepta ca tot ce s-a acumulat In anii „războiului rece" să dispară dintr-o dată. Aceasta cu atlt mai mult cu cit există încă In S.U.A. unele cercuri ostile destinderii şi care Încearcă acum să minimalizeze, prin Intermediul unor ziare şi posturi de radio, rezultatele convorbirilor de la Camp David. Cei care au dorit şi s-au străduit să imprime primirii lui N.S. Hruşciov amprenta politicii „războiului rece“ n-au reuşit să-şi atingă ţelul. Mulţimile care l-au intimpinat pe tovarăşul Hruşciov cu simpatie şi entuziasm pe pămintul S.U.A. au dat, prin atitudinea lor deschisă, o ripostă energică celor ce sperau intr-un eşec al misiunii de pace Întreprinse de primul ministru al Uniunii Sovietice. S-a confirmat astfel o dată mai mult că politica „de pe poziţii de forţă“ este condamnată de istorie şi că popoarele sunt pentru un climat de pace. Năzuinţa guvernului Uniunii Sovietice spre îmbunătăţirea relaţiilor dintre cele două mari state — U.R.S.S. şi S.U.A. — fapt care are o deosebită importanţă pentru întregul climat Internaţional, a fost încă o dată exprimată cit se poate de limpede de către tovarăşul Hruşciov, după reîntoarcerea sa din S.U.A., la mitingul de la Palatul Sporturilor din Moscova. „Vom face totul — a spus N.S. Hruşciov — pentru ca acul barometrului relaţiilor internaţionale să nu incline spre „furtuna“ şi nici chiar spre „variabil“, ci spre „frumos“. Poporul român, care a urmărit cu însufleţire călătoria lui N.S. Hruşciov In S.U.A., şi-a dat adeziunea sa deplină la scopurile nobile ale acestei misiuni de pace şi îşi exprima profunda sa recunoştinţă pentru spiritul plin de abnegaţie cu care tovarăşul Hruşciov a dus-o la îndeplinire. Ea reprezintă un aport uriaş la cauza menţinerii şi consolidării păcii în lumea Întreagă. N. S.Hruşciov coboară din gigantulTU.114 pe aeroportul Vnukovo, în ovaţiile moscoviţilor sosiţi în întîmpinarea sa. O reîntoarcerea lui N.S. Hruşciov la Moscova, a avut loc, în Palatul Sporturilor, un mare miting, în cadrul căruia primul ministru al U.R.S.S. a rostit o amplă cuvîntare.